Äiti + 2 lasta.Tulot ja menot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K-aksio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K-aksio

Vieras
Tulot:
- työttömyyspäiväraha,Kelan, käteen n.620€
- lapsilisät, yh-korotuksella, käteen n.290€(maksan 20€/kk opintolainaa pois)
- elatusmaksut kahdesta, minimi, 290€
ELI
= 1200€/kk.

Menot:
- asuntolaina 240€/kk
- yhtiövastike 250€/kk
- Vakuutukset n.50€/kk
- sähkö n. 50€/kk
- känny n.60€/kk
- netti 18,90/kk
- Ellos 44€/kk
- Jotex 6€/kk
- H&M 16€/kk
- Hobby Hall 32€/kk
- Lääkekulut 35/kk
ELI
= 801,90€/kk

Ja 1200€ - 801,90€ = 398,10€.

Tämän verran siis jää meillä kk käteen. Ja tästä rahasta maksan siis ruuat, (vaatteet), harrastukset, muut lääkkeet(esim. nyt 2 antibiootit tässä kk ja yskänlääke)+
kaikki muut laskut ja menot.
Olen ollut työtön tammikuusta lähtien ja ennen sitä olin töissä 6kk. Tänä aikana en juurikaan saanut säästöön rahaa, koska luulin, että työni jatkuu ja monen kotona vietetyn ja köyhän vuoden jälkeen oli mm. ihanaa käydä ruokakaupassa ja ostaa joskus juuri sitä mitä halusin.
Vaatteet ovat suluissa,koska olen ostanut lähinnä luotolla Ellokselta ja Henkalta.
Pikkari/sukkajutut kaupasta ja kirpparilta sit suurimman osan.Itselle vaan vaikee löytää kun on liikakiloja.
Okei,lähtee nyt aiheen ohi, mutta "ystäväni" mielestä mun pitäs ihan hyvin elää tolla rahalla kuukaudesta toiseen, saada vaikka sit vaan 20€ säästöön, mutta jotain kuitenkin.
Ei voi ymmärttää, että ihan oikeesti mulla ei nytkään ole edes 2,5€ taskussa et oltas voitu uimahalliin lähteä. Ruokaa on nippanappa seuraavaan maksupäivään asti.
Tarkoitan siis maitoa,leipää,juustoa.Lihaa on pakastimessa ja kalaa.
Mutta siis onko joku teistä, joka ihan oikeasti elää tälläsellä summalla??
Ja tarkoitan kuukaudesta toiseen, ilman minkäänlaisia avustuksia muualta rahan suhteen. Toki joskus käymme mummolassa syömässä ja näin säästämme.

Mutta siis onko?

Ohhoh. Pienellä pärjäätte. Todellakin siis pärjäätte tuolla rahalla, vaikka tiukkaa on. Onnittelut! Oikeasti.. Sä olet jonkinlainen arjen sankari kyllä.

PS: Mä löydän AINA kirpparilta vaikka mitä vaatteita itselleni ja mä olen 168/102 mitoiltani..

Mä ihailem sua suunnattomasti. En todellakaan ymmärrä miten onnistut pärjäämään noin pienillä tuloilla. Meitäkin on äiti + 2 lasta mutta tulot onkin reippaasti yli 5000€.

[QUOTE="Nisu";26960525]
PS: Mä löydän AINA kirpparilta vaikka mitä vaatteita itselleni ja mä olen 168/102 mitoiltani..[/QUOTE]

No en mä ainakaan löydä ja olen lähes samaa kokoa kuin sä. Mutta mä asunkin pienellä paikkakunnalla jossa kaksi todella huonoa kirppistä. :(

Mun tulot oli ennen töihin menoa kotihoidontuki, asumistuki , lapsilisät ja elarit. Asumiskulujen jälkeen jäi 700 euroa. Säästöön meni kuukaudesta riippuen 150-300 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja ultrapihi 2 lapsen yhäri;26960624:
Mun tulot oli ennen töihin menoa kotihoidontuki, asumistuki , lapsilisät ja elarit. Asumiskulujen jälkeen jäi 700 euroa. Säästöön meni kuukaudesta riippuen 150-300 euroa.

