~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Juu, kaikille tosiaan tiedoksi, että meillä mies sai rotaripulin vauvan ulosteesta. Siiri sai rokotteen tasan viikko sitten ja mies alkoi eilen ripuloida. Ja vähän tänäänkin. Ollaan pidetty käsihygieniasta huolta jo ennen tätä, mutta ei tainnut riittää. Liekö joku kakkakikkare livahtanut miehen käsikarvoihin tms. ja sitä kautta saanut sen. Nyt on sitten vessassa käsidesiä ja kaapit pullollaan Gefilus-tuotteita entisten lisäksi. Ite oon syönyt koko odotusajan ja edelleenkin kapseleita joka päivä, mies ei. Lisäksi vedellään niitä juguja ja nyt vielä lisäksi jotain Gefilus-Maxia... että ei sitten rokotteen toisella annoksella saataisi taas. Itse olen vielä säilynyt, onneksi. Pahimmillaanhan sen böbön läpitulo on tässä 7 vrk tiimoilla. Onneksi neiti ei kauheasti kakkaile, joten ei niin hätää enää. Niin kauan kun ei tartte oksentaa, ripuli on ok. Ja äidin työpaikan lekuri oli sanonut, että tähän ei niinkään kuulu oksuilu.

Ite olin äsken balettitunnilla ja olipa kivaa. Uskalsin tehdä kaiken, mitä muutkin. Tähän asti olen jättänyt pahimmat väliin. Tosin se oli kevään vika tuntikin, että otin kaiken ilon irti. Masukin on alkanut kiinteytyä, kun aloitin vähän tekemään masujumppaa viime viikolla. Rullaluistelemaan pitää pian päästä, kun säät jo kerran sallii ja tiet on lakaistu. Ei olisi kuin 5 kiloa ekan neuvolan painoon, mutta sekin on liikaa mulle.

Nyt lähde suihkuun, että pääsen lueskelemaan uutta kirjaa.

Misupai ja Siiri 2 kk ja pari viikkoa kaupan päälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Lukemassa kävin näin illan päälle vielä ja en ois muuten mitään kirjoittanut mutta Marmeladi sai sanahanat aukenemaan. Ihanaa tekstiä sinä kirjoitat, niin elämän makuista ja -täyteistä! Kuulostat hurjan mukavalta, rehdiltä suomalaiselta ihmiseltä, joka tietää mitä tahtoo ja arvostaa itseään ja perhettään hurjasti. Tämmösiä kun ois kaikki ni ei ois maalimassa huolta eikä murhetta!! =) =) =)

Hattua nostelee ja hurjan hyvillä mielin nukkumaan lähtee
Ippu
Kiitoksia ippu! Kiva kuulla palautetta omista höpinöistään :D Sait hymyn huulille :hug:
Marmeladi
 
Myöhäistä huomenta...

Ihan ekaksi onnitteluja kaikille nimensä saaneille! Miten helppoa/vaikeaa teidän on ollut päättää nimestä? Täällä maistellaan edelleen muutamia nimiä - koko nimi on selvillä, mutta se, mikä on kutsumanimi, ei edelleenkään. Jotenkin kun on tottunut kutsumaan vauvaa tekonimellä melkein vuoden, niin on vaikea kuvitella sitä muun nimisenä, vaikka meillä tuo tekonimi ei tosiaan ole mikään oikea nimi.

Gallupiin sen verran, että ei meillä taitoja ole vielä hirveästi. Hymy tuli tasan neljän viikon ikäisenä ja nyt hymyillään jo ahkerasti. Katseella tyttö seuraa esineitä ja vähän kääntää päätäkin mukana nyt melkein kuusiviikkoisena. Nyt kylässä olevan mummin mielestä välillä kuuluu pieniä pätkiä jokeltelun alkua ja päätä on käännetty sivulta toiselle niin mahallaan kuin selällään viikon ikäisestä asti. Kääntymään tyttö pääsee kyljelleen asti. Mutta selvästi tuntuu siltä, että jonkinlainen "yhteys" on muodostunut, eli kyllä tyttö osallistuu ja kommunikoi jo omalla tavallaan, selvästi erottaa ihmiset toisistaan ja rauhoittuu äidin äänestä.

Meillä on nyt tosiaan ollut tuo mummi (äitini) käymässä kolme päivää, ja vähän on alkaneet hermot jo kiristyä... lähinnä lastenhoidon suhteen. Toisaalta olen kyllä paljon oppinutkin, mutta toisaalta mummin näkemys lastenhoidosta on, että se on nukuttamista. Näin sitten ollaan saatu sotkettua totaalisesti meidän koko ajan hyvin nukkuneen tytön rytmit (se yöuni on siis ainoa rytmi mikä tytöllä on tähän asti ollut); tyttöhän on nukkunut yöt ja käytännössä valvonut päivät ilman pitempiä (yli puolen tunnin) päikkäreitä jo muutaman viikon. Nyt kun mummi nukuttaa tyttöä koko päivän, niin eilenkin heräsi vasta puoli viideltä iltapäivällä - ja sitten mummi laittoi taas päikkäreille kahdeksan aikaan, kun tyttö yleensä nukahtaa kymmeneltä eikä olla suosittu päikkäreitä juuri sitä ennen. No, lopputulos oli se, että nukahtikin sitten kahdeksalta yöunille ja heräsi kolmelta siihen, että nyt on aamu. Sieltä valvoi puoli yhdeksään ja nyt taas nukkuu sen näköisesti, että kyseessä ovat yöunet... Jos tätä menoa jatkuu niin saa mummi ruveta valvomaan tytön kanssa.

Väsyneenä vaippapyykin pesuun lähtee

Bellona ja tyttö huomenna 6 viikkoa
 
Äsken kirjotin pitkän romskun ja voi hiivatti se katosi taas johonki bittiavaruuteen! Tässä on jääny kirjottelut vähemmälle kun oli ristiäistouhut ja ulkona ollut pihanlaitto ilmat B) Poika sai nimekseen Veeti, eikä olekkaan sitten kun suomen yleisin nimi, mutta sopii meidän pojalle kun nenä päähän :) Ristiäiset meni mukavasti, paitsi että miehen isä loisti poissaolollaan ja sai mielipahaa aikaan! Sain erinäisiä selityksiä poissaololle, mutta en tiedä mitä niistä uskoa,mutta päähän otti kun ristiäiset kuitenkin ainutkertainen tilaisuus ja kutsutkin meni hyvissä ajoin ja samassa kaupungissa asutaan niin...tämä kiristi entisestään minun ja miehen välejä jotka siis edelleen varsin huonot! Tänään oli jälkitarkastus ja kaikki oli ok, minipilleri reseptin sain mukaani, mutta mahtaako sille edes olla käyttöä tässä epävakaassa ilmapiirissä?!
Veeti oli kasvanu hyvin, painoa n.5,5kg ja pituutta reilu 57cm.Rotavirus rokotteesta oli puhetta, mutta luulen ettei siihen kallistuta! Minun paino pirulainen ei ota tippuakseen vaikka olen alottanut salilla ja spinningissä käymisenkin ja tuolla pihalla olen päivät touhuillut ja vaunuilla tehdään pitkiä lenkkejä päivittäin. Maha on löysä ja muhkurainen, että ihan ällöttää mutta minkäs teet!

