MAALISVAUVAT 2008 *Kesä- ja heinäkuussa -08*

Moikka!

Ollaan oltu tänään koko hela dagen kaupungilla. ihana ilma, paljon tuttuja ja hulluna kivoja ale ostoja. Ninni, meidän neidoilla taitaa olla nyt samanlaiset gant lippikset (punaiset?). me käytiin nimittäin kans siellä kurkkimas hulluja aleja. Ostinpa sit burberryn uikkarit ja gantin pigee paidan. Aika raju tuollainen -60% ale =))

Sitte tuosta perunan syöttämisestä erään lastenlääkäri ystäväni mielipide. Hänen mielestään ei missään nimessä saisi antaa vielä 4kk ikäisellekään perunaa (kovin paljon muutakaan kiinteää) eikä noita rajoja (6kk) terveysministeriö ole turhaan laatinut koska niin pienen vauvan, vaikka sen vatsa toimiikin ja pystyy perunan sulattamaan jne, niin sen ruokatorvi ei ole täysin kehittynyt. vauva (niinkuin me aikuisetkin) tarvitaan ruoan syömiseen sylkeä ja sitä ei vielä noin pienellä vauvalle erity RIITTÄVÄSTI. (ei osaa stimuloida sitä että kun syödään niin alkaa kuolaa erittymään) Kun vauva sitten saa esim perunaa liian aikaisin niin ruokatorveen saattaa syntyä pienen pieniä reikiä tai se ns. syöpyy joka taas myöhemmällä iällä aihettaa mahalaukku poltteita, kovaa närästystä ja ruokatorven läpän vikaa joka nostattaa ruoan takas suuhun =( Yleisestikin neuvoloissa kehotetaan aloittamaan kiinteiden anto juuri vasta sitten kun nähdään että kuolaa on alkanut erittymään kun vauva on nälkäinen, jotkin ovat valmiitä siihen jo 4kk+, mutta joillakin se saattaa mennä lähemmäs tuota 6kk ikää. Mutta Ninni ja Mantsukka, meitä ku on niin moneen tuhanteen junaan, niin taasen joku toinen lääkäri voipi olla ihan täysin eri mieltä. ja Niinku sä Ninni sanoit, et kyllä meistä jokainen äiti omansa tuntee ja tietää tarpeet niin kyllä se juuri niin on.

Täytyy mennä jatkaa iltapuuhii, mä oon ihan tuhannen poikki päivän vaeltamisesta kaupungilla. Toivottavasti pieni menis taas normaalisti ennen kymmentä nukkuu, niin äitiki pääsee. =)

Minä ja Nella 10vkoa
 
No niin.. nytpä mulla onkin tässä aikaa istahtaa koneella pidempikin tovi. On tuota ohjelmaa riittäny viime aikoina ihan mahottomasti että on vaan pikaseen kerenny täälä pyörähtään ja sillonkaan en ole kerenny ku vähän lukia ja jotain pikku kommenttia nakata väliin. Mutta nyt on nuorin unilla ja isommat seuraa kohta perässä ja mies on kiihytyskisoissa. Äitin laatuaikaa siis :LOL:

Joo-o.. eli tällä hetkellä mulla ei ole mitään hajua mistä ootta viime viikon aikana keskustelleet jotenka pitänee nyt käydä vähän lukemassa ja komentoida sitten sen jälkeen :D

Marmeladi *Unelmoi Kylmästä Lapin Kullasta* :p
 
Olipas ilta, tai oikeestaan päivä. Järkyttävää kiukkuamista ja huutoa, siis ihmepojan osalta, mutta ei ollut itku kaukana itselläkään.
Huoli huonosti tissiä koko päivän, mutta illalla, kun normaalisti tankkaa, teki kokonaan lakon. Lopulta otin lypsettyä maitoa pakkasesta ja tein "pullotainnutuksen".
Nyt mietin uskallanko lähteä mökille huomenna tommosen huutajan kanssa. En haluis raahata mitään pumppuja ja pulloja mukaan...

apeana vaihteeks -vaemo
 
Pikkuvaemo :hug: sulle, ethän itke siellä, ethän :) Monella näyttää olevan kiukkua just tässä kolmen kk:n tienoilla, sitä mäkin vähän kauhulla odottelen et milloin tulee...

Angel no enpä ookaan tollasta juttua kiinteistä kuullut ennen. Lina onneks kuolaa tosi paljon, koko ajan paita märkänä nykyään, hampaita ei kuitenkaan vielä (toivottavasti) tulossa. Ei mun isäpuoli (lastenlääkäri) ainakaan mitään sanonu kun tietää kuitenkin et annan Linalle jo perunaa. Linan Gant-lippis on vaaleenpunainen, pikeepaita vihree missä vaaleenpuna-valkoisia raitoja, tais olla ne viimeiset kappaleet... Minkä kokoisia vaatteita Nella muuten käyttää jo? Entä muiden lapsoset? Meillä 62 on nyt paras koko, jotkut 56:set menee vielä ja 68 aivan liian iso. Vaipoissakin ollaan vielä koossa 2. Käytetään nyt Liberoa kun pampersin 1:set pieniä ja kakkoset falskaa, Liberon 2 just passeli. Toivottavasti noi pampersin kakkoset alkais kohta meneen, mulla on niitä meinaan aika paljon...

Margit
meillä vaihtelee noi syöttövälit tosi paljon, jos ollaan paljon liikkeellä ni Lina syö harvemmin, mut jos ollaan koko päivä kotona
(mitä onneks harvoin ollaan) ni tuntuu et neiti haluis koko ajan olla tissillä. Mut sit taas kotona hän nukkuu pidemmät päikkärit, noin 3 tuntia yleensä kun liikkeellä ollessa hän nukkuu vaan sellasia max 30 min pätkiä.

Ikäerosta
ootte jutelleet, meillähän noilla isommilola tytöillä ikäeroa vaan vuosi, mikä mun mielestä nyt ajatellen aivan ihana asia! Heistä on aina ollu niiiin paljon seuraa toisilleen, on kuin paita ja peppu kyllä! Eikä vanhempi osannu olla sillon pikkusiskostaan mustasukkainen kun oli ite vasta vuoden kun toinen syntyi niin ei oikeen edes ymmärtänyt asiaa. Itelle se on tietty rankkaa, munkin mies aina illat ja yöt töissä ja aamusin nukkuu pitkään ni yksikseni oon heidät suurimmaks osaksi hoitanu, onneks on hyvät hermot. Toisaalta mun mielestä on ollu kivakin et mies on sit päivät kotona, on lasten kanssa silloin kun he "parhaimmillaan" ja pirteimmillään. Nyt ei tollaisa tarvi miettiäkään enää kun ei oo varmaankaan enää lapsia meiän perheeseen tulossa.

