Marraskuun masunkasvattajat HEINÄKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Anzkuli: Niinhän se kyllä on myös, että kun naimisiin on mennyt = Kestää ylä- ja alamäetkin. Mutta ei ihmisen sietokyky kuitenkaan hirveän hyvä ole. Kyllä mie oon yrittänyt sovitella ja järjestellä, mutta ei siitä oo mitää hyötyä, kerran toinen ei mistään ota opikseen..

Menen tänään töiden jälkeen käymään kirjastossa ja jos löytäis luettavaa.. Ja jos jaksais joskus lukea.. Ajattelin sitä miehet ovat marsista ja naiset venuksesta :D. Kiitos lentoemolle vinkistä :wave: . Kyseinen kirja on jo pitkään pitänyt lainata, mutta koskaan ei oo saanut aikaiseksi. Jospa se löytyisi nyt kirjastosta ja jotain muuta mukavaa.

Sitten haen sen pakkauksenkin. Jääpähän sit ukolle jotain vaatetta vauvalle, jos tästä nyt uskallan muuttaa muualle.
 
RD: On kyllä pahaksi teillä tilanne päässyt menemään, ehkä on todellakin hyvä ottaa ihan oman itsensä takia vähän välimatkaa :hug: Siinä sen sitten näkee tarvitseeko toista ja haluaako vielä jatkaa.
Eihän sitä jaksa mitenkään sänkyhommiakaan hoitaa jos kerran jää kotihommat vielä töiden lisäksi sinulle! Kuitenkin kun miehes on päivät kotona, niin luulisi että voisi sillä tavoin auttaa ja tehdä niitä sinun töissä ollessa.

Teet niin kuin nyt hyvältä tuntuu, eiköhän ne asiat johonkin suuntaan aina järjesty! =)
Ja meille saa tosiaan tänne purkautua!

Hari Mao: Sama juttu täälläkin, tarviis aikuista seuraa. Mullakin kaverit on menossa, milloin töissä ym. Joten päivisin tuntuu et tänne meinaa tukehtua välillä :eek: Yksikin kaveri taitaa lähteä takas töihin (saatiin vauvat samaan aikaan) joten siitäkään ei varmaan enää kahvitteluseuraa ole :( En ole oikein innostunut mistään kerhohommista, tuntuu et kaikki siellä tuntevat jo toisensa ja minä meen sit tytön kans ihan urpona pällistelemään :/

Anzkuli: Meidän tyttö on nyt 1v2kk, ja vauvan syntyessä sit pari kk enemmän.
Niin ajattelin jo keväällä et totutetaan kaikkiin "isojen tyttöjen juttuihin" jo ennen vauvan syntymää. Kuten tuttipullo pois (lähti helposti ennen 1v. ikää ), tuo sänkyhomma ja sit harkinnassa vielä unitutista luopuminen.. Hyvä sekin ois jo nyt tehdä, mutta laiskuus iskee :whistle: Kun ei se sitä ime koko aikaa, aina jos käyn huoneessa, ei ikinä tuti ole enää suussa, eli taitaa aika nopeasti suustaan sen tiputtaa.

Apuva, mun pölynimuri lähtee huomenna takuuhuoltoon, milläs mä sit siivoan :snotty: Tilasin sen jo alkuvuodesta ja oli siitä lähtien jo viallinen, alkaa huutamaan vähän ajan päästä :whistle: En vaan ymmärää miks ihmeessä en sitä jo aiemmiin ole laittanut korjaukseen, varmaan sen takii kun ei ole sit imuria vähään aikaan :LOL: No, jospa ei pitkään siinä menis!

Luminka rv25+4
 
Ääh, pää meinaa nyt juuri paukahtaa (kohdunkannattimien lisäksi!!!): mies lähtee tänään Aasiaan työmatkalle ihan liian pienellä varoitusjalla. Nyt kaivattaisiin täällä myös sitä aikuisseuraa -tai vaihtoehtoisesta aupairia, joka voisi vaikka nuo kaikki 4 mukeloa vielä moneksi päiväksi jonnekin ulottumattomiini... ;)

En ole vieläkään osannut päättää, ottaako äitiyspakkauksen vai ei :eek: . Nättejä juttuja siellä on, mutta en tiedä, tarvitsisinko oikeasti, jäisikö suurin osa käyttämättä? Vaikka melkein mitään vaatteita yms. emme ole vielä hankkineetkaan.
 
