Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

lumineiti ja vanhemmat heheeee, tiedän tunteen, omani samaa luokkaa :D mutta ainkin kiva tuntea et oma siippa on tervetullut ja tykätty :)
ja eipä ollu kiva näyttely-keikka... uudella onnella seuraavia seikkailuja kohti :)

isot luut vaiko lihava :D ROTEVA on sit mun mielestä semmonen isoluinen, mutta sellasiakin tutuissa, eikä he ole LIHAVIA, tai ylipainoisia. tai jos on, niin kyl just niiden omien elämäntapojensa vuoksi'!!! niin samaa mieltä teidän kanssa ...
muutaman pyöreän suvun jäseniä tiedän, ja he on vedonneet aina, et tää on hei meidän suvun naisten sukuvika.
ai on? ei muuten ole :D -ellei syö hevosen annoksia, ellei jätä liikkumatta, sortuu esim pussilliseen sipsejä ja vetää koko pussin ykkösellä USEIN :D että seliseliseli vaan :) kyllähän se on niin et mitä siitä kurkustaan ales pistää, ja mikä on liikunta-tottumukset, niin kyllä se siihen ylipainoon vaikuttaa :)
Roteva ruumiinrakenne taas on ihan eri asia. Tirppanalla sit ainakin on itseensä sopiva nicci: jos on siro ja pieni, ni se kuulostaakin jo tirppanalta, ihana :D
 
liikunnasta säälittävin ja vatsanpohjaa kutkuttavin kommentti oli joskus joltain sukulaiselta, että "ulkona tihkuttaa, en mä voi silloin lähteä kävelylle.." -kun koitin saada itelleni seuraa ulos.
tai kuten anoppini tossa joku aika sitten kauhistui, tai no, hämmästeli, kun oli satanut koko päivän ja mä kerroin käyneeni koiran kanssa lenkin ja vaunuilees, niin sanoi et : no mut millai sä kävit kun siellähän sataa???
:D
oho, enpä oo pannu merkille et sateen sattuessa koiran rakkoon eikä suoleen erity päivittäistä satsia, näin voit jättää lenkin väliin :D
ja vaunuihin on sadesuoja, ja mulle vedenpitävä takki. ongelma oli vai ??? :)
se on ongelma, vain jos siitä itse TEKEE ongelmaa :D
 
fourth gift meilläpäin kans joskus jotkuu ihmetelly, että miten ihmees voi koiraa viedä vesisateella ulos tai jos ulkoon yli 20 astetta pakkasta.. :D kyllähän se koiran rakko ja suolisto säästä huolimatta täyttyy ja ite rakastan yli kaiken mitä kylmempi on, talvet on niin ihania, että vois olla ulkoon aamusta iltaan =)
Vesisateessa ainut ärsyttävä homma on koiran kuivaaminen, muuten ei kyllä häiritse sade yhtään.
 
Heissan taas kaikille!
Tervetuloa uusille!! Marraskuisten määrä sen kun vaan kasvaa ja kasvaa :)
Kovasti olette kirjoitellut jälleen mä nyt alotan heti omanapailusta ja kommentoin siinä samalla noita muita aiheita...

Meillä oli neuvola viime perjantaina ja ei ollut kiva kokemus ollenkaan vastassa oli sitten semmoinen hapannaama th kun olla voi. Kaikki mitä kerroin se vaan vähätteli ja muutenkin paska maku jäi suuhun koko reissusta. Onneks ei tartte tuon th:n kanssa olla jatkossa missään tekemisissä.
Hempan se tuumas että mitataanko ollenkaan kun sulla on ollut niin hyvä koko ajan no tuumasin että mitataan oli laskenut 146, edellisellä kerralla 155.
paino oli noussut ihan törkeasti vaikka oma vaaka kotona näyttää 79kg (nousua ekan ja tuon neuvolan välillä 4kg, ja ollut aika hyvin neuvolan lukujen kanssa yksiin) niin heidän vaaka näyttikin 82,5kg ja minähän siitä järkytyin että ei voi pitää paikkaansa no siellä se nyt kortissa lukee 82,5kg :( ja minä alotin välittömästi ruokapäiväkirjan pidon koska tuommoinen painon nousu ei ole mahdollinen, tällä hetkellä syömisistä kertyy päivässä 1500-2000kcal joten pitäis olla aika ok ja vettä juon kyllä ihan tarpeeksi.
Sf-mitta oli 19cm eli pikkuisen keskikäyrän yläpuolella. Sykkeet 140 Anselmi oikein suutahti siitä dopplerista kun mentiin toinen herättämään :) alkuun syke oli tasainen sitten yhtä`äkkiä pomppas 150 paikkeille ja sain makean potkun välittömästi.

Saatiin kelan laput ja raskaustodistus ja ne nyt käyn täyttämässä ja vien kelaan joka on meillä omalla työpaikalla kun on erillinen sairaskassa.
Muutenkin kaikki kysymykset mihin olisin halunnut vastuksen oli lähinnä kato kelan sivuilta kato siltä ja siltä sivulta en minä niistä tiedä.

Nyt olis edessä sokerirasitus joskus raskausviikkojen 24-28 välissä ja lekuri ennen lääkäriä terveydenhoitajan joku tarkastus sitte elokuun puolessa välissä.

Mitään hankintoja en ole tehnyt vieläkään paitsi yhden bodyn ostin kun oli tarjouksessa :)

Liikkeistä olitte puhuneet meillä Anselmi liikkuu paljon välillä olin huolissani kun liikkeet vaimenivat mutta silloin tosiaan maha siirtyi ylemmäksi nyt se on taas Anselmin sijainnun mukaan välillä alhaalla välillä ylhäällä. Tänään naureskelin itsekseni kun seurasin toisen mahaelämää ja ne liikkeet näkyy mahanpäälle toinen teki kuperkeikkaa ja koko maha rullautu mukana ylhäältä alas ja alhaalta ylös niin että keskellä oli pikkuinen kyhmy joka liikkui. Veikeän tuntuista oma pikku Alien :heart: .

