Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

Heips!

sateinen keli jatkuu ja huomenna kun pitäis mennä töihin niin lupailee aurinkoista säätä...great.
Tänään alotin pyykkivuoren valloituksen vaivaiset 5 koneellista olis pestävää, mutta jääpä tuokin projekti nyt kun ei niitä saa mihinkään kuivumaan. Ärsyttävää ja tällä kelillä muutenkaan mikään ei tahdo kuivua vaikka kuinka ripustelet väljästi kuivumaan.
Odottelen todellakin niitä veronpalautuksia, että saan ostettua sen pyykkitornin tuon ihan kohta laukeavan pesukoneen tilalle. :)

Eläimet ja Raskaus

meillä tuo uroskoira ei alkuun reagoinut mitenkään. Nyt sillä on joku hoivavaihe päällä ja olis joka hetki nuolemassa jalkoja. Muutenkin on jonkun verran herkempi käskyille no se on ohimenevää ja samanlainen häslä se on kun aina ennenkin. Sisälle ei osaa tulla rauhassa ja portaat on sille yks formula rata. Välillä aika rasittava elukka, mutta kuuluu rotuominaisuuksiin.

Mieliala
On jotenkin masentunut. Nää kelit tekee mulla aina tämmösen ja nyt se vielä korostuu kun joutuu kyyköttämään pienessä tilassa ja se oma tila on erittäin vähäistä. Tämmöisinä päivinä yleensä leivon jotain. Nyt olen ollut viimeiset 2 vuotta leipomatta kun ei ole ollut kunnon tiloja/uunia. Kieltämättä odottelen sitä keittiö toimitusta kun kuuta nousevaa kun se saadaan kasattua on mulla joulu :) pääsee tekemään kunnolla ruokaa ja pääsee pitkästä aikaa leipomaan kunnolla. Itseasiassa sieltä ei ole soiteltu uusista viiväsymisistä joten ensiviikolla sen sitten pitäisi tulla. Koputtaa puuta.

Perhevalmennus

Meillehän se edellinen terkka ei vaivautunut mitään mainitsemaan mistään kunhan vaan oli naama rullalla ja syyllisti painon noususta. Jos olis kysynyt niin vastaus olis ollut varmaan "en tiiä, kato netistä".
Meillä siitä mainittiin rakenneultrassa. Kätilö sanoi että sinne tulee kutsu ja jos ei sovi niin voi vaihtaa. Tuumasi että ei ole pakollista, mutta olisi suotavaa että pääsemme paikalle sillä silloin käydään läpi nuo kaikki sairaala kuviot ja tutustumiset sekä sitten ihan asioita mitä tulee vastaan silloin lapsivuode aikana. Toki varmasti katotaan se paljon puhuttu synnytysvideo ja varmaan aikapaljon tulee semmosta pumpuliunelma höttöä mitä mun mielestä on ollut kaikki raskausaikana jaetut lippulaput.

pakko mennä jatketaan paremmalla ajalla

Eläimistä nopeeta

Ei meilläkään nämä koirat ole kyllä mun nähdäkseni kanssa tajunnu mittään, nuorempi höslä tulee aivan samalla raivolla syliin hyppimään kun ennenki ja tallustelee ihan entiseen malliin mahan päällä. Meillä nuo nahkiaiset nukkuukin meidän kanssa. Nämä nyt on tuommosia pönttöpäitä tytsyt eivät muutenkaan oikeen tajua mistään mitään, ihan omissa maailmoissaan, joskus tuntuu että pennuiksi molemmat on jääneet vaikka toinen on jo neljä ja nuorempikin jo kaksi vuotias.

Mahakaveri on alkanu tökkimään takasin jos koira kävelee päältä yli, mutta muuten nämä ei reagoi toisiinsa. Kokeillu oon sitäki että oon ulvottanu tyttöjä jos mahakamulla kiinnostais se ääni, mutta ei sieltä mitään reaktiota ole moiselle tullut.

Koirat ei ole koskaan olleet lasten kanssa tekemisissä ja nuoremmalla on ainaki jotain ennakkoluuloja selkeästi, sillä jos kävelylläkin tulee lapsia vastaan niin alkaa murajaa ja kummastellen tuhista ja aivastella eikä tosiaan anna itseensä koskea. Vanhempi nyt tykkää kaikista ihmisistä vaikka lapsien kanssa onkin ihan varuillaan. Eiköhän nuo suhtaudu ihan hyvin kun oman lauman vauvelista on kyse :)

Ja takasin grillin ääreen --->

Lumineiti ja Uubo 22+2

Kiloista kommentoin vielä: Mulla oli esikoista odottaessa ongelmana liian vähäinen painonnousu ja siitä aina neuvolassa muistutettiin. Söin, söin ja söin. Ja herkkujakin aina kun teki mieli. Paino nousi koko raskauden aikana sen 8 kg. Lähtötilanteessa mulla oli BMI 21 eli en ollut mitenkään ylipainoinen. Poika kuitenkin painoi sen 3800 g syntyessään eli ei mikään liian pieni ja muutenkin ihan terve. Nyt en samalla tavalla kyllä suostu stressaamaan painonnousun vähyydestä, nyt on kuitenkin tullut jo se 3 kg lähtöpainoon nähden, jota on 4 kg enemmän kuin esikoisen aikaan. Eli jos ei paino nouse, niin se ei nouse. Mulla on kuitenkin NKL:kka kontrolliultria rv 30 alkaen todennäköisesti 2 viikon välein eli siellä sitten näkee, kasvaako tyyppi normisti. Toisaalta en kyllä halua liikaakaan sitä painoa, en jaksa muuten liikkua tätäkään vähää.. Mä olen sitä mieltä että toisilla on taipumusta siihen raskaudenaikaiseen painonnousuun ja toisilla ei, ja siinä ei ole kummassakaan tapauksessa MITÄÄN VIKAA.

