....Marraskuun masunkasvattajat SYYSKUUSSA.... (la:t 1-15.11)

Nopeasti täällä piipahtamassa sillä välillä kun pizza taikina nousee.

Helmi79: On tosi ihana toi kehto ja muutkin huutoon kuuluvat kamat!! Tollaiset kyllä hankkisin itsekin jos ois varaa!!

Lasten pohdinnoista... ihania juttuja teidän pikkuiset miettineet.
Vähän aiheen vierestä, mutta hyvä juttu kuitenkin... mun siskon tytöt kun kuulivat että siskoni mahassa oleva vauva oli vedessä (siis lapsivedessä ) ihmettelivät heti että: Eikö kalat sitten pure vauvaa!! :eek: :LOL: (vedessähän on aina pakko olla kaloja, olisi se sitten äitin masussa tai ei!!)
 
Mulla tuo vatsan ympärys 92cm mutta sf-mitta 29... Ei kuulemma kerro tuo sf-mitta välttämättä lapsen suuresta koosta, meille on arvioitu tulevan keskikokoinen (n. 3,5kg) vauva jos syntyy täysiaikaisena. Kuulemma reilusti olis lapsivettä.. Riippuu myös siitä kuka mittaa, samalla kerralla terkka ja lääkäri saivat eri lukemat :whistle:
 
Neuvolakuulumisia täältäkin... Neuvolassa oli kaikki hyvin, mutta kävin tänään lääkärillä noitten supistelujen takia. Nyt tänään rv. 30+1 ja mun suureksi yllätykseksi paikat olivatkin pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt, joten jouduin sairaslomalle mammaloman alkuun saakka. Nyt pitäs sitten vaan malttaa levätä ja olla tekemättä mitään. Mä olen huomenna kaasona häissä, joten huomisesta levosta ei taida tulla mitään. Mutta heti sunnuntaista alkaen täytyy levätä tosissaan. Vauva painoarvio oli 1,5 kg ja lääkäri sanoi että sellaiset 5 viikkoa pitäs vielä masussa pysyä, että saatais painoa lisää.

Kyllä täytyy myöntää, että mä vähän pelästyin tota pehmenemistä...mutta selailin vähän tätäkin palstaa ja ei taida olla kovin harvinaista, kun toista odottaa. Toivottavasti pysyy vielä monta viikkoa masussa. :heart:

Pitää vissiin alkaa kattomaan niitä vauvan tavaroita valmiiksi, ettei pääse yllättämään. Mitään en ole vielä meinaan tehnyt asian eteen.

Kiva kuulla että muilla on lepo auttanut ja supistelut loppuneet, jospa tämäkin tästä.

Nyt siis syömään ja lepäämään, ennen kuin pitää lähteä poikaa hakemaan tarhasta.

Hyviä vointeja kaikille!

mammukka75 + vauveli 30+1
 
Mammukka: Kyllähän tuo pelästyttää, itsekin olin ihan porun partaalla reilu viikko sitten, mutta tosiaan tuo että pehmee ym. niin yleistä ja normaalia kuulemma uudelleen synnyttäjällä. Mut säikäytti se että kohdunkaula oli lyhenytynyt niin reippaasti pienessä ajassa. Mutta tosiaan tää huilailu on varmaan auttanut, paineen tunne hävinnyt lähes kokonaan ja supisteluakaan ei siihen malliin kuin ennen. Nyt sitten vaan nostat jalat seinälle =)

Mä oon kyllä jonkinverran tänään uskaltanut puuhailla, pyykkiä pyöritän ja sitten äsken silitin keittiöjakkaralla istuen koneellisen vauvan petivaatteita. Mutta nyt taas makuullaan..
 
Moi taas!

