**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

HUomentapävää! Mä näin äsken ihan outoa unta. Mulle tehtiin hätäsektio, koska vuosin verta ihan hirveesti. Mutta mua ei nukutettu vaan mulle annettiin kokovarartalopuudutus!! :LOL: Ja sitten mä makasin mahallani koko sektion ajan. Ja tyttö syntyi.
Kyllä ihminen kaikkea jaksaakin unissaan kattella.

Mulla oli viime viikolla neuvloa ja tänään ois vuorossa np- ultra. Eilen olin jo ihan varma että mahassa ei ole elämää, mutta kotidoppler pelasti, sillä kuulin Sissin sydänäänet. :heart: Ja viime viikolla multa neuvolasta kysyttiin haluanko mennä pelkopolille ja haluanko sektion. Siis viikolla 11 kysyttiin jo tuollaista! No sektiota en halua, pelkopolista en oo varma.

Stressaamisesta on puhuttu. Mä stressasin IHAN KAIKESTA esikoista odottaessa ja nyt tätä toista odottaessa en ehkä stressaa niin paljoa, mutta kaikki ruokaan liittyvä mua stressaa ihan hirveesti, etten vaan saa toksoplasmaa tai listeriaa. Ja vaikka ekassa stressasin kaikesta, niin lapsen stressinsietoon se ei kyllä vaikuttanut mitenkään. On aina ollut rauhallinen ja ihana lapsi!
:heart:

Onko muita joiden miehet käy joka neuvolareissulla? Kun mua aina välillä ottaa se päähän, kun ois kiva päästä välillä yksin menee niin sais turista ihan rauhassa, ja miehellehän siellä ei ole oikein mitään. Mutta mies vaatimalla melkein vaatii että saa olla jokaisella käynnillä mukana, onhan tämä hänenkin lapsensa. Ja ei, sitä en tarkoita etteikö saisi tulla, mutta kun se tyyliin peruuttaa tapaamisia ( tai aikaistaa niitä ) jos meillä on ultra tai nla käynti. Ni mun mielestä se on hassua. Vaikka toisaalta se on ihanaa että raskaus ja lapsi kiinnostaa, mutta...

Liirah + Sissi
 
Liirah: Meillä mies oli mukana osassa esikon neuvoloita, mutta sen jälkeen ei ole käynyt kertaakaan. Ei edes ultrissa ole ollut mukana, mutta nyt yritetään järjestää niin, että pääsisi. Meillä yleensä homma kaatuu siihen, että jonkin pitää vahtia lapsia ja jos ketään muuta ei saada, niin ei miehen auta kuin olla lasten kanssa kun minä olen ultrassa.

Mä olen harkinnut tuota sektiota ja pelkopolikin taitaa olla paikallaan. En vaan tiedä missä vaiheessa pyytäisin sinne lähetteen. Lähinnä haluaisin tietää, kuinka tämän lapsen saa mahasta ulos, kun kaikki vaihtoehdot ovat huonoja.

Nyt siivoamaan.

Muari ja Sintti rv 15+
 
liirah: On sulla ihana mies =) Voi kunpa munkin mies olisi noin innostunut. Ei ole koskaan ollut neuvoloissa mukana,ultrissa kylläkin. Tosin,ei kyllä voisi töistäkään pois olla. Mutta siis onhan se "erikoista" että mies haluaa tulla neuvolaan mukaan,mutta silti ihana asia. Ole onnellinen =) Ja mullakin on tänään ultra =) Tosin mies ei nyt pääse mukaan kun jonkun on jäätävä muksujan kanssa kotiin :|

Unista joku jo kirjoittikin ja siitä munkin piti kirjoittaa. Mä näen erittäin vahvoja imetysunia. Itse asiassa tämä sama toistuu joka raskaudessa. Muistan kun en vielä edes odottanut meidän keskimmäistä niin näin vahvan imetysunen ja pian olinkin raskaana. Ja olenhan mä nähnyt synnytysuniakin,mutta enemmän imetykseen liittyviä. On tämä raskaana olo aika mystistä =)

15.30 mulla aika sinne np:n. Matkaan menee vajaa tunti joten aiemmin pitää lähteä. Ajattelin käydä kirpparilla samalla ja jos jotain kivaa löytyy vauvalle niin voisinpa ostaa jos ultrasta tulee hyviä uutisia =)

LilliM ja manteli 12+3
 
Tervetuloa uudet mukaan! :flower:

Tereselle jaksuja tulosten ootteluun!

