Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Kysyisin Miramei sulta, kun hieman pidemmällä olet, vaihteleeko sun oireet? Esim. Parin päivän ajan oli mieletön kuvotus, mut tänään jälleen nippailua ja vihlomista, pientä selkäsärkyä, mutta ei kuvotusta. Ja toki muutkin voi vastata. :)
 
murri todellakin vaihtelee! Välissä luulin, että ellotus on ohi ja sitten eilen ja toissapäivänä sai pyttyä halailla, mitä en siis ole aikaisemmin tehnyt. Joinain päivinä maistuu rajallinen määrä ruokaa ja toisina päivinä sitten taas ei mikään ruoka. Vihlomista ja jomotusta vain osana päivistä. Mulla on iskiasoireita aina välillä. Tänään ei, mut muutama päivä sitten ei voinut istua kunnolla :D Onneksi on huilipäiviä eli melkein vapaa oireista, mutta luulen silti selvinneeni melko vähällä, kun jotku halailee sitä pyttyä alvariinsa :D
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Apua! Mä muistin millasta olla viimisillään raskaana kun ei enään edes sukkia saa jalkaan ja mä en edes mahtunu mahani kanssa ajamaan autoa! Oltiin syömässä ja siel varmaan viimesillään oleva nainen tuhis ja muris, se oli niin kyllästyny jo siihen mahaan (ainakin tällasen kuvan sain) ja mulla tuli heti välähdys pojan raskaudesta!

Murri vaikket multa kysynytkään, oireet heiluu laidasta laitaan! Tänään on ok päivä, pien etovaa oloa ja eilen makasin vaan kun oksetti niin paljon.

Mä kävin noitten mun ukkojen kanssa shoppailemassa ja pakkohan meidän oli mennä lastentarvike liikkeen kautta ja kattella kaukaloita ja rattaita :)

Nyt pitäs jaksaa mennä pihalle ja pian hakea perjantai karkit ja olla vaan :)

KyyneltenHymy 10+0 ?!
 
Kiitti vastauksista Miramei ja KyyneltenHymy. Joo tosiaan sahaa laidasta laitaan. Luulenpa, että se iskiaskin rupeaa kohta taas oireilemaan. Mut onneks tosiaan ei tänään kuvota. :)

Mut herranjestas tätä masun kokoa jo nyt!!! :D Tuntuu, että sitä ähkii kuin vanha ukko. :LOL:
Turvotustahan siitä toki suurin osa, mut silti.

murri76 9+4
 
Viimeksi muokattu:
22.11. / luna_82 / 31 / 1. / TAYS

10.4 N


parhaita uutisia ultrassa, pieni pötkö siellä näkyi ja syke selvästi!!! Pidin silmät kiinni kunnes lääkäri sanoi: onneksi olkoon:) Sitten tuli hämmennys, ilon kyyneleet, jännitys purkautu ja vieläkin on ihan huuruinen olo.
Koko vastasi viikkoja 7+1 ja koska lääkäri laski ovispäiväksi pregnyl-päivän (kun itse laskin siitä seuraavan) niin yksi päivä tuli lisää viikkoihin.

Oon niin onnellinen etten edes tajua...

luna 7+0 *Poks* hih=)
 
Järkky turvotus ollu tänään jo nyt iltapäivällä! Just kun pääsin sanomasta että mulla on turvotus muka helpottanut :D

Mulla on vähän sellainen olo että onkohan virtsatietulehdus.. Yyh.. Ei huvita kökkiä päivystyksessä iltaa jos olo kurjistuu. Seuraillaan..

Susimieli 6+5
 
Mulla vaihtelee oireet kovasti, toisena päivänä etoo ja seuraavana ei. Nippailuja oli alkuun enemmän ja nyt on ollut pari hiljaisempaa päivää ja tänään taas on kipuillut. Repäisykivut kyllä mukana koko ajan.

