Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

MARRASKUUN 2012 MASUASUKIT




Menossa mukana:

Laskettuaika (LA) / nimimerkki / monesko lapsi / synnytyssairaala / lapsen sukupuoli



25.10
Henna-Riikka / ensimmäinen / KOKS / poikaolo / poikalupaus

26.10
Micaela / ensimmäinen / LS / poikaolo / tyttölupaus

28.10
Toiveikas / kolmas /

30.10
PikkuA/toinen / PHKS / poikalupaus

31.10 - 1.11
pikkupampula/toinen/ ?
PePa / kolmas / KOS
Muumimammutti / neljäs/ K-PKS
Pampula84 / ensimmäinen / OYS / poikalupaus
mnica / ensimmäinen / K-PKS / tyttölupaus
sisunen / ensimmäinen / SatKS / poikalupaus
-Kaisla- / toinen / ? /
Tienkulkija / neljäs / EKKS / poikalupaus

2.11.

neonroze / ensimmäinen / ? / poikalupaus

3.11.
idv / ensimmäinen / K-SKS
Haavemamma / toinen / KYS / tyttöolo
Maaria-80/ toinen & kolmas/KYS
Iida / toinen / KAKS
idylli / ensimmäinen / ? / poikalupaus

4.11.
mammuttiäiti / neljäs / SAS
Jenema91 / toinen / TAYS
nellielli / ensimmäinen / TAYS / tyttölupaus
kaimaki/ toinen/ SatKS
odottelen / ensimmäinen / TYKS / tyttöolo / poikalupaus

5.11.
minena / ensimmäinen / ?
Erika76 / kolmas / HYS/NKL / poikaolo / tyttölupaus
kiukuttelija / toinen / PKKS / tyttölupaus

6.11
Acacia / ensimmäinen /K-SKS / tyttölupaus
hevosenkenkä / kolmas / kättäri / tyttölupaus

7.11.
x2 / ? / Satks
HilmaVilma/toinen/NKL
natuzani/toinen/?
Rusina2010 / kolmas / LKS / poikalupaus
turbiini84/neljäs/VAS tai TAYS
Suzyy/ ensimmäinen/ NKL
*metsätähti*/ensimmäinen/OYS
PikkunenKakkonen / toinen/ ? / poikalupaus
nibander / ensimmäinen / TYKS

8.11
Adelen / toinen / Kättäri

9.11
Mereneid / kuudes / EKKS
Scala / kahdeksas / NKL / poikalupaus
SaNi81 / kolmas/ PKKS / tyttöolo
LMLB/ ensimmäinen/ PHKS

10.11
HK3 / neljäs / TAYS
HJ / ensimmäinen / ? (ei vielä tiedossa)
Senna / toinen / KYS
Miukuliini77 / kolmas / Kys
Lissukka / kolmas / SAS
nami78 / kolmas / PHKS / tyttölupaus
Kerpele / kolmas / LS / tyttölupaus

11.11
Eris/ensimmäinen/PHKS
Ipna / toinen / PS
Kasvimaa/ kolmas /TYKS
Tirpsis / toinen / OYS / poikaolo / tyttölupaus
Niiskuneiti-87 / kolmas / KOKS / poikaolo / tyttölupaus
Ihanna81 / ensimmäinen / KYS / tyttölupaus
NukkaPallero / kolmas / TaYS / poikalupaus
lissukka. / ? / ? / poikalupaus
marizella / kolmas / KAKS

12.11.
Janoscin tarinatuokio / neljäs / SatKS
miraaz/toinen/LPKS
Ain00/ Toinen / Koks

13.11
Nasuli/Tikru / ensimmäinen / SatKs
Vesi / kolmas / KYS

14.11
Harakanhattu / toinen / Tays

15.11
Helmi_Ilmari / toinen / PHKS
Firesun / toinen /Kätilöopisto
iia84 / esikoinen / PS / tyttöolo / poikalupaus
annis_ / toinen / K-HKS
Surya / ensimmäinen / JS
Korvapuusti / neljäs / PS / poikalupaus


16.11
mibetsy / toinen / ?
Inari-11 / toinen / LPKS / tyttölupaus
Toiveajatus / ensimmäinen / OYS

17.11
Nelli /kolmas / TYKS
Kuume 82/ toinen/ Tays / poikalupaus
Lumpe / toinen / ?
kumisaapas / toinen / Kätilöopiston sairaala
emmilotta / ensimmäinen / ?
hannama / viides / seks / poikalupaus

18.11
Rontti1 / toinen / PKKS
Lumineiti / ensimmäinen / TAYS / poikalupaus

19.11
Aada 76 / toinen / TYKS
Empiria / ensimmäinen / Tays
Tunafish-78 / ensimmäinen / NKL
Lily_ / ensimmäinen / NKL / tyttöolo / poikalupaus
kirppu69 /toinen / TAYS
pikku-eppu / ensimmäinen / PHKS
Millimama / ensimmäinen / NKL / tyttölupaus

20.11
Uskoa Täynnä / ensimmäinen / TAYS

21.11
Jnni/ensimmäinen / SeKS
Iippari / Ensimmäinen / Kätilöopisto? / poikalupaus

22.11
Jenskuliina / neljäs / ?
taiska87 / toinen / k-pks
Piijuska-78 / kolmas / Oys
Sandells81 / ensimmäinen/ K-HKS / tyttöolo / poikalupaus

23.11
Mai83 / ensimmäinen / TAYS

24.11
daizy06 / kuudes / ksks
Neitipippuri / Ensimmäinen/ NKL
Vili-Jonkka / toinen / Satks
Tirppana83 / ensimmäinen / EKKS
Anukkio / ensimmäinen / TYKS / poikalupaus

25.11
Niipa-85/ toinen / Tyks / poikaolo / tyttölupaus
Still Counting / ensimmäinen / PS
Nynaeve / ensimmäinen / TAYS / poikalupaus
hiipinen / ensimmäinen / Satks
taraolivia / ensimmäinen / Satks

26.11
kaukau / neljäs / ?

28.11
Mamma2012 / ensimmäinen / ?
Lippo Lii / toinen / KHKS / tyttölupaus

29.11
Melanie75 / kolmas / ?
fourth gift / neljäs / SatKS / poikaolo


30.11
talviuni / ensimmäinen / OYS

* * * * *

Menetyksen kohdanneet:



pesco
marrasmasu12
Kehrä
Aniit
Miramei
Cattibrie
Mirtsu81
kultakimpale2
hippunen82
Tulkinnanvarainen
Maniokki

:(

* * * * *

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:


JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus



Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!

Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2119806-marraskuun-2012-masuasukit-3-huhtikuussa/

Toukokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2134294-marraskuun-2012-masuasukit-3-toukokuussa/

Kesäkuu:http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2148031-marraskuun-2012-masuasukit-3-kesakuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän koulussa osasta oppilaista huomaa selvästi, että he ovat loppuvuoden lapsia ja olisivat ehkä vaatineet vielä vuoden eskarissa oloa ja kasvamista, mutta yleensä erot tasoittuvat parin ekan vuoden jälkeen. Ja toisista taas ei huomaa ollenkaan, että ovat loppuvuoden lapsia. Eli en ole mitenkään huolissani meidän marraskuisten lasten tulevaisuudesta :D t.ope
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia kaikki! :)

Pakko tähän Loppu vuonna syntyneistä -aiheeseen kommentoida, että itse olen syntynyt 31.12. :D En kyllä koe mitenkään pärjänneeni huonosti elämässä ts. että olisin tullut jälkijunassa ala-asteella tms. Kävin tosin koulukypsyystesteissä ennen koulua, josta ilmeisesti näytettiin vihreää valoa kerta pääsin samana vuonna syntyneiden kanssa samaan ryhmään :) Tai sitten omat vanhemmat olivat sitä mieltä, että meidän likka ei mene vuotta myöhemmin kouluun! :D

RD-Testit Täällä omassa neuvolassa viime kerralla kerrottiin, että jokainen yli 25-vuotias odottava äiti joutuu sokerirasitustesteihin. Dagnappit, mä kun ajattelin pääseväni luikertelemaan sen ohi. Olihan minulla alkupaino ennen raskautta siinä 70kg hujakoilla.. :whistle: Se on jännä mitenkä seurustelu ja parisuhde vaikuttaa mun painoon. Edellisessä suhteessa lihoin ihan alkumetreillä sen kymmenisen kiloa, sitten suhteen päättyessä laihduin saman verran pois ja nykyisen mieheni kanssa nuo kymmenen kiloa tulivat takaisin :D Miten niin elän tunteella?

Eilen illalla tajusin, että Rakenneultra on tänä perjantaina! Ja heti aamulla, niin ei tartte koko päivää jännittää.. Puhuttiinkin (jälleen) miehen kanssa illalla, että jos sukupuoli vilahtaa niin sitten vihlahtaa, sen tarkemmin ei sitten edes kyselläkään :) Tosin, jos meillä on sama ultraaja kuin viimeksi, niin en edes odottele mitenkään innokasta tätiä :p Hyvä jos parit kuvat saatais vielä, niin olisin tyytyväinen! Näin viime yönä unen, jossa vahingossa näimme Pikku-Motin sukupuolen ja hän on tyttö :) Mieheni onkin sanonut, että ensimmäiseksi lapseksi tyttö olis ihana, hän kokee että tytön kanssa voisi olla helpompi ensin harjoitella isyyttä. Minäkin ehkä salaa toivoisin tyttöä, mutta loppujen lopuksi terve lapsi on pääasia <3

Kanssaodottajista Tänä vuonna on ilmassa tuntunut aavistuksen omaista vauvabuumia, veljeni perheelle syntyi juuri viime viikolla poikavauva, serkkuni synnytti poikavauvan huhtikuussa (?), parille tutulleni on syntymässä vauva ihan lähiaikoina ja minä tulen hännänhuippuna :) Raskaana olevia ystäviä tällä paikkakunnalla minulla ei ole ollenkaan, tuttuja ja ystäviä kyllä. Ajattelinkin hakeutua viimeistään synnytyksen jälkeen johonkin perhekerhoon tai vastaavaan, pitää loppuvuodesta alkaa tutkailemaan mitä on tarjolla sitten keväälle :)

Jaa lyhyestä virsi kaunis -aikomus paisuikin jälleen hiukka pitemmäksi ;) joskohan se olisi aamupalan seuraavan osion paikka :)

Mai83 ja Pikku-Motti 19+3 (puoliväli häämöttää! <3 )
 
Kiitos uudesta ketjusta Idylli :)

Aika rankkaa tekstiä tuossa artikkelissa.. Onneksi nämäkin asiat ovat yksilöllisiä, ja eihän kaikista tarvi jääkiekkoilijoita tulla. ;)

Tyttö vai poika Mun mies kans toivoi tyttöä, koska halusi että saisin pienen prinsessan. Oli jotenkin tosi hellyttävää. :heart: Mun esikoinen on siis poika ja miehellä ennestään tytär. Sitten kun selvisi että poika tulossa, niin mies ei uskaltanut kauheasti intoilla, vaikka tiesin, että oli kuitenkin innoissaan, kun saisi nyt myös siis pojan. Huolehti, että olenko pettynyt jne. No en tietenkään ollut pettynyt, miten siinä tilanteessa voi olla pettynyt kun kuulee että masussa asuu pikkuinen ukkeli. Aika ainutkertaisia hetkiä elämässä kuitenkin tuollaiset. Ja kun näihin sukupuoliasioihin ei voi itse vaikuttaa niin ihan turha jossitella. Ei lapsia tehdä siksi että halutaan jompikumpi, vaan siksi että ylipäätänsä halutaan lapsia, oli ne sitten kumpaa "merkkiä" tahansa. :)

Mut nyt aamupalalle.. Hyvää viikon alkua kaikille!

PikkuA ja poika 23+0 POKS :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Heippasrallaa!

Pitää tulla jotain kommentoimaan tänne uuteenkin pinoon niin löytää tämän paremmin ensi kerralla ;)

Mä luulen että vanhempana itsekin voi tehdä jotain tuon eteen loppuvuodesta syntynyt lapsi olisi kypsä kouluun ja samalla viivalla muiden kanssa. Kyllähän sen nyt huomaa ystävienkin lapsista kenen lapselle on tarjottu ikäkauden vaatimia virikkeitä ja taitoja harjoitettu aktiivisesti ja kenen lapset ovat vaan ihan itsekseen saaneet puuhailla. Esimerkiksi lapselle lukeminen on todella tärkeää kielen kehittymisen kannalta ja parantaa se varmaan lapsen keskittymiskykyäkin. Idylli kasvatustieteen ammattilaisena varmaan tietää tästä enemmänkin! Mulla lähipiirissä varhaiskasvatuksen ammattilaisia joilta vinkkiä saanut ja tarkoitus olisi tässä vähän itsekin syventyä aiheeseen.