Supistukset ja kivut
ei ole ollut tai sitte mä en vaan tunne niitä :) semmoisia pieniä vihlaisuja on ollut mutta ei minkään tyylisiä mahan kovettumisia. Liitoskivuiltakin olen toistaiseksi säästynyt että eiköhän niitäkin tule sitten ajallaan.

Työ laskeskelin eilen, että mulla on 32 työvuoroa ennen kun jään äitiyslomalle. Ei olis paljon mutta saa nyt nähdä miten nuo yövuorot alkaa viemään veroa. Kesäloman jälkeiset 2 meni hyvin saa nähdä miten jatkossa. En ole vielä päättänyt teenkö lopun ajasta päivää vai jäänkö suoraan saikulle tosin vielä ei ole tarvetta miettiä sitä.

mitäs muuta, no meillä olis remppa siinäpisteessä että odotetaan keittiötoimitusta. Taas soittivat että viivästyy ens viikolla pitäis tulla ja saa muuten luvan tulla mulla alkaa hajoon pää tälle kenttäelämälle kun kaikki paikat on täynä tavaraa ja mihinkään et pääse liikkumaan ellet väistä jotakin pöydän kulmaa tai tuolia argh...

Kyllä tää kai tästä suttaantuu meni vaan fiilikset niin matalalle siitä perjantaisesta neuvolasta ja sitä ne on olleet vieläkin sääkin on mitä on.

iia ja Anselmi 22+4
 
Heissan kaikille ja tervetuloa uudet mukaan!

Paljon olis kommentoitavaa, mutta ei järki leikkaa yhtään...

Rakenneultrasta terveisiä, äitin kultapoju siellä nyrkkeili linkkuveitsi-asennossa :heart: Vatsassani kasvaa seuraava Hanno Möttölä, oli Keijolla niin pitkä reisiluu, että kätilö muutemaan otteeseen sitä tarkistusmittaili ja totesi, ettei kovin pieniä vaatteita kannata sitten ostella: pituusennuste Keijolle 56cm, jos on täydet viikot vatsassa :) Painoakin oli kertynyt 505g, olin ihan äimänä että miten sitä nyt noin paljon jo on (siis nyt viikot 21+4) mutta kätilö vaan totes että ei noin pitkä voi vähemmän painaa. Muut mitat oli ihan käyrien sisällä. Mutta siis vaikka on tyttöolo ollut koko ajan ja lauantain morsiussaunassa saunavastakin lensi katolle niin että olis tyttö tulossa, niin pippeli löytyi ja kuulema on ihan 100% varma poika meidän Keijo. Että poikalupauksen saa mulle päivittää.

Muuta omanapailua: Mullakin on tässä ollut ihan masis-olo pari päivää, eilen kun palasin polttareista, niin vaan itketti ja aamulla herätessä oli ihan kakkafiilis ja sitten vielä pihasta peruuttaessani teilasin autolla mieheni maastopyörän ja 100€ vanneremonttihan siitä tuli :headwall: Sit kun lähdin kesken päivän töistä sitä ultraa varten, niin itkin vaan koko matkan sairaalalle ja mieskin oli ihan että mikä itkettää. No kun en tiiä, on nyt vaan kyynelkanavat täynnä. Ultran jälkeen tuli tietysti paaaljon parempi mieli, mutta sitten rupes jomottamaan päätä kaupungilla asioita hoitaessa ja piti äsken vähän nukkua, että saisi nyt illasta edes jotain tehtyä. Vettä sataa kaatamalla, mutta täytyy yrittää pitää mieli virkeänä ja ajatella tuota urheilijaa tuolla istukan takana piilossa. Nyt jo onneksi tuntuu liikkeet paremmin niin helpottaa omaa oloa.

Mutta kaikille masukavereille mukavaa viikonjatkoa ja aurinkoista mieltä sateesta huolimatta :flower:

Sandells & Keijo 21+4
 
Sandells81 Mun kuudes lapsi oli syntyissään 56cm pitkä ja painoa oli 4300g. Samalla tavalla kuin sinulla, tuo tuleva pituus huomattiin jo rakenneultrasssa. Sääriluu oli selkeästi pitempi kuin viikot olisivat vaatineet. Eikä ollut sokerivauva.

Siitä tulikin mieleen, että en ole koskaan kuullutkaan, että äidin rd kasvattaisi myös vauvan pituutta. Mulla kolme rd-raskautta takana ja aina on vain seurattu vauvan mahan ympäryksen kasvua. Sen liiallinen kasvu viittaa makrosomiseen vauvaan ja vaikeuksia esim. synnytyksen kannalta tulee siinä vaiheessa kun mahan ympärys on suurempi kuin pään.

Vaikka raskaustodistuksen sain jo viime viikolla, en ole äitiysavustushakemusta laittanut vielä sisään. Olen kuitenkin vielä kahden vaihella otanko pakkauksen vai en. Katselin noita kirppariostoksia, ja lähes kaikki on kasassa ja rahaa mennyt n. 100e. Aika hyvin tuo raha riitti tarvittaviin hankintoihin. Meiltä kun lakanat, harsot, sakset, rasvat jne löytyy jo valmiina. Mutta täytyy nyt vielä harkita, jos sen pakkauksen kuitenkin ottaisi viimeiselle vauvalle. =)

Scala ja Eikka rv 23+3
 
Viikot ne vähenee vaan... vaikka vielä on paljo eessäkin. Tulee vaan sellane fiilis, että on niin hurjasti tekemistä vielä ennen vauvan tuloa, että miten sitä ehtii... Kesäloman ja sitämyöden lähestyvän äitiysloman alkuun neljä viikkoa täällä :)

