Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

olenpa tässä miettinyt, että te kenellä on jo kokemusta vauvoista niin kuinka pajon vaatteita mun kannattaa hankkia näin alkuun. En osaa yhtään arvioida, että tarviiko esim.bodyja olla 5 vai 15... joten jos antaisitte osviittaa että montako esim. bodyä tai monet potkarit ois hyvät?!

Rinzessa: No ajatellen että päivässä saattaa joutua vaihtamaan useastikin bodyn jos paljon puklailee. Muuten en itse vaihtanut, hyvällä tuurilla selvisi samalla vielä seuraavaan päivään. Jos sulla on pieni pyykinpesukone, niin silloin selviää vähemmällä määrällä, tosin joutuu useammin pesemään.
Housuja tarvii vähemmän, miellä taisi olla 4 pienet, isommista en enää muista.

62cm menevät pidempään kuin 56, koska hihoja voi kääriä ja samoin liian pitkiin potkareihin laittaa sukat =)

Itellä on nyt 56cm bodeja 6kpl, olettaen että myös edelliset pari vaaleanpunaista käyvät =)

Harsoja meillä oli alkuun liian vähän, äitiyspakkauksessa tulleet harsot eivät meillä riittäneet. Maitoa valui alussa hirveästi, ja pukluja myös tuli. 15kpl alkoi olla sopiva määrä, ei ihan joka päivä tarvinnut pyykkiä pestä!

Sit lakanoita on hyvä olla useampia, sekä muovifroteeta, meillä neidillä puklut tuli kun sänkyyn syönnin päätteeksi laittoi. Parhaimmillaan kolmannet lakanat vasta saivat koko yöksi jäädä :LOL:

Kyllä toisella kerralla on jo viisaampi, ekahan on vähän harjoituskappale :heart:

Me ei paljoa pidetty tytöllä talvella paksuja vaatteita, ihan lämpimältä tyytyväiseltä vaikutti! Peiton alla kuitenkin suurimman osan vielä vuorokaudesta vietti, vastasyntyneet ovat vähän viluisempia. Silloin oli hirmu lämmintä, välillä pelkässä bodyssakin kuuma.. Joten saa tälle kakkoselle laittaa talvella enemmän vaatetta kuin esikoiselle, oli kuitenkin jo lähempänä 6kk kun pakkasia tuli!

Noista vaatteista on näköjään ollut puhetta: Meillä molemmat on ollut 54 cm ja yli 4 kilosia,neiti melkein 4.5kg eli meillä 56cm vaatteet on jäänyt äkkiä pieniksi ja paljon on käytetty 62cm vaatteita. Syksyllä syntynyt poika onkin paljon viettäny kanssa aikaa peiton alla ja neiti joka syntyi keväällä olikin helpompi pukea kun alkoi ilmat lämmetä.
Vaatteiden määrästä en osaa sanoa kun itse olen laiska pyykin pesijä :ashamed: niin vaatetta saa olla enemmänkin ja nyt sitä sitä sitten alkaa olla aika paljon kun on jo kaksi sottapyttyä ennestään ;)
Itse en ole ostanut vauvalle vielä mitään vaatetta,ehkä sitten rakenne ultran jälkeen uskaltaa,muutenkin enemmän tullut sitten ostettua syntymän jälkeen kun nähnyt kumpi tulee ja tuohan ne vieraatkin vauvaa katsomaan tullessaan meille ainakin yleensä vaatteita ;)
Sitterin sain kaverilta,on melkein kuin uusi ja ihanan värinen ja muutenkin ihana =)

Hari Mao Tupla onnittelut :flower: :flower:

Red Dragon Laitan sulle yv:nä noihin sun kysymyksiin vastauksia,tulee muuten semmonen romaani tähän ;)

Mä eilen huomasin vihdoin että masu on kasvanut,kyllä siinä illalla semmoinen kasvanut pallo tuossa alamahalla on :D ja oikein kun rauhotuin sänkyyn illalla niin tunsin myös hentoja liikkeitä :heart: On niitä varmaan aikaisemminkin tuntunut mutta kun olen nukahtanut heti kun sänkyyn päässy niin en ole kerinnyt niitä huomata :D

Kutmula: laitettu takas y-viestiä :D

Mie en kyllä mittaile mahan ympärystä. Se on kasvanut entisestään ihan mielettömästi.. On varmaan jo 150 cm.. :ashamed: . Voin kuvitella mitä on lopussa.. Mitäs piti lihottautua jo ennen raskautta.. Mutta syksyllä ostan crosstreiner:in valmiiksi odottaa, että lähtis kilot raskauden jälkeen pois.. Ja jos jaksais jumpassa käydä ees kerran viikos.. Useampaan jumppaan ukko tuskin päästää, ku haluais, et oon joskus kotonakin, ku oon päivät töissä.

Mie kyl tunnen kohdun ihan selvästi. Ei ole epäilystäkään. Ihan istualtaan ja seisten.

