Marraskuun masunkasvattajat HEINÄKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Tosta alapään turpoomisesta nii eiks se nyt oo ihan normaalia, et limakalvot on turpeena ku on raskaana...

Täällä vaa pökräilty ja oltu tiltissä, joten en nyt oikee keksi ees mitää mistä kirjottaa. Huomenna neuvola nii saas näkee, et mistä nää olot johtuu. Nyt meen takas sohvalle. :/

Rinzessa ja papuRinssi rv.22+5
 
ihan hirveesti kerkee tulla tekstiä tänne kaikilta, ette mä niitä kerkee tarkkaan edes lukemaan.. muttaselailen sillä silmällä jos jotakin mieleen joskus jäis..
napa on ollut pullahtaneena jo kauan täällä päin.
selkä kipujakin täällä on ihan jaettavaksikin asti, jos vain joku haluaa?? pitää kai panna huutikseen ilmoitus... :)

synnytyksestä en oo nyt sillai ajatellut sitä muuta kuin että sattuukohan se paljon, ja mistä tiedän mitkä on supistuksia että milloin sinne pitää lähtee. ja kuinka tuo poika jää hoitoon siksi aikaa kun sinne mennään synnyttelemään..

Oltiin muumimaailmassa tässä yksi päivä ja oli kyllä kivaa, pojalla nyt tietenkin, mutta kyllä mullakin kului siellä kivasti aika.poika vaan pelkäs muumeja kun ne tuli lähemmäksi, mutta sitten kun ne meni vähän kauemmaksi niin uskalsi vähän huudellakin niille jotain.. haisuli oli yliveto pojan mielestä. Noitakin on huippu. paljon siellä kyllä sai kävellä, mutta ihan hyvä vain että saa liikettä.
Nivuset on yli yli yli yli kipeet, kun jalkaakin nostaa sentinkään niin tuntuu että paikat lähtee irti. mietinpä vain että mitä se on sitten loppu ajasta raskautta kun nyt jo on vaikeaa.

regina 22+5
 
mulla on ollu korva lauantaista asti kipee ja tänään sit lääkärin sen katso ja siellä on tärykalvon tulehdus...prkl...tässä iässäkö ne korvatulehdukset sit alkaa ku lapsena niiltä säästyny |O

pakko oli purkautu on niin pirun kipee ei ees panadol auta, kohta pääsen onneks apteekkiin hakee lääkettä.
 
Luminka: Ihan sattu kaapista löytyy tavan paita :D . Varmaan kohta on ainoa paita, joka mahtuu päälle :whistle: . Ite en kyl tästä paidasta tykkää yhtään, mutta rinnat on jotenkin hyvin tässä paidassa :whistle:

Tänään kävin sitten viemässä äitiysrahahakemuksen ja odottelen sitten kahden viikon päästä pakkauksen saapumista :D.

Vietii esikoinen uimakouluun ja käytii sitten kaupassa kuopuksen kanssa. Ennen sitä kävin ostaa esikoiselle uuden uikkarin ja kuopukselle mekon ja sitten napit huppariin :D.

Tämä päivä on itselle vielä lepopäivä. En jaksa mitään tehdä.

Tulentyttö: Kyllä se aika menee nopiaa. Vasta ilmoitit, että menette naimisiin ja nyt häät on jo lauantaina :heart:
 
Tulentyttö: Ootas kun hääpäivä on ohi, mitä unia silloin sit näkee :LOL: Mä en saanut nukuttua oikein koko yönä, tultiin kymmenen maissa kotiin, tunnin imettelin vauvaa ja juteltiin vähän aikaa miehen kanssa, juotiin yks kuoharipullo (kaupasta ostettu). Sit kyllä väsytti ihan hurjasti (oltiin tehty häävalmisteluja jo monta päivää). Yön pyörin eikä päässyt kunnolla uneen ja päässä soi perskuleen Jorma Kääriäinen :LOL: Me siis soitettiin tauoilla koneelta musiikkia... Siitä siis kyseinen artisti :whistle: :D

Pikkuneiti nukkuikin juuri sinä yönä hurjat 12h heräämättä! Vähän sit harmitti kun kerrankin ois saanut nukkua itsekin :kieh:

Saatko pyydettyä apua joltakin että ei tarviis ihan kaikkea itse hoitaa?
 
