Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

tirppana niin siis sullako oli jotain synnytyksen jälkeistä masennusta? nyt sit kyl voi olla niin, että uusi odotus päälle voi saada väsymään aika tavalla, joten suosittelen sun jatkavan käyntiä. jollei noin tiuhaan , ni esim kerran kuussa. synnytyksen jälkeistä masennusta kun on joskus ollut, se voi myös uusia....
ja kiva että se on noin mieluinen se uusi perheenjäsen :) kyllä mä uskon että te pärjäätte oikeen hienosti!

huh mä elin piinaavan jännityksen aikoja viimeiset pari viikkoa... kumin kanssa oli ongelmia tuossa taannoin, ja mun raskautumiset kun käy melkee miehen näkemisestäkin, niin TODELLA pelkäsin et ei kai taas... nyt onneks menkat alkoivat, ja kävin HETI hakemassa pillerit.
viime kuussa niitä en vaan päässyt noutamaan, mutta nyt kun sain aloitettuu heti ekana vuotopäivänä, teho on varma. mä en jaksais enkä haluais enää yhtään vauvaa. tai juu kyl, jos kroppa ois terve.
laskeuma onneks ei ole enää pahemmin vaivannut kivuillaan. kyllä mä palaudun ilmeisesti ihan hyvin.
operaation pyydänkin varmaan siirrettävän sitten siihen aikaan, kun nämä ei olis näin kannettavia enää nämä pienet.. olis vähän helpompi itekin olla saikulla.

talvi joo kyllä alkaa riittämään joo... järkyttävää kuinka kauan tätä voi kestääkään... sen kunniaksi eilen ostin narsisseja ja tein niistä asetelman olohuoneeseen. jotenkin tuli hiukan keväisempää mieltä :)

meillä nukutaan taas yhtä aikaa pitkät päikkärit. ite ei tiedä mitä tekis :D eikä unikaan ole, kun saa yöt itekin nukkua. ei näin loistavaa vauva-aikaa ole kyllä vielä ikinä ollutkaan :) oon sit vaan istuksinu ja surffaillu netissä :)

aika menee todellakin äkkiä, pojanpallero huomenna 4kk, neuvola maanantaina :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Heippa kaikille!

Täällä on neidin elämä muuttunut kuin salamaniskusta kun lopetin sen Cuplatonin antamisen. En mä muutakaan keksi mistä ne vaivat olis johtuneet kun 4 kk oli tuskaa ja nyt muuttui ihan toisenlaiseksi. Ei edes pulauttele niin paljoa. Toki ollaan lääkärin määräämällä kortisonilla (Hyderm) nyt rasvailtu ihottumia, mutta ei ne ihottumat edes kovin pahat olleet. Posket ehkä enempi olivat ruvella. Mutta ehkä vaivat johtuivat Cuplatonista, ehkä se teki närästystä?

Eilen tuli 4 kk täyteen. Lauantaina maistetaan bataattia :) Hauskaa kun vähitellen alkaa yhteiset ruokailuhetket. Tosin isoveli saa muuttaa käytäntöään: syö usein olkkarissa kun katsoo Pikkukakkosta tai muita ohjelmia. Juu tiedän, televisio on huono lapsenvahti.

Eilen oltiin neuvolassa. Mitat 7505 g (6750 g) ja 63 cm (62 cm). Paino menee yläkäyrällä, pituus oli nyt hiukan laskusuunnassa, lääkäri totesi, että hakee varmaan omaa käyräänsä. Nooh, jos on tyttö äitiinsä tullut niin painoa tulee mutta ei pituutta :) Omasta neuvolakortista olen katsonut ja sellainen minä olen vauvana ollut. Pulleroinen olen näin aikuisenakin jos ei laihdutuskuurien aikaansaannoksia lasketa.

Nyt kohisee itkuhälytin, tyttö ulkona vaunuissa. Ihanan aurinkoinen ilma, sieltä se kevät tulee. Tänään laitettiin pojan kanssa rairuohot tulemaan ja käytiin ostamassa virpomisoksiin tarvittavat koristukset.

Vielä piti mainita, että pyysin neuvolalääkäriltä reseptin uusiin e-pillereihin. Mulla nyt ne Yazz-merkkiset ja hirveetä päänsärkyä ja menkat alkaa kp 19 ja kestää 10 päivää. Yäk. Meinasin, että lopetan nämä nyt heti ja odotellaan menkkoja ja sitten aloitan ne uudet. Mutta ei varmaan uskalla ottaa riskiä, että nyt kävis ylläri-vahinko. Molemmat lapset on meillä tulleet vuosien yrityksen tuloksena, mutta nyt varmaan nappais samantien, kun ei haluttais enempää :)
 