Mie en oo vaatteita ostellut viel yhtään. Kyllähän niitä on katsellut. Tutteja ja tuttipulloja pitää ostaa ainakin lisää. Ne on niin ihanii. Mulla löytyy 2 täyttä äitiyspakkausta, jotka on ihan täynnä siis lastenvaatteita. Ja taitaa olla viel joku kolmaskin laatikko.. Porukoilta on saanut aikoinaan lainaan ja vaatetta kyl tulee lisää varmasti, kun tää syntyy.

Miehen täti miehensä kanssa odottaa kuin kuuta nousevaa, että pääseevät ostaa pieniä vauvanvaatteita. He ovat oikeastaan eniten oottanut sitä, että kenelle syntyis pian vauva, ku noi meidän neidit on jo niin isoja :D . He lelliivät meidän lapset ihan piloille. Heillä ei ole omia lapsia, ni sitten hoiteleevat ja lelliivät toisten lapsia :heart:

Uusi päivä, mutta ei poikkea edellisestä, tässä taas istun kun tytön sain nukkumaan :LOL:

Tänään tosin en neuvola, vähän jotain erikoisempaa =)

Vähän ällöä tekstiä seuraava, mut ihan tuttua lapsiperheille =)
Meidän neidille on tullut ihan urakalla omaa tahtoa! Tänään mies ei saanut paljoa pidempään nukkua, tyttö piti siitä huolen. Hirmu itkuraivarit otti kun oltiin vessassa pyllyn pesulla. Kakat lenteli vaipasta pitkin allasta, koitin parhaani mukaan väistellä vielä kannikkan tarttunutta kökköä. Ja kun vihdoin sain putsattua niin eihän itkusta tullut loppua, pitkään huusi vielä olkkarissa ja melkein väkisin sain vaatteet puettua! Ja sit isukki jo tulikin kattomaan ja kysyi et tikkujako kynnen alle työnnät :LOL:

Entäs kun kunnon uhmaikä tulee, vaatii vielä pidempää pinnaa :D

Vauvanvaatteista: saahan niitä sitten osteltua vauvan synnyttyäkin, ei ehkä kannata hankkia etukäteen useitakymmeniä bodeja ;)
Meillä esikoinen pulautteli ensimmäisen 1v2kk todella runsaasti, vaatteita vaihdettiin enemmän kuin 5krt/vrk -kaikki tuli ylös.
Kolmas ja neljäs lapsi olivat taas niin pitkiä syntyessään (56,5cm ja 56cm), että pienimmät lahjaksi saadut vauvanvaatteet olivat heti kättelyssä pieniä.

Lääkärissä käyty ja kirjoitti sairauslomaa viikon ja sit pitää käydä uudestaan jos edelleen kipee. Keuhkoputkentulehduksenkin oli jo kehitellyt tästä flunssasta. Issiassata tämä kuulema on.

Noista vaatteista ja tavaroista on ollu puhetta. Kaverilta saadaan sänky, sitteri ja turvakaukalo. Vaatteitakin joitain olen häneltä saanut, sellaisia jotka käy molemmille. Sitten ruetaan ostamaan vasta itse vaatteita ku tiedetään kumpi tulokas on.
Meillä meni aika kauan pojan aikaan 50-56cm vaatteet ku poitsu oli syntyessään 46cm ja 2650g. ei vamaan tälläkään kertaa kovin paljon isompi tule joten pitää 56cm vaatteita ostaa aika paljon.

Vaatteista oli puhetta: mä en oo kovin montaa ns. neutraalin väristä vaatetta ostanut, kunmusta on sit kiva pukea sen mukaan onko tyttö vai poika, mut sit niitä on tullutkin ostettua :ashamed: Mulla on ollut aika paljon 50cm ja nyt viimeksi tytölle ostin 44cm, meillä on kumpikin vielä 2kk-3kk iässä mennyt 56cm vaatteisiin, puolen vuoden jälkeen meillä on tullut pituus kasvu pyrähdys, hoikkia, pitkiä lapsia meillä, kumpikin käytti vuoden iässä vielä 74cm-80cm vaatteita, et on paljon vauvasta kiinni kuinka paljon tarvii minkäkin kokosia vaatteita, toiset kasvaa nopeemminku toiset.
Meillä on jo kummallekkin (tytölle ja pojalle) vauvavaatteet, mut uusia ostan kuitenkin ku on jotenkin kivempi ostaa uusia ku pukea toisen vanhoihin :ashamed: :D

meillä hankinnassa on ainakin vaunut ja recaron turvakaukalo. Pitäähän sitä nuorimmaisellekin saada recaron penkki, kerran vanhimmillakin on recarot. Pinnasängynkin olen suunnitellut ostavani, ettei aina tarvitse porukoilta olla lainaamassa.. Jos sitten nelonenkin tulee jossain vaiheessa :whistle:

Meidän neidit on olleet pieniä syntyessään, joten niin varmaan tämäkin. Esikoinen: 46 cm & 2360 g. Kuopus: 47 cm & 2630 g. :heart:

keiju: Voihan rähmä, viel oot keuhkoputkentulehduksen saanut kaupan päälle :( . Hyvä, että sait ees viikon saikkua!

