**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja tasse:
mulla kans kiinnostas tietää noitten teidän riskilukujen tarinaa?? siis mulla oli riskiluku 1:2100 ja samaa luokkaa oli esikoisenki kans. ja ihan siis normilukemat. en vaan siis tajua missä päin ja millä arvoilla ja miten voi tulla tuollaisia riskilukuja. valaiskaa minua =)

täällä ei mitään ihmeellistä. ei oo enää väsymystä ja tuntuu että ois elämänsä voimissa! eli nautin olostani :)

tasse 14+4


Tuossa vähän selvitystä mihin tuo riskiluku perustuu.

"Sikiöllä, jolla on 21-trisomia kehitys hidastuu ja etenkin istukka kypsyy ja kehittyy hitaammin. Tämä vaikuttaa äidin vereen erittyvien merkkiaineiden pitoisuuksiin. On osoitettu, että 21-trisomia sairastavien sikiöiden äidillä on keskimääräistä matalampi seerumin PAPP-A:n ja korkeampi hCG-beeta-V:n pitoisuus raskauden ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana (1. trimesteri) verrattuna normaaliin raskauteen. Lisäksi on osoitettu, että 21-trisomiaa sairastavilla sikiöillä on alkuraskaudessa paksuuntunut niskapoimu (NT-mitta), joka voidaan arvioida ultraäänitutkimuksessa. Jos yhdistetään nämä PAPP-A ja hCG-B-V-määritysten tulokset, NT-mitta ja otetaan lisäksi huomioon äidin ikä ja paino sekä raskauden kesto, voidaan laskea riskiluku ja parhaimmillaan löytää jopa yli 80 % kaikista 21-trisomiaraskauksista. Riskiluku lasketaan erityisesti tätä varten kehitetyn tietokoneohjelman avulla."



"Tutkimuksella määritetään sikiön 21-trisomian (Downin syndrooma) todennäköisyys. Tutkimuksen tuloksena ilmoitetaan seerumin PAPP-A:n ja vapaan hCG-beeta yksikön pitoisuudet, niskapoimun paksuus (mm) sekä niiden perusteella arvioitu sikiön 21-trisomian riskiluku. Seulontatulos on "positiivinen", kun riski on suurempi tai yhtä suuri kuin 1:250 (1:1 - 1:250) ja "negatiivinen" silloin kun riski on alle 1:250 (1:251 - 1:10 000 tai pienempi). Noin 5% äideistä tulee saamaan positiivisen tuloksen. Seulontapositiivisuus ei tarkoita sikiön sairautta, vaan on aihe jatkoselvittelyyn. Riskilaskennalla todetaan parhaimmillaan yli 80 % tapauksista, joilla on 21-trisomia. Riskiraskaustutkimus ei paljasta kaikkia raskauksia, joissa sikiöllä on 21-trisomia tai muu vakava kehityshäiriö. Sikiön synnynnäiseen munuaistaudin (nefroosi) tai avoimen selkäydinkohjun riskiä tulee arvioida muilla menetelmillä (2. trimesterin riskiraskaustutkimus tai S-AFP-pitoisuus)."
http://www.huslab.fi/ohjekirja/4548.html

-eeva- ja pikkutyyppi syyskuisista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Josefiina84:
tuosta np-ultrasta ja seulatuloksista, onko teilä kaikilla ollut tuhansissa se suhdeluku? siis mulla oli 1:550 ja meiän + kätilön mielestä se oli hyvä, mut tääl tuntuu kaikilla olevan jotain tyyliin 1:10 000 ja jollain oli esim. 1:6000 ja ei ollu tyytyväinen..? eli ei toi meiä luku sit näihi verrattuna nii loistavalta tunnukaan..

(rv 14+4)
Meillä oli luku 1:650 ja kysyin asiasta neuvolalääkärissä.

