Marraskuun masuasukit 2013 *syyskuussa*

Pitää päivittää tännekki neuvolan uutiset perjantailta :)
Paino tippunu lähtöpainon alle :O Hemoglobiini oli 127, verenpaineet korjaantuneet taas normaaliin lukemiin. Sydän jyskytti 155 ja kohdun mitta 25cm.. 18.9 on meno LKS:laan ja uusi neuvola 23.9..
Maanantaina soittavat uudestaan Rovaniemeltä miten edetään sokrujen kanssa, guaremi on nyt käytössä aamuisin, katotaan olisko siitä mitää apua..

Silittelen masua paljon ja varsinkin sillon ku potkii kylkiluita.. Tää pienokainen on raivotarjonnassa.. Paljon mielessäni juttelen asioita mutta oikeen tuo ääneen puhuminen vierastuttaa :D Mieskin välillä silittelee ja oon hänen kättä yrittäny laittaa potkujen kohdalle mutta vielä ei oo tuntenu mitään :( vaikka maha heilahtelee puolelta toiselle :D

Sasseri86 ja Papunen 28+3
 
Onko kenelläkään muulla jalkapohjat kipeänä?
Minulla on nyt parin viikon aikana ilmennyt päivän mittaan sitä, että jalkapohjat kipeytyy. Mutta nyt viimeisen päivät se on jo ihan aamusta. Kävely tuntuu inhottavalta. Lienee jotain turvotusta, vaikka kovin näkyvästi sitä ei esim. nilkoissa ole.
Eilen sain koottua hoitopöydän ja kaivettua pienet vaatteet esiin. Täytyy ensi viikolla joku päivä käydä ne vaatteet läpi ja katsoa mitä tulee tälle vauvalle ja mitkä lähtee kirppikselle. Alkaa konkretisoitua se, että kohta meillä on täällä kaksi lasta <3

carmel 30+4
 
Ei oo jalkapohjissa kipua täällä, mutta selkää ja alavatsaa kolottaa. Supisteleekin ja paineentunnetta on myös. Ja muutama yö olen ollut myös pahoinvoiva ja tottakai eksyin jollekkin sivustolle lukemaan, että ovat alkavan synnytyksen merkkejä..
Mitään ei jaksa tehdä edes vapaapäivänä..taitaa alkaa tuntumaan kropassa se, että koko raskausaika on painettu sata-lasissa. Jo kuukausi sitten lääkärineuvolassa "uhkailtiin" saikulla ja viime viikolla terkka käski soittaa nyt maanantaina kuinka jaksan..oli sitä mieltä, että ylimääräistä lääkärikäyntiä kehiin tai sitten suoraan saikkua loppuaika. Noh, eihän tässä olis kuin kuusi työpäivää jäljellä, mutta silti tulee sellanen luovuttajaolo :/ Mutta täytyy laittaa nyt vauva ensin. Tänään sain vielä miehellekkin kunnon itkukohtauksen aiheesta "odotin kovasti äippäloman alkua ja nyt kun se on pian alkamassa en jaksa enää mitään". Toivottavasti tässä ois ainaki se puoltoista kuukautta aikaa odotusta, vaikka kolotuksia onkin. Neuvolan täti sanoi, että kunhan kuukauden päivät pysyis vielä masussa niin sitten ei enää estellä synnytystä.
Oon alkanu ymmärtää sanonnan, että raskausaika kypsyttää vanhemmuuteen ja loppuraskaudesta alkaa jo rukoilla ja toivoa, että pieni syntyisi.

