MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

huomenta taasen :)

vieläkin listaan tupsahtelee uusia , meitä on varmaan jo yli sata? Tervetuloa :wave: ainoa vaan et pitää jo kirjoittaa muistipaperille lukiessaan, et kenelle kommentoida ja, muuten en muista :)

vatsan ympärys mittasin ja komeat 107 cm :D ja oikeasti se 1,2 kg plussauksesta on vaan tullut... että joka mahan kokoa kyseli, niin ON :) mut näin neljäs kun on tulossa, se vaan kuulema kuuluu ollakin iso jo :) mua ei varsinaisesti haittaa, kun tiedän et kiloja ei ole tullut. nautin näkyvästä raskausmahasta ja pukeudun toppiin ja farkkuhameeseen. ei varmasti ole epäselvää kelleen :)

sairaalassa olo mä pelkäsin ennen myös sairaaloita, esikoisesta olin viisi vuorokautta, toisesta yhden yön, kolmannesta ensin kaksi yötä ja kun kotona olin ollut vuorokauden , niin kohtutulehduksen vuoksi olin vielä pari vuorokautta lisää hoidettavana.
ei ole jäänyt kammoa, ihana hoitohenkilökunta, TODELLA hyvät ruuat, ja siellä saa levätä :)
ainoa miinus on jos on ollut samassa huoneessa muita. silloin ei saa nukuttua. mutta hyvillä mielin menen, ja jotenkin turvallisemmalta tuntuukin että saa olla siellä toisten tarkkailtavana että on sitten varmasti kotiinlähdön aikana kunnossa. kohtutulehduksen hoidon aikaan mulla oli yksinään kahden hengen huone. se oli kivaa, sai kattoa just mitä telkusta halus, ja höpötellä vauvallekin ihan mitä vaan. lörpöttelin puhelimessa tuntikausia. -ja söin :D tuntuu et sairaalassa syödään koko ajan... ja se ihana kahvin tuoksu, mikä leijailee käytävällä välillä :D

tutti vauvalle sairaalassa, aiotteko antaa? tässä on sitten hyvä ensikertailaisen miettiä :D meinaan, et uusi käytäntö meillä sairaalassa on (en tiedä on koko suomessa) ettei syntyneelle anneta ollenkaan tuttia....
ite sain tietää etukäteen tän kolmannen kohdalla. otin mukaan ja todellakin annoin sen vauvalle käyttöön.
hoitaja sitä ensin ihmetteli, mutta totesi sitten että niin, kolmashan tämä sulle jo on, että tiedät mitä teet.
minä en aio huudattaa vauvaa, enkä imettää rintojani rikki ympäri vuorokauden. vauva oli sitä paitsi niin iso ja nälkäinen, imemistarve kyltymätön. siihen mikään tissi edes auttanut!! ja kun mulla ei maitoa edes tule kuten normaalisti, niin tiesin et vauvallekin on parempi ettei se näe nälkää, ja tutti rauhoittaa.
näin meillä :) -sitä paitsi ne rinnat meni silti rikki :D

pinnasänky vapautuu taaperolta lähipäivinä :) pistän kasaan pinniksen kyllä vielä, ja vien varastoon pois näkyviltä. vielä on niin pitkä aika alkaa kasata vauvaa varten tollasia... mulle on tärkeää et saan noin kuukausi ennen laskettua aikaa pestä kaikki valmiiksi, pedata sängyn ja pakata sairaalakassin. siitä alkaa mun lopullinen valmistautuminen vauvan tuloon. siihen saakka mennään vaan mahan kanssa :)

mukavaa alkavaa viikkoa kaikille mammoille :wave:

Fourth Gift ja Eki 16+5
 
Ohhoh, jopas tänne on tullut paljon uusia :), joten tervetuloa vain!!!

En oikein muista mitä ja kenelle pitäisi kommentoida kun tekstiä tulee niin hurjaa vauhtia ettei meinaa kaikkea ehtiä lukemaan. Moni oli ainakin käynyt ultrassa ja poika tai tyttölupauksia on sadellut! Meillä se on edessä keskiviikkona... jännää... eniten jännään sitä että kaikki rakenteet on kunnossa.