Nyt tarvis mennä värjään hiukset, aamulla herätys klo 6 |O ja lähtö laivalle. Lina on nukkunu onneks kohta jo pari tuntia, laitoin tarkotuksella ajois nukkuun ettei oo kauhee känkkis aamulla. Vielä kun sais noi isommat likat nukkuun :kieh:

Aurinkoista viikonloppua kaikille, ens viikolla onkin luvattu ihanan kuumia ilmoja!

-Ninni ja Lina tasan 3kk-
 
Heissan!

Täällä kesän eka Särkänniemireissu takana. Olin lasten ja parin kaverin ja heidän lastensa kanssa koko päivän siellä. Olipas kivaa! Julius viihtyi kiltisti vaunuissa koko päivän. Ei kitinän kitinää ja nukkuikin ihan ok B) Välillä tietenkin halus sylissä katsella ja seurustella äidin kanssa, mutta vaunutkin kelpas tällä kertaa paremmin kuin hyvin :eek:

Me ei aiota kiirehtiä kiinteiden aloituksen kanssa. Ollaan ajateltu 5kk ikää syömisen harjoittelun aloittamiseksi. Ens viikolla on neuvola-lääkäri, täytyy kattoo mitä siellä ehdotetaan. Omat vanhemmat tietää parhaiten oman lapsen tarpeet ;) Se on kyllä totta! Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja niinhän se on hyvä. Julius on helppo ja tyytyväinen vauva. Jos vaan illalla malttaa syödä pitkään, niin nukkuu koko yön (21-8) vaan yhdellä aamuyön syötöllä. Täällä ollaan oikein pirteitä, kun viime yö meni parin viikon tauon jälkeen taas niin B)

G: Mä en oo ikinä tarkasti kelloo kattonut kuinka usein imetän! Nyt on viimesen kuukauden aikana harventanut syömisväliä ja syömisen kestoakin aikalailla. Päivisin syö 1-3 h välein. Jos illalla syö tiheempään ja pidempään, ei välttämättä herää yöllä ollenkaan syömään tai sitten kerran 05-07. Jos viimesten päiväunien noin klo 17-18 jälkeen syö seuraavan kerran ennen yöunia noin klo 20.30-21 vaan vähän aikaa herää yöllä kaksi kertaa syömään.

Sain miehen "innostumaan" lähteen huomenna shoppailukierrokselle :whistle: Lupasin etten lapsille osta mitään, mutta ittelleni kyllä. Lapset sai just matkalta vaikka mitä kivaa. Viedään samalla lapset kaupungilla olevaan puistoon, joka on heidän suosikkipaikka. Toivottavasti olis samanlainen ilma kuin tänään B)

Oonkohan mä ihan terve, kun en koe tätä pienten lasten kanssa kotona olemista raskaana. Onhan se sitä välillä fyysisesti ja haastavaakin usein, mutta paras "työpaikka" tämä minusta on mitä tiedän. Palkka nyt tietenkin saisi olla huomattavasti parempi. Ja eihän tää nyt kovin kauan edes kestä. Lapset on pieniä niin vähän aikaa. Ihanaa elämänvaihetta tää vaan minusta on. Ja kiva kun on mahdollisuus hoitaa omat pienet kotona mahdollisimman pitkään..

Mun piti kirjoittaa kerrankin lyhyt viesti, mutta enhän mä osaa:ashamed:

Jade ja Julius rakas ens viikolla 4kk :heart:
 
me6:Ihana tuo teijän loma! Voi ku pääsis joskus itekki! :D Paljos tommonen ERGO maksaa?

angel08: Matias 3kk paino 6600(2vko sitten) ja tissi maito riittäny tähän asti suht hyvin. Nyt annettu pari kertaa päivässä NAN-korviketta, niin mammakin pääsee asioille ihan rauhassa. Pottuakin alettu tällä viikolla maistamaan. Ekalla kerralla maisteli ihan mielellään, mut toisilla kerroilla naama meni hieman virneelle :D Mut eiköhän se siitä rupia maistumaan ;)

suvitus: mitä papereita pitää olla kun menee Viroon? Menee lapset vanhempien passeilla? Siellä ois kyllä kiva käyä :) Onks siellä miten kaupoissa vauvan ruuat ja maidot? Osaatko sanoa mitä siellä maksais olla vaikka esim. viikko? viikonloppu?

enne: Matias tekee saamaa aina sillon tällön kun tarjoaa tissiä ja olen huomannut ihan saman jutun ku teistä moni muukin ettei tissi enää istualtaan meinaa kelvata vaan makuullaan halua syödä. Siinä varmaan helpompi syödä ja maitoakin tulee erillä tapaa kun rinta painuu kasaan tuolta syrjästä. Tyhjenee siis paremmin. Luulenpa myös että siinä kun saa äidin ihan omakseen että silläkin vaikutusta ;)

mama-L: ihan on äiteensä näkönen :D Mulla kans ollu vähä unisia nuo yöt. Poika kyllä nukkuu ihan hyvin, herää 1-2 krt syömään. Mutta kissa raapii ovea ja mies kuorsaa aina väsyneenä ihan sikana. Mut kaikkeen näemmä tottuu..

Heidi: Onnea talokaupoista! :D Mullakin oli vauva kuume mutta mies ei sille lämmennyt. Matiaksen synnytys oli niin rankka kokemus meille kummallekkin, ettei mies halua mua enää siihen tilanteeseen laittaa. Saapa sitten nähä miten aika parantaa haavat ja saattaapihan se hälläkin mieli muuttua :whistle: Kattoo nyt.. ;) Meillä noi isommat muksut on pienemmällä välillä syntyneet (2v 3kk) ja rankkaa oli. Mutta nyt ovat hyviä kavereita keskenään :D Nyt siis poika 8v ja tyttö 6v. Vaan ossaa ne tapellakki! Voi juma sentään! Ei semmosta päivää ookkaan etteikö jotain kinaa ois. Mutta kuuluu asiaan. Ja nytkin halusivat ihan välttämättä nukkua vierekkäin jo toista yötä peräkkäin. Siellä ne pojan huoneen lattialla "nukkuvat", kauhee kiherrys ja kikatus sieltä kuuluu :D

Ippu: Onpas ikävä juttu että sulla on mieli maassa :hug: Elä suotta murehi, jospas ne lääkkeet kohta auttaisi? Miehen siskolla oli kans tuommosia fiiliksiä kun lääkkeitä söi, mutta muistaakseni olo hällä helpottui jonkin ajan päästä. Voimia sulle tosi paljon ja halauksia :hug:

pikkuvaemo:
olipas hassua lukea että verokortti vauvalle! :D

Meilläkin ukkeli harrastaa tuota kääntyilyä, vielä ei ihan omin avuin masulleen mennä kun se toinen käsi pirhana sentään jää vielä alle silleen vaikeesti :D Mutta ähelletään ja jalat vimputtaa niin maan perkuleesti että! :LOL: Kuolaus on täällä kans aivan älytöntä! Saapi olla riepu koko aika lähellä ku pittää pyyhkiä taukoomatta :LOL:

Että semmosta.

