Marraskuun masuasukit kesäkuussa

Hellurei :wave:

Kisu kävitkö näytillä jos kerran supistelit?

Mul kans tuntuu potkut tonne alas päin, välillä sivuillekkin.

Mä makasin lauantain mahakipujen takia sohvalla, käveleminen ja seisominen koski! Me vietiin miehen kanssa poika hoitoon ja piti mennä yhteen auto juttuun, mutta en mä mihinkään voinnut mennä ja mies ei tuntunu ymmärtävän koko tilannetta. :headwall:
Sunnuntaina menin jatkuneen pääkivun ja kohonneiden verenpaineiden takia kääseen synnärillä kun suosittelivat sitä. Mullahan siis oli ne protskut plussalla ja käsky tarkkailla oireita. No sinne mentiin, virtsa oli puhas ja verenpaineet ok, sit lääkäri ultras ja kaikki oli hyvin! Pikkusella tais olla painoa 149g ja oli RT asennossa, joten päätä ei meinattu saada mitattua. Mut siis meillehän tehtiin heti selväks ettei 20viikolla voi olla myrkytystä (eli turhaan tulit), koitin selittää neuvolan käskyn. Lääkäri vaan ultras, me ei saatu kahtoo näytöstä, selitti vaan itekseen ja otti pikkusesta kuvan mutta ei antanu sitä meille. Samalla kysyin maha kivusta, siihen ei kommentoinnu mitään! 4päivää jatkuvaan pääkipuun sain reseptin migreenilääkkeeseen, mutta sitä ei suositeltu ottamaan jos ei lapsi ole hoidossa kun on kolmio ja tekee tokkuraiseks.
Ettänäin meillä!

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 19+3
 
Mä kattelen nyt omaa napaanim kun puhelimella oon ni ei jaks kirjottaa pitkään :snotty: Tänään sain dopllerin lainaan ja hyvin kuuluu sydämensyke mutta on niin vilkas kaveri että heti mennään karkuun kun äänet saa kuuluviin :D
 
Täällä olis kolmas neuvolakäynti takana :) arvot oli kaikki mallillaan, painoa oli melkein kilon verran lähtenyt, eli lähtöpainossa ollaan taas :O Ihmettelen kyllä suuresti, ku on ruokakin maistunu paremmin, ku hyvin :D Sydänäänetkin saatiin taas kuuluville ja pari potkuakin sieltä kuultiin. Vauvan syke oli 153 :)

Määkin haluaisin tuntea jo liikkeitä! Kyllä kai tässä täytyy pari viikkoa ainakin vielä ootella : / Yks aamu olin kyllä aivan varma, että tunsin liikkeitä, kun näin ensin unta että mies hihkaise, että nyt hän tuntee, ku se liikku ja sitten samalla sekunnilla heräsin ja olin tuntevani sellaisen kolmen sarjan potkuja. Taisi kyllä ihan olla omaa mielikuvitusta, kun ei sen jälkeen ole tuntunut mitään sinne päinkään :D

Seuraava Neuvola olis 8.7 ja RU 11.7 Kauhee, kun sinne ultraan on vielä pitkä aika :/

Nirppu ja pieni 16+1
 
Mulla ei kyllä toi pieni painon lasku yhtään huonoa tee, hiukan kun on tullut tota ylimäärästä tässä kerättyä ja kyllä se paino siitä ehtii vielä nousemaan :LOL: Ekassa ultrassa tuli kyllä niin hyvä mieli, kun ultraaja kovin ihmetteli neuvolakorttiani lukiessaan, että miten mun bmi voi olla noin suuri, kun ihan normaalikokoiselta tytöltä hänen silmissään näytän :D johonkin mä kyllä sitä massaa vaan saan piilotettua, kun ei ollut eka ketä samaa on hämmästellyt :D
 
Kyyneltenhymy mulla oli sikiön painoarvio viikon 15+0 ylimääräisessä ultrassa 101g ja vau.fi:n mukaan viikolla 20 sikön paino on jo 250g ..eli varmaan kuulit väärin, ellei neuvolakorttiin merkanneet (mulle ainaki oli merkattu). 21.viikolla painoa pitäs olla jo 325g!

Millasia sf-mittoja teiltä on neuvolassa mitattu, jotka on viime aikoina käynyt/suunnilleen samoilla viikoilla kuin minä?

Miramei & Mini 19+6! Huomenna juhlitaan puoliväliä :)
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Oho, meillä ilmeisesti kun on tuo 19 viikkoa täynnä ja sehän sattui juuri olemaan viime viikon neuvolassa :) Sf-mitta oli 18cm ja terkan mielestä selvä kumpu. Maha kasvaa sen mukaan vähintään keskikäyrällä, vaikka mulla ei oo mahaa nimeksikään :D Yksi on vasta uskaltautunut kysymään, koska saat lapsen :D Täällä jutellaan heinäkuun alussa äitiyspakkauksesta ym kun on täynnä jo 23+2.
 