RD: se on totta, että sietokyvyllä on rajansa ja jokainen tietää tosiaan sen rajansa itse. Sitä on ihan turha toisen mennä sanomaan! Mie kans yhen kriisin aikaan luin tuon mars ja venus -kirjan (ja ukkoki jopa jonkun verran sitä lueskeli... ihme!). Oli ihan ajatuksia herättävä! Kannattaa lukea kyllä!!

Luminka: meillä on esikoinen nyt siis 2vee3kk ja meilläki alko isojen poikien juttujen opettelu keväällä. Pottailut ja syömiset jo sujuikin tosi hyvin. Pukeminen on ollu se suurin rojekti ja seki alkaa nyt sujua ihan kivasti - tosin tuo alkava uhmaikä pikkusen aina sotkee näitä juttuja... Puistossa on yritetty opetella isojen kiikussa kiikkumaan ja ollaan kävellen liikuttu mahd. paljon että vähän niinkun vierottuis noista rattaistaki jo hyvissä ajoin ennen kuin on sit pakko vaan jaksaa kävellä. Talvella onneks on vielä pulkka sit apuna - jos vaan on lunta...

Tuo aikuisseura on kyllä tosi tärkeetä! Meillä on ihana puistomammaporukka jossa on 3 vakkarimammaa ja sit vaihtelee vielä lisäks 2-3 mammaa satunnaisesti. Ulkoillaan joka aamu puistoja vaihdellen ja jos on huono sää niin sit saatetaan nähdä jonkun luona sisäleikkien merkeissä. Syksyllä nyt alkaa taas kerhotki ja muutamat meistä sit käydään srk:n perhekerhossa. Lasten iät vaihtelee 6kk-3,5v ja ihan kivasti on kaikille aina jotain tekemistä ja kaveria. Muksut leikkii pääasiassa itekseen ja mammat "parantaa maailmaa". Vaikka ois kuinka huonosti alkanu aamu, niin kyllä siinä sit itekki piristyy kun saa purppasta ja höpötellä muitten kans. Ja varsinki noitten vakkarimammojen kans ollaan jo niin hyviä tuttuja että on kiva kun kaikki vahtii kaikkien muksuja ja uskalletaan kieltää ja neuvoa toistenki lapsia jos jotain töllön töitä meinaa tapahtua. :)
 
Anzkuli: Meillä neiti on alkanut itse syömään suht hyvin lusikalla =) Jos sekin taidon oppisi hyvin enne vauvan syntymää. Ois niin helppo tökätä lautanen ja lusikka eteen et syöppäs siitä :p
Pottaa ollaan harvakseltaan käytetty, aina saunaan mennessä istuu, mut ei oo vielä pissiä tullut. Saunan lauteille hyvin kyllä lirahtaa :D
 
Minä taas odotan kotiin jäämistä kovasti, on tullut viimeiset vuodet mentyä sellaista tahtia että alkaa olemaan tauon paikka, kahta työtä päällekkäin ja järjestötoiminnassa monessa mukana, joka on vienyt paljon aikaa. Saas nähdä kuinka pian alkavat sitten seinät kotona ahdistaa.

Onkos etelä-pohjanmaalta muita? Kahvittelu seuraa voisi löytyä täältä jos joku kaipaa.

Kukaan ei vissiin vastannut mikä tuo SAGA-testi on? On minulle ihan vieras juttu nimittäin, en siitä ole koskaan aikaisemmin kuullut.

Ei ihan jaksanut leikata 3000 neliötä nurmikkoa kerralla, jääköön loput huomiselle. Tyttöjen kanssa ajattelin painua kesäteatteriin katsomaan tuon heinähatun ja vilttitossun(saa istua rauhassa paikoillaan hetken :) )

Nuo parisuhde kiemurat on aina hankalia, eipä varmaan mikään suhde ikuisesti kukoista, vaan kaikilla on joskus hankalaa. Samoja asioita on täälläkin käytynä läpi ja välillä menee tasaisemmin ja välillä tuntuu että tekisi mieli lähteä..

mutta nyt eilisen jauhelihakeiton jämän lämmitykseen ja pyykit ulos viemään. Loma on muuten koukuttanut minutkin tänne listalle tiiviimmin..
 