Miramei & Sintti 32+5
 
Viimeksi muokattu:
jalkapohjista ei nyt osaa sanoa onko ne enempää kipeät ku ennenkään,
mulla on jalat aina kipeät kun on astunta vika, on ollut ihan syntymästä asti..
Kyllä siitä mun neuvolakortissakin mutta luki, että ei tarvetta tutkimuksiin..
Siinä sitten meni jokunen vuosi ennenko tajusin kysyä äitiltä että onko aivan normaalia, että
jalkoja särkee koko ajan.. No sitten mentiin näyttään jalkoja, mutta oli jo liian myöhästä olisi
pitänyt jo vauvasta laittaa jotku tuet jalkaan että se pakottaisi kasvamaan oikeaan asentoon..
Ja lääkärissä sitten sanottiin jos aikuisiällä leikkaa niin todennäköisesti vaan tulee pahenemaan tilanne..
Ehkä nyt menee vähän ohi tämän aiheen, mutta tietääpähän jos nyt omalle lapselle tulee
samanlaiset jalat niin hankkiutua hoitoon sen kanssa, ettei hänen tarvi kärsiä kuin minun..

Tänään alkaa taas erilaiset äidit pitää kyllä kattoa. :)

Täällä on kyllä nähty ihan friikkejä unia viimeaikoina.
Ehkä oudoin ikinä oli että oltiin neuvolassa ja siellä oli muitakin odottavia äitejä.
Sitten siellä oli pappi joka teki tutkimukset ja sanoi sitten että saako ristiäisiin
vaaleansinisen nauhan vai vaaleanpunaisen ja se sitten samalla jakoi niitä.
Ja mä siinä sitten kovasti jännitin että kumpi meille tulee ja sitten heräsin..
Huhhuh onneksi nyt ei kuitenkaan pappi tee mitään tutkimuksia.. :D

susupala & masukki 31+5
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei :wave:

Viikonloput ne meneekin aina ihan hujauksessa, ens viikon la ja su meneekin jokkiskisoissa :) Onneks sain sentään käytyä ostamassa vauvalle haalarin prismasta :) Otin 62cm, ajattelin et menee ainakin toukokuulle asti jos on viel tarvis. Isoveikalle pitäs kans prismasta hakee toppahaalari ja kuomat, sitten sais meijän perheeseen talvi ja pakkaset tulla!

Kiva murri kuulla susta :) Toivotaan että pikkunen malttas vielä pysytellä sisätiloissa ja antas sunkin vielä olla ilman suppareita.

Nimet on täällä jo mietitty, tytölle tulee kolme nimeä ja nyt oon mielessäni alkanu muuttelemaa nimien paikkoja :D pojalle on etu -ja vika nimi, keskelle pitäs saada vielä joku suvusta, mutta mutta.. Ei niin helppoa olekkaan! No katotaan eka kumpi tulee ja miltä se näyttää :D

Jalkapohjissa ei täällä kipua oo, muuten on kyllä alkanu jalkoja pakottamaan jos on enemmän kävelly.

Täällä taas tyyppi istuu, potkut on kadonnu ja joku hermo on taas jumissa kun ei oo tuntoa jaloissa kun seisoo/kävelee. Onneks poika on kilsan päässä kerhossa, ilkee tunne kävellä kun ei tunne omia jalkoja. Odotan kauhulla koska ne lähtee kokonaan alta, yks yö kun ne ei kantanukkaan : /

Erinlaisia äitejä täälläkin ootellaan! Katotaan nyt millasen tv taistelun saan aikaaseks, mun sisko asuu meillä tämän kuun ja halutaan just eri tv ohjelmia kattoa :D

