Ulosotto + päiväkotimaksu, voisko joku ystävällinen avustaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päiväkotilaisen Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päiväkotilaisen Äiti

Vieras
Elikkä meillä lapsi menossa päiväkotiin ensi syksynä, mieheni on töissä ja tienaa n 1800e josta menee ulosottoon ja veroihin n 700e eli käteen jää kuukaudessa hänen palkastaan 1100e, asumistuki on 120e, minun tuloni 400-500. eli tulot n 1700-1800e/kk, paljonko päiväkotimaksu on noilla tuloilla? ja siis otetaanko tuo ulosottoon menevä summa huomioon siinä paljon kuukausimaksu on hoidosta?

kiitos jos joku jaksaa vastata. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkotilaisen Äiti;26515298:
Elikkä meillä lapsi menossa päiväkotiin ensi syksynä, mieheni on töissä ja tienaa n 1800e josta menee ulosottoon ja veroihin n 700e eli käteen jää kuukaudessa hänen palkastaan 1100e, asumistuki on 120e, minun tuloni 400-500. eli tulot n 1700-1800e/kk, paljonko päiväkotimaksu on noilla tuloilla? ja siis otetaanko tuo ulosottoon menevä summa huomioon siinä paljon kuukausimaksu on hoidosta?

kiitos jos joku jaksaa vastata. :)

miten noin vähän? Elättekö noilla summilla?

Itseasiassa nyt mitä saan 600euroa, mutta olen menossa kouluun syksystä joten olettaisin että se opintotuki ei ole 400e enempää? Eletään kyllä nyt ihan "hyvin" eli siis mistään ei ole pulaa ja ruokaa on aina..

Mun ymmärtääkseni tota ulosottoa ei lasketa pois tuloista. Meidän kaupungin nettisivujen mukaan seuraavasti:
"Kunnan järjestämässä kokopäivähoidossa maksu perustuu lakiin ja asetukseen. Maksuun vaikuttavat perheen koko ja tulot ennen verojen vähentämistä."

Ei tietääkseni oteta ulosottoon menevää osa huomioon, bruttotulojen mukaan ainakin meillä on laskettu päivähoitomaksut.

Me maksetaan pikkuisen yli 60€ 15 päivästä kuukaudessa, miehen palkka vähän reilu 2000 ja mä kotihoidontuella.

Siis eikö oikeasti oteta :O Eihän meillä sitten mitenkään ole varaa siihen että lähden opiskelemaan ammatin itselleni. :( Jos saan sen vajaa 300e kuukaudessa niin se menee jo varmaan kokonaan laskuihin, miehen palkka tulee 2x kuussa ja kuun alussa se menisi kaikki vuokraan. Ei kyllä pärjätä sitten millään jos se noin menee..

No kun ei ulosottomaksu oikeastaan ole veron kaltainen menoerä :/. Se on teidän velkaanne. Eihän asuntolainoja tai autolainojakaan lasketa pois menoista päivähoitomaksua laskettaessa.

Mutta hei, laskurilla näyttäis, että noin 60 e olisi noilla teidän tuloilla päivähoitomaksu.

Joo voi itku :( Mä olin ihan siinä oletuksessa että se opintotuki olis sen 400e edes.. Mut joo, pitää kysellä vielä miten tän tilanteen hoitais. Mites sitten jos mun tulot laskee niin vähentääkö ulosotto ulosmitattavaa määrää palkasta vai pysyykö se samana?

Totta näköjään, jos puolison tulot eivät ylitä suojaosuutta. Tuossa kuitenkin tiedote vielä, ymmärtäisin kyllä, että sun tulojen lasku ei vaikuta ulosoton määrään, koska se lasketaan velallisen tuloista huomioonottaen elatuksen varassa olevat:
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302674498646

miksi suomessa opiskelua pidetään jonakin kaikille kuuluvana oikeutena! ilmaistahan se itse opetus on mutta ei valtion tartte kustantaa muuta elämistä, jos joku haluaa opiskella.

Siis eikö oikeasti oteta :O Eihän meillä sitten mitenkään ole varaa siihen että lähden opiskelemaan ammatin itselleni. :( Jos saan sen vajaa 300e kuukaudessa niin se menee jo varmaan kokonaan laskuihin, miehen palkka tulee 2x kuussa ja kuun alussa se menisi kaikki vuokraan. Ei kyllä pärjätä sitten millään jos se noin menee..

opiskelijalta huomioidaan 0-tulot. Eli Ph-maksu pienenee sen mukaisesti.

Joo veikkaan kanssa että ei se summa siitä mihkään pienene. Meni kyllä niin perseelleen kaikki taas, saa nähdä uskaltaako sitä ees koulutielle sitten lähteä jos ei ole sen jälkeen enää varaa elättää perhettä. noidankehä..

Usko ny, jos sä oot opiskelija (päätoiminen siis), päivähoitomaksuissa sulla katsotaan olevan tuloja 0e/kk. Samoin sitä ulosottomaksua voi pienentää koska sulla on 0e/kk tuloja. Amk-opiskelijalla on opintotuki jonki 369e/kk. Toki se huomioidaan siinä ulosotos mutta ei päivähoitomaksus...

[QUOTE="...";26515628]Usko ny, jos sä oot opiskelija (päätoiminen siis), päivähoitomaksuissa sulla katsotaan olevan tuloja 0e/kk. Samoin sitä ulosottomaksua voi pienentää koska sulla on 0e/kk tuloja. Amk-opiskelijalla on opintotuki jonki 369e/kk. Toki se huomioidaan siinä ulosotos mutta ei päivähoitomaksus...[/QUOTE]

Miten tässä tapauksessa ulosoton määrä pienenisi kun velallisen tulot ei pienene?

[QUOTE="vieras";26515647]Miten tässä tapauksessa ulosoton määrä pienenisi kun velallisen tulot ei pienene?[/QUOTE]

Jos puolisonkin tulot huomioidaan siinä uo-maksussa?

MIksi ette pärjäisi, kun muutkin pärjää? Teillä tulot pienenee, kun lähdet opiskeleen eli asumistuki nousee ja ehkä mahdollisuus toimeentulotukeen. Päivähoito maksaa jonkun verran ja se ei edes ole kustannus, kun sitten säästätte perheen ruokalaskussa, kun lapsi saa syödä päivähoidossa aamupuuron, lounaan ja välipalan.

[QUOTE="...";26515628]Usko ny, jos sä oot opiskelija (päätoiminen siis), päivähoitomaksuissa sulla katsotaan olevan tuloja 0e/kk. Samoin sitä ulosottomaksua voi pienentää koska sulla on 0e/kk tuloja. Amk-opiskelijalla on opintotuki jonki 369e/kk. Toki se huomioidaan siinä ulosotos mutta ei päivähoitomaksus...[/QUOTE]

ja asumislisä tai opintoasumis lisän mikä lie joka vähempi kun asumislisä!
-Netot mitä jää käteen vaikka töissä!
- Siis tulot ja menot
- menoina aikuinen 460 kertaa kaksi
lapsi vähemmän!
Menot vuokra, sähkö, vesi(jos on), lääkäri kulutja päivä hoitokulut! Jos et saa lastas hoitoon niin et voi tehdä työtä ja se taas on sitä että olet työtön! Olet kortistossa!
Soskun on avustettava niitä jotka työllistää itsensä! Että ei tarvitse olla soskun luukulla!

Yhteistyössä