Voi hittolainen! :'( Ei hyviä kuulumisia tänään gyneltä tullut :(
Mulla on kohdunsuu jo auki 2 senttiä :eek:
Mä en kestä tätä, kun saa koko ajan pelätä jotain.
Miten ihmeessä se kohdunsuu on ruvennut aukeamaan, kun ei mulla ole edes kipeitä suppareita ollut?! Harjoitussuppareita kylläkin ja painontunnetta alapäässä.
Voi ei! Nyt saan pelätä et tää vauva tulee ennenaikojaan ulos. Gyne puhui jo et ois hyvä kun päästäis edes tuonne 28 viikolle.
Mä menen nyt ens viikolla uudestaan kohdunkaulan kontrolliin...ties vaikka joudun odottamaan loppuajan sairaalassa :(
Jos oisin tällähetkellä töissä, niin oisin nyt saikulla.
Nyt on kyllä päivä ihan pilalla....

Kuunkulta ja poitsu rv 24+4
 
Voi ei Kuunkulta... :hug:

Mullakaan ei ollut kipeitä suppareita ollenkaan ja silti kohdunkaula avautumassa. Sairaalassa sanoivat, että supparit vaikuttaa niin eri tavalla eri ihmisillä, toisilla ei kipeät, pitkäkestoisetkaan supparit aiheuta mitään ja sitten taas toisilla vähäisetkin harjoitussupparit saattaa avata paikkoja.

Toivotaan et pikkuiset malttais meillä molemmilla pysyä vielä mahassa, viikkoja näyttäis sulla olevan aika lailla saman verran ku mulla...

-JennyAdelina & pieni 24+2-
 
Kuunkulta, ikävää! Itse joitain sivuja taaksepäin annoit hyviä neuvoja: nyt vain lötköttelet, makaat ja passuutat itseäsi -se on välttämätöntä!
Olitko ihan normineuvolalääkärikäynnillä vai miten kohdunsuun avautuminen tuli todetuksi? Itse olen tänään omalla kohdalla ollut huolissani, kun autossa istuessa suparit olivat niin pitkäkestoisia ja jatkuvia, alkoipa sitten ihan viillelläkin alapäässä. Aiemmissa raskauksissa jatkuvatkaan supparit eivät liikoja ole availleet paikkoja ennenkuin vk:lla 35.
 
Kyl tuo pakkaus on ihana :heart:. Mie tykkään siitä todella paljon. Kerrankin on pakkaus, jossa värit on sellasii, että pystyy kaikkia vaatteita pitämään. Itsellä ei vain niitä rintaliivien suojuksillä oo mitää käyttöä. Kestovaippojakin haluisin kyl ruveta kokeilee..

Kaiken haluisin jo paikoilleen laittaa, mutta ei viel paikkaa mihin laittaa. Vkoloppuna varmaan tehdään parvet tytöille, joten sen jälkeen alkaa selkiintyy, että miten laitetaan ja minkälaisia huonekaluja pitää hommailla.

Mutta nyt käyttää koiruliini tuos pihalla ja jos lähtis nukkuu.. :wave:
 
Huh kuunkulta! Toivottavasti pieni kyydissä pysyy!! Nyt eikun lepäilemään vaan! :)

Meillä katotaan täällä rutiininomaisesti n. vko 27 kohdunkaulan tilanne ja muuten tarvittaessa. Miulla ois kans tsekkaus sit parin viikon päästä neuvolakäynnillä. Toivottavasti kaikki on hyvin eikä tuu mitään ylläreitä...

Miepä tulin just saunasta. Keskiviikkosin on meillä tuo lenkkisaunamahdollisuus tuolla yhteisessä saunassa. Ei ollu ketään muita, sain ihan rauhassa pötkötellä pitkin pituuttani, eikä kukaan ollu kiukkuamassa tai huutelemassa mitään. :) Ihana rauhan hetki. Nyt vielä tuohon sohvalle köllähdän, isi hoitaa pojan tänään! :)
 
Kuunkulta: kylläpä kuulostaakin ikävältä :| Ei kai muuta kun todella lepäät, muuta ei varmaan voida tehdä. Itsekin pelkään tuota samaa, kun kaikenlaisia suppareita ym. tuntemuksia on, mutta vasta 7.8 on neuvolalääkärille aika...

