Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Anukkio Ei mitään EHKÄ mainitsen, vaan MAINITSET asiasta lääkärineuvolassa! Jos sulla on kauheat liitoskivut ja et jaksa kauan seistä niiden takia, on mun mielestä jo sellainen asia, että saikkua vaan muutama päivä, että tilanne rauhottuu. Ja mikäs siinä jos kerran räjähdät ärsyttävälle luokalle, aina voi pistää raskaushormonien piikkiin ja luokka varmasti rauhaantuu...pitäähän niidenkin jotain oppia elämästä, kuten se, että kannattaa olla kiltisti raskaana olevien läheisyydessä.. :rolleyes:
Ja itse kullakin varmasti tulee niitä hetkiä, kun vauvan möyryäminen osuu huonoon hetkeen eikä vois vähempää kiinnostaa. Kyllä se siitä taas!
Tsemppiä ja jaksuja! :hug:

Fourth gift. Juu, tiedän kyllä, ettei pitäis turhia hermoilla MUTTA KUN :)
Olihan niistä korvikkeiden maidosta jotain, että ne ois vielä spesiaalikäsiteltyjä, ettei tuu mitään ongelmia.....seki pistää sit vaan epäilyttään, että mitä se käsitellyn käsitelty lopulta on. :x
Ja jossain kanssa joku oli kommentoinu, että pienirintasena sitä maitoa oli tullu kuitenki ku paloletkusta ois ruutattu... :D Noh, aika näyttää, aika näyttää.

Miehen poissaollessa tein vihdoin kaalilaatikkoa... en vaan tiiä miten sitä uskaltaa syödä nyt raskausaikana, noita ilmavaivoja ajatellen. Kohtapa selviää :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Anukkio, onko sulla joku syy ettet voi jäädä sairaslomalle?

Mua kanssa sekä stressasi että sattui työssäkäynti. Neuvolatäti aika hyvin hälvensi mun omantunnontuskat, kertomalla, mistä supistelut johtuu: istumatyössä kohtu painaa reisien verisuonia niin, ettei istukka ja kohtu = vauva, saa verta.
Joo, en halua sitä!

Sitten ajattelin myös sitä etten voi jättää työpaikkaa ja -kavereita pulaan. No, siihen yritin sitten etsiä, että mitä palkintoa saan, kun vaarannan oman ja vauvan terveyden ja oman mielenterveyden töissäkäymällä. Kun kuitenkin tulen olemaan pois seuraavan väh. vuoden. Ja vauvalomien jälkeen tulen olemaan töissä vielä 20-30 vuotta...
En saa mitään. En kultatähteä, en papukaijamerkkiä, en palkkalisää, en mitään.
Niinpä menin neuvolalääkärille, kerroin supisteluista ja stressistä.

Nyt olen sairaslomalla. Stressi ei ole vielä helpottanut kokonaan, mutta auttaa kuitenkin se, että nyt ei tarvi joka helvetin aamu tsempata itseään jaksamaan töissä.
Ja sitten tulla kotiin ja maata kuin raato sohvalla..
 
Korvikkeista ja allergioista: Pikaisesti kommentoin.. Meillähän esikoinen on laajasti ruoka-aineallerginen, astmaatikko ja siitepölyallergikko. Tällä hetkellä sopivia ruokia on noin 25 kpl, joista suurin osa rajoituksin ts. sopii vain kypsennettynä. Ikää kohta 5 v. Meillähän oli niin että täysimetin alkuun mutta paino ei noussut, kieltäytyi syömästä jo aika ensiviikoista alkaen ja sain neuvolasta kehotuksen antaa lisämaitoa (oamn maidon riittävyydessä ei ollut missään vaiheessa ongelmaa ja pumppaamallakin sain tulemaan sen mitä vauva söi, lehmän geenit vissiin :) ). Lääkärissä ja neuvolassa ravattiin, lapsi oksenteli päivittäin, huusi päivät ja yöt. Minä olin imetysdieetillä ja lapsella todettiin mm. refluksi 2 kk iässä. Korvikkeelle lapsi siirtyi täysin 5 kk iässä ja sopiva korvike löytyi 6 kk iässä. Tässä vaiheessa oli kokeiltu melkein kaikki apteekin erikoismaidot mukaanlukien aminohappopohjainen Neocate ja kaikki todettu sopimattomiksi. Meillä parhaiten sopiva korvike oli lopulta soijamaitokorvike ja toiseksi parhaiten sopiva ihan perus jauhemainen NAN. Rintamaito oli kaikista kamalinta. Itse olen tulokkaaseen varautunut ostamalla kahta eri lehmänmaito-ja soija-allergiselle sopivaa apteekin korviketta varastoon muutaman purkin. Tämä siitä syystä että uusi tulokaskin on melko todennäköisesti jossain määrin allerginen. Jos tällaista allergiataustaa ei ole, olisin aika huoletta ja antaisin ihan tavallista kaupan peruskorviketta, ne on ihan hyvää tavaraa ja tärkeintä on että vauva saa ruokaa, ei se, tuleeko se pullosta vai rinnasta. Myös osittaisimetys on hyvä vaihtoehto, parempi ainakin kuin hampaat irvessä imetys ja periaate olla korviketta antamatta vaikka lapsi sitä tarvitsisi.

