Mä en tiedä, mitä pitäis ajatella nyt:-(

• Viestiketjun aloittaja PahaSilmä
  • Ensimmäinen viesti
Beep
En ymmärrä somaleita. Tytöt tuntuvat olevan vielä poikia villimpiä, miksi? Kasvatuseroja? Somalinainen ei saa hoitaa asioita, hyvä että tervehti, mies sanoi sanottavansa esim. seuraavana päivänä. Tämä kun olin työpaikassa, jossa olin somaleiden kanssa tekemisissä.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Onko tietoa kiusaako ne tytöt muita valkoihoisia koulussa? Silloin jos kiusaaminen kohdistuu vain tiettyyn rotuun, voidaan tietysti sanoa että kyse on ihonväristä.

Omaa lastani kiusattiin ala-asteella. Kaikki kiusaajat olivat valkoihoisia poikia+muutama tyttö. Toista lastamme kiusattiin eskarissa ja sielläkin porukka koostui kokonaan valkoihoisista. Ainoat ystävät hänellä oli tummaihoinen poika ja tämän pikkuveli.

Koettakaa vaan olla tiukkoja ja kyllä mun mielestäni te voitte tehdä riikosilmoituksen asiasta. Pojalle voisi tehdä hyvää, jos pääsisi purkamaan tuntojaan jollekin terapeutille. Kyllä lapsen kuuluu saada puhua pahamielensä ulos, ihan niinkuin aikuisenkin. Eikä mun mielestä lapsi ole rasisti silloin kun kertoo miten pahalta toisten käytös tuntuu ja purkaa mielipahansa ulos. Silloin ollaan väärällä tiellä, jos lapselle aletaan kertomaan että kaikki mustat on samanlaisia tms.

Tsemppiä :hug:
Siis mun mielestä asiat ei oo kunnossa siinä koulussa. Somalit leikkii keskenään ja valkoset keskenään. Musta se on ihan sairasta ja outoa. On ryhmittymiä. me ja muut. Ei hyvä. Kaikkien pitäs leikkiä yhdessä. Vikaa on varmana molemmin puolin.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
En ymmärrä somaleita. Tytöt tuntuvat olevan vielä poikia villimpiä, miksi? Kasvatuseroja? Somalinainen ei saa hoitaa asioita, hyvä että tervehti, mies sanoi sanottavansa esim. seuraavana päivänä. Tämä kun olin työpaikassa, jossa olin somaleiden kanssa tekemisissä.
Mä luulen, että tyttöihin kohdistuu enemmän paineita ja heille ollaan liian ankaria. Johonkin ne paineet on purettava.

ammis
Onko kiusaajat poikasi luokalla? Ajattelin että suostuisiko opettaja siihen että jonain päivänä jollain tunnilla puhuttaisiin kiusaamisesta ja siitä että se on väärin ja niin ei saa tehdä. Olisi ehkä hyvä jos sinä tai miehesi pääsisitte tuolle tunnille puhumaan juuri näille kiusaajille. Mut jos kerran opettaja ei auta eikä rehtoria kiinnosta niin ottakaa yhteyttä poliisiin ja sosiaaliviranomaisiin jospa sitten alkaa tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Minä jotenkin luulin, että minun hyvä sydän palkittaisiin. Nyt on vaan hirveän paha mieli.
Mä taas olen taistellut oman lapseni oikeudesta olla rauhassa koulussa, ja meillä kiusaajina on 5-6 suomalaista, hyvistä perheistä tulevaa lasta, jotka jatkavat ja jatkavat sitä kiusaamista.Tiedän sen tuskan mikä äidillä on, mut mua vaan korpeaa yleensäkkin joidenkin tiettyjen ryhmien nimeäminen kiusaamista harjoittaviksi, esim tää meidän asuinalue on sellainen, josta aina puhutaan et täältä kasvaa niitä rikollisia yms, ja kuitenkin suurin osa näistä Sällin kimpussa olevista on ihan muualta, omakotitaloissa asuvia, eikä täältä betonilähiöstä.
Kiusaaminen on se ongelma, ei se mistä kulttuurista tai miltä asuinalueelta ne lapset on.
Mä en ollenkaan tarkoita nyt sitä, että kaikki somalit kiusaavat poikaani. kyseessä on jokin somalilasten ryhmä, jotka kiusaavat nimenomaan minun lastani. Minä näen sen jotenkin rasistisena. Heillä on varmaan paha olla ja he ehkä luottavat siihen, että kun kiusaa suomalaista, asiaan ei puututa kovin tiukasti kun heitä aina vaan ymmärretään.