Viimeksi muokattu:
cuplaton muistaa kannattaa myös se, et pullossa lukee kyljessä et säilyy avattuna 3kk...kaipa sekin jotain voi aiheuttaa vatsan väänteitä jos tuo aika on umpeutunut eikä tatina ole semmoista kuin se tuoreena on...

töllö, tuo armas seuralaisemme ;) ite tykkään et syötäs pöydässä. meilläkin haastava tila, kun kaikki on avointa...mutta kaksi-vuotiaskin osaa jo hienosti liimautua pikku kakkosen imuun.... siitä syystä oon koittanut tehdä niin, et eka katotaan ohjelma, SITTEN siirrytään pöytään syömään. sama koskee kyllä isompiakin. ruoka syödään pöydässä, eikä sohvilla tai kuka missäkin. ite sit kyl iltapala napsitaan tv:n äärellä, mut sillon on lapset jo pois tästä. lapsille muutenkin koitan olla johdonmukainen ja "tiukka". ei aina helppoa, mutta niin vaan on.
just olikin hyvä kirjoitus iltiksessä, että lapsille ilmoitetaan mitä tehdään ja mihin mennään...EI niin et kysymys-muodossa, tuletko syömään? mentäiskö pesemään hampaat? ..
 
4kk sitten tähän aikaan aamusta heräilin kipupiikin suomilta unilta ... synnytys-salissa....parin tunnin päästä lähti oksitosiinit suonistoon ja alkoi tapahtua... kuinka sitä voi ikävoidä muka synnytystäkin :D :D mutta siihen liittyy niin valtava tunne-lataus ettei ikinä kyllä ne unohdu!
pikku-jannu tänään siis 4kk ja hienostihan tämä on mennyt :)
 
  • Tykkää
Reactions: hannama
Cuplatonista vielä, että toinen purkki meillä käytössä oli. Kun joka syötöllä siitä tippoja annettiin, ei sen kesto ollut kuin 1,5 kk. Että ei ainakaan vanhentunutta Cuplatonia olla käytetty. Ei tietenkään!

Tyttö aloitti aamuhöpöttelyt sängyssään tänään jo ennen puoli kuutta. Eikä sitten enää nukahtanut uudelleen. Tuolla hän jo nukkuu ekoja torkkujaan. Pitää koittaa ajatella positiivisesti, kesällä on ihan kiva herätä aikaisin, kerkeää tekemään paljon päivän aikana. Mieluummin otan rauhallisesti yöunille nukahtamisen, katkeamattoman 7 - 8 tunnin yöunen ja herään ennen kuutta kuin rauhattomat yöt.

Kehitys Tuossa jossain vaiheessa totesin, että tyttö ei vielä tee muuta kuin höpöttää, hymyilee ja tarttuu leluihin. No, 4 kk:n kunniaksi edellispäivänä liikutteli itseään leikkimatolla kiemurtelemalla ja potkuttelemalla. Ja nyt on alkanut kutiamaan kainaloista kun vaatteita puetaan tai riisutaan. Hekottaa aivan onnessaan kun kainaloihin koskee :) Samaten on alkanut välillä olemaan ihan paikallaan ja selvästi miettimään jotain, pitkiäkin aikoja vaan makaa ja tuijottaa. Aivot selvästi raksuttaa uusia kehityspyrähdyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: hannama
Meidän juniori on herännyt nyt varmaan viikonverran ensimmäiseltä unipätkältä kovasti höpötellen. Oon aatellutkin ettei jatka uniaan, mutta vielä on tissittelyn jälkeen jatkanut suoraan uniaan. Saas nähdä tuleeko muutosta, kun oppii mahalleen kääntymään. Se on siinä ja siinä ettei pääse. Poitsusta on vielä niin mukavaa pyöriä navanympäri tai itseasiassa liikkuu sellasta kylkimyyryä:D

On kyllä sinällänsä erilaista vauva-aikaa, kun muitten aikana on ollut aina toinenkin pieni tai no esikoinen on tietty esikoinen. Mut toinen kun syntyi erikoinen oli 1v6kk ja sit kun kolmas syntyi oli siinä 2v ja 4v ja neljännen kohdalla ensimmäinen aloitti koulun ja sit oli 5v ja 3v. Nyt on sitten koululaisia ja neljäskin aloittaa syksyllä eskarin..tuntuu jotenkin aivan ihmeeltä, toiset on jo "isoja" mutta silti pieniä. Sekavaa tekstiä, sorry.

Olohuoneessa syömisestä pyritään kanssa että ruokailuhetki olisi perheen yhteinen keittiönpöydän ääressä. Erikoistilanteissa, kuten jos ollaan haettu noutoruokaa ja katsotaan filmi niin sillon ollaan kyllä kaikin olkkarin pöydän ääressä tai soffilla:D pitäähän sitä joskus relata vaik muuten sääntöjä riittää. Voihan se olla sit niin et niitä pieniä hetkiä arvostaa sitten kun se ei oo jokapäiväistä. Äiti ja iskä sitten salaa muiden nukkuessa syö töllön ääressä;) ja toki aina sillontällön tulee yllätetyksi.
 