HilmaVilma 23+6

Perhevalmennus Meille ei oo viä sanallakaan puhuttu asiasta mitään..tuntuu menevän eri tavalla eri hoitajilla ja eri paikkakunnilla..kun siis mun kaverille oli jo perhevalmennuksesta puhuttu ja kerrottu, et millon ne kerrat on ja se on vaan 5 päivää mua edellä raskaudessa..mut kai tää asia sit ehkä viä selviää..jos jo vaik ens kerralla! :) Mammapilateksesta sain jotain infoa kylläkin.. :D

Paino Hassua toi, et jotkut hoitajat urputtaa pienestäkin painonnoususta..mut mulla on tullu ekasta neuvolasta jo 8 kiloa ja kaiken kaikkiaan jos laskee mun alimmasta painosta, niin on tullu 12 kiloa..ja ei mun hoitaja oo ollu mitenkään ihmeissään..tai ei ainakaan oo valittanu! sanonu vaan, et oon ollu kuitenkin normaalipainoinen raskauden alkaessa..ja sit tosiaan kun mulla alussa nousi paino sen pahoinvoinnin ja liikkumattomuuden takia..kun söin mitä sattu ja en päässy liikkuun pahemmin..

Raskaus ja eläimet Mellä ei kissat nyt oo sen kummemmin käyttäytyny..toinen on omissa oloissaan suurimman osan ajasta niin ku se aina on ollu..ja toinen on aina ollu tosi hellyyden kipee..se tulee välillä perässä ja vaan naukuu..ja sillä ei oo mikään pikkuinen sievä naukuna..se tulee kovaa ja korkeelta! :D ja se haluaa aina syliin kun oon sohvalla..kyl mä välillä kuvittelen, et se jotenkin tajuais, et oon raskaana, mut se on kyl ihan samanlainen pöhkö aina.. :) Maailman ihanin kissa kyl! :)

Nellielli ja pötkö 24+2

Terve! Vieläkö mahtuu joukkoon mukaan? Olen 25v ja odotan kolmatta lastani. La on 11.11 ja synnytys sairaalana KAKS. Kotona häärii 3v ja 10kk ikäiset tytöt ja miestänikin aina joskus nään, to´sin näin kesäisin harvemmin kun on aina töissä :) Olis tosi kiva saada kuulla muitten kokemuksia ja tästä pienestä ikäerosta kun se meinaa huolettaa.

-marizella ja paapa 23+2:)

Viimeksi muokattu:
Ja jatketaan...

Painosta vielä...suosikki aiheeni koska se mulle oli alussa jo jonkin asteinen kompleksi :p mutta siis nythän mulla on noussut paino niin että heti sillon + testin aikoihin jysähti välittömästi 2kg 73-->75kg (tuo on mulla oikeastaan ihan normaali hormoonitoiminnan aiheuttama painon nousu) sitten seuraava neuvola 78kg nousua n. 190g/vko ja nyt sitte se 82,5 nousua 700g/vko ja tuota piikiä se th siinä voivotteli että kun alussa on paino noussut vaan noin maltilla. No joo vaikka turvotuksista mainitsin niin tuumas vaan että ei voi turvotuksesta tulla noin paljoa...mene ja tiedä kyllä mun mielestä vaan voi tulla kilo keveästi pikku turvotuksista ja sitä on nyt tosiaan sormissa ollut reippaasta juomisesta huolimatta.
Mutta mä en välitä teen just niinkun itestä hyvältä tuntuu omatpahan on kiloni joita sitte synnytyksen jälkeen sulattelen :LOL: ja onneks jatkossa pääsen sille omalle tutulle terkalle paitsi ennen lääkärissä käyntiä kun se on joku muu mutta ei tuo perjantainen.

Nukkumisjärjestelyt Alkuun saa asustella meidän kanssa samassa huoneessa. Meillä on yks huone revittynä täysin auki ja kunhan se jaksetaan laittaa (ehkä ens kesä) niin me muutetaan sinne pienempään huoneeseen ja Anselmi saa sitten tämän meidän nykyisen kammarin. Mutta tosiaan niin kauan saa nukkua samassa huoneessa kun yksi huone tehdään lisää.

Tervetuloa jälleen uusille, aina mahtuu mukaan :wave:

vielä hehkutusta, keittiö firma soitti just että sokkeli jää jälkitoimitukseen muuten tulee koko paketti kerralla että nyt vaan odotellaan kuljetusfirman soittoa. Köökin pitäis olla meillä siis loppuviikosta viimestään ens viikon alussa :D Mä oon niiin ilonen kokoajan ollaan lähempänä tämän rempan loppusuoraa.

iia ja Anselmi 22+5

Terveisiä rakenneultrasta :wave: Kaikki oli kätilön mukaan niin kuin pitääkin ja koko vastasi viikkoja. Sydän ja aivot käytiin tarkasti läpi ja kuulemma näkyivät erinomaisesti. Painoarvio oli 350g puhdasta kultaa :heart: Jumppasi urakalla ja näytti myös notkeutta ottamalla useaan otteesen käsillä kiinni jaloista... - Nyt voi näin ensikertalainenkin rauhoittua ja uskoa, että vauva sieltä meidän perheeseen tulee! Ihanaa.

Olo on vieläkin hieman pahoinvoiva, mutta olen käyttänyt pari päivää pahoinvointirannekkeita ja toivon niiden auttavan ;) Yö nukuttiin hieman huonosti, kun jännitin ultraa ja masuasukki piti jumppatuokiota klo. 24.00-02.00 välisen ajan. Nyt väsyttää ja sohva kutsuu + mansikkarahka. Nam.

Onnea muillekin ultrassa käyneille ja uusille tervetuloa :)

Mamma2012 + kyytiläinen 20+6

Terve taas pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille! :)

Tänne on rantautunut semmonen väsymys (univelkaa?), ettei oo pahemmi mitään jaksanu tehä, niin on tänneki kirjottelut jääny.. hirveesti on tullu juttua, pitäs ajatuksen kanssa lukea kaikki läpi, nyt vain pläräsin sieltä täältä.

Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Hemoglobiini oli tosin laskenut hiukan (nyt 114) vaikka rautaa oon syöny jo jonki aikaa. Nyt sitte pitää ottaa joka toinen päivä yksi tabletti ja joka toinen kaksi.. jospa se sillä nousisi.
Sf-mitta oli 23,5. aikasemmin huiteli yläkäyrän yläpuolella, nyt oli pudonnu siihe yläkäyrälle..
Ummetus helpotti tuolla rautakuurin alotuksella, joten saap nähä miten käy nyt kun annos tuplaantuu..
Painoa tullu kaikkiaan 5kg (eli +500g / vko), mikä on ihan hyvä, viimeksi tässä vaiheessa oli jo varmaan +15kg.