Marmeladi *lipittelee pepsiä*
 
Moikka vielä...

Ninni kyseli vaatekoosta ja vaipoista. Meillä myöskin nyt 62 ihan passeli, 56 menee vielä jotku mallit mut esim h&m 56 jääny jo aikaa sitten pieneksi. Muutenki h&m on tosi huonolaatuiset lastenvaatteet ja tosi pienii. mitäs muut on mieltä?

Meillä ihan sama juttu vaippojenki kans. Liberon kakkosta käytetään nyt, myös muumi2 kokeiltu (tuli ihottumaa) itseasiassa aattelin just huomenna lähtä ostaan bambersin2 kokeiluun, lu libero ollu ihan alusta asti. Mut hyvä kuulla et se on vielä iso, meil kuitenki suht saman kokoiset vauvelit niin uskoisimpa sit et sama juttu täällä...
Mä olisin muutenki kauheen kiinnostunut kokeilemaan noita "halppis" merkki vaippoja.. Mielipiteitä niistä? pirkka, daily, rainbow, lidl, muumi, bambo??? Bambo3 mies toi vahingossa yks kerta kaupasta, joten ne oottaa ainaki kokeiluu. vaikuttaa ainaki päällisin puolin ihan hyviltä. Lidlii on myöskin kehuttu, mut tiedä sit.
Mutta toisaalta ku kerta libero on käyny hyvin tähän asti niin miksipä sitä sit muuttamaan, muumeja tosiaan melkein viikon ennätin käyttämään ennenku tajusin vaihtaa takas liberoon ku rupes pympperö ikävästi punottaa ja menee jopa rikki. -viikon metylen sine kuuri, monet ilmakylvyt ja alko helpottaa. Vaipat on kuitenki aika tärkee osa vauvan arkee, niin ehkä ei kannata tinkii sit näissä asioissa..

Täytyy lähtee nukkuu, ihan älytön väsy!

Mukavaa viikonloppuu, täällä on keskiajan markkinat ja täytyy lähtee huome kattelee, ku kaupunki täynnä porukkaa! toivottavasti saatais vielä yhtä nätti keli ku eilen...

ps. Tupakoitsijat, mites teidän polttaminen/polttamattomuus on menny näin synnytyksen jälkeen? onko tullu maistettuu, aloitettuu?
Mä oon ollu niin heikko, et joskus iltaisin polttanut yhden tupakan ja sit tietty nää muutamat kerrat ku ollaan otettu viintä.. Kuitenkaan en halua lastani missään tapauksessa altistaa tupakalle ja imettää haluisin mahd pitkään niin se on hyvä esto tälle hommalle. mut kuinkas sitten... Hitto vie, ku tekee mieli nytkin =(
 
me6
Kiinteistä on paljon ollut puhetta. Ei kai toi kiinteiden aloitus noin vaarallista ole kuin Angel kirjoitti. Keksosvauvat aloittavat kiinteät paljon aiemmin. Aada joutui aloittamaan ne 2,5 kk iässä, jolloin oli korjattua ikää 3 viikkoa!! Ja ihan lastenlääkärin määräyksestä aloitettiin.

Totta on myös se, että täysaikaiset lapsia voi hyvin täysimettää puolvuotiaaksi eikä se ole pahasta, jos vauva kasvaa hyvin. Niin mäkin olen 4 kertaa aiemmin tehnyt :)

Perunan vaihtoehto ekaksi ruoaksi on itsetehty maissipuuro, jota meidänkin keskoselle suositeltiin. S etehdään Risentan tai Nutenan maissijauhoista. 2 dl kiehuvaa vettä 2 rkl maissijauhoja ja keitetään 3 min. Tulee sileän pehmeää ja maultaan mietoa ja vauvojen masut kestävät yleensä sitä hyvin.

Ikäerosta on myös ollut paljon juttua. Lääketieteellisestihän ei ole mitään estettä tehdä vauvoja tiheemmin kuin 2 v välein. Suositus on tehty enemmänkin äidin jaksamisen suhteen. Meillä teinien ikäero on 1v 3 kk ja musta se on aina ollut unelma ikäero. Vaikka ovat poika ja tyttö niin hyvin viihtyvät yhdessä. Nytkin ovat bilettämässä :)

Kakkosen ja kolmosen ikäero on taas 6 vuotta, joka sekin oli ihan kiva ikäero kun isosisaruksista oli paljon apua. Kolmosen ja nelosen ikäero on vain 1 v 10 päivää ja pakko myöntää, että eka vuosi oli aikamoisen rankka. Mutta sne jälkeen olen ollut tosi tyytyväinne. Nyt Nelosen ja Aadan välillä on vajaa 7 v ja tämä vasta mukavaa on. Auttavia käsiä ja leikittäjiä riittää urakalla :LOL: Mutta tietty johtuu myös siitä että Aada on käsittämättömän helppo vauva.

Ergo maksoi satasen pintaan, mutta niitä on aika hyvin myös HuutoNetissä. Mulla on vielä egoErgo eli luomupuuvillainen joka on täällä helteessäkin ollut hyvä. Hikoiluttaa tosi vähän sekä Aadaa että äitiä.

Tänään isot olivat vihdoin vesipuistossa iskän kanssa ja me vietettiin Aadan kanssa kahdestaan päivä. Aamupäivä meni terassilla loikoillessa ja Aada loikoili olkkarissa terassin vieressä ilmastoinnista nauttien. Päivällä tehtiin 3 tunnin reipas kävelylenkki ja illansuussa käytiin syömässä rantaravintolassa. Hyvin meni kaksin vieraassa maassa :)

Marmeladi mä nautin just erittäin huurteista lageria.... on muuten hyvää!

Me6 ja Aada ihan kohta 5 kk!!

 
Huomenta! Ei taida vielä sataa, toivottavasti ei koko päivänä. Ollaan lähdössä Siirin kanssa Helsingin suuntaan ja mennään kaverin kanssa Seurasaareen ja aateltiin sit tallustella keskustaan syömään. Isi meni töihin, joten tytöt pitää hauskaa! Voihan olla, että alemyynteihin eksytään...

Kellukka kyseli taloudellisesta tilanteesta... Eihän tää kotona oleminen mitään taloudellisesti kannattavaa ole! Onneksi sain 3 ekaa kuukautta palkkaa ja nyt oon kesälomalla heinäkuun loppuun. Opettajilla siis on sellainen laskennallinen kesäloma, jonka voi pitää tässä keskikesällä palkallisena. Kesä on meille taloudellisesti hyvä, koska saan palkkaa ja vanhempainrahaa. Vanhempainraha on mulla 500 euroa vähemmän ku palkka, joten ei hauskaa. Sit hoitovapaalla ens keväänä ei naurata yhtään, kun se raha on suunnilleen yhtä suuri kun verot normaalista palkasta.... Mut ei sitä kestä ku 5 kuukautta ja sit meen taas kesäksi "töihin" ja syksyllä aloitankin työt oikeasti.