Eipä tässä kai tämän tähdellisempää tällä kertaa. Taas olisi aika poksua puolivälin kunniaksi:

Tunafish ja sintti 20+0 *poksista poks*
 
Huomenia ja kiitokset Idyllille uudesta pinosta! :)

Sokerirasituksesta: Mulle laitettiin lähete jo ekassa neuvolassa huhtikuun alussa koska ikää oli 35 ja ylipainoa. Käskettiin menemään vkoilla 12-16 ja menin juuri ennen kuin tuo rv 16 tuli täyteen. Oksentelin ja pyörtyilin niin paljon ennen sitä, että olisi ollut turha reissu. Tuolloinkin teki todella tiukkaa : / Narahdin paastoarvosta jota edelleenkin jaksan ihmetellä. Litkun juomisen jälkeiset arvot olivat suorastaan ihanteelliset. Nyt sitten elän parisuhteessa sokerimittarin kanssa ja katon kellosta milloin pitää syödä.

Vielä loppuvuoden sankareista - aargh, tuo artikkeli sai sappeni kiehumaan. Kyllä kannattaisi suutarin pysyä lestissään ja myös neurologin mielipiteineen siellä jossain työhuoneessaan. Tuossa jutussa maalaillaan niin paljon piruja seinille ja annetaan ihmisten ymmärtää, että peli on menetetty jos epäonnisesti syntyy vuoden loppupuolella. Että niin on tosi kuin aamen kirkossa. Voe hyvänen aika.
Kuten olen jo sanonut niin pienenä ekaluokkalaisena voi näkyä koko- ja kypsyyseroja alku- ja loppuvuodesta syntyneiden välillä. Nämäkään erot eivät ole merkittävän suuria. Kuitenkin nekin pienet erot tasoittuvat nopeasti. Jos jollakulla on ongelmia oppimisen tai muutoin koulussa olemisen kanssa, kyse on jostain muusta kuin synttäripäivän ajankohdasta.. ja näihinkin haasteisiin koulu pystyy tarttumaan entistä paremmin. Omalla luokallani on oppilaita, jotka ovat aloittaneet koulun 8-vuotiaana (ovat siis n. vuoden vanhempia kuin muut) ja noin kolmasosa loppuvuodesta syntyneitä. Enkä ole havainnut iällä olevan mitään yhteyksiä oppimistuloksiin. Olen toiminut luokanopettajana 12 vuotta, enkä ole koskaan joutunut jättämään ketään luokalle. Kyllä niihin oppimisen ongelmiin on tehokkaampiakin keinoja. Jotkut pärjäävät koulussa paremmin kuin toiset - sellaista on elämä. Eikä se aina tarkoita sitä, etteikö muutoin elämässä menestyisi.
Huoh, en tiedä miksi mä jaksan tästä(kin) nyt niin hiiltyä ja vielä näin kesälomalla. Kai se on sitä kun ketuttaa tuollaiset kaikenmaailman asiantuntijat, jotka tulevat kertomaan meille alemmille, kuinka sitä koulua pitää pyörittää. (Mitenhän hyvin tuokin kyseinen neurologi on perillä nykykoulusta?)

Mitähän mun vielä piti sanoa? Kaikki pyyhkiytyi mielestä pois :D
No, huomenna on neuvola sokeriasioista ja ens viikon perjantaina rakenneultra.... apua apua yök yök...

Anukkio ja Paavo-Poika 19+3
 
Kiitos uudesta pinosta!

Loppuvuoden lapsista, että onhan se lähes 1v ero varmasti huomattavissa useassa lapsessa ensimmäisillä luokilla. Ei sille voi minkään, muttei se tarkoita että ei pärjäisi elämässä. Jossain oli ihan juttua että loppuvuodesta syntyneillä pojilla todetaan enemmän ADHD:tä, juuri kypsymättömyyden johdosta, kun joutuu kouluun 1v aiemmin kuin ikätoverit yms. tiedä sitten. Ihan mahdollista mun mielestä. Mutta kuten sanottu, ei sitä voi valita koska niitä lapsia tulee jos on tullakseen.

Kehitysasioista sen verran mainittava, että on muistettava jokaisen lapsen olevan yksilöllisiä. Toisia ei yksinkertaisesti kiinnosta kirjojen lukeminen ja piirtäminen, mutta voivat olla motorisesti erittäin taitavia ja niin edelleen.. ei voi verrata suoraan keskenään, kenelle virikkeitä tarjottu ja kenelle ei. Jokainen lapsi on taitava ja lahjakas omalla kiinnostuksen alueellaan. Turha kömpelöä ja pelokasta pistää kaikista vaikeimpaan temppurataan jne. kaikkea voi kuitenkin harjaannuttaa. Verrannollisesti voisin kertoa esikoisestani, jota ei olisi voinut vähempää kiinnostaa kirjat, mutta osasi jo 1,5-2v liittää telkkariin scartit ja antennin johdot ja laittaa pesukoneet päälle ja avata ovista lukot ja lapsilukoista ollut mitään hyötyä, opetti mummolle kuinka ne avataan ;). Kielen kehitys tullut jäljessä, mutta todella pienestä ollut huomattavan paljon käytännön taitoja. Johtuen nyt myös siitä, että lapset osallistuvat kanssani kaikkiin päivän askareihin. Ikkunoiden ja mattojen pesu on ihan parasta puuhaa! Tiedä mikä on sitten "ikätasoista virikettä" mutta jokaisessa perheessä varmasti eletään ja tehdään asioita omalla tavalla, näin meistä kehittyy omanlaisia omilla vahvoilla alueillamme.

Kärkyin yhtiä rattaita, emmaljungat, huuto.net:stä, mutta alkaa niistäkin hinnan kipuraja ylittyä. Mur :kieh:. Ois olleet just passelit! Täytyy jatkaa etsintöjä. Kun tosiaan ehtona on kunnon pyörät, ei mitään rimpula kääntyileviä tai pikkusia renkaita ja metallinen tavarakori. Haluan jatkaa juoksemista (että jo odotan lenkkejä!) ja käydä kaupassa ostamassa muutakin kuin yhden maitopurkin.

