Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

Luminka: saahan sitä hehkuttaa kun oot kerran saanut nukuttua hyvin :)!! Ei mua ainakaan helpota jos muut on myöskin nukkuneet huonosti. Varmasti ens yön nukun mäkin paremmin kun tarpeeks keertyy väymystä. Ja joo, täällä pohjoisnavan lähellä australiassa asustelen, ja todellakin ihmeteltiin tässä yks päivä toisen suomalaisen kanssa joka myöskin odottaa marrasvauvaa ja asuu samassa kaupungissa kun sairaalasa tuli lista kaikesta mitä pitää ottaa mukaan... omat vaatteet ja kaikki... no sairaala on täällä täysin ilmainen mutta sen kyllä sit huomaa siitä että kaikki mahdollinen on ite vietävä mukana!

RD tilasin sen liinan täkäläiseltä sivulta, tosin kun australian dollari on tippunut arvoltaan niin että on nyt 1dollari=50c euroina niin saattais olla halvempi täältä tilata kuin suomesta suomeenkin, en tiedä!! Se on sellainen mobywrap merkkinen liina, niillä oli vielä viime kuussa ale. mutta väri oli tosiaan ihan eri kuin kuvassa enkä oo kauhean innoissani tosta väristä minkä sain...

löllykkä, onneks sulla on noin ihana poika, varmasti tuo iloa ja lohtua. Vois mies oppia pojalta vähän rakkaudenosoituksia... kuulostaa vielä siltä että sinä kuitenkin teet niin paljon, vaikeaa kun toinen ei ikinä ole kiitollinen. Voimia arjen jaksamiseen :hug:
 
manna: Joutuuko esim. vauvallekin ottaa vaatteet mukaan?
Onhan se tietty hyvä ettei tarvii sairaalasta maksaa mitään!
Täällä maksaa sen 26?/vrk ja saa tosiaan kaikki. Imetysliivit ja suojat tosin pitää olla ittella, mut pesuaineet, lääkkeet ym. saa sit siihen hintaan 0) Vaikkakin otan omat pesuaineet mukaan, on kivempi edes tuoksua hetkisen hyvälle :LOL:
 
mä oon taas muuttanut tälle palstalle :)
en oo varma saako vauvalle vaatteita... mun käsityksen mukaan niillä on jotain siellä, mutta kun en tiedä mitä niin oon ite pakannut parit vaatekerrat joista voi sit ainakin valita että missä tulee kotiin. lääkkeet yms saa sairaalasta, mutta esim miehelle ei ole ollenkaan ruokaa, on pakattava omat eväät synnytystä varten kun sehän voi venähtää vaikka kuin pitkäksi. Sit sieltä pääsee näin ensisynnyttäjäkin kotiin jo 24 h päästä synnytyksestä, jos siis kaikki on ok. vähän jännää kyllä...
 
Ensimmäiseksi jättionnittelut keijulle :flower: :flower: :flower:

Isyyslomasta meilä mies on ajatellut pitää vauvan synnyttyä 2 viikon isyysloman ja myöhemmin sitten loput. Ihanaa tietää että on joku kotona auttamassa jos vaikka olen tosi kipeä tms. niin ei tarvii panikoida miten jaksan esikoisen kanssa touhuta tms.

Omaa (.) Kävin torstaina neuvolalääkärillä rv 35+0 ja kaikki oli hyvin. Hb 125, verenpaine 110/69, painoa järkyttävät 82,4 kg ( :eek: ) Ultratessa painoarvio oli 2,6 kg eli olis jo ihan kiva kokoinen, lääkäri tosin sanoi että saattaa mennä jopa loppuunkin saakka tämä raskaus... No, mä toivon että vauveli syntyy kun on valmis. :heart:

Olin eilisillan miehen kanssa päiväkodin illanvietossa, ja tulin vasta 22.30 kotiin ja seisoin siellä aika paljon. Mies kotiutui vasta jatkojen jälkeen aamu 3. Nyt aamuyöstä ja koko aamun ollut tosi kipeä alavatsa. Ei siis mitään supistuksia vaan ihan jatkuvaa jomotusta :(

:hug: teille joilla isompia parisuhdeongelmia... Tässä olossa ei kyllä jaksais mitään extraa joka vie voimia. Toivottavasti paremmat ajat tulossa teille!