Mullakin alkoi kesäloma! :) Tosin ei ole lomasta tietoakaan kun esikko sairastaa. Kuumetta on ollut kunnon lääkityksestä huolimatta 38-39 astetta. Nesteitä on kuitenkin mennyt niin hyvin, että yleiskunto on ihan kohtuullinen. Eipä hän mitään paikkaa kipeäksi valita, tosin 2v ei vielä osaa oikein omaa oloaan ilmaistakaan. No jospa huomenna jo alkais helpottamaan. Tai jos ei ala niin sit lääkäriin.

Napa ei pullahtanut esikon odotusaikana joten en usko sen pullahtavan esiin nytkään. Ihan kuopalla on edelleen.

Selkävaivoilta
on vältytty täälläkin, tai olinhan mä muutaman päivän saikulla selän takia mutta sillä vaivalla ei ollut mitään tekemistä tän raskauden kanssa.

Vakuutus otettiin viime viikolla tälle masukille. Täällä kunnallinen terveydenhuolto on ihan arsesta ja on esikoisen kanssa käytetty yksityisen palveluja joten sama meininkin jatkunee tämän kakkosen kohdalla.

Mulla on jotain ihmeellistä vihlontaa alamahalla. Ei supista mutta välillä vihloo niin et jalat meinaa lähtee alta. Onkohan nämä liitoskipuja (en koskaan esikoista odottaessa kärsinyt moisista) vai kohdun kasvukipuja? Vai mitä ihmettä tää sitten on?
 
iltaa!

soittelin päivällä neuvolaan ja huomenna lääkäriin. sanoi ettei ne nyt ihan normaalejakaan oo täsäs vaiheessa että on masu niin kipeä että pitää panadolin voimalla nukkua yöt... huomennapahan se sitten selviää.

napa pullahti viimeksi joskus 35 viikon paikkeilla että varmaan sitten nytkin.

nyt iltatoimiin poitsun kanssa
korppinen
 
Hot Coffeelle onnittelut rouviintumisesta!:flower:

selkävaivoja, täällä on. Tai ei varsinaisesti selkä, vaan tuo issiashermo vaivaa välillä.Tosi kurja vaiva, kun se on niin järkky kipu, et ihan suorastaan halvaantuu. Kun ei pysty silloin mihkään liikkumaan, eikä tahdo löytyä sellasta asentoa, jossa se helpottais. Se on aina tuo vasen kankku kun on niin kipeä.

Napa, ei ole vielä ainaskaan pullahtanut.

Tänään oli sitten se erikoisultra. Se tehtiinkin ihan tavallisella 2 D ultralla. Lääkäri suositteli, et se 4 D tehtäis siinä 26 viikon tietämillä. On kuulemma paras ajankohta.
Kaikki ne miljoonat mitat, jotka otettiin oli ihan ok. Ja mitään epäillyttävää ei löytynyt.
Vauvaa tuppas väsyttämään ultratessa ja haukotteli. Oli tosi suloisen näköistä :heart:
Kasvokuvaa saatiin sivusta ja edestä. Näyttäis ihan mun miehen nenältä ja mun suulta :)

Kuunkulta ja poitsu 22+2
 
Iltaa! Tänään meillä viikot vaihtuu, 22+0 mittarissa ja tyttö potkii. Iskä oli jo ilmottamassa jalkapallojoukkueeseen :heart:

Napa on täälläkin vähä muuttunu, kuosissa silti vielä. Mullakin on lävistys ja mietin, että pitäisköhän se jossain vaiheessa ottaa pois...? Jollakulla kokemusta?

Selkäkivuista Mulla ehti jo tossa välissä olla issias- ja tavallisia selkäkipuja, mutta onneksi katosivat levolla ja nyt on olo mitä parhain.