HariMao: Mulla on 3,5v poika...laitan sulle vaikka jossain välissä yyveetä. =)

(.) Tultiin vasta kotiin, neuvolassa oltiin, mummolassa ja pyörittiin kylillä, kävellen!! Nyt paikat huutaa apua!!! Poika on ihana ja koittaa hieroa :heart:

Teen iltatoimet ja tuun kertoon neuvolakuulumiset..
 
Siis voi ei kuunkulta! Ei sitä näköjään ikinä tiedä miten asiat alakerrassa :headwall: Mutta nyt otat sinä ihan iisisti, katot vaikka leffoja, surffailet netissä vaikka vaatteita jos mieli tekis lähteä kaupoille pyörimään =) Ja laitat miehen huolehtimaan pyykit ym.
Siitä hyvä että sulla on esikoinen vasta tulossa, niin ei ole aiempia huollettavana kotona.
Tylsäksi aika varmasti käy kun ei voi tehdä mitään, mutta parempi pikkuisen masussa jatkaa kasvuaan :hug:

Mulla oli tosiaan paljon harjoitussuppareita viime raskaudessa eikä ne tehneet mitään. Nyt on tullut satunnaisesti vähän kipeempiä ja huolestuttaa et mikähän ittellä tilanne! Lääkärintarkastus on jossain parin viikon päästä, ainut mihin aiemmin voisin päästä on päivystys :/ Mut jos ottaisin rennommin varuilta sinne saakka. Joo, eipä ainakaan tartte siivota, huomenna lähtee imuri postin kautta huoltoon :LOL:

Luminka
 
Kiitti tsempeistä!

Tääkin oli ihan vaan rutiinitutkimus. Tuli ihan yllärinä tämä ikävä tilanne :(
Mitään hälyyttävää mulla ei ole ollut, ei kipeitä suppareita. Normaaleja harjoitussuppareita silloin tällöin, mut ei niitäkään usein. Ihmetyttää vaan, että miten se voi näin huomaamatta aueta? Mulla on siis se sisäsuu auki jo 1,9 mm, ulkosuu kiinni.
No ens viikolla uudestaan kontrolliin ja saas nähä miten käy.
Ei tässä auta muu kuin se lepäily. Kun nyt sais vaan pidettyä mielen rauhallisena ja paniikin poissa.
 
Minttu-maaria: mulla tuli jossain vaiheessa SAGA+ papereihin, kun ottivat jatkuvan hiivan takia näytteitä...ja se on siis mun käsityksen mukaan streptokokki mikä mun elimistössä on, eikä muuten aiheuta toimenpiteitä, mutta synnytyksessä mut laitettiin antibioottitippaan ettei vauva saa jotain pöpöö, joka vois olla vissiin pikkuiselle vaaraksi! (tää selostettu tosin maalikon sanoin, voi olla että kerron väärinkin) :)

Mulla on nyt selkä niin kipee ja tuli pääkin kipeeks auringosta, etten jaksa kirjottaa muuta.

Palaillaan..
 
Voi Kuunkulta, täältä paljon paljon haleja. :hug: Nyt muistat levätä kunnolla. Ja muista että jokainen päivä minkä pikkuinen malttaa sisällä pysyä on plussaa. Koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan, mutta jos yhtään lohduttaa niin voin sanoa että tuollaiset pikkuviikkoiset on yllättävän sitkeää sakkia. Toki tietäisi pitkää sairaalassaoloa ym. En oikein nyt löydä kunnolla lohduttavia sanoa, vaikka ammattilaisena pitäskin. Jos sulla on keskosuudesta tms jotain kysyttävää niin kysy vaan, yritän osata auttaa.

Helmi79, mun pojathan on kohta 6 v ja 4 v, varmaan siis viihtyisivätkin yhdessä. Tai sit repäistään ja mennään ilman kersoja... :D

Masussa on nyt illalla juilinut, ja räjähdin siipallekin kun yks ei kans nää eikä kuule mitään kun koneella istuu. Minä hoidin poikien iltapalat, olin niitten kanssa saunassa ja huolehdin hammaspesut ja peittelyt ym, tiuskaisin jossain vaiheessa miehelle että kyllä tässä vaiheessa pieni apu olis paikallaan mutta tuo ei kuullut mitään kun oli Skypessä kavereittensa kanssa. Äsken sitten malttoi peffansa irrottaa tästä penkistä (koska koira meinas jo pissiä sisälle...) ja totes vaan että aijaa, oisit sanonut että tarvit apua. AARRRGGGGG!!!!!!! |O Se on ihana mies mutta välillä niin raivostuttava. Ei kai kellään muulla ole sellaisia nurkissa....? :kieh:

Onkos muilla muutes jo maitoa herunut rinnoista? Mulla on pikkasen jo jonkin aikaa. Jos yhtäänkään mennään saman kaavan mukaan kun edellisillä kerroilla niin mä oon taas kuin kävelevä meijeri, olisin syöttänyt omien kersojen ohella kaikki naapurustonkin muksut, sitä maitoa nimittäin tuli. Esikoisen aikaan luovutinkin äidinmaitokeittiölle, katotaan miten tällä kertaa käy.

Vaan nyt, arvon leidit, mää meen tohon sohvalle. Huomisiin!

HM ja papuset 23+6
 
Hari Mao: koeta nyt vain sietää miestä nurkissasi -haiku on minulla, kun omani lähti juuri sinne toiselle puolelle maailmaa :/
Maitoa/vastaavaa on jo täähhä herumassa, mutta minulla se ei ole aiemmin(kaan) välttämättä tarkoittanut, että imetyksessä sitä sitten riittäisi.

Huomenna taidan repäistä ja lähteä muksujen kanssa vesibussilla yhteen saareen. Vai jaksaako sellaista noiden ikiliikkujien kanssa???
 
Hari Mao: Mulla ei vielä tule herumalla esimaitoa, mutta jos puristaa niin tulee sellasta sameaa kellertävää. Esikoista kun odotin, jouduin pitää ohuita suojia (leikkasin fleecekankaasta pyöreitä lättyjä vaan ) ympäri vuorokauden kun valui itsestään. Yöllä varsinkin jos rinta oli valahtanut pois suojan alta, saattoi olla märkä lammikko lakanalla :/ Mut maitoa alkoi vauvan syntymän jälkeen tulemaan kunnolla vasta neljäntenä päivänä, liekö sitten sectiolla ollut osuutta asiaan!

Meidän isäntä ei kans kuule mitään, se tosin pelaa koneella kuulokkeet päässä :kieh: Eilen illalla meni hermot jo kun mulla ois ollut asiaa ja yks ei kuuntele. Tosin kyse oli lasten talvivaatteista ym. joten ei se muutenkaan jaksa vaatteista keskustella. Mut ottaa aivoon silti |O Ja kuulemma edellisenä iltana puhuttiin jo pitkään, pah, ei oo mikään syy ettei tarviis seuraavana päivänä mistään keskustella :headwall: Mukavia nuo ukot välillä juu :saint:
 
Kuunkulta nyt vaan paljon lepoa :hug:

(.)Me lähdetään huomenna eteläsuomeen, ollaan siellä sunnuntaihin saakka joten en varmaan pääse tänne kuulumisia lueskelemaan. Mutta sunnuntaina sit viimeistään =)

Tässä masukuva tältä päivää


keiju ja Wiljo 25+0
 
Voi ei Kuunkulta tänään juuri ajattelin sua, kun mulla oli harjotussuppareita... :ashamed: Mietin että mitenköhän sulla menee ja pienellä miehellä siellä kyydissä. Nyt jaksamista ja koita pitää mieli reippaana ja poju vielä masussa pari kuukautta! Tuu mun kanssa samaan aikaan Chariteehen synnyttään!!! (Mua ei huolita sinne mihin oisin halunnu..., on täynnä jo!) Olemme hengessä mukana :hug: Ja JennyAdelinalle jaksamista myös saman ongelman kanssa!

Mulla tosiaan myös ekat harjotussupparit, mutta onneks tiesin täältä palstalta mitä ne on, kun maha jäykistyy ja tuntuu aika inhottavalta.

Onko Suomessa sellanen, että vauvoja ei nukuteta peiton alla? Täällä pikkuiset laitetaan sellasiin hassuihin paitamakuupusseihin unosille. Voivat kuulemma tukehtua peiton alle ja makuupssi turvallisempi. En tiiä sitten, kai sellasen säkin sitten ostan; maassa maan tavalla. E-Baysta oon katellu kaikkia tykötarpeita babylle.

