Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

odottelen voi harmi! jollaki ollu kova tarve pyörälle.. :mad:

jos nyt kerkeis vähän kirjottaa, kun tyttö nukkuu ulkona. Tosin vähän rytmi sekasin, kun neuvolan jälkeen nukahti syötölle reippaaks tunniks! yleensä ruokatorkut on 30-45 min.

Meillä oli siis 5 kk neuvola.
Pituutta 65,5 cm ja paino 7,495 kg. Hyvin on kehityksessä mukana, mitä terkka teki "testejä" ja onneks tyttö oliki virkeenä, vaikka pelättiin että tulee taas huutokäynti, kun vaikutti väsyneeltä lähtiessä.
Pneumokokkirokote jätettiin seuraavaan kertaan, kun siitä on suositus se 2 kk väli, vaikka sen ois voinu antaa 1 kk jälkeenki, mutta ehkä mä seuraan näitä suosituksia tässä asiassa... Yhdistelmän toinen annos siis tuli. Onneks tyttö ei kauheita raivareita pistämisestä ota. Hetken itkee, mutta rauhottuu sitten. Saa nähdä rupeaako nyt illalla vaivaamaan.

Täällä on tullu niin hirveesti asiaa, ettei kaikkeen ehi kommentoimaan.
Kiinteistä. Terkka sanoi, ettei edelleenkä oo kiirettä alottaa, mutta että voidaan pari ateriaa päivässä syödä. Puuroja vasta kuukauden päästä.
Yösyömisiin, kun kiinteät ruoat vaikuttaa vasta sitten, kun on selvä ateriarytmi päivässä ja määrä on senmukanen. Mutta esim parempiin päiväuniin vois kokeilla, että syö soseaterian ennen niitä.

Äh, en kyl pysty nyt enempiä kirjottaa. Ihan kauhea nälkä, vaikka just söin! Nykyään tuntuu että on koko aika nälkä ja oon kyllä laihtunukki. Ihan hyvä niitä kiinteitä aterioita alkaa syöttään, niin ehkä mäkään en kuihdu ihan kokonaan...

Ja hiukset on lähtee! On lähteny jo reippaan kuukauden verran! Ei oo kivaa... vaikka mulla paksut hiukset on, niin tuntuu että niistä on enää liru jäljellä..
 
heipat!

Meillä on jo vähän viitettä paremmista öistä soseiden alotuksen jälkeen.. pari 2h pätkää jo nukkuu, muuten heräilee miten sattuu ja valvoskelee. Onneksi sentäs tutti kelpaa nykysin, niin ei tarvi tissiä lussutella koko yötä. Mutta siis kaukana vielä ollaan kunnon unista, tai edes 3h unipätkästä.

Soseita saa nyt lounaaksi ja iltapalaksi, syö n.2/3prk kerralla. Itse olen niitä väsäillyt ja kaupasta myös ostellut. Puuroja alotellaan sitten 5kk iässä ja ajattelin josko silloin ottaisi kolmannen aterian aamupalana, kun aamut mene aika kovin tissitellessä, n.1h välein syö. Meiksin rasvaton maito ei pidä ton ikiliikkujan vatsaa täynnä sitten millään. Tarvitseekin ostaa nokkamuki, josko siitä alkais juomista harjoitella, skippais pullottelun kokonaan.

Tyttö on kova höpöttelemään ja kääntyilee, välillä kierii, lentokoneena viilettää masullaan. Koko ajan touhottaa jotain johonkin suuntaan. Tykkää jumppailusta ja lennättelystä ja höpöttelystä.

Meillä on vauva jo ratasosassa makuupussissa ollut jonkun aikaa. Hyvin sujuu. Tykkää katsella maailmaa, niin saa nostettua päätä ylöspäin. Muutenkin oli käytössä kantokoppa, mikä alkoi vaikuttaa vähän ahtaalta.

Ihanat kevätilmat olleet! Aivan loistavat ilmat ulkoilla ja juosta :cool: olen siis palannut lempiharrastukseni pariin, juosten pitkin pitäjiä. Aaahh, ja mieli lepää. :)

Hevosenkenkä ja tyttö 4kk2vko
 
heippati rallaa... kyllä se kevät vain on :) kiuru laulelee jo kovasti, joutseniakin eilen bongattu :) kuukauden päivät ni pitäis olla kesä ;)

kaurapuuro aloitettu eilen aamusta, ja vaikutti valtavasti. viimeinen 1,5 viikkoa ollut aikamoista kitinää ja keikkumista, yöt kahdella syötöllä ... ja maitomäärät kasvoi hurjasti. aloitinpa sitten kaurapuuron, ja nytkin yöllä heräsi yhdeltä, niin annoinkin vellin :D ja sieltä saakka nukkua posottanut rauhassa.
mieletön keikkuja tämä nuori mies, mieluiten istuu tai seisoo tuettuna. makuuasennossa ollaan vaan tilapäisesti :D
-kunhan jalat saa alleen...... niin morjens... :D

pyörävarkaat kai ilmoitit poliisille? mun fillari varastettiin kans joskus, soitin siitä poliisille ja ne pyysi tuntomerkit. parin päivän päästä soitettiin ja sain sen takas, sinne sen oli joku heivannut, kun oli jostain tien poskesta löytänyt. joku siis tekee hölmöyksissään vaan, ja (ehkä) kännispäissään ajelee sillä kotiin päin , kun ei jaksa kävelläkään tai ei ole rahaa taksiin :)
toivottavasti löytyy!!
ei nykyään uskalla juuri ulko-ovikaan olla lukitsematta päivisin...

rattaat no meillähän on tuplarattaat, siinä miehenalku on nukuskellut kantokopassa. pituudesta ottaa pian kyllä kiinni, ei kauaa mahdu....mutta hereillä ollessaan ei mitään toivoakaan että viihtyisi makuuasennossa!
oon sitten pitänyt myös ihan tavallisissa matkarattaissakin, niissä sisällä, on näpsäkkä kärrytellä huoneesta toiseen taaperon perässä jos tarve vaatii :)

mä olen ottanut tavaksi laittaa herätys klo 6 joka aamu itelle. ehdin edes HIUKAN saamaan omaa aikaa päivässä. muutoin sitä ei juurikaan ole. pakko edes hetki tehdä rauhassa jotain, lukea rauhassa, juoda kahvi rauhassa.... :) antaa voimia päivään, kun ite oon valmiina hiukset kammattuina yms. itellä mukavampi ollakin :)

paino tippuu mullakin ,,hiuksiakin lähtee... mutta hiusten lähtö on normaalia, raskauden jälkeen sekä sit toki keväällä, onhan se karvanlähtö eläimilläkin :D nyt vielä meikkaamaan ennenkuin tarvii mies nykiä töihin lähtemään :)
 
Ihanan aurinkoinen aamu :) Jos ikkunasta katsoo niin, ettei näe lunta maassa, tulee ihan kesäinen olo. Voi kunpa ilmat alkais lämmetä hurahtamalla ja yöpakkaset jäis pois. Niin odotan, että voi aamukahvin juoda ulkona aamuauringon paisteessa.