Hei!
Meillä 4kk:n lääkärineuvola takana. Eikka kasvanut, nyt 62cm ja 6770g, eli aika huimasti tullut kuukaudessa lisää, 4cm ja 900g. Virallisestihan ikää on jo 4,5kk. Jätin sen kolmannen rota-rokotteen ottamatta ja ilmeisesti en ole ainoa, koska se meni th:lle ihan ilmoitusasiana. Ei tarvinnut kauheesti selitellä. Voi ilmeiseesti aiheuttaa joillekin vauvoille niin kovat oireet, että parempi jättää antamatta.

Eikkahan on ollut kova pulauttelija ja nyt sitten lääkärin ohjeet olivat, että maitoa vähemmälle ja kiinteitä enemmän. Kaksi kasvissose- ja yksi hedelmäsoseateria päivässä. Tällä hetkellä yhdellä syönnillä menee 2/3 purkista. Parin viikon päästä sitten jo puuroa peliin.

Yöllä meillä syödään vielä 2-3 kertaa, ja se on lääkärin mielestä ihan ok. Eikan kerralla syömä määrä kun on niin pieni (1dl) ja siitäkin tulee osa pihalle, niin tankata pitää. Ihan hyvin olen jaksanut, kun kuitenki nukahtaa heti uudelleen eikä valvota. Lattialla viihdytään hyvin, lelutkin kiinnostavat kovasti ja niitä rapistellaan ja pyöritellään.

Manduca-kantoreppua olen vähän harkinnut. Pääsis tuplarattaista eroon, kuljettaisi tuota taaperoa tarvittaessa rattaissa ja Eikkaa kantorepussa. Aika hyvin tuo melkein 2v pysyy jo seisomatelineellä, mutta joskus iskee uhma, kiukku ja mikä lie, niin silloin olisi hyvä olla jotkut kärryt mihin laittaa.

Tirppanalle oikein paljon onnea ja voimia jaksaa kahden pienen kanssa. Meillä pienin ikäero on ollut 1v 5kk ja tuntuu, että kovin oli pieni isosisko. Paljon oli hommaa kahden pienen kanssa, mutta kyllä se sitten myöhemmin palkitsi. Kovasti olivat kavereita keskenään ja vieläkin ovat kuin kaksoset, nyt 15v ja 16v.

Scala ja Eikka 4,5kk
 
Eilen siis kävin siellä hoitajan juttusilla ja sovittiin aika vielä, tosin kuukauden päähän. Ei kuulemma ole mitään diagnoosia minulle laittamassa, oli sitä mieltä, että aika pitkälle tää on ollut uupumista. Kun silloin alkuun ne yöunet oli tosi vähissä olleet, kun tytön rytmi oli niin sekaisin. Ja aika paljon olo onkin parantunut jo siitä kun saanut nukkua enemmän. Ei se lisäuni pahitteeksi olis nytkään, mutta sentään välillä saa sen 8 tuntiakin nukkua. Ja pitää vaan muistaa sit hakea heti sitä apua, jos alkaa siltä tuntua kun tää kakkonen syntyy.

Tänään annoin tytölle ekan kerran riisivelliä maitoon sekoitettuna toki. Hyvin tuo meni alas ja aika hyvin nälkää pitänyt, kauemmin kuin normaalisti. Yöllä nukkui sentään 3 asti, uudelleen heräsi sitten kyllä taas 6 jälkeen. Siitä parin tunnin päästä söi taas ja ylös noustiinkin vasta jotain 9.30. Eli varsin pitkään nukkui, tosin yöunillekin kävi vasta ysin jälkeen illalla. Nuo soseet vissiin on aiheuttanut vähän vatsanväänteitä, kun just sit aamulla aikaseen herää ja vähän vääntelehtii ja piereskelee. Nukahtaa kuitenkin sit uudestaan pian. Eli ne saattaa mennä tauolle hetkeksi jos tuosta vellistä on nyt apua. Kattoo nyt. Olis näköjään pitänyt siihen maitoon laittaa sitä sakeutusjauhetta, kun on vähän puklannut taas. Kun ei se velli tarpeeksi jämäkkää tuosta tehnyt, kun 40ml sitä oli ja maitoa 60ml.

Ens viikolla meillä tuo 4kk neuvola ja siellä samalla pitää varata itselle sitten aikaa äitiysneuvolaan.
 