Monia kertoja lyömistapauksissa on ollut lyjä ja kiinnipitäjä. puhutteluun on otettu aina vain se lyöjä. kiinipitäjä ja se, joka on uhkaillut tai nimitellyt, pääsee pälkähästä. :headwall: Asia ei mene eteenpäin, kun rankaistaan vain yhtä kiusaajaa. sen sijaan muut kostavat ensikerralla.
juu, tiedän tunteen kuin turhauttavaa se on.Meillä Sälli oli just 4vrk puhumatta sanaakaan, kenellekkään, kun sillä oli niin paha olla.
Taas, ehkä noin kymmenennen kerran siihen asiaan puututtiin, ja luultavasti taas hetken aikaa menee hyvin, ja sitten taas alkaa.
Tämä sama porukka on nyt jatkanut tätä samaa reilun 7v, välillä se oli jo parempaa, enkä siksi tajunnut yläkouluun siirtyessä sanoa et olisko mahdollista pistää ne eriluokille :/
Jotenkin luulis jo et 7v aikana on niin monesti tuotu ilmi se ettei jostain pidä, et enää ei olis mitään sanottavaa..

Mut, toivottavasti teidän asia selviää, ja tilanne oikeasti loppuu, lapsellasi on todellakin oikeus elää ja käydä koulua pelkäämättä ketään, ja koulun ja opettajien on tehtävä kaikkensa taatakseen sen oikeuden lapselle :hug:

PahaSilmä
Tavallaan minua säälittää ne tytöt. Tämäkin tyttö joka nyt löi, on ekaluokkalainen. Mutta tavallaan vaan suututtaa niin ettei tiedä, mitä tekis. jos vanhemmillle kerrotaan, miten tytön käy? Saako selkäänsä, vai alkaisiko vanhemmat miettiä, miksi tyttö lyö?

PahaSilmä
Jos tyttö saa kotona selkäänsä, tilanne ei ainakaan sillä autu. Lisäksi sekin on sitten minun kontolla ja voin olla varma, että poika saa turpiinsa myöhemminkin.

äiti täälläkin
Oli kiusaaja kuka hyvänsä, mutta minä en äitinä hyväksyisi ollenkaan sitä, jos lapseeni kajottaisiin. Jos yhteydenotto rehtoriin ei tuottaisi tulosta, ottaisin yhteyttä poliisiin ja kertoisin sen myös rehtorille. Eikö tällaiset tapaukset mene sosiaaliviranomaisten tietoon poliisin kautta?

Mielestäni rehtorin velvollisuus on puuttua koulumatkalla tapahtuneisiin välienselvittelyihin. Jos hän ei asiaan puutu, rikkoo hän virkavelvollisuutensa.

Beep
Tavallaan minua säälittää ne tytöt. Tämäkin tyttö joka nyt löi, on ekaluokkalainen. Mutta tavallaan vaan suututtaa niin ettei tiedä, mitä tekis. jos vanhemmillle kerrotaan, miten tytön käy? Saako selkäänsä, vai alkaisiko vanhemmat miettiä, miksi tyttö lyö?
Epäilen, mutta toivottavasti. Se että vanhemmat lyö, ei johda kun siihen, että lapsetkin lyövät... valitettavasti.

vieras
Joka ikinen kerta soitetaan ja opettaja "hoitaa" asian. Mutta ei auta! Ja olen mennyt koululle vastaan aina kun jotain on tapahtunut, mutta on aika tyhmää, jos pitää aina mennä. Eikö kaikilla pidä olla oikeus kävellä rauhassa kotiin? |O
asia korkeamman tahon kautta etenemään ja tee valitusta tästä asioita "hoitavasta" opettajasta.
Mulla nousee aina karvat pystyyn noista kiusaamis asioista.

Siis mun mielestä asiat ei oo kunnossa siinä koulussa. Somalit leikkii keskenään ja valkoset keskenään. Musta se on ihan sairasta ja outoa. On ryhmittymiä. me ja muut. Ei hyvä. Kaikkien pitäs leikkiä yhdessä. Vikaa on varmana molemmin puolin.
Mitä jos koittaisit puhua tuosta sille rehtorille? Kertoisit oman mielipiteen tuosta kuilusta mikä oppilaiden välillä koulussa on.