Eli en ole kotiäitityyppiä, eikä mun mies ees antaisi mun jäädä kotiin. Harrastukset nielee rahaa samoin asunto ja auto. Tykätään matkustella, joten ei oikein viitsi jäädä kituuttamaan kun ei oo pakko. Ja sit joutuisi shoppailuakin vähentämään... Luulen, että Siirillä on ihan kivaa hoidossa.

Vaate- ja vaippakoko: Tutasta menee 62 hyvin, HM 68 (lyhyempi selkä kuin monissa) näin pikaseen kurkattuna. 68 housut on lahkeesta pitkiä, jos suorat lahkeet joten 62 pidetään. Kesävaatteet ostin pääosin 68 cm, koska kesä on vielä elokuussakin ja tyttö silloin jo 6 kk. Tosin on meillä yks Tutan yöhaalari kokoa 56 käytössä, ne on niin reiluja!! Vaippakokona Pampersin ActiveFit tai BabyDry 3, mikä on oikein passeli ja menee vielä pitkään. Ostetaan aina sellanen pahvilaatikko, niin tulee yhtä edulliseksi kuin muutkin merkit. Ja pitää pisut koko yön.

Pitäsi kai ruveta laskuja maksamaan ja laittamaan maksamista odottamaan. Valokuvia pitäisi järjestellä ja kansioida, mutta se saa odottaa huomiseen. Kun tunnin päästä pitää kuiteskin lähteä bussille. Siihen liittyen, pääseekö lähijunilla ilmaseksi vaunujen kans, kun bussilla pääsee????

Misupai ja Nukkuva Siiri 4 kk 5 pvää
 
Ollaan tässä juuri lähdössä lomapäivän viettoon, mutta lyhyesti vain Misupaille: lähijunilla pääsee ilmaiseksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten alueella. Eli kun täältä meiltäkin tulee niin jos haluaa päästä osan matkasta ilmaiseksi niin pitää vaihtaa Tikkurilassa. Mutta rintareppu on mun mielestä junassa ja kaupungilla sen verran kätevämpi, että olen sitten maksanut sen ekstran.

Ehkä lisää illalla...

Bellona ja Aava 3 kk
 
Heippa vaan!

Mulla tuliki sit kuudes vai seitsemäs rintatulehdus ja kovan kuumeen kera ni oon antibioottikuurilla.

Mutta Marmeladille vähän Virosta :D
Eli meillä on molemmilla lapsilla passit ja omat pitää olla, enää ei laiteta äidin passiin lapsia.
Vauvan ruokia on kyllä, muistaakseni ihan samoja purkkeja mitä täälläkin, ainakin Hipp-merkkiset muistan ja puuroja oli myös mm. näitä Nestlen(?). En niitä niin oo seurannu ku oon aina ottanu mukaan koti-Suomesta :saint: On täällä mielestäni jopa vähän halvempia? Silloin muutama vuosi sitten kun siellä käytiin ekoja kertoja niin kaikki oli niin uskomattoman halpaa, melkeen ilmasta B) Esimerkiksi bensahan maksoi joskus 2002-2003 jotain 40-50cnt/litra :eek: Ja aina siellä on ollut halpaa leivät ja leivonnaiset, mutta sitten taas vaipat ja vauvan ruoat on kalliimpia kuin täällä, Liberon vaippapakkaus oli nyt muistaakseni 14e, kun täällä se taitaa maksaa 11-13e? Mutta me kun mennään sinne lomailemaan niin en kuitenkaan kovin paljoa hintoja katsele, on yleensä joku 'lomabudjetti' ja ostellaan mitä tarvitaan.
Maidoista en osaa sanoa, kun en ole niitä täälläkään ikinä ostanut niin ei hajukaan mitä ne Suomessakaan maksaa :whistle:
Saarenmaan pääkaupunkiin oli tullut nyt uusi kauppakeskus ja oli tosi hieno! Siellä oli myös alennusmyynnit päällä ja ostin sieltä sitten tyttärelleni uudet hienot lenkkarit joiden hinta oli noin 6,20e B) Jotkut vaatteet ja lelut sitten taas ovat jopa kalliimpia kuin täällä mutta sieltä on myös kiva ostella kun ihan erilaisia vaatteita kuin mitä täällä tarjotaan! Juuri katselin siellä tytölle hienoa Disneyn t-paitaa joka maksoi noin 7e ja Veetille samanhintaista Disney-bodya, mutten vielä raaskinut ostaa, ehkä heinä-elokuussa sitten kun menemme uudestaan :xmas:
En myöskään osaa sanoa minkä verran siellä oleskelu maksaisi kun me olemme äitini ja hänen miehensä mökillä kuin hotellissa :ashamed: Päivän ruoat ja majotus ja kaikki kuuluvat 'lomapakettiin'. Kiitos kaunis siitä heille :heart:
En malta odottaa sinne menoa taas! Siellä on niin mielettömät hiekkarannat eikä ikinä oo ollu täynnä niinku esim. Helsingissä joku Hietsu tai vastaava. Aina on tilaa, eikä mulla siellä oo ikinä sellasta oloa etten kehtaisi jonkun näkösenä mennä, ainakaan ei tuu tuttuja vastaan ;)
Tänä kesänä sinne mökille vihdoin valmistuu myös tennis-kenttä, pääsee sitäkin harjottelemaan. Voi siellä on niin paljon tekemistä että helposti kuluu aika, liiankin nopeaan :)

Tässä vähän tarinaa, kysele lisää jos mieleen tulee :D

Vähän tuli nyt yksipainotteinen viesti mutta toiste sitte muuta :wave:

Nyt kahvia ja sit jos kerkee niin päiväunia :p

haaveileva-suvitus+nukkuvat naperot :heart: :heart:
 
Tosi hektinen päivä itellä ollu, kun tehny siskon perheelle rekkakakkua (muuttavat Hämeestä takas tänne) ja huomenna mennään koko perheen voimin toivottamaan heidät tervetulleeksi, kakun kera! :p
Sit itelle tehtiin pizzaa, ja vielä on porukat tulossa vissiin meille yöksi, joten siivotakin piti. Ja siihen ku taapero kyselee koko ajan jotain, ja tyty ei nuku päikkäreitä ni wow! Huoh. Väsyttää jo ihan!


