Marraskuun masuasukit 2013 *elokuussa*

Kuulumisia taas vaihteeksi täältäkin. Mullekin saisi päivittää listaan poikalupauksen, jossain ketjussa se mun mielestä siellä jo olikin, mutta tipahti vissiin pois :)

Täällä sokerirasitus käytynä läpi, kaikki arvot oli kunnossa, joten vaikka lapsesta isoa rakenneultrassa lupailtiinkin, ainakaan raskausdiabetes ei sitä vauvaa kasvata. Just: mä sain tulokset sokerirasituksesta heti samana päivänä, neuvolantäti soitti iltapäivällä kun aamulla kävin testeissä, joten nopeasti ne pitäisi tulla.

Maha tosiaan tuntuu jo tosi isolta ja olo muutenkin...edellisessä neuvolassa 22+3 painoa oli tullut neuvolan ensimmäiseen punnitukseen vain jotain vajaa 2 kiloa, mutta nyt kyllä viimeisten viikkojen aikana ruoka (ja ihan turhat herkut!) ovat maistuneet niin hyvin, että en uskalla vaa'alla käydä. Aikaisemmissa raskauksissa painoa on siis tullut koko aikana vaan n. 7-10 kiloa, joten en kyllä sitä haluaisi tälläkään kertaa ylittää. Mulla on aina imetysaikana niin valtava ruokahalu, etten ole koskaan imetyksellä saanut painoa pudotettua, vaikka monet vannovatkin tämän nimiin :)

Vauvan potkuista: en tiedä tarkkailenko potkuja jotenkin liikaa, mutta tuntuu melko rauhalliselta tapaukselta tämä vauva. Toki tunnen potkuja päivittäin, mutta usein huomaan ajattelevani, saisiko poika potkia enemmänkin...varmaan aika yleinen huoli monella? Ja sitten jostain luin, että näillä viikoilla lapsen asennon voi selvästi erottaa vatsanpeitteiden läpi, niin tunnetteko te muut todella, miten päin lapsi siellä mahassa köllöttää? Mulla ei siis ole harmainta hajuakaan asiasta ja en kyllä tunne mitään lapsen raajoja, vaikka kuinka tunnustelisin. Turhia murheita varmasti, mutta kaikkea sitä tosiaan tulee mietittyä :)

Muuten vointi on pääsääntöisesti hyvä, ei kipuja eikä kolotuksia missään. Pari viikkoa sitten otin vanhan Anita-tukivyön käyttöön (sain sen joltakin kaverilta vissiin edellistä odottaessani), se on siis sellainen valkoinen kangaslipare, jonka vyöosa kiinnitetään tarranauhalla tuohon lonkkien kohdalle ja vatsan päälle tulee sellainen ohut kangas, mikä raskausvaatteissakin on. Ennen tukivyön käyttöönottoa meinasi hieman issias ilmoitella itsestään ja vatsa tuntui jotenkin väsyvän työpäivien aikana. Ihme kyllä, tuo ohut lipare tuntuu auttavan ihan täydellisesti ja kaikki pistot ym. ovat hävinneet! Joten suosittelen ehdottomasti kaikille kolotuksista kärsiville...luulisi, että noita tukivöitä löytyisi käytettynäkin vaikka huuto.netistä, jos ei raaski uutena ostaa.