Rauli Mäkelä on "guru" näissä immuniteettiasioissa mutta kuten niin moni muukin oman alansa pioneeri, pikkaisen turhan kapeakatseinen. Etukäteen antibiootteja jne. ei kannata stressata, niitä käytetään jos on tarvis ja sen jälkeen sitten mietitään, miten vahinko suolistolle korjataan.

HilmaVilma 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä HilmaVilman kanssa :) Meillä kans muuten esikon kanssa kokeiltiin kaikenlaista kun luultiin lapsen oireita alkuun allergiaksi. Oltiin kokeissa ja testeissä, tähystyksessä, dieetillä, testailtiin eri maitovalmisteita ja vaikka mitä. Vasta tosi myöhään selvisi että suolisto ei vain ollut tarpeeksi kypsä toimiakseen. Eli pari vuotta testattiin ja kokeiltiin kaikkea melkeinpä turhaan :O Mutta eihän noista aina tiedä.. Aika tasan 3v. syntymäpäivän tienoilla hurrattiin ekoille luonnollisille vessareissuille :heart:

Pulloruokinta
on osoittautunut tosi hyväksi valinnaksi. Täysimettää voi vaikka antaakin pullosta. Minä pumppasin heti alusta asti maitoa pulloon ja pakastimeen jotta sain maidonerityksen pysymään vauhdissa. Siinä sitä sitten mieskin pystyi auttamaan vauvanruokinnassa ja äiti saa pieniä taukoja ja voi tehdä happihyppelyitäkin raikkaassa ulkoilmassa, siis välillä ihan YKSINKIN kun ei tarvi stressata tuleeko vauvan nälkä juuri silloin :) Kaikki vauvat ei tietty tykkää pullosta, mutta en tiedä onko sillä vaikutuista että opettaa pulloon jo heti alussa? Meillä vauva sai pullon suuhun alusta asti, harvemmin toki kuin rintaa mutta kuitenkin.

Tutti Mitenkäs teidän muiden lapset on syöneet tuttia? Meidän lapsista kumpikaan ei ole tykännyt syödä tuttia koskaan. Olisin välillä voinut kokea tutin helpottavana apuvälineenä. Esikko söi (ja syö edelleen) kyllä peukaloa :D Mutta tämä toinen ei syö sitäkään. Kakkosen kohdalla koitettiin opettaa tutille jos se olisi yhtään helpottanut imemisen tarvetta ja vähentänyt yösyöttöjä nyt taaperoiässä mutta ei.. ei yksinkertaisesti vain tykkää tuteista, edes leluina.

Ääh, otettiin rajusti yhteen miehen kanssa :( Tosi paha fiilis.. mies petti luottamuksen jo ties monettako kertaa ja enää en yksinkertaisesti kestänyt. Tuntuu että kaikki kaatuu päälle kerralla!! : / Miksi lupauksen pettäminen pitää toistaa? Miksei voi ottaa opikseen.. huokaus.
 
Harakanhattu katsoin samaa! :)

Itselläni on etuseinämässä istukka ja kyllä liikkeet tuntuu todella hyvin, poika riehuu minkä kerkeää!

Itselläni huonotolot jatkuu ja ennakoivia suppareita tulee useasti, se saa välillä säikähtämään. Vatsa kasvaa ja tuntuu aivan kuin iho repeäisi.
Seuraava neuvolalääkäri vasta 29.8 ja neuvola menee ensikuun 12 päivään.. en malttaisi odottaa..

Eikö neuvola käynnit rv 31 jälkeen ala tiheentymään kahden viikon välein?
nestemäistä vuotoa ollut vieläkin.. omasta mielestäni se ei ole virtsankarkailua, mutta mistäs sitä tietää.. täytyy varmaan alkaa harjoittaa enemmän lantionpohjanlihaksia. :whistle:

eveliinu
 
Nukkis et ole yksin tuon syömisen kanssa. Minä vetelen edelleen massiivisia annoksia hyvällä ruokahalulla. Ja koko ajan on nälkä. :cool: Mieskin kommentoi välillä, että ei voi olla taas jääkaapilla. Muttakun nälkä on, niin silloin on syötävä. :D

Töissä on jo aika tuskaista. Seisomatyötä kun teen, niin illalla huomaa kyllä kolotuksista ja kivistyksistä, että ei tässä ihan niin vetreitä enää olla kuin ennen. Vielä pari viikkoa sitten tuntui, että jaksan hyvin olla ja seisoa ja kävellä työpäivät, mutta sitten yhtäkkiä tuli tämä särky kuvioihin. :( Toivottavasti kuitenkaan ei tarvitsisi saikulle jäädä ihan vielä. Mielelläni olisin töissä ihan oikean äitiysloman alkuun saakka. Mutta toki jos tilanne vaatii, niin saikku on aina parempi kuin itsensä kiduttaminen. Mulle tuo työpaikka kun on vielä sellainen paikka jossa viihdyn, ja johon on oikeasti kiva mennä. Päivät menee kuin siivillä, kun viihtyy työssään. Jos saikulle joutuisin, niin olisin varmaan silti useamman kerran viikossa taukohuoneessa kahvittelemassa ihan vaan nähdäkseni ihania työkamuja. :D

Nukkis, koita jaksaa siellä riitelystä huolimatta. En tietenkään tiedä miten vakavasta asiasta on kyse, mutta tsemppaan sua tältä etäältä joka tapauksessa.