Miramei en mä sit varmaan omia kuullu, kun muistelin ihan että 260g ois ollu pikkusella kokoa, mutta neuvolakorttiin on varmaan merkitty väärin!
Heinäkuussa täälläkin täytellään niit kelan lippulappusia :)

Tääl pitäs koittaa muuttaa neuvola aikaa, pitää vaan nyt koittaa muistaa soittaa sinne :D
Eilen oltiin pojan kanssa shoppailemassa, lähin ostamaan tukivyötä mutta se unohtu kauppaan! Löysin kyllä kaikkea muuta :)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 19+4
 
sf-mitta on siitä vähän epäluotettava että vaihtelee paljon senkin mukaan kuka mittaa, jos on sijainen vaikka välillä niin... Mulla esikoisen aikaan vaihtui mittaaja usein ja kerran sanottiin että "nyt tää mitta ei oo kasvanut, jos ei seuraavaan käyntiin mennessä ole tullut lisää niin sit tutkitaan ultralla saako lapsi istukan kautta tarpeeksi". Yritin sanoa että tunnen itse kuinka lapsi on kasvanut kun mahassa on ahdasta. Seuraava käynti tuli, seuraava terkka ei sanonut halaistua sanaa koko mitasta eli tää aiempi ei ollut laittanut mitään tietoa koneelle että pitäs tarkkailla ja myöhemmin oma terkka sanoi että näkeehän sen sokeakin että lapsi on iso/normaali kun mun maha oli ihan valtava. Poju olikin 4235g kun syntyi että ihan hyvin tais kasvaa.

Eli toi mittaus on aika suuntaa antava..
 
minultakin vain yksi asiakas töissä ennen lomalle jäämistä kysyi että koskas vauva syntyy :) mutta sitten kun palaan lomalta heinäkuussa tietävät jo varmaan kaikki kun ollaan jo 21+2 siinä vaiheessa :) myös me täytellään kelan hakemuksia sitten kun saadaan heinäkuussa raskaustodistus. tarttiskohan oikein vierailla kelassa vai sitten ihan vaan netissä? oon ihan pihalla kaikkien juttujen kanssa vielä :rolleyes:
 
Jee, toinen neuvolakäynti hoidettu ja kaikki oli hyvin=)! Taas helpotuksen huokaus! Miten tää raskaana oleminen on niin stressaavaa, koko ajan huoli läsnä?! Onko se loppuun asti tällaista?

Vauvan sykkeet kuului selkeästi, noin 150 se hakkasi:heart:. Ihanaa oli kuulla ne! Kohtukin oli terkan mielestä mukavasti pyöristynyt :). Hemoglobiini oli pysyny hyvänä 124 ja paineetkin ennallaan 135/78.

Ihmeellisintä on tuo paino! Se oli täysin sama kuin ekalla neuvolakäynnillä! Olin varma, että jonkun verran on tullu lisää, kun tuntuu et tulee syötyä joka välissä enkä oo ollu ees niin tarkka noista syömisistä. Esim. jätskiä oon kyllä syöny aika huolettomasti, kun sitä tekee mielikin =). Ja tosi vähän oon liikkunu, ihan hävettää. Osittain johtuu kyllä tuosta flunssasta joka vaivasi koko viime viikon, vieläkin nenä on välillä tukossa. Muutenkin liikkuminen on ollu oikeestaan vaan hyötyliikuntaa, töissä ja omassa pihassa touhuumista. Eli melko kevyttä. Täytyy nyt tässä lomalla ja terveenä aloittaa vaikka kävelylenkit.

Iltapäivällä lähen takas neuvolaan. Meillä alkaa perhevalmennusryhmä. Joudun mennä sinne yksin, kun mies lähtee iltavuoroon töihin, mut yritän rohkaista mieleni. Ihan jännää tollanenkin, kun ekaa ootellaan:).

Seuraava neuvola on 31.7.