On kuulemma se ja sama onko suhdeluku tuhansiin vaikka vaikka 400:aan kunhan jää sen riskirajan yläpuolelle, jonka jälkeen lisätutkimukset ovat tarpeen

:)

JKMS ja Paavo 14+2
 
LilliMenninkäinen: niitä ultria on nykyään kaksi. Niskaturvotus- ja rakenneultra. Ennen oli niin, että joissain kunnissa oli ainostaan tuo niskaturvotusultra, jonka vuoksi ohjeistuksia muutettiin niin, että kaikkien kuntien on tarjottava kaksi ultraa odottajalle. Eli kolmas on sitten omakustanteinen yksityisellä, jos sinne haluaa mennä ;)

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille! :flower:

Pikku-Katti 16+1
 
Hei pitkästä aikaa.
Meillä oli myös neuvola tuossa maanantaina. Sydän sykki ja kohtu kuulemma kasvanut mukavasti. Meillä aika hiljainen (eli ei höpöttele turhia) neuvolatäti. Paino oli laskenut ainakin sen 4 kiloa. Vähän meinas neuvola täti et sais pysyä nyt tuossa tai lähteä nousuun. Itse olen kyllä tyytyväinen laskuun koska lähtöpainoa on ainakin 10 kiloa liikaa. :D

Mieskin pääsi ensimmäistä kertaa mukaan neuvolaan. Nyt sitten vain odotelaan ensikuun rakenneultraa ja heinäkuun neuvolaa.

Kävin ostamassa hääpukua ja oli hassu kokeilla kun piti miettiä et mitäs jos maha vielä kasvaa kauheasti. Pukukopissa oli miehen kanssa kivaa kun tungin paitaa mahan täytteeksi. ai että se esikoisen odottaminen on hassua :LOL:

Me ei vielä olla saatu mitään tietoa noista riskilukemista. Pitäis vissiin soittaa neuvolatädille ja kysyä onko sillä jo tieto? Mutta toisaalta jos olis jotain huolestuttavaa ollut kai ne olis ilmoitellut jo aikaisemmin.

Mutta oikein ihanaa päivänjatkoa kaikille =)

Eveny ja hanke 16+1
 
Pikku-katti: Minäkin hoksasin (vasta ) että noinhan se meneekin,että kaksi ilmaista ultraa. Kun eilen ihmettelin,miksei tullut polimaksua ollenkaan :D

Voi vitsit,pitäis imuroida ja järjestellä paikat...vaan kun ei huvita. Mutta pakko kait se on :wave:

Mulla muuten ihmeen myöhään vasta rakenneultra kun se on viikoilla 22+2. Aina ollut 20 viikolla. Mutta en mä tiedä onko tuolla merkitystä...

LilliM ja manteli 12+4
 
LilliM Mulla on rakenne ultra vasta rv 21+1 eli 22. viikollahan tuossa jo mennään. Mä kans ymmärsin, et se olis jo viikolla 20 mut kaippa nuo tietää Äitiyspolilla mihin rakoon tuon ultran voi tehdä ku ite varasivat mulle ajan. :)

Eveny Meidän neuvolantäti on sellanen jolle ei paljo vitsiä kannata heittää. Sen ja mun huumorintaju ei taida oikein kohdata... :LOL:

Tää on siis ihan mieletöntä ku ei tee pahaa! Väsyttää ja oon työpäivän jälkeen ku perseelle ammuttu karhu, mut eipä oo paha olo! :)

AaVee ja Baby 12+2
 
LilliM tuosta rakenne ultrasta mulle kätilö sanoi heti että älä ihmeessä varaa ennen rv 20 mielummin yli. Et sillon näkyy kaikki paremmin. Ja eikö se ole määritelty et 18-22 viikoilla se tehtäis. Ainakin mulla on sellainen paperi missä lukee et mitä kaikkia käyntejä mulla on alkurastaudessa niin siinä lukee et rakenneultra rv 18-22. Eli ei hätää hyvällä aikaa se tehdään :)
 
Huomenta!

Uusille tervetuloa!