Kelan paperit saatiin kans täytettäväksi.. ja jotain se neuvolan täti puhu esikoisen iästä (syntyny 1/11) ja kolmen vuoden rajasta ja varhennetusta äitiyslomasta, että kannattaa miettiä ottaako varhennetun loman niin se kai vaikuttaa johonki rahaan jotenkin tai jotain? Ainaki sitä sitte saa aikasemmi, mutta mitä muuta? Mulla meni ihan totaalisesti ohi koko juttu, eikä tää väsymys ainakaa yhtää paranna ajattelukykyä..

Selkäon ruennu nyt vihottelemaan, ei pysty montaa sataa metriä kävellä kun alkaa juilia niin pirusti, on sitten jäänyt lenkkeilyt entistäkin vähemmälle :/

Nukkumisjärjestelyistä vielä pikaisesti. Meillä esikoinen nukkuu edelleen perhepedissä, tällä hetkellä tosin isänsä kanssa kaksin.. itse olen siirtynyt olohuoneen lattialle patjalle, koska mies kuorsaa niin pirusti ettei nukkumisesta muuten tule mitään :D Ja myös siksi, ettei poika häiriinny kun äiti ramppaa vessassa ja vaihtaa asentoa ja mylttää ja pyörii ja hyörii :D
Pinnasänky on koko ajan ollut sängyn vieressä, mutta poika ei ainakaan siinä oo koskaan nukkunu. Saa nähä miten pikkusisko sitten, vai miten järjestetään nukkumiset sitten kaikille.. Omaan huoneeseen esikoista ei ainakaan siirretä, mutta kattoo ny mitä sitä keksii..

Mutta nyt tarttee mennä, yritän joku päivä paremmalla ajalla taas käydä lukemassa ja kommentoimassa..

kiukuttelija 24+1

lumineiti ja koirat nuoria ovat periaatteessa sun lemmikkisi, varmasti sopeutuuvat vauvaan hyvin. en tiedä oletko saanut jo tätä vinkkiä, mutta annan sulle yhden hyvän : eli, kun synnärin kassia valmiiksi pakkaat, laita sinne joku riepu/peite/sun paita, jonka otat mukaan. sitä pidä sit sillain vauvan lähellä sairaalassa, et siihen jäis vauvan tuoksua. Isä kun lähtee kotiin, antaa sen koirille. Ne haistaa siitä myös sut, mutta myös vauvan. Ja kun vauveli kotiutuu, se tuoksu onkin jo lemmikeille tutumpi :)
Teillä on koirat tottuneet nukkumaan teidän sängyssä, se saattaa tulla haasteeksi jossain vaiheessa, etteivät ajattele olevansa vauvan yläpuolella. Mutta koskaan ei tiedä, se riippuu niin paljon omistajista, miten käsitteleevät tällaisissa asioissa eläintä.
Meillä on käytännössä mahdotonta edes antaa tuon ison elukan olla sängyssä saati sohvillakaan. Ja mulla on muutenkin ollut aina periaate, et koira kun koira, ei tule ainakaan sänkyyn..
Mutta en tuomitse niitä kellä saa tulla :) jokainen tavallaan.

istukan paikka on etuseinässä. se unohtui noista ultra-kuulumisissa mainita. Kysyin lääkäriltä, et eikös sit kuuluisi liikkeet olla tuntuneet paljon myöhemmillä viikoilla? kun ekat liikkeet on tulleet siellä 14. viikon paikkeilla.
Lääkäri hymyili lämpimästi, ja sanoi, et niin, useamman raskauden jälkeen kohtu on jo niin venyttynyt, että ei istukan paikalla ole juurikaan väliä liikkeiden tuntemiseksi :)
aika kiva :)

nukkumisista vielä niin meillä siis sen vuoksi on pienimmät meidän makkarissa, koska en todellakaan henno yläkertaan heitä majoittaa, meidän nukkuessa alakerrassa. meilläkin mies kuorsaa joskus häiritsevästi :D mutta enemmän mun yö-juoksut mua häiritsee :D

painosta tuo mun aiempi kommenttini oli sitten suurimmaksi osaksi neuvolan oppaasta kopsattu.
se on niin yksilöllistä. joillekin ei kerry, ja toisille sitäkin enemmän. kummin vain, lopputulos on meillä kaikilla sama ihana nyytti :) -ellei vedä roskaruokaa päivästä toiseen, eikä lainkaan välitä liikkua, sellasiakin on, ja sit on oikeestaan ihan turha pillittää et miks mulle tulikaan 30 kiloa mitkä jäi.... koska ne kilot muuten TAATUSTI jää, mitkä syömällä raskausaikana itelleen riesaksi hommaa :)

joo en muista mitä piti muuta...

tervetuloa vaan juu uusille taas :)

ja tsempit pahoinvoinnin ja väsymyksen keskelle :) saisi jo kaikilta loppua!!!!!

huomiseen :wave:

Pitkästä aikaa tälläkin puolen. Meni PITKÄ tovi että sai kaikki vanhat kahlattua läpi :D

Nukkumajärjestelyt varmaan sama ku esikoiselta, riippuen millannen vauva sieltä on tulossa. Vanha kehto sängyn vieressä niin kauan ku siihen mahtuu ja sitten pinnikseen johonki meidän sängyn lähettyville.. Muistelisin että 3-4kk ikäsenä esikoinen siirty omaan huoneeseen koska heräs ukon hampaien narskutteluun ja mun pyörimiseen ym.. Sen jälkeen yötki meni paljon paremmin, muutamia heräilyjä johon tutti aina auttoi :) Vieressä ei olis voinu olla, ei mitenkään.. En osais nukkua, en osannu ku oli samassa huoneessakaan... Heräsin jokaiseen pikku ininään jos toinen untakaan näki niin ei siitä tullu yhtään mitään..