Tutista sen verran että esikoiselle ei annettu tuttia (taisi olla mukana sairaalakassissa), eikä hän koskaan ole syönyt tuttia puklas pois (no mäkään en ole huolinut pienenä tuttia joten voipi olla perinnöllistäkin). Sanotaan näin että on itseasiassa helpotus ettei syö tuttia vaikka toisaalta sitten meillä ei kelvannut tuttipullo vaan ainoastaan tissi.

Dopleri on ollut itselle mielenrauhoittaja, tosin nyt en ole vähään aikaan kuunnellut kun olen alkanut tuntemaan sen verran hyvin liikkeitä etten näe tarvetta. Tosin loppuraskaudesta se on myös hyvä vekotin kun ei ehkä ole tilaa niin paljoa liikkua asukilla niin helppo tarkistaa että sydän lyö.

(.) Maha kasvaa... tosin vieläkään ei ole mikään älyttömän iso ja saan sen vielä jotenkin peiteltyä. Tämä viikko töitä enää ja sitten 5 viikkoa lomaa... ihanaa!!! Sitten ei tarvitse kärvistellä kuin pari kuukautta niin sitten koittaakin jo äitiysloma. Nopsaan menee aika.

ipna 19+1
 
Huomenta!

Tutista sairaalaan
Esikoisen kanssa tietty otin sairaalaan mukaan tutin, en tiennyt mikä oli käytäntö. Tyttöni joutui lastenosastolle, koska sai synnytyksessä jonkun tulehuksen ku syntyi niin pitkän ajan kuluttua vesienmenon jälkeen. Lastenosastolla olivat hoitajan antaneet tutin pikkuenkelilleni niin takas päästyä minun osastolle, hoitajat sai hurjan hepulin ku tuttia ei saanut antaa, muuten ei opi kuulemma tissiä imemään, rupesin suurinpiirtein itkemään ku olivat niin ankaria. Toisella kerralla en ottannut tuttia enkä ota nytkään.

Nimet
Meillä on tytölle nimi jo päätetty, mutta mul on kyl aika vahva poikaolo ja pojalle on niin paljo vaikeempi keksiä nimiä =) Onks teil kellää sillee et lapsilla on saman tyyliset nimet tai samalla kirjaimella alkavat? Meijän neidit alkaa A:kirjaimella ja tarkotus on jos tyttö tulee ni ainakin sit alka aalla mut pojasta ei viel oikee tiietä.

Turvotus
Onks kellään muulla turvotusta? Mul oli silloin alkuraskauden aikana tunne et ois oottan kaksosia ku oli niin turvahtannu olo, mut se loppui siinä ekan ultran paikkeilla ja nyt on alkannu kauhee turvotus taas, sormet ja masu on ihan paksuina. Enkä oo mitää suolaista syönny ja vettä oon yrittän reilusti juua. Onneks ei oo painoo vielä tullu yhtään, mut saas nähä jos tää turvotus vaan jatkuu ja jatkuu, ekasa mul ei tullu mitää ja tokassa tuli vast ihan lopussa ku sain raskausmyrkytyksen, silloin parhaimmillaan tuli 3kg painoa viikkoa kohden lopussa, onneks päätettiin käynnistää silloin. Onks kellää muutes tietoo, että millä viikoilla yleensä raskausmyrkytys voi alkaa kehittyä, ku neuvolassa sano, että loppuvaiheessa mut tiedän joitain, jotka on 2kk aikasemminkin saaanut lapsen sen vuoksi. Toivottavasti ei tarvitse samaa kokea enää koskaan uudestaan.

Ylihuomenna mul ois verikokeet ja sit ens viikol hammaslääkäri ja sit ultra, onneks on vähä puuhaa tässä ni jos aika tuntuis vaik menevän vähän nopeemmin :) ja viikonloppuna sitte tykkimäkeen lasten kanssa :)

Ja nyt sitten aamupalalle mars --->

Niiskuneiti-87 ja murunen 19+1 (11 yötä ultraan) :LOL:
 
Huomentaa!

Voi tutti
mie en ole vielä yhtään päättäny mitä mieltä oon tuosta tutista, kai se pakataan sairaalakassiin mutta täytyy sitte kattoa mikä on tilanne haluaako sen ottaa vai ei.. Jos siellä on niin ankaraa porukkaa ettei saa niin ei sitten mutta en kyllä suutukaan jos joku sielä tekee sen päätöksen ennen mua ja tuikkaa tutin suuhun jossain tutkimuksissa tms.