Samaten jaksuja kaikille joilla on jotain murhetta tai pahaaoloa yms!
On niin paljon tullu taas tekstiä että pitää noin lyhykäisesti yrittää kaikkia muistaa :whistle: En siis pysy millään jutuissa mukana ku en ehi joka päivä kirjoittelemaan, mutta ehkäpä sitä sitte joskus ehtis...

Meillä oli sitten eilen se "virallinen" np-ultra...ja joo oisin kyllä voinu jättää sen väliin. Määhän kävin yksityisellä viikko sitte ma ja ihan erilainen juttu oli..Yksin kävin ku ei meilläkään tuota lastenhoitoapua ole saatavilla...
Ensinnäkin laite jolla eilinen ultra tehtiin oli niin paljon epätarkempi ettei tää kätilö saanu oikein tolkkua monistakaan asioista jotka jo viime viikolla oli ok. Ensinnäkin mitat oli ihan eri ku viime viikolla siis pää-perämitta ei saanut sitä niin tarkasti mitattua, joo ihan ajallaan menee (niin minkä ajan mukaan?? mulla ku tuo la on ollu jo aika moni eri päivä). Päätä tutki vaikka kuinka kauan että näkyykö ne aivot ja lohkot siellä. Niskaa ei pikkunen suostunu näyttämään juurikaan joten kaikkensa yritti että ois kääntyny mutta lopulta mittas sen vähän epäsuotuisammasta asennosta ja turvotus tais olla sen 0,9mm.
Lopuksi laskeskeli sitä riskiä ja sanoi vaan että "seula on negatiivinen muttei se tarkota että vauva olisi terve"!! HÄH! Nyt siis tuo päänuppini kehitttää kaikenlaisia juttuja...kätilö oli muutenki tosi hiljanen ja jäi sellanen kuva että ei kertois kaikkia...
Eli tämän käynnin jälkeen olo on aika epävarma :ashamed:
Viime viikolla käynnillä näkyi siis sama turvotus, virtsarakko, sydän ja sen eri osat, aivot ja sen eri osat, nenu yms. ja vielä tosi selvästi! Ja tän teki mun oma lekuri, jolle olen menossa 4d ultraan ja sen ajan tilasin nyt niin että eka käyn tuolla arvauslaitteen ultrassa ja sitte meen vasta omalle lekurille...määhän oon ihan sairas huolesta jos meen toiste päin! |O

Tänään ois toinen neuvola jossa otetaan nuo rh-vasta-aineetki. Puntarin voisin jättää väliin sillä vielä viime viikolla paino oli samassa mutta nyt jostain syystä olen saanu kehiteltyä kaks kiloa viikossa itelleni vaikka olen varmasti syöny vähemmän ja vielä olen touhunu enemmän....onkohan sitte jo turvotusta...ei kiva kuitenkaan ku tuota painoa on vaikka muille jakaa! :kieh:
Niin ja kyllä mää ilman miestä nyt käyn neuvolassa, tuo kuopus vaan on otettava mukaan..Ekassa raskaudessa kävi varmaan joka kerta mutta kerrat ovat vähenemään päin ku on niin kovin kiireinen työssään..

Meillä ois tuossa raksahommat viime metreillä, suunnitelmat muuttui niin että me laitettiinki se heti myyntiin ja se täytys olla sitte kokonaan valmis kk päästä, pihoja ollaan ite tehty ku ammattilainen olen mutta sisältä uupuis vielä muutama kaluste. Samalla pitäs pitää esikon rippijuhlat kesäkuun puolivälissä ja eilen sain rustattua kutsut, mutta kaikki muut onki tekemättä..meillä juhlat on muualla niin pitäs saada emännän kans sovittua ruokapuolta, kakut yms teen kyllä ite..Ja sitte ku saadaan nuo alta pois niin meidän revohka lähtee viikoksi Rodokselle vähän vetään lonkkaa! Kyllä me ollaan se sitte ansaittukki!


