Miten jakaisit menot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Minua on alkanut ottamaan päähän kun miehellä on koko ajan rahat loppu, ottaa pika vippejä, jättää laskuja maksamatta, sekä pyytää minulta rahaa.

Asumismenot n. 620e/kk
Ruokamenot n. 500e/kk
Vaatteet, hygieniatuotteet, vaipat yms.. n. 200e/kk
Bensa n. 100e/kk
Puhelimet 80e/40e
Netti+maksu tv kortti 80e
Päiväkotimaksu n. 180e

Autolainan lyhennys 165e/kk

Miehelle tulee käteen n. 2300e minulle 1400e

Minä maksan lasten vaatteet, omat vaatehankinnat ja 80% hygieniatuotteista ja wessapapereista yms.. mies ostaa vaippapaketin silloin tällöin, ja maksaa omat deodoranttinsa, shampoonsa ja partavetensä yms.. Minä omat ja lasten hygienia jutut ja vaatteet, tarvittaessa lääkkeet ja lääkärikulut on minun heiniä.
Asumismenoista maksan 300e, netti+tv mun maksettavana.
Ruokakaupassa käyn 90% minä, joten minä ne myös maksan pääosin. Oman puhelinlaskuni maksan myös.

Mies maksaa asumismenoista 320e, oman puhelinlaskunsa n. 80e, oman autolainansa 165e, päiväkotimaksu 180e, muista jutuista ehkä 100e? Maksaa myös omien autojensa kulut, mm.. verot ja vakuutukset, kotivakuutuksen jne.. Autojen muut kulut, katsastukset yms..

Loppukuusta aina sama homma, minun viimisetkin rahat hupenee miehen tupakkaan, bensoihin ja muihin tarpeisiin. Ärsyttää tämä kädestä suuhun eläminen, miehellä on kyllä (alkukuusta) rahaa olevinaan vaikka mihin, 1-2vk sitten elääkin minun rahoilla. Ärsyttää kun itsellä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen, pakko olla koko ajan sukanvarressa yllättäviä menoja varten kun tietää että toisella ei varmasti ole edes kymppiä.
Sitten kun meinaat että jes, nyt on kuu lopuillaan, tilillä rapiat 600e, no eikös postipoika tuo muutaman mieheltä "unohtuneen" laskun perintäkirjeen, sitten miehellä ei ole bensarahaa, tupakatkin on loppu jne.. Kas kummaa, siinä meni taas omat haaveet jostain kivasta ravintolaillasta ystävien kanssa.

Asiasta on puhuttu ja katteettomia lupauksia olen siitä saanut että alkaa siirtämään ruokarahaa mun tilille 300e/kk puoli vuotta se toimikin, sitten se summa pieneni ja sitten jäi kokonaan maksamatta.

S-pankin tilille miehellä ei ole maksukorttia, tyhjenisi sekin tili aika äkkiä. Oman kortin kun antaa että nostaa sieltä pari kymppiä ja tuo kaupasta muutaman maidon ei loppurahoja kuulukkaan takaisin jne.. Alkaa olla niin ryöstötouhua, nyt on siinä pisteessä että jos ei järkevää ratkaisua löydy niin pakkaan kamat ja muutetaan lasten kanssa.

Annoin vaihtoehdoksi että joko minä hoidan hänen raha-asiansa, maksan hänen tililtään hänen osuudet laskuista ja sitten loppurahat jaetaan hänelle käyttörahaksi ja viikossa pystyisi omiin menoihinsa max 180e käyttämään. Eikä niin että ekan parin viikon aikana tuhlaa 800e loppukuun on pa

Tai sitten ryhdistäytyy eikä käyttäydy kuin holtiton teini. Ikää kuitenkin 32v... Nykyään mun on vaikea edes uskoa että on 8 vuotta yksin omaa talouttaan hoitanut ja saanut luottotietonsa pidettyä.

Mies laittaa yhteiselle tilille 1500 ja sä 600. Sieltä maksatte sitten kaikki tarpeelliset ja molemmilla jää samanverran taskurahaa. Yhteinen "joukkue"han teillä on.

no ensinnäkin tupakit ja viinat/kaljat pois ja sitten voi alkaa katsomaan tilannetta uudelleen. mun ex käytti vähiä rahoja tupakkaan ja kaljaan ja sit oltiin ilman ruokaa ja pa. osti salaa kännykkää yms.

minä ostin sen minkä vähällä rahalla sain, ruuat, vaipat yms.

