Marmatusta raha-asioista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:/

Vieras
Meillä minä olen kotona ainoan lapsemme kanssa. Lapsella ikää vajaa 2v ja siis hoitovapaalla olen, mutta teen pienimuotoisesti töitä tämän lisäksi. Teen kaikki kotityöt sisältä ja ulkoa, kesät ja talvet. Saan lapsesta kh-tuen ja lapsilisän lisäksi tuosta pienimuotoisesta työstä käteen ~ 260e. Eli saan noin 550e/kk käteen, josta maksan pelkästään yhteisen automme lainaa 250e/kk. Lisäksi maksan henkilökohtaiset laskuni, puhelin yms.

Me asutaan rivitalossa josta mies maksaa tällä hetkellä koko lainan ja maksaa myös joka kk ruoan, sähkön yms. Mies siis tienaa kuussa 2500e käteen vähintään ja on koko ajan ollut sitä mieltä, että KAIKKI pitää maksaa puoliksi. Ei ota huomioon sitä, että mä tienaan tällä hetkellä todella vähän.

Olen myöskin muutaman kk päästä jäämässä uudelleen äitiyslomalle, joten kokopäivätyötä en enää lähde tässä vaiheessa tekemään. Mun hoitovapaalle jääminen lapsen kanssa oli meidän yhteinen päätös. Takaisin kokopäivätöihin olen menossa heti seuraavan äitiysloman jälkeen.

Mies sai mut tuossa hetki sitten taas parkumaan vaihteeksi.. " SÄ ET OO LAITTANU MULLE VIIME KUUSSA YHTÄÄN RAHAA TILILLE!", karjui :( Miten mä ees pystyisin??

Kovin aina kehuskelee, paljonko hänellä on rahaa säästössään. Mä en pysty ees mitään säästämään, vaikka olisin mun kokopäivätyössäni. Ja vain tuon takia, ettei mies suostu mihinkään muuhun, kuin tosiaankin tuohon 50-50 suhteeseen menojen kanssa.

Ja siis ihan avioliitossa elellään....

Niin ja siis tietenkin olen osallistunut menoihin aina kun on ollut ylimääräistä rahaa enemmän.. Kun kyllä mä haluan, että mulle jää omaankin käyttöön edes 100e kuussa.. Ja meillä siis tosiaan on vain omat rahat, ei yhteisiä..

Tuo kuullostaa ihan friikiltä. Miten olette ajautuneet elämään noin?

Me olemme ajatelleet, että kun elämä on yhteinen, lapset ovat yhteisiä, niin myös pienet tulomme ja niiden kokoisena pidettävät menot ovat yhteisiä.

Ilmoitat miehelle että tilanne on taloudellisesti mahdoton joten mies saa jäädä sin äitiyspäivärahakauden jälkeen (n.3kk)vanhempainvapaalle ja sen jälkeen kh-tuelle 2 vuodeksi. Sinä menet töihin ja kulut maksetaan puoliksi.?

en kattelis tuollaista touhua yhtään! Mies voi jäädä vanhempainvapaalle ja maksaa puolet kuluista. Tai sitten kattilat ja sänky kylmäksi vaikka kuukaudeksi. Sitten uusi neuvottelu.

Meillä periaatteessa omat rahat, ja yhteiselle käyttötilille siirretään aina puolet tuloista. Eli vaikka 500 eurosta 250 euroa ja 1500 eurosta 750 euroa.

Tuosta sitten maksetaan vuokra, sähkö, netti, ruoka ym.

Tällä tavalla molemmilla jää omaan käyttöön puolet tuloistaan riippumatta tulojen suuruudesta. :)

Meillä periaatteessa omat rahat, ja yhteiselle käyttötilille siirretään aina puolet tuloista. Eli vaikka 500 eurosta 250 euroa ja 1500 eurosta 750 euroa.

Tuosta sitten maksetaan vuokra, sähkö, netti, ruoka ym.

Tällä tavalla molemmilla jää omaan käyttöön puolet tuloistaan riippumatta tulojen suuruudesta. :)

Mutta tuo ei kay apn tilanteessa, missa tulot ovat noin eri tasoiset. Eihan ap:lle jaisi kuin vajaa 300e kateen, kun taa mies pystyisi, kertomansa mukaan, viela saastamaankin rahaa.

No ei kai tuossa mitään ongelmaa ole, isä saa jäädä hoitaan kotiin lapsia kun äiti menee töihin ja maksaa äidin tilille puolet yhteisistä menoista, ongelma ratkaistu.

[QUOTE="vieras";24558634]No ei kai tuossa mitään ongelmaa ole, isä saa jäädä hoitaan kotiin lapsia kun äiti menee töihin ja maksaa äidin tilille puolet yhteisistä menoista, ongelma ratkaistu.[/QUOTE]

Näin.

Meillä ainakin mies tiesi jo ennen lasten hankintaa, paljonko mä tulen vanhempainrahaa ym. saamaan, ja hyväksyi sen, etten voi osallistua kuluihin yhtä paljon kuin mies. Mies myös toivoo, että jään kotiin kun vanhempainvapaa loppuu, ettei lapsi joutuisi ihan pienenä hoitoon. On miehellekin helpompaa, kun saa yrittäjänä tehdä töitä niin paljon kuin haluaa ja mä pystyn hoitamaan lasta ja kotia, lisäksi autan miestä hänen töissään. Jos mies alkaisi valittaa rahoista, mä menisin töihin ja hoitovastuu lapsesta ja kodista jaettaisiin puoliksi, ja mies joutuisi järjestelemään omia työasioitaan eri tavalla, jotta minäkin voisin tehdä töitä.

Yhteistyössä