Hari Mao: Ei oo tullu maitoa, luojan kiitos... se tästä viellä puuttuiski ku muutenkin on henkinen taistelu kovaa hyväksyä näitä ruumiinmuutoksia... Mutta rinnat näyttää kyllä meijereiltä.

:LOL:
 
kuunkulta :hug: jaksamista ja lepoa! toivotaan, että vaavi pysyy mahdollisimman pitkään masussa. yritä nyt vaan keksiä tekemistä ja levätä ihan rauhassa.

RD: jaksamista myös sinne. parisuhdejutut on välillä niiiin hankalia....

tänne ei ihmeempiä. vietiin poika sinne isomummin luo ja haettiin pizzat. mies pisti uuno turhapuron pyörimään kun ei mitään muuta elokuvaa ollut ja nyt jo kuorsaa tuossa sohvalla. eli se siitä yhteisestä ajasta! :LOL: no ei silti, ihan valmis tässä on itsekin nukkumaan.

huomenna sitten neuvola, vähän jänskättää että mitä siellä sanotaan...

tuli tuosta kohdun suun aukeamisesta mieleen, että kuinka se homma siis menee, on siis erikseen ulkosuu ja sisäsuu ja sisäsuun aukeaminen on vasta sitä oikeaa aukeamista?!? odotan siis toista eikä asiasta oo oikein hajua... :ashamed: mulle ei ekaa odottaessa oo ikinä puhuttu muuta kuin yleisesti kohdunsuusta ja sen tilanteesta, ei siis erikseen ulko -ja sisäsuusta.

mutta nytpä taitaa lähteä tämä mamma pistämään piikin mahaan ja nukkumaan. oon nyt pystynyt pistämään muutaman kerran itsekin, aluksihan mies pisti aina sen klexanen.

öitä!

korppinen
ps. oon tullut ihan riippuvaiseksi teistä!! käyn lukemassa monta kertaa päivässä vaikka en läheskään aina kirjoita! =)
 
Hyvää huomenta!
Korppinen, olen täällä huomannut ihan samoja riippuvuuden piirteitä, heti ekana aamusta kone auki ja pitää päästä kattomaan teidän kuulumisia, samoin pitkin päivää. Sit kiukustun miehelle jos hän nutaa koneella liian pitkään enkä ite pääse tähän. :LOL:

Maotao, kyllä täällä suomessa vauvoja nukutetaan peiton alla, ainakin meillä töissä sairaalassa. Sitä peittoa ei tietty laiteta naaman päälle, mutta esim meillä osastolla peitto laitetaan aika kireelle vauvan päälle että se tuo turvallisuudentunnetta, muistuttaa kohtuaikaa kun on tiukkaa. Olen nähnyt ja kuullut myös noista paitapussukoista, mutta en oikein tiedä mitä mieltä niistä olisin. Mutta kait maassa maan tavalla. Indonesiassa vauvat nukkuvat vaan yönsä sängyssä, päivät äiti kantaa vauvaa mukanaan liinassa, näin esimerkkinä.

Joku kyseli siitä mikä on Saga-näyte. Osaiskohan sitä selittää... se on tulehdusnäyte joka otetaan emättimestä. Jos se on positiivinen niin on suositeltavaa että äiti on ennen synnytystä/aikana antibioottitipassa jotta tulehdus ei vaikuta vauvaan. Näin lyhykäisesti.

Olen pari päivää moittinut miestä teille, mutta nyt täytyy ottaa pikkasen vahinkoa takaisin ja kehua toista. Tuli eilen töistä porakone mukanaan ja sa vihdoin laitettua mulle verhotangot seinään! Nyt mulla on verhot, vihdoin ja viimein!!! Nyt vasta koti on koti. Olin sitten kyllä ybermukava miehelle, juu nou... ;) Sitten illalla kerkesi tosiaan käämi palaan tyyppiin... Mielialat pikkasen tuppaa heitteleen.

Vihdoin me ollaan keksitty vauvoille nimet. En kylläkään vielä osaa heitä nimillä kutsua, ovat vielä vaan tyttö ja poika... Ja poika taitaa teille terkkuja lähettää, yrittää tunkea jalkaansa nahan läpi...

Nyt meen laittaan pojille aamupuuroa. Tsemppiä leidit tälle päivälle!

HM ja papuset 24+0 (JEEE, maaginen raja rikki...)
 

Yhteistyössä