en mä nyt ymmärrä miks niit vaatteit ei vois hankkia etukätee :whistle: ja helpompi niit nyt on shoppailla, ku pienen vauvan kanssa jolla on kinkulat vaatteet päällä :LOL: Ja tietty niitä sit joutuu hamaan tulevaisuuteen shoppailee aina uusia ku entiset käy pieniks. Mut en mä voi olla ostamatta ihania vaatteita, ku kirppiksil pyörin. Ja sit tulee tietty ostettuu vielä lisää, kun saa sukupuolen tietää (jos saa). Mä lasken sen varaan, että ite olin syntyessä 48cm ja 2900kg joten ehkä mäki saan pikkusen :heart:
Mä en uskalla mennä kauppaa, ku pelkään et pyörryn :/ ku mulle on tullu noit pyörtymiskohtauksii nyt nii paljon, mut ei auta, onhan sinne mentävä :|

Rinzessa ja papu rv.14+2

Me ostettiin jo esikoisen aikaan melko paljon etukäteen vaatteita. Ei tiedetty sukupuolta joten ne ihan pienimmät vaatteet on neutraalin värisiä, että käyvät sit kyllä uudellekin tulokkaalle. Serkuilta oli lainassa sillon vaatteita ja nyt saadaan kans tarvittaessa lainaan. Parit bodyt ja yhen unihaalarin oon fiilistellessä nyt ostanu uusia. :heart: Varsinki jos poika tulee niin tosi vähän tarvii mitään ostella. Ainoo hankaluus on se, että esikko on kevätvauva ja tää uus on sit loppusyksyä niin kausivaatteet menee varmaan sit just ristiin, että esikoisen 92 talvihaalari menis kuopukselle kesällä! :LOL: Pitää laittaa sit kirpparille eteenpäin. :)

Esikoisen vaunut myytiin pois kun meillä ei oo säilytyspaikkaa täällä. Varmaan saadaan miehen siskolta lainaan vaunut nyt kuopukselle tai sit ostetaan jotkut käytetyt. Esikoinen siirty rattaisiin 7-kuisena (kun saa selkänojan ihan vaakatasoon ja kunnon kuomu on), eli eihän noilla kauheen pitkä tuo käyttöikä ollu. No onneks käytettynä ostettiin neki. Tuttipulloja pitää varmaan sit ostaa ihan varalta, esikoisen kans ei kyllä juurika niitä tarvittu.

Miun mielestä oli hyvä ostaa mahollisimman paljon etukäteen vaatteita ja muuta mitä tarvii. Ite ainaki olin tosi kipee synnytyksen jäliltä ja väsyny myös sen kaiken uuden tohinan keskellä. Imetysliivit piti käydä ostamassa ja senkin reissun hoidin ihan pikapikaa vaan. Sit kun ukkeli vähän kasvoi, niin oli tosi tiheesti tissillä niin oli sit hankala lähtee sen kans minnekkä - tai oikeestaan olin arka lähtemään vauvan kans minnekkä. Isi kyllä oli hoitamassa, mutta kun hällä ei sitä tissiä ollu tarjota! :)

Maanantaina alkaisi ilmoittautuminen seurakunnan järjestämälle perheretkelle Tampereen särkänniemeen..

Mutta mutta.. Kun mies ei halua matkustaa linja-autolla eikä muutenkaan välitä noista järjestetyistä matkoista.. Meillä ei ole varaa lähteä omalla autolla.. Kuitenkin alle 12 vuotiaat 10 ? ja yli 12 vuotiaat 15 ? (Hinta sis. matka, ruoka menomatkalla ja iltapala tulomatkalla). Jokainen kustantaa itse liput. Joten ihteni mielestä ei kallis reissu..

Ja yleensä olen ollut joka kesä reissussa jossain tyttöjen tai esikoisen kanssa.. Kolme kesää sitten esikoisen kanssa wasalandiassa, toissa kesänä molempien kanssa hilarius hiiren luona ja viime syksynä Serenan reissu..

Pitää nyt katella, että jos taas lähtisin sitten molempien kanssa ja ottaisin siskoni tai anoppini mukaan.. Ku yleensä on joku ollut seurana..

Ku mietin onko siel viel kuopukselle silleen, ku ei tykkää pahemmin laitteis käydä.. syyskuussa täyttää kolme wee.

Jaanpas teidän kanssa neuvolakuulumisia =)

Paino -500g, jes! Minä olin varma et olin lihonnut. Heh, sit ostin suklaatuutin siitä hyvästä :D
Verenpaine ynnämuut ok. Ja tietty sydänäänet, 142 :heart:
Seuraava aika rv20+jotain. Samalle viikolle menee kuin ultrakin, mut eipä se haittaa =)

Hirvee päänsärky, piti jo ottaa Panadol. Ei meinannu millään lähteä. No ihmekään jos ei helpota, neiti ei ole nukkunut toisia uniaan joten meno alkoi iltapäivällä olla sen mukaista! Ei millään ruennut joten ei väkisin. Nyt mene pari minuuttia ja simahti jo :saint:

Yhteistyössä