Kelit ei masenna ja muutenkin mieliala on ollut suht korkeella. Oon huomannut itessäni sen, minkä moni muukin, että miehen läsnäolosta on tullut joka hetki tärkeempi. Enkä tarkota, että tarvis kainalossa kyhnyttää koko ajan tms. vaan ihan sitä rattosaa kotona olemista ja keskustelua, ruuanlaittoa ja arkea kaipailen. Onneks sitä "arkea" on ollut ihan riittävästi tässä, mutta jotenkin aina kun kuulee, et joku on miestä kutsumassa johonkin, ni tulee heti sellanen, että "ei kai se ny oo menossa".... Täysin vieras tunne mulle, jolle toisten menemiset ja tekemiset on melko yhdentekeviä ja mä olen itekki tottunut olemaan ja menemään omilla ehdoillani. Miten se nyt yhtäkkiä onki niin, et tuntuu itestä, et oon ihan riippakivenä ja koitan tota ukkoa ankkuroida tohon...vaikka pysyis se kai pitelemätikin :D Mut mä olen koittanu pitää mölyt mahassani ja ainaki ulospäin vaikuttaa siltä, että edelleenkin mies on tervemennyt kavereittensa kanssa jos haluaa, koska sitä mieltä mä normaalisti itekki olisin :D Ota nyt tästäkin sitte selvää!!

Painosta sen verran, että mulla painonnousu näyttää nyt hetkeks pysähtyneen tai jopa hiukan paino laskeneen. Uskon, että tää illuusio menee ohitte hyvin nopeesti :LOL:

Isoista luista pitää itekki kommentoida (toivottavasti tää ei nyt loukkaa ketään...), että isot luut muitten selitysten ohella on niitä ikäviä tekosyitä, joita tulee itelleen hoettua vaikka oikeesti se "vika" on ihan jossain muualla. Ja mähän siis olen ylipainoinen ja oon tota samaa fraasia käyttänyt itekkin... Mutta niin kun joku tässä aiemmin sanokin, että kyseessä ei ole paino vaan enemmänkin ruumiin rakenne... Mä olen esimerkiksi leveäharteinen ja isorintanen ja mulla on myös leveä lantio... ja ruumiin rakenne on tasapaksu. Kun oon ollut normaalipainonen, ei mulle silti oo menny ihan pienimmät vaatteet päälle...aina kirraa jostain. Toisaalta kun oon pudottanut painoa, ei ensimmäistä 10 kiloa edes kukaan välttämättä huomaa, kun paino lähtee tasasesti ympäri kroppaa... Ja toisaalta, kun oon ollut treenikunnossa, niin painoa ei oo pudonnut suhteessa läheskään niin paljon, kun on lähtenyt senttejä vyötäröltä, koska ilmeisesti lihas todella painaa enemmän kuin läski... No mutta se mitä yritän sanoa on, että luitten painavuuden syyks sitä omaa painoa ei voi mun mielestäni laittaa, vaikka houkuttava ajatus onkin :) Ja ulkonäkö ja paino ei todellakaan aina kohtaa. Mun painokseni on arvioitu noin 80kiloa monesti (ja tietysti lisään siihen kohteliaisuuslisänä muutaman kilon ;) vaikka oikeesti se vaaka näyttää sen sata.... Ollaan siis rauhassa eri mallisia ja muotosia ja painosia. Vaan sillä on merkitystä miten kukin kilonsa kantaa (ja tietysti terveillä elämäntavoilla, mut sehän me kaikki tiijetäänkin jo :D ) Tosin uskon, että aiheen alottajakin tarkotti luitten painavuudella kuitenkin ruumiinrakennetta eikä sitä painoa kiloina :)

Oottelen innolla koska se äitiyspakkaus saapuu. Viikko sitte tein anomuksen Kelalle ja käsittelyaika on se kolmisen viikkoa joten.... :stick: päiviä täällä lasketaan! Pitäis alkaa tyhjentään toista makuuhuonetta rempan tieltä. Siitä tulee vauvan tavaroitten huone ja myöhemmin leikkihuone. Poju tulee nukkumaan meijän makkarissa ensimmäiset ajat (eli varmaan pinnasängyssä sen ekan vuoden ainakin...) Katotaan miten se järjestely lähtee sujumaan :) Toiseen makkariin tulee sitte vierassänky siltä varalta, jos satun mummujen apuja tarvittemaan, niin kun asuvat hiukan kauempana, niin on kunnon sänky missä nukkua ja jäädä yöksi tarpeen mukaan :) Mitenkäs teillä muilla muuten on noi nukkumisjärjestelyt suunniteltu alustavasti? Samassa huoneessa, vai perhesängyssä vai eri huoneissa? Nästä ekan vuoden nukkumisjärjestelyistäkin on varmasti tuhat ja yksi erilaista versioo ja kaikki yhtä oikeita ;)

Sateista viikonalkua satakunnasta :)

sisunen ja seve 24+4



 
Joo, nimimerkki täällä tulee osittain tästä omasta rakenteesta ja vähän samantyylinen kuin millä lempinimellä minua on kutsuttu ihan syntymästä asti. Ei minullakaan varmaan luut sen pienempiä ole kuin suurimmalla osalla, muuten vaan rakenne on sirompi. Tosin hartioista löytyy kyllä leveyttä, samoin lantiosta, eli sen puoleen en synnytystä jännitä. Oon vaan vissiin jotenkin kumman mallinen, esim. kädet todella pienet, pikkuveljellä taisi isommat räpylät olla jo 11-12-vuotiaana.

Nukkumisjärjestelyt meillä menee varmaan alkuun pieni meidän huoneessa, niin kauan kuin pinnasängyssä pysyy. Lastenhuonekaan kun ei ole vielä rempattu. Jotenkin tuntuu helpommalta, että toinen on siinä samassa huoneessa, kun yöllä pitää syöttää ym. Mutta samaan petiin en uskalla ottaa ainakaan ihan pienenä. Pelkään liiskaavani pienen, jos yön aikana pyörin.