Taidan kaivaa meidän perhe lehen ja kupposen teetä, ennenkun pitää lähtee poika kerhosta hakemaan :)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: susupala ja murri76
Murri jouduitko osastolle pelkästään tuon lyhentyneen kohdunkaulan takia? Vai joko avautumistakin on tapahtunut? Mietin vaan kun minulla oli viime mittauksessa myös pituutta tuon verran ja viikkoja se 30+1 silloin. Ja kahdessa viikossa oli lyhentynyt 7mm, edellisessä mittauksessa oli siis 3,3cm. Viikon päästä olisi ultra taas. Lääkäri ei mitään sanonut tuosta mitasta, tai että pitäis lepäilläkään, sairauslomaa olisin saanut jos töissä oisin ollut. Mutta olen kotona esikoisen kanssa ja aika paljon pitää nostella kuitenkin vielä tyttöä, kun pieni hänkin vielä. Tuon esikoisen raskaudessa kohdunsuun mitta oli 1,6cm viikolla 32+ ja ei silloinkaan enää osastolle ottaneet, kortisonipiikit kyllä sain. Mutta ei edes mitään lepomääräystä. Onneksi tälläkin kertaa on paikat kiinteät vielä ja kiinni. Ja esikoinen kesti hyvin mahassa viikolle 39+0, mutta saa nähdä kuin nyt käy, jos se kanava jatkaa lyhentymistä tuota tahtia. Kun ei pysty täysin levossa kuitenkaan olemaan. Onneksi täälläkin sairaalassa hoidetaan jo 32 viikolla syntyneitä, pitkä matka olisi Helsinkiin jos sinne joutuisi.
Harjoitussupistuksia tulee päivittäin, mutta onneksi nyt vähän vähemmän mitä aiemmin. Ja koitan luottaa omaan olooni, ettei tää vauva nyt vielä moneen viikkoon synny, mutta silti sitä laskee viikkoja ja toivoo että pysyis ainakin vielä tän kuukauden mahassa. Etenkin kun on ilmeisesti vähän pienempi vauva tulossa, mitä esikoinen oli. Vissiin joku 3,2-3,4kg olisi syntymäpaino jos laskettuun aikaan menisi, esikoinen painoi 3,6kg ja syntyi siis viikon aiemmin. Tosin helpottaa tietää ettei tarvii jättivauvaa synnyttää, vaikka menis sitten yliajallekin.

Tirppana 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Täällä saikkua kaks viikkoa, eli äitiyslomaan asti.. Nyt vain sitten lepäilyä ja odotusta. Liikuntakiellossa en sentään ole, vaikka suppareita tullutkin 4 kpl/tunti pahimmillaan. Paikat toistaiseksi kiinni.

Miramei & Sintti 32+6
 
Viimeksi muokattu:
Susupala : kivoja unia sulla :) Mä olen kanssa nähnyt ihan tosi levottomia juttuja ja vaikka unen laatu on välillä aika surkeeta ja katkonaista, taidan kuitenkin nukkua nuo pätkät aika sikeästi. Aina kun herätyskello soi seiskalta, olen ihan pihalla missä olen ja mitä on tapahtunut. Ennen mulla oli sellainen rytmi, että heräsin just ennen kuin kello soi tosi reippaana.

Mulla oli tänään neuvola ja kaikki oli oikein hyvin. Syke oli 150, kohdunkorkeus 30. Seuraava neuvola onkin sitten kolmen viikon päästä ja miltei heti siitä lääkäri.

Vähän kyllä ihmetytty terveydenhoitaja tänään. Tosi mukava ihminen ja musta on ollut kiva käydä vastaanotoilla. Tänään täti kuitenkin alkoi paasaamaan kuinka väärin on että vanhempien pitäisi jakaa hoitovapaa ja se että subjenktiivista päivähoitoa rajoitetaan. Musta oli vähän omituinen tilanne, koitin siinä sitten olla neutraalisti vaikka en tädin kanssa ihan kaikesta samaa mieltä ollutkaan. Jotenkin kiusallista, mun mielestä oli asiatonta puhua näistä neuvolavastaanotolla kovin kärkevään sävyyn..
 
Ihana kuulla murri sinusta!! Olenkin miettinyt paljon, vieläkö sielä ollaan yhdessä kasassa. ja hyvä että ollaan :)

Täälläkin katsotaan erillaisia äitejä! Olen odottanut kun kuuta nousevaa, että sarja alkaisi ja tänään se viimein tapahtuu!!!

täällä oli tänään neuvola ja ihan hyvän rivistön sain taas aikaiseksi:
paino 78,6 (-160g/vko)
pissa puhdas
RR 118/77
hb 116(ei vielä hälyyttävä, mutta suositteli rautaa 1/pv)
sf 25cm
sykkeet 140 ja liikkeet ++