Nannikki 16+2
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Sokerirasituksesta selviydytty.. :) Nyt sitten huomiseen jännäillään tuomiota ja samalla hemoglobiiniin tullut muutosta..
Mulle voisi päivittää poikaolon kun sellainen on ollut jo jonkun aikaa.. :) Aion sitten RU:ssa kysyä sukupuolen niin on jännä nähdä onko aavistukseni oikeassa.. :)
Huoh näin viimeyönä unta että oma nyytti oli jo sylissä ja nuuhkuttelin häntä ja aivan rakastunut ja haltioissani omasta pienestä ja hän oli unessakin poikavauva.. Voi en ole koskaan tuollaista unta nähnyt se oli ihana uni harmi vain kun kello soi ja piti herätä.. Kyllä viimeaikoina unet on jollain lailla viimeaikoina liittynyt siihen että olen raskaana ja vauvoihin, mutta tuommoista unta en ole nähnyt missä tunsin niin voimakkaasti iloa, ylpeyttä ja äidin rakkautta..
Onko muut nähneet unia raskaudesta ja tulevasta vauvasta? :)

susupala & vauva <3 18+6
 
Paljon on taas hyviä neuvolakuulumisia =). Minullakin tuo RU vasta 11.7. ja odottavan aika on sitten pitkä. Neuvola vasta heinäkuun lopulla, kun lomat on juuri heinäkuusa ja ollaan reissussa. Jännityksellä ja pienellä pelolla odotan ultraa ja koko raskaus tuntuu olevan viikko viikolta eteenpäin sinnittelyä. Jatkuva huoli on kyllä läsnä. Joten et Nannikkiole ainoa joka stressaa!

Olen ollut niin mielissäni, ettei tuohon sokerirasitukseen ole tavinnut joutua, esikoisen raskaudessa terveydenhoitaja ilmeisesti unohti sen mun kohdalla, enkä siitä itsekään ääneen sanonut, vaikka tiesin, että olisi ehkä rasitukseen ohjeiden mukaan pitänyt mennä(joskus on vaan parempi pysyä hiljaa)! Nyt kyllä tuntuu herkuttelun jälkeen siltä, että sokeri "humahtaa päähän" eli tulee huono olo herkästi. Pitäisi varmaan käydä sairaanhoitajan vastaanotolla mittauttamassa arvo, mutta ei vaan viitsisi. Se rastius on kyllä ällöttävä, muutaman kerran sen kokeneena :'(

Liikkeitä tuntuu päivittäin muutaman kerran. Hentoisia tönäisyjä navan alapuolelle. Muutamana aamuna kun olen herännyt, on vatsa ollut toispuoleinen, ihan selvästi on nähnyt, kuinka vauva köllöttää vasemmalla puolella =), esikoisen raskaudessa oli sama nähtävissä jo aika varhain. Ihanaa!

Tuohon SF-mittaan on pakko todeta että sitä tosiaan ei ohjeiden mukaan mitata ennen rv22, joku terkka voi toki mitata sen jo aiemminkin, muta sillä ei ole vielä tässä vaiheessa raskautta niin suurta merkitystä kun loppuraskaudessa, jolloin se kyllä kertoo kuinka hyvin(/huonosti) vauva kasvaa. Ja tiedän, että jotkut mittaavat sitä vasta rv30->. Käsialamittahan se on, joten vaihtelee kyllä mittaajasta, mittaustavasta, kuin myös raskaanaolevan pituudesta, rasvakudoksen määrästä, vauvan asennosta. Mutta jos mittaaja on sama niin mitta on erittäin luotettava.

Synnytysunia ja kerran vauvaunta olen nähnyt. Unessa jossa vauva, tai siis poika oli jo syntynyt hän vaan nukkui tyytyväisenä koko ajan. Esikoinen oli vauvana onnettoman huono nukkumaan, joten alitajunnassa pelkään että tämä toinen on samanlainen. Unessa kuitenkin vauva vain nukkui ja ihailin tyytyväisenä toisen unituhinaa :heart: Jospa se olisikin jokin enneuni... Ja siis mulla on vahva poikaolo!

Voi että kun alkaa ahdistaa valmiiksi noi kela-jutut, täytä paperia sinne ja tänne. Blaah!
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
ei oo viel vauvaunet tänne asti tullu, ehtiihän ne vielä :)

sf-käyrä meni mulla poikaa odottaessa siellä missä ei enään edes paperia ollu :LOL: Silti tuli vaan 4kg jössikkä :)

Soitin neuvolaan ja muutin seuraavaa aikaa, olisin sen halunut myöhemmälle mutta kelan laput pitää saada kelalle 2kk aikasemmin ennen äippäloman alkua ja ei ollu kovin paljoo varaa liikutella aikaa.. Ollaanko jo niin pitkällä että syyskuu alkaa häämöttään!!!
Ja tänään hokasin että ultra on ens viikolla :)

Nannikki nyt jo perhevalmennusta!? Joensuun seudulla oli 2010vuonna vaan yks kerta ja sinne piti hakee rv34jälkeen jos en väärin muista. Siel vaan istuttiin ja juotiin kahvia, käytiin salissa pyörähtään pikasesti.
 