Marrastuuli ja poitsu 24+6
 
Mitä Kyyneltenhymy tarkoitit tuolla räjähtävillä? Multa meni nyt vähän ohi :D

Oli se eka käynti aika turha ainaski, kyseltiin että tuleeko teidän elämä nyt muuttumaan kun tulee lapsi? Mitä jos elämä ei tule olemaankaan yhtä ruusunpunaista kun vauva syntyy? Mitä jos sillä onkin koliikki?
Kaippa tietysti on niitä ihmisiä ketkä olettaa, että elämä on ruusunpunaista niin sillä se näitä kyseli, mutta en mä ainakaan odota että elämä tulee olemaan jatkuvaa hymyä ja että en olisi väsynyt yms. Mutta musta on turha silti vaivata päätä, että mitä jos? Voihan sitä suunnitella vaikka ja kuinka pitkälle elämäänsä, mutta se on turhaa kun ei voi tietää aina voi sattua jotain ja ne asiat ei menekään miten sen olet käsikirjoittanut. Parempi vaan elää sitä mukaa mitä elämässä milloinkin tulee vastaan..
On täälläkin varauduttu siihen, että kaikki ei menekään niin hyvin kun pitäisi ja vauva on vakuutettu, mutta en mä ainakaan jaksa murehtia, murehditaan sitten jos on aihetta, mutta en halua maalata piruja seinälle jo etukäteen, enkä halua ajatella sitä vaaleanpunaistakaan, sen näkee sitten ja rakastan pientä joka tapauksessa oli hän millainen tahansa.

susupala & masukki<3 28+1

Onnea Marrastuuli poikalupauksesta! :)
 
Viimeksi muokattu:
Äitipolilla käyty ja kaikki ok. Kohdunkaulaa oli jälellä 3cm, jos ois alle 2,5cm, sit oltas alettu seuraileen. Kohdunsuu oli sormelle auki, muuten kiinni ponnistaessakin. Samaan malliin jatketaan, eli oon vaan kipuherkkä ja mun supistukset on ollu harmittomia. Käyrälle oisin halunu olla kun supisteli, mutta ei kuulemma tarvetta.
Pikkunen oli pää alaspäin käsiposkella ja painoa oli 1300g, hienosti vastas viikkoja ja keskikäyrällä mennään :) Lääkäri ultras jalkaa ja sit kysy tiedetäänkö sukupuoli, äkkiä tuumasin että ei ja ei haluta tietää, heti käänty ultrassa kuva! Ois siis saatu varmaan selville kun oltas osattu kahtua :)

Mutta nyt meen sohvalle, kummitäti halus pitää poikaa pidempään hoidossa ja se mammalle passaa! Ohjelmassa ois joku hyvä sarja, ruokaa, sit päikkärit ja kämpän raivausta. En muistakkaan koska oon ollu yksin kotona kymmentä minuuttia pitempään :)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 28+6
 
Päivittelen listaa jahka taas töiltä jaksan. Tänään tulin seiskaksi ja viiteen asti pitäs kituutella. Äippäloma aikaistuu varmaan viikolla, kun tässä tasoitusjaksolla on jo vähintään sen verran ylitöitä.
Pini pyyntö sitten vielä:
kun haluatte, että päivitän tietojanne, kuten kumpaa lupaillaan, ikä muuttuu tai synnäri niin ilmoittakaa myös laskettu aikanne kun en mitenkään voi muistaa jokaisen la:ta ja sen löytämisessäki menee jo valovuosia, kun nimiä on se yli 100 jo kertynyt. Kiitos!

Miramei & Sintti 29+2

Ps. Potkut on lisääntyneet jatkuvasti. Itsekkin panikoin niiden määrää vielä viikko, kaks sitten, mutta en enää. Jyskyttää tosissaan!
 
Kiitos tiedosta kyyneltenhymy, juu mun täytyy lisää värillisellä tekstillä tänne ;)
Juu ja toivotaan ettei tuu enää mitään tälläsiä veren vuotoja ;)


mulle vois päivittää lasketun ajan ja synnytys sairaalan elikkä 7.11 ja jorvin sairaala
 
marrastuuli joillakin se lapsi on vaan hiljasempi siellä masussa :) Mä en muista ainakaan että poika ois näin liikkunu kun nyt tää asukki.
Se vyö on kyllä hyvä, mutta mulla meni se alhaalle tuleva vahvike ihan ruttuun ja nyt se painaa :(

susupala räjähtivällä tarkotin samaa laskettua aikaa :D Paljon on kyllä ihmisiä ketkä luulee ettei elämä muutu mitenkään ja just ruusuilla tanssimista, itekkin jotain sellasta luulin mutta karu totuus iski päin naamaa synnytysmasennuksineen ja kaikkineen, nyt asiaa kattoneena 3vuotta, omasta mielestä parempaa elämää nyt kun ennen poikaa :)

just ite oon soittanu aina samana päivänä labra tuloksia.

murri kuis siellä jaksellaan?