 
Sektiosta: Mun poika syntyi hätäsektiolla silloin joulukuussa -08 hänen huonojen happiarvojen takia. Tilanteeseen johti se, että mulla oli marginaalinen etinen istukka, jonka suhteen lääkäri oli kumminkin sitä mieltä, että voin synnyttää alateitse. Verta oli tiedossa, että tulee pikkuisen enemmän kuin normaalisti. Synnytys käynnistettiin ja jossain vaiheessa vessareissulla hulahti jonkin verran verta ja samalla vauvan sydänäänet heikkeni. Seurailtiin ja lopulta otettiin vauvan päästä mikroverinäytteet, missä näky että happiarvot tosi huonot. Sitten mentiin kiireellä leikkaussaliin ja mut nukutettiin ja poitsu otettiin ulos. Syntyi 3:n pisteen lapsena, keuhkoissa oli lapsivettä ja hb oli matala. Mun arvio tilanteesta siis on se, että se verenvuoto vuosi vauvan puoleta, mikä sai aikaan jonkinlaisen reaktion, niin että poitsu hörppäs vettä keuhkoihinsa. Mutta siitä eteenpäin kaikki on sujunut hyvin, eikä todellakaan uskoisi, että pojalla on taustalla niin rankka alku :heart:

Niinpä sitten itsekin vähän jo jännitän tätä tulevaa synnytystä, mutta toisaalta tiedän, että asiat menee synnytyksessä juuri niinkuin ovat mennäkseen ja pääsääntöisesti parhain päin :) Haluaisin tosi kovasti synnyttää "normaalisti" ja alateitse ja saada sen kokemuksen, kun saa lapsen suoraan syntymän jälkeen rinnan päälle. Poikani näin vasta seuraavana aamuna hänen syntymästään :( Mutta jos olisi marginaalinen eteisistukka tiedossa synnytyksen lähestyessä, niin valitsisin kyllä tällä kertaa ehdottomasti sektion. Mutta toivon tosi kovasti, etten joutuisi sitä valitsemaan.. :/ Mutta olisipahan suunniteltu (tai vaikka kiireellinenkin) sektio aina kivempi vaihtoehto, kuin hätäsektio. Kiireellisessä sektiossa kun ollaan yleensä nukutuksen sijaan puudutuksessa.

Unista: Kaikenlaisia unia sitä on kyllä tullut nähtyä tämän raskausuutisen jälkeen :LOL: Viime yönä sain kaksospojat (vaikka ultrissa oli näkynyt vain yksi lapsi) ja mä sitten siinä totesin miehelleni, että olisi nyt toinen heistä ollut edes tyttö :whistle: Oikeasti sillä ei nyt ihan hirveästi mulle ole väliä kumpi tulee, mutta kyllä mä pikkuisen enemmän tyttöä toivoisin. Mutta tulee kumpi tulee, niin toivottu on :heart: Perinteisesti sanon, että pääasia kun on terve :)
 
Sektiosta: Mulle on tehty jo 2 suunniteltua sektiota, joten eiköhän tämä kolmaskin tule samalla tavalla. Ei ne anna mun synnyttää normaalisti, enkä ole sitä lähtenyt vaatimaankaan. Mulla on meinaan rytmihäiriötahdistin ja se pitää aina laittaa pois päältä, jos leikataan. Kun eihän noista synnytyksistä koskaan tiedä, mikä päättyy sektioon ja mikä ei. Kakkosen kanssa lääkäri sanoi kyllä tossa synnytystapa-arviossa, että mussa menee kyllä hyvännäköinen synnyttäjä hukkaan ja luulen, että tarkotti anatomiaa.... :D

Omaa napaa: Mulla on paino pudonnut 4,5kg ja nyt odotellaan koskas lähtee nousuun. Pahoinvointi on suurinpiirtein loppu, mutta ruoka ei vieläkään oikein maistu. Vatsa on tullut jo hyvinkin esiin, ei pysytyisi enää tätä raskautta salaamaan... =) Rakenneultraa odotellessa, siihen on enää/vielä vajaa kuukausi.