Tuo istukan sijainti varmaan on sitten se syy noihin liikkeiden tuntemisiin. Kun tosiaan vähän vaimeilta toisinaan tuntuu ja päällepäin on alkanut vasta nyt tuntumaan, jos isompi jymäys tulee. Välillä ilmeisesti pikkuinen potkii myös virtsarakkoa.

Meinaa vähän väsy olla, kun alkoi aamuviikko, yli kuukauteen kun ei ole kovin aikaisin tarvinnut herätä. Ja tottakai heräsin jo 3.30 aamusta, olis vielä tunnin saanut nukkua ennen töihin lähtöä. Vessahätä oli varsin kova, mut en vaan jaksanut nousta vaan nuokuin sitten tunnin ennen kellon soittoa. Ja toki pieni aloitti samoja aikoja vielä aamujumpankin.. Toisaalta kyllä hyvä, että istukka vaimentaa noita liikkeitä, ei ole vielä mitenkään häiritseviä.
Ja edelleen vähän ihmettelen ettei ultrassa tuota kokoa ja painoa kerrottu, enkä löytänyt siitä tietoa neuvolakortistakaan.. Vaikka ei kai sillä niin väliä itselle ole, kun sen verran sanoi, että ihan hyvän kokoinen on ja vastaa viikkoja.

Tirppana 21+2
 
Heiputirallaa!

Tällä ollaan 21+1 eli puoliväli jo turvallisesti takana päin. :) Olo on aikalailla normaali, aina kun saa monoo niin muistaa olevansa raskaana - siis mitä tulee fyysiseen oloon. Muutenhan raskaus on tietysti mielessä melkein koko ajan..

Itse en jaksa kommentoida noihin isoluisiin ja lihavuusgeenijuttuihin mitään, kun multa tulis kokonainen saarna niistä :D

Mä odotan tosiaan ensimmäistäni ja meinaan ehdottomasti ottaa äitiyspakkauksen. Toiveena olisi parin vuoden ikäerolla saada toinen nappula, ja veikkaan et silloin ei pakkausta ehkä oteta. Mutta mielipiteet muuttuu..;) Nyt koitan pinnistellä mahdollisimman myöhään papereiden kans, et jos kävis hyvä säkä ja saisi sen uudemman. Vaikka silläkään ei oikeasti ole mitään väliä kumman saa (hillitön etuoikeus edes saada sellainen), niin silti jotenkin jännittää että millainen se uusi on. :D

Onko kukaan ostanut turvakaukaloa käytettynä? Mietin kun huuto.netissä niitä on aika paljon myynnissä ja kuvauksen mukaan kolaroimattomia, niin kun kyse on kuitenkin niinkin merkittävästä turvallisuustekijästä, niin uskaltaakohan ostaa käytettynä nimenomaan vieraalta ihmiseltä...

- hiipinen ja haapalainen
 
koira ja sadekeli no mä olen ratkaissut tän ongelman niin, et oon opettanut elukalle, että käskystä ravistaa itsensä :D
silleen lähtee enimmät vedet turkista, ja sit saa jäädä eteiseen kuivattelemaan, muualle asuntoon saa tulla vasta kun on kuiva.sit vaan moppaa eteisen jos kovasti märkää jää. eikä näin tartte kumarrella juurikaan :D haah ;D
kyl se niin on et jos koiran ottaa, ni on siinä jo valmiiks oltava se luonteenpiirre ihmisessä, että tykkää ulkoilusta kelillä kun kelillä....

iia84 voin samaistua ankeaan fiilikseen, mitä huono terkkari voi saada aikaan... ajattelepa, sulla oli vain tuo yksi kerta, mutta mullapa oli edellisen odotuksen KOKO ajan tollanen terkka!!!! :mad: silloin en vaan hoksannut, et ois ollut oikeus vaihtaa.... kyllä ne ankeat fiilarit menee ohi, koita vaan unohtaa, ja vauvallahan jos oli kerran kaikki hyvin, niin älä suotta enää moista pohdi.
painoa sulla nyt ei niin paljoa ole tullut, se voi hyvinkin olla kaikki vaan jotain turvotuksen tapaistakin. tai sitten se vaaka on näyttäny jo alusta alkaen väärin.

nukkumis-systeemit no samaan makkariin tulee vauva, samaan meidän sekä taaperoisen kanssa. taaperolta vaihdettiinkin jo pinnis pois, jotta ehtii sopeutua nukkumis-paikan vaihtoon ennenkuin vauveli perii pinnasängyn :)
VIEREEN EN OTA, edes taaperoa... kyllä aikuisten sänky on aikuisille, ja lapset nukkuu omissaan.
se on tietty poikkeus jos lapsi näkee pahaa unta, meidän viereen saa tulla. mutta joka yö ei. sen ramppaamisen oon estänyt jokaiselta lapselta. läheisyyttä annan päivällä, ja lapsi sopeutuu omassa tahdissaan :)
mä haluan nukkua yöni rauhassa, senkin vähän mitä omassa sängyssä saadaan.... enkä muutenkaan pientä vauvaa halua viereen, en mä nukkuis ollenkaan, vahtisin vaan ettei jää miehenkään alle...

kaukalo käytettynä oon ostanut vain jos todella tunnen joka sen myy, että sen sanaan kolaroimattomuudesta voi oikeasti luottaa. eipä nuo uudetkaan maksa tolkuttomasti. haluan kuitenkin että autoillessa,on suht huoletonta ajella, tietää et toinen on turvassa edes jonkun verran :)

jahaaa, pikkuisin alkaa olla ilta-känkkis :)
 
Moikka moii ja terveiset Rodokselta koko porukalle!