Synnytystä tai vakuutuksia en oo ees ehtiny ajatella... taidan olla vähän huoleton.

Hotcoffeelle onnittelut myös täältä! Ja myös Tulentytölle tietty! Meillä viellä 5 vko häihin, vierasmäärä senkun kasvaa (käy jo viittäkymmentä...) Tänään onneks vihdoin löyty kiva paikka jossa juhlia, ihanan järven rannalla ja isot ikkunat, Suomi-fiilistä vähän kehiin. Samalla tilattiin sitte kaikki safkat ja hääkakku ja kukkadekotkin pöydille! Oli hyvä palvelu ;) Nyt sitte vielä ohjelmaa pitäis suunnitella, mutta siitäkin on ulkoistettu iso osa bestmannille. Joten voiton puolella ollaan.
 
Napalävistyksestä: Itsellä on kanssa sellainen, mutta en oo sitä nyt pitänyt, koska itsellä tuntuu siltä, että reikä leviää :whistle: . Ja sitähän suositellaan jossain vaiheessa otettavan pois. Pitää kokeilla joku päivä, miltä se nyt näyttäisi :LOL:
 
Napaläväristä oli puhetta... Mä otin esikoisen aikana sen pois melkein heti plussattuani ja sitten synnytyksen jälkeen pidin jonkun aikaa taas, mutta sitten luovuin siitä lopullisesti. Ei vaan näyttänyt enää niin kivalta :p . Ja kyllä se reikä vähän levis... Nyt sen pois ottamisesta on jo niin pitkä aika, että sitä reikää ei edes näy enää kunnolla.
 
Mulla ei viel tuo napa oo pullahtanut.. Mutta näyttäisi siltä, ettei siihen enää kauaa mene :whistle: .

Tänään pitäisi ruveta siivoamaan.. Mutta luoja tätä sotkua, pölyjä yms.. Miten saan itseäni otettua niskasta kiinni? Ei nimittäin kiinnosta yhtään. Ja olen sitä mieltä, että kannattavampaa on olla töissä kuin lomalla.. Ei tää tunnu lomalta yhtään.

Mutta jos kävis pelaa pari pokeri pelii ja sit yrittäis ruveta imuroimaan..

Red Dragon & Nuppu rv 23+2 :heart:
 
Huomenia!
HotCoffee, olen vallan unohtanut onnitella. Eli mitä suurimmat ONNENTOIVOTUKSET rouvalle! Ei niitten häitten tarvii aina niin krumeluurit olla, me mentiin naimisiin sairaalassa 17 tuntia ennen esikon syntymää :LOL: Soitettiin vaan vanhemmille että näin pääsi nyt käymään. Ja Tulentytölle etukäteisonnittelut, viettäkää ihana hääpäivä!
Töissä olen jaksanut kaakertaa jo kaksi päivää. Yhä edelleen meidän lääkärit mua moittii kun töihin tulen, uhkaavat että jos synnytän ennen aikojani niin eivät hoida mun lapsia :D . Meidän osastolla on ihania lääkäreitä, koko ajan pörräävät kysymässä että eihän supista ja muuta. Huumorin kukka kukkii duunissa!
Ensi viikolla olisi sitten taas neuvola, sieltä tulee sitten ne kela-lappuset ym. Pitääkin heti toimittaa lappuset palkkatoimistoon niin laskevat mun äitiysloman. Ja tietty kyllä sitä vähän jo odottaa että saisi ne äitiyspakkaukset. Me otetaan kaksi pakkausta ja yksi rahana, kolme pakkausta tuntuu jo liioittelulta. Laitetaan se raha sitten säästöön että saadaan vaunut hankittua. Me ei siis olla vieläkään niitä ostettu... :ashamed:
Kaverit on pitäneet pari päivää aivan hulvatonta melskettä mahassa. Neito on onnistunut jotenkin vaihtamaan asentoaan niin että monottaa suoraan tuonne alavärkkiin! |O Ja poika pahoinpitelee mun napaa. Aika vallattoman näköistä kun makailee ja seuraa mahaansa niin napa tekee hurjia "hyppyjä" välillä.
Mut nymmää meen laittaan pyykkiä kuivamaan, sitten henkisesti varaudun työpäivään. Adjö!