Paljon teillä maksaa puolipitkiin hiuksiin leikkaus ja väri raitoineen? Siis jos käytte kampaajalla värjäämässä... Mä sain tänään duunista lomarahat ja ajattelin että kerrankin ottaisin värin kampaamossa, mutta kylläpä kirpaisi hinta, vähän vaille 90? :eek: Huh, sanon minä! Eli nyt muistankin miks aina värjään itse :whistle: Otin pelkän leikkauksen ja koitan itse vielä jaksaa värjätä, huuhtelu ainoastaan tekee vähän vaikeaa jo mahan kanssa mut menköön :D

Jaa, en tän pidempään voikaan koneella olla, neiti heräsi juuri päikkäreiltä :wave:
 
Korkkaanpas minäkin tämän uuden ja ihanan pinon! =)

Pipoista oli juttua: itse ajattelin kans alussa pitää ja varsinkin jos on kylmät ilmat ja varmasti jo silloin on...
Oma olo on sitä samaa, töihin en enää pysty. Supistelee ja painontunne on tuolla "alakerrassa". Vauveli siellä lähtökuopissa jo odottelee, mut eiköhän tämänkin kanssa sinne viimeisile viikoille päästä. :heart: Masu edelleen pieni ja "alhaalla" ei siis ahdista keuhkoja vaikka välillä punkee pyllyä ylöspäin.

Muita vinkkejä mulla ei ole makailijoille kuin tv, netti, käsityöt ja lukeminen... Ja kohtahan me ollaan jo siellä plus 34 viikoilla, jolloin voi taas harrastella normaaleja asioita. eikä siis haittais vaikka pikkuinen jo sitten syntyis.

Mukavia syksyisiä päiviä toivottelee maitooo ja pikkuheppu 31 plus 2 (?)
 
luminka..kampaamoissa on suuriakin hintaeroja..kannattaa kysellä..mulla halvimmillaan puolipitkien hiusten leikkaus, väri ja raidat 37euroa. kun taas toisessa paikkaa saa pulittaa lähemmäks sata euroo.

manhis(ex manhattan)
 
heippa!

Neuvolassa tuli käytyä. Painoa tullut 1,5 kg/vko, turvotus on aivan järkkyä. Näkee jo naamasta että turvottaa. Mutta koko raskauden aikana tullut 12 kg, että ihan ok. Sydänäänet kummallakin hyvät, pissa puhdas. Sf mitta hieman laskenut, eli masu aavistuksen verran laskenut. Mahtaako tyttö tunkea päätään lähtökuoppiin, tiedä häntä. RR normaali. Jälleen viikon päästä uusi aika.

Tällä äiteellä onkin tänään vapaailta! :D Menen illemmasta kaverille istuskelemaan iltaa ja jupisemaan. Ihana päästä vähän johonkin, tuntuu kun seinät kaatuis niskaan. Saavat pojat sitten pitää omaa kivaa täällä.

Nukuttaa niin ettei oikeen juttu luista... taidan mennä kaffepannun ääreen. Mukavaa perjantaita!

HM ja W&O
 
rouva PirttIhiRmU: Tervetuloa joukkoomme.

Aamulla kävin verikokeissa ja lääkärin soittoaika meni ens keskiviikolle!! Sitten olisin vasta saanu tulokset. No, soitin tuossa kahden jälkeen alustavia tuloksia ja hemoglobiini oli 116 ja leukkarit ja trombit koholla. Leukkarit oli 17.7 ja trombit hiukan koholla 418. Sain sitten kumminkin soittoajan lääkärille niin juuri soitti ja sanoi että maanantaina uusinta kokeisiin. Silloin ottaa kaikki tarkempina. Maksa-arvot oli matalat, kreatiniini ( kreatiini tiiä kummin kirjoitetaan ) 46 kuulemma sekin alhainen. Joitain rauta juttuja kans katsoneet ja Raudan kuva anemia...? Jännä kun nyt viikon olen rautaa syöny. Sokeri oli normaali 5.4. Sanoi että jos vko.n loppuna olo menee heikommaksi niin sitten päivystykseen.

Kiva kun huomenna on kaverin häät niin pitäis jaksaa siellä olla. Toivottavasti myös virkkuna. Mikä tietty haasteellista raskauden ja hemoglobiinin takia...

