Mä en tiedä, mitä pitäis ajatella nyt:-(

• Viestiketjun aloittaja PahaSilmä
  • Ensimmäinen viesti
PahaSilmä
Mies soitti jo rehtorille. Ehkä tämä selviää. Kaikki sanoo, ettei kyse ole lasten väristä, mutta minusta on. Ne liikkuu isoissa lösseissä ja "kostaa" ilmeisesti sitä, että poikani kertoo aina, mitä tapahtui. Mun mielestä se ei selviä, kun ollaan niin sokeita, ettei nähdä, että se LIITTYY väriin.

Olishan voitu sanoa muutama sata vuotta taaksepäin, ettei liity väriin se, ettei mustat pääse samaan bussiin. Kyllä se liittyy. Minusta poikani on rasismin kohteena.

miero
kun tuo kerran on toistuvaa niin tuossa tilanteessa ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa opettajalle ja rehtorille, että jos lasta kiusataan vielä kerrankin niin asia lähtee poliisien hoitoon ja siinä kohtaa tulee syytteet henkilökohtaisesti myös opettajalle ja rehtorille ja sen jälkeen vielä koululle laitoksena. noiden lasten lisäksi.

vieras
olette väärässä, ettei poliisille voi ilmoittaa. kyllä voi.
Poliisit kirjaa kaiken ylös, myös alaikäisten rikokset vaikkei rangaistusta tuliskaan.
ja he ilmoittavat sosiaaliviranomaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mun mies ei halua, että tehdään rikosilmoitus. Se väittää, ettei sellasta voi tehdä, tai ettei asialle voi mitään. :(
Lapsesi ehkä luottaa, että hädässä vanhemmat auttavat! Ja jos muut keinot eivät auta niin miksei rikosikmoitusta voi tehdä?!

Mies soitti jo rehtorille. Ehkä tämä selviää. Kaikki sanoo, ettei kyse ole lasten väristä, mutta minusta on. Ne liikkuu isoissa lösseissä ja "kostaa" ilmeisesti sitä, että poikani kertoo aina, mitä tapahtui. Mun mielestä se ei selviä, kun ollaan niin sokeita, ettei nähdä, että se LIITTYY väriin.

Olishan voitu sanoa muutama sata vuotta taaksepäin, ettei liity väriin se, ettei mustat pääse samaan bussiin. Kyllä se liittyy. Minusta poikani on rasismin kohteena.
se ei liity väriin, vaan kiusaamiseen, asia olisi aivan yhtälailla väärin, oli kiusaajat tai kiusattu vaikka vihreitä.

Kiusaamiseen tulee puuttua aina, ei vain silloin kun joku osapuolista on erivärinen.

Ja kouluun ilmoitus, ja sos.viranomaisille, koululla ei kamalasti ole mahdollisuuksia puuttua kouluajan ulkopuolella tapahtumiin, varsinkaan jos vanhemmat eivät ole suostuvaisia yhteistyöhön.Ja näitä vanhempia löytyy, ihan suomalaisistakin..

Uskomattoman kurjaa kohtelua poikasi on saanut osakseen :(
Ja uskomatonta on myös se, että koulussa ei olla sen kummemmin asiaan puututtu |O. Kiusaamisen suhteen pitäisi mun mielestäni olla nollatoleranssi!
Mitä rasismiin tulee, niin et kai väitä, että poikaasi kiusataan siksi, että hän on valkoinen? :eek: Eikö suurin osa koulun lapsista kuitenkin valkoisia ole? Minä uskon, että poikasi on ns. kiltti lapsi, joka ei lyö takaisin vaikka mun puolesta saisikin lyödä (tosin miesylivoimaa vastaan ei kannata lähteä tappelemaan) ja siksi helppo uhri näille pikkuriiviöille. Tai sitten on jokin muu syy, miksi häntä kiusataan, ainahan kiusaajat jonkun syyn keksii. Mutta rasismi? Jos kaikkien valkoihoisten kimppuun käydään samalla lailla, niin kai se syy sitten voi rasismi ollakin, mene ja tiedä.
Soita rehtorille, ja pidä tiukka linja. Sano, että heidän on puututtava asiaan, tai teet ilmoituksen sekä poliisille että kunnan opetustoimeen (tms taho joka kouluja valvoo). Se, että he eivät tee mitään, on yksinkertaisesti vain väärin! Onhan opettajia ja reksejä oikeuteenkin haastettu siitä syystä, etteivät he ole aikoinaan puuttuneet koulukiusaamiseen...