Alkuperäinen kirjoittaja Misupai:
Ja sit joutuisi shoppailuakin vähentämään...
:eek: :eek: :eek: Hymiöt kuvaa mielipiteen tästä lausahduksesta, vaikka tekstissä muutoin ei mitään kummempaa kommentoitavaa ollutkaan, tosi hyvät ja järkevät ajatukset sulla on töihimenosta =), mutta tuo lause on kyllä pinnallisuuden huippu! Niin kivaa kuin tuo puuha onkin, niin silti! :eek:

Tupakointi oli paheeni ennen raskautta, ja sain lopetettua aika pian plussauksen jälkeen. Sen jälkeen en ole röökiä huulieni väliin laittanut ja toivottavasti menee vielä kaaaaauan ennenkuin sen virheen erehdyn taas tekemään! =) Jospa tuon olisin saanut nyt lopetettua kokonaan? Kun ei ole edes mieli tehnyt, onneksi! Jesh, hyvä minä, edes jossain asiassa! =) ;)

Mut nyt saunaan, tämmöset pikakommentit aiheisiin jotka eniten puhuttivat! =)

Ippu :heart: Annika 4kk 3vkoa (huomenna, tänään päivää vaille)
 
Shoppailu tosiaan ja pinnallistahan se on, mutta paheilleen ei voi mitään (en juo enkä polta, niin jotain täytyy olla). Mun äiti sekä miehen äiti on mennyt töihin ennen kuin me ollaan oltu yli vuoden ikäsiä eli päiväkodissa oltu ja hyvin viihdytty. Ja hekin ihan taloudellisista syistä. Ehkä siks mekin ajatellaan, että tytöllä olis hoidossa kivaa. Ihanaa Ippu, että olostasi huolimatta jaksat kertoa rehellisiä mielipiteitä, siitä tykkään!!!

Tänään vietettiin kaverin kans ihana päivä Seurasaaressa ja sieltä käveltiin keskustaan, sää oli niin mahtava että!!! Eikä edes shoppailtu, koska alet on ihan hulluja lauantaisin! Nautittiin jutustelusta, koska sitä harrastettiin jo opiskelupaikkakunnalla pitkien kävelyiden kera. Kunpa vielä mies löytyisi ystävälleni, niin saataisi työnnellä lastenvaunuja yhdessä.

Meillä neiti suuttui ihan hirmuisesti, kun ei saanut kylpeä riittävän kauaa! Pärskimistä ja polskimista kun rakastaa, niin eihän sieltä vannasta pois tahtoisi millään. Siitä tulikin sitten vartin mittainen huutotuokio illan iloksi! Mitäs muiden vauvelit tykkää kylpemisestä??? Tai käyttekö vauvan kanssa suihkussa? Siiri tykkää suihkussa ihan älyttömästi sukeltamisesta sen suihkun läpi. Ja isin kanssa käy suihkussa ja mie sitten otan vastaan.

Tuli vähän omanapaa, mut tuo pitsa keittiössä houkuttaa nälkäistä...

Misupai ja pallopöksyissä uinuva uimari
 
Nyt jos osaisin kirjoittaa vaan pienen tekstin =) Kerrankin vois yrittää mennä ajoissa nukkuun.

Meidän shoppailut meni ok. Kaikkea tuli taas ostettua lapsille, itselle en löytänyt mitään. Ei tähän kokoon tee mieli vaatteita ostaa, ensin pitäis saada ainakin 5kg pois.. Toisaalta sitten noi omat vanhat vaatteet näyttäis jo hyviltä päällä ja sitten ei pahemmin mitään uutta tarviskaan. Kaapit on pullollaan vaatteita. Se on mun paheeni..niitä tulee ostettua lapsille ja itselle aivan liikaa :/ Lasten vaatteet jää melkein uuden näköisenä pieniksi, niin vähän kerkee samoja käyttämään.. Tyhmää sekin! Tänään ostin tytölle ruskeat crocsit (on söpöt, kun niin pienet kokoo 23-24), Julius sai barbababan ja Adidas collegeasun, esikoiselle löysin alesta housut ja paidan. Syömässä käytiin myös, tällä kertaa ihan vaan Hesessä.

Tänään oli aivan ihana ilma. Lapset suojasin hyvin auringolta, mutta itse oon vähän palanut rinnuksilta :/

Juliuksella on ollut tänään joku kehittymisilta ;) Aamusta itaan oli vaunuissa pötköllään, niin heti kun kotona lattialle pääsi alkoi tapahtumaan. Pari viikkoa sitten kääntyi masulleen kaksi kertaa peräkkäin sen jälkeen ei mitään. No tänään sitten on kääntyillyt senkin edestä, selällään ei pysy enää hetkeekään =) Ikää on nyt noin viikkoa vajaa 4kk. Leluihin tarttuili masullaan uudella tavalla oikein kovasti kurkotellen. Ja nyt uskon, että lelujen siirto kädestä toiseen on ihan tarkoituksellista. Niin hyvin se sujuu.

Meillä käytössä on pääasiassa 74 cm vaatteet. Housuista menee jotkut 68, mutta bodyt ja paidat on ehdottomasti oltava 74 cm. Muutamat vaatteet on jo 80 cm. Vaipat on 4 koon Pampersit. Ne on kanssa just hyvän kokoiset.

Mä oon kotiäitityyppiä kyllä. Tai sillain, että mitään lapsista en ennen 2-v ikää hoitoon helpolla vie. Sen jälkeen voisin ajatella meneväni vasta töihin. Kaikki kolme on tullut niin pienillä ikäeroilla, etten vielä töihin oo ehtinyt. Haaveissa on vielä yksi, joten sitten kun hän on 2-3 vuotias meen töihin. Kotona siis oon kerinnyt jo mukavasti oleen. Me halutaan hoitaa omat lapset pieninä kotona. Miehellä on hyvä työ, niin ihan hyvin pärjätään. On oma asunto ja shoppailua minäkin harrastan ja ihan liian usein. Ulkomailla ei olla päästy käymään, mutta kotimaata ollaan kierretty senkin edestä. Auto nyt ei myöskään ole mikään kaikista paras. Meille kelpaa kuitenkin ihan hyvin. Viime syksyn kun olin koulussa, ei sopinut mulle yhtään. Hirveetä oli viedä lapset tarhaan melkein joka päivä. Tyttö oli niin pieni vielä. Jokaiset tekee niikuin parhaaksi omalle perheelle näkee. Kaikki ratkaisut on minusta ok. En siis esim. näe siinä mitään huonoa tms. jos joku vie lapsensa aikaisin hoitoon. Omia en vaan voisi ajatellakaan vieväni.

