Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

juu ollanhan me nuoria .. mun mielest vaa suunniteltu lapsi ja saati viel toinen lapsi on jo yhtä lupaus ku naimisiin meno... ja kerta pelkää sitä et joutuu vaan munkaa olee loppuelämän ni miks sit ees lapsia??? ite oon elänyt isättä ja mun koko suku on maailman eronneinta joukkoa mut silti ajattelen et kun tekee perheen ni pitää olla myös valmis sitoutumaan ja kuitenki meitä on jo pyydetty yhdessä tooodella ison maatilan jatkajiksikin ja me ollaan tulevaisuutemme sen varaan ajateltu esim mulla taustalla talouskoulu ja miehellä maatalouskoulu.... eli kaikki muu viittaa siihen että yhteistä tulevaisuutta molemmat ajattelee paitsi se että miestä kammottaa että eläis vaan mun kans loppuelämäns.... mä ajattelin lasta tehdessä että ollaan sitte loppu elämä yhes!
 
luminka
Miehen suvussa ei ero tule kuuloonkaan, ajattelevat että kaikesta selvitää kun vedetään yhtä köyttä ... tietty isot maatilat vaikuttaa siihen asiaan ettei siitä niin vain lähdetä....ajattelin että maatilan poikakin ajattelisi niin mutta joo kyl mä tien et ei täs sit mikään kiirukkaan ole... on vaan alkanut pelottaa et jonain päivänä se sittee lähtee sen jonkun toisen mukaan kun ei kerta oo varma haluuko olla mun kans loppuun asti... on yksinäistä olla raskaana ja tietää ettei mies ole varma haluaako olla meidän kanssa :ashamed:
Kuulostaa kauheelta valitukselta ja onhan tossa miehessä paljon hyvääkin mutta on vaan toi asia jääny piinaamaan mieltä....
 
äiti88: Minä olen syksyllä 24v ja mies 28v. ja ollaan ainoat naimisissa olevat meidän tuttavapiirissä. Silti löytyy heistä niitäkin jotka ovat olleet pidempään yhdessä.
No, en tiedä mitä tuolla koitin kertoa. Ehkä vaan miehellesi naimisiin meno on niin iso asia että haluaa sitä vielä rauhassa miettiä =)
 
Ei meillä ole ongelmia ollut.Minä olen nyt 25v täytän ensiviikolla 26v ja mieheni täytti tuossa vuoden alussa 42v.Ollaan tunnettu siitä lähtien kun olin 16v.Mutta ei seurusteltu ihan kuitenkaan tutustumisesta lähtien,se oli sellasta kattomista alku,mitä kumpikin on mistäkin mieltä... Tulevaisuutta katsotaan yhdessä,kihloihin mentiin 27.10 -2000 ja seurustelu alkoi 1.10 2000 "virallisesti" ja sitten naimisiin 19.1-2001 ja ensimmäinen lapsemme syntyi 2002 lokakuussa... Kyllä minä uskalsin helposti,olin rakastunut ja edelleen tuntuu kummastakin vastarakastuneelta... Mä voisi kuvitellakkaan eläväni toisen kanssa.Ollaan yhdessä käyty kaikenmaailman asioita läpi ja se on vaan vahvistanut mutta nopeus suhteen etenemisessä ja ikäeron kanssa meillä ei koskaan ole ollut ongelmia.

 
Oli juttua että joittenkin parisuhde etenee liian nopeasti.. No itse olen seurustellut puolisoni kanssa 10 kk, tunnettu ollaan reilun vuoden verran.. Mentiin 5 kk:n jälkeen kihloihin, ostettiin oma talo ja kun oltiin muutettu niin esikoinen ilmoitti tulostaan.. Ja onhan tämä tietenki muiden mielestä nopeaa toimintaa mutta mitä siitä jos itsestä tuntuu hyvältä ja on tosi onnellinen.. Parempaa miestä en voisi kuvitellakaan itselleni :) Jokainen elää elämänsä niin kuin parhaakseen näkee =)
 
Lihaa olen kyllä pystynyt syömään (tosin en jos on vähääkään sellaista jota on purtava paljon, silloin tulee oksennus heti) mutta itse en pysty syömään mitään vihreitä vihanneksia! Toi on vähän huolestuttavaa kun niistä kuitenkin saa paljon vitamiineja yms, mutta jostain syystä ne vaan yököttää aivan kamalasti. Pinaatit oksensin kerran niin nopeasti että tuskin oli edes ennättäneet vatsaan asti!

