....Marraskuun masunkasvattajat SYYSKUUSSA.... (la:t 1-15.11)

Täällä hiotaan kun ei ois ennen hiottu :kieh: ällöttävää olla kun hiki vaan valuu :$

Mulla oli rv.33+0 vaavin painoarvio ultratessa 1700g ja vastasi kuulemma viikkoja 32+4

Oon myös niin turvonnut, että ei helevata :kieh: kyllä tää raskaus on sitte ihanaa :kieh:

Mulla on merkitty tuo rt1 myös ja mulla vauva on kroppa tos vasemmal... Ja viimeks tuli merkintä rt ja sen jälkeen viereiseen sarakkeeseen rt6?? Tietääks kukaan mitä toi tarkottaa???

Tutteja mul on 5kpl nii ei tarvii metsästää yöllä jos putoo (jos ees syö tuttia) ja sit pari on silikonia ja pari luonnonkumia, kun kaverin vaavi ei suostunu syömään kun tiettyä materiaalia tietys iäs nii ostin varuiks kumpaakin. :D Pulloja mul on 3 ja sit se kertissetti.

Vauveli on myllännyt nyt viimesen viikon ajan niin ettei koskaan aiemmin oo pitäny tollasta tahtia. Kokoajan sen pylly tunkee mun palleaan ja potkutkin sattuu ihan.

Tuntuu et maha ois pienentyny tai jotenki ihan lytyssä, outoa. Ja vauva on tosi alhaalla niin kävellessä tulee kokoajan suppareita :/ Muutenkin supistelee toooosi paljon.

Sit kyssäri niille ketkä jo konkareita, eli kovettuuko myös oikeissa suppareissa maha? Kun joku on sanonu et ne ei tunnu yhtään samalle kun harkkarit...

Viikot paukkuu :heart:

Rinzessa ja papuRinssi rv.34+0
 
moi!

pikaisesti vain lukemaaan ennen päikkäreitä kun poika just nukahti...
sa
Maotao siis sori selitin varmaan huonosti. eli esikoista odottaessa kun meniin viikollaa 36 synnytystapa-arvioon synnytyssairaalaan niin ylilääkäri oli kauhuissaan siitä miksi mua ei neuvolalääkäri ole laittanut aiemmin polille kun vauvan on huomattu olevan iso. oli siis silloin 3,7kg. tää ylilääkäri oli vaan silloin sitä mieltä että erityisesti ensisynnyttäjää pitäisi tarkemmin seurata ja nimenomaan polilla jos jättivauva tulossa. nyt on lääkäri ollut ihan ok vaikka iso vauva tulossa ja onhan se ihan selvä että harvoin toinen mikään pieni on jos eka oli iso. huomenna saan kätilön tekemän painoarvion ja lähetteen polille suunnittelemaan synnytystä/saamaan painoarviota. ehkä lääkärien mielestä vain painoarvioon, mutta kyllä mulla on tarkoitus suunnitella synnytystä samalla...;) siis sen suhteen haluan vastauksen ett mitä sanovat ennalta käynnistämisestä. muutenhan synnytystä ei juurikaan voi suunnitella, tai en ainakaan aio, menee omalla painollaan.

mutta nyt lepäilemään!
korppinen
 
maotao:vielä sen verran, että itse vaadin pääsyä röngteniin ekaa odottaessa jossa kuvattiin lantion koko. lääkäri teki käsikopelo tutkimuksen lantiosta ja sanoi että tilava mutta laittoi varmistukseksi kuviin vielä ja se kyllä oli hyvä. mulla mittailtiin silloin kuvista että arviolta 4,7kg on raja joka ei enää alakautta tule, poika oli siis 4560g. suosittelen isojen vauvojen odottajia vaatimaan tarkkoja tutkimuksia sillä lantion ulkoinen mittahan ei kerro mitään siitä mitä sisäkoko on. itseä ainakin tuo tieto silloin rauhoitti.
 