Varkaista Ei nykyään tosiaan uskalla edes päiväsaikaan pitää ulko-ovea lukitsematta, kaikenmaailman hiippareita liikkuu. Vaikka mekin asutaan todella rauhallisella omakotitaloalueella, laitan ulko-oven aina lukkoon kun ollaan sisällä. Pelottaa ajatus siitä, että olen vauvan kanssa hoitopöydällä tai pesulla ja kuulen, että ulko-ovi käy. Esikoisellekin olen opettanut, ettei saa ovea mennä avaamaan jos joku soittaa kelloa. Mutta juu kiva sitten ulkona vauvaa vaunuissa nukuttaa ... toki on olohuoneen ikkunan alla ja vaunut näkyy, mutta eipä siinä itse voi kahtaa tuntia sohvalla nököttää ja kytätä, tuleeko joku pihaan ja terassille.

Pulauttelusta Meillä on neidin pulauttelu pahentunut ja olen ihan että häh, eikös sen kasvun myötä pitäis vähetä. Neiti kun ei edelleenkään käänny edes kyljelleen eli ei se liikkumisestakaan voi johtua. Ja vatkaa itseään ihan hulluna välillä, varsinkin päätä heiluttaa edestakaisin. Ajattelen kyllä, että liittyy tähän ikään, mutta aion asiaa kyllä huomenna lääkäriltä kysyä kun mennään korvakontrolliin. Iltaisinkin on alkanut vatkata itseään juuri kun pitäis sänkyyn nostaa. En voi harkitakaan, että laittaisin itsekseen nukahtamaan sänkyyn, vatkaa ja heiluu niin hulluna, että pulauttaa kaikki maidot kaaressa ja voimalla ulos. Just tuossa aamulla vaihdoin bodyn kun pulautti voimalla kauhean määrän maitoa ulos, vaikka syömisestä oli kulunut tunti ja röyhyteltykin oli kunnolla ja pidetty pystyasennossa. Eikä edes syö kuin noin 120 ml kerralla eli tuskin maha liian täynnä on. En ymmärrä. Kokemuksia?

Rintarepussa (ostettiin Stokke) olen nyt joka päivä pitänyt hetken naama menosuuntaan ja tykkää kyydissä kyllä olla, mutta pulauttelu on silloin niin mahdotonta, että en oikein tiedä, mitä tehdä. Kiva keväällä sitten lähteä ulkoilemaan tyttö rintarepussa kun kaikki ulkotamineet on hetken päästä maidossa. Rintareppukin on jo kaamean näköinen vaikka just hankittiin, ei siinä kostealla pyyhkiminen paljoa auta :(
 
Täälläkin tarkoitus aloitella puuroja lähiaikoina. Yöt menee sillä tutulla kaavalla, kerran syödään, jos pääsis siitäkin sit pikkuhiljaa eroon. Juu kyllähän tuo on hyvä noinkin, kun ajattelee miten monella muulla on vielä tässä vaiheessa. Vähän oli rytmi hakusessa taas viikonloppuna, sen kiukkuisen illan jälkeen. Menee siis vieläkin vähän myöhemmin nukkumaan kuin aiemmin, eli jotain 10 aikoja vasta, tosin nythän on kesäaika. No, tänä aamuna tyttö heräs jo kasin jälkeen, kun aiemmin nukkunut ysiin asti. Saa sit nähdä vaikuttaisko tuo nyt illalla nukkumiseen. Aiemmin tyttö on aina alakertaan nukahtanut illalla, nyt ollaan viety monena iltana suoraan sänkyyn ja saa siellä nukahtaa. Kun alhaalla on mennyt vähän pelleilyksi monesti. Jonkun aikaa tuo jaksaa kolistella yövaloaan, kunnes sitten nukahtaa. Ja jossain vaiheessahan se vaan on opetettava nukahtamaan sinne omaan sänkyyn, hyvä jos se näin helposti hoitui.

Viikon verran on ollut kova komento tytöllä päällä, kaikelle pitää komentaa, isille, äitille ja kissoille jne. Ääneen nauretaan jo todella helposti, kutiaakin jo. Ei nyt vielä liikuskele, kova yritys on. Lattialla viihtyy vaihtelevasti, mahallaan ei edelleenkään paria minuuttia kauemmin. Viihtyis takuu varmasti jos vaan hoksais, että siitä sit pääsis liikkeelle :D Lähellä on kääntyminen kuitenkin selältä mahalleen. Ja siis vauhtia piisais neitillä.

Kiinteitä syö nyt sen puoli purkkia kerralla ja kerran päivässä ollaan annettu, siinä puolilta päivin. Puuro on siis tarkoitus aloitella ja alun totuttelun jälkeen ajoittaa se iltaan. Nyt illalla siis menee velliä ja maitoa, enimmäkseen sekoitus on velliä. Velliä annetaan myös jossain vaiheessa päivälläkin, silloin enimmäkseen on sit maitoa.

Hiuksia lähtee täälläkin ja paljon. Ajattelin että tää uusi raskaus olis hillinnyt sitä, mutta ei sit. Kohta varmaan oo hiuksia ollenkaan.

Jotenkin välillä on tunne, ettei kaikki ole pienellä kunnossa, pari viikkoa sitten tuli ihan vähän vuotoa ja oli alavatsakipuja muutaman päivän. Neuvolasta ei kuitenkaan sen enempää sanoneet, kuin että seuraile tilannetta. Oireetkin hävis aika äkkiä ja enää ei tunnu mitenkään että olis raskaana, se pieni pahoinvointikin hävis. No, eihän sitä tiedä, pitää vaan oottaa ultraan, se olis joskus 2-4 viikon päästä, pitäis vaan muistaa varata se tällä viikolla. Onneksi on tuo vauva, mikä pitää ajatukset aika hyvin poissa synkemmistä asioista ja päivät menee nopeasti.

Tirppana ja tyttö 4,5kk
 
vilmiina siis 120ml maitoa kerralla? per ateria? sehän on kyllä aika iso määrä...
mutta mitä tuohon pääne puolelta toiselle heilutteluun tulee, ni korvat voi tehdä alipainetta, vaikka siis tulehdusta ei olisikaan, niin onko vauva tukkoinen ollut? tutun lapsella oli vastaavaa. nukahtaessa sen oli"pakko" heiluttaa päätä toiselle jotta pystyi nukahtaan. korvissa oli vikaa.
toivottavasti selvii.

kiinteiden syöminen tehnyt sen että kerta-annos maitoa on enää n. 80ml/syöttö. ainakin meillä neuvolassa totesi terkkari että 100ml on joku semmonen maaginen raja. jos maitoa menee niin suuria määriä tai tuota enemmän, niin on aika sitten lisätä aterioita....
tosiun jokainen on oma persoonansa myös ruuan suhteen :) -myös näin aikuisena :)
 
Mä olen ajatellut, että tämän ikäisen (ja kokoisen) vauvan "kuuluis" syötöllä syödä lähemmäs 200 ml maitoa siis kun ei syö sosetta aterialla :) Ehkä mä sitten olen vaan ylisyöttänyt tyttöä ja ulos lentävä maito onkin ylimääräinen osuus :) Pitääpi seurailla.

Tyttö oli tänään ekan kerran nakusillaan viltin päällä olkkarissa. Aiemmin ei ole voinut pitää kun meillä on huushollissa ollut niin jäätävän kylmää kovilla pakkasilla. Ja voi vitsit sitä heilumisen, veivaamisen ja itsensä liikkeelle potkimisen määrää. Miksei tyttö liiku samalla tavalla kun vaatteet on päällä, ehkä ne piukottaa ja estää liikkumista :) Melkein heitti itsensä vauhdilla selältä mahalleen, sen verran oli potkuissa voimaa. Ja tosiaan liikkui viltin kanssa ympäri olkkaria kun lattiasta otti vauhtia.
 