Nyt mun tarttee alkaa painimaan tekemättömien kouluhommien kanssa vielä kun mummo on täällä hoitoapuna! Voikaapa kaikki hyvin ja nauttikaa ihanista ilmoista ja vauvoista, nekin kasvaa niin nopeesti ettei huomaakkaan

;)
 
Ensiksikin onnea kaikille nimen saaneille :flower: .

Hui kun oli kylmä aamu täällä pääkaupungissa, vaikka aurinko paistaakin. Oon aivan pihalla pukemisen suhteen, sekä lasten että itseni.
Viikonloppuna oli niin kuuma, että melkein pelotti pukea niin vähän, mutta ihmepoika on osoittautunut todella kuumaveriseksi, niin ei vaan voi kiduttaa toista pukemalla liian paljon.

Rotavirusrokotteesta: meillä ei oo ainakaan mitään pelkoa siitä, että tarttuis mieheen, kun ei hoida vauvaa ollenkaan... No joo, isomman kanssa touhuaa kyllä kiitettävästi. Ja onneksi ihmepoika on niin helppo vauva ja nukkuu pitkiä pätkiä, että jää omaakin aikaa.

Taidoista: ei oo kummosia taitoja vielä täälläkään, hymyjä vaan ja vahingossa kellahtaa vatsalta selälleen.

Nyt kuuluu vaunuista äänimerkkiä, palataan taas. -pikkuvaemo ja ihmepoika tasan 7 vkoa
 
En olekaan vielä käynyt kirjoittelemassa tähän uuteen pinoon, josta kiitos Ipulle :) Onnea myös pikkuisille kivoista nimistä. :flower:

Meillä Eliaksella ei ole vieläkään sosiaaliturvatunnusta ja ei siis passi eli ei päästä reissuun. Hidasta toimintaa ainakin mun mielestä. Kävin uteliaisuuttani äsken väestörekisterikeskuksen nettisivulla kurkkimassa sukunimihaulla josko näkyisi siellä, mutta ei ollut ainakaan vielä ;) En sitten tiedä miten päivittävät kun pojan sukunimeä ei siis heidän tilastojen mukaan Suomesta löydy.

Teillä on ollut puhetta rokotteista ja häpeäkseni täytyy tunnustaa että en edes tiedä mitä vastaan saadaan rokotteet seuraavalla lääkärireissulla joko ensi viikolla tai seuraavalla. Mutta ei täällä tosiaan ole ollut mitään puhetta että pitäisi painaa tietyn verran ennen rokottamista, mistä joku täällä kyseli. Meillä ei välttämättä tule vielä neljääkään kiloa täyteen siihen mennessä. Kaksi rokotetta on tarkoitus antaa. Toinen on polio, tetanus etc ja toisesta sitten ei mitään hajua.

Lopetin vitamiiniliuoksen antamisen kokeilun vuoksi viime viikolla, kun siis piti päivittäin antaa sitrunanmakuista ADEC-vitamiiniliuosta ja siitä lähtien on alettu nukkua päiväunia ja on paljon tyytyväisempi poika. En tiedä oliko jotain vaikutusta vai ei. Ajattelin kysyä jos saataisiin jotain muuta tilalle, jossa ei olisi kuin D-vitamiinia.

Taidoista : meillä kanssa hymyillään vai olisikohan enemmän nauramista, mutta ääntä vaan ei vielä kuulu. Muuten liikutaan selältä kyljelleen, mutta sitä on tehty alusta alkaen kun kädet ja jalat viuhtoo koko ajan niin mahdottomasti että ei siinä menossa voi mitenkään pysyä paikoillaan. En tiedä onko teillä muilla vauvoilla tapana myös "pumpata" itse maitoa tissitä jos ei meinaa alkaa herumaan? Elias ottaa yleensä joko yhdellä tai kahdella kädellä kiinni ja alkaa puristella, jos muuten ei heti tipu ruokaa suuhun.

Ja pukemista olen tuskaillut nyt todenteolla, koska lämmintä reilut parikymmentä, mutta yleensä aina tuulista. Tuntuu että laitan aina liikaa :(

Ja meillä nyt vihdoin varattu aika siviilivihkimiselle, joka on kesäkuun lopussa ja en tosiaan ole vielä alkanut edes miettiä mitään valmisteluja. Vähintä mitä pitäisi tehdä on shoppailla itselle vaatteet... Ja sitten tietysti sormukset :D

Me aletaan valmistautua punnitukseen ja ulkoiluun ja sitten jos vaikka käytäis pankissa avaamassa tili. B)

Saini ja Elias lähes 7vkoa
 
Moi!
Tajusin just et en varmaan ees kertonu meidän Leon koko nimeä, Leosta tuli Leo Arvo Ilmari (ukkinsa ja isoukkinsa mukaan) . Leo on kunnon näppylänaama! varmaanki olisko sitä hormooninäppyä, mut poskissa oli pari päivää ja nyt on otsa ihan täynnä punaista pientä syheröä-.
Iltaisin nukkumaanmeno on vaikeutunu sen sairaalareissun jälkeen, leo alottaa konsertin joskus puoli kahdeksan ja rauhottuu vaan syliin niin että kantaa sitä huoneesta toiseen. Vatsavaivoja? en tiedä, mut joku sitä harmittaa aina iltasin. Tissiäkin se sillon aina komentaa eikä huoli kunnolla suuhun.
Mä jätän deetipat nyt pois. Ainaki jokskin aikaa. Jos ne vaikeuttaa pikkuisen oloa niin en haluais kiusata, ja oon itekin aika väsyny- Voikohan lie olla haittaa jos pidän taukoa niissä?.. en ainakaan usko.. mitähän neuvolassa sanovat siihen? mutta illat menee siihen kun kannan leoa ja esikoinenkin tarvitsis äidin huomiota puhumattakaan muista velvollisuuksista.. muuten leo on tyytyväinen ja nauravainen vauva.
Kysymys vatsantoiminnasta taas.. eli Leon kakka on nyt tosi vetistä missä on vaan sellasia hiutaleita seassa. Onks se normaalia? aluks olin huolissaan kun se kakka oli niin "kovaa" ja nyt se on ihan "ripulia".. vaihteleeko se noin paljon ja on silti normaalia? en oo antanu enää levolaciakaan aikoihin.

Sellasta täl kertaa. Tulipa sekavaa sepostusta mut on tässä leo sylkyssä ja isoveli lataa pikkuautoja tulostimeen niin keskittyminen on mitä on. Noh, palaan asiaan.

enne ja leo kohta kaks kuukautta.
 
Moi!

'Pikaseen'

Täällä kans hormoninäppyä koko pää täynnä, rankan näköstä, toivottavasti lähtee pian itellään pois.