-19 :stick: tää talvi todella on sinnikäs... eipä mennä ulos aamusta... huooohh....

viime yö kaksi yö-syöttöä ... kuinka tuntuukin et en oo nukkunu lainkaan!!! 1,5kk saanut vetää ihan huolella unta... ja poika päättikin et NYT ON NÄLKÄ :D kääntymistä yrittää kans mahalleen, joten luulen et levottomuutta tuo tämä taitojen kertyminen ja vallankin sen pänniminen kun halua ois mut taitoa ei vielä :)
miten sitä ikinä jaksoinkaan moista heräilyä .... jospa tämä on sitten vain väliaikaista kiitos... voi tätä haukottelun määrää... :) huh

tänään on äidin oma päivä :) olen ilmoittanut jo pari viikkoa sitten, että mua ei tänään iltapäivällä näy :D mä lähden kiertämään kauppoja IHAN YKSIN... ja teen kaverin kanssa piiiiiiiiiiiitkän koiralenkin metsikköön.
:heart: pakko olla joskus terveellä tapaa itsekäskin, mä yritän vaikka oonkin siinä armottoman huono... itsestäni annan perheelle aina kaiken, ja unohdan et mäkin tarttisin jotain ...
noh, tänään on tämmönen päivä ja toivottavasti saan siitä virtaa ja piristystä :)
 
Oma aika mitäs kummaa se on :) Nauti Fourth gift omasta ajasta! Olin minäkin keskiviikkona pari tuntia kaverin vaatekutsuilla. Mies pyysi etten olisi kauaa, myönsi että pelottaa jäädä hoitamaan neitiä, kun on niin vaikea saada nukkumaan torkkuja. En sitten ollut kuin 1,5 tuntia ettei miehelle tulis traumoja :) Vielä jaksan olla ilman omaa aikaa, mutta parin kk:n päästä tasantarkkaan aloitan jumpat 2 krt/ vko vähintään.

Kiinteistä täällä maistettiin aamutorkkujen jälkeen bataattisosetta. Kovasti neiti hymyili ja naureskeli ja selvästi maisteli uutta makua. Eipä tuo määrä mikään mittava ollut, mutta maistaminen se tärkeintä vielä on.

Yösyömiset tänään neiti heräsi syömään 04:30 ja onneksi nukahti normaaliin tapaansa uudelleen unille ja heräsi aamuun vasta 07 jälkeen. Iltanukkumaanmeno oli vaan eilen oikeaa sirkusta, tyttö ei jatkanutkaan unia, kun siirryin makkarin puolelle vaan aloitti istumaan punkemisen, höpöttelyn ja virnistelyn. Ja mulla paloi pinna ihan totaalisesti. En jaksanut sirkusta kauaa hillitä ja palasin takaisin keittiöön, laitoin tytön sitteriin ja koitin rauhoittaa mieleni. Päässä pyöri kela, että nukkui 10 minuuttia eli jaksaa siis valvoa lähemmäs 3 tuntia, ou jee, kello oli siinä vaiheessa 21:30. Tyttö vaan naureskeli ja lirkutteli sitteristä mulle ja isälleen. Laitoin sitten vielä vähän maitoa pulloon ja meinasin, että tankataan sitten lisää, ylisyötetään siis. No, nukahti sitten samantien kun palattiin makkariin ja nukkui siis 04:30 saakka. Nyt en sitten tiedä pitäiskö yöunillemenorutiineja muuttaa, että menisinkin suoraan makkariin enkä istuskelisi olkkarissa syöttämässä. Jos on jo liikaa virikkeitä, kun esikoinenkin siinä vielä välillä pyörii.
 
oma aika teki hyvää, 3,5h aivan muissa ympyröissä... harvinaista herkkua, vaan enpä tohdi heti uudestaan lähteä... sinä aikana kävi vieraita ja myös isovanhemmat. taaperolle oli syötetty kaiken maailman herkkuja, ja limpparistä lähtien... illalla ei suostunut syömään edes iltapalaa, koko yön heräsi tunnin välein huutamaan : "masu pipi" ja vaikeroi ilman kiertäessä..vatsa oli aivan kivi-kova.. mä sitten juoksin koko yön sen kanssa ja nukuin koiran unta..
-ja voitte uskoa kuinka kiukkuinen oon ollut...jos hiukan annetaan jotain...juu, mutta nyt oli tainnut käydä niin että liikaa sai makeaa.. ei olla hirveästi annettu edes, mummu aina innostuu ja tottahan se nyt kävi näin,kun en ite ollut paikalla.
ärsyttää todella tämmöinen! sietäisi sitten niiden ihmisten valvoa yö kipeän lapsen kanssa, ketä sille herkkuja työntää kurkusta ales :kieh:
no nyt sit sain itekin onneks pari tuntia nukkua, mutta koko päivä on auttamatta pilalla.
että oma aika oli kivaa mutta jälkipyykki ei.
aurinko onneks paistaa, jospa jaksais raahautua kersojen kanssa vähän myöhemmin ulkoilemaan...
 