Uutena oireena mulla on viime raskaudestakin tuttu hengenahdistus. Tosi rasittavaa, kun ei meinaa kunnolla saada happea. :/

Ja mä en ole vielä ollut yhteydessä neuvolaan enkä aio ollakaan, tai siis kuopuksen neuvolareissulla suunnittelin pyytäväni lähetteet ja sitten omalle terkkarille vasta kesäkuussa. Jos nyt menee läpi mun suunnitelmani. :D

Ja onnea kaikille, joilla kohdussa sykkii pieni sydän - todistetusti tavalla tai toisella. :)
 
Ihanaa lukea hyviä ultra- ja neuvolauutisia! Onnea kaikille tasapuolisesti! :heart:

Täällä turvotus on jotain ihan järkyttävää. Onneksi töissä saan aikas rauhassa istuskella nappi auki (tällä viikolla on kyllä ollut pakko avata jo vetskarikin :D). Paidat pitää vaan olla pitkiä ja joku runsas huivi vielä hämäämässä, niin hyvin menee…Maanantaina on sitten koulutuspäivä ja nyt jo mietin, että millaisella vaatevalinnalla oikein siitä selviän, ettei tää valtava kumpu paljastu.

Pahaa oloa ja ellotustakin on erityisesti aamuisin ja iltaisin ja välillä ihan koko päivänkin. Tänään lounaalle lähtö viivästyi ja meinasin oksentaa siitä, kun oli niin kova nälkä…ihan hullua!

Ensi viikon ultraa odotan kuin kuuta nousevaa. Kulu aika kulu…

Synnytyspelkoa ei ole lainkaan, kun se tuntuu vielä niin kovin kaukaiselta.

Kivaa viikonloppua kaikille! :)

Twinflower 6+2
 
Onnea kaikille hyvistä neuvola- ja ultrakuulumisista!:flower:

Mulla neuvola vasta ensi tiistaina, toivon että saisin kuulla sydänäänet.

Tänään on ollut eka oireeton päivä \o/ !!!! Ja enkä pätkääkään murehdi oireettomuutta että mitäs nyt, vaan NAUTIN! Olen jaksanut koko työpäivän tehdä hommia, ollut iloinen, saanut paljon aikaan, syönyt lounaalla subin ilman yökötyksiä, juonut aamulla kahvia.. Olen saanut elämäni takaisin, vaikkakin vain päiväksi :LOL:
Tässä jo pari päivää olin saikulla pahoinvoinnin ja päänsäryn takia, että niin ne murri76 heittelee ne olot :)

Töissä oli sinänsä kökkö päivä, jouduin esimiehenä todella hankalaan paikkaan ja tilanne jatkuu ensi viikolla, harmillista on myös se että sitten kun esimiehellä on murheita niin ei ole ketään kelle jutella. Vaikka alaiset on mulle rakkaita työtovereita ja tärkeitä, niin sitten on tiettyjä asioita mistä en vain saa puhua vaikka kuinka painaisi mieltä ja aiheuttaisi ahdistusta. Pitää soittaa ystävälle jos pääsis huomenna kahvipöytäterapiaan, häneen voi luottaa eikä liippaa lähellekään alaani, uskallan pääpiirteittäin joitain asioita hälle purkaa.

Kevät on ihanaa, ja meillä on samaa mieltä myös nuo elikot. Kissat ramppaa edes takas sisälle ja ulos noin 10 min välein, ja koirat on ihan sekoja. Huoh!

Mut nyt mä oon NIIN hyvällä tuulella, ja tää olo on niin hyvä että tekis mieli hyppiä! Toivon samaa hyvää oloa ja fiilistä teille kaikille, ihanaa viikonloppua ja paljon auringonpaistetta :heart:

Ms. Moneypenny nyt 9+3 (oon tainnut käyttää 9+3 jo eilenkin...)
 
Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! Voi kun odotan/jännitän jo omaa varhaisultraa, neljä yötä pitäisi vielä jaksaa nukkua...