Ummetusta on.. välillä enempi ja välillä vähempi.. Kiivi aamulla tyhjään mahaan auttaa melko hyvin! :) Eilen jouduin ekaa kertaa ottamaan hmm.. mikähän se nimi on.. semmosia pieniä kultasia palleroita?? ei jaksa lähtiä hakemaan niitä tuolta kaapista :D levolac oli toinen vaihtoehto ja se ei pysy sisällä joten niitä palleroita antovat.. ohjeessa oli 2-4kpl mutta yks riitti oikein hyvin :)

Mitähän kaikkea sitä piti kommentoida.... Pakkausta ei oteta, sillä 140e saa kirppikseltä lähes uuden verosta kampetta ja paljon.. Mutta esikoiselta on niin paljon tallessa ettei vaatteitakaan juuri tarvi, kaukalo varmaan ostetaan tutuilta ja siihen uppoaa 60e.. sitten jääkin vielä 80e, pitää miettiä mitä tarvii...

En nyt tähän hätään muuta muista. Meille sais päivittää varovaisen tyttölupauksen.

Eikun tervetuloa uusille! :D Pitääkin käydä kahtomassa onko meitä oululaisia yhtään enempi, muutama taisi alussa olla minun lisäksi =)

fourt gift + nukkumisista mahtava idis tuo hajupaita! Mies pisti heti to-do-listaan ton. Niin on meilläkin aina ollut kun suvussa on noutajia ja karhukoiria ihmisillä niin tiukat sohva/sänkykiellot koirilla ja muuten on kyllä koirat ruodussa, mutta nämä meidän nelikiloset karvattomat nahkakumppanit on aina nukkuneet vieressä peiton alla, muuten tärisevät omilla vilteillänsä. Me on päätetty sanoa ehdoton ei perhesängyille ja laitetaan Uubo-naama omaan pinnikseen omaan huoneeseen jonne koirilla portin kanssa kielto kokonaan heti kun mahdollista - niin ei sitten päätetty noita enää häätääkkään sängystä kun on aina meidän kanssa sielä köllineet. Tytöt on muutenki tuommosia pöllöjä, ei ole koskaan yrittäneet pomottaa tms. niin en usko että tulee mitään ongelmia :) ainoa mikä voi olla mitä pelkään on mustasukkaisuus, kun nämä on sellasia sylivauvoja, pukeakin täytyy kuin pikkulapsia :D

Mulla oli siis sellanen idea että niin kauan kun pikku-äijä nukkuu äitiyslaatikossa niin on meidän huoneessa mutta heti kun raaskii toisen siirtää pinnikseen niin sitte nukutaan omassa huoneessa.... perhesänkyä ei missään tapauksessa meille, ei ei ei.

Oli mulla mielessä vaikka mitä mitä piti kommentoida yms. mutta ei tässä taas ole aikaa kirotella eikä mikkää pysy mielessä :D

Ny nukkuja nakkelemaa

Mulla on näköjään tapana käydä kirjoittelemassa ainoastaan yövuoroissa. Muulloinkin kyllä lueskelen, mutta kirjoittelu painottuu enemmän tuonne FB:n puolelle.

Painosta on ollut puhetta. Olen lähtöjään ylipainoinen ja stressaan painonnoususta aivan kamalasti. Esikoisen aikoihin olin vielä normaalipainossa ja paino ei tuntunut näin isolta asialta kuin nyt. Silloin painoa kertyi 12kg ja tosi nopeasti palasi lähtöpainoon ja imetysdieetin vuoksi melko reilusti sen allekin. Onnistuin keräämään kuitenkin reilusti lisää kiloja imetyksen loputtua ja ruokavalion palattua normaaliksi. Koskaan en ole tuntenut oloani kotoisaksi tämän ylipainon kanssa, vaan se ahdistaa aika kovastikin välillä. Edelliseen neuvolaan mennessä oli tullut lähdöstä n. 2kg joista suurin osa alussa, kun pahoinvointia joutui ehkäisemään syömällä. Eikä mun mielitekoni muumilimsaan taida edesauttaa tätä asiaa. Perjantain neuvolaa jännitän, koska luulen että viimeisien viikkojen aikana on taas tullut lisää painoa. :|

Nukkumisesta: Meillä esikoinen nukahtaa kyllä omaan sänkyynsä, mutta tepastelee joka yö meidän väliin. Pienenä nukkui koko yön meidän kanssa. Näin varmaan mennään uudenkin tulokkaan kanssa. On niin ihanan helppoa vaan lykätä yöllä pikkuiselle tissi suuhun ja jatkaa unia. :) Tämä siis tietenkin silloin, jos imetys tälläkin kertaa onnistuu.

Selkä meinaa täälläkin kiukutella... Ei kiva, koska en todellakaan olisi vielä valmis jäämään töistä pois. Iskiasta välillä vetää oikein kunnolla. Muistin tänään asiaa kirotessani, että olen jossain ostamassani äitiysvaatepaketissa saanut mukana Anita tukivyön. Ajattelin testailla olisiko siitä helpotusta selkävaivoihin. Jos se ei auta, niin täytyy vaan välillä ottaa yksittäisiä saikkupäiviä ja antaa niiden avulla kropan levätä.

Meneepä tämä yö hitaasti.|O Aamulla pitäisi jaksaa jatkaa valvomista esikoisen kanssa kotona, kun ollaan mun vuorojen suunnittelulla ja sukulaisten avustuksella saatu jatkettua pojan kesälomaa niin, että ei tarvitse viedä päiväkodin varahoitopaikkaan. Voi olla, että täytyy jossain välissä laittaa DVD pyörimään, jos poika ei suostu nukkumaan päiväunia...