Ja vielä tervetuloa eveliinulle! :wave: :flower: Kiva, että vieläkin porukka kasvaa, vaikka parin kuukauden päästä on jo ekat lasketut käsillä. :eek:

Acacia 29+1
 
RINTOJEN KOOLLA ei imetyksessä ole väliä. Kaverini AA ja hyvin täysimetti puol vuotta ja jatkoi vielä puol vuotta sen jälkeenkin. Itsekin melko pieni rintanen ja aina imetys onnistunut ja maitoa riittänyt. PAINONNOUSU JA IMETYS Painoine 52kg (167 pitkä) kun aloin odottaa esikoista ja imettäessäni paino laski reilusti alle 50kg mutta maitoa riitti. Eli vaikka paino putooakin niin ei se tarkoita että maidontulo välttämättä loppuisi siihen. Taisin imettäessä syödä 1-2 jätskiä päivässä vaikka muuten jätski ei nyt välttämättä ole se lempiherkku. Ei ihme että maito maistu myös vauvalle, tais olla aika makeeta ;)

EVELIINAlle tervetuloa joukkoon! Olisko sulla valkkari se mikä housuihin lirahtaa? Raskaana ollessa kun sitä voi tulla paljon ja voi erehtyä luulemaan lapsivedeksi. Sulla la päivä ennen mua mutta kuitenkin samat viikot? Mulla 27+6 tänään (la 15.11).

SYNNTYSTÄ mietin paljon, lähinnä sitä että haluaisin jo synnyttämään ja saada vauva syliini!! Päivät/viikot kun menee NIIN hitaasti, en malttaisi ollenkaan odottaa. Tosin tiedän sen että vaikka synnytyskipu unohtuu nopeasti niin se myös palautuu mieleen yhtä nopeesti... Heti kun ekat supistukset ja varsinkin ne ekat kovat ja kivuliaat tulee niin miettii kyllä nopeesti että Voi V*** miks mä tein tän taas!! :D ;)

ANNOSKOOT on kyllä täälläkin jo vähentyneet. Tulee kovinkovin tukala olo jos syön yhtä paljon kun aikaisemmin. Itse raskausmasu ei nyt ole niiiin kovinkovin iso mutta ruokailun jälkeen paisuu tuplakokoon. Ei kivaa...

Kamala VÄSY jatkuu joten pikku hiljaa tästä nukkumaan...

Korvapuusti 27+6
 
  • Tykkää
Reactions: eveliinu
Huuuuuh, päivät lipuu ja mä oon istunu transsissa saumurilla kaiket päivää ja iltasin miehen kanssa sitten kaikkea kotihommia. Ei ole tullu koneella istuttua entiseen malliin, niin oon viihtyny nyt enemmän tuolla facebookin puolella jutskaamassa.

Mutta tervetuloa eveliinu joukkoon kirjavaan! :) oikaan paikkaan löysit!

Kela-asiaa kyselisin onko teillle muille tullu jo päätöstä äitiysrahoista ja äitiysloman aloituksesta? Siis Kelalta? Kun mulla näyttää tuo Kelan-sivu että hakemus saapunut 27.7 mutta ei mitään päätöstä, vaan ei sieltä ole mitään lisäjuttujakaan pyydelty? Mietin vaan että käyköhän se vai eiköhän se käy kun hain varhennettuna sitä äitiyskauden alkua.. Tuntuu että niin moni tietää jo koska loma alkaa, vaan eikös Kelasta pitäis tulla se päätös ensin? Ite oon ihan pihalla koska alkaa virallinen "äitiysloma".
Emmää tiärä, oon ihan pihalla miten tää ny menee ku oon työttömänä nyt ennenku nuo rahakaudet ja nimikkeet vaihtuu.. Osaisko kukaan vääntää ratakiskosta?

Kummiasiaa sitä vaan mietin että omat kummit pitäis kutsua.. niin en kyllä ite halua kutsua miehen kummeja enkä kaikkia omiakaan, tai siis mies ei tunne yhtäkään kummiansa, ja minä osaan luetella kolme, joista kaksi on minulle hyvin kaukaista ja tuntematonta ihmistä, onkohan heitä edes enempää? Tuo kummi kenet tiedän on kutsuvieraslistalla muutenkin, kun on tätini. Mutta ei mulla ainakaan ole ollu sellasta mielikuvaa että se olis niin erikseen tapana :|
Ja kummien kysymisestä pariskunnittain, niin ei mun mielestä kyllä, eihän kaikkien kavereiden tulevia ja meneviä kavereita ny voi niin tuttuina pitää kuin sitä kaveria ketä aikoo kysyä kummiksi, tosiaan voi tulla kaikkia eroja ja muita.. Kuullostaa omituiselta, en ole kuullutkaan että niin olis tapana?

Nimejäisten juhlapaikkaa joku mietti, me meinataan pärjätä täällä kotikonnuilla meidän 84m2 kerrostalokolmiossa, laitan kylmästi seisovan pöydän olohuoneeseen meidän ruokapöytään ja haalitaan sitten tuoleja vähän kasaan ja meillä on iso sohva ja sohvapöytä mihin mahtuu sitten istuskelemaan, ei ole tarvista isommalle tilalle, eikähän kaikkien tarvitse mahtua pöydän ääreen istumaan, kun ei mikään familydinner ole kyseessä :) pohjoisen juhlat on varmaan sitte mun porukoiden omakotitalossa, vaan ei sinnekkään sen enempää ole porukkaa tulossa kuin meille täällä etelässäkään :) kivat pienet ja rauhalliset juhlat niin ei juhlakalukaan ota liikaa stressiä hälinästä.

