kotona vs. töissä (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Eli ihan mielenkiinnosta kysyn että jääkö oikeesti enempi rahaa käteen jos menisin töihin? Eli tilanne tämä: 2 lasta 5v ja kohta 1v, mies tienaa 1700?/kk brutto eli käteen jää 1200?/kk, ite lähihoitaja, paljonko olis kk palkka päiväkodissa? Toinen auto olisi hankittava, muuta vaihtoehtoa ei ole! Ei tarvis olla mikää kallis auto mut ne vakuutukset on kalliit. Paljonko olis kahden lapsen hoitokulut kokopäivähoidossa päiväkodissa noilla tuloilla? Eli mun tulot olis varmaan samaa luokkaa kun miehen tulot? Mitä muita menoja tulis kun hoitomaksut ja auto+auton käyttömaksut? Nyt kun olen hoitovapaalla saan 500? käteen kotihoidontukea+hoitolisää. Kiitos jos viitsitte vastata =)

Päivähoitomaksu 380+ensi syksynä tuleva korotus. Jos menet vuorotyöhön, pysytte ehkä kikkailemaan sopimuspäivillä ja siten ehkä pienentämään maksua. Tuleeko sinulle lisäkuluja vaatteista, kengistä tms? Moni karsii kotona omia menojaan eikä esim käy kampaajalla. Tulisiko lapsenvahtikuluja vai oletteko molemmat valmiita luopumaan harrastuksista, jos toinen on töissä?

Niin ja autossa on vakuutusmaksu, käyttömaksu, bensat ja korjauskulua. Ja tietenkin rengaskulut. Turvaistuimetkin varmaan ostatte myös siihen toiseen autoon.

Teijän tuloilla ei taida mennä sitä suurinta ph-maksua... Mut silti miettisin kaks kertaa, kantsiiko mennä vielä töihin... Ite oottasin ainakin siihen asti, kunnes esikoinen menee eskariin, jolloin maksu alenisi vielä ja pienempi saisi rauhassa nauttia kotona olosta...

Meillä set tilanne, että kaksi lasta päiväkodissa. Tilipäivän jälkeen lähinnä itkettää, sillä käteen jää pari sataa euroa enemmin kuin työttömänä ollessa |O :kieh:
Eipä näillä sh:n palkoilla paljon juhlita... Tosin meillä muksut senverran isoja jo, että ihan hyvä kun ovat välillä päikkärissä ja ite oonkyllä nauttinu töissä käynnistä piiitkästä aikaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Päivähoitomaksu 380+ensi syksynä tuleva korotus. Jos menet vuorotyöhön, pysytte ehkä kikkailemaan sopimuspäivillä ja siten ehkä pienentämään maksua. Tuleeko sinulle lisäkuluja vaatteista, kengistä tms? Moni karsii kotona omia menojaan eikä esim käy kampaajalla. Tulisiko lapsenvahtikuluja vai oletteko molemmat valmiita luopumaan harrastuksista, jos toinen on töissä?

Niin ja autossa on vakuutusmaksu, käyttömaksu, bensat ja korjauskulua. Ja tietenkin rengaskulut. Turvaistuimetkin varmaan ostatte myös siihen toiseen autoon.

Tosiaan kotona ollessa en osta paljon vaatteita, vuoteen en ole käyny kampaajalla, nyt pitäs jo pikkuhiljaa mennä, mut kun töihin menisin niin varmasti ostaisin enemmin vaatteita ym. että kehtaa töihin mennä, ihan hienoja vaatteita mulla on nytkin mutta hyvin hyvin vähän, mut kotona ollessa pesenkin pyykkiä usein niin tulee vaan käytettyä samoja vaatteita. Vuorotyö on poissuljettu vaihtoehto, mies syksyllä vaihtoi kolmivuorotyöstä päivätyöhön. Ei olla edes ajateltu että menisin vielä töihin koska nuorin on vielä niin pieni ja me ollaan moelmmat samaa mieltä miehen kanssa että olen kotona tai mies voi jäädä jossain vaiheessa kotiin ja minä töihin mut hoidetaan lapset kotona. Vuoden päästä isompi meneekin eskariin ja myös kolmas lapsi olis haaveissa tähän perään. Meillä on aika tiukkaa rahan kanssa mut pärjätään jotenkin. Mut tosiaan on ihan hyvä tietää että olisko se kannattavaa käydä töissä koska jotkut saattaa joskus kysästä miks en mee töihin nii voi vastata et tällähetkellä se ei edes kannata.