Kahvia olen juonut varmaan 4 kupillista viimeisien 4 kk aikana! Ennen tuli juotua pari kuppia päivässä. Viikonloppuna tosin join kupillisen kahvia ja se maistui aivan taivaalliselle. Mutta muuten ei vaan ole tehnyt sitäkään mieli.

Luminka, mulla kans turpoaa maha iltaisin niin että näyttää kun olisin valmis synnyttämään!
Eilen mittasin (ilman turvotusta siis päiväsaikaan) että maha on kasvanut 10 CM kahdessa viikossa!!! Voitteko uskoa!!

Anzkuli tosi rohkasevaa kuulla miten sun mies suhtautui vauvaan! Ehkä meillä käy samoin, toivottavasti!

Naimisiinmenosta vielä me mentiin kans nopeasti naimisiin. Oltiin tunnettu kyllä kauan mutta lopulta kun ruvettiin seurustelemaan asuttiin suurimman osan ajasta eri maissa!! Samassa maassa oltiin seurustellessa (ja kihloissa) yhteensä vain jotain 4 tai 5 kk. Olikin aika vaikeaa alussa kun oltiin menty naimisiin, eka vuos oli tosi rankka, mutta kun siitä päästiin ohi oli sellainen olo että kun siitä päästiin yli (moneen kertaan tuli laukut pakattua) niin nyt tiedetään ettei meitä helpolla mikään erota, ei todellakaan! Joten nyt on tosi hyvin ja kummallakin täysi luottamus siihen että tässä ollaan yhdessä koko loppuelämän!


Tanjuska tervetuloa, meillä on sama laskettu aika!! tervetuloa myös Sarppaliini!! Kuinka pitkä väli sulla on sitten neuvoloiden välillä? Täällä missä mä asun on aivan kamalaa... kaksi kuukautta käyntien välillä eikä ole vieläkään mitattu mitään tai kuuneltu sydänääniä :(
 
Huomenta!
no ainakin kuulinn nyt montaa eriversiota naimisiin menoista:) No eiköhän se ukko sit ilmota ku moiseen on valmis....ainakin mä yllätyn sillon sit tosi suuresti :D ja tietty se olis tarkeintä että pyssyy tosa rinnalla, oltiin naimisis tai ei !

oon odotellu jo et koska mä pääsen neuvolaan ku oon tein käynti raportteja lukenut, mutta tänään on mun vuoro mennä mitattavaksi! JEEEE! Paino mulla ei oo viekä noussut, toivottavasto se ei haittaa... aamulla just kävin kokeilee paljonko painan ni tippunut vaan puoli kiloa taas... kun vähän toi etovuus rajottaa syömistä!



onko muilla tarkka nenä?

itellä kaikki tekee pahaa, siis jopa mun lapsen hengen haju ällöttää niin paljo et vien sen aamulla suoraan sängystä hammaspyykille... vaikka illalla ne on tietty pesty ja meil on sillä oikeen tahnakin käytössä! saati sit kakkavaippa :eek: no koitan olla hengittämättä!!!

