MARRASKUUN masun kasvattajat! LA:t 1 - 15.. Helmi/maaliskuu08

Minäkin kannatan pinkan jakoa, eivät pääparkamme joudu siten niin kovalle koetukselle yrittäessämme muistella, kuka on kuka.

Appivanhemmista: lapsillani on vain ylsi isovanhempi, anoppini, jolla toki on omat "vikansa" minun silmissäni, mutta toimeen tullaan ihan mukavasti.

Äitysvaatteista: aiemmin raskauksissa on se vatsa jäänyt jonnekin ihran taustalle kasvamaan, vaatteet ovat olleet tyyliä miehen löysät paidat ja lötköttävät verskat. Nyt, normaalimman kokoisena odotan suurella mielenkiinnolla, millainen se vatsa oikein onkaan ja ostanen jokusen kivan äitiysvaatteenkin. Ja noita itselleni nyt liian isoja, mukaviakin vaatteita kaapistani löytyy.

Eilen se sitten iski: se kaiken alleen jyräävä v-ä-s-y-m-y-s. Kauhea yrittää panna vastaan tiiliskivan painoisile silmäluomille. Vielä en ole keksinyt, kuinka siitä selviän. Öisin saan ihan hyvin ja tarpeeksi nukuttua, meillä lapset nukkuvat mainiosti, mutta päivisin sitä lepoaikaa ei oikein tahdo olla.
 
Ihan hyvä idea tämä kahteen osaan jakaminen. On helpompi sitten seurata kirjoituksia.

Olen kertonut tästä raskaudesta jo sellaisille kaikkein lähimmille ihmisille, jotka on tietäneet tästä meidän lapsettomuusongelmasta ja hoidoista ja olleet tukena ja toivoneet parasta. Heille kertoisin myös jos keskenmeno tulis.

Mulla on oireina ihan KAMALA nälkä! :eek: Olen heräillyt nyt aina aamuyöstä mahan kurinaan ja muutenkin kun olen joutunut yöllä heräämään pissalle, kun rakkoa painaa. Olen sitten syönyt jotain pientä, vaikka kiiwin ja juonut vettä. Täytyy yrittää vähän hillitä tätä syömähimoa. Jos tätä menoa jatkuu, niin painoa kertyy ja runsaasti. Paitsi ei mun tee yhtääm mieli mitään herkkuja ja makeaa vaan ihan oikeeta ruokaa ja kaikkee suolasta. Toistaseks en ole vielä lihonnut, vaaka näytti samat 61 kuin ennenkin. Jotenkin mun aineenvaihdunta toimii tuplateholla ja kroppa kuluttaa paljon energiaa. Välillä tulee mahan nippailuja (välillä koviakin , mut ne menee nopeesti ohi, vähän pelottaa onko tuo normaalia) Selkäkin on jo välillä vaivannut,sellaista issiasta. Tisut on täyteläiset ja välillä kipeät ja valkkari lorahtelee runsaasti.
Että semmosta täällä.
 
Hyvää alkanutta viikkoa!

Atshii: meil on kans toi anoppilas et jos koskee johonkin leluun niin heti tulee kommenttia et ai löysit ****:n pallon tai et toi palapeli on ****:n. Eli ei onnekseen sano ettei saa koskee mut muistaa kyllä aina sanoa kenen lelusta on kyse.
Meil ei oo poika ollu kertaakaan yksin yötä anoppilassa eikä ihan heti menekään jos multa kysytään. Yks syy on se et lasta ei varmaan laitettas nukkumaan ennen yhtätoista (heidän sanojaan lainatakseni "kun eihän tuo edes näytä väsyneeltä" :headwall: ) ja syöttäs lapsen varmaan täyteen kaikkia herkkuja. Poika ei siis juo mehuja (ei tykkää oikeen makeista muutenkaan) eikä oo vielä saanut karkkia niin tiedän et anoppi on just niin kiero et ajttelis et voi nyt syöttää kun mä en oo näkemässä. Ja toi ei oo vaan mun luulo vaan tiedän sen siitä et mökilläkin tms rupee työntää pojalle pullaa tai keksiä vaik oon sanonu ettei nyt mitään herkkuja kun ruoka on just. Eli ei arvosta tippaakaan meidän sanomisia vaan kuvittelee olevansa pomo mitä meiän lapseen tulee.