Raskausarvista:
En ainakaan vielä ole huomannut että olisi tullut. Entisiä kun on jo ennestään.

Raskauskiloja tähän mennessä tullut 7kg

Pipoa tai lakkia en vielä tiedä käytänkö. Riippuu tietenkin vauvastakin. Pojalla pidin vaikka oli kesä ja tytöllä en oli talvi. Pojalla jouduin pitämään tumppujakin kun meinasi kädet/sormet olla siniset.

Täällä nla.ssa meinasivat etten välttämättä pääse synnytystapa arviointiin kun en ole ensisynnyttäjä. Mutta kovapäinen kun olen niin aion vaatia jotta pääsen. Poikaa aikoinaan veikattiin että on 2.5 kilonen ja mahtuu tulemaan kunnolla. Poika painoikin sitten 3.645g ja syntyi käsi poskella.. Jouduttiin kumminkin leikkaamaan. Ja ku meinaa tuo synnytys hirvittää, onhan tuosta alatie synnytyksestä aikaa jo yli 12v.

Mutta nyt täytyy laittaa pyykkikonetta pyöriin ja ruveta katseleen pojalle vaatteita valmiiksi. Saa sitten vain sunnuntaina pakata suoraan kassiin. Ei tarvis silloin enään miettiä että jotain puuttuu. Onpahan huomenna vielä aamulla aikaa hakea kaupasta jos jotain vajetta on.

Löllykkä
 
iltaa vaan kaikille pitää nyt kirjoitella vähän enemmän kun tyttö ei ole vallannut konetta siis olen 37 vuotias kohta neljännen poika on tulossa äiti synnytyspaikkana on mks eli mikkelin keskussairaala aiemmat synnytykset on ollu vuosina 94 tyttö 03 poika ja 05 poika nyt ei osaa enää pingottaa sillain kuin näiden edellisten kanssa vauvantarvikehankinnatkin oon te
hny järjen kanssa ja pikkuhiljaa entisiä kun ei ollut enää en kuvitellut enää ryhtyväni vauvan
tekoon mutta luonto päätti toisin ensiviikolla onkin sitten neuvola saas nähä passitavatko äitipolille <olihan tuo symfundus 33 mutta aika paljon kyllä vauvan asentokin vaikuttaa vatsanympärys oli kyllä jo 113 ja painoakin tullu aikakin 12 kiloa lähtöpainosta joten jos laskettuna aikana syntyy voi olla vauva aika iso
 
iltaa...

Vatsan ympärysmitta oli 90cm ku äsken mimttasin (navan kohdalta).

Pipoa en ole ajatellut käyttää tällä tulokkaalla ku ei esikollakaan käytetty enkä jotenkin koe sitä tarpeelliseksi. Meillä on niin lämmin kämppä että luulen ettei tääl tarvi.

uusille tervetulo toivotus!

HM mukavaa iltaa ja muistahan nauttia :)

Raskauskiloja oli tullu rv 28+5 mennessä 6,6kg mutta eiköhän nuita ole taas pari kiloa ainakin tullut.

Mä kävin tänään shoppailee ja teinkin kivoja löytöjä, nyt ois aika moni joululahja ostettu ja pojan syndelahjakin ostettu. Itelle löysin veromodasta ihanan pitkänneuleen nyt syksyksi.
Mut nyt jalat kohti kattoa ja töllön ääreen!

keiju ja wiljo 31+2
 
Iltaa kaikille marrasmuruille :)

Luminka, puolipitkistä en tiedä, mutta pitkiin hiuksiin kun olen kysellyt niin alkaen 150e. Mutta jos asut kaupungissa jossa on alan kouluja, kannattaa käydä siellä, oisikohan pitkien hiusten värjäys ollut 24e, ja puolipitkien sitten vähemmän tietenkin. (mm Helsingin pasilassa ainakin on kauneudenalan oppilaitos)
Ja jos olet Viroon menossa, suosittelen lämpimästi käyttämään niiden palveluja, itse monta vuotta käynyt pelkästään siellä. Väri + leikkaus + raidoitus 54e.
Mutta koska olet jo käynyt leikkauttaa ,ja aiot ite värjätä, ja mainitsit että on vaikea huuhdella ... Ihan suihkun alle vain, niin on helppoa. Vedellä huuhdellen ekaksi niin paljon kun lähtee samalla päänahkaa hieroen (ei jää väri kiinni), shampoolla kun näyttää ettei väriä enään tule (tarvittaessa kaksikin kertaa), ja hoitoaine päälle.