Voi Tirppana tuo alun epävarmuus on kyllä niin inhottavaa.. Itse en kyllä kaipaa yhtään sitä epävarmuutta ja niiden potkujenkaan laskeskelua. Vaikka ei itsellä kyllä ollutkaan mitään kauheaa pelkoa. Oikeestaan nyt vasta musta on tullu sellanen, että vahdin koko ajan tuota lasta. Itkuhälytinkin meillä on niin herkällä, että siitä kuulee vauvan hengityksen koko ajan.

Vilmiina Meillä on kanssa tuo pulauttelu nyt jostain syystä pahentunut. Meillähän on kyllä ollut sitä alusta asti, mutta oli jo tuossa muutaman viikon helpompaa. Meillä ollaan ihan vaan rinnalla nykyisin, niin maitomäärästä en tiedä. Mutta "ihan vauvana" kun annettiin pullosta, nii kyllä meillä jo sillon meni sellanen pikkupullo eli 120ml kerrallaa, ja joskus vielä vähän päällekin. Jos te annatte pelkästä pullosta, nii ihmeessä sakeuttakaa se maito. Se vähentää pulauttelua ja tekee kylläsemmän olonkin. Täällä on muutamakin jotka on "joutunu" sakeuttaa, refluksiakin ollu. Tossa aika ekoilla sivuilla taitaa olla enemmänkin tuosta sakeuttamisesta..

FG voi että miten sää jaksat herätä nii aikasin ihan vapaaehtoisesti..???? :)

Pyörävarkaat juu tein rikosilmoituksen. Netissä täyttelin tällä kertaa.. Edellisellä paikkakunnalla vasta viime syksynähän tuo pyörä viimeks koitettiin varastaa. Eivät onnistuneet sillä kertaa, mutta rusikoivat pyörän siihen kuntoon, että saatiin jo sillon vakuutusrahat siitä. Sen verran selvis viikolla, että ne varkaat oli ollu pari about 14-15vuotiasta jannua. Naapurin mies oli sunnuntai aamuna yhdeksän aikaan ollu omassa keittiössään ja kattonu ku toinen oli tullu heidän keittiön ikkunan alle ja ihan pokalla vaan alkanu ottaa heiän pyörää, kun toinen oli seissy siinä mun pyörän kanssa odottamassa. Naapurin mies oli paljain varpain lähteny juoksee niitten perää ja sit autolla vielä perään, mut olivat hypänneet jonki omakotitalon aidan yli... Oltiin mekin kyllä siihen aikaan jo aamupalat syöty ja aamukahvit keitetty..että siinä ne vaa on käyny pyörän hakee ikkunan alta kun ollaan oltu tässä hereillä.
Mut ulkona nukuttamisesta muuten, nii mitä mieltä ootte, pitäiskö noissa vaunuissa olla joku sellanen kissa/orava suoja. Ja kun en nyt tiedä, niin olenko nyt sitten ihan vastuun tunnoton, kun nukutan lasta tuola kuistilla ilman näköyhteyttä....?

Mutta nii, sitähän mää tulin ihmettelemään, ett onko mitää ideoita miksi meillä poitsu voi päivällä nukkua vaunuissa viidenkin tunnin päiväunet ilman syöttäjä, ja jaksaa senkin jälkeen vielä hyvin vaipan vaihdot ennen ruokaa. Mutta yöllä haluaa syödä kahden tunnin välein. Ja se on aika tarkkaan 2tunnin välein kun katon kellosta :D Tutti meillä ei kelpaa...
..Ajattelin nyt tänä yönä kokeilla laittaa poitsun vaunuihin nukkumaan, kun ollaan muuten oltu perhepedissä. Jos vaikka meidän jomman kumman kääntyminen herättää pojan....(?) Ja voi sitten koittaa vaunuja heiluttelemalla nukuttaa uudestaan samanlailla ku päikkäreilläkin tekisin. Tai voiko se herätä miehen kuorsaukseen...? Eli joudunko siirtää meidän vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan? :| En mää henno...! Vai onko tämä vain "ihan normaalia", esim jotain läheisyyden tarkistamista...? Emminä tiiä...

..huomenna 5kk neuvola ja rokotukset... hyi ja hui :ashamed:
 
Vilmiina ei tuo 120ml kerralla tosiaankaan ole paljon tämän ikäiselle, jos pelkällä korvikkeella on. Meillä tyttö syö 140-160ml kerralla, myös nyt kun ollaan alettu maistelemaan soseita. Neuvolassa sanottiin että tuo on oikein sopiva korvikemäärä, ja että tosiaan joillain menee jopa se 200ml kerralla tämän ikäisenä. Eli en ehkä sinuna lähtisi kovasti maitomäärää pienentämään, toki voihan sitä kokeilla niin sittenhän sen näkee, jääkö tytölle vielä nälkä. Meillä ainakin tytteli osaa kyllä hyvin itse säädellä syömiään määriä, sylkee pullon tutin pois heti kun nälkä on tyydytetty, eikä enää avaa suuta jos ei nälkä ole.

Hiustenlähtö on alkanut täälläkin, rasittavaa kun sitä hiusta on joka paikassa :mad:

Ratasosaa siirrytään meillä käyttämään varmaankin ihan pian, koppa alkaa käydä ahtaaksi ja koska kevät tulee eikä ole niin kylmä enää, ei haittaa ettei ole kopan suojissa. Meinasin tosin ostaa ihan erikseen jotkut rattaat, vaikka noista meidän Teutonian yhdistelmistä rattaat saakin. Niissä on sen verran painava runko, että varmaan helpompi ostaa vähän kevyemmät rattaat. Laitan vaunut sitten varastoon odottelemaan mahdollista seuraavaa tulokasta :)

Tirppana, toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa, ja saisit jatkaa uuden tulokkaan odotusta ilman suurempia huolia :heart:

Meille kuuluu hyvää, ollaan tässä Suomessa käymässä, huomenna sitten takaisin Englantiin. 4kk neuvola oli, tytön mitat 63,5cm ja 6530g, eli oikein mallikkaasti keskikäyrällä kasvaa. Mahalleen on opittu kääntymään, selälleen ei vielä, mutta kovasti sitä yritetään. Istumaan tyttö punnaa sylissä koko ajan, ei viihdy makaavammassa asennossa enää ollenkaan. Musta tää on niin ihanaa aikaa kun toinen oppii koko ajan uutta ja muuttuu "vastasyntyneestä vauvaksi" :heart:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Millimama & Aava 4kk 2vko
 
tirppana kovasti tsemppiä piinaavaan epätietoisuuteen :heart: koettu on tuokin joskus... toivotaan että kaikki on vain kuten kuuluukin.

korvikkeen määrä juu siis jollei muuta vedä kuin korviketta ni nuo 120ml ja siitä ylöspäin on varmasti ihan tavallisia määriäkin. se vaan ehkä kertoo sen että vauva tarttisi jo enemmän kiinteämpää täyttämään nälän :) mutta kukin ruokkii kuten tykkää, tuo määrä/neuvo minkä oon ite neuvolasta, niin on ollut ihan järkeenkäypä ainakin omille lapsille.