LilliMenninkäinen mulle on joskus sanottu, että rakenneultra pitäis tehdä ennen rv24, eli jos se pitää paikkansa, niin ajoissa sinullakin on. Tietysti inhottava odottaa niin pitkälle, mutta nopeasti tuo aika hujahtaa, niin kuin tähänkin mennessä! :)

Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin. Yläpainen oli vähän liian matala (105), mutta ei vielä siitä huolestunut. Painoa oli tullut nyt ensimmäisen kerran, aiemmin pysynyt samassa. Nyt tullut 300g 4 viikossa. Ihan jees mulle, kun olen muutenkin lievän ylipainon rajoilla. Vielä jos jaksaisin ja pystyisin olla syömättä karkkia ja muuta makeaa, ei painoa varmaan tulisi ollenkaan. Mutta olen tosi perso makealle... :ashamed:

Nyt onkin 4 viikon hiljaiselo, seuraavaksi siis vasta seuraava neuvola. josko pian liikkeet alkaisivat tuntumaan...

Mukavaa loppuviikkoa! Ensi viikolla saakin taas kulkea paksummissa vaatteissa... :/

suhveli 15+2
 
seulatuloksista: mä en edes tiedä tuota suhdelukua..enkä halua ees tietää eikä sitä mulle olla neuvolassakaan sanottu, sen kirjeen sain tyksistä mis luki ettei tarvetta jatkotutkimuksille ja se tieto riittää mulle.

juu, luulin mäkin jo että oksentelut on loppu kun ei viikkoon oo oksentanut mut taitaa tää kuumuus tehdä pahanolon kun eilen oksensin oikein olan takaa taas mut onneks tuo ei oo jokapäiväistä :x

kurpitsa rv14+5
 
Kauheesti lukemista täällä kun ei ole pitkään aikaan ollut netissä :)

Ekassa neuvolassa on käyty (melko myöhässä ) sekä siellä np-ultrassa ja veritutkimuksessa käyty eikä ollut aihetta jatkotutkimukselle, eli kaikki on kai vielä tässä vaiheessa hyvin.

Masu kasvaa hurjaa vauhtia, se on jo iso :D Pahoinvointi jatkuu edelleen melko runsaana ja se ärsyttää suunnattoman paljon kun elämä on yhtä oksentamista ja mä haluisin nauttia niin tästä kesästä, mutta pahoinvointi vie kyllä siitä nauttimisen. Tänään varasin ajan 4D ultraan, innolla odotan sitä :)

13+3
 
Hei vaan mammoille!

Täällä on yks saanut taas kehitettyä itselleen paniikin, todennäköisesti taas turhasta.. mulla on nimittäin viime aikoina esiintynyt epämiellyttävää kutinaa tuolla alaosastolla, jonka takia yritinkin sitten saada terveyskeskuksesta lääkäriaikaa (turha toivo, passittivat vaan neuvolantädin puhelinajalle..). Kauhean souvin jälkeen sain sitten lähetteen labraan testiin, jossa testasivat hiivan ja mahdolliset bakteeritulehdukset. Se testi tuli negana takas, ja terkka veikkaili vaan kuivia limakalvoja. Mä rupesin tässä sitten itsekseni huolehtimaan, että mitä jos testiin vaikutti se, että kävin vaan tuntia aiemmin suihkussa ja pesin myös tota alakertaa kutinaa rauhoittaakseni?? Voiko se vaikuttaa niin, että testi näkyy negana, vaikka jotain olisikin?

Mietin kanssa, että jostain luin, että bakteerivaginoosi voi aiheuttaa ihan vaan värillistä valkovuotoakin oireina, ja huolestuin kun mulla oli alkuraskaudessa sitä rusehtavaa/kellertävää vuotoa pariin otteseen muutaman päivän ajan, jos se nyt oiskin merkki siitä, että on ollut joku tulehdus, jota ei ole hoidettu! Tiedän, että tyhmää näitä pähkäillä ja arvuutella, mutta pelkään vaan että jos joku vanha tulehdus olisi voinut aiheuttaa jotain kehityshäiriötä tms. siellä...