Viimeksi muokattu:
iltarutiineista mä olen kyllä tehnyt tämän neljännenkin kanssa niin, että makkariin vain kun on ilta-syötön aika, ja valot pois. ruokailuhuoneen valo kajastaa, ja se riittää. taapero menee samaan aikaan omaan sänkyynsä, ja ainakin tähän asti se on toiminu. tai no, taapero joskus juoksuttaa mutta yleensä se on alta 10min ja molemmat koisaa. klo 21 alkaa lapseton aika, joka päättyy n. 21:30 kun äiti kuorsaa sohvalla, kuola suupielestä valuen ;)
 
Eipä ollut sitten kovin mukava tuo jälkipyykki fourth gift, olisi tosiaan syyllisten pitänyt hoitaa taaperon masuvaivat yöllä eikä sun. Ei kiva. Meillä isovanhemmat ei ole koskaan antaneet esikoiselle mitään mistä ei etukäteen oltais sovittu. Toki vauva- ja taaperoajanallergiat on vaikuttaneet toimintaan. Mutta nyt kun esikoisella ei enää ole ruokarajoitteita, mun äiti on edelleen toooodella tarkka kaikesta ja kysyy välillä ihan hassujakin, että saako antaa :) No parempi niin.

Täällä nukuttiin viime yö 21:30 - 06:30 heräämättä syömään, ou jee :) Olen nyt kahtena iltana sitten mennyt suoraan hämärään makkariin antamaan unimaidon eikä perjantain kaltaista sirkusta ole ollut.

Huolena on täällä nyt tytön vihreä kakka. Ei muutoin ole masuvaivoja, mutta vihreä väri askarruttaa. Koitan soittaa neuvolaan tänään ja kysellä, että voiko olla ihan normaalia ja ettei välttämättä tarkoita mitään. Antibiootti loppui 1,5 viikkoa sitten ja siitä muutaman päivän jälkeen muuttui vihreäksi. Että en usko että lauantaina aloitetusta bataatista johtuu. Soittoaika lääkärille on ens viikolla. Saa nähdä suositteleeko, että kokeillaan se Nutrilon Pepti korvike.

Tyttö istui eilen Bumbossa pienen hetken. Ja oli niin riemukasta. On muutenkin niin pönkspönks ja istuma-asennossa pitää vallan olla. Neuvolasta suositeltiin rintareppua, jossa on lantiovyö, kun neiti niin iso. Helpottais kanniskelua kun tosiaan pitää istuma-asennossa kantaa, mikään muu asento ei käy.
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Vilmiina2012 meillä oli tytöllä myös vihreä kakka.. Epäilin sen johtuvan mun antibioottikuurista sillon, mutta kun se vaan jatku ja jatku, vaikka kuuri loppukin. Neuvolassa sitten kysyin, niin sanovat, että joillain vauvoilla voi olla normaalistikin vihreä kakka, eikä (yleensä) ole mitään vakavaa, ellei sitten ihan vesiripulia ole (meillä oli aika löysääkin, mutta kun oli sellasia kokkareita, niin ei hätää). Olisko sitten n. 1-1,5kk ab-kuurin loputtua kakan väri ja koostumus normalisoitu, en tiedä sitten voiko noin kauan vaikuttaa, vai johtuko jostain muusta...??

Täälläkin kaksi viime yötä nukuttu heräämättä n. klo 21-06/07 ja tänä aamuna jatko sitten unia vielä syönnin jälkeen n.tunnin. Yleensä on sen kerran aamuyöllä heränny syömään..

Mitenhän se tuntuu, että viime neuvolasta on jo ikuisuus, vaikkei siitä oikeesti oo vielä kahta viikkoakaan...? :confused: :O Ja seuraavaan neuvolaan on vielä niiiiin pitkä aika (8.3.).

Nyt esikoinen vaatii äitin huomioo, joten tarttee mennä..
 
heipparallaa taas.. meilläkin oli tuossa kuluneella viikolla 4kk neuvolalääkäri ja tytön mitat oli 7,6kg ja 66,5cm pitkä =) meillä aloitettu maistelee luomu riisipuuroa (alkaen 4kk) hyvin on tytteli tykännyt :) Meillä vieläkin heräillään 1-2krt yössä. Pari kertaa on kääntynyt selältä vatsalleen ja senkin tehnyt silloin kun muut ei näe :) Lelut kiinnostaa kovasti ja juttua riittää. nyt ei ehdi kirjottelee enempää..

