Marraskuun masuasukit 2013 *heinäkuussa*

Heippa, hihkaisee täältä Sarkkunen!

Uutena mukaan jos vaan mahtuu. :)

LA 21.11 /Sarkkunen/ 28v/ 2. lapsi / SKS / varma pikkusisko

Yllätysraskaus hieman huonoon ajankohtaan, mutta siltikin hyvin odotettu pikkusisko matkalla maailmaan marraskuun lopulla. Laskettu aika 5 päivää ennen esikoistytön 4vee syntymäpäivää.

Rakenneultra oli pelottava, pää oli yli kaksi viikkoa LA:a pienempi ja kontrolliin jouduttiin. Kontrollissa kumminkin pää oli ottanut kiinni kasvua ja enää vain viikon jäljessä kasvua ja lääkäri epäili tytöllä olevan kapeat kasvot josta mittavirheet johtui. Kontrolliultra kumminkin elokuun lopulla.

Jännittävää aikaa, varsinkin kun tytöllä on aika mahtava uhma päällä. Välillä mietityttää miksi mie tähän uudelleen ryhdyinkään! ;)

Mutta moi vaan kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Huomenta!

Ihanaa, eilen sain olla vaan koko päivän ja mies kehitti koko päivän ohjelmaa pojalle! Tekee tuo rentoutuminen aikas hyvää, jos tänään jaksais sitten marjojen kimppuun käydä :)

Tervetuloa Sarkkunen mukaan :)

Murri varmaan fb vienny kansaa ja toivottavasti kesä vaan hiljentäny tämän osaston! Toivotaan että saadaan kuhinaa vielä tänne lisää :)

Joko ootte alkanu lämmittelemään sisaruksia uudesta tulokkaasta? Eilen kysyin pojalta "mitä äidin mahassa on" ja poika vastas reteesti "vauva!", eli on kuunnellu aikuisten juttuja koska asiasta ei oo pojalle puhuttu mitään. Nyt puhutaan pojallekkin vauvasta mahassa, mutta ei siittä vielä että se tulee uloskin sieltä :D Ajattelin että vasta syyskuun ja lokakuun tietämillä aletaan sitten pojan kanssa laittaan vauvalle paikkaa kotia ja näin alkaa hokaan että se tulee pihallekkin asti.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 25+6
 
Tervetuloa Sarkkunen! Kiva saada lisää odottajia joukkoon.

Me ollaan aina silloin tällöin puhuttu vauvasta, mutta ei mitenkään kauheasti. Eilen nuorimmainen 3v totesi että hän rakastaa vauvaa. Tuo odotusaika on vaan niin pitkä lapsille (meillä siis 3, 7 ja 9v) että ovat ihan malttamattomia. Siksikin ollaan jätetty kaikki hösääminen vähän vähemmälle vielä.

Eilen nuorimmainen oli sitä mieltä että en mahdu helikopterin kyytiin, pitäisi kuulemma tehdä isommat ovet (?!) Ei nyt siis kuitenkaan olla helikopterin kyytiin menossa, tiedä taas mistä tämän jutun keksi :) Ja vähän aikaa sitten totesi että isovanhempien trampoliinille mulla ei enää ole asiaa kun olen niin paksu. Eli vatsan kokoa jaksaa ihmetellä miltei päivittäin... Niin kyllä minäkin, se on jo aika iso..

terkuin Tillinäiti
 
No ni ny se sit on vihdoin tehty... Töihin ilmoitettu virallinen äippä lomalle jäänti... Kauhiata aatella et enään about 2 kk :O Toiv ny ilmoitin ees oikeen päivän, mut kelan laskurin mukaan se ois 28.9...

Mut on ollu ny parin vimosen päivän ajan kamalan heikko happi :( Väsyttää, huimaa, ei tee mieli syödä mitään ja ja ja... Helteiden paluulla varmaankin oma osuutensa asiaan... Ja ehkä hempallakin... Pitäs soittaa nla:an ja kysyy saisko käydä mittauttaa vai oottasko maltillisesti seuraavaa nla käyntiä ko se kuitenki jo viikon päästä ja se onkin lääkäri käynti...

Mut josko tää tästä elämän puolelle viel kääntyis :)

Anskuli&Papu 25+3
 
hei vaan!!
itse en jaksa fb ryhmään mennä, kun eihän siellä ryhmään nähden ole anonyymi ja muutenkaan eli täällä pyörin =)
taas vkot poksui ja nyt mennään 23+1..huisaa
milloinkas se viimeinen kolmannes alkaakaan..
 