Mä olen täällä suruissani :'( Mies kulta makaa sairaalassa...lähti eilen illalla ensiapuun, kun hänellä on jo jonkun aikaa ollut sydänkipuja. Hän ei ole sitä helposti lääkäriin menevää sorttia, vaan sillon menee kun on ihan pakko. Eilen sitten olo huononi...oli tosi väsynyt, rintaan sattui ja huimas ja hengenahdistusta. Hän vaan meinas odottaa aamuun, että menee sitten lääkäriin, että stressiä tämä vaan on. Mä olin sitten ihan raivoissani ja pakotin menemään ensiapuun, kun hänellä on jo kerran ollut tromboosi, keuhkoembolia...hengenvaarallinen tila :eek: Sanoin hänelle eilen suorat sanat, et jos sä nyt kuolet, niin mitä mä sanon meidän lapselle, et isä kuoli kun ei halunnut mennä lääkäriin?!Et sä lähdet nyt heti sinne ensiapuun, etkä odota huomiseen, et mä en halua tänne joutua yöllä mitään ambulanssia tilamaan, et siinä paniikissa syntyy tää vauvakin sitte. Olin tosi raivoissani. Hän meni ihan hiljaiseks ja mietteliääks ja lähti sitten ihan vapaaehtoisesti sinne ensiapuun. Nyt hän on ollu siellä viime yön ja ne pitää vielä tänkin yön kontrollissa. Kaikenmaailman tutkimukset on tehty. Keuhkot näyttää hyvältä, sydämestä löytyi jotain laajentumaa, mut sanoivat et se on voinut tulla siitä viime tromboosista. Se tutkitaan sitten vielä tarkemmin. Mä olen nyt kyllä aika loppu :'( On saanu pelätä tän vauvan takia ja nyt sitten vielä miehen. Nää omat makaamiset ja kaikki raskaudesta johtuvat vaivat ja kivut tuntuu nyt kovin pieniltä...

Ihania varmaan Maotaon kisuvauvat! Mä olen aina ennen sanonut, että kissavauvat on paljon söpömpiä kuin ihmisvauvat :) Rankkaa se on kyllä se kissojenkin vauva-arki.
Mäkin jouduin kerran "imettämään " yhtä maatiaiskissan pentua, oli jo vähän isompi, ettei ihan vastasyntynyt, kun emo yhtäkkiä hävis pariksi päiväksi johonkin. Se oli vaikeaa se siirtyminen tissistä tuttipulloon, mut joi sitten onneksi kun kova nälkä oli, pyllykin piti sitten "hieroa" et pisut tuli. Onneksi emo sitten tuli takaisin, oli varmaan jäänyt johonkin loukkuun eikä päässyt vauvan luokse, muuten hyvä emo kyllä oli.
Toi meidän persialainen oli ihan stressaantunut äitinä, vaikka oli vaan kaksoset. Synnytyskin oli vaikea ja jouduttiin napanuorat leikkaamaan, kun oli ihan sotkeutuneet pitkään turkkiin.
Hän imetti vaan nopsaa ja häipyi sitten pois, halus omaa rauhaa, pyllyjäkään ei tykänny pestä, mut isäkissa pesi pyllyt ja turkit siisteiksi ja nukkui vauvojen vieressä.

Noi painoarviot, voi kyllä heittää ihan häränpyllyä. Huomasin vaan kun kahdessa eri sairaalassa olin ja ensin sanottiin viikolla 29+1 1420 g, sitten toisessa paikassa viikolla 30+6 1380 g...siis täh...niinku pienenemään päin?...ja nyt mun oma gyne heitti jostain hatusta sellasen painon ku 1200 g?!? Eli jos sul on maotao tulos jättivauva, ni meillä tulee tän mukaan joku miniatyyri. :LOL: En kyl yhtään usko varsinkaan tota mun gynen mittatulosta! Alan jo vähitellen epäileen hänen pätevyyttään, ensinnäkin sillä on joku muinaisaikainen ultraäänilaite ja ne viivat se veteli ihan minne sattuu. Klinikalla mulle sanottiin, et tulokset voi tosiaan heittää paljon, riippuu ihan mittaajasta, mihin kohti laittaa ne mitat ja sitten koneesta. Ja tosiaan niinku sanoit, et vauvoilla on niitä kasvupyrähdyksiä. Yksilöllisiä eroja on, ei kaikki kasva tasaseen tahtiin 200 g viikossa jonkun kaavan mukaan.
Ens viikolla gyne tekee uuden mittatuloksen...hmm...pitäisköhän mun suosiolla käydä jollain muulla ultraajalla?

Ai niin, mä en sais saada edes isoa vauvaa, kun mulla on käsikopelolla todettu erittäin ahtaat paikat. Oon aina ollut siinä uskossa, et olen tilava, koska mulla on leveä lantio.
Mut näköjään sit sisältä ahdas.

kuunkulta ja minipoitsu rv 33+4
 
kuunkulta-jaksuja :flower:

vitsi et on kyl huono olo vielkin tosta pyörtymisestä...paree vaan mennä takas sänkyyn..huomenna olis tutustuminen synnärille et toivottavasti olo helpottaa..

mua rupes pelottaa toi paikkojen ahtaus ku oon aina ennen ollu aika pieni(nyt en oo)ja nyt tuol lääkäri käynnil ku se tunki sormet sisään ni totes vaan et onpa täällä vähän ahadasta.....???mut enpä sit kerenny kyselee mitää...paniikki..
painoarviosta-must oli kiva kuulla toi nyt koska meen ens tiistaina mun synnärille ultraan ja ne tekee kans painoarvion....kuuleepahan et meneekö yhtään samaan=)
voih kai se on pakko mennä takas koomaa...
 