Jälkitarkastuksessa oltu ja kaikki ok ja pilleriresepti saatu.

Hienoja nimiä ja erityisesti Tuttelille onnea upeasta nimestä!!!
Poikkeuksellisesti paljastan että Veetin äiti myös täällä :heart:
Toinen nimi sitten niin erilainen etten sitä kerro ettei tunnisteta.

Mahavaivoja edelleen.

Suvitus+vielä Vihtori :heart:
 
Heipat !

Täällä kanssa tänään jälkitarkastuksessa käyty ja kuulemma värkki on vielä suht ehjä! Jippii. Ei vaineskaan, hyvin parantunu ja kaikki näytti siistiltä, lantionpohjalihaksenikin jopa löysin mistä lääkäri kovin kehaisi, kuulemma nykyään käy monia synnyttäneitä jotka eivät millään edes löydä kyseisiä lihaksia, saatika että sitten pystyisi niitä harjoituttamaan. |O Minipillerireseptin sain mukaan, mies oli ihan into piukassa hakemassa töiden jälkeen Cerazettet apteekista, raukkaparalla on kovat 6 viikkoa takana. :LOL:

tuttelille onnea poitsun nimen johdosta! niinhän noita taitaa Veetejä jo olla aika liuta, mutta ei se nimi miestä pahenna!

bellona kyselit miten vaikea oli päättää nimestä. Täällä ainakin _erittäin_ vaikea! Pojalle ois luonnollisesti ollut heti nimi valmiina. Toinen ja kolmas nimi on meilläkin ollut kokoajan valmiina mutta etunimi oli hiiskatin vaikea keksiä. Tai minä keksin sitten yhden josta mies innostui ihan älyttömästi, mutta mun piti hetkinen sitä maistella... Tänään jouduttiin sit kovan paikan eteen kun kummisetä meni kaiverruttamaan kehystä ja löi luurin myyjälle käteen, jolle mies sitten sen lopullisen nimen kertoi salassa, ettei vielä kummeillekkaan selviä. :D Mutta nyt on enää paha mennä vaihtamaan, jännää!

saini, ihana teidän Elias kun pumppailee itse tissistä maitoa! :D Mulle tuli semmonen kielikuva päähän vauvasta joka pikkunyrkkeillään tiristelee. Tosi söpöä! Meillä ei harmikseni ole tälläistä havaittu, hihhih.

D-vitamiinista oli juttua, tiiän itekin äitejä jotka ovat lopettaneet sen antamisen kun on aiheutunut vauvalle pahat masuvaivat tms. Itse neuvoisin kuitenkin ainakin käymään kaikki 3 valmistetta (Devitol, Jekovit ja Deetipat) läpi ennenkuin lopettaa tyystin. Ja yksikin tippa päivässä on parempi kuin ei ollenkaan. D-vitamiinia kun ei äidinmaitoon tule vaikka äippä kuinka litkisi itse maitoa ja ottaisi aurinkoa, ja se on elintärkeää ihmiselle. Pohjoismaissa suositellaan kaikille lapsille Deetä 3 ikävuoteen asti, kun täällä ei toi arska niin aina jaksa paistaa. Kannattaa ainakin konsultoida neuvolasta ennenkuin ominpäin kokonaan tuota lopettelee... Mutta tämä vaan minun mielipide. Meillä tuli puruja Jekovitista, tänään annoin ekan satsin Deetippoja, 3 tippaa näin aluksi. Katotaan miten menee!

Taitoja, meidän neitiä on alusta asti kehuttu kovin jänteväksi ( :heart: ) ja sitä hän siis kyllä onkin, laitoksella jo nosteli päätään olkapäitä myöten ja aina on käännellyt päätään puolelta toiselle myöskin masullaan nukkuessaan itsekseen. Selältään on osannut kääntyä kyljelleen jostain 5vk ikäisestä, tosin aika vahingossa taitaa vielä mennä. Ja hymyjä on irronnu 4-viikkosesta, meilläki on jo ihan selkeetä naurua - ilman ääntä vaan. Ja tommosia jokeltelunpoikasia, supersöpöä!

Jaha, neitokainen taitaa alkaa kyllästyä Oprahin parissa joten taidetaan mennä vaipanvaihtoon ja takaisin tissille. Jonkinsortin tiheän imun kautta taitaa olla menossa kun päivisinkin aika tasaisesti tunnin välein herää ihan SYÖMÄÄN. Mutta semmosia tunnin unia nukkuukin sitten ne viidet päivittäin. Toivoisin kyllä että jossahin vaiheessa tulis ne pidemmän pätkän unet takaisin, tää on melkoista rallia...

t. mama-Lehmä & Tipuenkeli ylihuomenna 7vko.
 
Oli pakko tulla kertomaan kun aikasemmin tuossa kerroin miedän illoista, et en oikeen saa Leoa nukkumaan tai se vaatii paljon kantamista ja työtä. No, tänäiltana se ei ollut kauheen itkunen mut sellainen vähän tyytymätön, nyhräsi sylissä ja ähräsi, tiedätte kai. päätin vaan sitkeästi että nyt Leo menee omaan sänkyyn. Imetin kauan että vauva oli vlmiiksi uninen täyden maito-massunsa kanssa. Sitten laskin hänet sänkyynsä villapeittoonsa käärittynä. Sovelsin sitten vähän sitä tassuttelua, eli kun vauva ei itkenyt vaan oli vähän rauhaton niin silittelin sitä, kun rauhottui paikalleen niin pidin vaan kättäni siinä kyljen päällä. Nukahti hetkessä. Voi että tuntui hyvälle. En tiedä oliko tää sattumaa, mut aion kokeilla samaa huomennakin. Jospa meillä opittais nukahtamaan näin.

Kerroinkohan jo että nyt kun mun illat on menny vauvan kanssa ja isä ottanut täysvastuun esikon nukuttamisesta, niin hän on saanut opetettua esikon nukahtamaan yksin. Juttelee hetken ja peittelee sänkyynsä, sitten lähtee ja poika jää rauhassa huoneeseensa nukahtamaan yksin. Ihana tunne että päästäis jo siitä jokailtaisesta pitkästä nukutusrumbasta.

enne
 
:wave:

Tervehdys taas täältäkin suunnasta! On oikein ihana lukea teidän kaikkien kirjoituksia suunnilleen samanikäisistä vauvoista, vaikka hiukan hiljaisempaa onkin kuin odotusaikana. Mistäköhän johtuu? :LOL:

Joona on nyt 2 kuukautta ja viikon suunnilleen, melko tyytyväinen poika. Taidot kehittyvät pienen, mutta varmoin askelin. Hymyilee, hihkuu, nostaa päätä mahallaan ja käsistä vedettäessä, seuraa katseella liikettä.. Isona taitona äiti pitää myös sitä, että poika on nukkunut yönsä nyt parin viikon ajan yhdellä syötöllä ja eka unipätkä on 7-8h. :D

Enne, mun käsitys on, että pienen vauvan kakka voi vaihdella tosi paljon tuosta "ripulista" kuivuneeseen ja se on ihan normaalia. Jostain muistan näin lukeneeni.

