Kh-tuella, miten kulut jaetaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on aina kaikki rahat ollu yhteisiä, ja menot maksetaan sieltä missä on rahaa. Välillä toinen on tienannut ja toinen ollut kotona tai opiskelemassa jne. Rahaa on onneksi niin vähän ollut aina ettei siitä ole ollut riidanaiheeksi... :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja sentinvenyttäjä:
Miehelleni jää käteen n. 1800e/ kk . Minulle tulee lapsilisät ja kotihoidontuki joista maksan kaikki lasten (2 lasta) vaate tm. hankinnat kengät, haalarit ym. sekä omat menoni, puhelinlaskun ja netin sekä sisustus jutut ym.kodin "pikku"- hankinnat: matot ,verhot tms.(joita nyt ei usein tietty tarvi ostella). Lainan koroista maksan 80e. Ruoat ostan jos käyn yksin kaupassa (harvemmin). Mies maksaa auton kulut, loput lainan koroista, sähkön,(josta aina valittaa!!) veden ja melkein aina ruoan. Muskari maksetaan puoliksi.

No siis, maksat enemmän kuin miehesi?!

No en kai sentään ! Ihan ittelleni selvitelläkseni tässä aloin noita listaamaan et mitenkäs se meillä meneekään. Ja minä vielä oon aina tuntenut huonoa omatuntoa kun en pysty enempää maksaa. Ja tuntuu että miehen mielestä mun pitäis ehkä enemmänkin maksaa tai ainakin aina valittaa siitä ettei jää mitään kätaeen tilistä. Se on stressaavaa. Itse en välitä vaikka ei rahaa jää kauheasti kunhan pärjää. Haluan kuitenkin hoitaa lapsia kotona niin pitkään kuin mahdollista. Taidan olla aika kekseliäs sentinvenyttäjä. Olenko sit liian kiltti??

Meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat, riippumatta siitä kuka ne tienaa-näin on ollut siitä asti kun esikoinen syntyi. Hyvin on toiminut meillä jo nelisen vuotta, eikä muuteta systeemiä takaisin erillisiksi tileiksi siinäkään kohtaa kun itse palaan töihin 1½ kuukauden päästä. Vaatii kyllä mun mielestä sen, että molemmat suht samanlaisia rahankäyttäjiä.

Miehellekin tämä on itsestäänselvää, joskus kun kysyin eikö oikeasti haittaa kun on se joka käy töissä tienaamassa meidän perheen rahat, niin vastasi että mun työt on nyt kotona lasten kanssa ja jos ei siitä paremmin makseta niin ei minkään voi. :heart: Ja mä saan siis kht:n 290? kuussa, ei kuntalisiä, lapsilisiä en omiksi tuloikseni laske, koska menevät suoraan lasten tileille.

Mies töissä, minä kotona. Eli tällä hetkellä yhteiset menot, yhteiset rahat koska muuta mahdollisuutta ei ole. Se maksaa kuka pystyy, mies asumisen ja suurimman osan laskuista, minun kht ja lapsilisä menee kokonaisuudessaan ruokakauppaan ja lapsen juttuihin. Varasin juuri kampaajalle ajan, ja rahan siihen otan kodinhoidontuesta. Se tarkoittaa sitä että jostain muusta pitää tinkiä ne muutama kymppi, syödään vähän halvempaa tai siirretään syyskamppeiden ostoa edemmäksi.

Sitten kun minä menen töihin, avaamme yhteisen tilin mihin molemmat laittavat saman summan rahaa, niistä maksetaan ruuat ja laskut. Ja myös molemmat lyhentävät asuntolainaa silloin. Ja siinä vaiheessa mahdollisuuksien mukaan koko "huikea" 100e lapsilisä menee joka kuukausi muksun tilille.

Molemmilla on omat tilit joille tulee palkka, sitten yhteinen tili jolle molemmat maksaa saman prosenttiosuuden tuloistaan. Tältä yhteiseltä tililtä maksetaan sitten "yhteiset" menot, eli lainat, laskut, ruuat, lasten vaatteet, ulkona syömiset jne. Ruuat ja lasten vaatteet ostetaan aina visalla, ja visalasku maksetaan tuolta yhteiseltä tililtä. Kotihoidontuella kun olin maksoin n. 100 euroa yhteisiin, loput 300e jäi omaan käyttöön.

Ehkä meillä on sit aika suuret menot tuloihin nähden( sähkö ja vesilaskut, auton vakuutukset, bensat ym). Se on toisaalta ollut yhteinen valinta kun on lainalla talo ostettu ja kotona päätetty lapset hoitaa mahd. pitkään. Eipä mieskään kyllä omiin menoihin juuri törsäile vaatteita harvemmin ostaa joskus levyn tai pari. Ja kyllä meillä kaikki menee mikä tulee ei jää säästöön mitään.