HM ja papuset 21+5
 
Mäkin olen säästynyt toistaiseksi selkäkivuilta, mitä nyt issias välillä vaivaa. Viimeksikään ei selkää juuri särkeny mut synnytyksen jälkeen huomasin etten pysty enää nukkumaan vatsallaan kun selkä meni inhottavasti "notkolle", eikä tilanne oo siitä mihinkään korjaantunu. Nyt ei tietty muutenkaan voi nukkua vatsallaan.

Vakuutusta ei otettu esikoiselle eikä oteta tälle toisellekaan. Julkinen on toiminu hyvin, sen vähän mitä ollaan sitä tarvittu. Vakuutuksen hinnalla käy sitäpaitsi aika monta kertaa yksityisellä ihan omaankin piikkiin, kun kela-korvauksia saa aika hyvin - ellei nyt jotain isompaa toimenpidettä tule.

Onko kellään kokemusta hepariinista (verenohennuslääke) raskauden aikana? Mun pitäis alkaa ottaa sitä rv 34 kun mulla on sellainen geenivirhe joka altistaa laskimotukoksille, mutta mua on alkanu mietityttään onko se ollenkaan tarpeellista. Mun suvussa liki kaikilla naisilla on sama geenivirhe ja ne on saanu lapsia ilman mitään ohennuksia, samoin kuin mä sain esikoisen ilman lääkettä (tosta geenistä ei silloin tiedetty). Jotenkin tökkii tuollainen varmuuden vuoksi lääkitseminen.

Luce 22+0 (jee, taas lisää viikkoja)

Ps. Lähden huomenna 4 päiväksi työmatkalle ulkomaille, kivaa! :) Lasta vaan tulee kamala ikävä, en oo ollu siitä kertaakaan noin kauaa erossa.
 
Luce kyseli hepariinista, mulla on käytössä verenohennuslääkkeenä Klexane eli ihon alle piikkinä pistettävä verenohennuslääke. Hepariini on tuttu sanana mutta en tiedä siitä sen enempää, kuinka se otetaan? mullahan tää on kans "varmuus pistelyä" eli ehkäistään tukosta, kun se oli ekassa raskaudessa. mulla taas geenivirhettä ei löytynyt vaan eka tukos oli sattumaa, mutta silti ehkäistään ettei tulis nyt, kun kuitenkin suurempi riski saada se kun on kerran ollut. oon pistellyt muistaakseni viikolta 15. täähän on jokaisen oma mielipide, mutta itse kannatan tukoksen ehkäisyä. lähipiirissä kuollut siihen lapsi kohtuun viikolla 38, niin itse en epäillyt hetkeäkään asiaa. mä joudun jatkamaan marevanilla synnytyksen jälkeen varmaankin 3kk vielä, koska silloinhan on vielä isompi riski saada tukos kuin raskausaikana.

nyt laittamaan itse kuntoon, tekemään ruokaa ja klo.12 sinne lääkäriin.saa nähdä mitä sanoo...moi!
 
Tulin äkkiä nostaa meidät ennen kuin ollaan toisella sivulla :D

Oon viettänyt aamulla siivoustuokiota.. Nyt kyllä mahassa tunne sen mukainen. Piti keittiön lattiata ihan polvillaan luututa, oli vähän pikku sottiksen ruokajämiä joka paikassa :whistle:

Hari Mao: Kivaa työpaikkahuumoria teillä =) Ovat kyllä varmasti sitten innoissaan hoivaamassa sun pieniä =) Vai olitko teho-osastolla? Siis ei tietenkään kiva jos pikkuiset sinne joutuvat... Tää nyt ei muista enää :ashamed: joka tapauksessa vastasyntyneitä hoivaat työkses..
Millaisia vaunuja oot muuten ajatellut, vai oletko ennättänyt viel miettiä? Mä taidan ne Oran Jovi Landit tilata vauvatar.netistä, 529?. Siihen tosin ei kuulu lämpöpusseja. Mut jokatapauksessa en ole noin "halpaan" hintaan vielä missään törmännyt, Oran omilta sivuilta voi tilata nuo hintaan 589?!
Jossain verkkokaupassa näin jotain suht halpoja tuplia, mutta ne eivät olisi soveltuneet eri-ikäisille lapsille.