Lähihoitajan palkka on n.1700e/kk. Jonkun satasen verran varmaan heittää suuntaan tai toiseen. Uskosin, että joutusitte täydet hoitomaksut maksamaan...Auton kulut siihen lisäksi niin eipä siitä niin kamalia jää...

Mä olen laskeskellut, että mun töissä käyminen tulevaisuudessa tulee maksamaan ainakin n. 800e. Kahden lapsen hoitokulut 420e/kk ja loput varaan autovelkaa varten, vakuutuksia ja bensaa varten. Itse sitä velkaa varten siinä on n.250e, että se ei toki olisi aivan pakollinen jos ostais halvan auton käteisellä...Mutta joka tapauksessa iso summa menee töissä käyntiin. Jos teen pelkkää päivätyötä sairaanhoitajana niin netto on varmaan joku 1500e eli ei mitään kamalia summia työstä hyödy...Tosin jää siitä sitten enempi kuin kahden lapsen kotihoitotuesta (ilman mitää lisiä), mutta silti...

Et ole ap sellaista harkinnut, että tekisit vain sijaisuuksia? Hoitoalalla kun niitä löytyisi...Meillä on sujunut tosi kivasti niin, että miehen vapaapäivinä & lomilla olen tehnyt sijaisuuksia. Ei ole tarvinnut hankkia toista autoa, kun vuoronperään töissä käy. Kotihoidontukeen on oikeutettu, vaikka olisi tulojakin (paitsi esim. hoitolisään). Veroprosentin voi pitää pienenä, sillä tulojakaan ei ole niin kamalasti. Esimerkiksi viikonlopuista ja yövuoroista saa kivasti rahaa. Itselle sh palkasta jää esim. sunnuntai aamuvuoron tekemisestä nettona (vero% 20) 150e. Neljä sunnuntaita kuussa tekee jo 600e. Eikä ole hoitopaikka tai autokuluja ja saa vielä kotihoidontuenkin. Sitä kannattaa ainakin harkita!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Et ole ap sellaista harkinnut, että tekisit vain sijaisuuksia? Hoitoalalla kun niitä löytyisi...Meillä on sujunut tosi kivasti niin, että miehen vapaapäivinä & lomilla olen tehnyt sijaisuuksia. Ei ole tarvinnut hankkia toista autoa, kun vuoronperään töissä käy. Kotihoidontukeen on oikeutettu, vaikka olisi tulojakin (paitsi esim. hoitolisään). Veroprosentin voi pitää pienenä, sillä tulojakaan ei ole niin kamalasti. Esimerkiksi viikonlopuista ja yövuoroista saa kivasti rahaa. Itselle sh palkasta jää esim. sunnuntai aamuvuoron tekemisestä nettona (vero% 20) 150e. Neljä sunnuntaita kuussa tekee jo 600e. Eikä ole hoitopaikka tai autokuluja ja saa vielä kotihoidontuenkin. Sitä kannattaa ainakin harkita!

Olen nyt alkanut sitäkin miettimään kun päivisin tyttö ei syö enää tissiä paitsi ennen päikkäreitä mut hyvässä lykyssä saattais huolia korviketta pullosta, ehkä. Viikonloppuna olis ainoa mahdollisuus koska mies ma-pe töissä. Mites se vaikuttaa hoitolisään? Saan täyden hoitolisän.