Onnittelut Tirppanalle ! :)
 
Moikka !
Natuzanilla hyvän kokoinen tyttö, kun ei meidänkään poika miinuskäyrillä kasva ja kokoa oli 4kk neuvolassa 7355g ja 65,5cm. Tytöthän on usein vähän pienempiä. Me ei vielä olla aloiteltu soseita. Reilun 3kk:n kohdalla oli selkeästi tiheän imemisen kausi ja olin valmis (ja luulin, että vauvakin oli) aloittamaan soseet nelikuisena, mutta nyt on imutahti rauhoittunut. Yösyömistä oli niin usein, että oli pää hajota äidillä. Ilmeisesti se tiheä imeminen tilasi tarpeeksi maitoa ja nyt on balanssi siinä suhteessa. Esikoisen kanssa aloiteltiin maistelu 5,5kk iässä ja suunnitelma voisi nyt olla sama.
Ulkona olen alkanut vasta nyt nukuttamaan, en ole aikaisemmin vaan saanut aikaiseksi. Ja kyllä kannattaa, sillä saattaa helposti nukkua 3 tuntia. Rytmi on myös jo aika hyvä, nukkumaan menee siinä klo 19-20, viime yönä söi kolme kertaa ja aamulla heräsi 6.30. Siinä samaan aikaan kun kaikki muutkin perheessä.
Kovasti on kaveria sylissä kannettava. Ei kauaa viihdy lattialla tai sitterissä. Kantoliina oli lainassa mutta olin niin saamaton sen kanssa, etten opetellut sitomisia. Joten päädyin nyt tilaamaan suomalaisen Wompat-kantorepun. Siitä olen kuullut paljon hyvää palautetta. Ja kivasti sai siihen valita kankaatkin, minkä värisen haluaa :) Toimitusaika oli tällä hetkellä tosin 4-5 vk (kun ne sen alusta asti ompelee ja on jonoakin), mutta kaksi viikkoa sitten jo tilauksen tein, että kohtahan se jo tulee. Eli sitä odotellessa ja siihen asti hauista kasvatellessa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty ja mitat 61,5cm ja 6,310kg. Eli varsin siro neiti meillä kun vertaa moneen muuhun täällä :) Hyvin kuitenkin kasvaa siellä omalla käyrällään. Äitiinsä vaan tainnut tulla, kuulemma minulla mennyt pienenä paino ihan alakäyrillä. Tytöllä ei nyt sentään ihan siellä mene, mut vähän kuitenkin. Ja muutenkin kaikki oli ok lääkärin tarkastuksessa. Vähän piti kiukuta välillä kun oli 3 vierasta ihmistä siellä (harjoittelija oli myös mukana ja oma neuvolantäti) Ja isin syliin piti pissata :D kun meinattiin punnita. Mies tuli neuvolaan suoraan töistä, jätti siis bussin tien laitaan parkkiin. :D Toki linjat oli jo ajettu ja se sopivasti päättyi ihan siihen neuvolan viereen ja sai ajomestarilta luvankin tuohon. Itselleni en äitiysneuvola aikaa nyt saanut varattua, kun oli vähän kiirettä heillä siellä aikojen suhteen, mutta soitellaan sitten huomenna.
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Tirppana hih =) Teillä elämä kuullostaa aika lepposalle tällä hetkellä. Uuden vauvan ihmettelyä ja ihan pienen odottamista :heart:

Kumisaapas hei noi wompatithan oli kivan näkösiä ja olosia. Pitää itekin harkita =)

Meillä oli jo ihan vastasyntyneenä kantoliina käytössä kun poika oli niin sylin tarpeessa. On se nytkin paljon kanniskeltava, mutta jotenkaan ei tule sitä liinaa enää otettua käyttöön. Pitäisi opetella jotain uusia sidontoja, sellasia mihin sais vauvan helposti kyytiin ja pois...

Omia napoja. Meilläkin on imutiheys nyt hieman helpottanut. Olin yllättänyt, kun yleensähän sanotaan, että tiheänimun kausi kestää "pari päivää", no meillä se kesti varmaan kuukauden (tai siltä se ainakin tuntu). Nyt on jo taas muutama yö selvitty yhdellä-kahdella syönnillä, ja päivienkin ruokailuvälit tasaantunu siitä puolestatoista tunnista taas melki kolmeen tuntiin.
Meillä on ilmeisesti jäämässä illan viimiset torkut pois. Ja hyvä niin, koska sitten kiitokseksi siitä on alkanut yöunille jo yhdeksänkin aikaan, kun yleensähän yöunet on alkanu 22-24välillä. Ihan mukava tietää, että näin vaunu-unien jälkeen ei ole enää kuin kolme-neljä tuntia "selvittävää".
Tänään oli kunnalla päiväkoti-info, ja tuntuhan se aika hurjalle käydä sielä kuuntelemassa. Mutta niin se vaan on, että jos ikinä harkitsiskaan pääsevänsä vielä opiskelemaan, niin meidän poitsu lähtis jo syksyllä päikkäriin, aika hurjaa... Töihin ei vielä ole kiire, koska pärjätään taloudellisesti kyllä, mutta se opiskelu kiinnostais.. Ja sit ei lapsikaan joutuis aina olee hirveen pitkiä aikoja hoidossa. Perhepäivähoitoa ne joka tapauksessa suositteli. Ja selvispä sekin, että voisin itsekin alkaa perhepäivähoitajaksi. Sitä olin joskus harkinnut..mutta uskaltaiskohan tuota... Ainakin sitä tulee harkittua tosissaan. 1700€/kuukausipalkka kun ei nyt niin hirveesti kuitenkaan jää vajaaks kolmivuoroa tekevän sairaanhoitajan palkasta.