kiinteät no, meneehän niitä :D noin desi puuroa aamulla ja illalla, hedelmäsoseen makeuttamana :)
lisäksi noin 60-80ml maitoa.
yksi peruna ja kaveriksi jotain sosetta . ja hiukan maitoakin :) välillä myös vesi maistuu :)
välipalaksi uppoaa kokonainen hedelmäsose-purkki.
vadelma-omena sekoitus ei oo mikään herkku :D :D voi sitä puistatuksen määrää :D

hoksasinpa että kun ikää on kertyny jo tänkin verran niin hei pian saa alkaa antaa lihaa :) mutta odottelen nyt 5kk saakka että ehtii tottua tuohon puuroonkin. ei liian montaa uutta juttua yhtä aikaa, ni saa helpommin kiinni sen mikä ei sit ehkä sovikaan.

liikkuminen kovasti innostaa konttaamaan koittaminen, kun vaatteita vähentää.on kaiketi parempi pito :) leluille öristään ja kiljutaan :) rakastaa pusuja leuan alle, tilalle saan märkiä ERITTÄIN märkiä pusuja :D

on nautittu vauvan kanssa kahdenkeskisestä ajasta kun taapero ottaa parin tunnin päikkärit. nukkuuvaat nyt sit eri aikoihin, mutta saapahan kallisarvoista aikaa viettää kummankin kanssa kaksin. jokaisen lapsen kanssa yritän hetkiä saada et oon vain yhden kanssa kerrallaan.

jaaha sit meni käpy ;)
 
vauva on alkanut nukkumaan tommoset ruuan jälkeiset pikku-unet tässä vajaa yhden pintaan. monesti vain vartin, joskus sit tunninkin. se aika sitten menee omia juttuja tehdessä. mutta nyt taidan ottaa ajan ihan vain sohvalla makoiluun :)

aikaiset aamut mun on turha puolen tunnin vuoksi jäädä enää sänkyyn... 6:30 on miehen herätys töihin, teen hälle eväät ja haluan viettää hetken sen kanssa, ennenkuin työpäivä erottaa meidät taas. monen kaverin mielestä oon täys urpo, miks en käytä totakin aikaa nukkumiseen..
niin no, voisin mut en halua. muutenkin niin vähän aikaa olla kaksin vain, tykkään et saan halia pitkään ja toivottaa hyvää työpäivää :)
ja muutenkin aamut on ollu mun parhaita hetkiä päivässä :) jos aamu on onnistunut, se luo oikeen fiiliksen loppupäiväänkin.

oon aina ollut aamun virkku,ja näin lasten kanssa se on järkevääkin, koitapa vaan saada ittes meikattua kun toinen on käsivarrella ja toinen roikkuu housunpuntissa ;) ehei... näin vältytään sekasortoisilta uloslähdöiltä, ja muulta epäjärjestykseltä. aamuisin jaksaa alkaa siivotakin, tänään oon jo heittänyt mattoja tuulettumaan. alakerta on luuttuamista ja pölyjen pyyhkimistä vailla valmis.
mä olen tämmönen touhuja vain :) -mutta odottakaas kun kello lähenee illalla kahdeksaa, ei paljon tehoja akussa ole ;)

aikaansaadut päivät on ihania! ja näin kun aurinko paistaa, päivisin tuntuu et vois tehdä vaikka mitä!!!
mutta nyt mä otan ne pikaiset unet, unenlahjat on semmoset että kun pään pistän tähän soffalle, ni se on vartti ja mä oon taas virkeenä menemään :D :D :D

voitte kuvitella mun miehen ilmeitä aina välillä, saati kavereiden... mutta mä tykkään olla mä, ja toki onhan meillä ihan viihtyisääkin kun on sit siistiä ja aina ruokaa. tykkään pitää hyvän huolen kodista, kun se kerran mun työtäni tällä hetkellä onkin :)

vielä kun saan upottaa rystyseni tuonne pihamaalle......
 
mokkelis.. ens viikolla on meillä 5kk neuvola. Vilmiina meilläkin on tuo pulauttelu vaan lisääntynyt (vaikka kiinteitä syö) soitin neuvolaan ja se käski vaihtaa korvikemerkkiä ja vähän kirjotella ylös milloin syö ja määrän. Meillä tyttö syö sen 100-120ml kerralla ja sosetta syö 1/2 - 2/3 purkkia 2 krt päivässä. No koitin sitä valion tuuti maitoa ja mun mielestä pulauttelu väheni hiukan (ennen syönyt tuttelia).

Mun pieni vauvalipauveli ei ookkaan enää "pieni"!! Oon pitänyt eiliseen asti vielä niin pikkuruisena ja vauvana kunnes näin tuttavan 1kk ikäisen vauvan ja voi että se oli kirppu ja meijän neiti kasvanu niin paljon! =)

Meillä myös havaittu että on suu. Neiti oppinu sanoo papapapa ja suu menee ku vanhalla mummolla! :)

No nyt pitää taas mennä :)
 
Hellou! Kuulumisia pitkästä aikaa; - tyttö kasvaa aivan silmissä ja on tänään tasan 4kk :wave:
Viime kuulumisien jälkeen ollaan tehty tytön kanssa ensimmäinen pidempi reissu keski-Suomeen iso-mummin luokse! Matkat sujui hyvin ja tyttö nukkui suurimman osan ajasta turvakaukalossa.
Sitten ollaan sairastettu ensimmäinen oksennustautikin; aluksi luulin sen olevan matkapahoinvointia , kun alkoi paluumatkalla autossa oksentamaan. Mutta yöllä oli sänky aivan oksennuksessa ja seuraava päiväkin vielä oksennettiin/ripuloitiin eikä ruokakaan maistunut. - Onneksi tytöllä on poskai mistä hieman vararavintoa voi ottaa :LOL: Nyt tyttö voi hyvin ja on ollut jo kaksi päivää oksentamatta/ripuloimatta.

Kiinteät aloitettiin tänään. Tyttö söi ensilusikallisen äidin tekemää perunasosetta ja hyvin maistui; oikein piti suuta auki, että tänne sitä ruokaa! Olisi varmasti syönyt enemmänkin. Uskallanko jo huomenna antaa pari lusikallista?

Samoin tänään käännyttiin selältä vatsalle =) Eli meillä on ollut vauhdikasta tässä muutaman viikon. Huh. Tyttö on oma iloinen ja waativa itsensä, - hyppyttää palvelusväkeä ihan mielellään :whistle: Öisin vielä herätään kerran syömään, mutta ensimmäinen univäli on 4-5 tuntia, joten ei kovinkaan minua haittaa tuo yöheräily. Tosin on ruvennut tuon yöruokailun jälkeen hetken päästä kakkaamaan ja tästä syystä toiset unet jää vähäisiksi. Mitenköhän tuon kakkaamisen saisi siirrettyä vaikkapa lounasaikaan...

Vauvauinti meillä alkaa huomenna ja kovasti jännittää mitä tyttö siitä tykkää. Kylpemisestä tykkää ja eilen laitettiin kylvyn yhteydessä myös korvat veden alle, jottei sitten tule huomenna tunne yllätyksenä. - Ja voi kuinka suloinen tyttö onkaan siinä pienessä lahkeellisessä ja rimpsullisessa uimapuvussa... :heart: ihan sydän sulaa.

Ensi viikolla on myös 4kk neuvolalääkäri keskiviikkona ja kiva saada hieman mittoja tytöstä :)

Fourth gift olet kyllä hurja ja ahkera, kun heräiletkin noin aiakisin aina vapaaehtoisesti ;) Minä kyllä nukkuisin (meillä tyttö ei anna meidän nukkua seiskaa pidemmälle....).

Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa!

Mamma2012 ja tyttö 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Heipähei kaikille, jospa tässä kerkeis muutaman sanasen kirjoittaa ennenkuin hetken vietetään miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa = katsotaan telkkua :) ennen nukkumaanmenoa.