Eräs kysymys herätti minussa tänään niin suuren huolen, että on pakko kysyä taas teiltä (täällä kun on paljon kokeneita ja tietäviä ihmisiä). Eli hiusten värjäys . Vaikka yleensä aina harkitsen tekemisiäni, niin nyt kävi niin, etten tullut edes ajatelleeksi, että siitä voisi olla jotain haittaa, ennenkuin aine kihelmöi päänahassa ja mietin, aiheutanko nyt jotain riskiä alkiolle. Tutkin sitten asiaa ja esim. HUS:n sivuillahan sanotaan, ettei värjäyksestä kohtuullisin väliajoin ole haittaa raskaudelle. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että monet lääkärit kehottavat ainakin ensimmäisellä kolmanneksella välttämään hiusten värjäystä verenkiertoon imeytyvien kemikaalien vuosi. Itse en ole mikään puritaani näissä asioissa, enkä voisi kuvitella esim. lopettavani kosmetiikan käyttämistä, mutta... Onko joku teistä esim. kysynyt värjäyksen turvallisuudesta lääkäriltä? Oletteko itse värjänneet hiuksianne alkuraskauden aikana?
 
Niinu86, en olisi huolissani jos ei sykettä vielä kuulu. :) Meille terveydenhoitaja sanoikin että tuskin saadaan ääniä vielä kuulumaan näillä viikoilla kun on niin huonot laitteetkin, muttei kannata silti huolestua. Meillä kävi todellinen tuuri että saatiin kuulla pikkuisen sydänäänet tällä käynnillä :) Kyllä sitä sykettä kauan etsittiinkin ja saatiin sitten kuuluviin muutaman sekunnin ajaksi, mutta rauhoitti kyllä silti kummasti! :)
 
Anna_bella. Tuohon värjäämiseen mulla ei raskausajalta ole kokemusta. Mut en ole neljään vuoteen värjännyt muutenkaan. Syystä siitä, että vuosi ennenkuin aloin esikoista odottamaan, multa muutamassa kuukaudessa lähti 2/3 hiuksista. Ihan kaljuja kohtia päässä. Työpaikkalääkäri väitti, että olisi värjäyksen syytä, mutta itse uskon, että oli jotain hormonaalista, ikään kuin keho ilmoitti ikääntymisestä. Noin reilun puolen vuoden jälkeen alkoi taas tukka kasvamaan. Silloin sitten päätin, kun raskauduin, etten värjää, ainakaan ennenkuin imetys ohi. No en ole vieläkään värjännyt. Saa nähdä sitten myöhemmin. :) Mutta toisaalta olen iloinen että olen päässyt siitä "värjäyskierteestä".

Tietenkin varmaan asiaan vaikuttaa, että millä värillä? Kestovärilläkö?
Mutta, tuskinpa siitä nyt kamalasti haittaa on. En tosin ole lääkäri. :)

murri76 9+4
 
Annabella värjäähän kampaajatkin toisten (varmasti myös omia) hiuksia raskausaikana. Mutta itse olen päättänyt etten värjää ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella, koska se on tosi herkkää aikaa. Ja raskausaikana aineet allergisoi pahemmin. Itsekkin keskenmenneessä värjäsin ja sain myös allergisen reaktion samasta väristä, jolla kampaaja on ennenki mun hiuksia värjännyt ilman mitäään reaktiota. Mä nyt oon tosi skeptinen omien kokemusten ja melkeen 2 vuoden yrityksen jälkeen!
 
Joo, kestoväri oli kyseessä. Tosin ehti olla päässä vain 15 min. Nyt on ihan kauhea olo ja harmittaa. Miten en tullut miettineeksi tuollaista, kun olen luullut ottaneeni asioista niin hyvin selvää :p Kiitos vastanneille!
 