Ihana, kun aamulla köllöteltiin ja höpöteltiin ennen ylösnousua, niin vauva osallistui aamujumpalla :heart:

hevosenkenkä 21+6
 
Tsemppiä kovasti Anukkio noiden sokerimittausten kanssa :hug: Sulla on täällä kohtalotoveri! Itselläkin tuo pistosrumba tuntui vielä kuukausi sitten ihan toivottomalle ja jopa masensi mieltä, mutta nyt siitä on sitten varmaan rutiinia koska ei tunnu enää niin rasitteelle. Noiden 8 sokerimittauksen lisäksi pistän kaksi kertaa päivässä insuliinia sekä nappailen metformiineja (metut oli mulla jo ennen raskautta käytössä pienellä annoksella). Melkoista kellonkyttäystä tämä elämä tosiaan on ja kännykässä soi kokoajan joku hälytys jollekin aterialle tai mittaukselle tai inskapiikille : / Jos jotain positiivista pitää hakea niin paino ei ole noussut vielä yhtään (no ei kai kun ei koskaan voi syödä ettei seuraava mittaustulos vaan menisi huonoksi)! Kovasti jaksamista sulle jos tuntuu kovin raskaalle ja piikittelyt tuntuu vievän ilon elämästä :hug: Lopussa sitten kiitos seisoo ja toivottavasti molemmat päästään sitten raskausajan jälkeen takaisin normiarkeen ilman piikityksiä (tai omalla kohdalla toivon että vähemmillä piikityksillä)!
 
Idylli kiitos uudesta pinosta!

Syntymäajasta sen verran, että itse olen alkuvuoden lapsi, helmikuun 5. on syntymäpäivä, enkä missään nimessä koe, että olisin ollut jotenkin muita edellä koulussa tai muussa kehityksessä. Ainoa asia mikä tuli esiin tuohon liittyen kouluaikoina oli se, että koin sen hienona asiana, että vietin aina synttäreitä luokkani ensimmäisten joukossa. Etenkin 18v täytettyäni se oli hienoa, kun pääsi baariin ennen muita. :LOL: Ihan kuin tuolla nyt olisi jotain merkitystä muuten kuin omassa päässä.

Itse en kyllä ole missään vaiheessa törmännyt mihinkään kommentteihin liittyen tuohon tulevan lapsen la:an, 6.11. Ainoat kommentit on tulleet siitä, että lähipiirissä on neljä naista joilla on synttärit muutaman päivän sisällä tuosta lasketusta (6.11, 8.11 ja 10.11.). Joten tulosveikkaus on kyllä menossa, että kuka saa synttärinyytin, vai saako kukaan. :D Itse toivon vain, että syntyisi ennen isänpäivää, niin pääsisi mies juhistamaan sitäkin heti.

Harakanhattu vai kuka se nyt oli joka allergioista kerkesi kysellä tuolla kesäkuun pinon puolella. Minulla on ollut tässä lähiaikoina kovaa niistämistä ja aivastelua. Eli joku siellä vieläkin kukkii. :( Itselläni on allergiseen nuhaan lääkärin määräämänä Nasonex-sumute, joka auttaa todella hyvin. Koitan kuitenkin pitää annoksen minimissä, ettei ongelmia tule. Neuvolasta sanottiin että Heinix ja Zyrtec on sellaisia joita saa käyttää raskausaikana.

Sokerirasitus on siis tulossa minulle raskausviikoille 24-26, eli elokuun alkuun. Pitäisikin alkaa varailemaan aikaa sinne, että saisi vielä vaikuttaa milloin sinne ollaan menossa. En kyllä yhtään odota tuota, sen verran olen kuullut siitä kuinka hirveää se on. Ja miten ihmeessä mä pärjään ilman aamuista appelsiinimehua? En mitenkään.. :(

Kanssaodottajia ei ole. Pari tuttua on saanut tänä vuonna lapsen, mutta hekään eivät ole niin läheisiä, että oltaisiin tekemisissä muuten kuin ohimennessä tervehditään. Ja tietääkseni kenellekään ei ole näillä näkymin tulossakaan. Eli aika yksin saan odotella, eikä siis mitään havaintoa mistään vauvabuumeista. :)

Siinäpä tältä erää.. Ja huomenna jälleen poksutaan!

Acacia 21+6
 
Kiitos paljon tsempeistä Tunafish! Niitä kyllä tarvitaan. Mua kyllä nyt nolottaa, että viitsin valittaa noista sokerimittauksista ja syömisistä :ashamed: Kun en minä joudu piikittämään insuliinia tai syömään lääkkeitä. Jonkinlaisia sopeutumisvaikeuksia on mulle tuottanut tuo syömisten rytmittäminen.. en ole muutoinkaan tottunut siihen, että elämääni määrää jokin ulkoinen tekijä ja ennemminkin se aiheuttaa ahdistusta :) Ennen raskautta skippasin aina aamiaisen ja söin milloin sattui. Nyt ei tule kuuloonkaan jättää aamiainen syömättä ja jos olen yli 2h syömättä niin aivan yhtäkkiä tulee sellainen olo että kuolen tai ainakin pyörryn. Onhan se aika rasittavaa että aina kun lähtee jonnekin, pitää laskea kellosta syömisaikoja ja usein pitää ottaa evästä mukaan. Mutta! Olen huomannut rd:n toteamisessa hyviäkin puolia! 1) Syön säännöllisesti 2) Syön terveellisesti 3) Paino ei ole noussut.

Pitäis muutenkin yrittää kääntää positiivisempi vaihde päälle :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta Idylli! :)

Iippari Kyl mä muistaisin, että oli samasta kaupungista kyse! :) ja on se kaunis kirkko kyllä! Me asutaan taas lähempänä sit toista (ei niin kaunista) kirkkoa.. :D

Huomenna olis aamulla neuvola..Odotan kyl kauheesti, kun kerrankin on oikeesti kysyttävää.. :) yleensä ei oo ollu mitään kysyttävää sen kummemmin..hämää nyt, et onko mulla supistuksia ollu..kun kyl pari kaveria sano, et mun tuntemukset viittaa niihin suppareihin..ja sit mulla on myös muutamia kertoja ollu sellanen paineen tunne, et voisin kuvitella, et just synnytyksessä tulee samanlainen tunne, kun tulee se tarve ponnistaa..ja en oo kuullu, et kellään muulla sellasia tuntemuksia olis ollu..niin vähän hämää kyl..hmm..no, ensikertalaisena luultavasti vaan liikaa miettii asioita! :)

Ja alaselkä on nyt alkanu vaivaan.. :( nytkin kun joutuu istuun koneella töissä, niin koko ajan tuntuu epämiellyttävältä..ja jo aamulla bussissa oli hankalaa..saa nähä kauan pystyy töissä sit oleen, jos tää alkaa oleen tätä joka päivä..