Mammavaatteista: mul oli poikaa odottaessa kahet mammafarkut mut paidat oli samoja kun muulloinkin. no, olin kyl sellases töissä et pystyin olee väljä t-paita/collegepaita päällä niin mahtu masu alle hyvin ja mullekin on moni tullu sanomaan jälkeenpäin ettei edes huomannu mun olevan raskaana. Pitkään mul olikin tosi pieni masu mut sit tuntu et yhtäkkiä poksahti esiin.

Mites te keille on toinen tulossa (tai on jo useempi ennestään) niin meinaatteko hankkia tuplat vai pärjäättekö tän hetkisillä rattailla? Mä oon ainakin alkuun suunnitellut pärjääväni noilla mitkä on kun puisto on ihan tos vieressä niin sinne jaksaa varmasti poika kävellä jatkossakin. Aikahan sen sit näyttää et tarviiko toiset rattaat...

Mutta... tää äippä taitaa lähtee nukkumaan kun nukkunu viime yönä maks. 2,5h kun sai koko ajan olla vaihtamassa vaippaa ja poika oli tosi itkunen (ilm huuleen koskee aikalailla... on nyt aivan turvoksissa ja alahuuli toiselta puolelta kolme kertaa isompi :'( ) niin eihän siitä nukkumisesta tullu kummallakaan mitään. Sano viel keskellä yötä et haluu äidin kainaloon nukkumaan vaik ei oo ikinä kainalossa nukkunu. Niimpä otin sit vierashuoneeseen isompaan sänkyyn nukkumaan ettei tarvii koko ajan juosta edestakasin. Nukahti hetki sit päikkäreille niin paree mennä itekin hetkeks nukkumaan et jaksaa iltapäivänkin ennen ku mies tulee kotiin.

:wave:
 
No niin, nyt sitten kerhon tätit tietää, ennen kun mun äiti :whistle:
Poika oli sit kerhossa laulellut et äitin masussa kasvaa vauva :D Ja tätit kysy et onko se totta? No, mä naama punasena yritän jotain keksiä ja tätit vaan tokasee et tulee teille vauva, mitäpä siinä muuta kun et ei puhuta siitä vielä näin varhasessa vaiheessa, että ei haluta sitä vielä julkistaa :)
 
Ansu-78 meillä oli vaan tavan vaunut kun tää toinen synty ja sit ostettiin esikolle seisomalauta ja se toimi hyvin, nytkin varmaan pärjätään pelkällä laudalla, tyttö seisoo siinä ja poika jaksaa jo sitten kävellä ite pitkiäkin matkoja, enkä usko et me NIIN hirveitä matkoja käveltäs, ettei jaksais :)
 
Täällä kannatetaan kanssa tota pinon jakoa kahteen. Olisi kiva kun muistais hyvin, et kuka on kuka. Vaikka onhan tässä aikaa tutustua B)

Kiitos kaikille jotka jaksoivat vastata mulle tosta ratsastuksesta. Paljon oon siitä lukenu et ihan hyvin voisi ratsastaa, mut jotenkin sitä on nyt niiiiin varovainen kaikessa. Täytyy varoa ettei musta tuu sellasta hössöttäjää :p

Mammavaateista: Kävin eilen kattoo tuolla mamabella.fi. Meinasin jo tilata, mut onneks en vielä tilannut. Ehtiihän sitä vielä sit kun se massu oikeasti alkaa kasvaa. Käykäähän kattoo siellä on ihan kivoja vaatteita!
 