Suvitus, täällä kärsitään kanssa melko usein alkavista rintatulehduksista. Kerran oon syönyt antibioottikuurin siihen. Viikko sitten oli lähellä ettei tullut. Kuumetta oli jo vähän, mutta kun kokoajan yritin imettää niin helpotti itsestään. Otin Panadolia myös. Usein rintoihin tulee jo punaisia läikkyjä ja on kipeet, mutta menee onneksi itsellään ohi. Kahdesta aikaisemmasta imetyksestä ei oo tällästä ollut. Tosin ne oli loppu syksystä ja talvella, niin tuli aina puettua lämpimästi. Ei oo kyllä kivaa! Julius syö välillä päivisin, varsinkin kun ollaan liikenteessä tosi harvoin ja rinnat täyttyy ja sitten liivinsuojat kastuu. Sitten tulee oireita helposti, ainakin mulle. Ärsyttävää :kieh: Paranemisterveisiä täältä :wave:

Eihän tätä taaskaan kukaan jaksa lukee :ashamed:

Jade ja Julius Eemeli pian 4kk :heart:
 
Ohoi! Mikä jussi oli, Almalla akuutti kurkunpääntulehdus, onneksi asutaan lähellä sairaalaa! Tytöltä meni jo huulet sinisiksi, kun niin kovasti henkeä salpasi ja ihan yhtäkkiä! :eek: Mies oli yöllä töissä ja mä neljän lapsen kans yksin kotona, onneksi isä pääsi käyttämään lääkärissä, ois ollu aika rankkaa reissu kolmen unisen ja yhden kipeen lapsen kanssa. Nyt alkaa olla kunnossa.

Muuten elämä rullaa normaalisti. Tytöt nukkuvat yönsä heräilemättä, kun illalla syödään 1,5dl velliä ja tisua päälle. Nyt kuuluu kutsuhuuto joten aamutoimet kutsuvat! :wave:

Ipulle :hug:

Korven tyttö Alma ja Bertta 5kk
 
Korven tyttö: varmaan oli tosi pelottava kokemus, hyvä että selvisitte! Meidän tyttö veti alle viikon ikäisenä puklua kurkkuun niin, että käytiin lääkärillä näyttämässä, kun tuntui ettei saa happea, ja itse olin ainakin silloin ihan paniikissa.

Me oltiin eilen eka kertaa Aavan kanssa seuraamassa isin rullaluistelukisoja. Aava tykkää tosi paljon, jos päivisin on jotain poikkeavaa ohjelmaa. Muutama päivä jos ollaan kotona ja käydään vain vaunuilemassa/kaupassa jne. niin alkaa tulla hermostuneeksi kun on kai tylsää. Sitten jos ollaan jossain muualla niin on tosi aurinkoinen ja nukkuu sitten yönkin hyvin, kun on tarpeeksi uusia virikkeitä. Viime yönäkin meni 12 tuntia ja heräsi vain kerran puoli kuudelta syömään. Sopivaa vaihtelua on sitten erilaiset museot, konsertit, vierailut ja yleensäkin kaikenlaiset vähän erilaiset tapahtumat. Joten ei mikään kotihiiri!

Kylvystä ja suihkusta meillä ei oikein tykätä. Tai ei voi sanoa, ettei tykätä, vaan ovat tosi pelottavia. Meitä tarvitaan aina kaksi kylvettämään, että toinen voi pitää kädestä kiinni, että tyttö uskaltaa olla kylvyssä, ja silloinkin vain pari minuuttia. :whistle:

Nyt siivoilemaan, kun en ole vielä tällä viikolla ehtinyt!

Bellona ja Aava 3 kk
 
Huh, olihan viikonloppu! Perjantaina ihmepoika tosiaan huusi koko päivän ja illan, lopulta päädyin siihen pullotainnutukseen. No, lauantaiaamu olikin jo vähän aurinkoisempi kaikin puolin ja lähdettiin ajelemaan kohti mökkiä.
Perillä meitä odotti erittäin itkuinen sekä kuumeinen isoveikka, joka nukahti melko pian päiväunille ja kun heräsi, ei suostunut syömään mitään.
Tutkailtiin tilannetta ja lopulta päätettiin lähteä ajamaan takas Helsinkiin. Matkalla jouduttiin melkein onnettomuuteen, kun joku vanha pappa törmäsi peuraan, mutta jatkoi vaan matkaansa, auto aivan rutussa. :eek: Peura jäi kuolleena makaamaan keskelle motaria ja me yritettiin saada auto kiinni, että oltais nähty rekkari. Soitin hätäkeskukseen ja ilmoitin tapahtuneesta.
Kun päästiin kotiin, kello oli jo melkein puoliyö. Me jäätiin ihmepojan kanssa kotiin ja mies lähti viemään isompaa päivystykseen. Siellä selvisi, että kaverilla oli herpes-viruksen aiheuttama akuutti kurkkutulehdus. Ei, ihme, ettei ruoka maistunut. Kestää parantua kuulemma viikon, eikä ole mitään lääkitystä. (ei siis mitään tekemistä sukupuolitaudin kanssa, vaan samanlainen kuin aikuisten huuliversio)

Täällä sitten jumitetaan kotona ja toivotaan, ettei tartu vauvaan.
-elämä on.... :/
-pikkuvaemo & kumppanit ...sorry omanapaisuus, lueskelen teidän muiden jutut paremmalla mielellä.
 
pikkuvaemo, :hug: !! Paranemisia isoveikalle, kuulostaa kurjalta!! Ja toivotaan tosiaan että ihmepoika säästyy tartunnalta!

Misupai, kiitos hienosta vastaanotosta rehelliseen kommenttiini. Tuo Mitäs nyt -puoli on saanut minut vähän varautuneeksi siitä että miten rehellinen täällä uskaltaa mielipiteissään olla, tuolla kun usein tulee vaan **skaa niskaan jos rehellinen on. Siksi on ihanaa että täällä voidaan olla asioista avoimesti erimieltäkin, ilman että siitä tulee älytön haloo ja tappelu jne.
Ja siis sen vielä sanon että töihinpaluu-suunnitelmasi kuulostivat korvaani hyviltä, niihin en siis kommentoinut millään tavalla. Jokainen perhe tekee tässä(kin) asiassa niinkuin heille on paras, siihen ei muilla ole nokan koputtamista eikä muiden mielipiteillä ole väliä. Töihin menisin itsekin heti kun tyttö on 1v, jos minulla vain olisi työ johon mennä. Minulla alkaa siinä vaiheessa vasta työpaikan ETSINTÄ! :|

Korventyttö, kiitos tästä :hug: ja teidän Almalle samanmoinen! :hug: !! Hurjalta kuulostaa tuokin, onneksi pieni on jo parempana!! =)

Meillä on käytössä 62 ja 68 vaatteet, 56set on nyt jo pieniä ja tuo 62 alkaa olla aika nafti sekin, 68 oikeastaan just hyvät silleen että on pikkusen reiluja, ni helpompaa pukea ja mukavampia ollakin.
Vaipoissa ollaan menossa Liberon 3:ssa.

Neiti on nyt alkanut tykkäämään kylpemisestä, alkuun se ei ollut erityisen mieluisaa puuhaa, mutta nyt viihtyy jo vedessä ja uskaltaa potkutellakin ja "leikkiä" vedessä.