Nellielli ja pötkö 22+1
 
Tunafish-78 Kyllähän siihen tosiaan pystyy itsekin vaikuttamaan. Enkä tarkoita, että vanhempien tarvisi pitää kotikoulua ja väkisin opetella lukemaan tms., mutta ylipäätään se vaikuttaa, millainen ilmapiiri kotona on koulunkäynnin ja oppimisen suhteen, miten paljon juurikin esim. luetaan lapselle tai viedään harrastuksiin jne. ja toki tämä koskee myös muita kuin loppuvuoden lapsia. Ja kuten hevosenkenkäkin sanoi, että lähes yhden vuoden ikäeron huomaa alemmilla luokilla, mutta se ei tosiaan tarkoita, etteikö pärjäisi elämässä. Koulun alku ja rutiineihin totuttelu, keskittyminen ym. voivat vaan aluksi olla hankalampia kuin muilla. Siis tää on nyt mun kokemus ja on ilmeisesti hieman erilainen kuin anukkiolla. Mutta ei tää todellakaan päde kaikkiin ja kun nykyään on muutenkin lapsilla keskittymisvaikeuksia ja monenlaisia oppimiseen liittyviä haasteita, niin ei ne loppuvuoden lapset välttämättä erotu. Mun mielestä on kuitenkin hyvä tiedostaa, että lapsi on syntynyt loppuvuodesta, koska se voi olla tärkeä huomio vanhemmille ja opettajalle - eli ei esim. tarvitse välttämättä olla huolissaan, jos lapsella on ongelmia koulun alussa, koska ne saattavat johtua syntymäajankohdasta ja tasoittua myöhemmin. Mutta kuten sanoin, en ole huolissani, vaikka oma lapseni tuleekin olemaan loppuvuoden lapsi :D :D

Tulin äsken neuvolasta. Hemoglobiini oli noussut hyvin (nyt 127) raudan avulla, painoa on tullut yhteensä 3kg, verenpaineet ym. oli kunnossa. Sokerirasitustesti varattiin elokuun alkuun rv27 ja samalla viikolla on neuvolalääkäri. Vauvan tämänhetkinen painoarvio ja sf-mitta viittaavat siihen, että meille voi tulla iso vauva. Apua, kuka sen pusertaa ulos?! :D Onneksi noi käyrät ja arviot voi vielä liikkua suuntaan ja toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Idylli uudesta ketjusta! :)

Tuli muutes mieleen toppapussista onko kukaan aikonut semmoista hankkia? Kun meinasin, että syntyy sopivasti just semmoiseen vuodenaikaan, että se toppapussi mikä käy turvakaukaloon vois olla kullanarvoinen ku ei tartte aina olla toppapukua ja montaa kerrosta vaatteita olla laittamassa. Just jos menee kylää tai kauppaa tai neuvolaankin.. Varsinkin ku entuudestaan 2 lasta ja niitä täytyy pukemisessa auttaa ja sit vielä vauva ni joku hermostuu aivan varmasti talvivaatteissa odottamiseen, että kaikki on kerenny vaatteet saada päälle.

Sokerimittaukset
Mä mittailen 2 kertaa viikossa arvoja, tänään just semmonen päivä taas. En mä ainakaan koe tätä mitenkään häiritseväksi, kun kuitenkin 5 päivää viikossa ku ei tartte mittailla :) ja luojan kiitos arvot on ollu tosi hyvät kotimittauksilla. ;) Mul on narahtan kaikis kolmes raskaudes aina paastoarvosta.. just se 5,3 ja muut arvot on ollu tosi hyvät. Veikkaan, että mul ainakii sen takii just on narahtan paastoarvosta ku oon tottun aina iltapalan syömää 11 illalla.. Nykyää syön 7-8 aikaa illalla.. Onhan se ihan eriasia ku syö vähä aikasemmin ku noin myöhään.. Ja ateria koot ja ainakii puolet pienemmät ku ennen raskautta. Siks varmaa se 5kg lähten pois. Eikä mun tee yhtää miel oikee herkkuja. Tai joskus tekee miel, sit mies käy ostaas vaik levyn suklaata, syön yhen rivin ja sit rupee jo äklöttää ku on niin makeeta ni mies syö loput :D sille on tullu tän raskauden kilot :LOL:

Liikkeet
Kyl on helpottava tunne ku joka päivä tuntuu vaan enemmän ja enemmän liikkeitä ja joka päivä ne vaan vahvistuu ettei voi olla erehtymättä. Ennen rakenneultraa ei hirveesti tuntunnu ja silloin ku jouduttiin se 3 kertaa ultraamaan ni huolestuin kyllä suunnattomasti, että jos toisella onkin joku hätä. Onneks kaikki on hyvin toisella. :heart:

Tyttö
Meillä mies on aina halunnu tytön ja kolmas tyttö nyt sit on tulossakin. Jotenkii tulee ajateltua, että se tytön vanhemmuus on tutumpaa ja turvallisempaa ku pojan. Mulla siis 4 pikkusiskoa mitä oon pienenä paljon hoitannu ja vahtinnu niin kai tää päähänpinttymys on sieltä jäänny. Vaikka ihan samalla lailla poikaakin rakastettais ihan yhtä paljon. Must tuntuu et mies sen takii tyttöä toivoo ku pojil tulee sit se mopo, piikki ja autoikä :LOL: vaikka samalla tavalla tyttöjäkin voi kiinnostaa. Ainakii meijän 3v likka osaa enemmän automerkkejä ku minä :kieh: ja muistaa kellä sukulaisella on mikäkii auto ja minkä värinen :LOL:

En malttais millään odottaa perjantaita ku silloin päästään hakemaan meijän nuoremman neidin 1v valokuvat! Esikoisestakin tuli niin hyvät kuvat ja varmasti nytkin tosi ihanat. :heart:

Jaahas, mitähän sitä tänään touhuis ku tuli eilen kämppä siivottua lattiasta kattoon ja nyt ulkonakin sataa ku esterin peestä ni ei sinnekkään innosta lähtee :(

Mut nyt lepuuttelemaan liitoskipuja :D

Niiskuneiti-87 ja murunen 21+1
 
Hello! Kaunista päivää tekee pihalla ja mie oon sisällä silitysrauta kourassa :kieh:

Elämä on siirtynyt osoitteesta A osoitteeseen B olo on kuin katujyrän alle jääneellä, mutta täällä ollaan =) täytyis varmaan alkaa lajittelemaan samalla kirpputorikamaa kun tulee käytyä nämä tavarat läpi. Kaapin paikat on riidelty ja verhoista jatketaan seuraavaksi :LOL: oli kyllä inhottava muutto kun ei minusta ollut mitään hyötyä :( portaiden kapuaminenkin kymmenennen kerran oli liikaa, saati sitten että olis saanut kannettua mitään! Iltapäivän päikkäreiden jälkeen ei meinannut päästä sängystä ylös kun koko ruhoon sattui, mutta nyt olo on aika normaali ja juniorikin potkuista päätellen selvisi koitoksesta pienellä potutuksella :D

Rakenneultra HUOMENNA! Aaah en malta odottaa että näkee ensinnäkin onhan kaikki kaverilla hyvin ja toisekseen jos vaikka saatais tietää kumpi sieltä olis tuloillaan :) Se onktin sitten heti aamulla, täytyy lähteä ajelemaan jo ennen kahdeksaa Treelle päin =)

Liikkeet tuntuu nyt koko ajan tosi hyvin! Tänään eilistäkin voimakkaammin :) ihan yhtäkkiä nämä vahvistui ihan sikana <3

Kauhean omanapainen viesteily täältä jätesäkkien ja pahvilaatikoiden keskeltä, ens kerralla enemmän :)

Lumineiti ja Uubo 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Kiitokset uudesta pinosta Idylli! :)

Rakenneultrassa siis käyty tänä aamuna, ja ne niistä tyttöunista... Meille tulee poika. :heart: Ei jättänyt kundi arvailujen varaa, jalat levällään siellä vehkeitään esitteli ja muutenkin oli kova vauhti päällä. :D
Istukka mulla etuseinämässä, eli vilkas jätkä siellä on, ite vaan en tunne kun kuplintaa ja muutama selvä potku tuntunut, nekin enempi tossa sivulla.

Mulle voi siis päivittää ton ihan-varman-tyttö-olon tilalle poika lupauksen. :LOL:

Lily_ + kundi 20+0 POKSS!
 
lumineiti unohtunut vallan onnitella uuden kodin johdosta :) pakko kysyä: riitelettekö oikeasti huonekalujen paikasta ja verhoista? vai oliko se vaan voimakkaasti ilmaistu huumoripläjäytys ;) ??

loppuvuoden lapset tää onkin merkillinen keskustelu :) siis aihe ylipäätään... en viiti minkään hepun kolumneja edes avata, aivan turhakkeita moiset ...
esikoulu käydään tietääkseni sitä varten, että se auttaa havaitsemaan, onko lapsi koulukypsää tavaraa, vai jatkaako eskarissa vielä vuodella.
ei siitä mitään ihme asiaa kannattas ees tehdäkään. meille sanoi kartoitus-testien tulokset että tyttö on ikäistään kypsempi, että juurikin pojat on yleensä niitä että saattaa joutua jäämään eskariin vielä vuodeksi, jos on loppuvuonna syntynyt.
omassa tytössäni ei ole missään vaiheessa huomannut ei opettajat eikä muutkaan, että olisi jotenkin erilainen. ja meni 6-v. kouluun.itse asiassa pärjännyt oikein hyvin koulussa.
itse olen varhaiskasvatuksen parissa myös ammattiani harjoittanut, ja kyllä se vaan niin on että paljon riippuu juuri kotoa, mitä lasten kanssa tehdään ja touhutaan, vai töllääkö ne esim töllöä tai pelikoneita suuren osan päivästä... saako lapsi riittävästi aikaa vanhemmilta, onko yöunet riittävät? jne jne...
 
Viimeksi muokattu:
Heinäkuu ja helle!
yritän tässä parvekkeella kirjoittaa vaihtelevan auringon ja pilvisyyden välissä..

Parina aamuna on masussa alkanu kauhee rumba, kun kello on herättäny. Yritä siinä sitten ottaa viel 10 min torkut!
Mies lähti tänään keikkahommiin, mut toivottavasti ei venähä pitkäks, että tulis jo parin päivän päästä kotiin. Ennen tykkäsin ihan, kun sai olla omassa rauhassa muutaman päivän, mutta nyt en haluais ollenkaan, että se lähtis. Onneks seki oli sitä mieltä että viimistään kun jään äippälomalle, niin seki kieltäytyy reissuista. Siinä vaiheessa asutaanki jo korvessa, ettei tasan oo jättämässä mua yksin sinne! :D
Muutossa kyllä jänskättää seki, että sitte on 60km synnyttään, kun nyt ois noin 1 km... Että tosiaan jännitystä elämään, jos satun oleen yksin kotona sillon ja mies täällä 60 km päässä töissä.

Ruokajutuista vielä. Tässä vähän aikaa sitten valkeni vasta, että jäätelöissä saattaa olla tosi paljon E-koodeja! Mä kun oon yrittäny lisäaineita vältellä enkä oo niistä huomannu kattoa. Oon aika hyvä jäätelönkuluttaja. Miehelle tosin ei oo menny perille, etten sais syödä kauheesti lakritsia ja salmiakkia, kun se perjantainaki jätskiautolta haki jo toistamiseen Tyrkisk peberiä ja lakujäätelöö. Eikai se oo kauheesti mullekaan menny perille... irtokarkkejaki kun hyllyttää (nyt onneks jo paljon vähemmän), niin pitää välillä maistaa just lakuja ja salmiakkeja, onko menneet liian koviks.. Onneks nyt yleisesti syön karkkia tosi tosi vähän ja yhä enemmän se ällöttää, kun ajattelee millanen terveysriski se oikeesti on! Oon vaan onnellinen kun pääsen pois niiden hyllyttämisestä, kun se ainakin tarjous-aikana tuntuu samalta kuin hyllyttäis tupakkaa. Mistä pääsenki siihen, että ollaan itse asiassa miehenki kanssa päätetty, että meidän lasta yritetään kyllä viimeiseen asti säästää karkeilta. En tiiä oonko sanonu tästä aiemmin, että meidän lähipiirissä on yks kolmevuotias, jota joudutaan huijaamaan syömään oikeaa ruokaa sillä, että ruoan jälkeen luvataan karkkia tai muuta hyvää! Se söis varmasti maailman kaikki karkit jos vain sais. Eihän lapsi ymmärrä minkälaisille terveysriskeille altistuu. En oikein ymmärrä päiväkotienkaan tai muiden hoitopaikkojen karkkipäivätouhua. Se on tiesti vaan niin helppo lahjomismenetelmä seurauksia ajattelematta...