Pikaisesti luin jutut läpi ja en nyt kyllä sen tarkemmin muista mitä piti kommentoida. =)

Laitetaan siis vaan merkkiä tällä kertaa ja toiste sitten isommat kuulumiset ja kommentit!

Harakanhattu ja jäpikkä 22+5 <3
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Pitää viä kans kommentoida isoihin luihin.. :) Siis jokainenhan on rakenteeltaan erilainen! Mä oon 172 cm pitkä ja en koskaan vois mahtua varmaan xs:n vaatteisiin vaikka kuinka tiputtaisin painoo.. et riippuuhan se koko aina myös pituudesta..ja sit toisilla on leveemmät hartiat kuin toisilla jne.. mut kyl jokaisesta silti saa hoikan omalla tavallaan! Rakenteet vaihtelee, mut kyl sen läskin siitä päältä pois saa jos haluaa ja tosiaan jos se ei häiritse.. Mä ite aina oon kadehtinut isokokoisia naisia, jotka näyttää hyvältä..koska ite en mielestäni isokokoisena ollut mitenkään päin nätti ja en ollut koskaan tyytyväinen itteeni..ja varsinkin jälkeenpäin kuvia katseltuna, niin mua lähinnä ällöttää ne kuvat.. ja mulla oli kyl laihduttaessa mielessä ihan terveyskin, koska suvussa on kaikenlaista sairautta johon ylipaino vaikuttaa, niin en halunnu, et omaa tyhmyyttäni pilaan terveyteni!

Nukkumisjärjestelyistä Meillä ei pinnasänky mahdu meidän makkariin, joten aattelin, et varmaan tehdään niin, et laitetaan vauva aluksi nukkuun siihen kelan äitiyspakkaussänkyyn..sen saa kyl mahtuun makkariin..ja sit katotaan miltä näyttää ja siirretään omaan huoneeseen pinnasänkyyn..kun siltä siis tuntuu.. :)

Nellielli ja pötkö 24+1
 
ultraan menossa :attn: tunnin päästä tarviis lähteä :) edessä ihana hetki, vaikkakin ultraava lääkäri on täys mölli, mut enköhän kestä :D mies tulee mukaan ja saas nähdä keksittäiskö jo nimikin :)

eikä tässä ole kuulkaas kun kolmisen kuukautta, kun jengi alkaa hajoon :D loppujen lopuksi mennyt aika ihan siivillä... huiks :D

palaanpas ultra-reissun jälkeen kertoilemaan kuulumiset. edelleenkään en osaa tuota pelätä... onkohan mussa jotain vikaa ;) on vaan niin kiva mennä kattomaan vaavia :)

fourth gift ja pikkupallero 20+6 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Heippa! Täältä vaan pikainen päivitys, en oo viikkoon kerennyt lukemaan pinoa kun ollaan oltu kesälomareissulla :) Eilen illlalla tultiin takas ja kiva olla taas kotona vaikka olihan se reissussakin mukavaa. Luen neitin päikkäriaikaan sit tekstit ja kommentoin paremmin :)

Käytiin ennen reissua siinä kontrolliultrassa, kun rakenneultrassa kätilö huomasi, että napasuoni olisi laajentunut. Erikoislääkäri sitten ultrasi nyt viimeksi kun käytiin ja kaikki oli kunnossa :heart: Napasuonet oli kaikki kunnossa ja muutkin rakenteet kattoi uudelleen samalla, niin kaikki hyvin :) Se mitä kätilö rakenneultrassa oli nähnyt, oli joku nestekertymä, joka kuulemma johtuu äidin hormoneista eikä ole vaarallinen, vaan itekseen katoaa sieltä pois. Ei tarvi kontrollissa enää käydä, huh helpotus. Sukupuolta ei kysytty, tyttöololla mennään. Painoarvio oli 22+1 480g :heart:

Palaan myöhemmin kun saan pinon kahlattua läpi :)

miraaz ja peppi 23+1
 
Liikkeet: Alkaa olla sen verran napakoita että yövalvominen on nyt alkanut. Muutama yö mennyt aika monella herätyksellä kun kamalaa mylläystä ollut mahassa. Ja väsymys on ihan tajuton. Rautaa olen nyt kuukauden verran syönyt varuiksi, hemoglobiini oli alkuun 150 ja viimeksi rv 20 127 eli sekin saattaa tuota väsymystä tehdä.

Ummetus: Jatkuu vaan.. kohta ei nahkoihinsa mahdu. Muutenkin maha alkaa olla samaa luokkaa kuin esikoisen kanssa ihan lopussa. Taitaa melkoinen pussi jäädä rsakuden jälkeen mahan kohdalle.

Kela: Menen töihin elokuussa ja laitan sitten vasta kelan laput menemään. Elokuun loppuunhan sitä aikaa kai on kun eikös hakemus pidä jättää viimeistään 2 kk ennnen laskettua aikaa?

Paino: Alussa - 4 kg ja nyt +2 kg lähtöpainoon nähden. Neuvolan laskutavan mukaan nyt olis + 3 kg kun eivät noita ihan alimpia painoja siellä mitanneet ja siellä painonnousu lasketaan verrattuna tuohon alimpaan painoon. Kovin paljon yli 10 kg ei toivottavasti tule, pitää varmaan alkaa vähän syömisiä seuraamaan. Nyt olen syönyt ihan mitä vaan mieli tekee.

Itkuisuus: Tuttua täälläkin. On kyllä kaikkea muuta kuin onnellinen odotus. Istukka-asian takia huolettaa enkä uskalla vielä yhtään alkaa valmistelemaan vauvatuloa. Mitään hankitoja ei ole tehty, toki meillä on suurin osa tavaroista yms. tallessa esikoisen jäljiltä. Turvakaukalo puuttuu vaan, toivottvasti saadaan joltain tutulta käytettynä. Isofix-telakalla/kiinnityksellä olevan haluaisin ja ne on musta aika kalliita uutena.