Luce: Mukavaa työmatkaa! Minne päin olet menossa jos saa vähän udella =) Mulla on niin tylsä työpaikka et ihan samassa paikassa kökitään aina...

Mulla huomenna neuvola, saan kelanpaperit sen jälkeen menemään eteenpäin! Otan siis rahana tällä kertaa, se menee tuplavaunuihin, eikä edes riitäkään :kieh:

Luminka ja neitonen 23+3
 
Korppinen: No just klexane mullekin tulis tai sitten fragmin. Kyllä mäkin sitten varmaan otan ne piikit kun mitä oon täällä kaksplussalla kyselly, ihan nuorilla ja terveilläkin ihmisillä on saattanu tulla veritulppia, eli kun niistä piikeistä ei mitään haittaakaan ole niin parempi ne kait on ottaa. Eipähän tarvi sitten tukosta jännittää. Lähinnä mietin sitä kun ykskään lääkäri ei oo selittäny mulle mitä riskejä mulla on lopulta saada veritulppa jne., että onko lääkitys oikeesti tarpeellista, mutta näemmä on, kiitos kun kerroit kokemuksistasi!

Luminka: Kiitos! Mä lähden Amsterdamiin :) Oon käyny siellä muutama vuosi sitten, sillä kertaa ihan lomamatkalla. On varmaan ihana kaupunki näin kesällä, viimeks oltiin syksyllä.

Tosiaan matkan jälkeen jään lomalle, joten luultavasti palailen tänne palstallekin vasta elokuun puolella. Oikein ihanaa kesää kaikille, voikaa hyvin!

Luce
 
Vaunuista: mä en oo vieläkään löytäny mieleisiä vaunuja, mut ei kai tuolla vielä kiire ole.Eikös ne syssymmällä ole alessa ku värit vaihtuu?? :whistle:
Vakuutusta ei tällekkään oteta, ei otettu esikoisellekkaan. Esikoisella on tapaturma vakuutus ja se on riittänyt, täällä ainakin tk:n palvelut toimii hyvin. Aina on päästy silloin kun on ollut tarve ja silloin kuin allergioita epäilivät niin viikossa päästiin KYSsiin ja samoin astman kanssa heti ottivat asiat hoitoon ja sitä kautta ne tosi hyvin hoitunut. Allergiat onneksi jo väistyneet ja astmankin kanssa opittu olemaan. Ihan normaalia elämää voi elää, paljon liikuntaa ja tuommosta niin pysyy poika terveenä.

Me oltais lähössä viikonlopuksi reissuun miehen isän, sen naisystävän ja miehen veljen kanssa. Sotkamoon mennään, ois miehen mummon hautajaiset mutta minä ja poika jätetään ne välistä. En halua viedä poikaa sinne koska luulen että hän ei vielä voi tuollaista asiaa ymmärtää ja kuitenkin sitten ku päänsä sisällä miettii niin vaikuttaa uniin ja muuhun.Kahvittelu tilaisuuteen mennään jos ei päivä unet ole juuri siihen aikaan. Katinkullan kylpylässä olisi tarkoitus käydä ja viettää muuten mukava viikonloppu.
Mä oon tässä pääni yirttäny miettiä puhki mitä kaikkea me tarvitaan sinne mukaan???

tämmöstä tänne tällä kertaa!