Siis ihan oikeesti.
Kauanko olit kotihoidontuella?? Ja tiesitkö, että pääset siitä suoraan töihin ja et joudu elämään sit kauaa kovin minimillä?

Mut siis jäähän mullekki asumismenojen jälkeen käteen just toi 700€, mut kun mulla noita ellosta, henkkaa, hobbya ym.niin johan mul menee melkeenpä se 150€ niihin mitä sä säästit kuussa. Tosin jos ei niitä olis niin tuskin säästäsin vaan sijottasin ne harrastuksiin, leffoihin ym....

Siis ihan oikeesti.
Kauanko olit kotihoidontuella?? Ja tiesitkö, että pääset siitä suoraan töihin ja et joudu elämään sit kauaa kovin minimillä?

Mut siis jäähän mullekki asumismenojen jälkeen käteen just toi 700€, mut kun mulla noita ellosta, henkkaa, hobbya ym.niin johan mul menee melkeenpä se 150€ niihin mitä sä säästit kuussa. Tosin jos ei niitä olis niin tuskin säästäsin vaan sijottasin ne harrastuksiin, leffoihin ym....

No sen reilu 2 vuotta. Rupesin hakemaan töitä hiukan ennen, kun kuopus täytti 3v. En ole koskaan ostanut osamaksulla mitään, pienistä summista kun just kertyy isoja summia, kun niitä on noin monia niinkuin sinulla.... Ja minä harrastin kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa, luistelua yms. En mitään mikä maksoi. Leffoja tulee televisiostakin, ihan ilmaiseksi :D

Miten voi kännykkälasku olla 60 e/kk? Ja miksi tuntuu että monet köyhät palstamammat tilailevat juuri Ellokselta, Hobby Hallilta jne, jopa luotolle. En tiedä ketään muuta kuka näin tekisi. Halpoja vaatteita löytyy muualtakin, vielä halvemmalla.

[QUOTE="vieras";26960980]Liian suuret tulot siihen nähden että ne on meidän verovaroista pääosin maksettu. Eli ei OMIA TULOJA.[/QUOTE]

Meinaatko etten oo ikinä maksanu veroja vai???
No kyllä olen. Mutta ollut lasten kanssa vuosia kotona. Ja kah, kun tuli ero(mies lähti ja jätti) niin eipä ollu mun tilille muita tuloja kuin työttömyyskorvaus.
Siihen asti eletty melkeenpä miehen rahoilla, tosin mulla oli oma osake, jonka sitten myin ja ostin uuden kun pääsin töihin ja sain lainaa.

Ja tosiaan köyhät tilailee varmaanki just siks ellokselta ym. kun siellä voi maksaa osamaksulla. Eihän normituloinen tarvitse tollasta.
Ja toki muuallakin on edullisempia vaatteita, mutta kun ei niitä saa sillä osamaksulla ostettua.

Toki telkkarista tulee leffoja ja kävellä voi, mutta mun lienee sit vaan liian vaikee tottua siihen ettei koskaan voi mennä sinne leffaan, kesällä lintsille tai muihin kekkereihin.

Ehkä se on se ongelma.

[QUOTE="vieras";26961270]Jätä jatkossa vaatteiden tilailut vähemmälle ja säästä puhelinlaskussa.
Ps. Mulla kännylasku on joka kuukausi yleensä noin 20 e.[/QUOTE]

Kerro mistä muualta voi ostaa sit uutema vaatteita kun ei yksinkertasesti cashia??

Ja puhelinlasku on totta tosiaan todella suuri, mutta on melkeinpä mun henkireikä ja siks vaikee olla soittamatta ja juttelematta kun tuntuu et nuppi hajoaa muuten.