Mä testailin viime viikon puolessa välissä kolmena päivänä ja kaikki testit näyttivät vahvoja viivoja! Tänä aamuna terveyskeskuksessa kävin vielä yhden testin tekemässä ja kyllä se niin taitaa olla, että en ole viivasokea!! =) Olo on epäuskoinen!!! Ihanko oikeesti olen raskaana?
Neuvolaan saa ajan vasta ens viikolla, joten täytyy siihen asti pysyä nahoissaan!!

Olen 38-v ja ensimmäinen olisi nyt kyseessä. Noiden laskureiden mukaan laskettu aika olisi 1.11.2008.
 
Tulentyttö, pystyneekö äitisi pitämään salaisuuden? =) Minun muutamat sukulaiset tullevat sanomaan, että " ai jaa, taasko..." (meillä siis 5. tulossa). No, olen asennoitunut kommentoimaan takaisin :kieh:

Ansu: paljonhan se on lapsesta kiinni, mitenkä jaksaa -myös siitä, millaisessa ympäristösä asustelee jne. Meillä kuopus on jakaannuttuani jo 4-vuotias, joten jaksaa käppäillä vaunujen vieressä siinä missä muutkin (ellei reippaamminkin).

Sain varattua tänään 1. neuvolakäynnin ja huvitti kyllä itseäni, että jännitin tilannetta. Vaikka muka olen konkari, olen henkisesti ihan uuden asian edessä (ei voi ymmärtää itsekään, koettakaa te ;) ). Uusi paikkakunta selittänee hieman asiaa.

Tulentytön muksun julistelut jo tiedämmekin vaan entäs te muut, milloin olette ajatelleet kertoa vauvasta (mahdollisille) lapsillenne? Minä ajattelin koettaa lykätä mahdollisimman pitkään kertomista, ihan siksikin, että lasten kärsivälliyys ja ajankulun tajukin on aika rajallinen -tai sitten itseäni vain laiskottaa vastailla alituisiin koska se oikein syntyy -kysymyksiin ;)

Luminka, niin mahdottoman söpöksi olet muokkaillut listaamme =) :flower:
 
Mutkin vois tänne lisätä...la ois 9.11.
Testin tuossa aamulla tein ja voi tätä tunnetta ku plussa napsahti.
Taustoja siis vähän, olen 23 vuotias äiti Kuopiosta, perheeseen kuuluu mies vm.79 ja poika 10/04. Yhden km:n viime kesänä kokenut rv 9+2. joten hissunkissun tässä ollaan, pojallekkaan ei kyllä kerrota ku vasta np-ultran jälkeen.
Tässäpä näin alkuun jotain.... =)
 
MOI!

Mäkin tein nyt vielä varmistustestin ja pakko se on uskoa, että raskaana ollaan!!

Mä oon nyt kertonut 3 muulle mun miehen lisäksi, mut esikoiselle ei varmaan ihan kuitenkaan vielä, kun ei taida vielä ymmärtää koko asiasta mitään.
Äidilleni varmaan kerron vasta kuun vaihteessa ja kerroin myös siskolleni, ihan hyvin otti asian, vaikka ei varmasti ole helppo kuulla tälläisiä uutisia aina, ei ainakaan musta jos olisin hänen tilallaan.

Anoppilaan ja muullekin miehen suvun puolelle ei tuu varmasti kerrottua ennen ultraa, se on toisaalta hyvä puoli kun olen pyöreähkö ja ylipainoinen, niin ei ala masu kovin äkkiä näkymään. Luulempa etteivät tuola anoppilan puolella ainakaan riemusta hypi!! =)

Mua on alkanut etomaan pikkuhiljaa enemmän, välillä tulee semmonen pahoinvointi kohtaus, siinä sitten nieleskellään, ettei oksu lentäis.

