Moi taas ja kiitos tuhannesti kaikista sanoistanne!!!
Ja hurjasti onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! <3
Tänä aamuna soittelin äitiyspolille ja ne soittelikin sitten takaisin kun olin päässyt töihin. Tai ilmeni että ne soittelikin lähetteen vuoksi, eivätkä olleet vielä nähneet mun soittopyyntöä. Hoitaja/lääkärinainen (olin puhelun alussa niin sumussa etten muista kumpi oli) kertoi tosi hyvin että mistä on kyse ja päästään onneks lääkäriin jo huomenna aamulla!
Mutta siis puhelu huojensi oloa, koska sain tietää tarkemmin mistä on kyse. Kyseessä on CAM-löydös (esim.
http://www.patient.co.uk/health/cong...d-malformation). Se on suht yleinen kai (tai ainakin nainen sanoi niin ja että niillä on tänään käynyt yksi siitä ja eilenkin). Kyse on kystista jotka kasvaa lähellä keuhkoja. Useimmin ne häviää tai pienenee laskettuun aikaan mennessä. Niitä kuitenkin seurataan kuukauden välein. Hyvin harvoin, mutta joskus, voi käydä niin, että ne lähtee kasvamaan ja silloin ne on riski mm. pienen sydämelle. Jos huomataan että ne kasvaa niin raskaus saatetaan "purkaa" aikaisemmin, jotta asialle voidaan tehdä jotain. Nainen kuitenkin sanoi että se on hyvin harvinaista. Eli raskausaikana harvoin tulee ongelmia, mutta jos ne kystat ei katoa syntymään mennessä, vauva joutuu synnytyksen jälkeen tarkkailuun keskolaan ja jokatapauksessa otetaan keuhkokuvat. Yleensä hengityksessä ei ole heti syntymän jälkeen ongelmaa mutta kystat leikataan pois noin 2kk iässä, ettei ne muutu pahanlaatuisiksi (nyt ne ei ole pahanlaatuisia).
Huomenna saadaan tietää lisää, siellä tutkitaan kaikki uudestaan. Nyt pitää vain toivoa että sieltä ei löydy mitään muuta lisäksi, koska yksinään tuo löydös on kai vaarattomampi. Ja harvoin viittaa yksinään kromosomiongelmiin. Eli huomenna kai selviää tarvitaanko mitä kaikkia tutkimuksia, vai riittääkö 1kk välein seurannat.
Olo on helpottanut heti kun sai tietää mistä on kyse. Eilisen jälkeen kun tiedettiin vain että nestekertymiä on, jotka kasvaessaan voin haitata keuhkojen ja sydämen kehitystä, mutta että ne voi myös pienetä ja kadota. Ja kun siellä eilen kysyin että voidaanko raskaus joutua keskeyttämään niin kätilö sanoi että "Ei ainakaan heti". Mikä oli aika hurjasti sanottu.
Eilen oli tosi pelottava tunne. Lisäksi oli rankkaa huomata miten paljon mun mieskin pelkäs. Ja se ettei voinut iloita siitä tiedosta että meille tulee ehkä pieni poika, eikä illan pikkuliikkeistä, koska pelotti että entä jos se otetaan kohta meiltä pois.
Nyt sitten vain toivotaan että huomenna tulisi hyviä uutisia ja että kaikki menisi hyvin.
RUn muita tietoja:
istukka edessä (selittää ettei liikkeitä vielä ole paljoa tuntunut)
poikalupaus
painoarvio 357g
Kiitos vielä tsempeistänne!
luna 20+2