Viime viikolla veikkasin vauvan käntyneen vihdoin pää alaspäin ja neuvolantätikin oli tänään sitä mieltä, että rt:ssa ollaan! Huh, mikä helpotus!!! Nyt vaan kädet kyynerpäitä myöten ristiin, että ei enää uudestaan muljahda perätilaan

Töissä on meilläkin ollut yhtä sun toista, mutta kyllä tässä viel ihan suht hyvin on jakseltu. Töiden jälkeen ei kyllä paljon jaksa kotona enää mitään, mutta olen sitten viikonloppuisin yrittänyt tehdä kotitöitä senkin edestä.

risriäisitä ollut puhetta... Meillä menee reilusti ensivuoden puolelle, luultavasti jonnekkin helmikuun alun huitteille. Nimestä on jonkinlainen raakaversio mielessä ja luultavasti etunimi on lukkoon lyöty. Lisäksi miehen vuosi sitten syksyllä kuolleen siskopojan (josta olisi tullut tämän lapsen kummi) toinen nimi tulee tämän vauvan toiseksi tai kolmanneksi nimeksi. Enää siis yksi nimi (muillakin lapsilla on kolme nimeä) pitäisi keksiä, niin nimikin olisi kasassa.

tulevia tapahtumia vielä sen verran, että seuraavaneuvola on 27.9 ja lääkäri 22.10 luultavasti tuon neuvolan ja lääkärin väliin tulee vielä yksi neuvola käynti, mutta se varataan sitten myöhemmin.

-Nelly ja murunen 28+5-
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja susupala
Tirppana, 5 viikkoa sitten neuvolalekuri totesi, että kohdunsuu oli pehmennyt, mutta kiinni. Viikko siitä, harkkasupistukset alkoivat tulla liian tiheästi, pelkästään siksi, että siivoilin Esikon leluja lattialta. Soitin sairaalaan (Koks), josta sanottiin, että heti sinne. Harkkasupistukset olivat juurikin alkaneet tekemään aukeamista. Estotippaan ja kortisonipiikki. Ambulanssilla Naistenklinikalle samaisena iltana. Harkkasupparit loppuivat jo samaisena iltana, mutta estoa jatkettiin vielä toinen vuorokausi.

Taustaa, esikosta olin myös sairaalassa muutaman viikon, samasta syystä, tosin oli myös verenvuotoa. Jo silloin lääkäri totesi, että mulla on erittäin supistusherkkä kohtu. Silloin jouduin sairaalaan rv 33+0. Siellä ollessani pakkolevossa, todettiin, että syntymätön pikku-esikkonikin pystyi aiheuttamaan temuamisellaan mulle supistuksia, ja ihan niitä varsinaisia. Joten taustan takia, olen tälläkin kertaa ns. pakkolevossa, kotonakin. Yritän hoivata Esikon, mutta nostella en häntä saa ( 16 kg tyllerö) ja en saa kumarrella.

Eli en pelkästään lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi joutunut tälläkään kertaa hoitoon. :)

Ihana kun muistatte vielä, vaikkei musta ole juuri kuulunut, tuntuu hyvältä. :) :heart:

Viimeinen lekurikontrolli/ ultra 30.9. Sitten ei todellakaan enää estellä.
 
Viimeksi muokattu:
Murri vähän arvelinkin, että ei pelkästään sen takia vissiin laitella osastolle, toivotaan että lepo auttaa siellä :)
Minulla nuo harjoitussupistukset lyhentää sitä kanavaa, ja edellisessä raskaudessa oli vissiin sisäsuukin vähän auennut silloin viikolla 32. Mutta kun oli jo noinkin pitkällä kun asia huomattiin, niin ei enää tarvinnut osastolle jäädä. Nytkin kuulemma enää ens viikolla on ultra, sen jälkeen ei sitten seuraillakaan. Kun viikosta 34 ei enää muutenkaan estellä jos lähtee syntymään. Tosin olisi kiva jos vielä silloin 34+ viikolla vielä tarkistettaisi tilanne, ihan vaan oman mielenrauhan takia.
 
