Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

RD: Kauankos teiltä meni siihen 7km:n lenkkiin? Oot sinä kyllä melkosen reipas likka, ja hyväkuntonen :D Ite puuskutan jo kun reippaasti kävelen sellasen 500metriä. :ashamed:

Pöppiäinen:Kyllä mä lihaa oon syönyt ihan normaalisti, nyt kun alkanut jo ruoka maistuun. Mitä nyt äsken jääkaapin hajut sai aikaseksi valtavan oksetustarpeen ja mahanesteitä kaoin wcpönttöön, kun muuta ei ollut mitä oksentaa. :|

Nimiasiasta:Mulla olis mielessä jo tytölle muutamakin nimivaihtoehti, mutta pojalle ei sitten niin mitään. Mutta mies ei ole kauheen innokas vielä noista keskusteleen,, niin en oo varma hänen mieltymyksestään kys. nimiin. Tosin enköhän se minä sitten kuitenkin ole se joka nimen valitsee viimekädessä. :saint:

Tällä viikolla pitäsi tulla tieto seerumiseulan tuloksista, jännittää. Toivon että posti tuo vastauksen, koska puheluna vissiin tulee ikävemmät uutiset.

Oon nyt keskiviikkoon saakka saikulla flunssan takia. Ja onkin melkosen voimaton olo. Ihana kun saa levätä rauhassa.

Mukavaa viikonalkua kaikille!!! :flower:
 
helmi: En älynnyt lähtiessä kahtoo kellosta. 1h-1.5h välistä veikkaisin. En minä nyt oo hyväkuntoinen, mutta silleen pahemmin ees tuntunut, vaikka pehemmin en oo nyt jaksanut liikkua. Liikunta ollut todella vähäistä.
Ärsytti vain naiset, jotka tylysti lähtivät poikkelehtii meidän ohi, ku kahtoivat varmaan, et mä oon rattailla, ni mun on helppo väistää.. Koko ajan sai kahtoo, etten toisten kantapäille työntele.. Ja loppujen lopuksi minä ohitin heidät, jotka törkeästi, yli-innokkaasti lähtivät kävelee.

Toisaalta meil ois nimet jo lapsille.. Ihme ja kumma! :eek: Esikoisen ja kuopuksen kanssa on ollut todella vaikeaa, aina ihan viime tippaan jäänyt. Kuopuksen nimi päätettiin vasta edellisenä iltana ristiäisiä. Klo 21.00 laitoin papille viestiä, että mikä tulee pienokaisen nimeksi. Ei vain osattu päättää, mikä ois hyvä nimi, kuvaa itse tyttöä :whistle:

Mutta vieläkään ei olla mitää lyöty lukkoon. Saunassa vaan kerran tuli puheeksi nimet ja molemmat heitti jotain ja molemmat tykättiin ehdotuksista. Mutta kahtoo sitten, kun toinen syntyy. Ja nimi paljastuu vasta ristiäisissä.. Siihen asti on jokin kutsumanimi toisella.

Lihaa pystyn kyllä syömään. Ei tee vaikeata. Mutta mieluummin söisin kyllä jäätelöä :whistle:
 
Olipas kylmä ilma ulkona vaikka aurinko paistaa, oltiin muksujen kaa ulkona ja nyt mä oon ihan jäässä, hrrrr.
Mulla olis tytölle jo parikin nimi ehdotusta valmiina, mut pojalle ei meinaa mitään löytyä, onneksi tässä on vielä aikaa :whistle:

Tänään pitäs lähtee pitkästä, pitkästä aikaa sauva kävelee, on tullut kuukausien tauko tän mun hankalan alun takia et saa nähä kuin kauan menee, ennen näitä ongelmia käytiin tekee lähes joka päivä 8km lenkki ja siinä meni aikaa 1h, nyt saa varmaan varata aikaa 1.5h :whistle: on tää kunto päässy vähän repsahtamaan :ashamed:

pöppiäinen kyseli lihan syönnistä, mulle kyllä maistuu liha, mut sen pitää olla ihan KUNNON lihaa, muut saa yökkimis refleksin esiin :x mut edelleen toi terveellinen osasto vie voiton :p