Mä en kans oikein jaksa innostua siitä fb:stä, ennemmin anonyyminä täällä :)

Anskuli käy vaan mittauttaan hemppa, turhaan kärsit viikkoa. Mulla 17. Päivä neuvolassa mitattiin ja oli laskenut 140->118 ja oon nyt reilun viikon syönyt rautaa joka toinen päivä ja olo alkaa pikkuhiljaa olla normaalimpi. Mulla kävellessä hengästytti ja tuntui että korvissa alkoi suhista ja silmissä mustua jos ei hidastanut tahtia. Nyt kestää kävellä normi vauhtia taas :) ja olo on energisempi :)

Meidän 1,5veelle ollaan puhuttu että mahassa on vauva ja välillä se taputtelee tai halaa mahaa ja sanoo "vauva", mutta ei se varmaan oo yhtään hajulla että se vauva on sieltä mahasta tulossa uloskin. Saattanee olla aika järkytys :D

Enää reilu viikko kesälomaa, yyh. Voip olla karu paluu arkeen kun hoitolasten aikataululla taas aletaan elää ja en saa enää nukkua päikkäreitä :D
Lisäksi meidän auto hajos ja ollaan nyt sit kokonaan ilman kun oltiin tosta aikeissa luopua parin kuukauden päästä. Kaikki kauppaostokset menee nyt sit kävellen seuraavat kuukaudet. Ja niitä on paljon kun on lisäsuina noi hoidokit.
Mä kerkiän tehdä töitä 2kk ja sit alkaa äippäloma. Me vielä muutetaan toiseen kaupunkiin niin että 39.9 alkaa äitiysloma ja loppuu työt ja samana päivänä tyhjätäön kämppä! Hui sentään! Ei käy aika pitkäksi!

Susimieli ja Pikkusisko 23+1
 
Minä olen fb-ryhmässä, mutta seuraan kyllä aktiivisesti tätäkin ja kirjoittelen kun on asiaa :).

Tervetuloa Sarkkunen!

Mulla on vasta keskiviikkona neuvola, jossa saan raskaustodistuksen yms. kela-jutut. Sitten voin mennä uuteen työpaikkaan esittelemään mahaa ja kertomaan tilanteen ja laittaa kelaan hakemukset. Jännittää.

Huh Susimieli, onpas teillä tiukka tahti :). Vaihdatteko ihan paikkakuntaa ja vaihtuuko sulla myös synnytyssairaala? Muistahan ottaa rauhallisesti tuo muutto, ettei vauva intoudu syntymään ennen aikojaan. Minä olen syntynyt kuukautta ennen la:ta, äidin ja isän muuttoa seuraavana päivänä. Olivat juuri muuttaneet paikkakunnalta toiselle ja seuraavana päivänä äidin täytyi lähteä sairaalaan ja synnytti minut. Olin tosin jo ihan hyvänkokoinen enkä edes keskonen, mutta varmaan säikäyttäisi tollainen.

Täällä vielä leppoisaa lomaa vietetään, työt alkaa vasta elokuun puolenvälin jälkeen. Mies tosin on koko kesän töissä, yrittäjä kun on. Onneksi pystyy viikonloppuisin pitämään vapaata, että ollaan edes vähän voitu yhdessäkin reissata ja ottaa rennosti :).

Nyt olen käynyt parilla kippiksellä ja muutamat vauvanvaatteet on tarttuneet mukaan. Vielä kuitenkin niitä tarvitaan, vaikka tuleehan jotain äitiyspakkauksessakin. Mitään muita vauvatarvikkeita ei olla hommattu. Ensi viikolla yritetään ehtiä joku päivä miehen työpäivän päätteeksi johonkin lastentarvikeliikkeeseen tutkimaan vaunuvaihtoehtoja. Voi olla, että käytettynä ostetaan, mutta käydään kuitenkin katselemassa ja kyselemässä vaihtoehtoja ja ominaisuuksia ihan liikkeissä.

Nannikki 22+5
 
Ainiin, minulle voisi päivittää ylimääräisen ultran 2.10. Siellä sit tarkistetaan istukan paikka, kun oli nyt ru:ssa vähän turhan lähellä kohdunsuuta. En sit tiiä mitä se merkitsee synnytyksen kannalta, meneekö vaikeemmaks vai mitä...?!
 