Hei kasvukäyristä!! Tiedättekö te käyttääkö teidän neuvolat niitä iänikuisuuden vanhoja kasvukäyriä vai niitä pari vuotta sitten uusittuja?? Kun tuossa ylen uutisten jälkeen tajuttiin kälyn kanssa, että heidän "aliravittu"lapsi olikin tulkittu niiden vanhojen käyrien mukaan... Käly tulosti ite netistä lapselleen ne uudet kasvukäyrät ja vei neuvolaan :D Uutisissa siis oli, että vaan about 10% neuvoloista on ottanu ne uudet käyrät käyttöön.

ps. Vilmiina selviskö se vihreä kakka...? Meinasko ne mitään ett vaikuttiko se antibiootti asiaan...?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kumisaapas
Kasvukäyristä, en nyt mene vannomaan, mutta aivan kuin terkka olisi kerran sanonut, että on vanhat käyrät käytössä. Jäin sitä vielä ihmettelemään mutta en sitten palannut enää siihen myöhemmin. Pitäisi muistaa kysyä. Se voi olla hankalaa varmaan vaihtaa uusiin, jos tietokoneohjelmat on vanhojen käyrien kanssa jotenkin symbioosissa.. en tiedä.
Jeps, tosiaan ne Wompat-kantoreput veti mua ulkonäön ja suosittelun puolesta puoleensa, kun ei kantoliinan käytöstä sitten tullut mitään. Ja mieluusti maksan suomalaisuudesta muutaman kympin päälle (vrt. Manduca tai Ergo), liinalapsi.fi oli osoite, mistä niitä saa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on ilmeisesti taas näitä päiviä, että vaunuja saa käydä heiluttamassa 5 minuutin välein. Mahtaakohan neidillä olla masuvaivaa ... bataattia on nyt lauantaista asti maisteltu, tänään meni jääpalarasian kuutioita kaksi. Ja tänään myös oppi pärisyttämään juuri silloin, kun suussa on sosetta :) Ja sormet ja nyrkit on oltava mukana suussa myös, ihanan sotkuista, mutta missään nimessä en tyttöä estä - tämä on niin luksusta, että avaa suun ja jopa komentaa, että lusikoi äiti nopeammin :) Esikoinen kun ei aikanaan syönyt soseita lähestulkoon lainkaan.

En ole neuvolaan ehtinyt soittaa siitä vihreästä kakasta. Muita suurempia vaivoja tytöllä ei ole, joten oletan, ettei ole mitään vaarallista. Koitan toki joku päivä ehtiä soittamaan neuvolaan soittoaikana, asia kuitenkin vähän vaivaa mieltä.

Naurattaa, kun tyttö on painavampi ja lyhyempi kuin veljensä saman ikäisenä. Tulee varmaan roteva tyttö. Ruumiinrakenne on selvästi tanakka. Veljensä on siro, hentoinen ja pitkä ja hoikkelikoikkeli. Piti kuitenkin jo siirtyä 74 cm vaatteisiin vaikka pituutta tytöllä on vasta se reilu 63 cm - ilmeisesti leveyteen menee niin paljon bodyn koosta ja housuissa kiristää vyötärönauhat, ympärysmittaa ilmeisesti on jonkin verran :)

Nyt nopeasti kahville ennen seuraavaa 100 kpl:n vaunuheijausta. Taidan juoda seisten :)

Ai niin, piti vielä kysellä, että onko jollakulla kokemusta Stokke-rintarepusta? Se näytti mainoksissa melko kätevältä ja harkitsen sen ostamista jos vaan löydän jostain liikkeestä niin, että voin tytön kanssa kokeilla ennen lopullista ostopäätöstä.