Tulentyttö & kipinä rv 16+5 :heart:
 
Tulentyttö - Jauheli on pahinta,olin kylässä ja mamma teki lihapullia niin hyvä etten asunut partsilla sen aikaa ettei tarvinut ees nähdä jauhelihaa saatika haistaa... pyöks sentäs.
Mulle kanssa terveellinen puoli vetää voiton kyllä,ei mee nameja tms muuta ko pari lakua alhaisen verenpaineen takia perpv muuten kyllä ihan tosiaan vihannekset yms on niin In että!!
 
Pöppiäinen: Mulla on kaveri joka ei voinut syödä lihaa koko aikana. Siihen ei oltu neuvolasa puututtu mitenkään. Kun kuitenkin sikiö tarvitsee proteiineja kasvuun ja kehitykseen ja sitä parhaiten (ja helpoiten) saa lihasta. Sinun varmaan kannattaisi syödä jotain korvaavaa, kuten soijarouhetta, linssejä, papuja ym. Netistä googlettamalla löytyy varmasti enemmän tietoa kuin äkkiseltään minun päästä!
Siitä kaverista vielä, sen vauva oli vissiin juuri "lihattomuuden" takia pieni syntyissään.
(Tosin oli meidänkin likka vaikka ihan kaikkea söin.)

Niin ja siis oma vastaukseni, kyllä voin lihaa syödä. Oikeastaan mikään ruoka ei tee pahaa, joskus vaan on sellainen olo että ei ainakaan sitä tehdä. Toisena päivänä sitten himottaa oikein se aiemmin yökköttänyt ruoka =) Hassua...

Nimiä ei olla vielä keksitty. Kun viimeksi oli niin hieno nimi tytölle keksitty (vaikka ei tiedetty tytön tulevan) niin heti kun näin ensimmäisen kerran, olin sitä mieltä että ei ole yhtään sen näköinen :D Toisen nimen kuitenkin sai saman mitä olin ajatellut jo aiemmin. Mutta etunimi oli toosi vaikea keksiä, taidettiin viikkoa ennen ristiäisiä vasta päättää :whistle:

-Luminka-
 
Nyt kun täällä kysellään kaikkea niin kysyn taas minäkin :heart:

Mikä on suhteesi kahviin?

Ennen raskautta sekä rv8 saakka: Join kahvia 1-2 mukia päivässä. Oikein nautinto oli laittaa kahvit tippumaan =)

rv8 - rv15 saakka: ei tehnyt mieli ollenkaan! Ei oksettanut tms. mutta ei vaan tullut himoa keittää. Jos vieraita kävi niin ehkä join puoli mukillista. Enkä edes joka kerta.

Nyt taas alkaa maistumaan hyvälle! Taidankin tässä lähteä virittämään keitintä. Nyt menee taas se 1-2 mukia päivään.

Jännä juttu että ihan samalla tavalla oli viime raskaudessakin! Loppua kohden alkoi kahvin tuskat olemaan melkoiset mutta pakko oli jättää siihen 2 mukiin päivässä. Vaikka suositus onkin korkeintaan 3 kahvikupillista päivään :whistle:

Lisään vielä tämän päiväisen kupuni, rv16+2 :D

 
manna-: mie mietin kans tuota että miten tuore isi hoitaa vauvaa, kun hällä ei oo mitään hoitokokemusta. Miulla jonkun verran on pieniäki tullu hoidettua. Mutta hän oli aivan kuin vanhan tekijä! Tosi rohkeesti ja reippaasti tarttu toimeen jo heti synnytysosastolla ja samoin sit vuodeosastolla ollessa. Ja kysy neuvoa ja opetteli ihan tosissaan. Ihan olin positiivisesti yllättyny!