KyyneltenHymy: Joo, täällä Jykylässä perhevalmennusta on ainakin ekaa odottaville 4 kertaa + tutustuminen sairaalassa synnytykseen, joka onkin vasta rv 32 jälkeen. Meillä on eka kerta jo nyt, mut sit tulee ilmeisesti lomatauko, kun seuraava on vasta elokuun puolivälin jälkeen. Vapaaehtoisiahan nuo on, mut luulen et voi olla ihan hyödyllistä kun kaikki on niin uutta ja jännää :). Ja lisäksi siellä saattaa tutustuu oman alueen muihin odottajiin. Näin ainakin toivon :)

Unista. En ole vielä nähnyt raskaus- tai vauvaunia, mut muuten kyllä oon viime aikoina nukkunu vähän levottomasti. Nyt kun ei enää joka yö tartte vessaan kömpiä niin sitten heräilen ihan muuten vaan tai en saa unta illalla:(.

Liikkeitäkin edelleen odotan. Ei ole tuntunut vielä mitään selkeää, joitain kuplimistunteita oon kokenut, mut ei niistä voi olla yhtään varma. Olikos se elle_, jolla myös on istukka edessä? Kysyin terkalta tänään, että vaimentaako se liikkeitä, niin sanoi että hyvinkin voi vaimentaa. Ja että silloin ne ekat liikkeetkin voi tuntuu vähän myöhemmin kuin toisilla.
 
Nannikki edessä oleva istukka kuulema vaimentaa liikkeitä, mutta ei ilmeisesti aina, nimittäin mulla on edessä istukka ja ekat liikkeet tuntui jo viikon 16 jälkeen! Mulla vauva ollut kokoajan pää alaspäin ja liikkeet tuntuukin navan tuntumassa ja sen yläpuolella.

Tuntuu, että maha kasvaa joka aamu on vaan isompi :D ja ihan tuntuu että venyy!
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Nannikki Juu mulla oli istukka edessä ja kuulemma vaimentaa aika hyvin että oon kavereiden kans puhunu joilla on ollu myös istukka edessä ni he on alkaneet tuntea vasta rv 21--> liikkeitä joku oli tuntenut vasta rv 26. Ei mun kärsivällisyys jaksa odotella :ashamed: ja tosta pelosta niin täällä pelätään kanssa vaikka olinkin yksityisellä ua ultrassa mut löyty ne kystat joista nyt lueskelen kaikki mitä löytyy ja ei ole hyvä idea kun muuten kaikki oli loistavasti ja paino vastasi jopa ihan tarkalleen mun viikkoja :heart: Täällä kans ei oo viel unia (ainakaan muistaakseni) nähty. miramei sulla on tuuria kun ei vaimenna, ja kateellinenki oon siitä :LOL:
 
RU siirtyi päivän aikaisemmaksi, 1.7 on siis heti aamusta :)
Mä niin toivon että saadaan sukupuoli selville, esikoisesta näin ennen ultras parit "synnytin pojan" unet etten yllättynyt kun poikaa lupas, nyt ei oo ollut kumpaakaan. Huomaan ajattelevani vauvaa herkästi tytöksi, kai mulle on erilaisten raskausoireiden takia jäänyt vähän enempi tyttöolo.

Käytiin tänään ostaan carenan tuplat käytettyinä ja torstaina haetaan vauvalle kova koppa niihin (käytettynä sekin). Löytyi halvat ja hyvät niin ostettiin nyt jo. Ikäeroa tulee 1v11kk näille ja koiralenkeille on päästävä talvellakin. Oikein hyviltä ja kevyiltä vaikuttivat. Tykkään kovasti!

Huomenna poksuu taas!
Susimieli ja Kuopus 16+6
 
tervehdys kaikille pitkästä aikaa!!

Joku puhui "ilmakuplista" masussa. En tunne vielä liikkeitä, mutta masussa tuntuu olevan välillä ilmakuplia, mitä lie sitten ovat, mutta välillä kun niitä tulee niin ihan kutittaa vatsan sisältä ja alkaa naurattaa kun tuntuu niin hassulta. Aika hentoisia mutta kuitenkin:LOL:

Mulla on sokerirasitus perjantaina ja oon siinä ollut nuorempanakin. Nyt tosin raskauden vuoksi kun olen yli25v ja sukurasite. Mun mielestä hyvä vaan jos mittaavat, että jos on jotain niin selviäisi.
Mukaan vaan hyvä kirja - joku sanoi että se on ihan ällö. Jaa, eihän se litku hyvältä maistu mutta eihän siinä nyt sen kummempaa ole muutaman verikokeen lisäksi (mun mielestä)

Ja komppaan susimieltä tänään 16+6!!!!
 

Yhteistyössä