Pitäs alkaa syömään aamupalaa ja viedä labraan virtsanäyte sen protskun takia ja sit hakea pakastin gigantista. Mitä lie toimintaa gigantissa, lupasivat laittaa viestin kun pakastin perillä ja sen piti olla siellä jo eilen! Ei oo viestiä näkyny.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 29+0 :heart:
 
Viimeinen sairaslomapäivä menossa ja maanantaina takas työmaalle kokeilemaan, josko siellä pystyisi taas pyörimään!

odottelen täällä,että saan esikoisen iolmoitettua uimakouluun...kohta alkaa ilmoittautuminen uimahallin nettisivuilla! *kyynerpäätaktiikkaa netissä* Saattaa olla taas aika tukossa ko. sivut kun kaikki yrittää saada lapsensa ilmoitettua!

(.) äitiysrahapäätös oli eilen tullut ja äippäpakkaus laitettu tilaukseen, joten 2 viikon sisään päästään pakkauksen sisältöä penkomaan!! Se on se yksi raskauden "etapeista", jotenkin konkretisoituu tämä odotus vielä enemmän!

mutta nyt takavasemmalle! Voikaahan hyvin kaikki mammat ja masut <3

Talventähti ja pikkumies 25+2
 
Kyyneltenhymy Aaa ei ollut muilla samaan aikaan ite olin ainoa marraskuinen. :D
Ja niinkai se tietysti on, että moni tosiaan ajattelee ruusunpunaisena. Minä en ole ajatellut pelkkänä pinkkinä arkea, mutta enhän mäkään tietenkään voi tietää millaiseksi tämä elämä muuttuu kun ensimmäistä odottelee.. Mutta en jaksa sitä tosiaan hirveästi etukäteen "suunnitella" kun ei tiedä minkä tempperamenttinen vauva sieltä on tulossa, eikä sitääkään tiedä onko jotain sairauksia yms. Että parempi musta vaan, että tiedostaa asiat ja elelee nyt onnellisesti raskaana päivä kerrallaan ja sitten kun lapsi on syntynyt niin eletään sitten sen kanssa ja sen tarpeiden mukaan.. :) Täytyy vaan toivoa, että itse ja vauva pysyy terveenä, mutta kun näitäkään asioita ei voi etukäteen suunnitella, että minä pysyn terveenä ja jaksan ja vauvani tulee olemaan helpoin tempperamentiltaan, niin en tuhlaa energiaani siihen suunnittelemiseen.. :) Siellä valmennuksessa tuli vaan sellainen olo, että hirveästi pitäisi suunnitella ja miettiä elämää vauvan kanssa.

susupala & masukki<3 28+2
 
Hei mulle vois vielä päivittää...

En jostain kumman syystä saa sitten punaista kirjoitusta vaikka kuinka yrittäisin
Niin tosiaan olen 26v ja Neljäs lapsi tulossa ;)

Ja jännät paikat tosiaan kun mun syntymäpäivä 17.11 milloin tää pikkuinen tulee maailmaan ku laskettu oli 7.11 ...;)
 
Sokerirasituksen tulokset sain tänään, ihanteelliset arvot!!!! Jeeeee!! Kyllä helpottaa kun ei tarvii siitä nyt enää ottaa stressiä :)
Synttärit on mullakin 26.11 ja laskettu aika ultran mukaan 19.11, jolloin mullakin oli aikanaan laskettu aika mutta tulinkin sitten viikon myöhässä.. :D Saa nähdä tuleeko synttärilahja vai päättääkö syntyä ajallaan :)

Esikoisen aikaan oli myös samankaltaiset kokemukset kuin Kyyneltenhymyllä, neuvolassa luotiin niitä pilvilinnoja että on kaikki sitten niin ihanaa ja helppoa kun vauva syntyy ja vaikka sitten helppo lapsi tulikin niin muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen kärsin masennuksesta. Juuri siksi osaan ehkä nauttia tästä raskaudesta ja olla rauhallisempi kun tiedän nyt mitä se voi olla ja ajattelen asioista realistisemmin kuin silloin :)
Kyllä täällä innolla jo koko perhe odotellaan uuden tulokkaan syntymistä, onneksi aika menee nopeasti <3

Mirkkeli & Pikkuveli 26+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Mä täytän itse 25v 14.11 ja laskettu aika on 20.11 :D Saa nähdä syntyykö "ajallaan".