Selittäkää joku tyhmälle, miten se rotaripuli tulee lapsesta aikuiseen rokotteen jälkeen? Mä oon aivan pihalla tästä.

Lapsen pukeminen ulos on tosiaan vaikeaa näiden kelien vaihdellessa. Meidän pikkumiehellä ei ole yhtään kärsivällisyyttä kuuman kanssa (tullut isäänsä) ja palelluttaakaan en häntä haluaisi.

Voikaa hyvin!
Tansuli ja Joona 2kk+1vko
 
Moikkeli moi! :wave:

Hienoja taitoja vauvoilla kuulostaa jo olevan! =) Meillä taitolistalta lötyy hymyileminen, pään kannattelu käsistä vedettäessä, terhakka päänkannatus masullaan ollessa, mutta pientä puutetta vielä niska-/lihasvahvuudessa, sillä hurjan helposti vielä keikahtaa siitä asennosta selälleen, ei jaksa pitää itseään tasapainossa, varsinkaan jos on jo hitusen väsynyt muutoin. Virkeänä pysyy kyllä hienosti! Katseella seuraa lelua. Uusimmat taidot on nyrkit, jotka pikkuinen on löytänyt, vie ne koko ajan suuhun. Meinaa alkaa imemäänkin niitä, mutta sitä minä sinnikkäästi estän, voi niitä maiskutella ja maistella ja lupsutella, mutta imemistä varten on äiskällä varusteita sekä tutti tietenkin! ;) Ja vastavuoroinen juttelu on myöskin kohtalaisen uusi taito, sitä tulee jonkin verran.

Tansuli, kun vauva saa rota-rokotteen, hän saa suun kautta heikennettyä rotavirusta. Vauvan suolessa tämä sitten jotenkin muuttuu niin että vauva itse ei siitä sairastu, mutta vaipanvaihtaja voi sairastua, jos ei pese käsiä huolellisesti kakkavaippojen jälkeen (ja jostain kuulin että pöpöä on pissassakin). Kuten aiemmin kerroinkin, niin me saatiin neuvolasta mukaan muovihanskoja jotka puettiin kakkapyykin ajaksi käsiin, sitten vielä pestiin kädet ja lopuksi vielä käsidesiä. Minä ajattelin sen niin, että ei paljon tunnu rokote hyödylliseltä ja miellyttävältä kokemukselta jos sen tähden pitää vaipanvaihtajan/-jien sairastua moiseen ällötykseen, ja siksi oltiin ihan yltiöpäisen tarkkoja! Ja ollaan taas kun neiti sen toisen osan saa nyt torstain neuvolassa.

enne, ihan normaalilta kuulostaa minustakin tuo Leon kakka! Meidän neitilläkin tulee usein semmosta velliä missä on ryynejä seassa.

Päiväunista Millaisia pätkiä päikkäreitä teillä nukutaan? Siis esim. kolmet puolentoista tunnin mittaiset tai..? Älkää sanoko että siitä ja siitä kellonajasta siihen ja siihen, kun en millään jaksa alkaa laskemaan että montako tuntia siihen välille jää... :whistle: Kun mietin noita meidän päikkärijuttuja, että nukkuukohan neiti "liikaa", kun on nyt muutamina öinä meinannut alkaa vähän seurustelemaan, eli että päivän puolelta pitäisi ilmeisesti vähän vähentää unta...

Nyt surffikierrokselle! :wave:

Ippu :heart: Ansku huomenna 3kk
 
Hei!

Päätin siirtyä nyt tänne kirjottelemaan kun vauvakin alkaa olla jo 2 kk ja päästää maminkin vähän kirjoittelemaan. :)

Eli Ippu, jos viitit laittaa listaan tämän meidänkin tytsyn: synti 18.3 painoi 3410 ja pituus 49 cm ja pipo 36 cm. Sai nyt 4.5 nimekseen Siiri Lotta Linnea! Kaikki kehuivat nimeä nätiksi, ja minä olen aina rakastanut Siiri nimeä, eikä se ole kovin yleinen.

Siiri on ihana tyttö. Rauhallinen, ei itke kuin nälkäänsä tai märkää vaippaa. Ilmavaivoja ei ole paljon ollut. Muutenkin on luonteeltaan tyytyväinen tyttö, aivan kuin isänsä lapsena. Nukkuu vaunuissa 3-4 tuntia ja yöt menee yhdellä syötöllä tai ei silläkään. On kasvanut hurjasti. Nyt painaa 4.5 kiloa ja on 57 cm pitkä! kahdessa viikossa oli tullut kolme senttiä pituutta. Terkkarikin sanoi että on todella jäntevä ja pitkä tyttö.

Annetaan kokonaan Tuttelia, koska sektiohaava tulehtui kahdesti ja lääkekuurien aikana maidonsaati tyrehtyi. No, sille ei voi mitään. Parasta olla liikaa murehtimatta.

Ja niistä taidoista: Hymyilee paljon, alkanut ottaa kontaktia ja jokeltelee hieman. Vastaa äännähdyksillä kun hänelle juttelee. Heiluttelee paljon jäseniään, saa käännettyä itsensä kyljelleen ja kääntää päätään puolelta toiselle. Melko hyvin jo kannatteleekin päätään. Erityisesti tykkää katsella kirkkaan värisiä asioita ja niille sitten hihkuu ja jokeltelee onnessaan!

Otatteko kaikki lapsellenne rota-rokotteen? Me ei ajateltu ottaa.

Kuinka usein teillä kakataan? Meillä pari ekaa viikkoa kakattiin pieniä kakkoja monesti päivässä, nykyään tyttö kakkaa parin päivän välein selkään asti ulottuvia röhkiä. Näköjään varastoi sitä suoleensa. Mutta eipä näytä häntä haittaavan, joten en ole antanut mitään mallasuutetta tai vastaavaa.

Ippu Meillä nukkui tyttö parina päivänä mummolassa ainakin yhdeksän tuntia (välillä heräsi syömään ja taas sänkyyn) niin valvoi sitten koko yön. Eihän hän osaa erottaa päivää yöstä. Kun päivällä nukkui vähemmän, nukkui sitten yönsäkin.

Mutta nyt syömään!

Terv. Kinsella ja Siiri 7 vk
 
Nopeasti tässä kommentoin kun meillä on saatu taas normaalista päivärytmistä (eli öiden nukkumisesta) kiinni...

Ippu meillä nukutaan normaalisti päivällä ehkä 4-5 tuntia, joista yksi on pitempi pätkä ja muut noin puolen tunnin torkkuja. Mutta vaihtelee tosi paljon päivittäin. Jos meinaa nukkua useampia pitkiä unia päivällä niin parin tunnin jälkeen herätellään edes lyhyeksi aikaa (esim. vaipan vaihtoon); tällaisen ohjeen olen jostain saanut, että pieni alkaisi ymmärtää päivän ja yön eron. Yleensä kyllä ei ole ongelmaa että nukkuisi kovin paljon päivisin... Öisin sitten nukutaan 10-12 tuntia joten yhteensä vuorokaudessa noin 14-15 tuntia. Ilmeisesti on melko vähäuninen tämä meidän pieni.