Kasvukäyristä piti vielä mainita, että meillä neuvolassa oli vanhat käyrät, mutta kun kysyin asiasta edelliskerralla, siirsi tytön mitat uuden ohjelman uusille käyrille. Jostain muistelen lukeneeni, että joissain kunnissa nykyinen ohjelma ei mahdollista uusien kasvukäiyrien ohjelman käyttöönottoa vaan kunnan pitäisi hankkia uusien kasvukäyrien ohjelman lisäksi myös ohjelma jossa ne toimii. Tai jotain sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!
4kk neuvolalääkärissä käyty ja kokoa 5,7kg ja 62cm. Pikkaraisena kasvaa. Yöt ei paljon ole parantuneet, aloitellaankin nyt soseita ja katsotaan josko toisi apua. Mun rasvaton maito ei taida oikein nälkää loitolla pitää. Toivon, että kunnon sapuska tois sitten avun öihin. Muuten tyytyväinen tyttö, on alkanut kieriä, tarttuu leluihin aktiivisesti, saa kahvikuppia jo siirtää pöydällä kauemmaksi. Hymyilee, nauraa, juttelee. Viihtyy ihmispaljoudessa ja vilinässä ja vilskeessä. Ihanainen :heart:
Ja koska nyt nukkuu, niin mä menen hetkeksi pitkäkseen ja sitten pikku lenkille ennen kuin aika hakea isot kerhosta.

Hevosenkenkä ja tyttö 4kk
 
Heipähei :wave:

Suuresti Onnea Tirppanalle! :) :flower:

Ystävälläni on LA kesäkuussa ja heidän pikkusilleen tulee myös huimat 1v 1kk ikäeroa :D jännää on pohdiskella yhdessä kaikkea mahdollista mitä on odotettavissa.. Onhan tuossa sulattelemista, mutta silti aivan ihanaa! :heart:

Saisikohan vielä muutaman rivin rustattua ennen kuin pikkunen heräilee..

Juu innokkaana olen kahden viikon kuluttua koittavaa matkaa Saksaan mietiskellyt, listaa kirjotellut mukaan tarvittavista asioista yms. Todella jännitävää lähteä vauvan kanssa reissuun! :D Vietämme 4pv Berliinissä mieheni ja Murun kummitädin kanssa. Lento onneksi vain 2h ja imetyksellä luulisi siitä selviävän :)

Matkasta intoiluun tuli vaan paussi, kun jouduin viettämään tuossa 3 päivää sairaalassa mimmin kanssa.. nousi 40c kuume, tulehdusarvot 130 ja virtsatien tulehdus siellä sitten oli häiritsemässä. Onneksi löysivät nopeasti oikeat lääkkeet ja saatiin pöpöt pois.

Sunnuntai oli kyllä tuskaisin päivä ikinä kun kanyyli piti pienelle laittaa! Meidät käskettiin mieheni kanssa käytävälle, kun toimenpide tehtiin, mutta se sydäntäraastava itku oli aivan kamalaa :'( ja pahinta tässä oli, että se tampio lääkäri pisti 8 kertaa pään eri puolille ennenkuin löysi sopivan suonen!!! Meille sanoi laittavansa piikin käteen eikä päästä maininnut mitään. Oli kunnon shokki saada vauva syliin pää paketissa ja itkevän hysteerisenä. :( onneksi sentään rakkopunktiota ei tarvinnut tehdä!

Huh, no se on onneksi nyt ohi ja pikkunen parantumaan päin! <3

Sairaalassa ma otetut 4kk mitat 62cm 6230g ni katotaan josko siitä vielä luvut ehtii kasvaa ennen nlalääkäriä 2.4. :)
Täysimetyksellä vielä toistaiseksi mennään, pullo ja tutti ei voisi vähempää mimmiä kiinnostaa.. Jos nokkamukista ehkä jotain velliä vaikka alottelis jossain välissä. Päivärytmiä ei kunnollista vieläkään, yöt samaan malliin kuin ennenkin: 21-07 välillä syödään ainakin 6 kertaa :D

Jaaha nytpä tuolla tuhistaan - ei kovin nukkuvasti ;) Ihanan aurinkoista torstaita!

Olive' & PikkuMuru 4kk <3
 
olive tiedän mitä on kun näkee pienelleen päähän pistetyn kanyylin... :hug: ja mitä nopeammin tollaiset pöpöt saadaan pois, vähemmän vaurioita munuaisiin! hyvä juttu!
jatkossa muuten, se rakko-punktio ei ole lainkaan paha jos tarvii tehdä! se on luotettavin keino saada tulehdus kiinni, jos epäilyn alla virtsis on.
ite oon ollu vieressä kun vauvalle se tehtiin. pari hassua sekuntia meni, oli erittäin taitava lääkäri. vauva jokelteli mitään havaitsematta, toki ihmiset ovat erilaisia, mutta siis tarkoitan ettei se puntio ole mikään kauhukuva :)

meillä yöt jatkuneet jälleen 10-tuntisina. eikä se mussukka herää syömään :) noh, sitä ollaan sit vallan tyytyväisiä tähän, voimia tarvitaan, taaperolla päässyt oikeen loistava uhma-vaihe päälle :)

aurinkoista viikonloppua, mullapas onkin tänää karkkipäivä :popcorn: :p
 

Yhteistyössä