Tänään käyty katsomassa kämppiä ja ikeassa haaveilemassa ja liitokset huutaa hoosiannaa! Miten nää onkin nyt näin kipeenä. Yh hyh.
Noh, uusi ihana koti onneksi löytyi :)

Susimieli ja Pikkusisko 26+2
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Hei,
saako liittyä teidän seuraan vielä? Odottelen toista lasta marraskuulle, mutta elämäni ekaa kertaa uskalsin liittyä jollekin vauvapalstalle =) Lueskelin teidän ketjua ja keskustelu näytti mukavalle ja muita tsemppaavalle. Sitä etsinkin. Vaikka odottaa toista lasta, niin olisi kiva jakaa kuulumisia ja kuulla "kohtalontovereista".

Itsellä tämä raskaus on sujunut olon puolesta tosi vaihtelevasti, mutta nyt on välillä sellainen olo kuin toiset kuvaa loppuraskaudessa "keilapallo jalkojen välissä". En tiedä pitäiskö neuvolaan soitella ja kysyä, että kuuluuko asiaan jo tässä vaiheessa. Seuraava neuvolakäynti kun on vasta yli 3 viikon päästä. Ei ekassa raskaudessa missään vaiheessa ollut tämmöistä tunnetta alapäässä. Mitään liitoskipuja (kop kop) ei toistaiseksi ole ollut eikä selkäkään pahemmin vihotellut, vaikka esikoista pitääkin nostella ja välillä kantaakin.

Carmel/2. lapsi/ NKL. Laskettu aika 13.11.

Lueskelen vielä teidän juttuja ja yritän päästä keskusteluun mukaan.:)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti ja jenha86
Tervetuloa kaikki uudet! Mukavaa, että vielä tulee uusia keskustelijoita joukkoon! :)

Minä sain tänään äitiyspakkauksen ja olen siitä tosi onnellinen :heart:! Ihanaa, että valtio jakaa tuollaisia upeita lahjoja! Tykkäsin kaikesta siinä laatikossa, mielestäni vaatteetkin käyvät kuosien ja värien puolesta sekä pojille että tytöille. Ja tavaraa oli paljon, hämmästyin laatikon koosta!

Meillä vauvan laskettu aika on 24.11 ja tulevan enon synttärit on 20.11, saa nähdä saako eno enotettavan synttärilahjaksi :). Vai tuleekohan tuosta meidän vauvelista joulukuun vauva... Jännää!

Huomenna mennään katsomaan serkkuni lähes 3 kuukautista poikaa! Vauvahuuma pääsee todellakin valloilleen :D

Sokerirasituksen tulokset oli hyvät. Ei tarvii stressata siitä :)

Nannikki 25+5
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Mäkin tykkäsin äitiyspakkauksesta, musta oli kans tosi kivan näkösiä kaikki. :)

En oo huomannutkaan mainita että mullakin oli sokerirasituksessa arvot hyvät, hemppaa en huomannut kysyä kun sekin otettiin.
Täytyy kysyä sitten seuraavalla neuvola käynnillä..
Hemppa ei ollut ainakaan viime neuvola käynnillä sormesta otettuna muuttunut 110 oli, mutta koska se ei ollut laskenutkaan niin ei tarvinnut rautaa lisätä, paitsi sanoi, että joskus voin aamuisin ottaa ennen töihin menoa vaikkakin se ei niin hyvin ehdi imeytyä kun on syönyt aamupalaa, mutta edes vähän niin jaksaa töissä sitten paremmin..