Heipsan...

Ihan ekaks: kuunkulta voimia :hug: molemmille tietenkin.

Sitten omiin kuulumisiin: äitipolilla käyty taas. Tilanne ihan ennallaan, ainoastaan verenpaine oli korkeanlainen 142/84, muuten kaikki ok. Vauvelilla kaikki hyvin, kasvanut n. 200g viikossa, tämänkertainen painoarvio 2,1kg. Keskikäyrällä mennään edelleen. Lääkäri oli tosi mukava, tutki pitkään ja tarkasti vauvelia, voi kyllä johtua siitäkin että mulla oli pikkusisko mukana (joka ei oo koskaan päässyt ultraan kurkkimaan maha-asukkeja). Lääkäri siis selosti koko ajan mitä ruudulla näkyy. JA sitten se kaikkein tärkein uutinen tältä reissulta: Meille on 99% varmuudella tulossa pikkuinen PRINSESSA!!! Kun sanoin, etten taida vielä kuitenkaan ostella mekkoja valmiiksi, niin lääkäri sanoi, että kyllä jotain uskaltaa ostaa, sen verran varmasti tytöltä näyttää.

Itselle ei ollu tullu painoa ollenkaan viime kerrasta lisää, ilmeisesti ruokavalio vaikuttaa. Sokereista eivät sanoneet oikeastaan mitään, kun ovat niin hyvinä pysyneet. Tästä eteenpäin vaan pitää seurailla ketoaineita pissasta, mutta eihän tuo suuri vaiva ole.

Käytiin tulomatkalla "hieman" shoppailemassa (korppinen ainakin arvaa missä)... Ostettiin pinnikseen pehmusteet, hoitoalusta, kuviollisia harsoja, bodeja ja potkareita (kun oli tarjouksessa esim bodyt 2,5?/kpl). Lisäks mukaan tarttui villalankoja tulevia projekteja varten ja tietty kaikenlaista turhaakin. Käytiinpä hakemassa vauvelin huoneeseen verhokankaatkin, kun vaan joku sais nyt aikaseks ommella ne verhot (taitaa olla anopin heiniä tuo homma...). Rahaa meni kyl liikaa, mut onpa vauvalle nyt melkein kaikki valmiina. Mieskin sanoi että arvasi etukäteen et sinne menee paljon...

Nyt sohvalle pötkölleen ja katteleen Australian huippumalleja.

-JennyA & prinsessa 33+2-
 
Kuunkulta: Voi ei, teillä nyt on hanaluuksia siunaantunut tälle raskaudelle ihan riittävästi :hug: Toivottavasti mies pääsee pian kotiin.

Korppinen: Hyvä idea toi lantioröntgen. Mut kattoo ny mitä näyttää painoarvio seuraavas ultras. Vimppa ultra tehdäänkin sitten jo synnytyssairaalas rv 38, että siellä voivat sitten päättää miten synnytetään. (Ja täällä saa kyllä ainakin itekin vaikuttaa päätökseen...) Näppituntumalta ajattelin itekin tuollasta 4,5-4,6-kilon rajaa, jota suurempaa en lähtis koittaa synnyttää. Mun mummi ja täti on kyllä kummatki synnyttäny 4,6-kilosen... ja ovat paljon pienempiä kuin mie.

Jennyadlinalle onnea tytöstä!!!

Kisufotoja pyydettiin:

Nämä ei oo hirmu hyviä kun pennut on just avannu silmät, niin en viitti salamalla sokaista niitä. Viis kappaletta pikkusia on, kaks tyttöä ja kolme poikaa! Ikää nyt yhdeksän päivää ;)





 
Kuunkulta :hug: jaksamista!

tietämätön onpas sulla ollut lääkäri reissu. selviskö ne sun korkeat leposykkeet? tai siis saitko mitään selitystä tms?