Nukkumajärjestelyt:
Esikoinen nukkuin aikanaan 6 kk ikään mun vieressä ja samalla kuviolla lähdetään nytkin liikkeelle. Mies menee alkuun esikoisen huoneeseen nukkumaan jos vauva on kovin itkuinen (näin saattaa hyvinkin olla kun on tuota allergiataustaa). Pinnasänky kootaan sitten jossain vaiheessa kun sille ilmenee tarvetta. Meillä esikoinen nukkui 3 v. saakka meidän huoneessa pinnasängyssä, meillä kun on sellainen malli, jossa yhden laidan saa laskettua alas eli siinä voi vanhempikin lapsi nukkua vallan mainiosti.

HilmaVilma 23+4
 
Heinäkuu ja villasukat jalassa :) Mutta oikeastaan aika jees tällainen viileä kesä odotusaikana... mulla kun meinaa mennä hermot helteellä ihan normaalitilassakin.

Liikkeet: tosiaan, eilen alkoi sitten lopulta täälläkin ISOT tumpsaukset masusta tulemaan. Se tuntuu tosi oudolta! Mitä ihmettä Paavo oikein tekee?! Tuntuu siltä kuin hän heittäisi voltteja siellä. Tosi kovia muksauksia välillä. Aargh mitähän se on sitten parin kk päästä :O Viime yönä minäkin heräilin Paavon potkutteluihin. Varsinkin kun kellahtaa selälleen, alkaa muksiminen. Vauva ei varmaan tykkää siitä asennosta, vaikka se äidin lempinukkuma-asento onkin.

Vauvan nukkumisjärjestelyt: Meille tulee makkariin pinnasänky ja hoitopöytä. Näin ensi alkuun. Sitten kun Paavo kasvaa, hän saa oman huoneen ja mies joutuu luopumaan työhuoneestaan. Toisaalta eihän sitä tiedä jos siinä kohtaa alkaisi kattelemaan isompaa asuntoa tai taloa. Kun se on ollut aika kivaa, että mies tekee paperityönsä kotona niin näkee häntäkin useammin. Kattoo ny miten menee, en osaa vielä ajatella niin pitkälle.

Eläimet ja raskaus: tämmöinen aihe tuli mieleeni kun olen mielenkiinnolla seurannut vanhemman kissani uudenlaista suhtautumista minuun. Mulla on siis kaksi tyttökissaa, kohta 9- ja 2-vuotiaat. Tämä vanhempi kissa suhtautuu minuun todella hellästi ja huolehtivasti, tulee aina mahan viereen kun lepään sohvalla tai nukun sängyssä. Puskee mahaa ja käy siihen viereen kerälle kehräämään :heart: Nuorempaa kissaa kiinnostaa vain leikkiminen, syöminen ja nukkuminen :) Oletteko te (eläimelliset) huomanneet vastaavaa?

Oho, aurinko!

Anukkio ja Paavo 21+4
 
Huomenta! Mä kyllä niin tykkään ku helteet on pysynny vähän aikaa piilossa, ei oo tarttennu hikoilla :LOL:

Liikkeet
Täällä tuntuu kans jo tosi kovia muljahduksia, ihanaa :D varsinkii illal ku käy nukkumaan ja makoilee kyljellään niin hurjaa melskausta tuntuu!

Nukkumisjärjestelyt
Meillä tytöt nukkuvat omassa huoneessa, pitäisi nyt ens kuun aikana opettaa tuo nuorempi neiti nukkumaan jatkettavaan sänkyyn niin sais sitte häkkärin siirrettyä meidän huoneeseen. Ja häkkisängyssä meinaan nukuttaa niin kauan ku vaan mahtuu siihen. Meil ku on pitkät lapset ja häkkisänky aika pieni ni joutuu tossa 1,5v aikaan viimeistään jo siirtää isompaan petiin. Ja meil tosiaan ku kolmio rivari ni sit joutuu ruveta varmaan kattomaan isompaa ku tää tulee täyttää noin sen 2v ku ei mahu 3 sänkyä likkojen huoneeseen. Ellei sit tietty vanhin neiti uskaltais jo nukkua kerrossängyssä ni se ois yks ratkaisu.

Eläimet ja raskaus
Mä en oo kyl huomannu et meijän koira suhtautuis muhun mitenkään eritavalla. Aina se on enempi tykänny mun huomiosta ku miehen.. Ja munkaa lähtis mielummin lenkillekkin. Ehkä vähän jopa tuntuu et se joskus mököttäis ku nää lapset vie aikaa jonkin verran ni ei tietenkää saa samalla tavalla huomioo, vaikka joka päivä oon omistannu sille oman lenkki ja hemmotteluajan :heart: labbis on rodultaan semmonen, että tykkäis 24h/7 huomiosta :LOL: vähä niiku minäkii :LOL: no ei kai sentäs ;)

Me herättii lasten kanssa vast tossa puol tuntia sitte yöunilta, niin täytyy vissiin lähteä aamupuuron tekoon. Hui ku kello onkii jo paljon!!

Fourth gift toivottavasti sulla on kaikki hyvin siellä ultrassa :heart:

miraaz helpottava kuulla, että kaikki on hyvin, niin ei tarvitse murehtia :heart:

Niiskuneiti-87 ja muru 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
Hejssan taas, sain osan järjenjuoksustani ilm. yöllä takaisin ja mielikin on eilisestä piristynyt, niin palasin tänne jorinoimaan :D

scalalle kiitos kokemuksen jakamisesta, tuntuu enemmän "normaalilta", kun jollain muullakin on vastaavasta kokemusta. Tosiaan kätilö totesi mullekin eilen, että RD kasvattaa vaan painoa, ei pituutta, että ei vaikuta RD-vauvalta, Keijon vatsanympärys oli ihan normikäyrillä. Sokerirasitus odottaa meikää kuitenkin iän puolesta sitten häämatkan jälkeen...