Argh, vihaan tätä alituista stressaamista kaikesta! Tuo hiiva ei sinänsä huoleta, se kun on suht vaaraton, mutta jos on joku bakteeritulehdus niin eikö ne voi lisätä keskenmenon vaaraa yms.?

Onko jollain näistä kokemusta, saa valistaa yhtä hysteerikko-odottajaa..

Paniikki-Siilinlapsi + öttis 12+4
 
liirah Munkin mies aina kyselee, että tuleeko hänkin neuvolaan.. Sanon sit vaan, ettei siellä ole mitään sille ja että se on ihan peruskäynti. Se selitys on riittäny sille..

Unista Täällä myös yksi joka näkee usein unta imettämisestä! Usein unissa en osaa imettää, tai teen jotain tosi hölmöä.. Synnytyksestä en ole vielä nähny unia, mutta yks yö näin rakenneultrasta unta ja näin että meille tulee poika :D Nyt en sit tiedä kumpi olo mulla on ton unen jälkeen, tyttö- vai poikaolo..

seulontatuloksista Mä en ole kuullut sitä suhdelukua mistään. Voikohan neuvolaan soittaa ja kysyä tuloksia? Tietääkö ne sitä edes siellä..

Juliaana Mulla oli joskus rv11 paikkeilla parin viikon ajan päivittäistä päänsärkyä, mut se meni ohi ja nyt ei ole ollu mitään..

Siililapsi Viimeks kun mulla tehtiin papa, niin mulla oli hiivasienitulehdus. Olin pessyt alapään ennen kun menin sinne, joten en usko sen alapesun vaikuttavan. Toki jos kutina ei mene millään ohi niin voithan pyytää pääseväs uudestaan kokeisiin? Mulla kyllä oli tuolloin muitakin oireita kuin kutinaa, ja se kutinakin oli sellasta et olis voinu juuriharjalla hingata.. Bakteeritulehdukset lisää kyllä keskenmenon riskiä, mutta jos sulla testit on näyttäny negaa niin en usko että on syytä huoleen..

BV päivitysasiaa Multa voi poistaa ton tyttöolon, kun en enää yhtään tiedä millanen olo on :D

Nallu ja Hattivatti 17+5
 
Hei vaan pitkästä aikaa :)

Olipa tullut paljon tekstiä ja hyviä uutisia! Onnea niistä :flower:
Uusiakin oli tullut, tervetuloa minunkin puolestani!

Päänsärky alkanut täälläkin, oikea ohimo olis kuin joku hakkaisi vasaralla :(

Vaunut saadaan varmaan halvalla kaveripariskunnalta 06 vuoden Gesslein Mac merkkiset, hyvältä ainakin kuvassa näytti.

Maha on kasvanut ihan älyttömästi, mamma caprit jouduin nyt sitten hankkimaan, kun viikonloppuna jäin hameeseen jumiin :snotty:
Painoa ei tosin vaaán mukaan ole tullut ollenkaan. Pahoinvointi on ollut poissa nyt useamman päivän, ihanaa!! Tosin väsymys vaivaa vielä joskohan sekin alkaa helpottaa.

Meillä mies kävi neuvoloissa esikoista odottaessa, kakkosesta ei tainnut olla mukana kuin kerran ja tästä oli mukana ekassa neuvolassa ja np-ultrassa.

Tereselle voimia tulosten odotteluun :hug:

Stressistäkin olette keskustelleet, meillä esikoinen oli todella "vaikea vauva" siis ei tyytyväinen saattoi johtua tuosta ressistä jota podin ekassa raskaudessa toisesta en juurikaan se vaan meni siinä sivussa :) Tästä on tullut taas ressattua vähän enemmän. Ei vauvan tai raskauden takia vaan työasioita, vähän parisuhde asioita ym. elämään kuuluvaa. Katotaan nyt millainen pakkaus sieltä marraskuussa putkahtaa.