Hari Mao: Ihan todella typerä kysymys, mutta miten neuvolassa kuunellaan sinun pikkuisten sydänääniä? :ashamed: Toki samallalailla kun muilla, mutta mistä tietää ettei kuuntele saman palleron sydänääniä kahdesti? :ashamed:

Äitiyspakkaus tuli vihdoin ja viimein :heart: Oikein suloisia vaatteita, eikä edes ollut niin väritön sisältö mitä netistä kuvat antaa ymmärtää.

En edes uskalla mitata vatsan ympärysmittaa :LOL: Onneksi mittanauha on hukassa, niin ei tule vahingossakaan katottua.

Mies lähti katsomaan ilotulitusta, niin jospa leipoisin kakunpohjan, kun rauhassa saa kerrankin tehdä. :D

Yamini
 
Yamini: En siis ole vielä käynyt, loppukuulle otin vasta ajan. Harmittaa kyllä kun niin kallista on kampaajalla, ei voi mitään :( Olen ehkä 2 kertaa raaskinut maksaa, muuten värjään itse kotona 2-3kk:n välein... Ois täällä kyllä amis, mut en millään jaksais lähteä sinne istumaan, sisko oli kerran ollut yli 3h siellä :eek: Tekivät vissiin vimosen päälle :LOL:

Katoin tuossa just tuon sairaalan syke-ohjelman ja voi kun tuntuu vielä pitkältä aika kunnes tää vauva syntyy :snotty: Ihana ois jo päästä pikkuista hoivaamaan, tuo reilu 1 vee tuntuu jo niiiin isolta neidiltä :D

Apua, mitähän nappuloita vahingossa painoin, muuttui teksti paljon pienemmäksi :eek: Onneks mies on jo vajaan tunnin päästä kotona niin saa korjata tilanteen :whistle: Ai, osasin näköjään itsekin, eikä ollut vaikea homma, huh!

Voi vitsi, pitääkö huomenna taas mennä kaupungilla käymään.. Ajattelin äidille tehdä sellaisen jutun, koristeen siis. Tiimarin kuvastosta bongasin niitä led-tuikkuja. Jos ostais sellaisen ja sit tavallisen lyhdyn ja jotain kivaa koristetta sinne sisälle lisäksi. Ois vähän korvauksena siitä kun oli täällä neitiä hoitamassa kun miehen kanssa oltiin siellä kylpylässä. Ei oo ollut varaa yksinkertaisesti aiemmin hommata mitään kiitosta, joten nyt voisin tehdä tuollaisen =) Tykkää yleensä noista mun askarteluista, itsellä ei kuulemma riitä niin paljoa mielikuvitusta ja kiinnostusta räpeltää =) Ja minä taas tekisin vaikka joka päivä jotain tuollaista, on siis tainnut omena kauas puusta pudota :D

Ja kummasti tuli tänään käytyä lastenvaateosastoilla kaupoissa, nyt kun ois varaa ostella.. Mut harmi vaan kun ei ole oikein tarvetta,
löytyy ihan tarpeeksi jo vaatetta molemmille :snotty: Esikoiselle kyllä haluaisin ostaa farkut ym. kun ois niin söpöjä paitoja kaapissa joiden kanssa ois passelit :heart:

Jahas, huomenna ois taas mahakuvan päivityshomma... Vaikka eipä sitä yleensä huomaa kun viikottain uuden räpsäisee.

Luminka ja neitonen 31+6
 
Heipat tääläkin..