Turvotus ei varmaan samanlaista mutta kyllä löytyy. Täällä turvottaa ja tiedän syynkin. Aina kun sorrun syömään jotain kiellettyä allergiaruokaa kuten viikonloppuna koko viikon kun on kokannu väsyneenä paniikinomasen muuttopakkauksen lomassa sallittua ruokaa niin sitä usein sortuu syömään pakastepitsan kun se on niin hyvää (lihapiirakkaa en oo vieläkään uskaltanu, se on nii paljon myrkympää.. vaikka joku saattaa muistaa kuinka ikävä mulla sitä on) niin jukolauta kyllä muuten turvottaa!
Maha on lähes kaksinkertainen seuraavana päivänä, sitten taas näyttää pieneltä sitä seuraavana..
Tosin mahaa kyllä on muutenkin jo ympärysmittaa kattelin yks päivä 95cm ja oon tosi pienikokonen, 154 pitkäkin vain ja solakassa kunnossa muuten, epäilen ettei painoa ole vieläkään tullut juurikaan, meillä ei ole kotona vaakaa niin en osaa arvioida. Joskus mies pysähtyy kattomaan mahaa ja toteaa että jumalauta sun maha ja tissit on niin isot ettei ne näytä sun omilta ollenkaan :D

Huomenna ois neuvola, ja rakenneultraan on vielä aikaa. Oon sijottanu sen niin että muuttoon on vielä aikaa, ja r-ultra on siitä parin päivän päästä, sitte lähetää koko kööri pohjoseen, jos tällä kertaa ei ajettais ojaan niinkun viimeksi!

Aamupalalle ja koirien kanssa ulos --->

Lumineiti & Uubo 18+1
 
En ole pitkään aikaan tälläpuolen kirjotellut, koittanut kyllä perässä pysyä :D

mammakalsareita ei ole, eikä tule :D

Äitiyspakkauksen ulkoasu on kyllä hieno. Meidän neiti on syntyny myös marraskuussa ja ainakin sillon ehti saamaan uuden pakkauksen ja laitoin hakemukset menemään heti ku paperit saatiin käsiin :) Nyt en pakkausta ota. Vaatteita sun muita on, kylpymittarit,pyyhkeet,makuupussit sun muut on tallessa joten otetaan rahana ja ostetaan sillä sitten turvakaukalo muksulle :)

Myös ruuhkia sairaalassa oli kun neitin sain mutta jotenkin satuttiin just sopivaan aikaan synnytteleen että sain 3pv olla ihan yksin 4hengen huoneessa. :) Viime marraskuussa tosin oli oulussa vissiin tosi kiireistä koska tuttu sai marraskuussa ja 4hengen huoneeseen oli ängetty 6ihmistä ja tän takia myös tosi tarkat vierailuajat n.30min per päivä ja vain lapsen isä ja sisarukset sai käydä.

Liikkeitä tuntui viimeviikolla jo hyvin ja päältä tunnustellessa tunsi kun toinen möyri ja tsumpas pitkin alamahaa, miehestä se oli huvittavaa.. Nyt ei moneen päivään yhtään mitään mutta jospa se pian itsestään taas ilmottelisi ettei ihan hermoraunioksi tarvi alkaa, dopleria meille ei hankittu.

Nyt vaapun keittiötä kohti ja pikkuneitille evästä :)

Tirpsis ja öttinen 19+1
 
Scalaa minäki odottelen tänne kuulumisiaan kertoilemaan..toivottavasti levolla menny kivut ohi :hug:

Tutti meillä ei kanssa katolla saikulla hyvin jos tutin vauvalle antaa, ekalle annettiin kotona 2 viikon ikäisenä ku se imemisen tarve oli valtava ja tyytyi sitten tuttiin ja elämä helpottu. Tuttia käytettiin vai satunnaisesti joten riippuvuutta se ei meille tuonu ja tutti oli poissa jo ennen 1v. synttäreitä. joten tutti tulee meille nytkin :)

Supistuksista ekassa ei tullu ku kerran harj.supistus about rv25 ja sen jälkeen ei tullu olleskaan ennen ku rv 41 meni vedet ja tuli ihan oikeat supistukset, muuten ei supistellu mitenkään. nyt ei ole vielä tullu mitään ja ei tarviikkaan :)

rontti1 18+1
 
Kävin äkkiä lukasemassa kaikki läpi..