Hyvät voinnit kaikille!

-OP ja TiTi-uuu 15+0 *POKS*
 
Täällä on yksi joka kärsii päivittäisestä päänsärystä, alkoi mulla rv13 paikkeilla.
Ensi kertaa elämäni aikani olen nyt saanut auringosta hillittömät ihottumat koko käsien alueelle, pitkähihaisia paitoja on nyt pakko käyttää :(
Ihanaa enää kolme viikkoa rakenneultraan, haluan niin tietää että kumpi on tulossa, poikaolo mulle on kyllä tullut :)
Tanya 16+6
 
Siilinlapsi mulla oli esikoisesta toi bakteerivaginoosi ja kyllä sen huomas. Valkovuoto oli sellaista paksua, kokkareista ja kellertävää. Ja sen takia mä silloin hakeuduinkin lääkärille ja sain lääkkeet siihen. Sen jälkeen ei oo ollut mitään.

Rakenneultra on mulla viikolla 21, esikoisesta se oli viikkoa aiemmin, oisin mä nytkin halunnut että se ois ollu ees hiukka aiemmin, mut hyvä että edes tuolloin.

Terese pitikö sulle täälä viikolla jo tulla ne vastaukset? Halit sulle, ja muista että monet, monet saa sieltä puhtaat paperit! Ymmärrän kyllä totaalisesti pelkosi, mutta koita ajatella positiivisesti. :hug:

Mulla ei oo kyllä kumpikaan olo. Yhtään en osaa sanoa, voisko olla tyttö vai poika. Tää raskaus on ollut niin erilainen kuin esikoisen, joten sen kantilta vois olla tyttö, mutta mä kuitenkin luulen että tää on poika. :D
Onko muilla tissit kasvaneet monella koolla? Esikoisesta mulla kasvoi tissit vasta sitten synnytyksen jälkeen, mutta nyt nää on jo ihan mahottoman kokoiset buusterit!! :LOL: :LOL:

Liirah + Sissi 12 +6
 
Meidän kunnassa ei ilmoiteta mitään riskilukuja. En ainakaan tässä tai edellisessä raskaudessa oo saanut sellaista tietää, kun kaikki on vaikuttanut normaalilta. Tämän vauvan niskaturvotus oli 0,6 ja tänään tuli kotiin vastaus seerumiseulasta, jossa luki vain että seula normaali. Nämä riittää mulle =) Rakenneultra mulla on rv 19+4 :heart:

Painoa on mulla 15 kg enemmän ollut lähtökohdiltaan, kun oli esikoisesta :whistle: Imetys ei vaikuttanut mulla aikoinaan ollenkaan painon tippumiseen ja muutenkin tuli loppuraskaudessa ja vauva-aikana syötyä ihan liikaa pullaa yms. :ashamed: Nyt on toistaiseksi paino pysynyt miinuksen puolella n. 2,5 kg, mikä on vaan hyvä :p Yritän pitää tavoitteenani sitä, että paino nousisi koko raskauden aikana max. 8 kg (edellisessä nousi 19 kg). Ylipainoisella, kun se suositeltava painonnousu olisi siinä 7-11 kg:n tietämissä. Mitä vähempi, sen parempi. Pitää vain tarkkailla syömisiään :p

Sokerirasituksessa minäkin oon jo käynyt ja tulos siitä oli normaali. Kuitenkin painon ja sukurasitteen vuoksi joudun menemään sitten vielä joskus rv 24-26 tienoilla uudestaan, vaikka tulos olikin tässä testissä normaali. Mutta ihan hyvä, että seuraavat :)