Miulla on lista tuossa laatikossa mihin kirjotan ylös jos kuulen tai tulee mieleen joku kiva nimi. Sit lähempänä valitaan mikä nimeks tulee. Toinen nimi on tytölle ja pojalle jo valittu, tulee miun isovanhemmilta. Esikoisella on miehen suvusta toinen nimi. Esikoisen kohalla valittiin kans muutamaa viikkoa ennen synnytystä sekä tytölle että pojalle nimi. Ja ihan oli nimensä näköinen kun maailmaan putkahti niin se jäi sit voimaan. Miusta on kiva että voi uutta tulokasta kuttua omalla nimellään heti alusta lähtien. Vaikee on ollu sekin että kun tuttavapiirissä on ollu vauvoja joita on lempinimellä kutsuttu niin sit ristiäisten jälkeen pitää opetella kutsumaan ihan toisella nimellä. :)

Liha mulle maistuu ihan normaalisti. Oon muutenki lihan ystävä, voisinpa melkein pelkällä pihvillä elää! :LOL: Kahvi samoin maistuu. Join ennen 3-4 pientä mukillista päivässä ja nyt juon 2 vajaata pientä kuppia. Ihan hyvin on riittäny tuo määrä.

Mie kävin varastossa esikoisen viime kesäiset t-paidat ja shortsit että laitan niitä huutikseen myyntiin. Kokeilin sit hupinaan jotain vaatetta kun näytti niin isoilta. Yksiä shortseja ja muutamaa t-paitaa lukuunottamatta kaikki mahtu vielä päälle! Ihme juttu! Ne on 80 kokosia pääasiassa ja meidän ukkeli käyttää muuten nyt 92 vaatteita jo. Mutta kiva näin, tuleepahan pidettyä niitäki sit koko rahan edestä, eihän ne paljooka yhteen kesään kerinny kulua. Harmi vaan kun on tullu jo ostettua 92 kokosia kesävaatteitaki, mutta jospa ne sit mahtus vielä ens kesänä! :D
 
Luminka - 2 Kuppia menee kahvia,alkoi maistumaan noin 14 viikoilta uudestaan ja jäi pois viikoilla 6.Mä söin edellisten kanssa lihaa niin ensimmäinen oli 43cm ja toinen 50cm etten tiedä hih sitten,no katotaan mitä keksin vai alkaako maistumaan liha jossain vaiheessa ja rakenneultra kertoo paljon 11.6 missä mennään...
Söötti vaavelimassu on kyllä sulla... =)
 
Anzkuli: Minä kans päätin luopua tytön viime kesän vaatteista. Pari ihanaa bodyä jätin muistoksi.. Nyyh, haikeena muistelee miten onkin 56cm body voinut olla joskus liian iso :snotty:

Jos vaikka tää kakkonen olisikin myös tyttö, on jo talvi ja lyhythihaiset ei oo oikein sopivia kylmille ilmoille... :xmas:
 
Pöppiäinen: Onko tyttösi olleet ihan täysiaikaisia?
Ainakin tuo 43cm on hurjan pieni :heart:
Kannattaa varmaan jotain proteiinia syödä jossain muodossa. Se soijasuikale tai rouhe menee ihan lihasta, tekee vaikka kastikkeen perunoiden lisäksi! Maustaa sen hyvin niin ihan jees makuista =)
 
kahvista: mä en ole 8 vuoteen juonut kahvia, sitä ennen olin kahvin suurkuluttaja, mut nyt :x Mut sen verran täytyy myöntää et kun mies keittelee kahvia ni ai että kun tulee välillä aivan järkyn ihana tuoksu :p mutta kun maista hörpyn, niin :x :x
Eli tee ihmisiä täällä ollaan :)

Sanse sullahan on sit viikko meitin jälkeen häät :)

*piti korjata kirjotus virhe ;)
 
Kahvia en osaa juoda. En tykkää siitä yhtään! :$ Ihan karsean makuista..
Mutta sitten, kun väsymys vie minulta totaalisesti voimat, niin silloin pitää keittää kupillinen.. Mut sen tietää, että sinne menee pari sokeripalaa ja paljon maitoa ja juoda nopeasti alas.. Kertaheitolla. :$ Ei oo kahvi mun juttu :LOL:
 