Jouduin siirtämään ultran ens viikolle ja tänään on lääkärikäynti kun on supistellut kipeästikin.. :/ Nyt on tosin helpottanut vähän. Toivon vaan ettei mitään ole kohdunsuulla tai kaulalla tapahtunut, haluaisin uskaltaa uimaan lasten kanssa kun meillä on niin lämmin vesi tossa järvessä..

Että pah.. Kuopuksen kohdallahan olin aika pitkään auki sen 3 senttiä, ja loppupuolella jo viitisenköhän senttiä.

Tutti: En halua tuttia ihan pienelle, haluan oppivan kunnon imuotteen ennen kuin alan antamaan tuttia. Tosin esikoisen kohdalla odotin todella pitkään kun imetys ei vaan onnistunut... Lopulta se ei sitten joka tapauksessakaan onnistunut.. :/
 
Tutti esikoiselle ei kelvannut ollenkaan tutti eikä tuttipullo, ainoastaan tissistä söi. Seuraavan kohdalla katsotaan sitten miten käy, jos pärjää ilman niin hyvä, mutta saa kyllä tutin jos näyttää sitä tarviivan.

Turvotusta mullakin ehkä vähän sormissa. Tai sitten ne on muuten vaan tuommoset nakit, en oo ennen ajatellu :D
Jostain luin, että raskausmyrkytys voi alkaa millon tahansa rv 20 jälkeen (harvinaista!), mutta yleensä vasta likempänä laskettuu aikaa.

Tissit mulla on nyt turvonnu ja välillä tuntuu semmosilta "painavilta". Esikoisen imetyksen lopetin jokunen kk sitten (plussauksen jälkeen) niin en nyt sitten tiedä johtuuko nämä tissioireet siitä imetyksen lopettamisesta (että palautuu tai jotain?), vai tästä uudesta raskaudesta, vai vähän molemmista...?

Esikoisella alkaa vissiin joku uhma vähän nostaa päätään, varsinkin ruokailut on semmosta tappeluu että huh! Isille ei kyllä (vielä?) uskalla kiukutella, mutta äitille sitten senkin eestä. Voih.

Viikon päästä olisi neuvola ja sitten seuraavana päivänä se kauan ootettu rakenneultra! =) Paitsi minun tuurilla sieltä tulee puhelu viimestään maanantaina, että lääkäri on sairastunu ja aikaa siirrettään ties minne. Tähän asti on jokainen ä-poli käynti jouduttu siirtämään sen takia :/

kiukuttelija 20+0 :heart:
 
tutti omien lasten kohdalla kolmesta yksi ei ole syönyt tuttia. kaikki kolme osanneet hienosti imeä rinnastakin, se ei ole mun mielestä täysin niin, et jos antaa tutin niin rinta ei enää kelpaa....
joissain tapauksissa voi olla. mutta jos maitoa ei tule, niin ei sitä vain tule. siinä ei paljoo auta mikään...
keskimmäinen ei suostunut koskaan tuttia syömään, mutta korvike-vauvaksi tuli silti. taapero meillä tällä hetkellä (ikää 1v 3kk) syö tuttia öisin, ja nyt kun hampaita tekee niin ennemmin annan tutin kaluttavaksi, kuin katson et hän syö kättään. mutta on vielä niin pieni et saa tuttia vielä mussuttaakin.

imun tarvekin on jokaisella tiiperöllä niin kovin yksilöllinen....

sairaalassa liika tiukkuus tutin suhteen on mun mielestä väärin, ei ne hoitajat voi päättää tai kiukuta jos joku haluaa sen tutin antaa. tai musta se ei ole kiva... jokainen äiti sen päättää ihan itse et antaako vaiko ei.

turvotus no ei kyl ole minkäännäköistä, kaveri kävi aamulla ja sano et mähän vaan kapenen kasvoistakin silmissä :D ihan kiva tämmöne odotus välistä, kun jokaisesta aiemmasta oon paisunut kovasti jo alusta saakka :D
 
Hei vaan, täällä ollaan :wave:

Tilanne nyt suht rauhallinen. Aamulla pääsin neuvolalääkärille ylimääräiseksi potilaaksi. Kohdunsuulla on tapahtunut muutoksia/kypsymistä, mutta se voi olla ihan normaalia, sillä usein uudelleensynnyttäjällä näin tapahtuu. Nyt vain täytyy seurata supistuksia ja alkavatko lisääntymään, ja sitten melko herkästi hakeutua ä-polille/päivystykseen.