Mukavaa (sateista) viikonloppua mammat... Tulen taas illalla lukemaan jos vaikka lisää vauvauutisia :heart:

Mammukka75 ja vauveli rv 35+2
 
noista sairaalamaksuista...paljonkohan mahtaa nykyään olla?kun ainakin tääl k-hks:ssa..polimaksu oli noussut 22eurosta 25,jotain kymmeneen senttiin, eli melkein 4euroa..niin paljonkohan toi vuorokausimaksu sit mahtaa olla?
 
kävinpä tenttaamassa tuolla kanta-hämeen keskussairaalan nettisivuilla..eli polimaksu on noussut 25,60euroa ja vuodeosastomaksu 30,30e :eek: eli noussut 4,30e..aika paljon...huh..eli äkkiä vain kotiin..onkohan hinnat valtakunnallisia?vai vain täällä?
 
manhis: Kävin minäkin mielenkiinnosta tutkimassa Naistenklinikan nettisivuja ja noita potilasmaksuja. Meillä täällä vrk-maksu on edelleen 26? ja polimaksu 22?. Aika kalliilta kuulostaa nuo teidän maksut, toivottavasti ei tarvitse montaa päivää sairaalassa olla.

Onnea keijulle kotiinpääsyn johdosta :flower: . Tosiaan vähän kateeksi käy, että sulla se ikävin osa on jo ohi, meillä muilla vasta edessä :snotty:

Isyyslomasta... meilläkin mies on yrittäjä ja aika vaikeeta on mitään lomia pitää, mutta joulukuussa aikoi olla kolme viikkoa isyyslomalla. Tiedä sitten miten se käytännössä onnistuu :whistle:

( . ) ei mitään uutta. Pikkasen meinaa pahaa oloa puskea, kun söin eilen itteni ähkyyn Hullujen Päivien suklaapusuista :ashamed: .

löllykkä :hug: . Toivottavasti asiat selviäis suuntaan tai toiseen, eihän kukaan tuollaista kauaa kestä.

HC 36+2
 
huomenta!

Eka yömeni hyvin. N. Kolmen tunnin välein söi.

Luminka: lapsivuodeosastolle päästiin.Esikoinen ois kyllä kova hoitamaan mutta pientä mustasukkaisuutta havaittavissa, kovasti huomiota hakee.

Korppinen: niinhän mie sanoin,tosiaan pääsvähän yllättä. Mummot saa kyllä häärätä ja passata vieraita tän päivän,itse osallistun omien voimien mukaan.

Manhis: täällä vrk maksu on 30,30?


Tässä ois "wiljosta" kuva 2h vanhana

nyt suihkuun ja valmistautumaan vieraitten tuloon.

keiju
 
No oho, ompa kallista nykyään sairaalassaolo :eek: Toivottavasti nopealla käynnillä selviäisi...

keiju: Ihana kuva Wiljosta! =) =) Kiva kun pidätte ne pojan synttärit, ei ihan tunne itseään toinen syrjäytetyksi kun vauva tuli taloon =) Hyvä että teillä on mummoja auttamassa, pääset itse helpommalla :heart:

Täällä pinnasänky valmiina vauvaa varten :heart: Voi kun tulikin suloinen =) Munkkikahvit tuossa ihan vetäistiin, mies lähti vielä takas kaupunkiin, jotain kovalevyä kattomaan uuteen mediasoittimeensa! Jonka tarpeellisuutta en vieläkään ymmärrä. Mut kaipa se sit niin tärkeä on, perhana tulee sen kovalevyn kanssa maksamaan yli 200? :eek: :headwall: Kuulemma pitää hänellä olla jokin harrastus! Justiinsa joo... Sanoin et minkäs yhtä kalliin "harrastuksen" minäkin saisin :whistle:

Mulla koskee nyt mielettömästi tuonne takalistoon.
Oikealle puolelle jonnekin luihin, ihanaa :kieh: Tästä nyt jos nousen, varmaan pettäis jalka alta.. Argh. Vielä pitäs jaksaa ukon hiukset leikata, sit ois tän päivän hommat tehtynä ja sais vaan olla :D

Luminka, taas...
 
keiju :heart: :heart: :heart: ihana!!! on jo tosi "valmiin" näköinen vaikka syntyi aika paljon etukäteen. tarkoitan lähinnä sitä kun mun sisko synnyttänyt kaikki kolme viikoilla 35-37 ja kaikki olleet tosi pieniä, punaisia ja ruttuisia pari ekaa viikkoa. (kuulostaa kamalalta tuo punaisia ja ruttuisia, mutta siis ei pahalla ja sellaisia ne on ollut, tottakai ihania, mutta niistä on tavallaan nähnyt sen että ovat ennen aikaisia).