Pulauttelusta Meillä neiti syö Nutrilon Omenota, joka on melko sakeaa ja pullossa ollessaan siitä erottuu vesi ja jauhe ja saman ilmeisesti tekee masussa eli ei pitäisi niin helpolla varsinaista maitoa nousta ylös. Usein on tullutkin vain sitä kirkasta vettä, mutta tänään on taas ryöpynnyt pulppuamalla ihan kunnolla maitoa. Tänään kävi ekan kerran niin, että ryöppyämisen jälkeen tytön leuka, posket ja rinta lehahtivat punaisen ihottuman peittoon eli siis ne kohdat johon maitoa pulauttaessa pulppusi. Vähän mietityttää, että jos kuitenkin on nyt alkanut reagoimaan ja allergisoitunut. Pitää seurata.

Vatkaaminen Käytiin perjantaina korvakontrollissa ja samalla mainitsin lääkärille tytön veivaamisesta ja vatkaamisesta sekä pään heiluttamisesta. Korvat oli kunnossa eli siitä ei johdu. Voi kuulemma merkitä refluksia eli vauva helpottaa rintalastan korventamista heiluttamalla itseään. Saatiin Losec Mups -lääke refluksiepäilyllä, muttei vielä alettu antamaan sitä, kun nyt ei ole vatkaamista ollut yöunillekaan mennessä.

Kiinteät Mä niin "kateellisena" luen miten esim. fourth giftin vauva syö jo montaa eri ruoka-ainetta. Meillä kitkutetaan edelleen pelkällä bataatilla :( Peruna maistui, mutta ilmeisesti siitä johtuen yöunille meno vaikeutui ilmavaivojen vuoksi. Sitten kun siitä tasaannuttiin ja kokeiltiin päärynää, alkoi vatkaaminen ja pulauttelu lisääntyi. Nyt on sitten vain bataattia annettu. Ehkä huomenna pitäis uskaltautua kokeilemaan perunaa josko ei enää aiheuttaisi ilmaa mahaan. Mutta eikai tässä vielä kiire ole, kaipa tuo tottuu muihinkin makuihin vaikka hitaasti edettäisiinkin ...

Odottelen Meillä esikoinen vauva-aikanaan häiriintyi ihan kaikesta pienestäkin äänestä yöunillaan. Toki ei nukkunut päivälläkään. Meillä ei kuitenkaan silloin omaan huoneeseen siirtäminenkään auttanut, pahensi vain oikeastaan heräämisiä, kun selvästi vauvaa "pelotti" yksin huoneessaan. Onko teillä makkarissa yöllä samanlaiset olosuhteet kuin illalla nukahtaessa? Eli siis yhtä hämärää? Vai onko makkarissa täysin pimeää, jotkut vauvat eivät osaa nukkua täysin pimeässä ainakaan jos nukahtaessa on vielä suht valoisaa.

Tirppanalle tsemppiä piinaavaan aikaan ennen ensimmäistä ultraa!

Millaisia päivärytmejä teillä on? Meillä selvästi aamun ja loppuiltapäivän puolen tunnin tirsat kuuluu tytön rytmiin eikä niiden lyhyys kai vaivoista johdu, kun koskaan ei nuku kauempaa. Puoliltapäivin sitten nukkuu pari tuntia, mutta vaatii vaunujen heijaamista vähintään vartin-puolen tunnin välein. Silmät on aina ummessa kun heijaamaan menen, mutta jos en heijaa, huutaa kuin olis pahempikin hätätilanne. Tiedä sitten mistä johtuu. Unien välillä jaksaa valvoa 2,5 tuntia. Mutta iltatoimille haluaa jo parin tunnin päästä torkuilta heräämisen jälkeen. Nukkumaanmeno aloitetaan 20 maissa ja 21 maissa suostuu sänkyynsä jäämään ilman kohkaamista. Yöllä syödään 02 maissa ja sitten nukutaan vielä 07 asti.
 
Kyllä aika kiitää hurjaa vauhtia ja viikonloput on yhdessä hujauksessa ohi.

Kyllä joillakin ei sitten ole mitään järkeä, kun käyvät toisten ikkunan alta tavaraa varastamassa. Kaiken moisia hiippareita sitä onkin. Toivottavasti asia selviää.

Meillä käännyttiin viikko sitten perjantaina ensimmäisen kerran masulle ja tietty niin, että selkänsä kun kääntää niin alkaa tapahtua. Siitä innostuneena pari päivää kääntyili ja sitten on taas poitsu pitänyt taukoa. Huomannut vissiin että kylkimyyryllä pääsee edelleen niin hyvin lattialla=)

Tsemppiä Tirppanalle alkuraskauden huoliin, toivotaan ettei ole syytä huoleen.
Kaveri kävi kanssa eilen kertomassa iloisen uutisen, oli testi näyttänyt plussaa kolmen vuoden yrittämisen jälkeen. Kyllä siinä tunteet nousi pintaan:D

Ensi viikolla olisi sitten jo 5 kuukauden neuvola. Saas nähdä onko poika kasvanut edelleen samaa vauhtia. Nyt oikeastaan saa käyttää 74 senttisiä vaatteita.

Tulipa tuosta kääntyilystä mieleen, kun merkkasin sitä päivämäärää ylös vauvakirjaan ja täyttelin sitten siihen samalla ajantaselle muutenkin. Onko monella vauvakirja ja muistatteko täytellä kuinka tunnollisesti sitä?
Ajattelin ottaa nyt muittenkin lasten ja kattoo saisko tyhjiä kohtia vähän täydennettyä, kun osasta oli pikkasen aution näköisiä.
Toinen asia on tuo valokuvien teettäminen. Ei oo vielä tullut yhtään kuvaa pikkuisesta teetettyä, kaikki on joko koneella, puhelimes tai kamerassa.
Pitäis vissiin ruveta pukemaan ja lähteä asioille kaupungille. :wave:
 
Tirppanalle tsemppiä ensimmäiseen ultraan, alkuraskaus tosiaan on se kaikista jännittävin vaihe, ainakin itselläni kun kokoajan sai jännittää että onko sittenkään kaikki hyvin... Tosin ei sitä varmaan tossa vaiheessa uutta raskautta kerkiä niin paljoa ajattelemaan kun on tämmönen pikku työllistäjä kokoajan mukana. :)

Kääntymisistä, meillä ollaan aika laiskoja edes yrittämään kääntymistä! Vatsalta selälleen ollaan jo pidemmän aikaan osattu kääntyä, tosin viime aikoina ei edes sitäkään ole poika harrastanut. Leikkimatolla kyllä viihtyy mutta ei elettäkään että olis kääntymään rupeemassa, vaikka kuinka leluilla yrittäis kannustaa.

Hyppykiikku hommattiin viikonloppuna, ja ai että miten mukavaa siinä on se pieni hetki ollakkaaan... Poika ei vaan ole vielä hoksannut itse ruveta kunnolla siinä hyppimään.

Kiinteät ollaan aloitettu, ja tähän mennessä ei ole onneksi tullut mitään vaivoja mistään, paitsi maissisoseesta tais tulla hieman vatsavaivaa, tosin en tiedä oliko vain sattumaa. Maissinaksuja ollaan maisteltu, niistä ei tullut mitään vaivoja.
Tällä hetkellä ruokalistalla on mennyt perunaporkkanaa, bataattia, kasvissosetta, päärynää, omenaa, luumua, paratiisisosetta. Hedelmäsoseet on saanut purkista.
Poika on ollut alusta asti hyvä syömään, parhaimmillaan menee hedelmäsosetta koko purkillinen.