Tilanne on minulle sikäli uusi, kun raskauksia on takana monta eikä koskaan ole ollut pelkoa ennenaikaisesta käynnistymisestä. Nyt vain pitäisi tajuta että raskaudet eivät ole samanlaisia ja yllätyksiäkin voi matkaan tulla vaikka niitä ei aikaisemmin ole ollutkaan. Sairauslomalle olisin joutunut jos en olisi jo hoitovapaalla valmiiksi.

Lääkäri muistutti riittävästä juomisesta näin kesäaikaan. Kuivuminen ja liian vähäinen nesteen saanti voi kuulemma aiheuttaa supistuksia.

äitiyspakkauksesta vielä Tämä vuosi on poikkeuksellinen tuon ä-pakkauksen jaon suhteen. Aikaisemmin se on vaihtunut keväisin, mutta nyt sen vaihtumisen rytmi muuttuu, ja viime vuotista jaetaan syksyyn asti. Tästä johtuu siis se, että marraskuiset ei sitä uutta välttämättä ehdi saada.

Nimet Periaatteessa tytölle ja pojalle on etunimi valmiina, toisia nimiä mietitään sitten kun sukupuoli varmistuu. Koskaan en ole joutunut kahdeksan raskauden aikana hätäkastenimiä ilmoittamaan, eikä niitä ole missä kyselty.

Meillä olisi edessä tuo sama projekti kuin fourth giftillä. Eli pinnasänky pois taaperolta ja jatkettava sänky tilalle. Parempi tehdä se nyt kesällä kuin sitten lähempänä vauvan syntymää.

Nyt sitten pitäis lähteä suorittamaan lääkärin määräämää lepoa. Olis vielä kertonut kuinka se tehdään seitsemän lapsen taloudessa. Onneksi voin teinejä vähän iltapäivällä korventaa jotain tekemään. Mutta ei oikein kehtais, kun kaikki kolme käy kesätöissä, siinä on heille ihan tarpeeksi.

Scala ja Eikka 19+3
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Täällä on TAAS tullut tekstiä niin paljon, ettei meinaa perässä pysyä.. :) kaikki tulee luettua, mutta kommentoida ei ehdi puoliakaan.. :D

Nimistä Ollaan nimiä mietitty paljon, mutta ei oikein olla päästy mihinkään sen asian kanssa..ehkäpä sit alkaa paremmin nimien miettiminen, kun selviää keskiviikkona rakenneultrassa (toivottavasti) kumpi on tulossa! :)

Hitto, kun ei pysty tässä koneella kauaa oleen.. Hain tossa just sairaslomaa..niskat ihan jumissa.. :( Päätä särkee toista päivää ja noi särkylääkkeet ei auta mitään.. tää on jotain ihan hirveetä..sit viä oksettaakin kivasti tähän päälle..varmaankin noiden niskojen ja sit tän kauheen päänsäryn takia..

Taidan painua ottaan päikkärit..

Nellielli ja pötkö 20+1
 
Lääkäristä kotiuduttu: Kohdunsuulla ei muutoksia, mutta streptokokki näytti positiivista ja joku muu bakteeri oli kuulemma myös lievästi plussalla.. Antoi jonkun voiteen mitä laitetaan alakertaan ja mahdollisesti saatais sitten noi supistelut rauhottumaan :)

Mutta kiva oli kuulla että kiinteä ja kiinni se kohdunsuu oli. Voin uskaltautua uimaankin :)

Kerpele rv 19+2
 
Paksua päivää kaikille :)

Niipa-85, katos vaan, meillä on tosiaan LA:t peräkkäisinä päivinä :) Mahdetaankohan olla samaan aikaan Tyksissä puskemassa uutta elämää maailmaan? Toivottavasti ei jouduta käytävällä lojumaan...