Kuume ja Prinssi 22+4

Huomenta! Täällä ollaan kukuttu hereillä puol 5 asti :kieh: ärsyttää ku sais nukkua, mut uni ei vaan millään tuu!! :confused:

Nukkumisjärjestelyt
Siitä vielä sen verran, että meillä oli esikoisella ekat 4kk tosi pahat masuvaivat ja itkeskeli kokoajan, niin oli kyl tosi helppo ku nukku meijän välissä ni ei tarttennu ku tissin tökkästä suuhun eikä tartten miljoonaa kertaa ite nousta sängystä ylös ja ottaa toinen häkkisängystä pois yms yms. Siitä varmaan jäänny toi, että joka yö tulee meijän viereen. Toinen lapsi on taas ollu niin terve, ei mitään masuvaivoja ja sairaalasta asti nukkui koko yöt hyvin. Alussa tietty heräsi ensin 6:lta syömään ja sit 6.30 jne ja nyt tosiaan nukutaan puol 10 asti yleensä joka aamu. Ellei huoltofirma leikkaa heti 8lt nurmikkoa tai joku muu pöljä melua.. Eli siis nuorempi nukkuu lasten huoneessa illasta aamuun itkemättä ja vanhempi aamuyön tunteina tulee äitin jalkopäähän peiton alle lämpimään nukkumaan :heart:

Koirat
Meijän 40kg labbis sai niin kauan aikaa olla sohvalla ja sängyssä ennen ku meijän esikko syntyi, sairaalasta ku tultii kotiin niin sen jälkeen on ollut ehdoton ei. Eikä oikeestaan meijän hauva hirveesti sänkyyn edes hinkua ku ei tykkää jos tulee kuuma. Ollaan hommattu sille ihan oma tosi pehmee peti meijän makkariin, missä sitte köllöttelee ja ollaa hommattu sille oma tuuletinkii jos on oikee lämpimät kelit ni mikäs toisen on nauttiessa. Eikä yhtään oo ollu mustis lapsista tai mitään. Mua kovasti varoteltiin ennen lasten syntymää, varaudu luopumaan koirasta! Lapset pitää tehä ensin ja sit vast koira, että pennusta asti oppii lapsiin ja plaa plaa plaa, mutta labbis rotu on niin ihmisiärakastava ja ovat luonteeltaan niin lepposia ja hyväntahtoisia, että en oo ikinä pelänny, että mitään ongelmia tulis. Ja meil ainakii poitsu oottaa päivässä, että pääsee 3 kertaa ulkoilemaan ja saa 2 ruokaa päivässä niin muuten vaa tyytyväisenä köllöttelee sisällä..

Vihlova kipu
Mul tulee melkee päivittäin oikeen puolen maha kylkiluun kohdalta tosi kipeeksi jos on päivän aikana enempi rasittannu itteää tai liikkunnu paljo yms.. Ihan ku joku ois puukon iskenny tonne kylkee ja kääntelis sitä siellä. Siis ihan kahee tunne! Mä muistan et viime raskaudessa oli ihan sama juttu ja samalla puolellakin vielä. Ei ne neuvolas muuta sano ku et varmaa jotain kohdunkasvukipua mut empä sit tiiä..

Flunssa
Kiva ku toissa yönä tuli kauhee kurkkukipu ja sit eilen alko räkätauti ni räkä vaan valuu mut sit ku yrittää niistää ni mitään ei tuu. On nokka niin tukossa, että huhhuh.. Sit ku yrittää syödäkkii jotain ni on ihan hengästyksissä kokoajan! Ja mä oon ollu edelliset 10 vuotta niin terveenä ku olla ja voi ja nyt tän raskauden aikana ni onkohan tää 4 flunssa!

Verenpaine
Aina ku mul on mitattu verenpaine jossain, neuvolassa tai missä vaan niin aina on näyttän noi 140/90, yleensä vähä alle mut korkeeta kuitenkii. No nyt sit ku hommasin kotiin käsivarresta mitattavan ja oon pari kertaa päivässä mitannu niin arvot on 110-125/60-75, eli siis arvothan on tosi hyvät!! Ja sit marmatetaan, että ku pitäis alottaa verenpainelääkitys melkein ku noin korkeet, mut mä oon aina jännittän yli kaiken kaikkii terveystarkastuksia yms..

Jaahas, jos vaikka yrittäis käydä tuol sängyn pohjalla vielä jos se uni ees vähäks aikaa tulis!

Niiskuneiti-87 ja muru 23+3 :heart:

Heippati hei :) Tää päivä nyt menee tässä kärvistellessä kun eilisestä illasta asti on jotain nestemäistä hulahdellut pöksyihin.. Vauvan liikkeet on nyt vaimeat mutta voi olla että hän vaan nukkuu aamu-uniaan.. Odottelen miehen kotiutumiseen asti ja puin vinkistä nyt sitten noi mustat pikkuhousut että näen josko olis vaan valkovuotoa. Nyt vaan tässä sitten olen enkä osaa olla ajattelematta kosteita housujani :/

Sain aamulla ihan tolkuttoman itkukohtauksen kun lapset nousivat kello kuudelta jo ylös ja alkoivat riekkumaan, ensin olin vaan vihainen ja lopulta itkin vuolaasti "Mulla on niin paha mieli, kun mä aina teitä autan ja ajattelen ja te ette välitä pätkääkään että miltä musta tuntuu kun te ette tottele mua"....... Silleen, jooooo.... Voitte vaan kuvitella kuinka paljon 3- ja 4-vuotiaat tosta käsitti, esikoisen kommentti "äiti sulta vuotaa räkää"-kuvaa ehkä parhaiten. Kuopuksella alahuuli väpätti ja tuli kauheesti halailemaan :heart: Mä yleensäkään itken tosi harvoin niin se on jo noille lapsille sellanen "mitänyttapahtuu??!!"-juttu.

Nukkumisjärjestelyt Meillä saa vauva sängyn tohon meidän viereen, nukkuu sitten siinä tai meidän kanssa, saa ihan ite valita :D

kuumeoiskohan kuitenkin viisasta nyt vaan alkaa huilimaan ... jollet yövuoron jälkeenkään pääse nukkumaan, ei pidemmällä tähtäimellä ole ollenkaan hyvä... koita jaksaa :hug: itselle oli myös kova kynnys aloittaa saikku, mutta vauvan ja oman jaksamisen vuoksi kun sen iskosti kaalin perukkaan, niin onhan tämä ollut loppupeleissä mukavampaa näin.

lumineiti kiva jos tuli käyttöön mun idea :) me toimittiin tollain kun tää kolmas syntyi, muiden vauva-aikaan ei koiraa ole ollutkaan. Mut tää meidän korsto olikin huippu-varovainen...