Mun mies ajattelee et ku menee naimisiin ni koko elämä on ohi... sen mielestä 25 vuotiaanakin jo ikäloppu :ashamed: ja mä taas ajattelen että lapsen teko on tavallas sama ku olis jo naimisissa, tavallas lupaus pysyä läsnä loppuelämän kerta lapsenkin tekee... tienhän mä että me ollaan nuoria mutta ihmettelen miten on valmis tekemään lapsia mutta ei naimisiin :| ja ois se silti varmempi yhessä olo jos naimisissa olis vaikka nykyään niin paljon erotaankin...
Mäkin haluan naimisiin :(
-äiti88 ja toukka 14+4-
 
Äiti88 - Miten nii elämä on ohi jos menee naimisiin ? en nyt ymmärrä oikein miehesi ajatustapaa asiasta...

Luminka - Janica syntyi 5 viikkoa liian aikasin ja tämä oli se alunperin laskettuaika.
Nora oli syntyi päivää ennemmin laskettuaikaa.Janica painoi 2540g muistaakseni ja Nora painoi yli kolme kiloa... en muista paljon yli 3kg...
Tän hetkinen tyttöjen pituus tilanne on se että 4v tyttö on samanpituinen kuin meidän kohta 6v tyttö. :D
 
Viime viikolla kävin siellä sokerirasituksessa, tänään soittelin tuloksia.. Ihme kyllä ovat ihan hyvät arvot = paasto 4.8 (viitearvo alle 5.3), 1 tunnin arvo 7.3 (alle 10) ja 2 tunnin arvo 6.9 (alle 8.6). Niin paljon on tullut syötyä kaikkea hyvää että ihme juttu. Laihduin tosin reilut 10 viime vuoden keväänä, ja ainakin diabeteksen ehkäisyhoitaja oli tosi tyytyväinen, en ole kuulemma enää niin helposti saamassa diabetesta.

Kahvista... mulla todettiin sappikiviä just raskauden alkumetreillä. En juo kahvia ollenkaan, huomasin että se pahentaa kipuja. Samoin suklaa :( Ne sappikivikohtaukset on ihan kamalia, onneksi niitä ei nyt ole ollut pitkään aikaan.
 
kahvi kyllä mulle maistuu taasen mutta alku raskaudesta ei mastunu olleskaan oikein eto koko ajatus. Ennen raskautta join 5-8 kuppia päivässä kahvia nyt korkeintaan kaks kuppia päivässä.

Onko muita koilla koko ajan kamala siivous into?
Mä voisin siivota koko ajan, aamulla pyyhien keittiön kaappien ovet ja pesin uunin ja oon järkänny kaappeja ja pessy vieras petivaatteet (tyynyt ja peitot)

Neuvola oli tänään ja tässäpä neuvola kuulumiset:

Rv: 15+5
Paino:49 kg (lähtäpaino 50kg)
RR: 115/59
Hb: 114 (rauta kuurille täytyis rueta)
kohdunpohjan korkeus: 11,5cm
sydämensyke: 146-150
liikkeet:+

Seulojen tuloksetkin oli tullu ja kaikki on ok. Munuais ja maksasairauksista tehty seula ei ollut vielä tullut mutta laittaa postissa sen tulemaan myöhemmin.

Tanjuska2 tervetuloa mukaan!
 
Keiju - Mulla on aina kamala siivousinto raskaana tai en,mutta olen ns työkiellossa,en mitää raskasta ruumillista saa tehdä.Mulla on nimittäin keskenmenon vaara tuonne viikoille 22 asti.Kiva että neuvolakuulumiset on jees... aina tosi hyvä juttu.
 
Mukaan liitytään myös täältä, la 3.11. :) Ja kupu kasvaa :) Kiukuttaa vaan vietävästi nää Helsingin yliharvat neuvolakäynnit... kakkoskäynnille pääsee vasta tokan ultran jälkeen, siis näin kun ei mitään erikoista ole ollut. MUR!
 

Yhteistyössä