32+0 poksuu...

Papu liike kannalla... Nyt pitää toivoo että kääntys takasin ennen ko on liian iso :( Viel istua töröttää massus... Kivasti näkyy navan pääl ko päällään puskee :)

Mä alkanu harkittee saikkua ton selän kans... En haluis, mut mut... Ei taida kroppa kysyä mun mielipiteitä...

Meillä nyt kun viimein kaikki lapset tietää tulokkaasta niin tänään oli paljon käsiä tunnustelemassa vauvan liikkeitä... Jännä vaan kuin toi mein koira puskee väliin joka kerta... Se kuonolla tökkii käsiä pois... Ja aina tilaisuuden tullen se puskee syliin makoileen ja painaa pään massua vasten... Mitähän se on ko vauva syntyy :) Äidilliset vaistot herää pienel :heart:

Nyt jatkan pavun jumppatunnin kuulostelua :)

Anskuli&Papunen :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Oli aivan kiva jakso erilaisissa äideissä eilen, vaikka nuori äiti olikin niin tuli ainakin ohjelman perusteella sellainen tunne, että on hyvin jalat maassa tyyppi.. :)

Täällä tän pikkusen jumpat on viimeaikoina ollut mamman kylkiluihin potkiminen, sekä jalkojen venyttely kylkiluihin.. Ja se alkaa töissä ja jatkuu ilta myöhään.. Toki välillä taukoa pitäen, mutta kyllä hän aika pitkiä aikoja painaa jaloilla tuonne kylkeen, että kaippa hän nukkuessakin nojailee sitten kylkeen.. Eipä siinä nyt muuten mitään, mutta ottaa hieman kipiää, eikä meinaa pystyä keskittymään töissä..
Mutta se on mukava tietää, että on pää alaspäin tuola massussa.. :)

susupala & masukki 31+6 Huomenna taas poksuu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Parempi vaan hakea sitä saikkua, jos ei oikeasti enää jaksa. Eihän se ole mistään kotoisin, että heti kun jää mammalomalle niin on vuoteen oma eikä jaksa tehdä enää mitään. Täällä ainakin kaikki vielä pesemättä ja järkkäilemättä paikoilleen, vaikka tarvikkeet onkin hankittuna. Ja onneksi on hankittuna kun en jaksa kauaa seisoskella saati kierrellä liikkeissä.

Miramei & Sintti 33+0 *poksis*
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Juu, kova paikkahan se on, joutua itselleen tunnustamaan, ettei kaikkeen pysty. Mut pienokainen tulee aina ensin.

Itsekin purskahdin töissä itkuun esikkoa odottaessa, kun pomo tuli sanomaan, että nyt riittää sun osaltasi tämä homma. Silloin tunsin pettäväni työkamut, kun en jaksanutkaan loppuun asti. Mut syylllisyys väistyi hyvin nopeasti sen ajatuksen tieltä, että pienokaisen ja myös minun parastahan kaikki ajattelivat.

Nyt on paljon helpompaa ottaa höllemmin, kun tietää mitä on pelissä. :)

Noista suonenvedoista, oli, mutta lisärauta ja magnesium jeesas. Eli ei ole ollut ainakaan kuukauteen sitä vaivaa. Mutta tämä makailu aiheuttaa kyllä muunlaista levottomuutta raajoihin. Levottomat jalat ilmeisesti.

Hirmuinen ummetus oli tossa pari viikkoa sitten. Joutui ihan ambulanssin soittamaan kun teki niin saamarin kipeää, eikä meinannut kakkoshätä irrota. Tuli hyvinkin mieleen synnytys. Onneksi sitten tunnin huutamisen ja itkemisen jälkeen suoli vihdoin tyhjeni. Oli sangen noloa pusata hiki päissään samalla, kun ambulassipojat oven toisella puolella valmisteli siirtoa sairaalaan tyhjennykseen. :D Ei Ikuna Enää! Sarjassamme makoilun haittapuolia. :(
Eli joudun päivittäin ottamaan ummetuslääkettä, puuron ja luumunektarin lisäksi.