Noniin, olipa vuodatusta ja omaa napaa...

Kiitos muuten niistä Kelaa ja "pullonkaulaa" koskevista vastauksista :) Yritän selviytyä.

mnica ja rinsessamöntti 22+4
 
Tsemppiä muuttoihin, menneisiin ja tuleviin, Lumineiti ja kaikki muut, jotka aiheesta ovat puhuneet! Oma muutto tapahtui kuukausi sitten, ja vieläkin yläkerta on kaaoksen vallassa seinäremppojen takia, ja tavarat hakevat paikkaansa varmaan vielä pitkään. Tilattu ruokapöytäkin tulee vasta kuukauden päästä. Muutot ottavat pahasti voimille, raskaana ollessa vielä enemmän.

Kiitos vinkeistä närästys-asiassa! Viime yönä maha ei ollut tulessa, toivottavasti oli ohimenevää vaivaa. Pitää ottaa asia kuitenkin puheeksi neuvolassa, kun ylihuomenna käyn taas tätien juttusilla.

Vielä siitä loppuvuoden lapsi-teemasta. Muistinkin nähneeni lehtijutun, joka linkitettiin tännekin. Uskon enemmän opettajien yms. puheita, kuin neurologin. Olosuhteilla, kannustamisella ja persoonalla on varmasti syntymäaikaa enemmän merkitystä. Jos koulun alkaessa näyttää siltä, että tarvitsee olla vielä tuplavuoden eskarissa, se on sen ajan murhe! Ja eipä olla tekemässä jääkiekkoilijaa meidän lapsesta, joten ei paljon sureta leijonapaidan tavoittelemisen menetys! :D Tuskinpa oma äitini päin naamaa kommentoi mitään loppuvuoden lapsi-asiaan, kun saa kuulla raskaudestani parin viikon päästä. Inhottavaa vain, että siskolleni niin sanoi. Me kuitenkin annettiin lapselle lupa tulla jo viime vuoden keväästä saakka, ja itse valitsi hetkensä. Lapsettomaksiko tässä olisi pitänyt jäädä? Voinhan kysyä asiaa äidiltäni, jos jotain valitusta kuuluu.

Nynaeve ja Pp 19+1
 
Piitkästä aikaa heipat!

Rakenneultrasta kotiuduttu ja kaikki hyvin. Tosi tarkasti lääkäri tutki kaikki elimet (noin 30 min. kesti)ja kaikki oli ok. Kovasti toinen liikkui ultrauksen aikana, tuntui hassulta kun olin jotenkin ajatellut että liikkuu vain silloin kun jotain tuntuu ja muutoin nukkuu. Sukupuolta ei nähty kun jalat oli tiukasti yhdessä koko ajan. Epäilenpä kuitenkin että tyttö on kyseessä (vai voiko ne vehkeet pysyä niin hyvin piilossa?)

Nyt on hyvä mieli lähteä reissuun!

Nelli 20+3
 
Moi Naiset! :)

Pari päivää olen ollut lukematta ja aivan kauuuuuuuheasti olette taas kirjoitelleet! Ja kiitos Idylli heinäkun pinosta. :)
Tsemppiä muuttolaatikoitten parissa pyörähtelijöille ja onnittelut ultrissa käynneille!:):heart:
Vaikka mitä olisi kommentoitavana, mutta menisi tunti tolkulla aikaa, joten kommentoin nyt jotain. :xmas:

Loppuvuoden lapsista: Minusta aivan niin turha juttu, johon en kolmea sekuntia kauempaa halua ajatuksiani uhrata, ihan höpöä. Toki voi tuo syntymäajankohta jossain vaiheessa vaikuttaa jotenkin, mutta ei ongelmaksi asti.

Närästys: löytyy kyllä tässäkin raskaudessa. Tuollaista yöllistä mahan polttela/kipuilua on ollut. Rennie ei sanottavammin kyllä auta, mutta on tyhjää parempi. Pitäisi vain muistaa välttää närästystä lisääviä ruoka-aineita ja laittaa pari tyynyä pään alle nukkuessa.

Joku kyseli pukamista? Juu, löytyy niitäkin. Edellisistä raskauksista on jäljellä kaksi ulkoista ja yksi sisäinen, nyt olen havainnut yhden uuden sisäisen pallukan. :$ Tuntuu että olen yhtä suurta pukamaa aina kun nuo oikein ärtyvät pahoiksi. Pukamavoidetta olen käytänyt ja se tuo kyllä hetkelisen avun. Joskus ennen mielsin pukamat mummojen vaivoiksi, mutta tässä sitä ollaan pukamien saartamana. :kieh:

Lämpöpussi : Meille hommattiin kun kuopus syntyi hänkin marraskuussa. Oli kyllä varsin kätevä tuolloin alkuajasta kun ei tarvinut aina pukea esim. autoreissulle talvihaalaria tms. Merkkiä en kyllä nyt muista, mutta logossa taisi olla jääkarhun kuva ( Oisko ollut eisbrärchen? )ja hintaa oisko ollut 40-50 e. Hankin tuon kyseisen pussin suositusten perusteella ja tosi hyvä on ollutkin. Ei pientä ole palellut. :)

Hengästyttääkö ketään? Olen huomannut nyt viime viikkona että olen ruvennut hengästymään tosi helposti. Ei tarvitse kun vähän rivakammin polkaista pyörällä, kun jo tuntuu että henki salpaantuu. :| Lisäksi on väsyttänyt nyt enemmän ja muutenkin ollut vähän vetämätön olo. Mietin, että oisko anemia taas nostamassa päätään? Keskiviikkona on neuvola ja silloinhan se selviää. Viimeksi on arvo mitattu rv.8, että jo on aikakin tsekata tuo.