Luksusta, 3,5 wee päikkäreillä ja hetki ihan omaa aikaa. :heart:

Meidän oli pakko kertoa suhteellisen aikaisessa vaiheessa tytölle, että äidin masussa asustaa vauva, koska raskaus on ollut todella rankka ja hankala. Tyttö vaikuttaa ymmärtävän hyvin ikäisekseen ja on innoissaan tulevasta pikkusiskosta. (luojan kiitos!!) Tosiaan jatkuvan pahoinvoinnin lisäksi saatiin raskausajan diabetes diagnoosi ja muutamaan otteeseen ollaan oltu osastolla rankkojen supistelujen takia. Liikunta- ja nostelukieltö päällä, joten on ollut pakko kertoa tytölle miksi äiti ei pysty samaan kuin ennen.

Meinasitteko ottaa äitiyspakkauksen vai rahaa? :) Mie totesin että saan itse hommattua mieluisia vaatteita kirppiksiltä ja huuto.netistä halvemmalla, kun äitiyspakkauksesta jäisi iso osa kumminkin käyttämättä. Rahaa siis, kiitos! :D
 
Tervetuloa Sarkkunen! :)

Meillä 3½-vuotias esikoinen on aivan innoissaan tästä tulokkaasta, vähän malttamattomana välillä :D Antaa usein suukkoja ja haleja masulle ja kehuu kaikille että hänelle tulee poikavauva :D <3

Tänään tuli postissa äitiyspakkaus!!

Mirkkeli & Pikkuveli 23+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Nannikki, jos istukka on liian lähellä kohdunsuuta tai sen päällä niin alatiesynnytys ei onnistu. Mulla oli esikoisen kans täydellinen etinen istukka joka vuoti verta pari kertaa niin paljon että menin ambulanssilla sairaalaan ja olin raskauden puolivälistä lähtien vuodelevossa. Mulle varattiin suunniteltu sektio mutta tyttö syntyikin sitten kiireellisellä sektiolla jo rv 34+6.

Keskiviikkona käytiin RU:ssa, kaikki oli hyvin ja poikaa odotellaan :heart: Istukan paikkaa oon jännittänyt mutta onneksi turhaan, nyt se on hyvässä paikassa (takaseinässä). Alatiesynnytys on siis ensisijainen vaihtoehto tällä kertaa :) Sektioarpikin oli hyvässä kunnossa ja ei tartte kontrolloida, arpikudosta on vaan niin paksusti että sen takia liikkeet tuntuu mahan eteen aika heikosti.

Meille ei oteta äitiyspakkausta tälläkään kertaa, ostan mieluummin itse sellaisia vaatteita jotka on mieluisia :) Ja kaveripiirissä on useita poikavauvoja niin saa varmaan sieltäkin sitten jotain. Tytön vaatteet lähtee nyt kiertoon kun en taida pojalle pinkkiä pukea ;D Mutta aika paljon meillä oli kuitenkin neutraaleja vaatteita koossa 50-56cm, että niillä pääsee alkuun.
Tuplarattaat pitäis hankkia kun ikäeroa tulee vaan 1,5v, vaihtoehtoina on nyt Baby Jogger City Selectit tai Mountain Buggy Duet. Kumpiakaan ei myydä Oulussa joten aika hankalaa on kun ei pääse livenä katsomaan...
Esikoiselle ostettiin Emmaljunga Edge Duot, ne on aivan loistavat ja mua ihan harmittaa kun ne tulee jäämään tosi vähälle käytölle kun vauva syntyy. Mutta myydäkkään en raski, voihan se vauva niissä nukkua vaikka kotona. Matkarattaina on Emmaljungan Scooter S ja niihin saa laitettua turvakaukalon ihan tukevasti vaikkei oo mitään adaptereita tms. Ne kulkee siis kauppareissuilla mukana :)

Toppahaalaria en taida vauvalle hankkia kun meillä on sellainen kaukalopussi ja vaunuihin hankin sitten untuvapussin. Esikoinen on kyllä semmonen kuuma-kalle että sillä ei paljon kaukalopussia voinut viime talvena käyttää, se meinas paistua siihen vaikka ois ollut vaan body ja housut päällä :D Saa nähdä onko tämä tulokas yhtä kuumaverinen...