-äiti88 ja toukka 14+5-
 
Naimisiin menosta kun on ollut puhetta.Me sitten ollaan aika hitaita tän suhteen oltu :whistle: Oltiin 7 vuotta yhdessä ennen kuin naimisiin mentiin,kihloihin kyllä mentiin 3 vuoden seurustelun jälkeen.Kaksi lasta ja talo tehtiin siis ennen kuin naimisiin mentiin. Meilläkin se oli mies joka vähän jarrutteli mutta meille se kihlaus oli lupaus avioliitosta sitten joskus ;)
äiti88 jospa se miehesi muutaman vuoden päästä olisi valmis "sitoutumaan" :hug:
Itse ajattelen samalla tavalla että kylllä ne lapset ja yhteisen tulevaisuuden suunnittelu ovat merkkejä siitä sitoutumisesta toiseen =)
Ehkä nämä raskaus hormoonitkin saavat sinut miettimään asiaa enemmän ;)

Jaahas se olisi taas työpäivä aluillaan,omat vielä nukkuu ja pienemmän hoidokinkin sain nukahtamaan :)
Päivän jatkoa kaikille :wave:
 
Huomenta!
Äiti88: Minä tavallaan tiedän mistä puhut. Ja olen sitä mieltä' että lapset ja yhteinen talo ovat vahvempi merkki sitoontumisesta kuin naimisiinmeno. Lapsi jos mikä yhdistää, vaikkei se olekaan tae yhteisestä loppuelämästä, mutta eipä ole avioliittokaan, kun erotilastoihin katsoo. Ole huoleti, anna aikaa itsellesi ja miehellesi. Teillä jo tapahtunut isoja, hienoja asioita, nauttikaa niistä ja katsokaa mitä elämä tuo tullessaan. :)
Me tapasimme mieheni kanssa -03 kesällä, alkusyksystä muutin miehen luo ja -04vuoden alussa tulin raskaaksi. Meillä kaikki tapahtui supernopeeta ja välillä ihan hirvitti. Joskus ajattelen että kumpa oltais vähän jarruteltu, ettei arki ois alkanut ihan niin pian. :D Sitten -06 kesällä ostettiin talo ja otettiin isot lainat ja nyt pikkukakkonen masussa. Eikä olla kihloissa eikä edes suunnitelmia naimisiinmenosta, enää. Oli alunperin tarkoitus edetä "oikeassa" järjestyksessä", mutta kun iloinen ylläri putkahti maailmaan, niin ei ole ollut kiire siinäkään asiassa. Voi olla että joskus mennään naimisiin, tai voi hyvin olla ettei mennä koskaan. Eikä asia itseasiassa ahdista ollenkaan. Näin on ihan hyvä nyt. :heart:

Pöppiäinen:Suloisia pikkuneitejä teillä =) Ja muutenkin kiva katsoa kuvia, laittakaa vaan lisää...kaikki ketkä osaavat. Tää tumpelo ei oo viel koskaan onnistunut saamaan kuvia tänne. :ashamed:

Hansu:Ei täälläkään vielä tunnu selviä liikkeitä, joku pieni hipasu on tuntunut ja muutaman kerran kuplintaa, mutta nuo nyt voi olla vaikka jotain suolistonääniä.. Huomenna gynellä käynti, joten varmaan ainakin siel kurkkaa masuunkin. Hope so. Eikä mullakaan vielä olla ees kuuneltu sydänääniä tai mitattu muutakuin painoa. Ensi viikolla vasta neuvola, eli laskun että 6viikkoa tuli väliä käynneille!! Aika paljon. Täällä pitäis olla raskauden aikana 10 neuvolakäyntiä ja 3 lääkärikäyntiä, ja 2 ultraa. Parannusta on kyllä tapahtunut kun on tuo rakenneultra järjestetty tästä kesästä lähtien. pojalla oli vaan np-ultra.

Nyt aamuteelle ja sitten takas netteileen... :D Poika tarhassa ja ite saikulla, niin ompa kerrankin syy olla vaan ja tehdä mitä huvittaa.
 
naimisiin menosta ollut puhetta ja kuinka nopeasti suhteessa edetty.
Me muutettiin yhteen 2kk 12/02 seurustelun jälkeen ja mentiin kihloihin 4kk 01/03 jälkeen, silloin kun mentiin kihloihin päätettiin että jospa se lapsikin sais tulla, pojan odotuksesta saatiin tietaa helmi-maaliskuussa 2004 ja poistu synty 10/04. Naimisiin mentiin 15.7.2006. Nyt on seurusteltu syksylla 6vuotta ja ollaan kyllä kaikkea läpi käyty yhdessä, aika erottamattomat meistä on tullut, vaikka huonoja hetkiä on joka suhteessa niin kyllä sieltä parempaan suuntaa sit yhdessä mennään.

Tarkasta nenästä sipuli ja valkosipuli on pahimmat. laatta meinaa lentää jos esim. kaupassa vierestä kävelee joku joka syönyyt niitä.

Tulenhan äiti88 kertomaan sit neuvola kuulumiset.
 
Helmi79 - Kiitos paljon,onhan nuo aikamoisia vipeltäjiä täytyy sanoa.
Kuvia pystyy lisää näin eli www.aijaa.com sivuilla ja lisäät kuvan ja sitten sieltä valitset sen pieni kuva kohta sen osoitteen kopioit ja lisäät tänne keskusteluun ja kun lähetät tänne sen viestin niin kuva alkaakin näkymään.Saitko mun sekavasta sepustuksesta mittää selvää...

Keiju - Söötti poitsu sulla,oi että sentäs,sulla on ihana hiusmalli,mullakin oli lyhyempi viimekesänä vähän tuon tyyppinen malli hiukan pidemmässä muodossa,malli on vuodelta 2007 kesä ja sain kyllä kommenttejakin siitä,se oli upee,en vaan jaksanut samaa enää... täytyy kahtoa mitä tämän pään kanssa seuraavaksi keksii hih.

On tosiaan tullut eri versioita naimisiin menoista ja kaikki on niin erinlaisia ja kaikille sopii hiukan eri jutut... ihana niitä on aina lukea...
kyllä varmasti äiti88 se sunkin miehes vielä haluaa naimisiin näin uskon kun lapsukaisia ja talokin on... halituksia..

Pöppiäinen & touhustiina 16+2 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tulentyttö:
pöppiäinen ja keiju suloset lapset teillä :)
Mä en laita omien lasten kuvia tänne kun en periaatteessa halua niitä nettiin julkisesti kaikkien saataville =) Mutta muut laittakaa vaan, kiva katella niitä :D

Kiitos tulentyttö - Mä olen kuvia laitellut,en ole pitänyt pahana asiana olleskaan.
=)
 
täällä ollaan eilen illalla tunnettu vauvan liikkeitä ihan hypin riemusta ja ihmettelen että näinkö aikasin niitä jo voi tuntea. siis eilen illalla menin sänkyyn nukkuakseni ja selälleni siinä sitten makoilin kun mahas rupes tuntuu metkalta. maha meni välillä ihan kovaksi ja se liikku ihan selvästi, huusin miehellekin että tuu ny kattoo niin kun sekin laitto käden mahan päälle niin ihan selvästi tuntu potkut!! vauva oli tosi korkeella navan kohdalla. ja itkuhan siinä mulla tuli sitten.. on se ihanaa kun tuntee vauvan liikkeet. :heart:

hajut on kyllä ottaneet tosi voimakkaasti nenään. ja kun mieskin käy parvekkeella polttelemassa vaikka ovikin olis kiinni niin kyllä se heti haiskahtaa mun nenään vaikka olisin toises huoneessakin. oon yrittäny että lopettais nyt polttelun mutta eihän se. on se hirvittävä haju.

mutta minä hippäsen, kävin vain kertomassa kaikille uudet kuulumiset

regina 15+6
 
Pinoudunpa nyt tännekin, olen vasta kirjautunut kaksplussaan vaikka olen näitä juttuja jo vuoden verran silloin tällöin lueskellut ja joskus harmaana jotain kysellyt.

Olen 28-vuotias pirkanmaalainen, laskettu aika on 11.11. Tämä on toinen lapsi, esikoinen on nyt 1v8kk. Eli vähän reilu 2 vuotta tulee lapsille ikäeroa. Synnytyssairaala on Tays, jossa synnytin esikoisenkin.