Painoarviota ei meilläkään ole tehty kuin rakenneultrassa :O ei ole sen jälkeen mitään arvioita otettu, sf-mittoja vaan. Tosin en tiedä mitä tehdään siellä ä-polilla kun alkaa seurannat niin varmasti tulee sieltä arviota sitten.

Annoskokoja on täälläkin täytyny pienentää, ei mahu ja napa ruskaa pienestäkin. Tuntuu että mitä enemmän syö sitä enemmän närästää :x Oon kyllä muutenki koittanu olla syömässä jotain vähän koko ajan, niin ei jäis tilaa makean nälälle ja sitten noiden sokereiden takia.

Sokeriseuranta alkaa ensiviikolla, sain kutsun Taysiin äitiyspolille. Pyydettiin varaamaan aikaa 3h :O mitähän siellä tehdään? Mun täytyy ny mitata 6 krt/pvä sokereita ja ottaa 3pvä ruokapäpiväkirja mukaan sinne ennenkuin menen... Saa nähä mikä soppa siitä syntyy. Mutta jotain positiivistakin - niin arvot on nyt lähteny paraneen huimasti! Alkaa jo näkyä ennen ruokaa -arvoissa 5:lla alkaviaki lukuja samoin ku paastoissa :LOL:

Allergioista ja korvikkeesta. Siinä käsityksessä minäkin olen että ei se ole mikään isoin tekijä sen suhteen että tuleeko vai ei tule allergioita, että syödäänkö korviketta ja mitä korviketta syödään. Sitä altistaa lasta allergioiden syntymiselle paljon muussakin kuin syömisessä, allergioiden tuleminen on vähän monen asian summa. Tein opinnäytetyön aikanaan allergioihin liittyen niin perehdyin muutamiin mielenkiintosiin tutkimuksiin siitä mistä allergiat ja niiden lisääntyminen johtuu, niin kyllä se niin vain on että allergiat lisääntyy tulevaisuudessa vaikka kaikkemme tehtäis ettei, johtuen esimerkiksi ilmansaasteistakin.

Meinaan hyvä esimerkki tästä on se että kasvien siementen (eli siitepölyn) hiukkaskoko pienenee vuosi vuodelta johtuen ilmansaasteista, joka mahdollistaa sen että vuosi vuodelta ihmisten keuhkoihin pääsee yhä enemmän ja enemmän "ylimääräistä" tavaraa koska niin pientä tavaraa vain yksinkertaisesti on ilmassa enemmän kuin ennen.

Yhden sellaisen altistajan poistaminen, joka on tutkimuksissa jossain määrin todettu lisäävän allergiaa ei siis estä allergioita tulemasta, kun niin paljon mistä ei edes tiedetä mikä on siinä kuviossa mukana.. niin en jos ei allergiataustaa ole paljoakaan niin myöskään tuosta korvikkeesta nyt niin paljon huolehtis..

Voimia kaikille kauheesti töissä jaksamiseen! en ite pystyis enää kuvitteleen että olisin töissä nyt, vaikka oonkin nyt istunu ompelemassa lähes tauotta sen ajan kun mies on töissä, mutta on ihan eri asia istua kotona lempipuuhissaan kuin töissä.. Vaikka mahassa joku tuntuukin välillä herättelevän että "akka hei koitaha nousta kävelee välillä!" Ja jos mietin sitä paikkaa missä olin töissä niin huhheijaa, musta ei ois ollu mitään hyötyä varastossa enää piiiitkään aikaan :x hienoa jos jaksatte äitiysloman loppuun asti painaa, mutta muistakaa ottaa iisisti :flower:

(.) Sen ihmeellisempiä kuulumisia ei meillepäin ole.. Maha on iso ja sitä katsotaan pitkään, ympärysmitta lähenee 110 kovasti.. Syksyn tuntua on jo ilmassa ja kauhee pesänrakennusvimma on päällä. Ompelukone laulaa yötä päivää, mieski totes että tais se saumuri olla aika hyvä ostos :cool: hyvä vaan, saa tuota kangaspölyä pöllyteltyä nyt eikä sittenku vauva tulee, jos tämä into laantuis ennen sitä. Muuten on ollu mieli vähän maassa ja kaiken näkösiä ajatuksia päässä. Itsekki huomasin sen lööpin mistä täälläki on puhuttu ja tuntuu että nyt noita tapauksia on ihan hirveästi ollutki, vaikka oon aina kuvitellu että "yleensä kaikki menee hyvin, nuo on poikkeustapauksia"

Jätkä potkii mahassa kovasti, meidän villi-mies Viljami :heart: kuten isänsä puhuttelee jo mahaan hänen tulevalla nimellään :) mulla on kauhea missio saada pidettyä nimi lähipiiriltä salassa, niin että se tulisi nimejäisissä vasta esille, mutta oon meinannu jo ystävälleni liian monta kertaa sen lipsaista :D saa nähdä onnistunko pitämään kieleni kurissa sinne jouluun asti :LOL:

Lumineiti ja villi-mies Uuboli 27+3
 
Tervetuloa eveliinu! :wave:

Tutti ei oo koskaan ollu meillä käytössä. Pojalle kyllä ostettiin niitä alkuun, mutta ei se koskaan oo niitä suostunu syömään. Eikä myöskään tuttipulloa oo kelpuuttanu koskaan, vaikka kuinka yritettiin sitä opettaa. Tissiä sitten söikin sen 1v2kk.