Ääntely on lisääntynyt täälläkin; kaikistellen ei oikein tiedä että jutteleeko tyty vaan isommalla äänellä vai onko ääntelyn tarkoitus kertoa että hei mulla ei oo enää kivaa! Myös yöllä imetystä edeltävät äänet ovat kohonneet; ei ole itkua mutta ikäänkuin äänekkäitä karjaisuja, että hei, RRRRRUOKAAA!!!! :LOL:

Oma fiilis on vähän parempi nyt, tai ainakin tänään. Voi toisaalta johtua siitäkin että mies on lomalla ja on kaksi käsiparia tätä härdelliä pyörittämässä =)

Ikäerosta oli kai myös jokin kysymys..? Meillä ikäeroa on 2v1kk ja ihan sopiva se on ollut, ainakin tähän asti. Isoveikka uskoo jo puhetta ja kävelee itse, toisaalta uhmis on parhaillaan/tuloillaan, ja sen myötä tuossa puheen uskomisessa ja tottelemisessa on pientä toivomisen varaa!! :kieh: Noh, totteloo kun tarpeeksi kovasti karjasoo! =) Mustasukkaisuutta ei oo ollu ollenkaan, ei oo siskoa kohtaan rumasti käyttäytyny koskaan. Jos jotain oli, niin se ilmeni vain yöheräilemisinä, mutta nythän tuo onneksi nukkuu taas.
Vaipoista luopuminen meillä olis nyt seuraavaksi ohjelmassa, kun vaan rohjettais aloittaa se opettelu-projekti.. pissaiset sohvat ja matot, gr8... :kieh:

Syöntivälit meillä on... apua, en minä tiiä!! About 3 tuntia? Vaihtelee hurjasti, kun unet on nyt ollu vähä mitä sattuu! Ainoa mikä on pysyny muuttumattomana, on yöunet. Neiti ilmaisee itse tahtonsa mennä sinne (lue: kitinä johon mikään ei auta, paitsi se sänkyyn vieminen ja sinne jää ) ja nukkuu 11-13 tuntia (syö tietysti välillä 2-4x). Päivällä sit syö aina hereillä ollessaan, kerran-kolme kertaa per valvontajakso. Yksi kiinteä ateria tällä hetkellä kuuluu päiviimme, se on lounasaikaan. Tarkoitus on kyllä ottaa kuvaan mukaan hedelmäsosevälipala piakkoin, ja tuosta 5kk iästä alkaen kai myös iltapuuro, tai ehkä vähän myöhemmin..? En tiedä, en ole tuota vielä tarkasti miettinyt.
Imetys on nyt sujunut paremmin; ei raivareita, ja maitoa tuntuu riittävän nyt aika hyvin. Olen nyt onnistunut olemaan asiasta stressaamatta, ja pulloa on annettu tarvittaessa, esim. jos käyn asioilla, tai jos tissit on tuntunu kovin tyhjiltä. Hyvin on aina sen jälkeen rintamaito taas maistunut, joten no problem, ei se imetys näy siihen kaatuvan! =)

Jep, mutta nyt kutsu käy joten... :wave:

Ippu :heart: Annika 4kk 3vkoa
 
Pikakirjotusta huutava poika sylissä:

Meillä vaatekoko 62 menossa. Vaipat on kestoja, mutta sillon ku kertsejä käytetään mökillä ja mummulassa, niin pirkan midit tai esim bambon 3 menee.

Kylpeminen on ihan mukavaa ja suihkussakin Nooa viihtyy hienosi. Tänään oltiin taas uimassa eikä tullu itku vasta ku pois lähtiessä ku oli niin kova väsy, altaassa jo haukotteli jatkuvasti. :D

Pottua on maistettu eilen ja tänään, hyvin uppos pari lusikallista. Miten muut olette edenneet kiinteiden määrän ja valikoiman suhteen?

R&N

Ps. Miten tapaamis-juttu edistyy?
 
Olettepas te olleet aktiivisia viime päivinä. En mä oo vieläkään päässyt tähän kirjoittamisen makuun, vaikka joka päivä käynkin palstaa lukemassa...

Täällä vaatekoko 68 tulossa käyttöön. Alesta ostin muutaman lisäbodyn. Ja eilen Hennesillä pyörähtäessäni tein sellaisen havainnon, että kyllä vaan tyttöjen vaatteissa oli paljon enemmän valikoimaa kuin pojilla. :eek:

Täällä tartutaan jo leluihin kaksin käsin ja viedään suuhun. Kellahtamista selältä masulleen odotan jo...voi tapahtua tässä lähipäivinä...ainakin sellaiset aikeet on.

Meinaako kukaan jatkaa täysimetyksellä puolen vuoden ikään asti?

funny + poika 3kk
 
Höh! Kirjoittelin oikein ajan kanssa ja sitten painoin jotain hutinappia ja kaikki tekstit hävisi taas kerran...

Eli ensimmäinen mökkireissu sujui loistavasti. Matkat (500 km/suunta) meni oikein mukavasti. Viikon päästä lähdemme uudelleen reissuun.

4 kk neuvolalääkäri oli viime viikolla.

Pituus: 67cm
Paino: 7 720g
Py: 42cm

Kehui oikein jänteväksi ja terhakaksi vauvaksi. Osaa kuulemma kaikki temput mitä pitääkin ja vähän enemmänkin. Ehkä alan jo luottamaan siihen, että kaikki on ihan ok. Olin meinaan silloin alkuaikoina aivan varma, että jokin on vialla.

Kääntyillee jatkuvasti. Yhtään ei enää pysy selällään. Takapuolta nostelee vatsallaan ollessa. Jalat on ihan konttausasennossa, mutta kädet ei sitten sinnepäinkään. Yleensä makaa mahallaan nyrkit suussa ja huutelee kovaan ääneen...

Tarttuminen on kyllä vielä vähän hakusessa, vaikka lääkärin mielestä hienosti jo tuo kädet eteen ja yrittää tarttua. Ei kuitenkaan oikein saa otetta, eikä siis saa lelua tms. suuhun. Rätit ja muut kankaat kyllä lutsuttelee ihan märäksi.

Velliä kehoitti lääkäri jo iltasin alottelemaan. Maissivelliä ollaankin parina iltana kokeiltu. Ei vielä ainakaan mitään vaikutusta yöuniin.

Perunaakin ollaan maisteltu. Mitään kiirettä en määrän kanssa pidä, vaikka kieltämättä houkuttaisi ihan reilusti vaan antaa, jos se pidentäisi noita syöttövälejä. Nyt imetysväli on 2-3 tuntia.

Imetyksestä olen itse ihmeissäni. Siis siitä, että imetän vieläkin. Luulin, että jo viimeistään juhannuksena on poika korvikkeella. Nyt tuntuu, että taitaa kesäkin mennä vielä imettäessä.

Vaatekoko on nyt se 74 cm. Meillä jäi lähes kokonaan 68 cm välistä. Sen kokoisia vaatteita ei ole kun ihan muutamat. 74 on nyt ihan sopiva, ei tarvitse käännellä hihoja tms. Muistelen, että tuo 74 menee sitten kyllä aika pitkään. Ainakin reilusti sinne puolivuotiaaksi.