Mutta onnea kaikille ja uusille mukaan tulleille! :heart:
 
Keijulle tervetulo toivotukset ja onnittelut :flower:

Jamias : äiti kyllä lupas pitää suunsa kiinni, mut katotaan nyt, niin hän se on luvannut edellisistäkin ja arvata saatte kuinka on käynyt :headwall: Tuon takia en itsekään olisi lapsillehalunnut vielä kertoa kunei tuo poika sitä ymmärrä että vasta loppu vuodesta vauva tulee taloon, oonkin ny yrittänyt selittää että sitten synttäreitten jälkeen :whistle:
 
Tunkeutuja :attn:

Halusin tulla toivottamaan RedDragonille oikein paljon onnea!!! :flower: :flower:
Ite olin kesällä vauvakuumeen puolella ja muistan sut ja kävin vielä loppusyksystäkin lukemassa vauvakuumeen puolelta juttuja (kesävauvan haaveilijat, syysvauvan haaveilijat). Ja ihanaa että olet nyt kaksi viivaa tikuttanut, oikein paljon onnea :heart:
Toivotan ihanaa odotusaikaa teille :heart:
(et varmaan mua edes muista, mietit vaan et kukahan hullu :LOL: )

Suvitus+vauva 38+3
 
:hug: onnea kaikille uusille plussaajille.
mäkin meinasin ostaa vielä varmistus varmistus testin. :D
nyt ei ole onneksi vuotojakaan ollut, ja toivottavasti ei tulekkaan.
me yritetään olla hiljaa tonne 12 viikolle asti.
yks kaveri tietää. mutta pojille ei voi vielä kertoa kun sit sen tietää kaupan tätikin. :D
nyt sohvalle pötköttää oon ihan puhki, ku kävelin mennen tullen töihin. 4km suunta. ku ei oo taas kauheesti tottunu kävelyyn, ni väsyttää.


 
suvitus: Kyllä sinun nicki on jäänyt mieleen :D . Sinä oletkin jo loppu metreillä! Jokos tiedät kumpi on tulossa? :D Kiitos onnitteluista! :flower:

tulentyttö: Ihana poika sinulla! :D Onnex omat tytöt ei ainakaan ole viel kailotelleet. Vaikka tuo oma ukkokin laulelee noille, että äidin masussa kasvaa vauva :whistle:

Meillä ei sukulaisista kukaan tiedä, kai. Mutta kavereista pari tietää. Muille kerrotaan vasta sitten joskus.

Käytössä seuraavalla ois viel kuopuksen rattaat, joissa on lämpöpussi+jalkasuoja. Mutta haluan uudet vaunut, sellaiset vauvamaiset :)

 
Todella hienoa Pomppu 70! =) Tuota mainitsemaasi tunnetta 'Ihanko oikeesti oon raskaana' taitaa liikkua täälläpäin :heart: Mulla taitaa hetkinen mennä ennen kuin se tajuaa.. Luultavasti siihen kunnes liikkeet alkavat tuntumaan :p

Onnittelut keijulle myös =) Parempaa onnea tähän raskauteen sinulle :heart:

suklaahirmu: niinhän se menee, totuus tulee lapsen suusta=)
Meillä tyttö onneks vasta 9kk vanha/nuori, joten ihan hyvin salassa pysyy vaikka tietääkin jo uudesta vauvasta :LOL:

sinitaivas: kiitti linkistä, heti alkoi tehdä mieli tilaamaan joku ihana paita :LOL: Tosi kivoja paitoja, suht halpoja kun tarjouksessa olivat.
Jos vielä malttaisi muutaman kuukauden :whistle:

Mulla on ruennut tänään nipistelee enemmän alamasusta. Just tuolta arven kohdalta. Vähän pelottaa jos istukka alkaa kehittymään sectioarven kohdalle. Jospa olisi tooosi tooosi harvinaista!
Pahaa oloa myös useammin havaittu, mut lievää vielä.
 