Jenny A. arvaanpas kyllä missä kävit shoppailemassa!:) minä kävin myös!

tänne ei ihmeempiä... mies on töissä vielä ainakin pari tuntia ja poitsun kanssa tässä katsellaan salkkareita, tai siis minä surffailen samassa ja poika tekee palapelejä... huomen aamulla neuvola heti kasilta, vähän hirvittää että mitä siellä ilmenee. mutta jospa se siitä. nyt ei kyllä ajatus kulje yhtään. Äskön tultiin mun vanhemmilta niin saatiin sieltä porkkanoita iltapalaksi ja minä-tyhmä menin malttamattomana syömään niitä vaikka olen allerginen. kolme haukkua ehdin haukata niin nyt kutisee huulet, kieli, kurkku ja henki vähän ahtaalle... toivottavasti ei mene pahemmaksi kun ei voi allergialääkkeitä ottaa. en oo edellisen kerran syönyt porkkanaa ainakaan vuoteen ja ajattelin vain kokeilla kun näytti niin herkulliselta.

mutta nyt palapelien tekoon...
korppinen
 
Maotao: Oiei :heart: Aivan syötävän suloisia! :heart:
Tuommoisen ko saisi ....
Luovutusikä on vissiin kaikkialla sama 12vko? Vai onko se teillä eri?
Mietin vain että miten jaksat vauvaa ja 5ttä hännällistä vauvaa, voi olla aikamoista menoa .:D
Onko jo koteja löytynyt pikkuisille? Ja ihan uteliaisuudesta, paljon teiän vauvat maksaa? :)
 
Maotao: onpa söpöjä pikkusia... :heart:

Lantion kuvaamisesta: mulla kuvattiin esikon aikaan ja sen mukaan yli 3kg vauveli ei mahtui alakautta syntymään. Häntäluu murtunu joskus niin se on jyrkästi sisäänpäin kääntynyt joten se ei anna periksi. Mulla se synnytystapa arvio rv 35+6 jolloin päätetään synnytys tavasta ja siitä käynnistelläänkö etukäteen kun minä en sitä sektiota haluaisi.

Nyt laittaa poika unille ja sit kattoo sairaala kovalevyltä.
 
Yamini: Täällä on periaatteessa sama luovutusikä 12 vko kun Suomessa, mutta rokotussääntöjen puitteissa pentuja on käytännössä vaikee luovuttaa alle 14-viikkoisina. Pennuilla ei ole vielä koteja, en ole vielä ilmoitellut missään. Täällä norjalaisten metsäkissavauvojen hinnat pyörii siinä 600-800 euroa kpl, riippuen vähän siitä menevätkö ihan lemmikeiksi vai näyttely/kasvatuskissoiksi.
 
Kiitos kaikille ummetuksen hoitovinkeistä!Jospa tuo torttu tästä pikkuhiljaa alkaisi irtoamaan. :LOL:

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Terkka on koulutukseltaan myös kätilö ja pitkään synnärillä joskus töitä tehnyt niin kysyin että minkä kokoiselta vauva hänen näppeihinsä tuntuu. Arveli vauvan tällä hetkellä olevan 2200-2300g. Lääkäri katsoo uötralla vauvan kokoa reilun kolmen viikon kuluttua kun on viimeinen lääkärintarkastus.

Mä hain tänään kirpparilta viimeiset kamat pois ja 160e jäi näppiin kulujen jälkeen. Mä olin aika positiivisesti yllättynyt summasta.

Tänään tuli äippärahasta päätös kotiin ja mua jäi mietityttämään vähän ne maksu perusteet. Työnantaja maksaa siis ensimmäisen 3kk:n ajalta palkan ja sitten saan äitiyspäivärahaa vielä jonku kuukauden kunnes maksettava raha muuttuu vanhempainrahaksi. Miksi vanhempainraha on ensimmäisen kuukauden ajalta korkeampi kuin loppuajalta? Loppuajalta maksaavat samanverran ku äitiyspäivärahaa. Ei tajua. Esikoisen aikaan sain yhden rahan koko ajalta, oli sitten äitiys- tai vanhempainvapaa kyseessä. Tietääkö joku miksi tuo vanhempainraha on korotettu kuukauden ajalta? Toivottavasti joku tajusi jotain tästä sepostuksesta... :)

Ensi maanantaina alkaisi virallisesti äitiysloma! Vaikka johan tässä on lomailtu 1,5kk mutta saikku on eri asia kuin mammaloma. :D
 
MaiLou: En mä tiedä miksi se tulee korotettuna, mutta sehän tuli parannuksena näihin "perhe -tukiin" muistaakseni 2007 alusta samalla kun tuli mm. se että jos jää toiselle äitiyslomalle ennen edellisen täytettyä 3v niin saa saman äippärahan kuin ekasta. selventäkää jos en ollut oikeassa, mutta näin se käsittääkseni menee... eli siihen liittyvä muutos kuitenkin on kun haluttiin tukea perheiden perustamista...
 

Yhteistyössä