Kävin tänään neuvolassa raskausdiabetesjuttuja kuulemassa ja sain sellaisen mittarin matkaani, jolla mittaillaan veren sokeria aterioiden jälkeen. Kokeiltiin sitä mittaria siellä ja sain ihan järkyttävän alhaisen tuloksen 3,3. Aamupalan (oman mittapuuni mukaan runsaan) olin syönyt 3h aiemmin. Mä en enää ymmärrä kehoani ollenkaan. Terkkari passitti mut lempeän komentavasti hetikotiinsyömään :) Oli ihana terkkari tällä kertaa - oma on lomalla. Hemoglobiini oli oli 134, jota ihmettelin kans. Kai se helkkarin heikko olo johtuu vaan liian vähäisestä syömisestä. Kai mä sitten jatkossa itken ja syön kun ei maistu.

Tuttijuttu. Mä en ollut tajunnut edes ajatella tuollaista. Mitähän muuta olen jättänyt ajattelematta? Ensimmäistä kertaa asialla niin on välillä ihan urpo olo :( Oliskohan jossain joku lista, mitä pitää hankkia ja miettiä ja osata?

Mulla on tänään ihan masis olo. Höh!

Anukkio ja Poika 17+3
 
Kovasti tulee tänne juttuja, joka päivä käyn kyllä lukemassa, mutta ei tule kirjoiteltua kovin usein.

Tervetuloa kaikille uusille :wave: ja onnittelut rakenneultran "tuliaisille"!

Itsellä vielä kuukausi rakenneultraan, huoh, pitkä aika... Viimeviikolla käytiin neuvolassa ja Keijon syke oli nopsakat 155 :heart:

Pahoinvointi jatkuu edelleen, olin juuri 1,5vkoa saikulla ja sain Primperania pahimpiin päiviin. Tänään tulin töihin yrittämään työntekoa, mutta kyllä heikko-olo on ollut taas koko päivän, ongelmana on se ettei pääse pitkäkseen silloin kun siltä tuntuu. Koska kotona se huono-olo hieman helpottaa kun lähtee sohvalle selälleen, jotenkin se vatsassa vellova massa tasoittuu vaakatasossa mutta pystyasennossa se tuntuu odottelevan nousua tuossa ruokatorvessa... Yritän vähän väliä lipittää vettä, että se painuisi alemmas. Mutta kun ei kehtais kokoajan olla pois töistäkään. ÄH!

Äitiyspakkauksesta oli puhetta viimeksi neuvolantädin kanssa ja se neuvoi, että syyskuulle asti vitkuttaa niitä kelan papereiden lähettämistä, niin on suuremmat todennäköisyydet saada se uusi pakkaus. On kyllä ihan tyhmää, että sitä viimevuotista jaetaan syksyyn asti, miten ne nyt on voinu niin pieleen tilata niitä...

Perhevalmennuskin sitten onneksi alkaa elokuussa. Pelkäsin, ettei sitä rahanpuutteen vuoksi täällä järjestetä. Koen sen ainakin näin etukäteen todella hyvänä, näkeepähän muita tulevia vanhempia ja saa tietoa asioista, oma ihana neuvolantätimme pitää tunnit.

Nimet on jo mietitty, meidän piti se äitiyspolin esitietolomake palauttaa jo silloin nt-ultran yhteydessä ja kyllä sinne saatiin sellaiset hätäkaste-nimet, että ne saattaa oikeastikin tulla käyttöön. Saa sitten nähdä, suostuuko Keijo esittelemään paikkojaan siellä raksu-ultrassa.

Käytiin ostamassa hääpuvut lauantaina elokuisiin häihimme. Miehen puvunhousuja pitää vähän kaventaa ja mun pukua leventää eli laittaa vuoreen jatkopala masua varten =) Päädyin värilliseen hääpukuun, saattaa osa vieraista järkyttyä, mutta meidän hääthän ne on ja voimme pukeutua kuten haluamme.

Mulle muuten voisi päivittää: LA 22.11 ja tyttöolo.

Rauhallista ja aurinkoista juhannusviikkoa kaikille!