Iltaa kaikille :wave:

Mua rupes mietityttää yks asia, mä oon nyt käynyt 3kk kuntosalilla ja tänään otti kyllä tosi kovasti masuun vaikka en tehnyt kun kuntopyörällä ja crostrainerillä (vai miten se kirjotetaan), että kuinkakohan sitä saa/uskaltaa tuolla tehdä?
Ja sit oon nyt vuoden sauvakävellyt (nyt talvella ollut taukoa pari kk) et kuinkakohan sitä uskaltaa? ennen taukoa kävelin n. 8km tunnin aikana, nyt tuntuu pöljältä pohtia tämmösiä, mutta pakko myöntää kun en edellisissä raskauksissa oo harrastanut mitään liikuntaa :ashamed: niin olen vähän ulalla näistä asioista :eek:
Osaavat kyllä varmaan neuvolassa jotain neuvoa antaa.
 
Tulentyttö: mielestäni kuntosalilla voi käydä niin kauan kuin itse jaksaa! Rajuimmat liikkeet kannattaa varmaan jo jättää, itse ainakin. Ja tahtia hiljentää sopivaksi!=)

Sauvakävelystä en usko mitään haittaa olevan, päinvastoin! Minä koitan päivittäin käydä vaunulenkillä, puolesta tunnista tuntiin.
 
Tulentyttö, tuttuja mietteitä sinulla. Omatkin liikkumiset olivat tosi vähäisiä aiemmissa raskauksissa. Nyt olen reilun vuoden ajan liikkuntu säännöllisesti ja tahdon jatkaa samalla tavalla, kunhan muistan kuunnella oloani.
Mainitsinkin, että lenkillä (hölkkä-kävelyä) alkoi alavatsassa kouria samoin noustessani äkisti seisomaan. Luulenpa tuon tuosta ohi menevän, toivottavasti muillakin. Tänään kuntopyöräillessä ja stepperillä ei taas tuntunut missään.

Nyt jo mietityttää (ihan turhaa ennakointia, tiedän) tulevat kivuttomat supistukset, aiemmissa kun ovat alkaneet jo puolivälissä raskautta.
 
Kiitos vastauksista Luminka ja Jamias :)
Mulla on kanssa tuttuja noi ennen aikaset supparit, esikosta jäin jo pois töistä rv 24 kun supisteli niin kovasti, saa nähä vaikuttaako nyt tähän liikkumis harrastukseen, toivottavasti ei, ja toivotaan ettei sullakaan Jamias!
Halu ois kova jatkaa mahollisimman pitkään.
 
Kopiota toiselta puolelta: Näin kävi meillä tänään..

Oli hauskaa tulla kotiin kaupasta miehen kaa. Oli anoppi kahtomassa tyttöjä sen aikaa. Olin just prismasta tulos pois.. Nostaa tavarat autoon, ni ukko sanoi mulle: "Ethän ostanut tytöille mitään herkkua?" Mie, että miten niin.. mies: "ovat repineet kannettavasta näppäimiä irti.

Mie olin vielä siinä vaiheessa rauhallinen, kun kuulin uutisen. Olin, että kiva kiva.. Milläs mä tänne nyt tuun . Mistään muusta en ollut harmissani . Sitten, kun näin kannettavan, niin silloin suutuin. Voi luoja, minkä näköinen oli näppäimistö!!!!! Onneksi ei ollut näitä kirjaimia ottaneet.. Ja ukko sai ne paikoilleen..

Mutta tyttöjen huone on tyhjä. Lähti lelut varastoon arestiin. Milloinkohan ne antaisi heille takas?

Sitä en ymmärrä, että kerran anoppi oli laittamassa keittiössä astianpesukoneesta puhtaita astioita pois ja likaset laittamassa sitten sinne.. Ja keittiöstä on suora näköyhteys olohuoneeseen, että miksei ole voinut katsoa välillä . Varsinkin tytöt ovat hiljentyneet yhtä-äkkiä.. Ja hiljentyminen on merkki pahanteosta..

Ihania noi meidän tytöt.. Ja joku haluaa monta lasta :LOL:
 

Yhteistyössä