Tämä toinen raskaus on ollut aika hankala; alkuun kärsin aivan hirvittävästä pahoinvoinnista, joka helpotti vasta pari viikkoa sitten. Toissa viikolla mulla todettiin aivan täysin yllättäen raskausdiabetes (menin sokerirasituskokeeseen, koska osallistuin tutkimukseen jossa mun neuvola on mukana - muuten mua ei olisi sinne lähetetty, koska en kuulu mihinkään riskiryhmään). Nyt on sitten ruokavalio tosi askeettinen ja joudun vielä varmasti monenlaisiin kontrolleihin ennen kuin tämä raskaus päättyy. Mutta tulevasta lapsesta olen tosi onnellinen! Sen takia olen kyllä valmis vaikka mihin.

Pikkuista olen pari kertaa katsellut ultrassa ja hyvin se näyttää voivan. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, tai jotain "kutinaa" kyllä mutta ainakin esikoisen kohdalla sit kun tunsin liikkeet, ei ollut epäilystäkään mistä on kyse. Ei kai niitä vielä pitäisikään tuntua, mutta kovastihan ensimmäisiä liikkeitä aina odottaa!

Eipä muuta, kiva jakaa kokemuksia muiden odottajien kanssa!

Luce, rv 15+0
 
Minäkin taas täällä... Ei oo ehtinyt oikein kirjotella, ku nuo kouluhommat on vieny vähän turhan paljon aikaa. Ja lisäks pihanlaittourakka, joka on kylläkin todella pahasti vielä kesken. Etupiha on mullalla, siitä pitäis jossain vaiheessa saada aikaseks nurmikko...

Mielenkiinnolla oon seurannu teidän keskusteluja täällä. Varsinkin tuota, milloin liikkeet on alkanu tuntumaan ja mahan kasvun seuraamista... Kivan näköisiä vauvamasuja teillä jo on, mut mietityttää vaan et miks mulla ei näy mitään? Saattaahan tietty tuo entinen vararengas tuossa mahan ympärillä vaikuttaa asiaan, taitaa pieni olla aika hyvin piilossa tuolla sisällä. Äsken kyllä mittasin ympärysmittaa, näyttäis olevan hieman kasvua (n.4cm). Se vaan ei näytä ollenkaan siltä, että olis vauvamasu, vaan lähinnä siltä, että on taas tullu lisää läskiä.

Ja noista liikkeistä: Missä vaiheessa ne yleensä alkaa tuntumaan ensikertalaisella? Mä kun en tunne ainakaan vielä mitään. Kun näitä keskusteluja seuraa (monellakin palstalla) niin tuntuu et kaikilla muilla jotka menee suunnilleen samoilla viikoilla, on tuntunut liikkeet jo monta viikkoa. Pitäsköhän mun olla huolissaan???

Kahvista: Mulle maistuu, oon aina ollut sellainen kahvihiiri, että menee paljon kahvia päivän aikana. Tosin on se nyt hieman vähentynyt jonkin verran. Alkuillasta en pysty juomaan ollenkaan, tulee paha olo. Mies keittää iltaisin ittelleen kahvit ja kyl mä joinakin iltoina oon pikkutipan juonu. Ei sitä voi äkkiseltään poiskaan jättää, ku sit alkaa hillitön päänsärky. Muutenkin särkee lähes jatkuvasti päätä...

Onko muut nähny ihmeellisiä painajaisia? Mä oon nähnyt unta, että tää vauva on syntyny kuolleena. Tai sitten et jotain on ollu tosi pahasti vialla. En sitten tiedä kuuluuko asiaan, mutta alkaa huolestuttaa. Oon jo miettiny, että pitäisköhän soittaa neuvolaan, jos pääsis sydänäänet kuuntelemaan. Seuraava neuvolakäynti on vasta parin viikon päästä, enhän mä sinne asti voi odottaa, ku oon välillä ihan paniikissa.

Nyt lähden keitteleen päiväkahvit ja sitten vois harkita pihahommiin lähtöä. Kevään viimeinen (toivottavasti) tentti on ohi, joten kouluhommat saa nyt unohtaa vähäksi aikaa. Kun syksystä ei tiedä vielä, siis että menenkö sinne...