Raskausdementia Onks kellään muulla dementiaa havaittavissa? Mun työkaveri siitä varoitti ja nyt olen todennut että vaivaa välillä todella pahasti, nolottaa täällä töissä kun olen välillä ihan urpo. Ei vaan ajatus juokse ja unohdan ihan yksinkertaisia asioita. Olen myös kadottanut (toivottavasti hetkellisesti) naisten perustaidon, että pystyisin ymmärtämään kuulemani samalla kun teen jotain muuta. Ei nyt vaan riitä joka hetki aivokapasiteetti moneen asiaan yhtäaikaa.

Ummetusta täälläkin, oli hetken pois, mutta palasi kuvioihin. Vaikka syön paljon kuituja ja kasviksia ja juon vettä, niin ei auta. Myös ilmavaivat vaivaa välillä todella pahasti. Mulla oli illalla vatsa oikealta puolelta niin kipeä etten kärsiny suorassa kävellä ja mies oli jo viemässä ensiapuun. Siinä hetken sohvalla kärvisteltyäni löytyi vaivaan helppo ratkaisu, kun oli vaan suolistoon pakkautunu hirveästi ilmaa :ashamed:

Nukkumisjärjestelyistä Keijo tulee nukkumaan yönsä meidän makkarissa aluksi mun vanhassa kehdossa (jos hän mahtuu siihen pituuden puolesta) ja siitä sitten siirtyy pinnasänkyyn. Jossain vaiheessa siirretään pinnis varmaan siihen seinän taakse nykyiseen työhuoneeseen, saa ennen sitä kaikki tietokoneet ja muut hilavitkuttimet siirtyä alakerran vierashuoneeseen.
Päiväunet alakerrassa menee varmaan ensi alkuun äitiyspakkauksen laatikossa, niin ei jokaisille unille tarvitse kanniskella yläkertaan.

Mutta tiistainjatkoja kaikille ja toivottavasti ultraan matkaajat saavat hyviä uutisia

Ja herranjestas, tasan 3kk äippäloman alkuun :whistle:

Sandells + Keijo 21+5
 
hellurei :)

ultrassa käytiin :) ja nyt se kammo-tyly-lääkäri olikin oikein kiva :) oikein kätteli ja hymyili, ja toivotti isällekin tervetuloa. selitti mitä kuvassa näkyy, kävi sydämen ERITYISEN huolella läpi, kaikki lokerot löytyi ja isot risteävät suonetkin oli kuten kuuluukin. kehui uutta konettaan, ja oli kyllä niin mukava, että täytyi itekin hämmästellä.
painoa se ei sanonut, eikä mittoja muutenkaan. mutta tietty kun oon uudelleensynnyttäjä, niin se kai aatteli et tiedän jo...
sukupuolta ei maininnut, enkä itekään mitään nähnyt. ihan kiva näin, koska me kyllä tykättäskin et jäisi salaisuudeksi. kyllä sen sitten näkee.

hemppa oli 129, eli rautaa en ota enää joka päivä.
painoa on nyt tullut 6kg kaiken kaikkiaan. ihan kiva määrä. ei liikaa eikä liian vähän. ja verenpaineet oli oikein hyvät.

kelan papereita saan odottaa, on terkkari vasta 10.8. et kai mä sit sillon ne saan. omaa terkkaa en nyt ees nähnytkään.

mies oli mukana, ja oli kyllä niin kiva käsi kädessä taapertaa neuvolan ovista sisään :heart:

että ihan turhaanpa tuota olis etukäteen pelännytkään :) näin se menee.... pelätään sitten kun on oikeesti syytä.

nyt mä oikasen sohvalle ja oisko ihan päivätorkkujen aika, muut koisaakin jo :D

lemmikki no siihen vielä kommentoin, et meillä toi koira on ihan yhtä aivoton näin vaikka oon raskaanakin :D se elää ihan omaa ajatusmaailmaansa... toisinaan tulee ja painaa päänsä mun vattan päälle, ja ohikiitävän hetken ajattelen sen tajuavan et vauva on siellä. -mutta tuskin. sen taka-ajatukset liikkuu aina vaan ruuan ja lenkin merkeissä :D :D :D
iso koira joka luulee olevansa syli-puudeli... mieluusti pompottaisi meitä kaikkia, mutta mä taidan olla kuitenkin se joka meidän perheessä sitä koviten komentaa... eikä tartte kun sormia napsauttaa, niin se menee jo maahan :D hahaha, sen verran se on raskausaikaa nähnyt, et osaa todeta milloin on viisainta totella HETI :LOL:

noni, nyt simmut kii :wave:
 
Onnea uusista ultrakuulumisista =)

Nukkumisjärjestelyt Meillä vauva tulee aluksi makkariin pinnasänkyyn. Lastenhuone on valmiina odottamassa meidän makkarin vieressä, joten siirretään sinne, kun tuntuu sopivalta. Onko sopiva ikä sitten 6kk vai 2 vuotta, sen aika näyttää =) Jossain vaiheessa olin innostunut myös "sivuvaunun" teosta eli pinnasängystä laita alas ja sänky kiinni meidän sänkyyn, tavallaan siis yhtä petiä, mutta kuitenkin lapsi omassa sängyssä, mutta meidän pinnasängystä ei saa laitaa pois, joten se ajatus jäi siihen. Enkä sen takia osta uutta pinnasänkyä, kun sukulaiselta käytettynä saatu on ihan hyvä.

Äitiysloman alkaminen Onko muita varhennetulle jääviä? Mulla alkaa jo syyskuun puolivälissä äippäloma, joten eipä siihenkään kauaa enää ole, vaikka heinäkuuta vasta eletäänkin =) Itseasiassa tasan kaksi kuukautta, jippii!