Tervetuloa carmel :wave:

susupala & masukki<3 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
carmel mukaan mahtuu aina :) Minkäikänen lapsi sulla jo on? :)

Äitiyspakkaus on mun mielestä ihana, ne kaikki värit. En malta oottaa et saan pikkuselle pukia niit :)

susimieli löytykö mieluista kämppää?

Sain miehen innostumaan roskiskatoksen teosta! Se ei yleensä tee muutakun auto hommi ja nyt se on ostamassa tarvikkeita kaupassa, sillävälin tää mamma nukuttaa poikaa ja syö pikkasen suklaata :D

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 29+1
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Kiva Mirkkeli ja Susupala että teillä oli arvot hyvät sokerirasituksessa. Mulla ob huomenna ja ahdistaa... Mä olen voinut siinä aina tosi huonosti ja jännittää miten nyt. Labrasta kysyin ja siellä pitäisi olla yksi lepotuoli/huone, jos on vaan vapaana...

Viikonloppu mennyt herkutellessa. Eilen oli esikoisen synttärit ja oltiin illalla vielä rapujuhlissa. Nyt täytyy kyllä alkaa tsemppaamaan ettei painoa tulisi kauheasti.

Meillä on vieläkin äitiyspakkaus avaamatta.. Saatiin se viime viikolla, piti avata yhdessä lasten kanssa, mutta ei me koskaan olla kaikki samaan aikaa kotona. Täytyy huomenna koittaa.

Vauva puskee erityisesti oikean kylkiluun alle niin että sattuu välillä. Luulisin että on pää alaspäin ja jaloilla potkii siihen, mutta välillä tuntuu että vaihtelee vielä asentoa.
 
KyyneltenHymy esikoinen on vähän vajaa kaksi vuotta :) Eli kyllähän siinä työtä piisaa, kun tähän vielä toinen tupsahtaa. Ja kun lisää ihanan uhmaiän, niin sekametelisoppa on valmis. ;)

Mun olis tehnyt kanssa mieli tilata tämä nykyinen äitiyspakkaus, varsinkin kun se raha ei vastaa ollenkaan samaa kuin sisältö. Mutta päädyin kuitenkin siihen etten ota sitä. Olis sitten vaan ollut kaksin kappalein mm. talvihaalareita ja useita muitakin samanlaisia vaatteita kuin esikoisen pakkauksessa. Ja kun vaatteita on jo muutenkin ihan riittävästi (liikaa;) ) Sen makuupussin kyllä haluaisin lapselle muistoksi, tietääkö kukaan että myydäänkö niitä missään?

Eilen oli kyllä aikamoiset supistelut ja muutenkin aika ikävä olo. Soittelin päivystykseenkin, että mitä kannattais tehdä. Sieltä sai sen tutun vastauksen: ota kaksi Panadolia ja lepää, jos ei mene ohi, niin soita uudestaan. Yritin loppuillan vaan maata sohvalla ja kyllä se yöksi onneksi helpotti. Vielä kun kymmenen viikkoa jaksais mahassa oleskella, niin sitten saa tulla. Ja aika hurjaa sekin, että tasan kymmenen viikkoa tästä (27+4) eteenpäin ja esikoinen syntyi! Tuntuu kyllä tosi lyhyeltä ajalta, vaikka muuten kyllä tuntuu välillä, että marraskuuhun on ikuisuus.
 
Tervetuloa uusille :)

Täällä porskutellaan edelleen eteenpäin selkäkipujen ja suppareiden kera... Sokerien tuloksia en oo soitellu, mut katsoo ny soitanko viikolla vai odotanko maltillisesti viikon päästä olevaan neuvolaan...

Suppareistakin pitäis soitella, mut ko mä oon taas niiiiiin hidas sytytteinen kaiken suhteen... Kaikes pitää ootella aina viime hetkeen...