sairaalamaksuista kun mulle tuli aika polille niin sinä luki maksu 22? mutta kotiin tullessa laskussa luki 25,80? eli ilmeisesti noussut... toivottavasti sairaalayö ei oo kovin paljon noussut. esikoisesta tuli silloin sairaalamaksu aika paljon yli 300? kun olin siellä siis kaikkiaan muistaakseni 14vrk. mun vanhemmat vaan oli niin ihania että ilmoittivat heti, että haluavat avustaa meitä ja tahtoiva laskun itselleen ja maksoivat sen kokonaan.

täällä taas siivottu... "palkittiin" sitten esikoisen kanssa itsemme käymällä hampurilaisella. no sen jälkeen teki vuorostaan mieli suklaata ja kävinpäs ostamassa suklaalevyn monen monen kuukauteen ja kaksplussan niin on lukemista. :) päätin että kai mä saan vielä nauttiakin eikä vaan aina siivota! nyt kun vielä voi!:) nytpoika kahtoo tomi traktoria ja minä syön salaa suklaata :ashamed: kohta päikkäreille!
 
Ja Luminka täällä taas.... :whistle: Tällä kertaa käy heittämässä mahastaan viikkopäivityskuvan :D Eli tuossa tasan 37! Varsin lähikuva tuli, peilin kautta katoin kameran ruutua että sais suunnilleen tähdättyä keskelle :LOL:

 
Ja sit mä haluun laittaa vielä vauvansängystä kuvan =)
Tuossa siis Hobby Hallista tilattu pussilakana, jossa saumat vetää hirveesti vinoon!
Ja itse tuunattu reunansuojus, tuon sisimmäisen kankaan ompelin päälle. Eikä maksanut mitään kun esikoisen peitosta jäi juuri sopiva suikale =)

 
Keiju: ihana kuva pikkuisesta prinssistä!! :heart: Kiva kun kirjoittelit synnytyksestä. Miulla kans ei esikoisen aikaan ollu loppuvaiheessa enää puudutusta ja se oli kyllä melkoista menoa... Mikä siulla itelläs on vointi? Ei siis tullu repeämiä tai epparia? Eli sen suhteen ei varmaan kauheesti kivistele? Onko jälkisupistuksia tullu? Monet mammat on sanonu että toisen kohalla jälkisupistukset ois ollu paljon voimakkaampia.

Luminka: meilläki kun tulee pikkumiehen serkku kylään niin täällä vaan ajellaan... Toinen ajaa plaston mopolla ja toinen semmosella autolla jonka päällä voi istua. Heillä kun ollaan niin toisella on mopo ja toisella nukenvaunut. Voi mahoton sitä menoa!!

Maotao: Meillä ei valmennuksessa aina mitään hengitystekniikkaa harjoteltu. Rentoutumista vaan korostettiin ja sitä että ylipäätään muistaa hengittää! :D Sitä puhui terkka nyttenki kun oli synnytyksestä puhetta nla-käynnillä.

Manna-: Ei miunka mielestä se koppa oo oleellinen. Meillä on nyt rattaisiin se pehmeä koppa, mutta jos tulis kesävauva niin voi olla että ei ois sitä hankittu ollenka. Tuo koppa on ainaki niin pieni, että ei siihen ees mahu kuin varmaan puolisen vuotta ja kesäsäässä se ois aivan tuhottoman kuuma. Talvella on kuitenki ihan ehoton, varsinki kun todennäkoisesti puistoissaki hengaillaan ja vauva saa ihan sit nukkua siellä. Se pitää sit tuulta vähän paremmin ulkoiluolosuhteissa kuin pelkkä makuupussi tai muu. Meillä kun ei oo ees kunnollista jalkapeitettä rattaisiin mikä sit suojais. Liinasta vielä, että mitä sidontoja oli semmosia mitä voi heti käyttää? Miun pitäs etsiskellä netistä/kirjatosta jotain ohjeita. Pari sidontaohjetta miulla on, pitäs opetella. Kaveri on onneks luvannu sit neuvoa myös.