Kolme yötä on nyt mennyt aika huonoilla unilla, enkä päivälläkään oo saanu nukuttuu.. Tänään kun sitten lopulta nukahdin pojan viekkuun päikkäreille, nii eikö tietysti just sillon ovikello soi. :kieh: Ensin en meinannu avata, vaan jatkaa vain unia, mutta sitten ajattelin että siellä on kuitenkin se sähkömies jonka piti tulla mittaamaan jotain signaaleja, vaan eipäs ollukaan ku joku hemmetin imurikauppias josta ei meinannu millään päästä eroon! Argh! Kaupitteli vielä niin kalliita imureita, ettei ihan heti kyllä oo semmosia summia laitettavaks imuriin, oli nimittäin kalliimpi ku meijän tämän hetkinen auto! Ja sitte ku lopulta pääsin siitä eroon ja köllähin sänkyyn, ni ei tietenkään enää uni tullu. :stick:
Ärsytti niin maan pirusti!!!! Onneks ei sitte se sähkömies enää tullu, etten vahingossa ois sille ärähtäny jotain...
Ja onneks miehellä on seuraavat kolme päivää vapaata, niin saa vähän edes huilia kun se voi touhuta pojan kanssa.


väsynyt ja kiukkunen kiukuttelija 29+2
 
Korvapuusti olen miettinyt samaa että olisiko nestemäistä valkkaria.. mutta kun käytiin kätilöopiston päivystyksessä niin lääkäri katsoi ja sanoi vaan että "ei ole lapsivettä" ja toivotti hyvät päivän jatkot.

ja Korvapuusti, mietin samaa että haluan että H-hetki tulisi jo ja näkisin pojun.. päässä pyörii ajatukset että tuleeko se mieheeni vai minuun enemmän yms. :heart:

eveliinu vilkuttelee ja poju selvästi yrittää kanssa :wave:
 
kelaan ei tartte viedä erillistä verokorttia, JOS sulle käy et ne ottaa sen 20 pinnaa pois.
Jos haluat et ne ottaa vähemmän, siinä tapauksessa verokortti tarttee toimittaa.

ja raskausviikot... se on juuri noin :) eli nollasta alkaa aina uusi viikko :D

ja ne myllertävät tunteet... kuuluvat äidiksi kasvamiseen... :) sitä varten odotusaika on ODOTUS aika :) ehtii käydä läpi laidasta laitaan KAIKKI tunteet, ikäviäkin on oltava, ne on luonnollisia.
ei ole häpeä jos ärsyttää joku omassa tilassa. vauva mullistaa kaiken entisen.
luottakaa omiin vaistoihinne, antakaa muutama päivä ollakin että ottaa päähän vauvan potkut. se menee ohi :) eikä siitä kannata syyllisyyttä kantaa.
ei ne potkut kivoja ole itelläkään kesken unien yöllä, saati sit kun tää olo tästä vielä suurenee, sit ne vasta sattuukin :)

ja töissä väkisin kärvistelijöille: NYT SAIKULLE SIELTÄ :D ei mitään järkeä noin suomeks ilmaistuna!

ja tämä mamma painuu unille ... viipon vaapon menty iltapäivä, mutta perheen kesken on ollut mukavaa.

huomiseen ladyt :)
 
Lumineiti mä jo meinasinkin sua tässä huudella et misäs muija luuraa :D mut kiva kun ilmoittauduit :D
Soitas huvikses sinne Kelan palvelunumeroon, ne näkee sun hakemuksen sielläkin. KAnnattaa ajoissa tarkistuttaa onko lähtenyt käsittelyyn, nimittäin mullapa kävi niin et oli pistäneet "odottaa"-tilaan sen vahingossa, edellisen raskauden hakemuksen aikaan. Kirjaimellisesti sitten ODOTIN :D oli vaan sattunu heidän päässään joku moka, minkä takia sitten päätöksiä ei mulle tullut ajallaan. no sain sitten takautuvasti päivärahat tilille. mutta että tarkista pois. ja samalla se virkailija pystyy sullekin sen äitiysloman alkamisen päivän ilmoittamaan.
mäkin oon työtön mutta aloitan vasta sit kun on pakko. varhennettuna en, koska liiton raha on suurempi kuin KELA:n...