Sandells81 & Keijo 17+4
 
sairaalakassi no siis googlettamalla löytyy kaksplussan lista mitä äiti ehkä tarttee sairaalassa oloa varten :)
muutoin sit ihan neuvolasta saa myös oppaita, ja kannattaa täälläkin huudella kysymyksiä rohkeesti ilmaan, meitä uudelleen synnyttäjiä ja monen lapsen äitejä kerran täällä on, niin jokaiselta saa varmaan hyviä vinkkejä mitä voi omaan elämäntilanteeseen soveltaa :) mitään virallista tietä ei taida pahemmin ollakkaan, se mitä mututuntumalta ja maalaisjärjellä, sekä omalle itselle kivoimmalta tuntuu niin sitä tietä kannattaa taapertaa :)
 
Vatsanseutu: tokaa odotan ja ympärysmitta muhkeat 93 cm. Esikoista odottaessa oli enimmillään 99 cm eli nyt varmaan mennään kirkkaasti sen 100 cm:n yli.

Tutti: Esikoinen sai jo vastasyntyneiden valvontaosastolla ja varuiksi otan varmasti kotoakin jonkun mukaan. Tutille opetan heti kun imetystilanne selviää: esikoinen ei imettämisestä piitannut, tosin tähän kyllä oli ihan useita syitäkin mutta seuraus siis se että imetän, jos vauva on siihen suostuvainen. Kovin samalla kaavalla on koko raskaus mennyt, kuten edellinenkin. Liekö vauvakin sitten samanmoinen kuin esikoinen..Tästä lisää myöhemmin.

Äitiyspakkaus: En ota. En ole edes kuvia katsellut, kaikki tarvittava on esikoisen ajoilta tallessa ja vaatteita saan kierrätyksestä eli veljen vaimolta, kavereilta jne.

Rakenneultra oli tänään. Ja NYT OTTAA PÄÄHÄN ja rankasti. &%¤%&&&##### Kiroilisin tähän väliin sivistyneesti, jos osaisin. Vauvalla sinänsä kaikki kunnossa ja oikeilla paikoilla mutta niin se vaan napsahti TAAS eteisistukka diagnoosi ja ä-poli seuranta nyt sitten siitä, varmaan sektioon saakka. Että se siitä stressittömästä raskaudesta. Olin ajatellut että jos nyt rakenneultrassa on kaikki ok, alan tosissaan tsemppaamaan tässä raskausasiassa ja yritän ajatella vain positiivisia asioita enkä murehdi MISTÄÄN. Nyt ei sitten ole tietoakaan että murehtimiselle tulis loppu: matkustuskielto jne. Ja heti jos alkaa supistella, pitää mennä päivystykseen. Ja supisteluhan on jo vähän alkanut, viimeksikin alkoi tässä vaiheessa ja saikkua oli sitten rv 25 alkaen loppuun saakka ja liikkumiskieltoakin pari viikkoa. Ei todellakaan houkuttele. Niin ja selvyydeksi vielä teille, jotka ehkä ette tähän eteisistukka asiaan ole törmänneet: istukka peittää kohdunsuun = eteisistukka ja on mulla tällä hetkellä 2,7 cm kohdunsuun yli. Verenvuotoriski ja jos alkaa vuotaa, ambulanssi soitettava heti. Alatiesynnytys ei mahdollinen mutta joskus istukka saattaa siirtyä pois kohdunsuulta raskauden edetessä. Näin "pahan" eteisistukan kyseessä ollessa ei todennäköisesti siirry. Viimeksi oli samat mitat tismalleen tässä vaiheessa eikä siirtynyt mutta alatiesynnytys kuitenkin onnistui kun istukka ei vuotanut.

HilmaVilma 19+5
 
Kerpele ja Scala hienoa että pääsitte lääkärin pakeille ja tilanteeseen saatiin selvyys. :)
Kerpeleeltä kysyisin, että onko tuo streptokokki tms. oireillut mitenkään? Siis muuten kun supistuksilla? Ja saitko kuinka pian tuloksen noista näytteistä?
Itse olen tässä raskaudessa normaalia hysteerisempi, kun edellinen raskaus käynnistyi rv.35, ja syytä ei ehditty saada selville. Joku epäili kuitenkin bakteeritulehdusta, että aion kyllä pyytää tulevilla äitipolikäynneillä otettavaksi nuo näytteet.
 
Viimeksi muokattu:
Turvotusta on mutta vain jos tulee syötyä paljon hiilareita... eli tässä nyt yritetään olla vähän karppaus linjalla, tänäänkin ois illalla tiedossa karppipizzaa... nam!:p

Ekat äitiyshousut ostin tänään ja voi jösses en ole koskaan omistanut yhtä mukavia housuja!! Tähän asti on menty leggareilla.. mutta nää mammahousut on kyl huiput... H&M :llä oli paljon muitakin kivoja housuja. :)

Lily 18+0 POKSSS!!:)
 
Nimiä ollaan mietitty. Tytölle on melko hyvä nimi olemassa, pojalle ei niinkään. Toivottavasti keskiviikkona selviää sukupuoli.