Kyllä harmillisen usein juuri nämä kiusaajat joita ei saada kuriin ovat jostain toisesta kulttuurista. Ongelmia tuottaa usein esim. se ettei vanhemmat välttämättä osaa suomea kunnolla tai eivät kunnioita suomalaista koulusysteemiä. Toisinaan on jopa iin, ettei vanhempia tavoiteta pitkiin aikoihin ollenkaan. Koulu on monessa tapauksessa kovin voimaton. Toki kiusaajista löytyy samankaltaisia tapauksia myös suomalaisista.
Näistä asioista/ongelmista pitäisi vaan oppia puhumaan ilman, että ihimsten tarvitsee koko ajan pelätä leimautuvansa rasisteiksi jos tälläisiä asioita sanoo ääneen.

vieras
No jos lössi valkoisia ajaa takaa mustaa lasta, niin kyseessä on automaattisesti rasismi. Eikö?

Miten selitätte sen, ettei poikaani kiusaa kukaan valkoinen oppilas?
Noinhan se menee.
Mutta kiusaamiseen on AINA puututtava,oli väri mikä tahansa!!!

No jos lössi valkoisia ajaa takaa mustaa lasta, niin kyseessä on automaattisesti rasismi. Eikö?

Riippuu siitä minkä takia ne ajaa takaa, jos ihonvärin takia niin silloin se on rasismia, mut jos muusta syystä, niin silloin ei.

toki moni mieltää sen rasismiksi joka tapauksessa ja se on yhtä väärin kuin se, et tummien tekemistä asioista puhutaan, et siksi kun ovat muunmaalaisia.

PahaSilmä
Joo, mulle on ihan sama, onko nää lapset vihreitä vai mitä, mutta harmittaa se, ettei saa sanoa, että kiusaaminen liittyy tähän väri-asiaan. Kun sitä ei saa sanoa, asia ei myöskään hoidu millään tavalla.

Minulla ei ole ikinä ollut mitään somaleita vastaan. tai ketään muutakaan vähemmistöryhmittymää tai eri värisiä ihmisiä vastaan. Olen yrittänyt opettaa lapsillekin hyvää asennetta. Siitä huolimatta, että musta mies raiskasi minut, olen pitänyt sydämen avoimena ja ajatellut, että se oli vain yksi tapaus. nyt harmittaa, että olen ihan turhaan yrittänyt. Mitä merkitystä sillä on enää, mitä opetan. poika sanoi, että toivoo kiusaajien kuolemaa. Se on minusta pahempaa, kuin se, että poikaani lyötiin. Pelottaa, että poika jää katkeraksi.

Miten minä kohtaan lapseni tuskan, kun en voi sanoa mitään? Nyt minun pitäisi kieltää häneltä nämä kielteiset tunteet. :/

Yap
Kirjallinen kirje koululuun sekä opettajalle ja rehtorille. Kirjallinen on aina otettava vakavammin kuin puhelu. Koska siihen voidaan palata myöhemmin ja se voidaan julkaista.

Olen samaa mieltä pojallasi on oikeus kävellä rauhassa kotiin. Se on jokaisen koululaisen perusoikeus.

Oman lapsen kiusaaminen on todella kurja tunne ja riipii omaa sydäntä. :hug: Voimia sinulle.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

Riippuu siitä minkä takia ne ajaa takaa, jos ihonvärin takia niin silloin se on rasismia, mut jos muusta syystä, niin silloin ei.

toki moni mieltää sen rasismiksi joka tapauksessa ja se on yhtä väärin kuin se, et tummien tekemistä asioista puhutaan, et siksi kun ovat muunmaalaisia.
Ei ole mitään muuta syytä. Poika ei ole tehnyt kenellekkään koulussa mitään pahaa.

Minä jotenkin luulin, että minun hyvä sydän palkittaisiin. Nyt on vaan hirveän paha mieli.
Mä taas olen taistellut oman lapseni oikeudesta olla rauhassa koulussa, ja meillä kiusaajina on 5-6 suomalaista, hyvistä perheistä tulevaa lasta, jotka jatkavat ja jatkavat sitä kiusaamista.Tiedän sen tuskan mikä äidillä on, mut mua vaan korpeaa yleensäkkin joidenkin tiettyjen ryhmien nimeäminen kiusaamista harjoittaviksi, esim tää meidän asuinalue on sellainen, josta aina puhutaan et täältä kasvaa niitä rikollisia yms, ja kuitenkin suurin osa näistä Sällin kimpussa olevista on ihan muualta, omakotitaloissa asuvia, eikä täältä betonilähiöstä.
Kiusaaminen on se ongelma, ei se mistä kulttuurista tai miltä asuinalueelta ne lapset on.

Ei ole mitään muuta syytä. Poika ei ole tehnyt kenellekkään koulussa mitään pahaa.
Ei siinä kiusatun ole aina tarvinnut mitään tehdäkään. Kiusaajat vaan katsovat "sopivan uhrin" jonkun aivan tyhjänpäiväisen asian perusteella ja siitä se lähtee. Harvoimpa sitä kiusattu on tehnyt mitään ansaitakseen kiusatuksi tulemisen.