Ratkaisu on yhteinen tili. Tili, johon kummallakaan ei ole nostokorttia. Laitatte sinne sahat kaikkeen yhteiseen menoon. Ruoka meillä on jätetty sieltä pois, koska ei ole sitä nostokorttia sinne. Sovitte paljonko sinne laitatte. Mielestäni siellä voi olla myös kaikki vakuutukset jne, mutta ainoa mitä sieltä ei makseta on omat henk koht menot, tupakat, viinat jne. Ja jaatte sen summan esim. tulojen suhteessa, molemmat pistää vaikka 50% tulostaan. Tai jotain... mikä summa nyt riittää. Ja ruokaostokset sitten ostatte joko a) käteisellä b) toinen ostaa kaikki ruoat/vaatteet ja se vähennetään toisen tilillepantavasta summasta c) toinen ostaa kaikki ruoat/vaatteet ja ihminen siirtää jokaisen ostoksen jälkeen yhteiseltä omalle tililleen rahaa d) ruoat ostetaan puoleksi

[QUOTE="kuikka";27606212]no ensinnäkin tupakit ja viinat/kaljat pois ja sitten voi alkaa katsomaan tilannetta uudelleen. mun ex käytti vähiä rahoja tupakkaan ja kaljaan ja sit oltiin ilman ruokaa ja pa. osti salaa kännykkää yms.

minä ostin sen minkä vähällä rahalla sain, ruuat, vaipat yms.[/QUOTE]

Sinänsä mulle on miehen tupakointi "ihan sama" sitä tuskin lopettaa korkeintaan vaihtaa nuuskaan takaisin joka tietää 4-6vk välein laivareissua.
Sinänsä mulle on ihan sama mihin omat loppurahansa käyttää kunhan saisi ne koko kuukaudeksi riittämään. Mulle on se ja sama onko ne pikaruokaan, auton uusiin nahkapenkkeihin vai tupakkaan sijoitettuna.

Alkoholia ei käytä, kuin ehkä kerran kuussa saunaoluen verran.

Ilman ruokaa ei kuitenkaan olla, tässä uupuu vaan minun käyttörahat ja jatkuvassa haaveessa eläminen "jos sitten ensi kuussa ostaisi"

[QUOTE="kerttu";27606255]Ratkaisu on yhteinen tili. Tili, johon kummallakaan ei ole nostokorttia. Laitatte sinne sahat kaikkeen yhteiseen menoon. Ruoka meillä on jätetty sieltä pois, koska ei ole sitä nostokorttia sinne. Sovitte paljonko sinne laitatte. Mielestäni siellä voi olla myös kaikki vakuutukset jne, mutta ainoa mitä sieltä ei makseta on omat henk koht menot, tupakat, viinat jne. Ja jaatte sen summan esim. tulojen suhteessa, molemmat pistää vaikka 50% tulostaan. Tai jotain... mikä summa nyt riittää. Ja ruokaostokset sitten ostatte joko a) käteisellä b) toinen ostaa kaikki ruoat/vaatteet ja se vähennetään toisen tilillepantavasta summasta c) toinen ostaa kaikki ruoat/vaatteet ja ihminen siirtää jokaisen ostoksen jälkeen yhteiseltä omalle tililleen rahaa d) ruoat ostetaan puoleksi[/QUOTE]

Tämäkin on kaksi piippuinen juttu, tiedän että mies sieltä siirtäisi omalle tililleen kun käyttörahat on loppu.
Ja toisaalta, MINÄ EN HALUA osallistua yhdenkään auton kuluihin millään tavalla, minä en autoa tarvitse enkä siitä mitään hyödy. Kustannan talvella bussikorttini itse, muuten fillaroin tai kävelen. Mies käyttää niitä omaan työmatkaansa ja omiin menoihinsa. Työmatka reilun kilsan jonka kävelisi 10min jos viitsisi. Ja sitten on muutama harrasteajoneuvo jonka pitoon menee vuodessa 800-900e/per auto

No siis tuota, miksi sä annat loppukuusta sitä rahaa sille miehelle? Jos kerran ruokaa ostat, mies ei kuole siis nälkään, niin minkä ihmeen takia annat jotain ekstrarahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27606521:
Onko mies aina ollut tuollainen vai onko muuttunut? Jos on muuttunut, niin mikä on muuttanut?

Ennen meni menot aika nätisti puoliksi, ja tulot oli yhtä suuret (käteen molemmille 1700e). Sitten minä jäin lasten kanssa kotiin ja nyt teen osa-aikatyötä, kun taas vastaavasti mies vaihtoi parempi palkkaiseen työhön joten jotenkin kai kuvitteli olevansa kuin Roope Ankka kun kuussa n. 600e enemmän käteen.
Ja nyt se on liukunut viimeisen parin vuoden ajan tähän, mutta ei minua ihan henk koht kiinnosta palata edes täysipäiväisesti töihin vielä jotta miestä ja sen harrastuksia voin tukea. Ennemmin teen osapäiväisesti töitä ja vietän enemmän aikaa lasteni kanssa.

No entä jos ap sanot vaikka miehelle, että hän maksaa esim. asuntolainan lyhennyksen / vuokran ja sinä maksat loput? Meneekö se silloin about puoliksi? Siis jos tuo yhteinen tili ei ole se ratkaisu.

Yhteistyössä