Mulla
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Jos leuka kipeä, ja punainen, vie lääkäriin, sat todistuksen pojan vammoista, vaikkei ne suuria olisikaan. Kun tuollainen kiusaaminen jatkuu, on otettava tiukasti yhteyttä kouluun, opettajaan, rehtoriin ja kuraattoriin. On oltava ehdoton, ja saatava nämä kiusaajat kuriin, koska yleensä nuo hakkaamiset vain pahenee joka kerta.
Voi tehdä myös poliisille kantelun, jos kouluun yhteydenotto ei riitä. Koulussa pitäisi pitää palaveri, johon myös kiusaajien vanhemmat pyydetään paikalle. -silloin olisi hyvä vetää hihasta lääkärintodistus.
Kiusattu lapsi ei yksin kiusaajistaan eroon pääse, siinä tarvitaan apua, ja joskus saattaa tuntua kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan, mutta ole sinnikäs ja vaadi lapsellesi oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen.
Ole itse asiallinen ja jämäkkä. Ei sillä ihonvärillä ole nyt merkitystä, vaan sillä, että kiusataan säännöllisesti.
Tässä kaikki melkos hyvin pähkinänkuoressa!! Vanhemmat olkaa aktiivisia!!

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joka ikinen kerta soitetaan ja opettaja "hoitaa" asian. Mutta ei auta! Ja olen mennyt koululle vastaan aina kun jotain on tapahtunut, mutta on aika tyhmää, jos pitää aina mennä. Eikö kaikilla pidä olla oikeus kävellä rauhassa kotiin? |O
asia korkeamman tahon kautta etenemään ja tee valitusta tästä asioita "hoitavasta" opettajasta.
Mulla nousee aina karvat pystyyn noista kiusaamis asioista.
Mä uskon vilpittömästi, että ope yrittää parhaansa. Mun mielestä katseiden pitäs nyt vaan kääntyä lasten kotioloihin ja siihen, miksi tarvitaan somaliopettaja puhumaan lastenb vanhemmille, että miksei rehtori kelpaa?

äiti täälläkin
Kai mä vien ton vesselin huomenna kouluun ja haen... :/ Ja toivottavasti ei törmätä niihin kiusaajiin tai en tiä mitä käy. |O
Tuo ei ole pitemmän päälle oikea ratkaisu. Kiusaajat löytävät kyllä toisen hetken, jolloin pääsevät poikasi kimppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Oli kiusaaja kuka hyvänsä, mutta minä en äitinä hyväksyisi ollenkaan sitä, jos lapseeni kajottaisiin. Jos yhteydenotto rehtoriin ei tuottaisi tulosta, ottaisin yhteyttä poliisiin ja kertoisin sen myös rehtorille. Eikö tällaiset tapaukset mene sosiaaliviranomaisten tietoon poliisin kautta?

Mielestäni rehtorin velvollisuus on puuttua koulumatkalla tapahtuneisiin välienselvittelyihin. Jos hän ei asiaan puutu, rikkoo hän virkavelvollisuutensa.
Just näin!

Sinun asiasi on huolehtia siitä ettei poikaasi lyödä ja kiusata. Sen tytön vanhempien homma on pistää se kuriin jos osaavat. Sossun asia on katsoa häiriköitten perään, valaista ulkomaalaisia miten täällä käyttäydytään.

Vaikka Somaliassa saa vaikka tappaa toisen ilman rangaistusta niin täällä sellainen ei käy. Mä taitaisin sijassasi ekana käydä pojan kanssa lääkärissä ja sitten poliisin juttusilla.