Mutta soita vaikka sinne poliisille ja kysy miten toimia.

Kaikkea sitä joutuu kokemaan
Meillä tuli iso ongelma tuossa, kun ulkomaalais joukko (lapsia) rupesi kiusaamaan erittäin rajusti poikaa koulussa. Rehtori ei halunnut puuttua siinä pelossa, että suhteet kiusaajien vanhempiin kärsivät ja opettaja ei saanut mitään aikaiseksi, kun oli nainen. Hänen kanssaan ei kuulemma suostuttu neuvottelemaan asiasta siis siksi, koska oli nainen. Me jouduimme vaihtamaan koulua ja kiusaajat jäivät entiseen kouluun rellestämään. Opettaja kyllä yritti ja oli hyvin pahoillaan, että jouduimme vaihtamaan koulua. Rehtorille en anna ikinä anteeksi!

PahaSilmä
Minä jotenkin luulin, että minun hyvä sydän palkittaisiin. Nyt on vaan hirveän paha mieli.
Mä taas olen taistellut oman lapseni oikeudesta olla rauhassa koulussa, ja meillä kiusaajina on 5-6 suomalaista, hyvistä perheistä tulevaa lasta, jotka jatkavat ja jatkavat sitä kiusaamista.Tiedän sen tuskan mikä äidillä on, mut mua vaan korpeaa yleensäkkin joidenkin tiettyjen ryhmien nimeäminen kiusaamista harjoittaviksi, esim tää meidän asuinalue on sellainen, josta aina puhutaan et täältä kasvaa niitä rikollisia yms, ja kuitenkin suurin osa näistä Sällin kimpussa olevista on ihan muualta, omakotitaloissa asuvia, eikä täältä betonilähiöstä.
Kiusaaminen on se ongelma, ei se mistä kulttuurista tai miltä asuinalueelta ne lapset on.
Mä en ollenkaan tarkoita nyt sitä, että kaikki somalit kiusaavat poikaani. kyseessä on jokin somalilasten ryhmä, jotka kiusaavat nimenomaan minun lastani. Minä näen sen jotenkin rasistisena. Heillä on varmaan paha olla ja he ehkä luottavat siihen, että kun kiusaa suomalaista, asiaan ei puututa kovin tiukasti kun heitä aina vaan ymmärretään.

Monia kertoja lyömistapauksissa on ollut lyjä ja kiinnipitäjä. puhutteluun on otettu aina vain se lyöjä. kiinipitäjä ja se, joka on uhkaillut tai nimitellyt, pääsee pälkähästä. :headwall: Asia ei mene eteenpäin, kun rankaistaan vain yhtä kiusaajaa. sen sijaan muut kostavat ensikerralla.

PahaSilmä
Onneksi noiden koulussa on somaliopettaja, jota somalit kuulemma kuuntelee. Rehtori oli sanonut, että vanhemmat ei usko häntä (?) vaan vain tätä somaliopettajaa. Musta ihan naurettavaa, pitäisihän niiden rehtoria uskoa, vaikka rehtori olisi oranssi.

Onko tietoa kiusaako ne tytöt muita valkoihoisia koulussa? Silloin jos kiusaaminen kohdistuu vain tiettyyn rotuun, voidaan tietysti sanoa että kyse on ihonväristä.

Omaa lastani kiusattiin ala-asteella. Kaikki kiusaajat olivat valkoihoisia poikia+muutama tyttö. Toista lastamme kiusattiin eskarissa ja sielläkin porukka koostui kokonaan valkoihoisista. Ainoat ystävät hänellä oli tummaihoinen poika ja tämän pikkuveli.

Koettakaa vaan olla tiukkoja ja kyllä mun mielestäni te voitte tehdä riikosilmoituksen asiasta. Pojalle voisi tehdä hyvää, jos pääsisi purkamaan tuntojaan jollekin terapeutille. Kyllä lapsen kuuluu saada puhua pahamielensä ulos, ihan niinkuin aikuisenkin. Eikä mun mielestä lapsi ole rasisti silloin kun kertoo miten pahalta toisten käytös tuntuu ja purkaa mielipahansa ulos. Silloin ollaan väärällä tiellä, jos lapselle aletaan kertomaan että kaikki mustat on samanlaisia tms.

Tsemppiä :hug:

Beep
En ymmärrä somaleita. Tytöt tuntuvat olevan vielä poikia villimpiä, miksi? Kasvatuseroja? Somalinainen ei hoida asioita, hyvä että tervehti, mies sanoi sanottavansa esim. seuraavana päivänä. Tämä kun olin työpaikassa, jossa olin somaleiden kanssa tekemisissä.

Yhteistyössä