Ja Kinsella, meillä kakkaa tulee edelleen ainakin kolme kertaa päivässä ja isoja määriä. Johtuu kai siitä kun syödäänkin niin paljon... Nyt vasta viimeisen viikon aikana on päiväsyöntiväli alkanut pidentyä yli tuntiin ja on ollut välillä jo jopa 2-3 tuntia. Mutta painoakin on tullut kuudessa viikossa noin 1,5 kiloa!

Bellona ja :heart: 6 viikkoa
 
Neuvolakuulumisia pikaseen...
Lina siis huomenna 6 vkoa ja tänään mitat oli seuraavat:
Pituus 57,5 cm (pitkä tyttö =) )
Paino 5030g
Pipo 38,5 cm

Kaikki siis vallan mainiosti. Jäntevä tyttö, päätä kannatellu jo 3 vkon ikäisestä hienosti. Tuttia ei neiti suostu sit millään syömään, toisaalta kai ihan hyvä juttu, vaikka ehtiihän senkin taidon vielä oppia.

Rotavirusrokotetta ei mekään olla luultavasti ottamassa, tarvii keskustella vielä isäpuolen kanssa et mitä on mieltä.

Kakkaatulee ainakin 5 päivässä, masu toimii hyvin eikä sen takia Lina olekaan kertaakaan kitissyt. Ne ryynit kakassa on mun mielestä rintamaidosta, eli jos vauva syö korviketta ni ryynejä ei kakassa ole. Eikä meilläkään kyllä aina niitä oo vaikka pelkällä rintamaidolla mennäänkin. Kakan koostumus ja väri vaihtelee muutenkin välillä, mikä ihan normaalia.

Ja Kinsellan Siirille onneä nätistä nimestä :) Onkin jo sitten toinen Siiri maaliskuisissa :)

Nyt en kirjota enempää, Lina nukkuu päikkäreitä ja pakko ottaa ilo irti tästäkin "vapaa-ajasta".

:heart: :Ninni ja Lina 6 vkoa huomenna
 
Onnea Kinsellan pikkuneidille hienosta nimestä!!! Meilläkin on Siiri ja tykätään kovasti. Meilläkin oli tuo Linnea yksi vaihtoehto, mutta sitten tulikin Helmi ja Olivia Siirin kaveriksi.

Unista: aamupäivällä nukutaan tunti, keskipäivällä 2-4 ja illalla 1-2 tuntia. Öisin 11-12 tuntia. Näin on menty jo aika pitkään. Joskus illalla voi ottaa kahdet unet.

Meillä ei nykyisin kakata edes joka päivä, kun se Rotarix-rokote sotki kakka-asiat. Normaalisti kakitaan melkein joka vaippaan, paitsi öisin.

Nyt mentävä ruokkimaan neitiä, kun kuulostaa melko nälkäiseltä. Venähti ilta hiukan, kun oltiin ostoksilla Partioaitan retkipäivillä. Ostettiin kolmet tarpeelliset kengät ja säästettiin 180 euroa!!

Misupai ja Siiri 2 kk 2 vkoa tai jotain...

 
Tänne kuuluu hyvää! Ajanvietto ongelmia ei vaan miehen iltavuoroviikoilla kauheesti oo :) Julius voi oikein hyvin. On edelleen kiltti ja tyytyväinen poika. Ihana pullukka!

Rotateq rokotteen ensimmäisen annoksen käytiin tänään neuvolassa ottamassa. Tais olla hyvää, kun neuvolantädille vaan hymyiltiin, kun liuosta suuhun laittoi. Mitään oireita ei oo ainakaan vielä tullut.
Meille sanottiin, ettei se rotavirus vauvan kakasta kovin helpolla kakkavaippojen vaihtajaan tartu. Käsihygieniasta pitää tietenkin huolehtia. Me ostettiin käsihuuhdetta jo ennen vauvaa. Kovassa käytössä on siis ollut jo aikaisemmin.

Kivoja nimiä on vauvat saaneet ;)

Meillä nukutaan yö noin klo 21-8 ollenkaan heräämättä tai sitten kerran syö noin kuuden aikaan ja jatkaa vielä uniaan, välillä jopa kymppiin! Uskomatonta nukkumista on kyllä välillä. Eli yöllä nukkuu noin 11h. Päiväunia nukkuu yhteensä viitisen tuntia. Kahdet pitkät tai yhdet pidemmät ja kahdet noin tunnin torkut. Virkeä ja pirteä poika meillä on päivisin, varsinkin kun vertaa siskoon ja veikkaan. Hyvin osaa nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn tai vaunuihin ilman tuttia, mistä oon tosi ylpeä.

Taitoja on täälläkin jo kaikenlaisia pieniä. Uusimmat on just ennen 2kk ikää omien nyrkkien löytäminen, niiden maiskutus, nauru tulee ääneen jo päivittäin, kiljahtelua, nyrkit on lähes kokoajan auki, katseellaan seuraa äitiä päätään kääntäen, sitterissä ja esim. sängyssä jos on vähänkin tyynyillä kohotettuna yrittää nostaa itsensä istuma-asentoon naama punaisena. Se on huvittavan näköistä :) En silti haluaisi, että meidän vauva kasvaa ja kehittyy liian nopeeta..sais pysyä pikkusena pidempään. Tottakai kehitystä on ihana seurata, ei sitä voi väittää vastaan.

Juliuksella on myös kakka välillä tosi vetelää ja ryynimäistäkin. Suunnilleen kerran tai kaksi päivässä kakkaa. Joskus on päivän tai kahdenkin väli ettei tuu ollenkaan. Täällä siis aika vaihtelevaa. Toivottavasti rotavirusrokote ei sekoita täälläkin vielä lisää.

Nyt syömään! Mies toi töistä tullessaan ruokaa.

Jade ja Julius 2kk 1vko:heart:
 
Meillä on ollut kakka-aamu. :LOL: Siis Artulla on vatsa toiminut oikein vilkkaasti. Aamu 6:lta töräytti ekan satsin ja niin kovaäänisesti, että varmasti heräsin. Vaipan kun sain vaihdettua, niin tuli toinen satsi heti perään. Sitä olikin sitten selkäkin täynnä... Kiva herätys. Että kakkajutuilla sitten avasin tämän höpinäni.

Unta meillä riittää öisin 10-11 tuntia, kahdella syötöllä. En osaa edes haaveilla yhtenäisistä yöunista. Päivällä nukkuu nykyisin yhdet pidemmät unet (2-4 tuntia) aamupäivällä, iltapäivällä toiset vähän lyhyemmät ja illalla vielä joitakin 15- 30 min torkkuja. Lämpimät ilmat vähän sekoitti unirytmiä, kun ulkona ei enää ollut kuumalla niin hyvä nukkua.

Arttu nukahtaa helposti omaan sänkyynsä tai vaunuihin. Se on kyllä oikein mukava juttu. Tutti on kylläkin käytössä, mutta jos on juuri syönyt, ei kaipaa tuttiakaan. Nyt ei ole pariin viikkoon edes meidän sängyssä nukkunut. Ollaan harjoiteltu myös matkasängyssä nukkumista, niin tulee sekin tutuksi. Hyvin nukahtaa/nukkuu siinäkin.

Taitoja ei täälläkään montaa ole. Hymyjä jo tulee ja pientä hihkumista. Jokeltelua täällä odotellaan seuraavaksi. Vatsallaan nostelee päätään jotenkuten, sylissä aika-ajoin on vielä nokkimista. Kovin seurailee katseellaan, huitoo lelukaaren leluja, joskus jopa osuu niihin. Nyrkit maistuu myös täällä ja mikä huuto pääsee kun ne lähtevät suusta yhtäkkiä, eikä raukka tajua, että itse ne voisi sinne takaisin laittaa. :LOL: Hitaammin kehittyy tämä meidän iltatähti, mutta eipä mitään kiirettä. Saan pitää viimeisen vauvan vauvana vähän pidempään...

Rotarokotteeseen saatiin resepti, mutta sitä vielä mietimme. Neuvolassa ei meille siitä olisi mitään puhuttu, jos en olisi itse kysellyt. Hintava se on, mutta se ei nyt ole se kynnyskysymys, vaan lähinnä sivuvaikutukset ja jos siitä kuitenkin tulee esim. Kawasakin tautia. Ninni, kerrohan mitä mieltä isäpuolesi on rokotteesta.

Mitäs muuta?

Ai niin. Kivoja nimiä on vauvat saaneet! Onnittelut kaikille nimensä saaneille. Vielä ei maaliskuisissa ole sellaista nimeä tullut vastaan, mistä en itse pitäisi.

Jaha, taas aamusuihkuun kun herra kakkarumban jälkeen torkkuu matkasängyssä.

Aurinkoista päivänjatkoa!

Oonaliina ja Arttu 2 kk ja jotain päälle

 
Hei pitkästä aikaa!

Onnea kaikille nimetyille, kauniita nimiä olette valinneet! :flower:

Olen käynyt kuulumisianne lukemassa mutten ole ehtinyt kommentoimaan mitn, ostettiin kaksi viikkoa sitten talo jonka remontointiin voi käteväsi käyttää kaiken ajan joka lapselta ja koirilta liikenee.

Meidän pieni poika kävi neuvolassa kaksi viikkoa sitten ja pituus oli 3kk iässä 61cm ja painoa 6910g. Kivasti kasvaa hauis. Äidillä. Samaan aikaan aloitettiin vellit kun pelkkä vastike ei enää pitänyt nälkää. Nyt ei pidä enää vellikään ja tänään ollaan syöty maissipuuroa jo kahdesti, ei näytä sekään ainakaan näin vastikkeella jatkettuna pitävän. Mutta kakka irtoaa hyvin. Imetyksen lopetin reilu viikko sitten kun aidontulo ehtyi ja sen ylläpitoon mennyt aika ei ollut saadun minimäärän arvoista stresseineen.

Muuten taidot kehittyneet ihan kivasti, osaa kääntyä vatsalta molemmille puolille selälleen, kannattelee päätä vatsallaan hyvin mutta käsistä nostettaessa hieman laiskasti joten sitä harjoitellaan. Eilisen suurin hitti oli lusikka jonka annoin käteen maidon syömisen ajaksi kun oli maisteltu velliä ensi lusikalla. Poika huitoi lusikalla orkesterin johtajan tyyliin ja katseli ihastuneena omaa menoaan. JOtenkin onnistui vielä ottaa lusikan varsi masun päältä ihan oikeaan otteeseen nyrkin sisään ja peukalo toiselle puolelle, oltiin tädin kanssa haltioissamme. Nukahti sitten lusikka kädessä, ei mitenkään ruoalle perso kaveri? Aamuisin aurinkoinen herää ja aloittaa iloisen jokeltelun ja kun pääsen paikalle makkarista kaveri suo suuri hymyjä ja naurua ja isille myös ilon kiljahduksia. Nyrkit on meillä auki hereillä ollessa, nukkuessa pitää yleensä nyrkissä. Vieraille erityisesti naisille flirtailee ja juttelee kovin.

Nyt taitaa olla taas nälkä, käyn kommentoimassa paremalla ajalla


BiaBia ja Kilian, 3,5kk noin
 
Moikka arvon äidit !!

Pitkästä aikaa, täällä tuntuu muillakin olevan kiirusta kun niin kovin hiljentynyt on palsta.
Me ollaan kans touhuttu niin paljon.. Mies aloitti terassin tekemisen takapihalle ja me ollaan nautittu päivittäin ulkona kärrytellessä. Kariseepahan kilot samalla. kuus kiloo olis enää jälkellä 23kg:sta =))

Neuvolassa olimme eilen.
Neitokainen kasvanut kahdessa viikossa köykäset 800g eli nyt paino tasan 5kg ja pituutta 55,5cm (sitäkin tullut syntymästä 2,5cm)

Joku kyseli rytmistä: Meillä on oikeastaan tässä viimeisen viikon aikana kehkeytynyt rytmi joka on oikeinkin toimiva.
Aamusta herätään yhdeksän aikaan. Tissittelyy, ilmakylpyjä ja päivävaatteet päälle. klo 11-12 koittaa päiväunien aika vaunuissa 2-4h. sen jälkeen seurustellaan muutama tunti ja tietty syödään. sitte pienemmät tirsat 1-2h jotka ajoittuu 17-19 aikoihin. sitten valveilla ollaan, seurustellaan ja oikeastaan viimeiset pari tuntii vierähtää tissillä jolloin minä yleensä kattelen jonku leffan. (onneksi mies alalla) yöunillle käydään kapaloon käärittynä 22-23 aikoihin. eka syöttö on 02 ja toinen 06. Tämä rytmi sopii meille ihan täydellisesti, toivottavasti pysyisikin näin. Oon huomannu että kaikki rutiinit jota toistetaan päivittäin hahmottavat hyvin pienellä päivän kulkua. Tottakai minäkin opettelen päivittäin vauvalta kaikkea uutta, mikä kitinä tarkoittaa mitäkin jne...

Vatsavaivoja meillä ei ole ollut, mutta etenkin iltatissittelyjen välissä ollaan tehty jalkojen pumppausharjoituksia lauleskellen ja pienokainen nauttii ihan hulluna. Yleensä saankin palkkioksi muutaman kunnon pierun =)

Kakkaamisesta, meillä kakataan lusikallisia montakin kertaa päivässä mutta kunnon kakat tulee paljon harvemmin, ehkä joka toinen päivä. Neuvolassa kakkaamisesta meille sanottiin, sitä että vauva kakkaa kaiken ylimääräisen, mitä maidosta jää. Mikäli vauva osaa hienosti itse säädellä syömistään eli syö vain sen mitä on todellinen tarve niin kakkaa ei tarvitse tulla ollenkaan. Näin kuulemma koko sen ajan kun on täys imetyksellä tai korvikkeella. Vasta kun alkaa syömään kiinteitä on kakkaaminen tärkeää.

Vaipoista, me ollaan siirrytty nyt vaipoissa koko luokkaan 2 jotka nyt osittain on kyllä vielä aika suuria mutku niitä tuli paketteja lahjaksikin asti. Mutta minusta Libero eikä Pambers kummatkaan ole hyviä. Pambers on kamalan kova ja Libero kapea ja todella pitkä vaippa. Lidlin vaippoja testattiin kans, mut niissä huonot tarrat. muuten tuntuivat ihan hyviltä.
Onkos jollain kokemusta esim muumeista tai muista?

Ristiäiset lähestyy kahden viikon päästä enkä oo vielä ennättänyt ajatustakaan uhrata asialle. Täytys tietty asiaa alkaa miettimään. Mitäs te tarjositte suolasena? Olisiko jotain hyviä, näpsäköitä resepti ohjeita? kaiken ku ajattelin tehdä itse.

Minkäs ikäisenä te lähditte pienokaisen kanssa eka kertaa "kerhoihin" täällä esim seurakunta ja mannerheimin lastensuojeluliitto järjestää tosi kivan oloista ajanvietettä, mut ku en tiedä voiko niihin mennä vielä ihan noin pienen kans.. Elikkä millos te ootte tavanneet muita äitejä vauvoineen? Minusta olisi kiva johonkin sellaiseen mennä... =)

Nyt taidan lähteä sämpylöiden leipomiseen ku vauva nukkuu...

Kaikkea hyvää ja tulkaahan kertomaan kuulumisia!

Minä ja Voice alias Tirriäinen taikka Pirjo-Anneli 3vkoa ja 5päivää
 
Pitkästä aikaa täällä kurkkimassa.. :) Olen käynyt lukemassa teidän juttujanne mutta itsellä ei tunnu ikinä riittävän aikaa/energiaa kirjoitteluun..

Meidän neiti on välillä pitänyt äitinsä liikkeellä ilmavaivojensa vuoksi. Hän on välillä levoton eikä saa nukuttua kuin pieniä pätkiä. Nyt suurimmat huolet vaikuttais olevan takana päin ja uni maistuu taas!

Taidoista olette jutelleet.. Meidän Ada alkoi hymyillä 2 vkon iässä ja jokeltaa 5 viikkoisena. Nyt 7 vkon vanhana hän pölisee kuin vanha tekijä.. :) Tänään mentiin jo melkein selältään vatsalleen! Tyttö on oppinut myös vinkumaan syliin kun "joutuu" lattialle..

Meillä oli su ristiäiset ja "pampula" sai nimekseen Ada Ellida Olivia. Kaikki meni hienosti ja päivänsankari käyttäytyi mallikelpoisesti. Meillä Ada kastettiin kirkossa ja sitten kahvittelut oli mun vanhempieni luona.

Misupai kyseli joskus että onko mieheni ulkomaalainen.. Jenkkilästä se lapsukaiseni isä on kotoisin. :) Huomasin että tuskailet vielä liikakilojen kanssa, sama vika täällä!!! Ei niin ne kilot vaan tämä ulkomuoto.. Kai me joskus vielä palaudutaan.. Itsellä ei edes mahdollisuutta jumppaan tms kun mies on aina töissään.

Jaahas, pitäis kai käydä kurkkimassa vaunuihin kun pieni Ada on nukkunut pihalla jo 4 tuntia..

Ja hienoja nimiä on maalis-vauvoille annettu!

Laura ja Ada
 
Pääsinpäs vihdoinkin lukemaan kirjoittamaan tänne! Viime viikko oli niin kiireistä kun järjesteltiin ristiäisiä/häitä. Lauantaina oli sitten juhlat, nyt on sitten koko perheellä yhteinen sukunimi ja pojasta tuli Topi Aaron Antero. sunnuntai ja alku viikko on mennyt siivoillessa ja huilatessa, kun tuo juhliminen on aikas rankkaa!! =) Juhlat meni hienosti, poika oli nätisti kirkossa, jopa nukahti kummitädin syliin ennen kastetta. Jaksai hienosti olla myös kotona juhlassa mukana, illalla sammui kuin saunalyhty puol kymmenen aikaan!!

Ihania nimiä on muidenkin vauvat saaneet, onnea siis niistä!!

Rota-rokotetta ei meillä oteta!!

Jekovitit on tainnut hieman aiheuttaa meilläkin mahavaivoja, nyt oon antanut vain kahta tippaa päivässä. Lisäilen sitten pikku hiljaa määrää, kun alkaa tottumaan.

Taidoista : Hymyilee kovasti ja nauraa välillä ääneen, kannattelee päätään mahallaan ja käsistä nostettaessa. Kova kiljumaan ja höpisemään, kääntyy kyljelleen, löytänyt kätensä kun niitä meinaa välillä maiskutella aikas lailla, äiti vaihtaa sitten tissiin. Seurailee tavaroita ja on aivan ihastunut hoitopöydän yläpuolella seinällä olevasta hymynaama julisteesta.

Angel; me ollaan käyty kerhoissa jo kun poika oli n. kuukauden ikäinen. Tosin syy miksi kerhoissa käydään on esikoinen, se kun tykkää päästä leikkimään muiden lasten kanssa!! Vauvajumppa olisi kiva, jos sellainen syksyllä täällä alkaisi. Esikoisen kanssa käytiin ja tykkäsin siitä kovasti!!

Mutta nyt täytyy kiirehtiä laittamaan ruokaa, kun mies tulee kohta töistä kotiin!!

Muumi82 ja Topi 2 kk
 
Mä täältä taustalta kommentoin tuota Rotarokotteen tarttumisjuttua.. B)
Meillä poika sai sen tiistaina ( Rotarix ) ja kysyin nimenomaan voiko se tarttua vauvankakasta ja vastaus oli että EI!
Ja nyt täältä luen et hanskojen kans ollaan kakkapyykillä. Eli mä tidan sit sen rotaripulin tietenki saada kun en oo erityisemmin käsiä desifioinut. Apua.
Ja aikoinaan esikoinen oli rotarokotteen tutkimuksessa ja sai sitä rokotetta, mitään ei sillonkaan puhuttu tuosta erityisen tarkasta käsihygieniasta.
Mistähän tää johtuu? Terkan tiedonpuuttesta vai?


 
Helou..
Me oltiin tänään neuvolassa, mitat oli ok ja rokotteita sai kaks; rotan toisen osan ja sit sen Pentavac-rokotteen joka 3-kk iässä annetaan. Olikohan Riksu kun mietti tätä juttua ja lupasin omalta kohdaltani tulla kertomaan kun on neuvolassa käyty. Meidän neidin paino siis oli 5130 jos oikein muistan ja rokotteen sai.
Syy moiseen laiskuuteeni etten jaksa painoa edes tarkistamaan mennä nla-kortista on äärettömän lamaannuttava väsymys, joka vallitsee... Mulla piti olla ens keskiviikkona aika kierukan laittoon, mutta epäilin että menkat ehtii loppua ennen sitä... tänään sit tytön kans mentiin neuvolaan ja terkkari sanoi ekana että tälle päivää tuli peruutusaika lääkärille, että pääsetkö menemään ni laitetaan se kierukka tänään jo. No pääsinhän minä menemään, ja kävinkin siellä sitten. Itse toimitus sattui vähän, nipisti lähinnä kun lääkäri tarttui jollain hohtimilla *väsynyt naurahdus* kohdunkaulaan kiinni ja tuikkasi kierukan sisään. Mutta se sen jälkeen vallinnut alavatsakipu... kävin siellä klo 13:40 ja nyt kuuden maissa vasta kipu alkaa hellittää... olen sen kipuni kanssa kärvistellyt tuossa sohvalla, ja siitä varmaan tämä väsymys, kun olen yrittänyt ja yrittänyt nukkua, mutta en ole saanut nukahdettua tämän hälyn keskellä. Panadolista ei muuten taas ollu niin mitään apua... Koneelle tulin sit vähä sillä mielin että josko tässä vähän virkoaisi, kahvia myös tuossa join piristyäkseni.

Niksu02, rotarix-rokotteeseen liittyen: meille terveydenhoitaja sanoi että käsihygieniasta kannattaa huolehtia ja antoi myös niitä hanskoja, joten kyllä minä häntä uskon ja mieluummin käsiäni vaikka aivan turhaankin pesen, kuin kyseisen taudin itselleni otan. Kiitos vain =)
Käsihygienia on tärkeää muutenkin vauvaperheessä, joten...

Noni, tähän väliin väänsin itteni ylös tästä atk-tuolista, ja kävin hakee neidin nla-kortin. Kahtotaas... Paino se em. 5130g eli oikein muistin, pituus 58cm ja pään ympärys 39,8cm. Korttiin kirjoitti että "Hienosti kasvaa rintamaidolla. Iho oikein siisti. Lelua seuraa katseella. Käsistä kohott. päätä mukavasti jo kannattelee. Mahallaan päätä kannattelee. Vastavuoroista hymyilyä ja ääntelyä."

Jep, mutta sit saunaan, jos siellä virkoais...
Ippu :heart: Ansku 3kk
 
me6
Miten ihmeessä päivät ja viikot menevät sellaisella vauhdilla, että enää 3 viikkoa ja lasten kesäloma alkaa!

Mulla on viime viikkoina ollut jos jonkunlaista projektia menossa, joten ei ole jäänyt aikaa kirjoitella tänne. Esikoinen pääsi ripille lähes 3 viikkoa sitten. Eskarilaisella oli luistelussa kevätesitys, johon piti ommella omilla pikkukätösillä uusi luistelupuku. Oma harrastukseni Nuorkauppakamari-toiminta on lohkaissut kohtuu ison osan ajastani, kun olen tehnyt yhtä jos toista, kun muut ei kerkeä. Poikien jalkapallosarjat on pyörähtänyt todenteolla käyntiin ja vanhemmin tyttären teatteriryhmän esitykset on takanapäin... Onneksi olen äityislomalla, muuten ei paljoa ehtisi sohvalla istua :LOL:

Aada kasvaa kovaa vauhtia. 3 kk 1 vko iän neuvolassa oli 4,6 kg, 56 cm ja pipo komeat 40,1 cm. Mahtui jo nippanappa normaalikäyrille, vaikka Aadaa keskoskäyrillä seurataankin. Keskoskäyrillä menee nätisti 0-käyrää pitkin.

Osaa jo jonkin verran kannatella päätä, hymyilee paljon ja oppi pari päivää sitten nauramaan ääneen! Yrittää kovasti jokeltaa ja saa välillä äänenkin tulemaan. Rakastaa virkeänä ollessa sitterin lelukaarta, osaa huitoa käsillä tavaroihin vauhtia. Tunnistaa kaksi sanaa: äiti ja Aada. Itse en ekaksi uskonut, että tunnistaa äiti sanan, kun isi niin väitti. Mutta nyt on jo pakko uskoa. Kun joku sanoo äiti, niin Aadan pää alkaa kääntyillä ja hakee äitiä.

Keskosuudesta on riesana alhainen hemoglobiini ja kalium-arvot, jonka takia meillä alkoi kiinteät vajaa 3 viikkoa sitten. Eka viikko syötiin maissipuuroa, jonka jälkeen vappuna tuli mukaan hedelmäsoseet ja tänään alkoi perunaporkkasose. Aada syö tosi hienosti ekasta kerrasta lähtien. Maissipuuroa menee illalla 1 dl ja hedelmäsosetta päälle 1/2 purkkia. Päivällä syö lähes koko purkin hedelmäsosetta ja porkkanaperunasosetta meni äsken vajaa desi. Juomana edelleen rintamaito paitsi parina iltana saanut kokeeksi maissivelliä. Kuukauden päästä meillä alkaa liharuoat ja silloin Aadan pitäisi osata syödä kunnon annoksia 4 kertaa päivässä, mutat se ei tunnu olevan ongelma. Äitiinsä tullut, kun ruoka maistuu!

Teen maissipuuron ja perunaporkkanasoseen itse, mutta hedelmäsoseet ostan valmiina. Jatkossakin meinasin puurot ja kasvis(liha)soseet tehdä itse, jos ollaan kotosalla, mutta reissun päällä turvaudutaan kaupan soseisiin. Mitenkäs muut on ajatellut toimia? Valmiita kaupasta vai edullisesti itse tehtyä?

Kiinteiden myötä Aadan rytmikin on aikaistunut ja menee jo n. klo 22.30 - 23 nukkumaan entisen klo 02 sijaan. Nukkuu siitä 5-7 tuntia putkeen, herää syömään ja jatkaa 4 tuntia unta, jonka jälkeen joka herää vielä kerran syömään tai herää virkeänä. Normaalisti nukkuu 11-12 tunin yöunet.

klo 12-13 välillä menee päiväunille ulos ja nukkuu 3 tuntia. Sen jälkeen seurustellaan ja saatetaan torkahdella hetkeksi. Illalla ottaa vielä yhdet pidemmät unet ja jos ei ota, niin kiukkukätisee väsymystä. Silloin ei auta muu kuin laittaa likka vaunuihin ja lähteä lenkille. Rauhoittuu siihen heti vaikkei välttämättä nukukaan.

Oma olo on mitä parhain. Kiitos hyvien yöunien! Ekaa kertaa osaan 120 %:sti nauttia äityislomastani. Viides lapsi ja rutkasti ikää siihen tarvittiin, että osaa ottaa tarpeekis rennosti
:LOL:

Saatiin muuten neuvolassa eka rokotuspiikkikin ja neiti ei tykännyt siitä yhtään. Sai kyllä neuvolan täti ja äiti kuulla kunnian. Aada oli kyllä niiiiiiin loukkaantunut että!

Me6 ja Aada 3 kk + rapiat
 

Yhteistyössä