Ultra 3.5 ja sitten se neuvola lääkäri 20.5

Ihanaa! Eihän siihen nyt ajateltuna kauaa edes ole tämäkin viikko meni kuin siivillä :p

Mulla on oireet samanlaisia päivästä toiseen. Masua tosin jomottelee välillä enemmän, välillä vähemmän :) nippailua myös. Etoo välillä muttei pyrjöön asti.

Onnea ultrakuulumisista ja kaikesta ilosta ! :)

Aadaz ja ötökkä 7+3
 
Miramei, kiitos. En siis allergista reaktiota saanut, mutta hieman se aine poltteli päänahassa, kuten usein ennenkin. Oon nyt lukenut mm. yhtä sivua, jossa useat lääkärit kertovat mielipiteensä asiaan, ja se mielipide tuntuu vaihtelevan hyvin paljon. Toisten mielestä ei mitään riskiä, toisten mielestä on. Turhauttavaa :(
 
Hiustenvärjäämisestä Mulla on kolme lasta, joiden aikana olen värjännyt ja yksi jonka aikana en, koska silloin tuli mediassa esiin se, että saattaa poikavauvalle aiheuttaa lapsettomuutta jne. Joten en sinuna Anna_bella olisi kovin huolissani :) En oo ihan varma, että onko noi mun lapset normaaleja :LOL: mutta ihan perusterveiltä yksilöiltä vaikuttaa :)

Uusille tervetuloa ja Onnea ultrassa käynneille! Ihanaa, kun ei ole yhtään tullut nyt mitään suru-uutisia! Ne on niin kurjia :(

Oireet ja oireettomuus mulla on aikalailla oireeton tää ja välillä olen siitä älyttömän iloinen ja välillä tottakai huolissani. Eilen meni selkä sököksi, eli epäilen, että issias kiusaa tässä raskaudessa, kuten kolmannessakin teki :(

En muista mitä muuta piti kirjoitella, kuin että ihanaa kun on tuplaodottaja matkassa mukana :) Oma kiinnostukseni tuohon johtuneen siitä, että oma mies on identtinen kaksonen.

J&J 6+2
 
anna_bella kyllähän jotkut tekevät paljon pahempiakin asioita (polttavat, ryyppäävät, käyttävät huumeita) raskausaikana ja silti saavat ihan terveitä lapsia. En jaksa uskoa, että satunnainen värjäys hiuksissa tappaa tai vammauttaa ketään. Itse olen toooooosi laiska värjäämään tukkaa (viimeksi vissiin viime kesänä heittänyt värit päähän), mutta meikkiä käytän aina arkisin töissä ja olen käyttänyt kaikissa raskauksissa. Mä luulen että kosmetiikkaa on suositeltu välttämään, koska turvallista rajaa ei tiedetä. vähän niinkun alkoholin kanssa.. Esikon odotusaikaan join puoli lasillista kuohuviiniä ihan alkuviikoilla työpaikan juhlissa, koska en halunnut jäädä silloin vielä kiinni ja ihan elävä ja terve lapsukainen tuo on
 
Kiitos Joosukka, sun vastauksista on kyllä usein apua! :) Ja kiitos nelly83 myös. Lukuunottamatta tätä yhtä "lipsahdusta" olen kyllä elänyt raskausajan kaikkien oppikirjojen mukaisesti. En oikeastaan vakavissani pelkää, että tämä yksi värjäys esim. vammauttaisi lapsen, mutta pelkään sitä irrationaalista "aiheuttiko värjäys tämän?"-tunnetta, mikä voisi tulla, jos raskaus vaikka sattuisikin menemään kesken. Tai itsesyytöksiä, jos syntyneellä lapsella olisikin aikanaan vaikka oppimisvaikeuksia. Toisaalta en tiedä, voiko itsesyytöksiä täysin välttää, vaikka kuinka tekisi kaiken kuten pitää.