Eipä tässä kummempia, nyt aurinkoon B)

Nukkumaija ja Ben 16+0
 
Liirah Meillä mies tulee omasta halustaan kaikkiin ultriin ja ens viikolla olevaan lääkärineuvolaankin mukaan. Enkä voi/halua toista estää. Lapsi on yhtälailla hänen kuin minun ja hänellä on oikeus tietää missä mennään. Esikoista kun tässä odotellaan niin miehellä on järjetön määrä kaikkia kysymyksiä mihin haluaa vastauksia. Se on niin tosisssaa mukana kaikessa. :heart: Ja kyllä musta on mukavaa kun se on mukana. Se on kuitenki mun paras kaveri. :heart:

Voi kamala ku väsyttää! Paha olo on loppunu! Jee!! Mut tilalle on tullu aivan järjetön väsy. Väsyttänythän tässä on kokoajan mut nyt vielä enemmän.. Muuten ihan jees mut töihin meinaa nukahtaa. :LOL:

AaVee ja Baby 12+1
 
Mulla aika hyvin jo pahoinvointi mennyt ohi. Kop kop!
Reilu kolme tuntia vielä sinne lääkärinneuvolaan. Jännittää!!

Crocus76 Kyllä tais nyt olla sulla joku kokematon kätilö, Tökeröltä kuulostaa.
Kyllä siellä kaikki on hyvin!

puhnalle 12+6
 
Liirah, mun mies on vähän samaa tyyppiä kuin sinun! :D Siis haluaa olla mahdollisimman paljon mukana kaikissa jutuissa. Esikoisen kohdalla se oli minusta ihan kiva, saatiin yhdessä jutella ja kysellä akikkea nauvolassa. Kakkosen kanssa taas oli oikeastaan helpomnpi käydä neuvolassa pienen lapsen kanssa kun oli toinenkin sylissäpitelijä. Nyt en oikeastaa itse enää tiedä miksi hän tuonne haluaa, itsellekään ei enää niin paljoa uusia juttuja tule siellä eteen. Tosin kyllä terkka on sama kuin aiemmissa raskauksissa ja hänen kanssaan on kiva jutella ihan yleisestikin ja tietty mieskin halusi tämän tavata näin useamman vuoden tauon jälkeen. Mutta ei tuosta miehen läsnäolosta mitään haittaakaan ole.

Ultriin kyllä mielelläni otankin miehen mukaan, onhan se kuitenkiin oma kokemuksensa nähdä "vauva" ja sitten kun on se mahdollisuus että jotain yllättävää selviääkin ja silloinkin on kiva kun on molemman paikalla. Mutta siis toki parempi näin kuin niin ettei miestä kiinnostaisi koko raskaus.

Niin ja lykkyä tämän päivän ultraan! =)

Crocuksen kätilö kyllä kuulosti oudolta, mutta tosissaan eiköhän se ongelma ole kätilössä eikä ultrassa itsessään! Kuitenkinhan kaikki oli siinä hyvin? Jos sillä kätilöllä vaan oli tapana todeta ettei se vielä takaa tervettä lasta, niin että sanoo tuon aina.

Omat sektiokokemukset on kyllä olleet positiivisia, vaikka esikoisen kohdalla jouduttiinkin kiireelliseen sektioon kun kääntöyrityksen ultrassa todettiin istukan toiminnassa ongelmia. napanuoran viraukset oli heikot eikä lapsivettä enää ollut juuri lain, vauva ei olisi enää selvinnyt kohdussa seuraavaan päivään. Mutta tosissaan onni että oli se perätila ja sen takia käytiin tuolla ultrassa/kääntöyrityksessä! Itse leikkaus meni hyvin enkä joutunut olemaan vauvasta erossa kuin jonkun 20min minkä odottelin heräämössä.

Kuopus syntyi niinikään sektiolla, kuitenkin suunnitellulla sellaisella. oltiin jo menty sairaalalle käynnistykseen kun vauva oli isokokoinen mutta siellä lääkäri tykkäsi että moninaisista syistä leikkaus olisi turvallisempi vaihtoehto. Laikkausta jouduttiin kuitenkin pari kertaa siirtelemään eteenpäin kun tuo käynnistys oli jo lauantaina ja lopulta päästiin saliin vasta maanantaina. Mutta sekin leikkaus meni hyvin ja siinä en joutunut olemaan yhtään erossa vauvasta. :heart: Putsailivat ja mittailivat siinä pöydällä kasvojeni vieressä ja sitten sain heti rinnalle, yhdessä saatiin perheenä jatkaa heräämön kautta osastolle ja lopulta saatiin hieno perhehuone jonne esikoinenkin pääsi yöpymään. =)