Täälläkin tuntuisi, että pahoinvointi olisi nyt sitten ihan oikeasti suurimmilta osiltaan hellittänyt =) Ihanaa kun pystyy taas syömään ilman, että tunnin kahden päästä joutuu mennä oksentamaan :p Nyt vaan sitten pitää katsoa enempi mitä sinne suuhun laitan ;) Mutta musta tuntuu, että olen paljon terveellisimmillä lähtökohdin syömisen suhteen tässä raskaudessa, kun olin aikaisemmassa. Aiemmin olin hirveä herkkupeppu ja söin stressiini ja jonkinlaiseen masennukseen (jota esikoista odottaessa oli tosi paljon silloiseen äitini ja veljieni tilanteeseen ja terveyteen liittyen), mutta olen päässyt eroon isolta osin tuosta tunnesyömisestä, mikä on aivan mahtava juttu =) Haluan jatkaa terveempänä tästä edespäin.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!!! Nyt sitä lämpöäkin vielä toistaiseksi muutaman päivän riittää ;)

vaimo 12+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Siilinlapsi mulla oli esikoisesta toi bakteerivaginoosi ja kyllä sen huomas. Valkovuoto oli sellaista paksua, kokkareista ja kellertävää. Ja sen takia mä silloin hakeuduinkin lääkärille ja sain lääkkeet siihen. Sen jälkeen ei oo ollut mitään.

Rakenneultra on mulla viikolla 21, esikoisesta se oli viikkoa aiemmin, oisin mä nytkin halunnut että se ois ollu ees hiukka aiemmin, mut hyvä että edes tuolloin.

Terese pitikö sulle täälä viikolla jo tulla ne vastaukset? Halit sulle, ja muista että monet, monet saa sieltä puhtaat paperit! Ymmärrän kyllä totaalisesti pelkosi, mutta koita ajatella positiivisesti. :hug:

Mulla ei oo kyllä kumpikaan olo. Yhtään en osaa sanoa, voisko olla tyttö vai poika. Tää raskaus on ollut niin erilainen kuin esikoisen, joten sen kantilta vois olla tyttö, mutta mä kuitenkin luulen että tää on poika. :D
Onko muilla tissit kasvaneet monella koolla? Esikoisesta mulla kasvoi tissit vasta sitten synnytyksen jälkeen, mutta nyt nää on jo ihan mahottoman kokoiset buusterit!! :LOL: :LOL:

Liirah + Sissi 12 +6
Tiistaina vasta kävin biopsiassa. Sanoivat että noin viikko menee tuloksissa, mutta jos hyvä säkä käy niin tulokset saattaa tulla jo huomenna. Sydänsyrjällään sitten huomisesta eteenpäin odottelen puhelinsoittoa töissä. Koko ajan pelkään myös, jos alkaa lapsivedet tihkua näytteenoton seurauksena. Tähän asti kuitenkin kaikki hyvin. Toivottavasti tulokset on hyviä, mies edelleen työreissussa joten aika raskasta olisi yksin ottaa huonot uutiset vastaan.
 
No eihän tässä sitten hätää jos kerran rakenne yleensä tehdään alle 24 viikoilla. Että hyvin ehtii. ja toivottavasti sukupuoli sitten näkyisi mahdollisimman hyvin kun vähän myöhemmin tehdään :D

Mulla ei ole mitään käsitystä siitä,että kumpi tämä voisi olla. Mulle on aina vaisto herännyt jossain vaiheessa,mutta vielä ei ainakaan näin ole tapahtunut...toisaalta jännää kun ei tiedä :D

LilliM
 
Riskiluvusta mulla oli 1:33000 terkkari sen ihan merkkasi neuvolakorttiin.

Ruoka alkanut maittaa paremmin kun hyvin, joka ei ole yhtään hyvä asia, kun paino ei saisi kyllä nousta mielellään kun muutaman kilon :snotty: Eikä tämmösessä helteessä jaksa edes lenkkeillä.

Mulla rakenne ultra vasta 17.6 eli rv 20+4, sitten käyn 4D ultrassa 21+6 niin saan edes sen 50 euroa sitä KELA korvausta siitä.... Käyn 4d:ssä jo ihan senkin takia, että meillä nuo kunnan tarjoamat ultrat tekee kaikki kätilö, ei sillä etten luottaisi heidän ammattitaitoonsa, mutta haluan kyllä vielä ihan lääkärilläkin ultrassa käydä ihan vaan varmuuden vuoksi.'