Onkos muilla ollut vastaavia vaivoja?

murri76 + Piipero 32+3
 
Tänään neuvola, saa nähdä onko tää nyt mun vika neuvola täällä jyväskylässä vai onko vielä yks.. 27.päivä muutetaan..

Sanovatkohan vauvan asennosta mitään vielä näillä viikoilla? Mun puolesta sais tää tytsy alkaa kääntyyn pikkuhiljaa pää alaspäin ja pysyäkkin niin. Kohta ei taida enää pystyä kääntyileen..
Toinen mikä neuvolassa selvinnee on sf-mitta, musta tuntuu että maha on aika pieni jotenkin.. Hmm.
Lisärautaa oon nyt syönyt edellisestä neuvolasta asti, saa nähdä onko hemppa noussut.

Ollaan taas pykälän valmiimpia vauvan tuloon, haettiin eilen hoitopöytä :) tekis niin mieli päästö järjesteleen pieniä vaippoja sinne.. Täytys opetella taitteleen harsoista vaippoja, tarkoitus ois osittain kestovaippailla tulokkaan kanssa. Tossa hoitopöydässä on sellaisia taskuja joihin saa sopivasti sinkkirasvan, kesto- ja kertakäyttövaipat omiin taskuihinsa ja varavaattetta kans. Pöytä tulee meille kylppäriin. Kävi kauhee tuuri kun löyty uudenveroinen pöytä ilmaiseksi. Uudet maksaa ikeassa 69€ :)
Gallup: Kestovaipat vai kertakäyttöiset?

Olen jo ihan malttamaton, olispa jo marraskuu ja sais pienen syliin!

Susimieli ja typykkä 29+6
 
Jatkan yksinpuheluani.. Neuvolakuulumiset:

Painoa tullut nyt yhteensä melkein 10kg, lähtöpaino 63kg ja nyt 72,3kg, viikossa +726g
En oo huolissani, esikoisesta tuli 18kg ja luulen ettei nyt tuu yhtä paljoa. Lihonut en oo, eli kaikki on tossa mahassa vissiin sit.

Paineet 121/69

Hb on noussut lisäraudalla 112 -> 128

Vauvalla hyvät sykkeet n. 137 kieppeillä pyöri.
Vikkelä vauva ja edelleen pylly alaspäin oli. Ei kuulemma väliä vielä näillä viikoilla. Hassua kun isoveljensä oli tosi ajoissa jo pää alaspäin, saa nähdä kääntyykö tää loppua kohti. Haluan kyllä synnyttää alakautta.

Seuraava neuvolakäynti on uudessa kotikaupungissa, pitää varailla sinne aikaa heti lokakuun alkuun. Täytyy huomenna soittaa, soittoaika klo 12-13.

Susimieli ja tyttö 29+6
 
Taas yksi neuvolakäynti takana, painoa tullut alusta 7,4kg.
Hb: 115, obsidanit käyttöön
Pissa puhdas
RR: 115/80
Sf-mitta: 33, viimeksi 31.
Sykkeet: +138
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT

Seuraava N 14.10. ja NL 23.10.

Täällä on puhuttu ristiäisistä, ollaan varattu paikka 4.1. ja kummit on jo myös valittuna :) Oon muutenkin semmonen että suunnittelen tämmöset asiat (välillä liiankin) hyvissä ajoin ettei tarvii sit viime hetkellä stressailla kaikesta :D Suunnittelin että ottaisin jo ensi kuun lopulla pappiinkin yhteyttä, kun haluaisimme saman papin kun esikoisenkin aikaan oli.
Aiotaan käyttää kertakäyttövaippoja, jotenkin kauhistuttaa se ylimääräinen pesu ja pyykkääminen niiden kestovaippojen kanssa kun pyykkiä tulee muutenkin reippaasti..

Mirkkeli & Pikkuveli 30+1 <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä