Maaseutu on Suomen rahareikä, joka pitää väkisin tukea.

  • Viestiketjun aloittaja miettii456
  • Ensimmäinen viesti
miettii456
Suomen taloudella ei mene hyvin ja olisi tärkeää tulevaisuuden kannalta satsata kehitykseen, uusiin yrityksiin, innovointiin ja liike-elämään, jotta saamme työpaikkoja.

Sen sijaan rahat satsataan "kuolevaan mieheen" eli maaseutuun. Jokainen uusimaalainen maksaa noin 400e tulonsiirtoina maaseudulle, jotta siellä pystytään tarjoamaan peruspalvelut.

Miksi maaseudulla ei asu ne, joilla on siihen varaa? Miksi kaupunkien pitää elättää maasuetua?
 
Maaseutulainen
Ei se kyllä näin mene. Me täällä maaseudulla kasvatetaan viljat ja jotkut tilat lehmät eli maidot ja muut. Me elätetään kaupunkilaisia. Nimen omaan maaseudulla pitää olla kaikki palvelut edes vähimmät.
 
Suomen taloudella ei mene hyvin ja olisi tärkeää tulevaisuuden kannalta satsata kehitykseen, uusiin yrityksiin, innovointiin ja liike-elämään, jotta saamme työpaikkoja.

Sen sijaan rahat satsataan "kuolevaan mieheen" eli maaseutuun. Jokainen uusimaalainen maksaa noin 400e tulonsiirtoina maaseudulle, jotta siellä pystytään tarjoamaan peruspalvelut.

Miksi maaseudulla ei asu ne, joilla on siihen varaa? Miksi kaupunkien pitää elättää maasuetua?
Miksei ne innovaatiot ja työpaikat voi olla taajamien ulkopuolellakin?

Maaseudulla asuminen ei ole joidenkin tutkimusten mukaan välttämättä sen saastuttavampaa kuin kaupungissa: esim.kaupunkilaisten kulutustottumukset ovat erilaiset.
Isoimpana erona on ehkä autoilun määrä, mutta jos autokantaa saadaan vähemmän saastuttavaksi niin se ero pienenee.

Mä en mistään hinnasta vaihtaisi isoa tonttiamme puutarhoineen (en silti ole paula) johonkin kaupungin postimerkkitonttiin, jossa kun pallon potkaisee niin se on naapurin tontilla.
Lenkkipolku on oikeassa luonnossa eikä missään koiranp*skaisessa, lähiöiden välisessä puskassa.

Naapureita on näköpiirissä, mutta ne on sen verran kaukana että meidän melske ei kuulu sinne eikä heidän meille.

Lapsilla harrastuksia, koulu lähellä, itsellä lyhyehkö matka töihin.
 
vierailija
Mun on ainakin syötävä. En tiedä ap sinusta.... mua ei todellakaan kiinnosta syödä vinkyintiasta roudattuja super foodeja. Tahi etelä-euroopassa kasvatettuja "ei me mitään myrkkyjä käytetä" kasviksia.... Taidat unohtaa kokonaan tuon pointin.

Lisäksi haluaisin tietää paljon te uusimaalaiset maksatte siellä lorviville ihmisille, esmes asumistukina? Täällä sivukylillä aika moni kykenee sentään asumisensa itse maksamaan....

Mua ei saa kirveelläkään sinne saasten, roskien ja ihmismassan sekaan asumaan. Siellä ihminen tulee fyysisesti ja henkisesti sairaaksi. Jännä että maalla esim lapsilla on paljon vähemmän allergioita ja ruokarajoitteita....
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
On se outoa, että kaikille kyllä ruoka kelpaa, mutta silti pitäis maaseudut saada matalaksi. On niin järjettömän vinksallaan nyky maailma. Oon aikanani asunut kaupungissa opiskeluajan, ollut harjotteluita isoissa kaupungeissa ja ei kiitos niihin enää! Niin paljon ihananpi asua maalla varsinki nyt ku lapsia on!
 
vierailija
Mun on ainakin syötävä. En tiedä ap sinusta.... mua ei todellakaan kiinnosta syödä vinkyintiasta roudattuja super foodeja. Tahi etelä-euroopassa kasvatettuja "ei me mitään myrkkyjä käytetä" kasviksia.... Taidat unohtaa kokonaan tuon pointin.

Lisäksi haluaisin tietää paljon te uusimaalaiset maksatte siellä lorviville ihmisille, esmes asumistukina? Täällä sivukylillä aika moni kykenee sentään asumisensa itse maksamaan....

Mua ei saa kirveelläkään sinne saasten, roskien ja ihmismassan sekaan asumaan. Siellä ihminen tulee fyysisesti ja henkisesti sairaaksi. Jännä että maalla esim lapsilla on paljon vähemmän allergioita ja ruokarajoitteita....
Jokainen fiksu kaupunkilainen tietää että elintarvikkeet saa ostettua kaupasta, ei siihen kalliiksi tulevaa maaseutua tarvita.
 
vierailija
Eniten rahaa menee Helsingin hankkeisiin ja helsinkiläisten asumistukiin. Täysin järjetöntä touhua kun yli puolet asuinkunnista saa helsingissä asumistukea. Miljardit vilkkuu vaan silmissä.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
miettii4567
Ei se kyllä näin mene. Me täällä maaseudulla kasvatetaan viljat ja jotkut tilat lehmät eli maidot ja muut. Me elätetään kaupunkilaisia. Nimen omaan maaseudulla pitää olla kaikki palvelut edes vähimmät.
Suomella ei vaan ole varaa pitää koko Suomesa asuttuna. Ei maatalous edes kannata kaikkialla. Tiedätkö muuten, kuinka suuri osa maaseudun väestöstä itseasiassa työskentelee maatilalla ja kuinka suuri osa on vain huollettavana?
 
vierailija
Eniten rahaa menee Helsingin hankkeisiin ja helsinkiläisten asumistukiin. Täysin järjetöntä touhua kun yli puolet asuinkunnista saa helsingissä asumistukea. Miljardit vilkkuu vaan silmissä.
Huomattavia summia menee myös Helsinkiin sijoitetun valtion virkakoneiston elättämiseen. Jos keskushallinto olis vaikka Tampereella niin ei tarvis stadilaisten itkeä sitä että joutuvat elättämään maalaisia.
 
vierailija
Jokainen fiksu tietää senkin, että isoissa yksiköissä kustannukset ovat alhaisemmat. Maaseudulla ei tähän päästä. Esimerkkinä muistuu mieleen yhden poliikon puheet menneiltä vuosilta. Hän oli sitä mieltä, että kaikkien koulujen pitäisi olla yli 500 oppilaan kouluja. Kaikki ihmiset pitäisi saada siirrettyä isoihin kaupunkeihin, jolloin saadaan hurjat kustannussäästöt tässäkin asiassa.
 
miettii345
Miksei ne innovaatiot ja työpaikat voi olla taajamien ulkopuolellakin?

Maaseudulla asuminen ei ole joidenkin tutkimusten mukaan välttämättä sen saastuttavampaa kuin kaupungissa: esim.kaupunkilaisten kulutustottumukset ovat erilaiset.
Isoimpana erona on ehkä autoilun määrä, mutta jos autokantaa saadaan vähemmän saastuttavaksi niin se ero pienenee.

Mä en mistään hinnasta vaihtaisi isoa tonttiamme puutarhoineen (en silti ole paula) johonkin kaupungin postimerkkitonttiin, jossa kun pallon potkaisee niin se on naapurin tontilla.
Lenkkipolku on oikeassa luonnossa eikä missään koiranp*skaisessa, lähiöiden välisessä puskassa.

Naapureita on näköpiirissä, mutta ne on sen verran kaukana että meidän melske ei kuulu sinne eikä heidän meille.

Lapsilla harrastuksia, koulu lähellä, itsellä lyhyehkö matka töihin.
Talouskasvu tapahtuu vain ja ainoastaan kaupungeissa. Sen kertovat kaikki länsimaat ja tutkimukset. Tässä lyhyesti selitetty Suomen pankin neuvonantajan kirjoitus:
http://www.kaleva.fi/mielipide/vieras/talouskasvu-syntyy-kaupungeissa/686217/

Itse, mitä olen lukenut ekologisuudesta, niin kyllä se ekologisuus lähtee ihan asuinpaikan valinnasta siten, että voi välttää yksityisautoilun. Ihan sama kierrätys, kulutustottumukset ja vaikka kompostointi, jos niiden vaikutuksen tuhoaa perheen 3 autoa.
Ihan sama jos rakentaa perinteisen hirsitalon pellon reunaan, jos sinne talon alle pitää paaluttaa pienen kerrostalon verran betonia, että mökki pysyy savimaan pinnalla.

Joillekin toki sopii enemmän asua luonnonläheisesti, eipä siinä mitään. Mäkin asun aika luonnonläheisesti itse.

Mikäli naapureita on näköpiirissa, ja työpaikka lähellä, niin et taida ihan syrjäseudulla asua. Kaupunkien lähiöt ovat asiat erikseen.
 
vierailija
Suomen valtinhan pitäisi olla uusiutuva energia. Niin tekniikan innovaatioina, kuin tuottajan roolissa.

Missäs ap ajattelit uusiutuvan luonnon varan kasvava? Helsingin paskavuorinako? Tiedän että monelle on kummastus että metsät vaatii hoitoa, jos niistä halutaan saada uusiutuvaa energiaa järjellisesti. Ne ei hoidu ihan itsestää, vaikka kaupunkilaiset tykkääkin ajatella että metsä vaan kasvaa....

Täytyy muistaa ettei kaikkea voi laskea pelkän talouden kasvun pohjalta. Jos niin haluttaisiin tehdä, suomen voisi saman tien räjäyttää maapallolta pois. Emmehän me oikeasti edistä maailman laajuista talouskasvua lainkaan. Ei helsingin kokoisessa pläntissä kannata ihmisiä pitää asumassa. Mutta kun elämä ei ole pelkän talouden turvaamista, vaan myös omavaraisuusaste on valtiotasolla aikalailla merkittävä tekijä. Sitä on ihan turha kuvitella että suomen ongelmat kiinnostaisi muita jos esmes raha ostaa ruokaa ulkomailta loppuu/ tulee esim tuontipakotteita yms. Vain hullu valtio laskee muiden maiden varaan toimeentulonsa, mukaan lukien energia ja ruuan tuotanto.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
miettii456
Mun on ainakin syötävä. En tiedä ap sinusta.... mua ei todellakaan kiinnosta syödä vinkyintiasta roudattuja super foodeja. Tahi etelä-euroopassa kasvatettuja "ei me mitään myrkkyjä käytetä" kasviksia.... Taidat unohtaa kokonaan tuon pointin.

Lisäksi haluaisin tietää paljon te uusimaalaiset maksatte siellä lorviville ihmisille, esmes asumistukina? Täällä sivukylillä aika moni kykenee sentään asumisensa itse maksamaan....

Mua ei saa kirveelläkään sinne saasten, roskien ja ihmismassan sekaan asumaan. Siellä ihminen tulee fyysisesti ja henkisesti sairaaksi. Jännä että maalla esim lapsilla on paljon vähemmän allergioita ja ruokarajoitteita....
Aika harvoin tulee syötyö suomalaista ruokaa, koska olen suuren osan aikaa pois Suomesta. Mielestäni paikallista ruokaa tulee suosia, mutta on typerää tuottaa ruokaa alueella, joka on luonnonolojen puolesta sovi siihen. Suomalaista viljaakin monesti poltetaan, koska se on niin huonolaatuista ja varastot on jo täynnä. Miksi viljellä väkipakolla? Kyllä maataloustta tulee aika olemaan SUomessa, ja hyvä niin, mutta sekin tulee keskittymään.


Aika paljon pk-seudulla maksetaan asumistukia, koska täällä on isoin opiskelijaväestö ja kalleimmat vuokrat. Toki itse kannatan, että koko asumistuki ajettaisiin alas ja siirrytään kansalaispalkkaan.

Itseasiassa tilastoja katsomalla aika harva "sivukyläläinen" maksaa itse asumisensa: yli puolet syrjäseudun/maaseudun väestöstä on huollettavia tilastojen mukaan.
 
vierailija
Kyllä se AP:nkin silmäkulmaan tulisi kyynel kun loputkin Suomesta änkeäisi itsensä Helsinkiin. Ensin nousisi vuokrat pilviin ja perässä muut hinnat. Kohta olisi kadut täynnä kodittomia ja rikollisuus lisääntynyt.

Isoissa kaupungeissa asuminen on muutenkin huono kehityssuunta. Kaupungeissa kaikki paha lisääntyy, rikollisuus muunmuassa. Siellä myös yksilön on helpompi harjoittaa rikollista toimintaa ja kupata yhteiskunnan tukia kun massasta ei kukaan virasto osaa lähteä ajamaan töihin yksittäistä yksilöä.

Maaseudulla vielä ollaan inhimillisiä, autetaan naapuria ja tervehditään kauttakulkijoita. On myös paljon ihmisiä jotka voi pahoin suurissa kaupungeissa, minä mukaanlukien. Asuin 2 vuotta ja olin masentunut koko sen ajan. Muutin pois, pienemmälle paikkakunnalle ja sain sieltä työpaikan. Kivaa kun naapurit tervehtii ja tuntee ihmiset ulkonäöltä. Pidä sä vaan Hesasi ja hörpi sieltä vinkuintiasta tuotua geenimanipuloitua kasvissörsseliäsi sekä hörpi erikoiskahvejasi ihan rauhassa. Me maalaisetkaan emme tule sinua valinnoistasi tuomitsemaan.
 
vierailija
Taitaa ahneeille maajusseille mennä ne tuet, ei tavallisille ihmisille, jotka pienillä paikkakunnilla asuvat ja joiden palveluja vain karsitaan. Lähimmät terveyspalvelutkin saatetaan siirtää ihan toiselle paikkunnalle, muista toimistoista puhumattakaan.
Kyllähgän sen järki sanoo että jokaiselle paikkakunnalle pitäisi olla omat peruspalvelut, ei kaikilla ole omia autoja tai sitten ei bussit ja junat kulje.

Ihan kuin kaikki maaseudulla asuvat olisi näitä kermaperseitä joilla oli vara körötellä upouusilla traktoreilla Helsinkiin vain osottamaan lapsellisesti mieltä.
Ei noita maajusseja ole kuin murto-osa maalla asuvista, loput on ihan tavallisia duunareita tai työttömiä ja eläkeläisiä, jotka tarvitsevat nimenomaan peruspalveluita kotikuntaansa, terveydenhuoltoa jne.
 
vierailija
Jokainen joka on sitä mieltä että maatalous pitää lopettaa niin seuraavan kuukauden ajan kun menette sinne kauppaan niin ostakaa vain keinotekoisesti valmistettua ruokaa. Jättäkää kaikki lihat, hedelmät, vihannekset, juurekset jne. sinne kauppaan. Ainoa ero ulkomailta tuotetussa ruoassa on enemmän myrkkyjä ja säilöntäaineita, samat tuet ne viljelijät ulkomaillakin saa.
 
vierailija
Puolet maatiloista voisi laittaa pillit pusiin, ja silti ruokajäte olisi miljardeja kiloja vuodessa. Kaupan hyllyiltä suoraan hävitykseen.

Jo yksistään maitotuotteiden määrä ja se että niistä jää yli puolet haaskuun, on oksettavaa pröystäilyä, kun sitä viitsii ajatella.
Pelkkiä maitotölkkimerkkejäkin on tavallisessa marketista useammalta valmistajalta, miten perkeleesti lehmiä siihen määrään tarvitaan, aivan turhaan vielä.
Puolella määrälläkin jäisi maitotuotteita miljoonia tonneja mätänemään.

Tuntuu että terve järki on aikaa kadonnut ruuantuotannosta.

Maaseutu tarvitsee tukea, mutta peruspalveluihin, ynnä muuhun mitä nykyihminen tarvitsee.
Ei turhien maatilojen väkisin ylläpitämiseksi tuottamaan ruokajätettä.
 
vierailija
Pakkoruotsi on toinen täysin turha rahareikä, joka alentaa suomalaisten kilpailukykyä. Nykyinen maahanmuuttopolitiikka on myös aivan turha menoerä. Samoin suuryritysten tukeminen. Myös asumistuet valuvat suoraan rikkaiden sijoittajien taskuihin.
 
vierailija
Taitaa ahneeille maajusseille mennä ne tuet, ei tavallisille ihmisille, jotka pienillä paikkakunnilla asuvat ja joiden palveluja vain karsitaan. Lähimmät terveyspalvelutkin saatetaan siirtää ihan toiselle paikkunnalle, muista toimistoista puhumattakaan.
Kyllähgän sen järki sanoo että jokaiselle paikkakunnalle pitäisi olla omat peruspalvelut, ei kaikilla ole omia autoja tai sitten ei bussit ja junat kulje.

Ihan kuin kaikki maaseudulla asuvat olisi näitä kermaperseitä joilla oli vara körötellä upouusilla traktoreilla Helsinkiin vain osottamaan lapsellisesti mieltä.
Ei noita maajusseja ole kuin murto-osa maalla asuvista, loput on ihan tavallisia duunareita tai työttömiä ja eläkeläisiä, jotka tarvitsevat nimenomaan peruspalveluita kotikuntaansa, terveydenhuoltoa jne.
Suomi maksaa isoja rahoja Eu-tukiaisina italiaanoille ja muille etelän maanviljelijöille. Suomalaisen katkeran ja kateellisen luuserin mielestä tuet omille suomalaisille maanviljelijöille pitää lopettaa heti koska Raunolla on uusi traktori. Hyvä ajatus tungetaan nekin rahat vaikka Italiaan sekä maajussit kortistoin muiden jatkoksi. Hieman kalliiksi tulee mutta ei se haittaa sillä kun Raunolla on rikkinäiset verkkarit eikä traktoria niin naapurilla on parempi mieli.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Puolet maatiloista voisi laittaa pillit pusiin, ja silti ruokajäte olisi miljardeja kiloja vuodessa. Kaupan hyllyiltä suoraan hävitykseen.

Jo yksistään maitotuotteiden määrä ja se että niistä jää yli puolet haaskuun, on oksettavaa pröystäilyä, kun sitä viitsii ajatella.
Pelkkiä maitotölkkimerkkejäkin on tavallisessa marketista useammalta valmistajalta, miten perkeleesti lehmiä siihen määrään tarvitaan, aivan turhaan vielä.
Puolella määrälläkin jäisi maitotuotteita miljoonia tonneja mätänemään.

Tuntuu että terve järki on aikaa kadonnut ruuantuotannosta.

Maaseutu tarvitsee tukea, mutta peruspalveluihin, ynnä muuhun mitä nykyihminen tarvitsee.
Ei turhien maatilojen väkisin ylläpitämiseksi tuottamaan ruokajätettä.
Kerrankin joku puhuu asiaa silkan suomifilmiromantiikkalänkytyksen sijaan.

Olen ollut tuota ylijäämäruokaa jakamassa, tiedän todellakin ne määrät mitä ruokaa kaupoista jää yli, eikä se huvittavaa millääntasolla.
Ikuisesti liikatuotanto ei voi jatkua. Ihmettelen että tähän ei puututa, onko yhtäkään poliitikkoa joka ajaisi turhien maatilojen alasajoa. Tuskin.
 
vierailija
maajusseja pidetään sankareina, vaikka heistäkin yli puolet on turhakkeita omalla sarallaan, eli suomeksi sanottuna tuottavat pelkkää teollisuusjätettä saamillaan tuilla.
Päälle ympäristömyrkyt ja eläinrääkkäys, vain siksi että joku tehdas tuottaa jauhelihapaketin tai jugurttipurkin kaupan hyllyyn, ja kaupanhyllystä muutaman päivän kuluttua ongelmajätelaitokselle.

Kyllä meillä Suomessa on tuotanto ja kulutus kohdillaan (sarkasmia).
Paikkakunnat tietysti tukea tarvitsee, mutta just peruspalveluihin, infrafrukstuuriin (meni varmasti päin vit.. :D) ja työpaikkoihin, ei ylimäärämaatiloihin.
 
vierailija
Tää on niin totta!! Olis kiva nähdä kummat pärjäis paremmin jos laitettais kahti niinkun se on joskus ollu. Olis ihan selvää että maaseutu ei selviäis hengissä kun niillä ei olis mitään. Ne eristäytys kun ei sinne kukaan haluais käydä.
 
vierailija
Kerrankin joku puhuu asiaa silkan suomifilmiromantiikkalänkytyksen sijaan.

Olen ollut tuota ylijäämäruokaa jakamassa, tiedän todellakin ne määrät mitä ruokaa kaupoista jää yli, eikä se huvittavaa millääntasolla.
Ikuisesti liikatuotanto ei voi jatkua. Ihmettelen että tähän ei puututa, onko yhtäkään poliitikkoa joka ajaisi turhien maatilojen alasajoa. Tuskin.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/raision-rihko-tienasi-lähes-yhtä-paljon-kuin-muut-ruokajohtajat-yhteensä-1.131869
 

Yhteistyössä