Että semmosta...

kirppunen 16+6
:heart:
 
LilliMenninkäinen Mun käsittääksen rakenneultra tehdään viikoilla 18-22. Mut jos 24 viikkojen jälkeen tehdyssä ultrassa selviää jotain ongelmaa niin ei saa enää keskeytystä. Eli pääasia, et se on ennen sitä rv24, mut yleinen on toi 18-22. En muista mistä tän luin, mut jostain netistä kuiteski..

liirah Mulla menee vielä saman kokoset rintsikat joten kuten, tosin uudet pitäs ostaa ku nännit pursuilee yli :LOL: Oon vaan lykänny ja lykänny sitä asiaa...
 
Kiitos vastauksista, ehkä uskallan nyt vaan olla huolehtimatta, kun testit kuitenkin näytti negaa.. sain neuvolasta onneksi ajan ensi torstaille, että pääsen kuuntelemaan sydänääniä ja mittauttamaan verenpaineet, ehkä se rauhoittaa kanssa tätä hermoilua :)

Muiden kyselyihin..

seulonnasta: ainakin mulla tuli kotiin kirjeessä vaan maininta, että ei kohonnutta riskiä, mutta kun soitin neuvolaan muista verikokeista, terkka osasi kertoa koneelta riskiluvun 1:14000. Eli sen varmasti saa kun soittaa neuvolaan, heillä pitäisi olla tiedoissa!

Rakenneultra: mulla on sitten vissiin tuo suht aikaisin, kun se on raskausviikolla 19+1 ? Tosin johtuu varmaan siitä, että kun ovat nuo ajat antaneet, neuvolan tiedoissa mun rv:t meni normikierron mukaan, vaikka olin sanonut, että mulla on pitkä kierto, eikä raskaus ole varhaisultrankaan mukaan niin pitkällä vielä.. mutta kaipa tuo on ok tuo 20. viikko, jos ohjeissa kerran sanotaan, että 18-22 viikoilla voi mennä. Kai tuolloin jo näkyy kaikki tarvittavat rakenteet?

Meillä mies ainakin on ollut kaikissa tähänastisissa neuvoloissa ja ultrissa mukana, ja tulee varmaan vastakin. Tämä on kuitenkin meidän esikoinen, ja mies haluaa olla mukana, että saa samat tiedot ja pysyy kärryillä kaikesta raskauteen liittyvästä. Jos sanoisin hälle, että haluan mennä yksin, loukkaantuisi varmaan :D ei sillä, että en häntä haluaisi mukaan, kivaahan se on kun toinen osallistuu niin paljon ja välittää!

Rinnat on täällä kasvaneet jo alkuraskaudesta aika mukavasti, alkuun oli niin pinkeät ja turvonneet, että tiukkaa teki mahtua rintsikoihin, nyt turvotus on selvästi hellittänyt, kun eivät kipeätkään enää ole, mutta koko on jäänyt. Eli aivan kohta on mulla edessä rintsikoiden päivitys yhtä kuppikokoa isompaan, kun ovat alkaneet useimmista rintsikoista nää tuutit pullottaa sillä tavoin :D eli ihan näyttelykelpoisiksi ovat kasvaneet!

Tereselle tsempit niiden testitulosten odotteluun, voi kun tulisivat huomenna, niin ei tarvitse viikonloppua jännittää!

Siilinlapsi+öttis 12+4
 
Ihan oikeesti, mä en pysty vielkään listaa päivittää,mut sen ehtii eikö vain? ;)

Mulla meinaan kummipoika on kohta syntymäisillään ja hänellä on anemia, siksi hermoilen miten synnytys menee :snotty:
Ei pysty keskittyy muuhun.

Mä luotan kätilön ammattitaitoon, tosin mulla on heti kätilön jälkeen lääkäri, tuon rd:n takia

BV ja Chilli 16+3
 

Yhteistyössä