nipsu83 ja poika 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Moikkelis! Tänää oli neuvola.. Hb oli lähtenyt hyvin nousuun eli rautaa ei tartte enää joka päivä syyä, verenpaine oli sitä samaa luokkaa ku viimeks.. Paino nousi ihan ikaa kertaa :( no 300g ja oon kuiten yli puolivälin :D Sydämensykkeet saatiin kuulumaan, ei ollu maha-asukki nukkumassa :D Mahamittaki oli 21cm eli kuulemma normaali näihin viikkoihin.. Seuraava neuvola on 22.8..
Kelalle sain vietäväksi äityispakkausta varten lapun ja saimpa muitaki täytettäviä lipukkeita seuraavalle kerralle.
Äippälomalle ajattelin jäädä 30.9 kun on pitämättömiä lomia töistä vaikka virallinen pävä olis se 28.9..
Kärryt sain hommattua käytettynä, nyt on vaa hakusessa hoitopöytä huoneeseen. Mies vaa eilen virkko että tarttetaanko sitä ollenkaan kun kodinhoitohuoneessa on tilaa kuitenki alustalle ja tarvikkeille että saapi nähä :)
Huonetta oon sisustanu aina kun jotakin sopivaa sinne on löytyny, verhot on ompelijalla että saan haluamani verhot, kirjahylly Ikeassa jataulut on vielä verkkokaupassa :D

Sasseri86 ja Papunen 22+2
 
Nannikki vaihdetaan paikkakuntaa 170km päähän :D
Synnäri siis vaihtuu mutta se on vain hyvä, esikoinen synnytettiin täällä ja jäi tosi paska maku henkilökunnasta. Lisäksi tämä on koko suomen ainoa synnäri jossa ei saa ilokaasua ja ilomielin kokeilen sitä tällä kertaa!
En usko että muutto on riski synnytyksen käynnistymiselle, laskettuun aikaan on kuitenkin 2kk vielä tosta. En tietty kanna painavia juttuja tms, ettei satu mitään. :)
 
Voih... Tänään oli pettymysten päivä :( Ei liity mitenkään raskauteen tai no liittyy, mutta ei meidän... Käytiin tänään ultraamassa meidän hauva neiti ja me ei saadakaan perheen lisäystä kahdesta masusta :(

Omaa napaa:
Mä päädyin tällä kertaa ottamaan äitiys avustuksen rahana... Äippä pakkauksessa kun ei ole mitään mitä tarvittais... Haluan ostaa pienelle oman näköisiä vaatteita... Ja toi äippä avustus menee varmaan vaunu hankintaan... Nekin kun vielä hommaamatta... Harmittaa kyllä niin ko menin vuos sitten myymään mitkä meil oli :/ Ne ois ollu niin hyvät, enää en henno niin kalliita ostaa... Mä ko oon aika nirso merkkien suhteen... Emmaa ja Carenaa vältän viimeiseen saakka...

Unohdin tänään soittaa neuvolaan joten hemppa jäi ny mittauttamatta... Mut pitää seurailla oloa täs viikonlopun ajan jos ihan kököks vetää niin eiköhän ton saa mittautettua jossain...

Tänään oli jopa jo vähän parempi päiväkin... Ehkä osin siitäkin syystä et yritin juoda normaalia enemmän... Se juominen kun minulta meinaa unohtua vähän turhakin helposti :( Eikä kyl syöminenkään mitenkään huippuluokkaa aina ole :/

Mutta josko nyt käpertys pikkumiehen ja karvakorvan viekkuun ja yrittäs saada selkäsäryiltä nukutuksi...

Anskuli&papu
 
Onko kellään vähentynyt unentarve näin keskiraskauden aikana? En tarkoita unettomuutta, vaan ihan sitä, ettei yksinkertaisesti tarvitse paljoa unta.