lapset ensin ja sit hommata koira no, se niin riippuu keiden kohdalla se oiskin parasta tehdä näin :D jollei osaamista ja jaksamista ole, niin sitten kannattaa unohtaa lemmikin hankinta ja tehdä ne lapset ensin.
Mutta on lapselle rikastuttavaa, kun tottuu pienestä pitäen eläimiin. Ja eläimen sosiaalistamiselle taas on hyvä, että tottuu lasten pitämiin ääniin, eleisiin ja tekemisiin muutenkin.

meidän koira voi mä en voi millään antaa sen nukkua samoissa tiloissa meidän kanssa :D ei siinä nuku enää kukaan muu :D se vaihtaa sata kertaa paikkaa, huokailee, huokailee, raaputtelee ja taas vaihtaa paikkaa. ja kun vahti-vietti on, haukahtelee joskus öisin. Koirulin oma valtakunta on meidän iso eteinen. siellä sillä on VALTAVA laiskanlinna, mihin tuon kokolouokan könsikäs mahtuukin jopa :D
muutoin päivisin se toki oleskelee meidän seurassa, ja sit kun se kyllästyy taaperon roikuntaan sen kimpussa, se pyrkii takas eteisen puolelle. :)
Me on pidetty niin et se tulee esim. ovista viimeisenä, ja hyvin tietää paikkansa. ja jos ottaisin sänkyyn, ei siellä muille enää tilaa olisikaan :D
nuo lumineidin elikot kuulostaa niin hellyttäviltä viluisuuksineen, että ehkä niille on hyväkin päästä peiton alle :)

niiskuneiti ja vernpaine jos sulla on mitattu esim neuvolassa se, ootko ehtinyt istua rauhassa sen vartin ennen??
se mikä on vielä jännä juttu, niin sitä mitattaessa ei saa puhua :D hiukanko on aina outoo olla pakosti hiljaa :D ja miten niin se muka vaikuttaisi arvoihin ;)

onnea rouviintuneelle :)

meillä on taas vaihteeks ollut rikkonaistakin rikkonaisempi yö. taaperon eroahdistus ei ota hellittääkseen. no en mä viikossa sen odottanutkaan ohi menevän... mut huhhei et meinaa olla raskasta. onneks mieskin kanniskeli taas, mut enhän mä mitään osaa nukkuu sillä aikaa...
jotenkin käy ylikierroksilla jo vissiin ite...
tänään ois tarkotus lähteä jazz-katu kattomaan, mutta saas nähdä jaksetaanko.....

JA POKSISTA POKS 21+0 :heart: wuhuu, viikko vielä, niin vauva on elvytys
-ikäinen :)

kerpele tsemppiä hei :hug: laitapa ennemmin side... näet jos jää vuoto punertavaksi, silloin on kyseessä lapsivesi.
mut tuo voi olla ihan pissan karkailuakin. kolmas sullakin jo, niin ihan tavalllista et holahtaa :)
ja voimia lasten kanssa olemiseen, ei ne onneks kaikkea tajua, mut tietty itellä on kurja mieli kun ei oo hyväkään olla..äh, taapero varastaa läppäriä, enn saa kirjot´¨äa rauhassa .. voimia

• Tykkää
Reactions: Kerpele
Huomenia! :)

Dodiin, täällä taas on puhuttu vaikka ja mistä, mihinkähän muistan kommentoida? :)

Tervetuloa uusille! :)

Raskaus ja eläimet Olen täällä mielenkiinnolla seurannut tuota meidän kissaneitiä, ihan het alkuaikana, kun oltiin saatu tietää raskaudesta, tämä alkoikin osoittaa hellyydenkipeyttä normaalin välttelyn sijaan. Kissa on siis aina ollut (tähän mennessä) semmoinen, että mieluummi on itsekseen huoneessa, jossa on ihmisiä, eli ei ns. tyrkkää itseään syliin. Samaan tyyliin jatkaa edelleenkin, mutta selkeästi on alkanut kaipaamaan rapsutuksia ja hellyyden osoituksia meiltä :) Sohvallakin kun iltaisin rötvään ja katselen telkkaria, niin saattaa vierelle tulla rötväämään kanssa ja puskee päätään käden alle, että nyt! :D

Minullehan omat vanhempani sanoivat, että etteköhän harkitse tuon kissan pois antamista.. Samaa ovat pariin otteeseen nyt sanoneet ja välillä niinä tuskaisina hetkinä, kun itse on väsynyt ja haluaisi vain olla ja kissa mouruaa jotain käsittämätöntä tai protestina pissii johonkin muualle kuin laatikkoonsa, niin tekisi mieli laittaa ilmoitus lehteen. Mutta tuo karvaperse (tirppanaattori, tirppis, vakoilija.. rakkaalla on monta nimeä :) on kuitenkin hoivissani ollut sen neljä vuotta, voitte vain kuvitella kuinka vaikealta pelkkä ajatuskin siitä luopumisesta tuntuu. Eniten ehkä huolettaa kuinka se suhtautuu vauvaan, sehän sen tilanteen vasta sitten oikein määrittelee.

Nukkumisjärjestelyt Meille tulee nyt alkuun semmoinen minipinnis makkariin, jonka mitat oli (jos muistan oikein) K71cm x L89cm x S49com. Äitee oli bongannut sen meille kirpparilta ja totesi, että tämähän sopii meidän tilaratkaisuihin ainakin näin alkuun :) Me kun asumme 50neliön kaksiossa, niin näitä ratkaisuja on vain mietittävä. Tarkoitus oli alunperin muuttaa ennen vauvan syntymää uuteen kotiin, eli ostaa siis ihan oma (pankin oma :p ). Päätettiin kuitenkin jäädä tähän asuntoon vielä, kun miehen töistä ei ole sataprosenttista varmuutta syyskuun jälkeen. Itselläni on vakipaikka, joten hätäkös tässä sen suhteen. Oho, harhauduin aiheesta. Niin, koska pinnis on niin pieni, niin saan sen kätevästi siirrettyä aina yöksi viereen ja toivon, että Pikku-Motti on perinyt äitinsä unenlahjat ;) Perhepetiä en uskaltaisi alkaa harrastamaan, nukun itse niin syvässä unessa ja harrastan pyörimistä unissani, kohta voisi pieni jäädä alle :/ Mies nukkuu hyvin ja rauhallisesti, usein hän herääkin ihan samasta asennosta mihin on nukahtanutkin :D

no eiköhän tuossa nyt ollut kaikki mitä mieleen tuli. Ensi viikolla viimeinen neuvola ennen töiden alkua, alkaa pikkuhiljaa jännittämään töihin paluu! Enhän tässä ole ollut kuin kesäkuun alusta lähtien "lomalla", mitenköhän sitä osaa taas töissä liikkua? :D Toivottavasti kaikki menee ok, niin sais jäädä sit äippälomalle ihan rauhassa joskus siinä lokakuun puolivälin jälkeen.. :)

Mai83 ja Pikku-Motti 21+5

Huomenta!