Mä peesaan kaikkia niitä jotka ovat jo sanoneet, että asiaan on puututtava vaatii se sitten kuinka pitkälle menemistä tahansa... Asia on varmasti vaikea pojallesikin jos pelottaa jo valmiiksi koulumatkat. Toivottavasti asia selviää pian ja kiusaaminen saadaan loppumaan. Tsemppiä koko teidän perheelle! :hug:

PahaSilmä
Rehtori oli kertonut, miehelle, että kuuli kiusaamisesta ekan kerran vasta nyt. :/ Vaikka siitä tiesi pojan oma opettaja sekä somaliopettaja. :( Minusta siinä on joku virhe. Tämä ei suinkaan ollut eka kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Minä jotenkin luulin, että minun hyvä sydän palkittaisiin. Nyt on vaan hirveän paha mieli.
Mä taas olen taistellut oman lapseni oikeudesta olla rauhassa koulussa, ja meillä kiusaajina on 5-6 suomalaista, hyvistä perheistä tulevaa lasta, jotka jatkavat ja jatkavat sitä kiusaamista.Tiedän sen tuskan mikä äidillä on, mut mua vaan korpeaa yleensäkkin joidenkin tiettyjen ryhmien nimeäminen kiusaamista harjoittaviksi, esim tää meidän asuinalue on sellainen, josta aina puhutaan et täältä kasvaa niitä rikollisia yms, ja kuitenkin suurin osa näistä Sällin kimpussa olevista on ihan muualta, omakotitaloissa asuvia, eikä täältä betonilähiöstä.
Kiusaaminen on se ongelma, ei se mistä kulttuurista tai miltä asuinalueelta ne lapset on.
Mä en ollenkaan tarkoita nyt sitä, että kaikki somalit kiusaavat poikaani. kyseessä on jokin somalilasten ryhmä, jotka kiusaavat nimenomaan minun lastani. Minä näen sen jotenkin rasistisena. Heillä on varmaan paha olla ja he ehkä luottavat siihen, että kun kiusaa suomalaista, asiaan ei puututa kovin tiukasti kun heitä aina vaan ymmärretään.

Monia kertoja lyömistapauksissa on ollut lyjä ja kiinnipitäjä. puhutteluun on otettu aina vain se lyöjä. kiinipitäjä ja se, joka on uhkaillut tai nimitellyt, pääsee pälkähästä. :headwall: Asia ei mene eteenpäin, kun rankaistaan vain yhtä kiusaajaa. sen sijaan muut kostavat ensikerralla.
Mä taas näkisin rasismin nimenomaan sellasena, että silloin ei asiaan puututtaisi jos somalit kiusaisivat toisiaan..ja jos taas valkoista, niin asiaan puututtaisi hävyttömän kovalla kouralla. Mutta sä taisitkin aatella sen niin et nää kiusaajat olis rasisteja.
Mutta en mä näe tossa mitään rasismiin viittaavaa, tosin se tuskin on jutun pointti. Järjestääkö koulu tällaisissa tapauksissa minkäänlaisia tapaamisia, kiusaajien ja kiusatun kohtaamisia? Sovittelua, asian purkamista?

ammis
Täh, ihme opettajia. Onneksi edes nyt rehtori sai tietää. Olisi ehkä rehtorin aiheellista pitää näille opettajille pieni keskustelu asiasta. Lupasiko rehtori tehdä asialle jotain?

Kouluavustaja
Koulun on puututtava asiaan ja saatava se loppumaan. Opettaja, kuraattori sekä terv. hoitaja (jolle kävitte/ toivottavasti käytte näyttämässä jäljet) voivat kutsua teidät sekä kiusaajat vanhempineen palaveriin keskustelemaan. Jos kiusaajat eivät lopeta, heidät on sijoitettava tapauksesta riippuen esim. ESYlle tai tehtävä muita toimenpiteitä. Mikäli koulusta ei puututa, ota yhteyttä koulutoimenjohtajaan. Kiusaaminen on saatava loppumaan ja sille kyllä koulu löytää keinot usko tai älä.

äiti täälläkin
Rehtori oli kertonut, miehelle, että kuuli kiusaamisesta ekan kerran vasta nyt. :/ Vaikka siitä tiesi pojan oma opettaja sekä somaliopettaja. :( Minusta siinä on joku virhe. Tämä ei suinkaan ollut eka kerta.
Näinköhän on. Ettei vain olisi rehtorin helpompi sulkea silmänsä tapahtuneelta. Mitä aikoi nyt tehdä asialle?

vieras
Aja lapsen etua, sano kouluun että kiusaamisen on loputtava tavalla tai toisella! Koulu tietää vastuunsa, vaan saattaa pistää pään pensaaseen siispä kerro että otat koulutoimen johtajaan yhteyttä jos ei lopu. Keinoja koululla kyllä on, heidän pitää taata kaikille koulurauha. Rohkeasti vaan ajat asiaasi!

Yhteistyössä