Hoitolisää se työnteko kyllä laskee/vie kokonaan. Siihen vaikuttaa sitten se paljonko sun & miehen yhteenlasketut tulot on, jos yli 3200e niin taitaa viedä koko hoitolisän. On hankala myös tietää tulojaan etukäteen noita sijaisuuksia tehdessä. Olen kyllä kuullut, että hoitolisän voi joltakin ajalta hakea takautuvasti sitten kun tulonsa tietää. Itse peruin hoitolisän kun aloin keikkailemaan. En sitä muutenkaan saanut kuin 30e nettona.

Mutta vaikka menettäisit hoitolisän kokonaan niin ansaitsen saman rahan kyllä nopeasti keikkailulla viikonloppuja/öitä tekemällä. Arkitöistä nyt ei kehuttavasti käteen jää (mulla arkiaamusta 75e), mutta esim. lauantai-sunnuntai yöstä pari sataa.

Onhan keikkailussa tietenkin aina se riski, että töitä ei tulekaan. Jos on valmis useammassa paikassa työskentelemään niin oletettavasti niitä kuitenkin riittää. Itse olen keikkaillut sairaalan eri osastoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Tätä mä meinasin tulla ehdottamaan kanssa. Kokopäiväisesti töihin meno ei kannata pienipalkkaiselle. Se on vaan ikävä totuus. Toki asia on sitten eri kun kotihoidontuki loppuu, mutta kaikkein kannattavinta taloudellisesti on niin, että tekee keikkahommaa esim. just viikonloppuisin: saa edelleen kotihoidontuen ja vähän palkkaa siihen päälle eikä tarvii maksaa päivähoitopaikasta kuluja ja jos käy miehen kanssa vuorotellen töissä, pärjäisi yhdellä autollakin. Ja hoitoalalla noita keikkahommia varmasti olisi tarjolla!!

Täytyykin alkaa kyselemään jos silloin tällöin viikonloppuna ois yötyötä jossain tarjolla. En tiedä ottaako lähihoitajia tonne keskussairaalaan,ennen ottivat ainoastaan sairaanhoitajia. Ja jostain palvelutaloista vois kysellä. Ja on täällä kaksi vuoropäiväkotiakin. Yötyö kiinnostais ehkä eniten, sen yhen yön jaksais varmasti vähemmällä nukkumisellakin =)

Eipä se varmaan kahden lapsen hoitomaksujen jälkeen useinkaan ole kannattavaa käydä töissä.
Yhden lapsen hoitoonvieminen työn takia lienee aina taloudellisesti kannattavaa.

Ja taas kolmen hoitaminen lienee jo niin rankkaa, että siitä hyvästä vaikka maksaa että pääsee töihin lepäämään? (heh)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Täytyykin alkaa kyselemään jos silloin tällöin viikonloppuna ois yötyötä jossain tarjolla. En tiedä ottaako lähihoitajia tonne keskussairaalaan,ennen ottivat ainoastaan sairaanhoitajia. Ja jostain palvelutaloista vois kysellä. Ja on täällä kaksi vuoropäiväkotiakin. Yötyö kiinnostais ehkä eniten, sen yhen yön jaksais varmasti vähemmällä nukkumisellakin =)

Tosin yks ongelma tossa yön tekemisessä on:tyttö syö vielä yöllä ja tissi on ainut mikä kelpaa,muuten tulee huuto!! Mut täytyy nyt katella mitä täs tekis.

tällä hetkellä tuloraja on 1344 e 4 henkisellä perheellä siis tuon ylittävästä summasta 7,9%
jos teijän tulot on vaikka 3400?/kk niin hoitomaksu on 162,42?/kk ensimmäisestä ja toisesta 142,42?/kk yht 304,84? tällä hetkell, tulorajahan pikkasen nousee elokuussa.

Yhteistyössä