Tänään tehtiin eka isompi hankinta. Ostettiin käytettynä amme jaloilla. Kotiin tullessa tuntu ehkä vähän tyhmältä, ku nyt se tuolla odottelee saunassa seuraavat kuukaudet, mutta jostain on kait alotettava. :)

Tutti Ekaa kun odotetaan niin olen vain nuiden oppaiden varassa ollut. Niissä ainakin on lukenut, ettei kannata antaa tuttia ennen kun on oppinut imemään. Eli niin kaiketi meillä toimitaan. Mitään muuta estettä tutin käytölle ei ole. Itse en tosin ole lapsena tuttia syönyt enkä pulloa, mistäpä sitä tietää mikä tälle vauvelille kelpaa.

Omaa napaa Ystäväni päänsärky on täällä taas. Viime viikko oli vähän helpompi, mutta tänään se taas alko siinä puolilta päivin ja paheni vaan koko ajan. Illalla oli jo niin lähellä oksentaminen sen takia, mutta pääsin kuitenkin sänkyyn pitkälleni ja tunnin unien jälkeen olo on jo helpompi. Tänään soittelin diabeteshoitajalle arvoja ja kovasti oli sitä mieltä, että sairasloma on nyt sitten edessä. Eniten kauhistuttaa se, että tulee niin pitkä sairasloma, että palkka tippuu 1/3. Pakko nyt vain ajatella vauvan parasta. Töissäkään minusta ei juuri apua ole, kun pystyn tekemään vain pienen osan siitä mitä normaalisti tämän raastavan kivun takia.

Pampula84 & pikkupapu 20+5
 
Hellurei!

Tutti Esikoisen syntyessä en muistaakseni ottanut tuttia matkaan mukaan. Kävi kuitenkin niin että hoitajat sen vauvalle antoivat, olin niin pihalla kaikesta etten osannut itse sanoa siihen juuta enkä jaata. Tosin ei mua silloin tainnut haitata, koska poika aloitti itkemiskautensa jo siellä sairaalassa. Rintaa imi jotenkuten, mutta kunnolla maito nousi vasta kotiutumispäivänä. Olin siis sairaalassa 6 vrk. Koko ajan sai myös lisämaitoa pullosta.

Mitä mukaan Ekassa raskaudessa pakkasin kassiin mukaan lähes kaikki mitä oli listattuna kirjoihin ja palstoille. Käyttämättä kuitenkin jäi ainakin omat aamutossut ja alushousut, vaikka vannoin etten verkkohousuja päälleni laita :O
Muutenkaan en sairaalassa ehtinyt tekemään juuri mitään. Lehdet jäi lukematta.
Rintakumit ostin ennen synnytystä, kun kaverinikin oli ostanut ( sai lapsen pari viikkoa ennen meitä ) en tehnyt niillä mitään ja ne olisi voinut ostaa lapsen synnyttyäkin. Kaikkea ei siis välttämättä tarvitse olla varoiksi valmiina!

Niipa ja Pekka Perunapää
 
Sairaalakassi juu aika paljon turhaa rompetta ois mukaan tullu jos listan mukaan olis kaikki ottanu. Ite pärjäsin pesuaineilla (löytyy kyllä sairaalastaki mutta jotain halppis yleis ainetta tukkaan ja vartaloon) kotiutumis vaatteita (itselle ja vauvalle) vähän meikkiä ku kotiutuu ku koko "suku" jo kotona odottamassa ;) kamera ja känny laturi. eipä tainnu olla muuta =)
Rintakumi oli miule tarpeellinen ku tuo toinen nänni ei "törrötä" tarpeex ni vauva ei saa otetta, sekä omat nännit meni verille että piti rintakumia alux käyttää ettei vauva verta oksentelis ku juo sitä rinnasta :| mutta saa tosiaan cittarista ostettua moisen jos alkaa näyttää että rintakumia tarvitsee, et valmiix ei tarvii hankka =)
 

Yhteistyössä