huolet ja murheet vaikka en täällä olekaan enää asiasta kertoillu, niin tuo eksähän ei rauhoitu... mutta jotenkin oon sen yläpuolella nyt. Ei vois vähempää kiinnostaa. Ette voi edes kuvitella, miten lapselliseksi miehen toiminta on mennyt :D että semmosta, hauska vaan miettiä miten paljon sillä menee energiaa tohon turhanpäiväseen viestittelyyn... eikä tule saamaan multa vastineeksi ala-arvoista käytöstä. - Jotkut ne kun ei kasva aikuiseksi vissiin ikinä :D

synnytyksen miettiminen kyllä sekin mielessä pyörii, tottakai. mutta eipä sillekään ite mitään mahda, se alkaa sit kun alkaa, ja kaikki kolme mulla onkin syntyneet yöllä :) esikoisen lähti käyntiin kyllä jo iltapäivällä, mutta syntyi puolilta öin. seuraava syntyi 5:05 ja kolmas 5:15 :) eli jos tästä jotain täytyy päätellä, niin lähtö sairaalaan on meillä edessä yöllä tälläkin kertaa :) yöllä on toisaalta helpompaakin lähteä, ei oo muuta liikennettä ja mies saa painaa talla pohjassa rauhassa ja väistellä kameroita :D
eikä tartte lapsia miettiä et kuka kerkee niille kouluun ilmoittamaan et en olekaan kotona :D
mä olen vähän semmonen tuon synnytyksen suhteen vielä, että tappelen kuin raivo härkä supistuksien kanssa. että jos kerran sattuu ni anna tulla, mä selviän. siitä syystä haluan kalvotkin taas puhki että rytinällä menee, mut menköön :D haluan ÄKKIÄ siitä tilanteesta eroon ja vaikka oonkin tajunnan rajoilla sen pään syntymisen aikaan ni aivan sama, pihalle se mukula ja NYT :D en osaa pelätä mitään enenmpää, ja kun kaikki on olleet suht nopeita 7-4 tuntia, niin en edes osaa kuvitella millai mä jaksaisin jos synnytys hidastuisi ja kestäisi sen 20 tuntia. varmaan vaatisin trampoliinin saliin ja hyppisin sen painovoiman turvin väkisin pihalle :D :D :D -mitä, siis eiks täällä olekaan tramppista :D ??????

torstai on toivoa täynnä :heart: levottomat yöunet takana, ja sen kyllä voi havaita tekstistäkin :D

morjens :wave:
 
Moi vaan kaikille. En ole saanut aikaiseksi kirjoitella tänne, mutta hengessä mukana.. =)

Kävin sokerinrasitustestissä. Kaikki arvot olivat normaalit. Sen sokerilitkun juomisen jälkeen tuli aivan kamala olo ja meinasin pökrätä. Ihmettelin ettei kukaan katsonut perään, kun lähdin näytteenottohuoneesta.

Hankintoja ollaan tehty, jos ollaan huomattu jossain käytettynä edullisesti.

Eilen oli lääkäri. Kaikki on niin kuin pitääkin.
Nyt on alkanut vaan synnytys jännittämään. Vaikka kaksi on jo koettu. Raskaus on sujunut tähän asti niin hyvin, että pieni pelko alkaa hiipimään mieleen. Voiko kaikki mennä hyvin loppuun asti... No luonto hoitaa asian, siihen ei paljon voi itse vaikuttaa. Ehkä se siksi jännittääkin.
Ärtymys nostaa päätään täälläkin. Näyttäisi olevan muillakin kiukkuisuutta ilmassa. Liittyneekö se tähän jännittämiseen vai ihan vaan jatkuvaan väsymykseen. Voisin nukkua ihan koko ajan. Lääkärin kanssa oli puhetta että pitää ajoissa pyytää sairaslomaa, jos työssäkäynti tuntuu raskaalle. Ja tuntuuhan se. Harmittaa kun ei sitten jaksa kotona tehdä mitään, en jaksaisi olla edes lasten kanssa. Kyllä se tästä. Äitiysloma alkaa kohta!!!
Kelan hakemus pitää laittaa eteenpäin. Hoksasin vasta, että kohta on jo myöhäistä. Eikös se pidä tehdä 2 kk ennen laskettua aikaa?

Tsemppiä kaikille äideille loppuraskauteen!!

Vesi
 
Huomenta!

kela-asiaa Jokainen voi itse laskea sen äitiysloman alkamisen kelan laskurilla. Sen voi itse päättää 30-50 päivää aikaisemmin eikä siihen mitään erityisehtoja ole, eli kela ei sitä päätä. Ne päätökset kestää, yleensä vasta lähellä äitiysrahakauden alkua tulevat. Mulle kun ta maksaa palkkaa, kela voi tehdä päätöksen vasta sen jälkeen kun ta on ilmoittanut kelalle paljonko on maksanut palkkaa.Eli mulle päätös tulee vasta vauvan syntymän jälkeen.

Verotiedot kela saa suoraan verottajalta. Se ottaa työprosentin + 2%-yksikköä, eli se veroprosentti voi olla reilustikin yli 20. Jos haluaa, voi käydä laskettamassa muutosverokortin sen jälkeen kun nuo päivärahasummat on tiedossa. Harvoin se (%) paljon tippuu kun päivärahat on aika lähellä palkkatuloja. Niistä kun ei tehdä samoja vähennyksiä kuin palkasta. Hoitovapaan aikana juttu on erikseen, kun kotihoidontuki on paljon pienempi, mulla menee tällä hetkellä kotihoidontuesta 8%.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Rintojen koko/imetys: Juu, ei pitäisi olla merkitystä koolla tässä asiassa. Minulla on isot ja raskaat riippurinnat, kokoa E/F. Luulisi että olisi ainakin välineet kunnossa, mutta eipä onnistunut imetys. Rinnat olivat liian isot ja raskaat, eikä nännejä ole juuri nimeksikään. Ehkä kuukauden-puolitoista sain esikoista imetettyä rintakumien, rintapumpun ja hirveän kikkailun tuloksena, mutta sitten meni meillä molemmilla siihen touhuun hermo. Likka ei saanut minusta tarpeeksi irti ja aina oli rintakumi väärässä kohtaa tai tipahti kesken kaiken tai jotain muuta sählinkiä. Katsottiin parhaaksi lopettaa imetys ja mennä korvikkeella. Ja hienosti toimi sekin. =) Aion yrittää imetystä tämän kakkosenkin kanssa, mutta varaudun myös siihen ettei se onnistu. =) Ja mistä sitä tietää vaikka onnistuisikin. =)