Niiskuneiti Sulla on varmaan valkotakkisyndrooma, kärsin itse samasta "sairaudesta", eli aina kun joku terveydenhoitohenkilökuntaan kuuluva mittaa mun verenpaineen, tulee huimia tuloksia. Työterveyshoitaja tuli tuli kerran taukotilaan mittaamaan kuljettajien verenpaineita ja mulla tuli huimat tulokset.
Yläpaine oli n. 160, eikä sitten minua päästänyt rattiin. Kauan piti vakuutella, mistä moinen johtuu. Sain sitten mittarin kotiin viikoksi ja tulokset piti toimittaa työterveyteen. Neuvolassa on onneksi jo vuosia ollut sama th, joten en koe häntä enää "valkotakkiseksi", joten siellä on verenpaineet ihan normaalit.

Kerpele Raskausaikana valkovuoto voi olla todella juoksevaa ja läpinäkyvää, pissan tunnistaa varmaan hajusta. Mutta neuvolassa tai ainakin ä-polilla on testejä joilla voi testata onko lapsivettä. Kannattaa varmaan olla yhteydessä johonkin suuntaan.

Nukkumisjärjestelyt Vauva tulee nukkumaan meidän ja tuon taaperon kanssa samassa
huoneessa, omassa sängyssä kuitenkin. Meillä on ollut periaate, että jokainen nukkuu omassa sängyssä. Lapsia kun on monta, niin mahdoton ajatus, että kaikki tunkisivat jossain vaiheessa meidän väliin.

Lemmikkejä meillä ei allergian vuoksi ole, joten olen ehkä jäävi kommentoimaan niiden sijoittumista. Erikoiselta tosin kuulostaa, että koirat nukkuvat vanhempien kanssa samassa sängyssä ja vauva eri huoneessa.
Alkuun siinä voi olla se ongelma, että herääkö sitä yöllä helposti vauvan ääniin, jos nukkuu toisessa huoneessa. Rintaruokituilla voi olla se ongelma, että kiihdyttävät itsensä siihen tilaan, että rinnalle
rauhoittuminen ei oikein onnistu. Itse olen huomannut, että yö jatkuu helpommin katkeamattomana, kun vauvan voi nostaa ensimmäisistä ähkäisyistä rinnalle syömään ja sitten taas nukkumaan.

Eikalla oli eilen hiljainen päivä, ei juuri liikkeitä tuntunut. Pakko oli doppleri kaivaa esille, ei sitä ole pitkään aikaan tarvinnutkaan. Tänään tuntui olevan taas tutut liikunnat heti aamusta päällä.

Scala ja Eikka rv 23+4

Huomenta kaikki! :wave:

Voisin vaikka vannoa, että kirjoitin tänne eilen jotain, mutta mahdoinkohan sittenkään painaa "lähetä" nappia.. :D

Nukkumisjärjestelyt on olevinaan meille jotenkin itsestäänselvyys, että pinnasänky tulee meidän makkariin, ja katsotaan sitten koska pienen voisi siirtää omaan huoneeseen.

Eläimistä Meillä kaksi kissaa on, joista toinen on aina pelännyt lapsia, mutta ei ole koskaan kohdannut ihan pieniä vauvoja. Taaperoita pelkää kuollakseen ja pakenee aina saunan lauteille jos lapsia on käymässä. Toinen taas aiheuttaa enemmän huolta. Vanhempi kissoista on sellainen syliintunkija, että aina pitäisi olla sylissä, ja aina parempi jos pääsee mahan päälle nukkumaan. Nyt sille on koitettu opettaa, että mun mahan päälle sillä ei ole mitään asiaa, eikä ole kyllä tullutkaan koko raskausaikana. Uskoo, kun kielletään. Pelottaa vaan, että pakkohan sitä on vahtia sitten koko ajan kun vauva on syntynyt, ettei vaan ala tunkea itseään vauvan päälle nukkumaan. Tällä kissalla siis elopainoakin tuollainen 6kg, joten ihan pienestä möhkäleestä ei ole kyse. :D

Viime yönä muuten alkoi kovat potkutreenit vatsassa kolmen aikaan. Jostain syystä sitten mieskin heräsi samoihin aikoihin, ja pääsi hänkin tuntemaan ensimmäiset potkunsa. :heart: Oikein mukavasti keskellä yötä vielä. :D Noh, jospa jäisi miehellekin ikuinen muisto siitä, miten piti keskellä yötä herätä tämäkin kokemaan. :D

Mutta eilen olin poksuvinani, enkä sitten näköjään ole sitä tehnyt, eli..

24+1 Poks nyt viiveellä! :D

Acacia

• Tykkää
Reactions: Tirpsis ja Scala
Kerpele Toivotaan, että on vaan valkovuotoa! Tsemppiä! :hug:

Selkäkivut Mulla siis tosiaan selkä rasittuu istumisesta eli tosi kiva olla taas töissä saikun jälkeen, kun joutuu istuun sen 8 tuntia plus päälle viä bussimatkoihin menee sellanen parisen tuntia päivässä..no, onneks mulla on vaan 3 päivää töitä ja sit jään kesälomalle! :) joten tää menee vaikka päällään seisten! :D piti vaan tänään laittaa töihin se tukivyö, minkä sain fysioterapeutilta, mutta enhän mä sitä ees osannu laittaa itelleni..siä fysioterapian puolella se oli ihan selkee homma ja luulin tajuavani miten se nainen siä sen vyön mulle laitto, mut joo..ei ollukaan ihan niin selkeetä! :D
Ja sit muuten kun makaan kovalla alustalla hetken..esimerkiksi jumpassa tulee tehtyä steppilaudan päällä rintalihaksia selällään maaten tangon kanssa..niin en meinaa päästä välillä ylös enää laudalta..alkaa sattuun selkään ylös noustessa..onko kellään samaa ongelmaa ollut ja jos on, niin onko jotain vinkkejä millä helpottaisi? ei mua siis siinä laudalla maatessa selkään satu, mutta ylös noustessa sitten kyllä..