En ajatellut nyt siis enää ainakaan vähään aikaan tukkaa värjätä. Työni on sellainen, että pitäisi näyttää asialliselta, ja karmean juurikasvun takia menin nyt kampaajalle. Olen ollut todella väsynyt ja yhä enemmän myös pahoinvoiva, ja se on ehkä heikentänyt arvostelukykyäkin :p Ilman meikkiä en pystyisi töissä olemaan (saisin varmaan tyyliin potkut, koska vaaleiden kulmien ja ripsien takia näytän todella hassulta ilman meikkiä) mutta hirveillä määrillä kosmetiikkaa en ole kyllä koskaan lotrannut.

Ihanaa viikonloppua kaikille! :hug:

Anna_bella 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Anna_bella minä värjäsin normaalisti hiuksiani kun esikoista odotin, ja tyttö on ihan normaali. :) Voisihan tuota vielä kysyä neuvolasta maanantaina, mitä mieltä neuvolatäti on. Mulla tulee värjättyä tyveä n.1,5kk välein eikä ole ollut suunnitelmissa lopettaa värjäämistä nyt. Tosiaan toiset saattaa polttaa/juoda raskausaikana, en usko että hiustenvärjäys kenenkään lasta tappaa tai tekee vammaiseksi. Vaikka ainahan on hyvä ottaa asioista selvää, mut luulen että tuo hiustenvärjäysten vaarojen toitottaminen on hieman liioiteltua. Tämä on nyt vain minun mielipide. :)

Oireet seilaa ihan laidasta laitaan täälläkin, yks päivä on ihanan virkeä ja hyvä olo, toisena päivänä taasen aivan kuin haudasta kaivettu ja ykä kurkussa koko ajan. Ihan on päivästä kiinni. :)

Joossukka täälläkin sama selkävaiva, nyt muutaman päivän ollut, hyvä että saa edes sukkia jalkaan.. :( Tosi kipeetä tekee. Inhottaa kun vaikka harrastaa kuntosalia ym niin kipeytyy, en todellakaan tiedä miten selviän vanhana selän kanssa kun tää on jo nyt tämmöstä että jalat lähtee alta kun juilasee.

Käytiin eilen katsomassa miehen kanssa 21 tapaa pilata avioliitto leffateatterissa, ai vitsi että oli hauska elokuva, ihan kyyneleet valui silmistä kun nauratti. :D Pitää vielä nauttia näistä hetkistä kun päästään jonnekin kahdestaan, kun esikoinen on joka toinen viikonloppu isänsä luona. Ensi vuonna sitä ollaankin sitten pikku natiaisen kanssa naimisissa.. :heart:

Niinu & itiö 7+5
 
Anna-Bella luulen että pitäisi värjätä viikoittain tai päivittäin että värjäämisestä olisi vauvalle haittaa. Toivottavasti hiuksesi tulivat hyvännäköisiksi vaikka väri ei kerinnyt kauaa olla päässä :)
Mä värjäsin esikoista odottaessa kaksi kertaa (oli tavoittelemassa omaa väriä ja ei tullut härskiä juuri kasvua) ja nyt tätä toista odottaessa mulla on punaiset hiukset ja nää vaatii kyllä kerran kuussa väriä. Pitää katsoa jos vähän venyttäisi värjäysvälejä mutta aika kamalalta alkaa tyvi äkkiä näyttään. Hassua, en usko että värjääminen vahingoittaa lasta mutta silti raskausaikana tekee mieli vältellä kemikaaleja samoin kun lääkkeitäkin ja esim. alkoholia mun ei tee yhtään mieli raskaana ollessa, kroppa jättää jotenkin itse "pois" kaiken haitallisen.

oireita ummetus on näköjään astumassa kehiin. Jei, vähän jo kerkisin ajatella että jos se jäisikin pois.. Vaikuttaa varmaan osaltaan vatsan turvotukseen.
Lisäksi tissit on alkanut aristaan (vihdoin), ei kauheesti mutta vähän.
Kahvia olen pystynyt juomaan tänään ja eilen.
Eiliset virtsatieoireetkin tuntuvat hävinneen.