4kk neuvola oli pari viikkoa sitten, pituutta miehellä oli 62,7cm ja painoa 7100g. Hyvin oli kasvanut 3kk neuvolasta jossa mitat olivat 58,6cm & 6380g.
Tuolloin sai toisen annoksen b-hepatiitti rokotetta. Joten nyt on rokotteet kunnossa matkaa varten mikä onkin jo muutaman viikon päästä, hui!

Omaa napaa tässä tulee reilu 3kk täyteen laihduttamista, ja kyllähän tämä kroppa kokoajan muuttuu paremman näköiseksi.. kiloja on lähtenyt synnytyksestä reilu 20.

Yöt menee suht hyvin, tosin edelleen on välillä näitä huonompia öitä. Parhaimpina öinä poika herää vain kerran syömään. Normaalisti sen 2 kertaa yössä syö, nukkumaan menee klo 21 aikoihin ja ylös noustaa klo 7.
Eli tuleehan tuossa ihan hyvin nukuttua, varsinkin jos itsekin aina malttais mennä samaan aikaan nukkumaan pojan kanssa.

Iho on meillä edelleen ongelma, käyty jo kahteen kertaan lääkärissä ihottuman takia, nyt menee perusrasvan lisäksi cortisonia ja pahimpiin märkiviin kohtiin sibicorttia. Cortison kuurin aikana iho on suht hyvä, mutta heti kun pitäis pitää taukoa niin menee huonommaksi. :| Suunnitelmissa on siis seuraavaksi käydä ihan ihotauti lääkärillä jospa löytyis lisää helpotusta tähän. Toki viimeistään kesä varmasti auttaa ihottumaan, jos tämä nyt on vain atooppista ihottumaa.
Kyllä tuli vauvavakuutus niin tarpeeseen, kaikki yksityiset lääkärikäynnit ja rasvat maksutta!

Vaunuista rupeaa kuulumaan jo pientä ähinää, jokohan pikkumies on saanut päikkäreistä tarpeekseen...
Hyvää viikonalkua kaikille!! :)

Lily ja poika 4kk&2vko
 
Huomenta. Johan oli yö. Meillä poika nyt sitten ensimmäistä kertaa kipeänä :( Eilen aamulla huomasin, että on nenä kovasti tukossa ja oli koko päivän kovin ei niin viihtyvä vaikka kovasti naurekeli ja hymyilikin. Päiväunet olivat todella katkonaisia ei kunnon unia ollenkaan. Viime yönä sitten heräsi jo pari tunnin unien jälkeen ja oli kovin kuuman oloinen, vaikka kuumemittari näytti alle 38, olisin voinut sanoa käsituntumalta että enemmän oli. Taitaa mennä mittari vaihtoon. Panadolia annoin ja poika söi päälle ja nukkui hyvin loppuyön..tai nukkuu edelleen=)

mamma2012 tuo vauvauinti on kyllä kiva juttu. Olin kahden ekan kanssa ja tykkäsin itse ja myös vauvat tykkäsivät kovasti. Nyt oli ajatusta taas käydä, mutta se jäi, kun meillä oli ajanjakso ettei kylpeminenkään ollut oikein kivaa. Nyt taas antaa kylvettää, muttei se vielä niin kivaa ole.

Päivärytmi on suurinpiirtein niin, että 8-9 pikkumies heräilee ja mielellään hän söisi vaan ja jatkaisi vielä 1-2 tuntia unia. Olen nyt yrittänyt kuitenkin pyrkiä siihen että saa jo nousta niin menee sitten päikkäreille siinä yhdentoista mais. Riippuen päivästä päikkäreiden kesto 2-4h. Sitten ollaan virkeenä seurustellaan ja leikitään ja tietty syöpötellään muutamaankin otteeseen kunnes taas rupee väsyttämään ja otetaan tirsat. Se on aina vähän päivästä ja toki menoistakin kiinni miten se päivä rytmittyy. Illalla sitten 22-23 alkaa yöunet. Saas nähä miten sitten kun soseet alottelee, sitten pitää niittenkin mukaan rytmittää päivää.
Nonniin nythän se poitsu heräs, virkeältä toki räkäiseltä tuo vakuttaa. No eiköhän tämä tästä.

hannama ja poitsu paria päivää vajaa 5kk
 
Moi!

Meillä on alettu nukkumaan kunnolla päiväunia, mikä on ihanaa! Pikkasen edes omaa aikaa päivällä...

Martan rytmi tällä hetkellä:

Herätään noin klo 9

Nukkumaan vaunuihin klo 11, nukutaan noin 1,5h

Tissi suussa nukkumista noin klo 15, silloin äitikin monesti ottaa tirsat. Kesto noin tunti.

Vaunuihin nukkumaan klo 18 ja nukutaan noin 40min.

Iltatisuttelumaratoni alkaa noin klo 21, äiti katsoo telkkua ja tyttö nukkuu ja syö. Sänkyyn siirrytään klo 22 jälkeen ja edelleen nukutaan perhepedissä.

Yöunille nukahdus noin klo 23, parilla syötöllä menee unet: neljän viiden maissa ensimmäinen ja sitten seiskan maissa otan viereen ja tissittelee/nukkuu yhdeksään asti.

Että sellaista. Päivällä syödään aikalailla tunnin välein hereillä ollessa ja päivät kuluu nopeasti leluja ja sisarusten touhuja katsellen. Paljon sylitellään myös. Kerran päivässä harjoitellaan kääntymistä vaipatta ja iltaisin käydään suhkussa/kylvyssä. Vielä ei olla siis aloitettu kiinteitä, mutta parin viikon päästä ajattelin aloitella kun 5kk tulee täyteen.

Kääntyminen: kyljelle kääntyilee vähän, kerran on kääntynyt mahalleen oma-aloitteisesti. Paljon vielä katsellaan maailmaa selällään:)

Rytmit: pääosin rymit olleet ylläkuvatun kaltaiset, mutta välillä on öitä jolloin herätään tunnin parin välein, onneksi aika hyvin jaksaa ite, kun vain tissiä lykkää puolinukuksissa suuhun. Oon kyllä välillä huomannut tarjoavani rintaa vähän turhan helposti joka ähkäisyyn: joskun pelkkä hyssyttely voisi riittää, koska ei sitten kuitenkaan täysillä ime vaan vaan hakee turvaa tms.

Herkkäunisuus: tietyissä unen vaiheissa tuntuu, että tyttö herää tosi helposti jos käyn vessassa/käännyn peittoja kahistellen tms. Mies siis nukkuu edelleen olohuoneessa eikä ole häiritsemässä meitä;)

Oma sänky: oli jo käytössä jonkun aikaa, mutta alkoi heräilemään kun nostin syötön jälkeen omaan sänkyyn eikä halunnutkaan enää jäädä sinne. Päädyin sitten siihen, että oman jaksamiseni kannalta tyttö saa nukkua vielä meidän sängyssä. Ei kuitenkaan nuku ihan kyljessä kiinni onneksi koko yötä vaan omalla puolellaa parisänkyä. Silleen on helppo syöttää ja saa kuitenkin ite nukuttua hyvin kun ei tarvitse toista edestakaisin nostella. Omaan sänkyyn yritän ehkä vasta kiinteiden aloittelun jälkeen. Toisaalta on hyvä, kun tyttö nukkuu aikalailla paikallaan eikä pahemmin pyöri ja kääntyile: ei ole vaara, että tippuu vielä sängystä...