Harakanhattu ja jäpikkä 28+1 <3
 
scala mulle kyl ainakin on sanottu, että kerran päiväraha on paljon pienempi kuin normi-palkkaa saaneiden päiväraha, niin saa tyyliin 10-12 prosenttiseksikin. viakkakin olin töissä edeltäneen puoli vuotta, mut palkka oli niin surkea et tuun saamaan tosi vähän rahaa. ja se mulle on sanottu et kela ei ota enempää kuin 20 pinnaa, ellei ite halua. kela on siit jännä paikka että täällä ainakin tuntuu et joka virkailijalla on aina eri selitykset :D

ja muutenkin ois kiva kuulla sun ihan odotuksen kuulumisia :)
 
No voi piru, tänään sitte kippas postin seassa Kelalta lisäselvityspyyntö, en tiedä kuka siellä on lukemassa niitä lippulappuja kun lisätietoihin kyllä kirjoitin että jään pois töistä ja olen työttömänä, kun tuossa nyt pyydetään selvitys että olenko 5.8-19.9 työttömänä työnhakijana vai töissä.

Pyysin siis varhennettuna alkamaan sen äitiysloman niin aikasin kuin voi, laskurin mukaan siis 20.9 koska mähän olen paperilla itse irtisanoutunut ja työsuhde loppui 4.8 niin uskon että mulle lätkäistään tähän väliin työkkäristä kylmästi se karenssi, liiton päivärahallerahalle jos pääsis niin sittenhän ei ois mitään hätää, mutta on tuo äitiysraha nyt enemmän kuin karenssin puhdas 0€/kk :D siksi sellainen ratkaisu.

Vanhempainrahat muutenki pätkiintyy loppua kohden jos mies pitäis vaikka sen isyyskuukautensa, niin ei haittaa silleen sieltä päästä se aikaisempi loppuminen.

Työsotkusta Oon nyt siis työttömänä työnhakijana ja työkkäri tietysti pyysi hirveät selvitykset kun työtodistuksen/papereiden mukaan oon ite irtisanoutunut, ja laitoinki sinne kauheet selvitykset ja sain ammattiliitosta puoltavan lausunnon siihen liitteeksi ettei karenssia laitettais kun tilanne oli mikä oli kun pakotettiin irtisanoutuun.. Mutta Tampereen seudun työkkärin lautakunta on kuulemma Suomen ankarin ja herkin antamaan karenssia niin karenssi siitä kyllä tipahtaa varmasti - no excuse. Jos tulis ees osittainen karenssi, että pidätetään vaikka päivärahoista 40% nii se ois kyllä lottovoitto, mutta en jaksa uskoa tommoseen armeliaisuuteen :D
 
scala-hyvä :) miksi mä nyt olisin loukkaantunut? ei mitään järjellistä syytä. jos joku ei halua palstalla olla, ei se mun ongelmani ole :)
täällä on kirjoitettu ja purettu asioita ja henkilökohtaisiakin. muutkin. uusioperheiden ongelmia kullakin, mitä kelläkin, alkoholisteja isiä ym.
virtuaalista kommunikointia, mikä ei missään tapauksessa ole kenenkään taholta varmasti ollut tarkoituksena puhua kyseisistä henkilöistä pahaa. ainoastaan saada sitä harmitusta omasta päästään pois.
mun kohdalla kyse on ihmisestä joka ITSE EI SUOSTU puhumaan mun kanssa. ei puhelimessa, ei kasvotusten, ei missään, mitenkään. kukaan ei usko et tällainen ihminen on olemassa, mua se luulee voivansa hyppyyttää ja loukata miten tykkää. ja itse oon erosta päässyt jo hyvän aikaa ohi, voi hyvä ihme kun elämä on ollut nautinto jo viimeiset kolme vuotta :heart:
MUTTA: siinä kohtaa kun se pläjäytti käsillään lapsia, oisit varmasti sinäkin äitinä ollut huolesta ja surusta suunniltasi... vallankin kun edelleen korjailen lasten kokemaa kolhua henkisellä tasolla.
Ikävään sävyyn tuli kirjoitettua, mutta joka sana on TOTTA. Se tekee asiasta aivan toisen, koska en ole lainkaan liioitellut tai tahallisesti halunnut mustamaalata ketään.

se mies ei tuhoa mua piiruakaan enempää enää, eikä vaikuta millään tavalla tämän hetkiseen liittoon/parisuhteeseen tai muuhunkaan :) kunhan vain pysyy omalla tontillaan ja keskittyisi olemaan hyvä isä edes siihen mitä on mahdollisuus...