Neuvolassa siis ävin tänään hakeen piikitys välineet.. eli 4xpv viikon ajan pistelen ja sit katotaan jatkoa.. oon nyt niin pihalla oikeesti noista lääkäreistä et huh huh..!! ihan aluks sanottiin et vauva olis pieni nyt se olis liian iso a tänää e sano et se ei kasvais.. :kieh: :kieh: Mun kohdalle on kyl sattunu niin "ihanat" lääkärit et oksat pois.. jos mä saisin päättää niin kaikilta niiltä lähtos virat.. :LOL: :LOL: No taidan nyt vaan kiltisti odottaa maanantaita kun on se erikoislääkäri et mitä se nyt sit sanoo tai jos seki sattuu oleen oikein pässi nii sit kyl pyydän Tuimalan tutiin se on se naisten/synnytys professori ja sattuu oleen viä suvussa jos se osais sanoo sit oikeesti miten asiat on..!! :D :LOL:

mutta nyt kattoo bb:tä

ja viikot paukkuu tänää jee paula+peikko 31+0 :heart:
 
Huomenta!

Täällä oltu jo pari tuntia hereillä, poika päätti aamulla herätä kuudelta. Meni kyllä nukkumaankin jo kasilta eilen ku ei päikkäreitä nukkunu olleskaan.Itellä vähä venähti nukkumaan meno ku ootin miestä töistä (meni kuuteen ja pääs 22) oli kotona vasta 22.30 ja siinä katottiin bb ja turistiin aikamme. Varmaan puolen yön jälkeen mentiin vasta nukkuu. Mutta tosi virkeä olo on vielä ainakin. Pojan peti vaatteetkin sain jo pesuun ja nyt oottelen että meidänkin sängystä saisin kuhan tuo mies tuolta nousee.

Tein aamupalaks grahamvelliä :p

Nyt aloittelemaan pintasiivousta.....

keiju ja wiljo 31+3
 
Hyvät huomenet!

Eilen olin siis ystävän luona istumassa iltaa, ja voi rouvat ja neidit, voin sanoa että oli IHANAA olla ihan issekseen jossain! Kotiin tulin puoli 11 illalla ja oli niin hyvä mieli. Tää mun ystävä on tuleva pojan kummitäti, ja nyt se oli innostunut neulomaan pikkusille villapöksyjä, villatakkia, lapasia ja myssyjä. Mulla on ihana ystävä :heart:

Yamini, nyt sydänääniä on helpompi kuunnella kun vauvat makaa vierekkäin masussa, eli sydämet ovat eri puolilla mahaa. Alkuun oli hankala erottaa äänet koska pikkuset olivat tavallaan peräkkäin täällä mahassa, toinen edessä ja toinen takana piilossa. Asiaa hankaloitti vielä se että sykkeet ovat alusta lähtien olleet melko samalla tasolla. Onneksi ei ite tarvi etsiä niitä ääniä, vaan terkka tekee. Mein terkka on aikas pätevä työssään. Alkukesästä siellä oli joku harjottelija joka tärisi ja hikoili kun yritti saada äänet kuuluviin, ja sit lopulta kun sai niin sen piti kesken kaiken mennä asiasta elvisteleen naapurihuoneen terkalle... :/ Oli ihan kiva maata siinä maha paljaana kun kauhia ämmälauma joukolla räpelsi mun mahaa.... :kieh:

Mies ja esikko ovat pian lähdössä futiksen taitokisoihin ja sieltä jääkiekkoreeneihin. Poika on aivan innoissaan kun on urheilupitoinen päivä! Nyt se tuolla varmistelee että onhan jäähallissa vessa mihin pääsee luistimilla... :LOL: Ekat reenit siis tänään.

Ajattelin että jos energiaa riittää niin voisin tuon kuopuksen kanssa sillä välin ruveta laittaan tuota vauvojen huonetta kuntoon. Tosin tällä hetkellä olo on kun makaronilla, yhtä veltto. Jos nyt edes ulkona pääsisi vähän käymään....

Menipä taas omanapa-asialinjalle. Sori. Nyt meen mittaamaan sokerit.