Mulla ihan selkeästi vähentynyt. Olen yleensä kova nukkumaan, mutta nykyään 6 tuntia on ihan maksimi unen määrä ja sekin onnistuu vasta, jos on muutama vähemmän nukuttu yö takana. Viime yönä menin nukkumaan klo 3 ja heräsin 6.40. Sitten täytyy vaan hiljakseen kuluttaa aikaa, että muu perhe saa nukkua. Mieskin vähän harmittelee, kun ei nykyään mennä yhtä aikaa nukkumaan. Nukahdan kyllä helposti illalla, mutta ei ole järkeä käydä klo 22 nukkumaan, kun herään kuitenkin 2-4 aikaan. Ja se aika vuorokaudesta on just sellainen, minkä mieluiten käyttäisi nukkumiseen. Yhtään väsynyt en päivisin ole, vaan päinvastoin tunnen olevani energisempi kuin koskaan. Maanantaina on neuvolalääkäri, joten täytyy siellä ottaa asia puheeksi.
 
Moikka!
hypähdin tänne kurkkimaan mitä mirameille kuuluu ku ollaan kuumeiltu samaan aikaan kakskymppisissä, ja satuin lukemaan kyselyitä lämpöpusseista:

meille siis esikoinen syntyi 2012 elokuussa, ja hänelle ostin ticketin untuvapussin pitkän pähkäilyn jälkeen. pussi on siis ihan untuvaa, eli on TODELLA lämmin! meillä meni rinsessa siinä pussissa ihan bodyssa ja housuissa talvella 20 asteen pakkasellakin! siinä saa sen suun kiristettyä ettei tuule niin sisään.:) noita näkyy myynnissä ticketin face-kirpparillakin, et sieltä vois löytyä edullisesti!

...ja vaunuista: olis pitäny uskoa sillon kaveria ku hän sanoi, että jos on toinen lapsi haaveissa pian ekan jälkeen ni kannattais suosiolla jo heti hankkia sellaset kärryt missä kulkee tarvittaessa kaksikin, sillä nyt kun toinen on tulossa, piti vanhat kärryt myydä (ostettiin onneks käytettyinä ja saatiin hyvä hinta ku myytiin pois) ja nyt ostettiin sit tilalle bugaboo donkeyt! ne on mun unelmieni täyttymys!:) saadaan ne mukavasti nyt jo käyttöön pelkästään esikoiselle ja sit saadaan levennettyä ne ku pieni syntyy.:)

tällaisia ajatuksia! oon tosi onnellinen sun puolestas mirkku!<3
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Tervehdys pitkästä aikaa täältäkin! Käyn kyllä lukemassa juttuja täällä melkein päivittäin, mutten ole itse saanut kirjoitettua mitään pitkään aikaan. Mutta kaikki siis hyvin täällä, maha on kasvanut ja ultrakin oli jo parisen viikkoa sitten ja poikalupaushan sieltä tuli :) Eli kolmatta poikaa odotellaan meidän perheeseen innolla ja nimikin pikkuveikalle alkaa olla valmiina.

Se tuolla ultrassa hieman säikäytti tai jäi ainakin mietityttämään, koska poika oli todella isokokoinen, vastasi periaatteessa melkein paria viikkoa isompaa kuin olisi pitänyt olla. Lasketussa ajassa ei kuitenkaan ole epäselvyyksiä, se siis pysyy edelleen samana (29.11.), mutta pojan koko menee nyt yläkäyrillä ja ultraaja meinasi, että kasvaa yli 4,5 kiloiseksi, jos menee laskettuun aikaan saakka. Se tässä on erilaista edellisiin raskauksiin, että aiemmat poikani ovat olleet melko pieniä syntyessään (molemmat alle 3200g) ja mahakin on ollut pikkuruinen loppuun saakka, nyt siis maha on mielestäni jo samaa kokoluokkaa kuin aiemmissa raskauksissa +30 viikoilla ja tosiaan isoa ukkelia meille povataan. Isä on tosin eri kuin aiemmilla pojilla ja isokokoinen, mutta selittääkö se yksin sikiön ison koon? Ylipainoa minulla ei ole ja painoa on tullut nyt n. 4kg, mikä on ihan sama kuin aiemmissakin raskauksissa tässä vaiheessa. Onko kenelläkään muulla samanlaista tilannetta, että yksi lapsista olisi ihan eri kokoluokkaa kuin muut...? Onneksi kyseessä on siis jo kolmas raskaus / synnytys, joten kai sitä vähän isommankin tapauksen saa puserrettua ulos, mutta kyllähän se yli 4,5 kg aika hurjalta kuulostaa. Menen sokerirasitukseen muutaman viikon päästä (olen käynyt myös aiemmissa raskauksissa, koska lähisuvussa diabetestä, mutta arvot ovat olleet aina normaalit), nyt siis tämäkin mietityttää entistä enemmän. Mutta summa summarum, kaikki siis muutoin hyvin ultrassa ja odotus jatkuu hyvissä merkeissä.