-JennyAdelina & pieni 15+1-
 
mitkä raskaus hormonit??? no juu ehkä niillä on vähän vaikutusta, mielialat vaihtelee kokoajan :LOL:
mites muilla jokos raskaushormonit vaikuttaa arjessanne?

niin ja kiitos haju vastauksistakin :D

ja vileä tervetuloa uusillekkin :heart:

-äiti88 ja toukka 14+5-
 
JennyAdelina: mie näin semmosta unta pari viikkoa sitten että se vauva vaan ilmesty sairaalassa miun syliin ja lääkäri ja kätilöt oli sitä mieltä että se pitää työntää sinne takasin, että voin sen sit synnyttää... Ja mie siinä kovasti ihmettelin, että eikö se nyt oo ihan sama miten se sieltä mahasta on pois tullu. :LOL:

Miulla ekan kans liikkeet tuntu 17+4 ja nyt toisen kans 12+3. Tosin vieläki liikkeet on hyvin vaimeita, ei ees joka päivä tunnu. Potkuja ei vielä tunnu ollenka, enemmänki semmosta kääntyilyä ja liikehdintää. Ekan kohalla liikkeet voimistu sit tosi nopeaa tahtia, tietysti kun onhan se vauveli jo noilla viikoilla huomattavasti isompi. Nyt miulla on viikot 15+5 eli jospa parin-kolmen viikon päästä sit ihan kunnon potkujaki alkasin tuntea! :)

Naimisiin menosta: Me alettiin seurustelemaan 15.11.1997 (tunnettiin ja tutustuttiin sitä ennen pari kuukautta ehkä ), yhteen muutettiin muistaakseni huhtikuussa 2000 - sitä en ihan varmaks muista... kihloihin mentiin 15.11.2001 ja naimisiin 15.11.2005. Eli neljän vuoden välein näitä suuria päiviä. Ja nyt jos menee raskaus sopivasti yliaikaseks niin saatas hääpäivälahjaks vauva! :)

Tänään kävin toisella neuvolakäynnillä. Kaikki oli hyvin. Sydänääniä ei meinannu ensin löytyä, mutta sitten todella voimakkaat ja terhakat äänet kuului - enpäs muuten tajunnu kysyä nopeutta... Neuvolatäti sano sit että menas jo säikähtää kun ei mitään kuulu, mutta mie en vielä säikähtäny ees. Esikoisenki kans oli joskus tosi hankalaa saada äänet kuulumaan.

Rakenneultraan saatiin aika miehen lomaviikolle niin pääsee sit isiki mukaan. Oli vielä varaa valita kellonajoistaki niin saatiin aamupäiväaika niin esikoinen voi lähteä sit tätinsä ja serkkunsa kans ulkoilemaan. Se ois sit rv 20+4 ja sit seuraava neuvolakäynti 22+1. Onpas pitkä aika oottaa! No, sit loppuajasta saa käydäkki neuvolassa ihan kyllästymiseen asti!
 
JennyAdelina: Älä noista liikkeistä ole huolissasi. Itse tunsin esikoisen kohdalla selvät liikkeet rv 18, se on ihan tavallinen aika. Mua nauratti lapsen syntymän jälkeen kun monet mahan kuplimiset tuntu ihan samalta kuin lapsen liikkeet, eli noissa hyvin aikaisissa liikkeitten tuntemisessa voi olla vähän toiveajatteluakin mukana... Liikkeiden tuntuminen riippuu paljon myös istukan paikasta ym. Yhdellä ystävälläni ei koko raskauden aikana liikkeitä juuri tuntunut, mutta ihan terveen lapsen hän silti pyöräytti!

Ja mullakaan ei ole juuri vauvamasua vaikka toista odotan, se on kamalan yksilöllistä miten masu näkyy.

Kun raskaus on vielä suhteellisen alussa, stressaa vähän kaikesta kun ei oikein tiedä onko kaikki kunnossa kun mitään ei tunnu tapahtuvan - itselläni ainakin on vähän tuollainen olo. Sitten, kun liikkeet alkavat tuntua, stressi kuitenkin usein helpottaa!

Luce, rv 15+0

 

Yhteistyössä