Eläimet ja raskaus Oon lukenut joskus jonkun artikkelin aiheesta, siis että koira/kissa voi aistia raskauden. Olenkin innolla seurannut meidän koiruliinin käyttäytymistä, mutta ihan samanlainen se ainakin toistaiseksi on kuin ennenkin. Ei mitenkään erityisesti töki vatsaa tai ole varovaisempi otteissaan. Ja sateessa/pakkasessa lenkkeilyyn, että onneksi koira vaatii lenkin myös sateella. Muuten tulisi jäätyä liian helposti sisälle istumaan, kun ulkona on muka niin kamala ilma.

Itkuisuus on tuttua täälläkin. Joku päivä taisin kirjoitellakin tänne, että ollut koko päivän ihan paska fiilis. Siitä lähtien olen ollut muutenkin vähän alakuloinen, mutta kaippa tää tästä ohi menee. Välillä vaan tulee muutenkin sellaisia kausia, että on väsyneempi, niin raskaana ollessa tunteet taitaa vielä triplaantua.

Liikkeet Odottelen vieläkin niitä kovia muksauksia ja kuperkeikkoja. Pari kuukautta on jo liikkeet tuntuneet ja viime aikoina ne on kyllä koventuneetkin, mutta ei vielä mitään sellaisia ole, kuin esim. anukkio tuossa kuvasi. Mahtaa tuntua jännältä =)

idylli 24+3 :heart:
 
Onnittelut ultrassa käyneille :heart:

Neuvolassa tuli käytyä viime perjantaina, th oli ihan mukavan mutta aika tiukan oloinen kuitenkin. Mielummin ottaisin takaisin sen aikaisemman.. :)
Hemppa oli laskenut, 111. Joten mut passitettiin rautakuurille.
Painoa... on tullut. Th siinä sitten sanoi että sulle tulee varmaan se reilut 20 kiloo tätä vauhtia. Oot varmaankin herkutellut aika paljon.
Mä en ole herkutellut yhtään sen enempää kuin ennen raskauttakaan, ehkäpä vielä vähemmän. Mä olen liikkunut, ja pyrkinyt syömään terveellisesti.
Niitä kiloja vaan tulee. :ashamed:
Elikkäs 9 kiloa on nyt kertynyt.
Oma äitini lohdutteli että hänellä on molemmista tullut se 20 kiloa, ja lähtenyt heti parin kuukauden sisällä pois. Ei kait tästä painon noususta muutenkaan saisi stressata, mutta kun tuntuu ettei "saisi" lihota.
Th painotti kokajan liikkumista "liiku, liiku ja liiku." Ymmärrän jos olisin reilusti ylipainoinen(?),mutta ennen raskautta painoindeksi oli normaali.

Mä nyt vaan kuulun niihin onnekkaisiin jolle tulee kiloja, halusi tai ei. :)

Mitäs muuta neuvolassa, sfmitta 19, verenpaineet samoissa lukemissa kuin ennen 99/60. Sydänääniäkin kuunneltiin, just navan kohdalta kuului kova jumpsutus. :)

Aiotteko osallistua perhevalmennukseen? Mä kun luulin että se on vähän niinkuin vapaaehtoinen koko juttu, mutta tää Th antoi mulle lapun eteen missä hän oli jo minulle varannut kolme kertaa perhevalmennukseen. Ihmettelin siinä sitten että mitä jos ei paikalle pääse, esim töiden takia, niin sanoi että vaihdat sitten vuoroa.
En varmasti vaihda.. :| Mä kun oon kuullut parilta ystävältä tosta kyseisen neuvolan perhevalmennuksesta ja ne ei ainakaan saanut siitä mitään irti, vähän semmoista piirileikki meininkiä ollut. Ja mullakaan kun mies ei pääse niihin ellei ota palkatonta (mitä se ei tod. ota) kun on päivätyö.


Väsyneisyys on vaivannut, aika veto pois ollut kokoajan. Jospa toi rautakuuri vähän auttais. Nyt on vapaat vietetty ja illaksi töihin, yövuorot jatkuu. Onneksi on viimeset yövuorot, kyllä oli hankala palautua yövuorojen jälkene, rytmi ihan sekasin ja muutenkin väsytti ihan kamalasti. Ei vaan ennen ollut tommosia ongelmia, kyllä se raskaus vaan vaikuttaa.

Lily_ 22+1
 
paino jotta nyt lakattaisiin murehtimasta niitä kiloja, niin tässä faktaa kuinka paino jakautuu raskauden aikana :

lapsi: n. 3,6 kg, ja miettikääs sit ku vauva painaaki enemmän...
lapsivesi: n. 0,8 kg
rinnat: n. 0,4 kg
neste kudoksissa: n. 1,2kg
istukka: n.0,6 kg
kohtu: n. 1kg
verimäärä: n. 1,2kg
rasvaa : n.3,5 kg

yhteensä n. 12,3 kiloa
ja tämä on keskiarvo. ei ole ollenkaan kamalaa jos painoa tulee parikymmentä kiloa. mullakin JOKAISESSA, mut missäs ne nyt on :D

lisäksi suurin painon tulo osuu just näihin viikkoihin missä on tallustettu: 17-24. eli näin siis kuuluukin, ennemmin huolestuttavaa ois se et muutoksia ei kehossa tapahtuisi :) koska liian vähäinen painon nousu taas olisi riski siihen et vauvan syntymäpaino on liian alhainen, ja sekään ei taas olisi hyvä. kun painoa tulee tasaisesti, 200-800g/viikko, ei ole syytä huoleen :) tämä on siis aivan luonnollista :)
samoin kuin rauta-arvojen tippuminen. näillä päälle 20 viikoilla sen kuuluukin tipahtaa.

kannetaan siis ylpeinä kilomme :) niihin kiloihinhan kiteytyy se elämämme yksi suurista ihmeistä, mitä on välillä niin rasittava kestää, mutta mitä niin kamalan paljon myös haluaa , lapsi :heart:
 

Yhteistyössä