Mutta josko nyt ei tällä erää tämän enempää, nukkumaan menoa pitäs harkita ni jaksaa aamulla töihin :)

Huomenna poksuu <3

Anskuli&Papu 28+6
 
Jospa minäkin pitkästä aikaa tänne kirjoittelisin. Tervetuloa uusille mukaan!
Tänään oli ensimmäinen kontrolli äitiyspolilla, ultrattiin kohdunsuuta. Ihan hyvä tilanne ilmeisesti, kanavaa jäljellä 3,3cm, käsin mitattiin 2 viikkoa sitten 2,5cm. Eli onhan tuo ultra tarkempi. Paikat on muutenkin vielä kiinni ja kiinteät. Kahden viikon päähän laitettiin kuitenkin vielä aika. Pikkuisen painoarvio 1,1kg ja viikkoja nyt siis 28+1. Eli ihan hyvin vastaa viikkoja, tuon perusteella ei olisi jättiläistä tulossa ja hyvä niin. :)

Harjoitussupistuksia on täälläkin päivittäin, onneksi ei kovin usein. Muutenkin olo alkaa olla välillä jo hankala, kun pitää vielä esikoistakin kannella ja nostella. Miehellä oli onneksi 7 viikkoa lomaa, viime viikolla palasi sitten töihin. Onneksi esikoinen ei ole mikään kauhean painava ainakaan ikäisekseen, joku 8,5kg ja ikää sen 9kk.
 
Luin just että vauva kasvattaa nyt painoaan 27g/päivä! Kuulostaa hurjalta vauhdilta!
Ja keskivertoa (3500g) kasvavat varmaan vähän enemmän vielä.

Täällä voidaan muuten hyvin, harkkasuppareista ei oo juuri havaintoja, en tie vaikuttaako se osittain että näin turkasen liitoskipujen takia ei oo tullut käveltyä esim. Reipasta vauhtia yhtään.
Jos oisin jonkun muun palkkalistoilla niin hakisin saikkua jo, sen verran tekee kipää, mutta tässä työssä se ei kyllä onnistu vielä, pitää koittaa sinnitellä. Tosin jos nää kivut tätä vauhtia jatkaa pahenemista niin sit oon kyllä pulassa.. :/

Vauva taitaa pyöriä vielä aika paljon mahassa, potkuja tuntuu siellä täällä. Selvästi huomaa että vauvalla alkaa olla kokoa, maha alkaa olla aika "täynnä" vauvaa jo. Tukalat ajat on kohta edessä!
Hassua että raskaus alkaa olla kohta loppusuoralla, tai nyt tuntuu siltä kun 30 viikon rajapyykki on melko lähellä jo.

äitispakkauksen tavaroita voi ostaa ainakin facebookin äitispakkaus-kirppis ryhmästä ;)

Susimieli ja Pikkusisko 26+5
 
Ultraus kohdunkaulan mittaamisessa on ehdottomasti tarkempi! Käsillähän se on vähän "mututuntuman" mukaan.. Mulla oli alkuraskauden lääkärineuvolassa että keskiraskauden lääkärineuvolassa molemmissa 3cm kiinteä ja kiinni. Eli tilanne on hyvä. 2,5cm taitaa alkaa oleen siinä rajoilla että tarvii lisätutkimuksta..

Miramei & Sintti 29+6
 
Ou jee, sokeriarvot normaalit! Aika nopeaa toimintaa, kävin aamulla testissä ja nyt tuli tekstari kännyyn arvoista th:lta.

Oli kyllä kamala reissu. Mulle tuli taas huono olo siitä litkusta, enkä päässyt luvattuun lepopaikkaan (kun ei sellaista kuulemma olekaan... ?). Ei telkkaria, en pystynyt lukemaan ja pari huutavaa lasta vieressä. Toi meidän labra on kiinni ja väliaikaiset tilat aika ahtaat ja surkeat. No, onneksi se on ohi kuitenkin. Ja tarkoitus ei ole pelotella muita, osa vissiin pystyy olemaan ihan normaalisti, ainakin yksi rouva kutoi sukkaakin :) Vauva kyllä villiintyi siitä litkusta ja tykitti aika napakoita potkuja.

Tervetuloa uusille munkin puolesta! Kiva saada lisää porukkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli

Yhteistyössä