Seuraava neuvola on 29.7., muuta ihmeellistä ei sitten olekaan tiedossa vähään aikaan odotuksen saralla.

Marrastuuli ja poikanen 22+1
 
marrastuulille:

En ole enää näillä listoilla, mutta haluaisin kommentoida edellistä kirjoitustasi. Minusta on ihan normaalia, että vauvojen koot vaihtelevat, mutta en osaa sanoa johtuuko yksistään isän koosta. Siskoni oli hieman alle 3 kg syntyessään, kun minä olin 5 kg painava ja 56 cm. Meillä on eri isät; hänen isästään en enempää tiedä kuin "normaali alle 180 cm pitkä suomalainen mies". Isäni on taasen liki 190 cm ja ollut samoissa mitoissa syntyessään kuin minäkin. Samoin taas hänen äitinsä. Minulla saattaa olla mahdollisuus painoarvioultraan juuri tuon suvussa kulkevan isokokoisuuden vuoksi raskauden loppuvaiheessa.

Mommytobe? ja poika 25+4
 
Sunnuntaita kaikille :wave:

anskuli kannattaa mittauttaa se hemppa, siit voi huonot olot johtua. Itellä väsymystä ollu ja raudan puutteesta se johtu, nyt oon vetäny nappia huiviin ja elämä alkaa taas voittaan!

HuhHuh, pari kuukautta ja sit alkaa äippäloma jo! Mihin aika rientää !?

Mulle saa päivittää muuten NL 8.8 :) Tuli ihan yllätyksenä, pojan raskaudesta en muista yhtään lääkäri käyntiä ja neukkatäti kerto et pääseen loppuajasta synnytystapa ultraan kun poika synty imukupilla! Ei mua ultrat haittaa, ihan kiva et saa sit kokoarvioo.

Hölmö kysyy hölmöjä :D Mutta eikös tuo kaukalopussi käy myös vaunuissa pussina?

Marrastuuli ite en olis vielä huolissani tehdystä syntymäpaino veikkauksesta, voihan se kasvun tahti muuttua ja ultrat heittää! Meillä poika kasvo aina yläkäyrillä (tai oikeestaan siellä ei ollu enään käyrääkään) ja 38viikolla veikkasivat että syntymäpaino on 5kg! Poika synty 40+3 ja oli 4kg, eli aika iso heitto arviossa.

Onko muilla hikoilu lisääntyny? Ite kun ajattelenkin kuinka kuuma päivä on taas tulossa, hiki jo pukkaa läpi!

Kuinkas teillä kukoistaa makkarin puolella? Ite en saa sit minkäänlaista kipinää, etookin koko ajatus :(

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 26+2
 
Meille otettiin äitiyspakkaus ja se jo tulikin. Siitä kun saa osan vaatteista käyttöön vielä tuolle esikoisellekin, kun on 70 senttistä. Meillä on toppahaalari vauvalle, esikoisen viime talvinen. Jotenkin vaivattomampi laittaa vauva siihen kaukaloon kun ne vyöt saa nopeasti kiinni. Meillä neiti kun hermostui aika äkkiä kun kaukaloon laitettiin ja jos ei heti lähdetty liikkeelle. Ja ens talven kauppareissuja ajatellen on kätevämpi, että sen vauvan saa kaukalosta pois ilman että tarvii pakkasessa availla sitä pussia sitten. Kun jos yksin joudun noiden lasten kanssa kauppaan, on se pienempikin vaan otettava kaukalosta pois. Kun esikoinenkin on sen verran pieni, että olis kärryihin mahdutettava ja eihän sinne mahdu jos sinne sen turvakaukalon laittaa. Olen vähän ihmetellytkin ettei kaupoissa voi olla sellaisia kärryjä mihin saisi vauvan ja taaperon samaan aikaan. Pitää kait vaan sitten tuo esikoinen laittaa sinne tavarapuolelle vaan istumaan... Tai siis ainakaan täälläpäin en sellaisia ole nähnyt. No, enimmäkseen ne kauppareissut hoidetaan joko yksin tai sitten niin että mieskin on mukana. Kaikkea sitä jo etukäteen miettiikin :D
 

Yhteistyössä