Mieki katoin nyt nuo sairaalan maksut: poli on 25,60 ja hoitopäivä 30,30. Eli tyyristä on! Jospa sitä nyt pääsis 2 vrk:n jälkeen pois. Ensisynnyttäjiä pitävät 3 vrk tai jopa pidempäänki. Tietysti äidin ja lapsen voinnin mukaan!!

Mulla meni esikoisen aikaan vedet synnytyssalissa kun oltiin ensimmäistä kertaa käyrillä. Hulahti ihan kunnon lasti ja sitpä sitä lurahteli aina vähän väliä. Ja sit selvästi siitä alkoi voimakkaat supistukset, sitä ennen ei koskenu yhtään.

Onkohan nyt kaikki kommentoitu...

Meillä oli levoton yö. Pikkumies heräs 00.45 ja itkeskeli melkein 2,5 tuntia. Sit heräs uudestaan 5.20, mutta sillon onneks nukahti parin peittelyn jälkeen ja nukkui 7.30 saakka kunnes heräteltiin. Mie sain siis nukkua ruhtinaalliset 2,5 tuntia, sit valvoin 2,5 tuntia, sit nukuin reilun 2 tuntia, valvoin ehkä reilun vartin ja sit nukuin vielä reilun 1,5 tuntia. Hieman pökkyräinen olo... Onneks on viikonloppu... Mietiskelin vaan, että nyt kun ois se vauvaki, niin sais vielä pari-kolme kertaa nousta syöttämään ja jos on levoton nukkuja niin saa heräillä sit vielä sen lisäkski. Mihinhän soppaan sitä on lusikkansa oikeen lykänny!! HUH!!

Kiitos ammevastauksista. Eli mekin mennään sit yhellä ammeella, pesaistaan vaan välillä ainaki alkuaikoina. Jospa se esikoinen sit kohta rupeis luopumaan ammeessa istumisesta. Välillä hänkin tykkäs leikkiä ihan vaan pesuvadissa leluillaan, mutta paremmin pysyy paikallaan ammeessa eikä oo liukastelemassa pitkin kylppäriä. Mutta kun ikää tulee koko ajan enemmän niin osaa sit varovaisemmin märässäki liikkua.

Täällä missä asutaan toimii melko aktiivinen asukasyhdistys. Tänään ois semmonen syystapahtuma missä on muksuille kaikenlaista puuhaa. Paloauto ja poliisiautoki ois esittelyssa ihan tässä meidän nurkilla. Mutta vettä tulee aivan kaatamalla. Ois ollu tosi kiva lähtee kattomaan niitä autoja kun pikkumies meillä on tosi innostunu noista autojutuista. Jos ois vaikka ihan päässy kyytiinki istumaan. Mutta taitaa olla tuo sää nyt vähän liian huono... Harmi, harvoin tuommosta erikoista tekemistä on tarjolla.

Meille tulee tänään arkkupakastin. Miun täti soitteli tuossa että hänen anopillaan ois vähän käytetty muutaman vuoden vanhan 150 litran pakastin että otettasko. 60e maksetaan siitä. Ahastahan meillä on, mutta kyllä se sujahtaa tuohon olohuoneen nurkkaan vielä. Jee! Mie oon haaveillukki arkkupakastimesta. Ihana ois laitella enemmän marjoja ja mehuja talveks ja pitää vähän vierasvaraleipomuksia pakastimessa. Jää sit tuo keittiön kaappipakastin tuommoseks käyttöpakastimeks missä on leivät ja lihat ja muut ruokajutut ja sit vauvan soseet kunhan se aika taas tulee. Nyt siis kerkeen sit leipoa rotinavieraillekki tarjottavaa pakkaseen ja laittaa isille ja pojalle ruokia valmiiks niin saavat sit syödäkseen reppanat. Kiva!

Tekis mieli jo heti tänään (tai viimestään huomenna) jotain leipoa! Meillä pikkumies on innokas leipoja myös, siinäpä onki sit meille mukavaa tekemistä ens viikolle. Mitähän sitä tekis... Ainaki jonkun kakun ja pasteijoita ja ehkäpä sarvia... Jonkun marjapiirakanki vois tehä ja kääretorttua. Siinäpä sitä jo oiski monelle päivälle urakkaa!