En tiedä johtuuko mun pesänrakennusvietti keväästä vai raskaudesta mutta tekee mieli siivota kaikki kaapit ja järjestää ja laittaa verhoja ja hävittää turhaa tavaraa ja ja ja... Tarttuiskohan tää mieheenkin niin voitas yhdessä myllertää täällä :D

Susimieli ja kuopus 6+6( jee, huomenna vaihtuu viikko!)
 
Susimieli täällä kanssa pesänrakennusvietti ihan hurjana! :D Oon saanu hirmuisen innon laittaa paikkoja uusiksi, kun vaan olis sita rahaa mitä törsätä.. ;) Tarkoitus ainakin tehdä lattiaremppa kesällä, meillä vanha lankkulattia josta on nyt lakka kulunut paikka paikoin niin että tikkuja lähtee irti, ei hyvä vauvalle joka lähtee ryömimään tai konttamaan. Kaikkia huonekalujakin tulee katseltua ja haaveiltua ties mistä.. Keittiöön ( tai siis ruokailutilaan, meillä tupakeittiö) sain uutta piristystä kun löysin ihanan pöytäliinan ja tabletit, kummasti tuo ilmettä :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! :)

Niin tuosta pesänrakennusvietistä. Jahka 12. viikko täynnä, mies ottaa "hatun" kauniisti käsiin, ja painuu pankkiin lainaa "anelemaan". Meillä pitää ullakkokerros räjäyttää atomeiksi, ja rakentaa sinne muutama makuuhuone, sekä suihkullinen vessa. Plus Keittiö täysin uusiksi, sähköt, viemäröinti noin niinkuin alkuun. Että, mielenkiintoiset ajat tiedossa meillä. :)

Vanha talo kun on, niin varmasti lähtee remontti vielä rönsyilemään tuosta. Kellarikerrokseen piti vaihtaa vain parit valaisimet, niin sekin levisi, koska sinnekin piti koko tilaan vetää uudet johdot, vanhat oli jo niin hapertuneet.

murri76 9+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Hurjan paljon ihania ultrakuulumisia! :) Todella piristävää lukea niitä! Kaikille tasapuolisesti onnea hyvistä uutisista :)

Useilla ollut mielissä jo synnytyskin. Mua ei pelota itse synnytys, mutta pelottaa se, että joudun yksin synnyttämään. Se on hyvin todennäköistä. Tarpeeksi lähellä ei asua sukulaisia, jotka voisi auttaa. Ystäväperheiltä tuntuisi tosi hankalalta pyytää apua, koska kaikilla on niin paljon lapsia ja kuormittuneita elämäntilanteita. Luulen, että seuraava synnytyskin on melko nopea, joten alan jo hiljalleen luoda uskoa siihen, että selviän siitä ilman miestä. Joutuukohan siellä salissa olemaan tosi paljon ihan yksin, koska kätilöthän käy vaan tarpeen vaatiessa(?)

Suuren osan ajasta on kyllä hyvin raskautunut olo, kun tuo maha on niin muhkea jo. Närästys, ummetus ja väsymys edelleen riesana. Ruokahalu minulla ei ole heikentynyt, itseasiassa päinvastoin :D Yritän vältellä vaan sellaisia ruokia, mitkä pahentaa närästystä. Kahvi jäi pois jo muutama viikko sitten.

Joku oli kirjoitellut neuvolakäyntien sisällöstä, eli mittauksista ja toisaalta myös voimavarakartoituksista jne. Minusta on upeaa, että suomalainen neuvolatyö on niin kokonaisvaltaista. Useissa muissa maissa raskauden seuranta on vain selkeästi biologisten muutosten seurantaa, mutta psykososiaalista valmistautumista elämänmuutokseen ei huomioida. Omalla neuvolakäynnillä koin myös tosi huojentavana sen, että sain puhua hetken aikaa jännitteisistä väleistä appivanhempiini, se tuntui vapauttavalta.
 

Yhteistyössä