Eli mielelläni ottaisin tälläkin kertaa samanlaisen sektion, tosin sillä eroituksella että mies saa vanhempien lasten kanssa yöpyä kotona. :D
 
Sektiosta mulla oli aivan järkyttävä kokemus, keskimmäinen on leikattu, oli poikittain mahassa eikä saatu käännettyä, 2 muuta syntyneet normaalista alakautta. Mulla siis teki se selkäydinpuudutus aine sen, että verenpaineet romahti ja olin tajuttomana 5 minuuttia, kunnes saivat lääkkeillä pumpattua minut tajuihin :x Ja olo oli sen jälkeen ihan kauhea koko sen päivän ajan...

Perhehuone ollaan aina saatu, se on kyllä ihanaa :heart:

4D ultraan menen joskus RV 21, suosittelivat käydä siellä viikolla 20-22 Kuopion Canttiin ajattelin mennä. Kävin siellä edellisessäkin raskaudessa ja oli loistavaa palvelua.

Meillä mies oli nähnyt unta, että meille tulee neljäs tyttö, saas nähdä oliko enneuni...

Jaahas, josko lähtis jätskin ostoon :p
 
Niin paljon ollut tekemistä ja ollaan ulkona oltu, en ole vielkään kerennyt listaa päivittää, mut yritetään myöhemmin :D

Tänään voisi lähteä Koksiin katsomaan ystävääni, hänen masuvauvallansa on anemia, voi surku :/

Tänään aloitin ne sokereiden mittaukset,
Aamu 4,9 aamupalan jälkeen 4,8
Lounaan jälkeen 6,9

Erinomaisia tuloksia tähän mennessä, mitä en yhtään epäillytkään :)


BV ja Chilli 16+2
 
Mulla alkoi tänään loma. Ja ensimmäisen päivän olenkin viettäny huilaten. Kurkkukipua ja pientä nuhaa on, toivottavasti menee kohta ohi.
Alavatsassa on ollut eilisen päivän ja hiukan tänäänkin vihlaisua, viiltoa, kipua ja on tarvinnu sit oikein pysähtyä ja huilata. Eivät kestä kauaa, eikä ole vuotoa tms. On varmaan kohdun kasvuun liittyviä..
Ens viikon ma on seuraava neuvola.
:heart:

Baby10 rv 14+1
 
Liirah Mullakin mies haluaa osallistua kaikkiin neuvoloihin, ultriin jne. Esikoista kun odotamme tämä on minusta ihanaa, osoitus että hän on 100% mukana niin kuin minäkin!

Kävin eilen ylimääräisellä neuvolakäynnillä kuuntelemassa sydänäänet. Np-ultrasta onkin 2 viikkoa ja jotenkin tuli taas epävarma olo...mutta siellä se sydän tikitti 150 kertaa/min :heart: Mulla vielä reilu 2 viikkoa toiseen neuvolakäyntiin.

Jan-na & MaJa 13+0 POKS

 
Kiitos tsempeistä puhnalle ja Madicken04!
Kyllähän sitä ite tietää ettei seulat vielä kerro että kaikki on vauvalla hyvin ja että terve lapsi syntyy. Tuli itelleni mieleen siitä kommentista että näinköhän joku on vetänyt sitten herneet nenuun ku seulan läpi ovat päässeet ja lapsi ei valitettavasti ole ollutkaan terve...Se vaan sano sen silleen "huitasemalla" Noh täytyy olla miettimättä tuota eilistä...

Muttamutta...neuvolassa ei saatukaan sitte sydänääniä kuulumaan ja viikkoja on tuo 13+2...kyseli että tahdonko tulla parin viikon sisään uudelleen yrittämään mutta sanoin ite yrittäväni kuunnella ensin kotona ja jos en saa ääniä kuulumaan niin otan yhteyttä sitten...En niin kauhean pelokkaalla mielellä ole mutta kyllähän se panee miettimään ku ei kuulu vaikka sitä yritettiin kauan! Voih ja huoh tätä...
Muuten kaikki oli ok, painoa oli tullu muttei onneksi "ku" 300g/vko, paineet erinomaiset, hb126 ja sitte laitettiin vasta-aine veret eteenpäin...kyllä oli kuopuksella ihmettelemistä ku äitille tehtiin pipi...Senkka on hiukan koholla johtuen noista hematooman vuodoista, mutta jospa ne ei lähtis siitä enää nousuun...

Sektioista: mulla on tehty hätäsektio keskimmäisen kans. Raskausmyrkytys tuli äkkiseltään ja rajuna päälle ja yks päivä vaan alko supparit joita yrittivät sitte kaikinkeinoin lopettaa joka teki sitte sen että vaavi ei enää jaksanu liikkua. Huono mieli siitä jäi sen vuoksi että tekivät päätöksen niin että mies oli juuri lähtenyt kotiin vaikka oli siinä ollu muuten koko päivän ja pyysin saada soittaa sille mutta sanoivat soittavansa heti mutteivat olleet kuitenkaan soittaneet ennenku vauva oli syntyny...ihmeellistä touhua mun mielestä tuo oli...
Ite sektio oli ok mutta se jälkitila sen aivan järkyttävän tärinän yms (en saanu rauhoittavaa jostain syystä) kanssa oleminen oli kauheaa! Ja sitte ku viilto tehtiin pystyyn niin mihin ne katos ne "vatsalihakset"? Ei toivoakaan tehdä mitään sellaista mihin niitä ois tarttenu esim. sängystä ylösnousemiseen...lopulta keksi vyöryä sieltä alas ku en muuten ois vessaan päässy :LOL:
Lapsi vietiin heti teholle ku viikkoja oli kasassa vaan 32 ja keskolassa hän viettikin ekat 4vkoa. Eka kerran sain hänet syliin 4pv:n ikäisenä..

Nyt raksalle...
 
Ultrassa käyty ja siellä Sissi pyöri ja hyöri. :heart: Niskaturvotusta 1,3mm ja muutenkin aivot oli kohdallaan ja muutenkin kaikki oli kuten pitikin. Tosin sain paljon ohjeita mitä en saa tehdä, mm. harrastaa seksiä (vieläkään, kohta tuun hulluksi ), pyöräillä, hyppiä, siirtää nukkuvia potilaita jne. Siis toisin sanoen en saa tehdä mitään jossa vois puristaa vahingossa kovaa vatsalihaksia ja kohtua. Tai jotain tuollaista. Täällä päin ultran teki H. Virtanen ja mä kyllä tykkään siitä, se on sellainen kuin House. Asiallinen muttei paljoa muuta sano. Mutta mä tykkään.
Ai, niin ja mun la aikaistui siihen missä se alunperin olikin, eli 25.11.

Crocus ootko saanut sydänääniä kuuluviin?

Liirah + Sissi 12+5
 
crocus: Aika outo kokemus varmaan :eek: Tai siis miten ilmaisi asian...

Np-ultrassa käyty ja toimitus kesti varmaan alle 10min! Vauva oli ilmeisesti niin suotuisissa asennoissa,että mittaukset oli helppo tehdä =) Ei suurentunutta riskiä,lukema taisi olla 1:11000 ja turvotusta alle 2mm,oli muistaakseni 1.8mm =) Loistavasti siis kaikki :heart: Rakenneultra on sitten heinäkuun loppupuoliskolla.

Mites muuten nyt meneekään nuo ultrat? Että onko muita kuin np ja rakenne?? Kun eikös se muuttunut niin,että 3 ultraa pitäisi nykyään olla,että missäs vaiheessa se mahdollinen kolmas sitten tapahtuu? Vai onkohan mulla ihan väärää tietoa...

Mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin =)

LilliM
 
Lääkärinneuvolassa käyty.. Eipä mitään ihmeempiä, muuta ku et paino oli noussut 445g viikko |O No pistin sen piikkiin ainakin 100g kun just söin :D
Oli aika kokematon lääkäri, ei edes kohdun kokoa kokeillut ja muutenkin sipitti niin hiljaa, ettei mitään meinannut kuulla.. Ikää taisi olla just se 18v.. No oppia ikä kaikki.

puhnalle 12+6
 
Heis pitkäst aikaa..eilen kävin neuvolassa ja kaikki näyttäisi olevan hyvin, pikkuisen sydän sykki hirmuisesti vaik vähä oli hankaluuksia aluksi ne kuullakkin, oli melko vilkkaalla tuulella ja karkasi aina alta pois.. :) :heart: Kohdun korkein kohta on jo navan kohdalla eli maha syystäkin jo kasvanut. Ite ajattelin että johtuisi ihan vain siitä syömisen määrästä mitä syön nyt taas kun ruoka maistuu :D painon nousua ei kuitenkaan oikeastaan ollut, 34g per viikko. Nyt sitten odotellaan ensi kuun ultraa että pääsisi pikkuisen taas näkemään.. :heart:

Onko miten moni jo tuntenu liikkeitä? Miulla aina välillä jotain pientä tuntuu mutta sekin silloin kun olen istunut tai ollut pitkällään jonkun aikaa. :)

Pikkunen89 ja masuasukki 15+4
 
Tänne on vieläkin tullut uusia.Tervetuloa :D

Ja hyviä ultra kuulumisiakin oli paljon :heart:

Mä en ole hetkeen kirjoitellut.Väsymys vaivaa ja luulen et allergiallakin on osuutta asiaan.Mulla masu pömpöttää jo niin et luulen et kaikki sen jo huomaa.

Meillä on pe neuvola ja nyt ei mun mies pääse mukaan kun lähti tänään viikoksi mökille rakennus puuhiin.Ja must on ihan kauheeta olla niin pitkään erossa.Ku me nyhjätään aina yhdessä.Viimme kesänä oltiin kans viikko erossa ku olin lasten kanssa leirillä ja mä olin varmaan ainut koko porukasta jolle iski hirvee koti ikävä :| Mut tuo mies on ihan samanlainen.Jos en joka päivä soita niin se soittaa vaikka yöllä ja kysyy et onko joku hätä ku ei meistä ole kuulunut...

Stressistä: Mä taas uskon et se vaikuttaa niin lapsen ku äidin vointiin.Ei varmaan alussa mut loppuraskaudessa.Ei niin et se vaikuttais syntyvän lapsen esim.mielialaan.Itsellä kuopusta odottaessa parisuhteessa tosi paljon vaikeuksia,unettomuutta ja henkistä kiusantekoa.Stressi kova.Ja aina kotona ollessa verenpaineet nousivat tosi korkeelle ilman rasitusta tai näkyvää syytä.Ja mä olen ihan varma et ne nousi vaan stressin takia.Ja korkee verenpaine sitten toi huolia niin omaan kuin vauvan hyvin vointiin :( Mut en usko et normaalissa rajoissa oleva stressi vaikuttaa mitenkään.Sitähän on kaikilla aina välillä.

Mä olen aika varma et se on meidän vauva joka muksii tuolla masussa :heart: Päivittäin jotain liikkeitä tuntuu mut ei ikinä just silloin kun niitä oikeen asettuu kuullostelemaan.

Sintsu ja unelma 16+1 jos olen laskuissa mukana...
 
tuosta np-ultrasta ja seulatuloksista, onko teilä kaikilla ollut tuhansissa se suhdeluku? siis mulla oli 1:550 ja meiän + kätilön mielestä se oli hyvä, mut tääl tuntuu kaikilla olevan jotain tyyliin 1:10 000 ja jollain oli esim. 1:6000 ja ei ollu tyytyväinen..? eli ei toi meiä luku sit näihi verrattuna nii loistavalta tunnukaan..

(rv 14+4)
 
Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille :wave:

Harvakseltaan tullut käytyä viime aikoina, tuntuu tässä vaiheessa ettei niin paljon tapahdu. Viime raskaudessa en kirjoitellut palstoille ollenkaan mutta kävin loppupuolella kovasti lukemassa parinkin lähikuukauden juttuja, silloin tuntuu olevan niin paljon jännitettävää ja onneksi useimmilla kivoja uutisia. Tässä alkuvaiheessa suurin osa uutisista on olleet ikävämpiä mutta niinhän se menee...