Jospa ottaisit pankista pienen kulutusluoton jolla maksaisit nuomosamaksut poies, noissa on niin järkyttävät korot että tuskin kenenkään kannattaa noita ottaa. Ja kun seuraavan kerran pääset töihin niin hae ittelles luottokortti jolla saat jatkettua maksuaikaa ja tasattuja menoja ettei tarvi ottaa osamaksuja.

Sulla on liian kallis kännykkä, ilmeisesti kytkyrahastus? Samoin liian kallis netti..

Kerro mistä muualta voi ostaa sit uutema vaatteita kun ei yksinkertasesti cashia??

Ja puhelinlasku on totta tosiaan todella suuri, mutta on melkeinpä mun henkireikä ja siks vaikee olla soittamatta ja juttelematta kun tuntuu et nuppi hajoaa muuten.

Tarviiko vaatteiden olla uusia? Kyllähän niitä on kirpputoreilla, tarjoustalossa, prismassa...

Ai on vaikeeta olla soittamatta... niin varmaan kun et itse maksa laskuja... jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa ja silloin ei soitella. Ja onko sinulla varmasti kaikkein halvin liittymä.

Olet kyllä hyvin hoitanut raha-asiat! Ja nuo H&M, Ellos ym. on niin pelastuksia sillon ku oikeesti tarvii jotain kalliimpaa, esim lasten talvivaatteet tmv! Mutta koita päästä edes yhdestä kahdesta kokonaan eroon (summat tuskin isoja ku noin pienet kk-erät?) ja laita se summa säästöön. Pahan päivän tullen "lainaa" vaikka sieltä. Lapsille kannattaa toivoa synttärilahjaksi mahd. paljon jotain järkevää, isovanhemmilta ja kummeilta ihan vaikka rahaa lapsen tilille, sieltä voi sitten käyttää kun on tarvetta lapselle jotain ostaa.

Noihin elloksen jne. luottoihin menee ihan kohtuuttoman paljon rahaa tuloihin nähden. Äkkiseltään laskettuna n. satanen kuussa, vuodessa 1200! Mun mielestä tuo on yhden aikuisen vaatteisiin älytön summa, jos siis käsitin oikein, että lasten vaatteita ei ole tuossa mukana. Lisäksi maksat turhia korkoja, niihin menee yllättävän paljon rahaa...

Onko sun puhelinliittymässä sitä mahdollisuutta, että saa valita joitakin henkilöitä, joille saa soitella niin paljon kuin haluaa ja maksaa vain jonkun pikkusumman kuukaudessa?

Eikö teillä ole mahdollisuutta saada asumistukea?

[QUOTE="vieras";26961686]Noihin elloksen jne. luottoihin menee ihan kohtuuttoman paljon rahaa tuloihin nähden. Äkkiseltään laskettuna n. satanen kuussa, vuodessa 1200! Mun mielestä tuo on yhden aikuisen vaatteisiin älytön summa, jos siis käsitin oikein, että lasten vaatteita ei ole tuossa mukana. Lisäksi maksat turhia korkoja, niihin menee yllättävän paljon rahaa...

Onko sun puhelinliittymässä sitä mahdollisuutta, että saa valita joitakin henkilöitä, joille saa soitella niin paljon kuin haluaa ja maksaa vain jonkun pikkusumman kuukaudessa?

Eikö teillä ole mahdollisuutta saada asumistukea?[/QUOTE]

Niin ja tähän vielä piti lisätä, että isoja vaatteita kannattaa etsiä vaikka huuto.netistä :)

[QUOTE="tiina";26961771]Paljonko teidän mielestä olisi kohtuusumma/normisumma jolla 1 aikuinen + 2 lasta pärjäisi ok?[/QUOTE]

Olisko joku 600e/kk laskujen jälkeen?

Yhteistyössä