keiju ja jäbä 22+6
 
Sainpas siivottua.. Jospa täällä tuoksuis puhtaalle edes hetken. Sain onneksi myös tuon vessan pestyä. Miten voikaan likaantua lattiat ja lavuaari niin pahasti :eek: . ja ketää muuta ei haittaa ku mua. Sen takia en oo pönttöökään pessyt aikaisemmi ku viikko sitten.. Ku ajattelin, että ukkoa alkaa harmittaa, mutta ei :headwall:

Laitoin neitien petivaatteetkin pesuun, ku nyt on alkanut tuo vaipattomuus tekee häränpyllyä.. En jaksaisi joka päivä olla noita pesemässä :headwall:
Nukkumaan ovat ruvenneet nyt suht kiltisti.

Kohta lähtee viemää esikoinen uimakouluun :wave:
 
Heips!
Terveisiä töistä, oikasen hetkeks itteni tähän sohvalle. Talo on autio. Mies nukkuu, valvottuaan koko yön (p***een lomalainen), eikä siinä mitään vaikka hereillä oiskin, on sotatila käynnissä. :kieh: Poika on lähtenyt mun töissäollessa mökille miehen vanhempien kanssa. On siellä näillänäkymin torstaihin saakka, tai viim. perjantaina haetaan kotiin.

Kuuden aikaan mennään ulos syömään. Taas :D Alan pian liiaksi tottuun ulkoruokintaan, juuri perjantaina oltiin miehen kaa kaksistaan. Nyt tulee yksi tuttavapari mukaan. On vaan keksittävä aina jotain tekemistä, kun kerran on VAPAUS tehdä mitä haluaa. =)

Ainoostaan yksi ajatus kalvaa mieltä; miten poika pärjää mökillä? Huolehditaanko siitä kunnolla? Ettei mitään satu? (tiedän että murehdin turhia, mutta en voi mitään)
 
hari mao siis etkö saa kaksoset? Nii miten sä voit ottaa 2 pakkausta ja sit viel rahan? Eikö se oo yksi pakkaus/lapsi? :snotty:

Neuvolasta:


Tänään olin neuvolassa ja sain kelan paperit täytettäväx
RV.22+6
Verenpaine 121/73
pissa puhdas
hemoglopiini 120
SF 18cm
liikkeet+
sydämen syke 150

Kaikki kunnossa ja painon nousu oli kuulemma juuri sopiva ;)

Selkäkipu oli issiasta, johon ei tehoo kuulemma mikään...

Ja suolaa saan käyttää kun pyörtyilen. Ni ei pääsis verenpaine laskemaan.

Rinzessa ja papuRinssi rv.22+6
 
Luce tajusinkin sitten kun olin kyselyt hepariinista että se taitaakin olla yleisnimitys noille verenohennuslääkkeillä. mulla lääkäri sanoi silloin näin, että jokaisella raskaana olevalla on nelinkertainnen riski saada tukos (siis ilman mitään geenivirhettä), mutta synnytyksen jälkeinen 3kk on kuusinkertainen riski saada tukos. sen takia mullakin oli sen synnytken jälkeen käytösä se marevan ja on varmaan nytkin. ja että suurin osa raskausan ajan tukoksista tulee vasempaan pohkeeseen (kuten mullekin tuli). muutapa en oikeastaan osaakaan kertoa tälläista "tilastotietoa". nyt tosiaan mies pistää mun mahaan jokainen ilta piikin... ja kerran kuussa käyn verikokeissa jossa seurataan jotain arvoja (marevanissa kävin verikokeissa 2-4kertaa viikossa. )
kävin neuvolassa päivällä. lääkäri tulkitsi mun kipukertomukset supisteluiksi. supistelut ei ollut aiheuttanut mitään kohdun suulla. mutta poika oli ängennyt itsensä poikittain!!!! eli se tekee niitä kiputuntemuksia lisää. lääkäri sanoi että vaikka supparit kivuttomia mutta jos jatkuu noin kipeänä ettei panadolikaan auta ja ei voi kuin maata välillä niin soittaa kun loma loppuu niin kirjoittaa saikkua. katsotaan sitten!
 

Yhteistyössä