Meille tuli Down-seulan tulokset ja matala riski on, tarkkaa riskilukua eivät kirjeessä ilmoittaneet mutta pääasia että ei ole koholla. Eihän noilla suhdeluvuilla oikein muuta tee kuin että onhan se rauhoittavaa jos on joku 1:70000 mutta toisaalta mä asennoifun nyt niin että on todennäköistä että kaikki on hyvin Downin osalta. Jos jotain sitten tulisi myöhemmin esiin niin se on kauheaa ja järkyttävää joka tapauksessa, en usko että voisin sitä yhtään helpottaa pelkäämällä jo valmiiksi varalta kaikkea... eli optimistisin mielin täällä elellään =)

Tereselle paljon tsemppiä odotteluun ja toivotaan hyviä uutisia :hug:

Mun maha on alkanut todenteolla näkyä, eilenkin yksi työkaveri jota harvemmin tapaan kysyi "onko sulla vauva mahassa?"
Eipä siinä mitään, ylpeänä sen myönnän mutta jotenkin silti tuntuu nololta kun taitaa tuo mahakumpu olla tässä vaiheessa enemmän kohdun ylös nostamaa läskiä :ashamed: ja kun sit kysytään miten pitkällä on ja viikkoja vielä aika vähän. No, tämä asiaintila kyllä toivottavasti ajan myötä korjaantuu =)

rv 12 + 5
 
Moikkelis!

En oo taas muutamaa päivään ehtinyt kirjoitella ja nytkin taitaa tulla aika pikaiset omat navat kun töitäkin olisi kovasti.

Kävin tiistaina siinä kauan odotetussa niskapoimu-ultrassa ja kaikki oli hyvin. Pieni siellä kovasti liikkui ja meille vilkutteli :heart: Turvotus oli 1,2 eli hyvä sekin. Kyllä oli ihana ja helpottava käynti.. niinkuin olen itselleni luvannutkin alan nyt nauttia enemmän raskaudesta ja unohdan koko ajan murehtimisen. Eilen olin sokerirasituksessa, yöks.. tänään pitäisi tulla tulokset. Eilen oli myöskin lääkäri. Sielläkin oli kaikki hyvin ja syke saatiin kuuluviin. Vähän lääkäri huolestui kun kerroin tuosta mun jatkuvasta pääkivusta, laittoin tietoa äitipolille, saa nähdä kuuluuko sieltä jotakin. Onko teillä muilla ollut pää kipeä? Mulla se on joka päiväistä.. varsinkin töissä tulee pää aina iltapäivällä niin kipeeksi että oon monena päivänä joutunut lähtemään kesken päivän.

Kuinka nopeesti teille muille on tullut se sukupuolitesti jos olette ruotsista tilanneet? Mä tilasin silloin viime perjantaina, eikä ainakaan vielä ole tullut.

T. Juli ja Nupsukka rv 12+5
 
mulla kans kiinnostas tietää noitten teidän riskilukujen tarinaa?? siis mulla oli riskiluku 1:2100 ja samaa luokkaa oli esikoisenki kans. ja ihan siis normilukemat. en vaan siis tajua missä päin ja millä arvoilla ja miten voi tulla tuollaisia riskilukuja. valaiskaa minua =)

täällä ei mitään ihmeellistä. ei oo enää väsymystä ja tuntuu että ois elämänsä voimissa! eli nautin olostani :)

tasse 14+4
 
Josefiina, ei tuolla suhdeluvulla ole mielestäni merkitystä kun se on ylipäätänsä noin "hyvä". Siis minulle yksi ja sama onko se 1:250 vai 1:20 000. Esikoisesta noita ei edes laskettu, mutta kuopuksesta alkuperäinen riski oli lääkärin mukaan 1:50 (esikoinen siis oli down-lapsi ja siksi noin) ja ultran, iän ym perusteella riski laski johonkin 1:300 ja se oli minulle jo aivan loistava ja riitti positamaan kaikki huolet. Sitä seerumiseulaa meillä ei silloin ollutkaan.

Mutta siis käytännössä meinaan että jos ei kuulu riskiryhmään niin ei oikeastaan merkitystä mitä se luku näyttää. Ja pieni riskihän se 1:50kin loppupelissä on. =)

Tämän nykyisen raskauden 1:14 000 kuulosti jo lähes oudolta. Mistä se sitten mahtoi muodostua kun ikää kuitenkin oli tullut joitain vuosia lisää edellisiin, mutta siis turvotus oli tälläkertaa vain 1,1mm (edellisessä 2,1mm) joten aika paljon taisi sitten tehdä se veriseula.
 

Yhteistyössä