Ikäero meillä on noilla isommilla 1v 1kk ja ihan sopivalta on tuntunut. Vauva-aika oli kaikista helpointa aikaa. Varsinainen taistelupari ovat, mutta eiköhän se siitä taas tasaannu. Nyt sitten onkin vähän pidempi ikäero...

Yleistä levottomuutta on Artulla nyt ollut parina päivänä. Jotenkin ajattelen sen olevat ikään liittyvää ja uusien taitojen aiheuttamaa kitinää. Nukkumaanmenokin on välillä hankalampaa. Ennen nukahti ihan itsekseen omaan sänkyyn, nyt välillä nostaa metelin. Syöminenkin ollut jotenkin hankalampaa. Pääasiassa kuitenkin on oma aurinkoinen itsensä.

Kylpemisestä poika tykkää, kaulapoimuja kun pesee, niin nauraa ihan ääneen. Suihkussa ollaan vähemmän käyty, kun meillä on niin huono tuo suihku. Vesi tulee liian kovaa ja harvaan. Pitäisi ostaa uusi.

Jaha, nyt käy kutsu. Reilu puoli tuntia tässä taas vierähtikin...

Oonaliina ja Arttu 4kk 2 pvää
 
Aurinkoiset terveiset täältä Pariisin laidalta!
Meidät vihittiin eilen tuolla viereisellä kaupungintalolla ja aluksi saatiin kuunnella tän pikku kaupungin historiaa yms. En ole kyllä ikinä nauranut niin paljon häissä, mutta tämähän olikin siviilivihkiminen, mikä täällä siis pakollinen kaikille. Sitten pienimuotoiset juhlat miehen enolla ja sukunimen kanssa teen kuulemma mitä haluan. Mihinkään ei laiteta mitään virallisesti. Ihme touhua. Tosin mun on pakko ilmottaa Suomeen mitä sukunimeä käytän. Elias nukku vihkimisen ajan ja sitten tankkailtiin normaalisti ja parit kriisitkin piti päivän aikana, mutta onneks illalla taintu normaalisti unille vaikka oltiinkin tunti myöhässä normaalirytmistä.

Vaipat : Meillä on käytössä pampersin ja muitten vaippojen 3koko ja en kyllä voi pitää sitäkään koko yötä tai aamulla tulvii. Ja teillä ei kyllä ole mitään huolta Suomessa vaikka ostatte kalleinta vaippamerkkiä koska täällä halpisvaipat maksaa sen 13,90 vähintään ja esimerkiks 66kpl paketti pamperseja 20e!!!! ihan supermarketissa. Vaatteista käytetään 62 tai 68 kokoja. Elias on tosi hoikka 5,4kg, mutta pituutta kuitenkin se 60cm niin 60senttiset vaatteet meinaa olla ihan liian pieniä pituudesta. Mikä tahansa koko sopis kyllä leveyden puolesta.

Syöttöväli on aika tarkkaan 3h niin poika on tyytyväinen. Mullehan sillo kun Elias oli 8vkoa meidän lastenlääkäri sano 2kk tarkastuksen yhteydessä että kuuluis syödä vaan 5kertaa päivässä ja nyt olis kuulemma aika alkaa lähennellä sitä neljää kertaa. En oo kuunnellu tosin häntä koska eihän voi verrata imetettyjä ja korvikevauvoja, paitsi täällä Ranskassa ;) Nukkumaan Elias menee 20-20:30 ja herää syömään 4-5 ja sit nukkuu kasin kieppeille ja syö puol ysin maissa aamulla. Ennen yöunille mentiin 21-22 mutta kun aina alko olemaan kamalaa huutoa kylvyssä ja sen jälkeen niin siirryttiin aikasempaan nukkumaan menoon ja näin on sujunut tosi hyvin, ainakin toistaiseksi. Ja tosiaan rakastaa kylpemistä ja odottaa sitä ihan innolla, jalat ja kädet huitoo ihan mahdottomasti jo kun pääsee kylpyhuoneeseen ja siellä viihdyttäis vaikka miten, jos väsymys ei iske kesken kaiken. Ainut vaan että Elias yrittää aina juoda kylpyvettä niin pakko hillitä hieman sitä huvia. Ja kylvetetään joka ilta ennen nukkumaan menoa joskus 19-20 välillä. Eli nyt taitaa olla aika lopettaa kirjottaminen ja lähtee kylvettämään pikkumies :) Ens viikolla ehkä katselemaan tarkemmin alennusmyyntejä jos uskaltaudun sinne sekaan...

Saini ja Elias 14+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rhea:
Pottua on maistettu eilen ja tänään, hyvin uppos pari lusikallista. Miten muut olette edenneet kiinteiden määrän ja valikoiman suhteen?
Saatiin esikoiselle neuvolasta seuraavanlainen ohje ja sillä on menty myös nyt:
1. viikko perunaa + äidinmaitoa
2. vko perunaa + porkkanaa + äm
3. vko perunaa + porkkanaa + kukkakaalia + äm
4. vko perunaa + porkkanaa + kukkakaalia + parsakaalia +äm

Esimerkiksi neljännen viikon ateriat saattoivat olla näin:
ma: peruna + porkkana + parsakaali
ti: peruna + kukkakaali parsakaali
ke: peruna + porkkana + kukkakaali
to: kaikki neljä kasvista
jne..
Eli joko kaikkia aineksia, tai kahta-kolmea valikoimassa mukana olevaa.

Kun esikolle tuli ikää 5kk, lisättiin mukaan hedelmäsoseet toiseksi ateriaksi, ja jonkin ajan päästä myös viljat iltapalana (elovena ja 4-viljan hiutaleet puurona, jauhoin hiutaleet hienommiksi) ja lihat (kasvissoseen sekaan). Ja samoin kai toimitaan nytkin, että aletaan antaa toinen ateria päivässä, ja se olisi siis hedelmäsosepurkin puolikas iltapäivän välipalana. Tuo kasvisosasto kun syödään siis lounasaikaan.
Ja jossain vaiheessa sit se puuro mukaan, vaikkakin nyt tuntuu että mikäpä kiire tuolla, ku maitoa just nyt niin hyvin piisaa...

Sorry tuli tosi sekava selitys, en osaa näistä kiinteistä näköjään kovin selkeästi kirjoittaa! :ashamed:

 
sainille onnittelut vihkiytymisestä! =) :flower:
Jestas kun tuosta allekirjoituksestasi hämmennyin ensin, että hei, onkos multa nyt mennyt jotain ohi, mutta sitten pikainen päässälasku tuotti sen lopputuloksen, että kyllä se taitaa Eliaksen ikä kumminkin olla eikä jotain muuta... ;)
Ja siis huh minkä hintaisia vaippoja Pariisi tarjoilee! Kylläpä saa siis ihan napisematta kantaa jättipaketin Liberoita Prismasta, juurikin tuohon 13,90 hintaan! =)
 

Yhteistyössä