henkisesti sairaat ihmiset (kuten narsistiset tai siltä tavoiltaan vaikuttavat ihmiset ) kun eivät voi muuttua, elleivät hoksaa itse et heidän olisi syytä muuttua... eivät pyydä anteeksi, eivät suostu puhumaan asioista. edes lastensa kanssa. ei kestä kuulla jos omassa toiminnassa on toisen mielestä jotain väärää.

kannattaa kokeilla eläämää yli kymmenen vuotta tällaisessa parisuhteessa ja sitten tulla sanomaan mihin tulokseen itse tulisi :)

ja scala, ei todellakaan pahalla, mutta tää on kuitenkin vain PALSTA. EI oikeaa elämää, ei äänensävyä, jokainen lukee mitä haluaa, kaikkea tuskin kaikki lukeekaan. Ei tätäkään palstaa tulisi liian tunteella vetää, mutta hormonit tekee myös sen että jossain välissä jonkun sappi sitten vaan kiehuu jostain asiasta. Mua ei henkilökohtaisesti liikauta toisten kirjoittamiset, ei hyvät eikä huonot, mukavaa on vaan jakaa kaikkea kuulumisia täällä :)

Mutta kirjoittelu jatkukoon hyvässä hengessä, ja mitä ei halua lukea, pomppikoot yli :) sana on vapaa eiköstä olekin :) minullakin kuten muillakin :)
 
lumineiti no mä vähän pelkäsinkin et lisäselvitystä ne vaatii... oleks kuitenkin käynyt siellä työkkärissä ilmoittautumassa heti ensimmäisenä työttömänä päivänä? ettei olisi siitä kiinni? työkkäri ei voi antaa sulle lausuntoa et oikeutettu päivärahaan, jolles ole henk.koht käynyt :)
tommoset sotkut on sit tyhmiä :D
kun ihminen vois niin paljon helpommallakin päästä :D voimia ja jaksamista nyt sitten jatkoon :)
 
Kiitoksia noista vaate ym. vinkeistä! Sain pientä inventaariota tehtyä vauvan vaatteiden osalta, miten paljon mitäkin kokoa löytyy. Kokoa 62 on kaikkein eniten, niillä varmaan pärjää jo ihan hyvin. Kokoa 50-56 pitänee kuitenkin jotain vielä hankkia, pari bodya on ja paitaa, sekä yöasuja 2. Kun veikkaan ettei tästä meidän vauvasta ihan kauhean iso tule, minä ja mies oltu 48 ja 49 senttisiä kun synnyttiin. Tosin jos sitten yliaikaiseksi menee, niin kokoakin on sitten enempi, minä kun pari viikkoa aiemmin tulin ja mies tasan laskettuna aikana. Mutta ei sitä tietysti oikein voi varmasti ennustaa, minkäkokoinen ipana sieltä sitten tulee :) Ja osa noista bodeista on lyhythihaisia, kun kaverilta saatuja, hänellä oli kesävauva jokunen vuosi sitten. Huomaa kyllä, että noista alemyynneistä saa helposti noita koon 62 vaatteita, kun niitä tosiaan on jo kertynyt, 7 vai 8 bodya, 10 housut jne :D Ja osa noista kaverilta saatuja tai kirpparilta ostettuja.
Korviketta meinasinkin ostaa pari purkkia varmuuden varalta, toivon kyllä että itsellä riittäisi maito.

Ristiäiset menee varmaan ens vuoden puolelle, ei siitä ole oikeastaan vielä puhetta ollut. Mutta kiva tietää ettei kaikkien kummien tarvitse kirkkoon kuulua. Pitää vaan toki vielä sitten papilta asiasta kysäistä.

Töissä vähän edes helpottaa, kun iltaa tekee, ei ole niin kuuma. Tosin kelit muutenkin viilentynyt. Jotenkin tekisi mieli jo saikkua hakea vähäksi aikaa, ei vaan iske yhtään ens viikko. Mutta huono omatunto siitäkin tulisi, vaikka tässä pientä vaivaa onkin. No, ehkä katson huomenna sitten minkälainen uusi lista on, laittoiko ne yhtään fiksumpia vuoroja siihen.

Eilen oli täälläkin aika v*tutuspäivä. Suurelta osin miehen takia. En viitsi sen tarkemmin täällä asiasta avautua, sen verran yksityisasia. Ei mitään suurta katastrofia ilmassa ole, mutta ärsyttää silti. Sekin just painaa, kun ei oikein ole tilaisuutta asiaa nostaa esille, kun ei tässä muutenkaan nähdä ja ei viitsi sitten ihan vaan jossain välissä asiaa nostaa puheeksi. Kun tietää ettei mies varmaan erityisen halukas ole siitä puhumaan.

Mutta jos tuota syömään lähtisi ennenkuin töihin pitäisi mennä.
Tirppana 26+5
 
mamma2012 Meillä toinen kissoista tykkää maata vaan sen äitiyspakkauksen päällä.. :) siinä se usein kyttäilee keittiöön, kun teen ruokaa tai jotain muuta..en tiedä miten siitä on tullu niin kiva paikka seurailla mun tekemisiä! :)

Hitto, kun ei ehdi paremmin kommentoimaan, kun töissä kauhee kiire..kun joudun opettaan yhtä työntekijää tässä..

Nellielli ja pötkö 29+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamma2012

Yhteistyössä