Ulkona nukuttaminen ilman näköyhteyttä: en uskalla nukuttaa jos en näe vaunuja vaikka itkuhälytin onkin. Kaikenlaisia pölhöjä sitä täällä taajamassa voipi liikkua. Jossain maalla uskaltaisin nukuttaa ilman näköyhteyttä mut hankkisin kyllä sellaisen oravasuojan tms vaunuihin.

Vauvauinti: esikoisen kanssa oltiin ja oli kyllä kiva harrastus. Nyt ollaan jätetty suosiolla väliin kun yhdssä välissä tyttö ei tykännyt yhtään kylpeä. Nyt on kyllä alkanut siitäkin nauttimaan ihan eri tavalla. Muutenkin kaikki asiat on paljon helpompia kun vielä pari kuukautta sitten, kun kaikkea ei oteta vastaan kauhealla huudolla:D

Hiusten lähtö: kyllä lähtee ja paljon:p Olisi ihana päästä parturiin, mutta tyttö ei syö pullosta ja syö sen verran tiheästi, ettei mamma pääse kaunistautumaan vielä pitkään aikaan. Ehkä sitten kesällä jos osattais jo syödä kiinteitä ja osattais juoda nokkamukista...

Tsemppiä hannama pienen flunssapotilaan kanssa. Meillä on Martta ollut jo kaksi kertaa pienessä nuhassa ja aina on yhtä kurjaa tiputella niitä nenätippoja kauhean huudon kanssa ja kuunnella kun toinen on tukossa:/

Kuvat ja vauvakirja: ei olla myöskään teetetty yhtään kuvaa vielä. Vauvakirjaa pitäis kans alkaa täyttelemään kun vihdoin sain mieleisen tilattua:)

Jaha, nyt herättiin.

_melanie
 
4kk neuvola oli eilen ja hyvin tyttö on kasvanut; painoa 7155g ja pituutta 63,2cm. Kasvaa +10% käyrällä. - Omaakin kyllä sen mukaiset posket :heart: Muutoinkin kaikki oli neuvolalääkärin mukaan kunnossa.

Vellit Annoin tytölle tiistaiaamuna peruna-porkkanavelliä (ja omaa tymyyttäni annoin ensimmäisellä kerran heti 130ml...) ja tyttö reagoi aika voimakkaasti siihen; - nukkui päiväunet ulkona huonosti. Sain olla puolen tunnin välein hyssyttelemäss ja nostamassa syliin. Samoin hänelle nousi pieniä punaisia näppylöitä naamaa (otsaan, silmien ja suun ympärille). Olisikohan reagoinut siihen velliin? Vai annoinko liikaa ensimmäisellä kerralla. Miten muilla on reagoitu eri ruokiin? Nyt en ole antanut mitään uutta pariin päivään enkä soseitakaan. Ajattelin taas huomenna jatkaa perunasoseen antamista.

Vauvauinti Tyttö sitten rakasti uimista :LOL: Heti kun päästiin altaaseen alkoi mahdoton jaloilla potkiminen ja en ole ikinä nähnyt hänellä niin suuria silmiä! Oltiin altaassa 20 min ja hyvin tyttö jaksoi polskutella iloisella mielellä koko sen ajan. - Taidettiin löytää hyvä harrastus meidän duracell-pupulle ;)

Torstain jatkoja!

Mamma2012 ja tytsy
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Meiltäkin 5kk neuvolakuulumisia..


painoa oli 8120g ja pituutta 68,4cm, ja ikätasolla kehittyy. Meilläkin neuvolaan mukaan pari % pyöreyden puolella :) Meillä saatiin taas rokotuksia. Viime kerralla niistä ei tullut mitään mutta tällä kerralla nousi kuume ja oli vähän kiukkuinen. Nyt pitää lähtä pakkailemaan kun ollaan lähdössä kyläilemään.

Hyvää viikonloppua kaikille =)
 
Meillä on neuvola vasta vajaan parin viikon päästä, toisaalta hyvä, kun ens viikolla on kahtena päivänä muutenkin menoja. Sain itselleni np-ultraan ajan jo ens viikolle. Laskivat viikot tietty omalla kaavalla ja silloin ois just se 11+0, mutta todellisuudessa on 4-5 päivää vähemmän, eli saa nähdä joutuuko sit uusinta ultraan. Koitin kyllä sanoa tästä sille tätille langan toisessa päässä, mut se oli jotenkin nuivan tuntuinen, etten viittinyt alkaa vängätä. Ois varmaan pitäny kertoa, ettei se oo mahollista, kun ei meillä kp14 ollut vielä seksiä ollutkaan edellisen synnytyksen jälkeen, oli vasta kp 18 ja 19 :D Ja toisaalta onhan se kiva päästä jo näin pian sinne ultraan ja saada varmistusta asiaan. Eilen sain kyllä pikkuisen sydänäänet kuulumaan doplerilla. :) Eli vähän sai mielenrauhaa.

Tytön kanssa menee aika samaa rataa, kuin ennenkin. Sosetta menee puoli purkkia kerralla ja alkuillasta on alettu antamaan sit jotain hedelmäsosetta myös. Tänään meinattiin puuroa kokeilla. Eilisestä asti on kitissyt kun pitäis unille käydä, aiemmin teki tätä korkeintaan yöunille käydessä. Äskenkin piti hetki kitistä pullo suussa, ennenkuin sit uni voitti. Uusia ääniä oppinut kovasti, viimeisimpänä pärinä. Ja sitä toki pitää harjoitella myös kesken soseen syönnin :D

Vaatteista menee vieläkin muutama 56 body, reilua mitoitusta nuo ovat tosin, esim. yksi tutan body. Housuista taas on muutamat 62 jääneet jo pieniksi. Eli pitkäjalkainen neito tulossa. Vaipoissakin siirryttiin reilu viikko sitten vihdoin 3 kokoon, kun kakkoset loppui. Hoikka kun on niin ei ne vielä varsinaisesti pieniksi jääneet. Nyt nuo kolmoset tuntuu vähän reiluilta, vaikka kilomäärältähän ne on 5-8kg ja tyttö varmaan nyt joku 6,5-6,8kg. Mut eipä me vanhemmatkaan mitään jättiläisiä olla etenkään tuossa iässä oltu. Mies vissiin ollut aika keskikokoinen, minä taas kasvoin ekat vuodet reilusti alakäyrillä. Tyttö on siis jotain meidän väliltä. Nyt ollaan kyllä ihan keskikokoisia etenkin pituuden suhteen.
 
meillä tulee vissiin tytöllä hampaita. välillä itkeskelee ilman syytä ja kaivaa sormilla suuta. Purulelut on auttanu kitisemiseen. Syömälakkokin oli pari päivää, mutta tänään annoin sitten jääkaappikylmää päärynäsosetta, niin se kelpas tosi hyvin, kun rintamaito ei oikein kelvannu. Yöt on nukkunu hyvin ja hyvä puoli tässä on kait se, että tissittely jäi viime yönä melkein kokonaan pois, kun ei tiesti tunnu kivalta ikenissä.