Anzkuli 36+2
 
Moikka taas!
Aamulla lähdettiin asioimaan tampereelle ja nyt tultiin kotiin. Käytiin siinä miehen mummolla kylässä ja saatiin ruokakin samalla, kyllä vaan noi mummot osaa ton kokkaamisen taidon.
Sitten tehtiin kaupat rattaista ja tässä niistä lupaamani kuva! Tykkäsin että tein hyvät kaupat. Ainoa miinus noissa on, että yhdessä renkaassa hiekan/soran murusia sisällä ja ritisee siellä, joten voi olla että rengas tarvii hankkia! Mutta muuten loistavassa kunnossa, ja ihan uudenveroiset. Ja mukaan kuului siis pehmee kantokassi, 2 erilaista jalkapeitettä, hoitolaukku ja sadesuoja, eli ihan täydellinen varustelu!

 
Helmi onpas tutun näköiset menopelit!:) meillä siis värinä vaan tumma sininen/petrooli (tai millähän nimellä virallisesti olikaan...) oot kyllä hyvät kaupat tehnyt!:) ja kun ajattelee, että siihen kuuluu vielä kantokopat yms. ja nuo on niin ihanan helpot laittaa kyytinkin ja mahtuu pieneen tilaan!

otinpas tuossa pikku tirsat pojan nukkuessa ja tässä oon jatkanut tätä ikuista järjestelyä... nyt kun saan miehen porakoneen kanssa hommiin laittamaan lamppuja ja hyllyn paikoilleen niin enää vaatii keittiö tarkempaa siivousta niin sitten on joka paikka siivottu paremmin ja sitten annan tämän jynssäyksen olla ja keskityn oloon ja teen pelkät viikkosiivoukset niinä viikkoina mitä tässä on jäljellä...

lähdetään kohta pojan kummitätille kylään. mies laittaa onneksi ruuan niin pääsen siinä helpolla. paistaa makkarat leivinuunissa itselleen ja pojalle, minä vieläkin niin täynnä hampurilaista ja suklaata että... menee tää päivä pojallakin ruuan suhteen vähän roskaruuan puolelle kun ensin ranskiksia ja hampurilaista lounaaksi ja grillimakkaraa päivälliseksi, mutta huomenna sitten taas perus peruna-linjalle tms takaisin....

mukavat lauantai päivän jatkot kaikille!:)

korppinen 36+6
 
oi keiju kuinka ihana poika sulla! :heart: ja kauheesti ootte taas saaneet aikaiseks tekstiä ja tekemistä!
mulla meni aamuyö/aamu ihan pepulleen. Heräsin joskus vähän ennen 04:ää siihen että tekee huonoa,jonka jälkeen istuinkin sitten vessassa seuraavat kaks tuntia tyhjentämässä mahaani kummastakin päästä...huoh :x ei siis mikään hehkeä olo ole.sain lopulta joskus kuuden maissa nukahdettua ja heräsin 11 jälkeen. ihan outoo,en yhtään tiedä mistä sit tuo johtui.
onpas harmaa päivä tänään..löysin äsken siivouskaapista 2 levyä mehiläisvahaa ja rullasin siittä parit kynttilät tohon ikkunalaudalle,nyt on kivan syksyinen oranssi koristelu siinä. enpä taida muuta sit tehäkkään tänään kun ootella että mies tekee mulle ruokaa ja hommaa viihdykettä :LOL:
rentouttavaa viikonloppua kaikille!

noonie 36+3
 
..ja luminkalla ihana maha ja ihana pinnasänky (voi kun itekin sais laitettua sinne muutakin kuin patjan..) ja upeet vaunut oot helmi79 löytänyt! en nyt muista pitikö mun muuta kommentoida,palailen asiaan jos asiaa tulee ;)

noonie
 
Yritin hetken saada unta, kun väsyttää..mutta ei tuu uni. :whistle:
Tunnin päästä meille tulee yksi ystäväpari iltaaistuun, tehdään tortilloja ja pelaillaan lautapelejä!! :D Miehet varmaan saunookin, ite ei taida jaksaa.