HM ja Wilma ja Oskari 30+2
 
Huomenta!
Tänään sitten täynnä ensimmäinen lääkärin asettama tavoite; viikkoja 32 :heart: Ja kuulemma vaikka olisikin hyvä että pysyisi masussa ainakin kuukauden vielä, niin olisi jos suhteellisen turvallista syntyäkin. Tosin juuri nyt ei pelota edes että syntyis vielä, kun olo on ollut sikäli parempi levosta johtuen, että paineen tunne lähes kokonaan poissa. =)

HM: Ihania ovat tuollaiset tosiystävät!! :heart: Se lämmittää niin paljon mieltä kun näkee että joku on niin sydämellään mukana odotuksessa ja antaa tukensa. Ja myös yhdenkin illan irtiotto, kotiaskareista ja ystävien juttuseura!! Siitä saa niin paljon taas energiaa.

(.)Tulin juuri suihkusta, ja aamupalanlaitto vaiheessa. Kirjoitan äkkiä tänne ja sitten nautiskeleen. Tänään olis tarkoitus siivota yläkerta (siis ukkelit lupasivat yhdessä imuroida) :D Ja sitten mies hakee pinnasängyn kotiin ja aattelin laitella sen kuntoon, pitää vaan vähän muuttaa järjestystä, että sopii tuonne meidän makuusoppiin... Sitten pihassa kasvaa leppärouskuja, niin niistä tehdään kastike murekkeen seuraksi päivällä..Illalla meinattiin hakee leffoja makuunista ja ukkelit jää retkelle (yöksi) alakerran sohvalle. Se on pojan ainainen toive. :LOL:

Mukavaa lauantaita kaikille!

Helmi ja aapeli 32 :heart:
 
Helmi, tuli tuosta kotonaretkeilystä mieleen, mies oli eilen poikien kanssa puhunut että sitten kun olen sairaalassa niin he tekevät kans retken olohuoneessa. Kantavat patjat keskelle lattiaa ja kattovat leffaa ja leikkivät taskulampuilla. :D Aika ihana että suunnittelee tekemistä jo valmiiksi sille aikaa kun minä makaan levynä sairaalassa...
 
Tervetuloa rouva pirttihirmu :wave:

Jee helmi, täällä myös tänään rv32 :heart:

Voi kauhistus, olipa urakka kun silitin vauvalle 7 aluslakanaa sekä 4 pussilakanaa :eek: Normaalisti en siis silittele kuin verhot ja juhlavaatteet. Mutta tehdään näin myös kakkosellekin kun esikoiselle myös odotusaikana silitin kaikki vaatteet ja petivaatteet ekaa käyttöä varten :heart:

Kävin tuhlaamassa jo satasen eikä varmaan riittänytkään... Tein äidille ja itselle ne lyhdyt ja tuli tosi ihanat! Uskaltaa laittaa "palamaan" sisällä ihan seinän viereen kun on led-lamppu sisällä =)
Sit vielä esikoiselle ostin ison lakana josta saan tehtyä kaksi kun laitan kankaan puoliksi. Sit täydennystä eilen siivottuun kuiva-ainekaappiin + pesuaineita ym... Kotiin tulin 4 muovikassin kanssa ja kysyin ukolta et huomaako että mulle on tullut rahaa tilille :LOL:

Pitäis alkaa ukon hiukset ajamaan. Tympii se homma kyllä niin hirveästi :kieh: Taidan sanoa monivuotisen leikkaussopimuksemme irti kun vauva syntyy... Niin tosin uhkasin viime kerrallakin, mut kiltisti vielä jatkoin :whistle: Ei siinä itse leikkauksessa mee kuin 10min. mutta se hommaan ryhtyminen :headwall:
Voi kun ukko riehuu kovasti tuolla kodinhoitohuoneessa, kohta likka herää... Pitää lähteä auttamaan, koittaa saada jatkojohtoa kaiveltua esille leikkuukonetta varten :kieh:

Palaillaan

Luminka ja neitonen 32 :heart:
 

Yhteistyössä