Nyt onneks tyytyväisenä on köllötelly leikkimatolla ja jumppalelun kanssa touhuaa niin, että on kohta koko tyttö ja lelu pois leikkimatolta (meillä on sellanen jättikokonen ). Pitää vaan olla vahtimassa, ettei pian loukkaa itteensä, kun tuota laitosta nostelee ja potkii. Välillä pitää kääntyä mahalleen, mutta selälleen ei vielä takasin pääse eikä pahemmin muutenkaan mahaltaan liikkeelle, mikä tietysti pistää kiukuttamaan hetken päästä. Kovat ois halut päästä liikkeelle ja takaruumista keikuttaaki jo mallikaasti :D

Päiväunet ulkona on lyhentyny max. 2 tuntiin... oma aika vähentyny kyllä roimasti, kun yleensä ehtii suunnilleen astiat tiskata, niin hän herää. Tiskikone on, mutta sille ei oo paikkaa tässä uudessa vanhassa keittiössä! Mutta semmosta tää kait kuuluu ollaki. Välillä tuntuu kyllä aika epäreilulta, että mies voi lähestulkoon olla niinku ennenki. Tosin heräs tässä vähän siihen todellisuuteen, että pitäiskö tytön kanssa olla enemmänki, kun oon pari kertaa yrittäny käydä saunassa ja tyttö on huutanu koko sen ajan.
 
Piti ensin kirjoittaa, että ihanaa perjantaita kaikille, mutta niin meni taas hermot tähän omakotitaloalueella asumiseen. Tyttö nukkuu (tai siis yrittää nukkua) ulkona ja naapurin ukko ajaa pihaan rämisevällä autollaan ja pojat kaahaa kiihdytysajoa mopoilla kadulla. Hirveä meteli. Niin stressaan siitä, että tytön nukkumisesta ulkona ei jatkossa enää tule mitään, kun kevät ja kesä herättävät kaikki metelintuottajat. Ja ei, tyttö ei välttämättä niihin äkillisiin ääniin totu. Esikoinenkaan ei koskaan nukkunut ulkona kuin vartin pätkiä, kun aina jostain kuului pamaus ja tööttäys tms. Mur.

Kohta pitää taas rientää vaunujen heilutteluun, kun ei uudestaan kunnolla unesta kiinni varmasti saanut äskeisen räminän jäljiltä, mutta peruna-porkkanavellistä piti kommentoida, että porkkana taitaa olla sellainen kasvis, jolle helposti vauva voi herkistyä.

No niin, nyt heijaamaan.
 
Meille kuuluu hyvää. Olen antanut pojalle kiinteitä noin kuukauden ajan. Ensi viikolla poistu on jo 5kk :) aika menee tosi nopeasti. Yöllä syö pari kertaaa, korviketta ollaan annettu jo aikalailla syntymän jälkeen kun maito ei vaan noussut rintoihin. Olen tehnyt vaunulenkkejä joka päivä, kaksi kertaa 5km käyn kävelemässä. Asutaan maalla, ja täällä on niin ihanan rauhallista kävellä ja pojankin voi jättää ulos nukkumaan, kun huolehtii että kissa on sisällä :)

Mä voisin kanssa kertoa meidän perheestä hiukan. Elikkäs minä olen sairaanhoitaja ammatiltani ja mies on maatalousyrittäjä/maatalouslomittaja. Meillä on lihakarjatila, eläimiä on n.80.

Meidän päivän rytmi menee kutakuinkin näin:
Herätys 7-8.30, pojalle aamumaito, n.150ml ja hedelmäsosetta päälle.

Sitten leikitään ja loruillaan lattialla. Ennen ekoja päiväunia taas maitoa ja sitten poika vaunuihin ja mamma lenkille. Eetu nukkuu noin 2-3h ulkona ja sitten kun herää niin nälkä on hirmuinen ja tuttipullon on hyvä olla heti suussa. Maitoo menee noin 150ml ja sitten syödään vähän kasvissosetta. Taas leikkitään ja sylitellään.
Seuraava unet on noin 17-18 aikaan ja nukkuu pari tuntia yleensä ja herättyä maitoa menee n.150ml. Mamma ollut jälleen Eetun kanssa lenkillä.

Iltapalaksi velliä ja hedelmäsosetta, nukkumaan mennään noin 21-22. Nukutaan perhepedissä, joten usein käy niin, että sekä äiti että isikin nukahtaa samalla :)

Velli-maitosekotusta menee 260ml ja yöllä käyn hakemassa kerran tai kaksi maitoa 150ml kerta-annoksena.

Kuinka olette aloittaneet kotimaiset viljat? Kauraako ensin? Oletteko antaneet sitä ensin puurona vai vellinä? Ja annoskoko, onko ollut yksi lusilallinen aluksi? Kyselen kun Eetu on esikoinen ja joka puolelta tulee niin erilaisia ohjeita :)

Ihanaa kevättä kaikille :)

Ja Tirppana83 onnea odotukseen <3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia,

Pitkästä aikaa meidänkin kuulumisia, on niin hektistä, ettei tahdo joutaa itse kirjoitella, luen kyllä teidän muiden kuulumisia.

Maidoton ruokavalio Aloitin itse 4kk neuvolan jälkeen maidottoman ruokavalion kun neidin iho oli niin huono ja vaippa rutisi het heti syönnin päälle. Iho on parantunut tosi paljon, toki vielä nilkat ja kyynärtaipeet on punaisina, mutta muutoin iho ei ole täynnä kuivia länttejä. Mahakin on parantunut paljon, eikä vaatteita mene enää samaan tahtiin pesuun. Sattumalta esikoisellekin todettiin pari viikkoa sitten maitoallergia ja lääkäri piti hyvin todennäköisenä sitä, että myös vaavilla on sama allergia. 8kk lääkäri neuvolasta meidän pitäisi saada lähete maitoaltistukseen, mutta sinne asti mennään nyt maidottomalla.

5kk neuvola Meillä oli toissa päivänä, kasvaa kyllä käsi kädessä esikoisen kanssa. Painoa on nyt 7,135kg ja pituutta 63.3cm, pipo 44,5cm.

Vauvauinti On meilläkin harrastuksena, oli jo aikaisemmin esikoisen kanssa. Hän menee lauantaisin isänsä kanssa tenavauintiin ja minä menen vauvelin kanssa vauvauintiin. Ensimmäiset sukeluksetkin on jo otettu, koko puolituntia menee yhdessä hymyssä :)

Nukkuminen Pääsiäisenä siirreettiin neiti omaan kehtoon sänkymme viereen, nukkuu siinä ensimmäisen unipätkän jo ihan rutiinilla. Viime yönä tuli 4 hujakoilla sänkyymme, vaikka olisi varmasti nukkunut pidempäänkin, mutta äiti oli viime yönä vähän turhan tiitteränä siirtämään. Normaalisti tulee siinä 2-5 välillä.

Rytmi Esikoisen touhut rytmittää meitä muita.
Neiti herää 6-7 välillä, jonka jälkeen tissitellään rauhassa sängyssä.
7-9 Leikkiä lattialla ja sitterissä
9-10 tissittely ja ulos
11-12 tullaan sisälle lounaalle, neiti heräileen vaunuissa
12-13 tissittelyä ja usein neiti torkahtaa vielä, toisinaan vien ihan sänkyyn nukkumaan, jos esikoinen nukkuu ja itseäkin väsyttää.
14-16 leikkiä
16-18 tissittelyä ja ulos vaunuilemaan
18-20 leikkiä, esikoiselle iltapalaa
20-21 tissittelyä ja lapsukaiset untenmaille

Aika lyhyenläntäset on meillä noi päikkärit.

Nyt tarttee alkaa huomioimaan lapsia ja keitteleen aamupuuroa.

Keväistä viikonloppua
Inari & Salla 5kk 1pv
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama

Yhteistyössä