Noonie: Noista tulee muuten ihan mieletön tuoksu, jos raaskii polttaa noita mehiläisvahakynttilöitä!! Laitoin ite juuri partyliten muutaman votiivin palaan =)

Löllykkä:Meillä muuten mies taitaa olla tuossa yhdessä asiassa samanlainen uuno, eli ei tuonut kukkia tai mitään mulle sairaalaan, kun ihan oli ihmeissään että "kuin mun pitäis tuoda mitään, kun enhän mäkään saa keltään mitään" :headwall: DORKA!!! eli nyt en odota hältä yhtään mitään, kunhan pojan tuo joka päivä vauvaa ja mua kattomaan, niin hyvä on! Ja pojalle hommasin tuotavaksi pupun, jotta oppii ainakin tuo pikkumies toisten huomioimisen!! Miehen kanssa peli on jo menetetty, kun ei oo saanut kasvatuksessa oppia naisten huomioimiseen. Tai yleensä toisten huomioimiseen. Ja mä en enää viitsi tai jaksa yrittää huomauttaa hälle asioista!
 
Nyt on juhalat juhlittu ja koko porukka on ihan poikki. Vauva nukkuu ja mies pojan kanssa tuolla tekee pikkulego vankilaa. mun Äiti oli olu todella huomaavainen tänään,hän toi meille ruoan tänne kotiin ettei mun tarvi enää syndejen jälkeen alkaa ruoan tekoon.

Luminka: Niin itsekkin just ajattelin ettäö saattais tulla esikko enemmän mustikseksi jos syndejä ei ois pidetty niin kuin oltiin sovittu. Vieraat hienosti ymmärtivät sen että vauva on ylhäällä ja ettei sinne voi mennä häntä "härkkimään". Ovelta käviosa kurkkaamassa.

Anzkuli: ei tullu repeämiä eikä epparia tarvinnu tehdä. Ei oikeestaan kivistelekkään alapäätä olleskaan. Jälkisupistuksia on ollu mutta alkaa ollla vähenemäänpäin. Yöksi olen särkylääkkeen ottanut että saan nukuttua.

Helmi: tosi hyvät kaupat olet tehnyt. hienot vaunut on.
 
Pitääpäs kysellä vähän tällästä.. Kun yleensä raskauden aikana joku mist on aina tykännyt, ruoka tai haju jne.. saattaa alkaa etomaan. Mutta onkos teillä toistepäin, joku mistä ette oo ikinä tykänny maistuukin taivaallisen hyvälle??

Mulla on ananas, en oo _IKINÄ_ sietäny sitä missää muodossa ja nyt se maistuu NIIN hyvälle ettei oo tosikaan! Omistuista :D

Viikot poksuen Sanse & Onni rv 35 :heart:
 
Luminka: mahtava mahakuva ja sievä pinnis! Ihana kun on viimisen päälle laitettu, noi reunatekstiilit näyttää hienolta.

Helmi: Hyvät kaupat oot tehny! Multa puuttuu edellen antolaukku ja se on kin jälkeenpäin hankalaa löytävää sopivaa! Täällä varsinkaan kun Emmaljungia ei niin paljon ole, niin jos haluis oikeaa sävyä niin vaikeeks menee.

Synnytysvalmennuksesta: Oli kyllä aika perinpohjanen valmennuspävä... Käytin läpi niitä hengitys- ja rentoutustekniikoita, sekä erilaisia liikkeitä joilla helpottaa synnytyskipuja. Ihan hauskaa oli ja mies lupas muistaa kaiken, niin kertoo mulle sitten synnytyksessä mitä tehdä :D En kyllä ihan tosissaan osannu kaikkea ottaa, mutta kiva kokeilla palloa ja erilaisia juttuja kuminkin. Sitten puhuttin kaikista odotuksista partneria kohtaan ja synnytyssalihenkilökuntaa kohtaan ja juteltiin synnytyksen eri vaiheista. Ihan kivaa oli, kun oli samanikäsiä pareja. Kaikki mun tähän mennessä täällä tapaamat raskaat naiset ovat olleet 35+ ja sitä tuntee ittensä niin junnuksi (Oon 28...)

Miehelle oli varsinki kiva jutella niitten muitten miesten kanssa ajatuksista, kun sen omilla kavereilla ei oo viellä kellään lapsia.

Synnytysmaksuista: Täällä sairaskassa maksaa naisen synnytyksen, mutta jos mies tulee mukaan niin sen yöpyminen maksaa 50e/vrk. Se parihuone on kyllä todella hieno, varmaan 30 m2 ja telkat ja suihkut ja kaikki hienoudet + ruoka (saa valita listalta!) sisältyy miehelle tähän. Samoin kassa maksaa nuo valmennuskurssit, rautatabletit, synnytykseen valmistavan akupuntion ja kaikkia ihme juttuja... mutta sitä äitiyspakkausta ei oo :kieh:
 

Yhteistyössä