Nellielli ja pötkö 24+3

No vauva ainakin on nyt liikkunut, laiskasti mutta tuntuvasti :) Eli unilla hän taitaa vaan olla.. Kääntää välillä kylkeä ja työntää käsiä ja jalkoja jonnekin tonne mun nivusiin :x

Mä luulen että nyt kattelen vielä tässä kuitenkin. Mulla on nimittäin ollut taipumusta edellisissä raskauksissa ainakin sellaseen ihan vetiseen valkovuotoon.. Oon tainnut edellisten kohdalla käydäkin tsekkauttamassa kun oon ollut epävarma että mitä se on.. Siksi mä nyt yritän olla hätäilemättä kuitenkaan ihan hirveesti..

Heippa kaikille ja tervetuloa uusille!

Aika tuntuu menevän hirveetä vauhtia, muutama kuukausi äippälomaan, huh!

Perhevalmennus on kyllä vapaaehtoinen, meille tuli kutsu ja sitten ihan itse piti ilmoittautua/ olla ilmoittautumatta. Me osallistutaan, ensimmäinen kerta on ens kuun puolivälissä. Ekan kohdalla tunnen kyllä tarvetta osallistua, koska uskon kaiken tiedon olevan hyödyksi. Olen aika kova jännittämään ja pelkäämään, ja vaikka olenkin ollut rauhallisin ja luottavaisin mielin koko raskauden ajan, pelkään, että synnytyksen lähestyessä mulla alkaa kyllä pelko iskeä persauksiin :D Tieto auttaa parhaiten pelkoon...

Eläimistä ja uuden tulokkaan kohtaamisesta ollut puhetta. Meillä kaksi koiraa, joten toki tullut jo mietittyä, miten yhteiselo saadaan mahdollisimman hyvin toimimaan. Tuota fourth giftinkin ehdottamaa riepua oltiinkin jo suunniteltu, olen myös kuullut monilta hyviä kokemuksia! Meillä toinen koira on tykännyt nukkua sängyssä, joten kun tulin raskaaksi, alettiin sulkemaan makkarin ovi, niin tottuu, ettei sänkyyn enää pääse. Ihan vaan sen takia, että jos vauva sitten sängyssä nukkumassa jossain vaiheessa, vaikka pinnasänky on kyllä tarkoitus heti alusta ottaa käyttöön. Tämä kyseinen koiruus on myös aina ollut kova pomottamaan, joten senkin takia pitää ottaa kaikki tilanteet tarkasti huomioon. Meillä menee molemmat koirat (uroksia molemmat) myös leikattavaksi, kun nuoremman olin päättänyt leikkauttaa innokkaan urostoiminnan takia, niin sitten vanhempi myös. Se saattaa myös vähän rauhoittaa. :)

Painosta en ole jaksanut stressata. Mulla tullut nyt 7 kg, lähtöpaino oli 53kg, joten kyllä painoa varaakin tulla. Hirveesti mun on koko raskauden tehnyt mieli makeaa, joten sitä olen kyllä yrittänyt pitää kurissa. Ja th:lla oli kyllä hyvä keino lisätä mun tahtoa pitää makean syönti minimissä, kun sanoi, että loppuvaiheessa herkut lisäävät vauvan painoa, ja voi olla mukavampi synnyttää pienempi vauva :D
No nyt sitten yrittänyt makeanhimoa hillitä syömällä hedelmiä, onneksi nekin maistuvat :)

Väsymystä on täälläkin taas ollut ilmassa. Mulla on ollut matala hemoglobiini jo alkujaankin, ja olen syönyt rautaa kuukauden päivät joka toinen päivä. Ei ole nostanut hempan tasoa, mutta eipä ollut tippunut enää. Nyt kun tuntuu jotenkin väsyttävän enemmän niin ajattelin ottaa joka päivä tabletin, jospa se auttaisin piristämään oloa.

Liikkeet alkavat olla niin voimakkaita, että välillä ihan säikähdän niitä:LOL: Onneksi pikkunen liikkuu eniten päivä ja ilta aikaan, joten yöt olen saanut nukkua ihan rauhassa. Mutta kyllä se kunnon tumaus masussa saa aina hymyn kasvoille, niin ihana tunne :heart:

Raskausdementiaa on todellakin ollut ilmassa koko raskauden ajan! Mä unohtelen kaikkea mahdollista, tuntuu, ettei päähän vaan mahdu tietoa :) Ja sitten kun pitää tehdä jotain, niin sitten sählään miljoonaa asiaa yhtä aikaa, eikä siitä todellakaan tule mitään! :)

Mukavaa päivää kaikille, nautitaan tästä raskaudesta, kun sitä vielä on hetki (!) jäljellä :)

Suzyy ja pikkunen 24+0

Kerpele Mulla ollut jokaisessa raskaudessa välillä todella vetistä alkovuotoa. Siis aivan vettä. Pitkin reisiä on valunut, kun ja jos mekko tms. ollut päällä. Mutta tosiaan valkovuotoa ollut tuo. Uskon ja toivon että näin ois nyt sullakin!:)

lirautus no mä juon paljon paljon vettä, ja edellisen odotuksen näillä main alkoi sellanen et saatto tulla pissaa housuun. sitä ei kyllä hajusta erottanut, koska juon niin paljon... kävin synnärillä ja ne testasi ja lapsivettä se ei ollut. eikä se ollut valkovuotoakaan. ja lattiallekin sitä sit tuli kotona kun jotain kyykin. ihan oli kirkasta ja hajutonta.
lääkäri hymyili silloin ja sanoi et kolmatta ja sitä useammilla odottavalle tämmönenn on tavanomaista. ja jos juo vettä runsaasti, ei pissa pääse olemaankaan vahvemman hajuista.

Yhteistyössä