Tuosta sokerirasituksesta ja kuka siihen joutuu :Itse en ole koskaan joutunut. Vaikka olen ollut yli 25-v ensisynnyttäjäkin. Ja noita muita altistavia tekijöitä ei olekaan ollut.
Taitavat olla aika paikkakuntasidonnaisia ja muuttuvaisia.

Mukavaa kesämaanantain jatkoa teille kaikille! :)


Erika76 & Iiris-Irmeli 22+0 ( POKS! :) ) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia uudesta pinosta!

Ja terveiset rakenneultrassa, käytiin just ja oltiin sellainen reilu puolituntinen (Tampereella). Vauva on kunnossa ja liikkuvainen ja poika!:):):) Poikaolo tässä on kyllä ollutkin, sillä miehen suvussa syntyy pelkkiä poikia, ja mun musiikkimaku on vaihtunut omituisesti raskauden aikana Billie Holidaysta tukkaheviin. Jännittää kyllä, mulla ei oo veljiä enkä tajua pojista mitään (aikuisista pojista ehkä vähän). Laskettua aikaa myös rukattiin vähän niin että nyt olen 20+0.

Lämpöpussit: Ajattelin hankkia sellaisen pikku jääkarhun pussin vai mikä se nyt on. Jostain luin just, että ihan pienelle ei sitten tarvi huolehtia niitä ulkohaalareiden hankintoja, kunhan pukee lämpimät sisävaatteet ja sujauttaa pussiin. Ostin juuri yhdistelmävaunut käytettyinä, ja niiden mukana tuli lämpöpussi, joka musta on kyllä enemmän sellainen kesäpussi. Oon kyllä näissä ihan tietämätön, ekaa odotellaan. Muita hankintoja en oo vielä tehnytkään, paitsi kirpparilta kantoliinan. Yritän saada mahdollisimman paljon pakollisia hankintoja käytettynä, kun uusista ei sitten tiedä sopiiko kuitenkaan, ja maksaa monta sataa. Tuosta kaukalostakin on ollut juttua, että toiset kaukalot ovat kauhean pieniä/ahtaita, ja ajattelin hankkia senkin käytettynä. Mites muut, joko olette hankkineet tarvikkeita yms?

Hengästyminen; Mua ei liikkeessä hengästytä vaan joskus selällään maatessa:) On kyllä sellaista huokailu-hengittämistä välillä, että ihmiset luulee että mä kyllästymistäni/huolestumistani huokailen.

Nyt on lähdettävä iltavuoroon, mukavaa kun olo on sen verran parantunut, ettei työssäkäynti tunnu enää eikä vielä raskaalta.

Empiria ja poikanen 20+0
 
Tuosta loppuvuodesta syntymisestä, tuli luettua tuo artikkeli myös jo aiemmin jostain nettisivulta. En nyt ihan jaksa uskoa siihenkään, joihinkin saattaa toki vaikuttaa jossain vaiheessa elämää. Itse olen syyskuussa syntynyt ja en ole mitenkään siitä koskaan kärsinyt. Paitsi amiksessa, kun oli 2-vuotinen kuljetuslinja, niin en ehtinyt korttia saamaan keväällä, kun muuten olisin valmistunut. Piti syksyllä vielä sitten se kortti käydä ajamassa. Mutta positiivisena puolena tuossa oli, että sain paljon enemmän ajotunteja, kuin ne ketkä heti alkuvuodesta oli syntyneet. Meitä oli sellainen 4-5 hengen porukka loppuvuodesta syntyneitä ja jos ei muuta tekemistä ollut, niin laittoivat meidät keskenään ajoradalle harjoittelemaan. Oli sitten ajokortin saatuaan ihan valmis yksinkin liikenteeseen. Ja pienempänäkään ei ollut koskaan haittaa tuosta, jo ennen kouluikää kuulemma autoin 3 vuotta vanhempaa isoveljeä esim matikan läksyissä :D Lukemaan tosin sitten opin vasta koulussa. Mutta minulla muutenkin ollut vahvempi puoli tuo matikka ym, kuin kielelliset asiat. Ja kotonakaan ei juuri opetettu mitään, mutta esim. pikkuveli oppi lukemaan sitten jo 4-vuotiaana. Tosin minä pikkukaveria aina välillä vähän jeesasin, kun halusi opetella vaikka mitä. Eli riippuu paljon myös persoonasta nuo asiatkin.
Ja tosiaan, eipä tuo aina onnistu tehdä niitä lapsia just silloin kun haluaisi. Meilläkin siihen se reilu puoli vuotta meni. Eikä tullut mieleenkään keskeyttää yritystä muutamaksi kuukaudeksi tuollaisen asian takia. Ja onneksi tosiaan ei ole tarvinnut toistaiseksi kuulla mitään erikoisia kommentteja mistään suunnalta. Jännittää tosin hieman kun miehen täti ja mummo tulee huomenna käymään ja he eivät vielä tiedä raskaudestani. Mummo varmaan ainakin ilahtuu, täti taas on omalla tavallaan vähän outo.

Närästystä tai muutakaan vaivaa ei ole ollut, ihmeen helpolla on raskaus mennyt tähän asti. Magnesiumia olen välillä nappaillut, kun meinaa kramppia jalkaan iskeä, mutta ei mitään muuta. Mitä nyt vatsanahkaa kiristää ajottain, mutta rasvaus auttaa siihenkin. No, oon erittäin tyytyväinen tähän, riitti että alussa sai olla pelko takamuksessa sen vähäisen vuodon takia. Toivottavasti jatkuis samanlaisena ja synnytyskään ei olisi kovin kamalaa.
Lomakelitkin tuli vihdoin ja keskiviikkona olis tarkoitus pieni reissu heittää päiväseltään. Olishan se kiva ollut jossain pidempääkin käydä, mutta tähän on tyydyttävä. Mies kun ei erityisen innokas ole matkustamaan. Ja noita kavereitakaan ei kovin paljon ole, etenkään sellaisia, joilla olisi rahaa tai sitten aikaa.

Tirppana & 19+2
 

Yhteistyössä