Maalismussukat - syntyneet

Sateista huomenta:wave: Niin se kesä meni kuin napsahtaen :(

flower Paljon voimia vauvan ja isäsi sairasteluun:hug: Oma isäni kuoli kolme vuotta sitten,helmikuussa sairastui ja toukokuussa kuoli:'( Kaikki tuli ihan puskan takaa ja isäni oli vasta 51-vuotias kun kuoli. Odotin silloin keskimmäistä ja sen jälkeenhän nämä minun kaikki paniikkioireet ja ahdistukset alkoi. En ole sen jälkeen ´tervettä´päivää nähnyt. Toivottavasti isäsi toipuu:hug:

unohtelu väsyneenä Joo näitä riittää :D Just tää että lähet olkkarista keittiöön ja sitten kesken ´matkan´mietit että mitä hittoa piti mennä tekemään :D Mä just viime viikolla olin laittamassa Lennille ruokaa ja kaadoin maitoa pulloon. Kattelin sitten että ompas paksua että onkohan lie pilaantunut vai miten niin tajusin että olin kaatanut kahvikermat Lennin pulloon:headwall::LOL: Onneksi en kerennyt antamaan,olisi voinut tulla vähän masuvaivoja:whistle:

vettä ollaan juotu jo silloin kun täysimetin vielä. Ja sitä menee tosi paljon mistä olen tyytyväinen varsinkin silloin kesähelteillä. Välillä tuntuu että kylmä vesi kelpaa ennemmin kuin maito. Luulen että sillä on yhteys kipeään suuhun jos hampaita tekee yms.niin kylmä vesi helpottaa.

Annoin nyt aamulla ekan kerran ´oikeaa´puuroa ja aika hyvin se meni kaupaksi vaikka pientä kakomista olikin :) Toivottavasti poika tottuisi nopeasti niin olisi taas yksi rahareikä vähemmän,nuo Muksun puurojauheet kun on aika hintavia. Me muuten siirryttiin Tutteli 2-korvikkeeseen pari viikkoa sitten. Eli siis tähän 6-12 ikäisille tarkoitettuun. Sekin on halvempaa kuin tuo ykkönen. Litran tetra maksaa 2e kun yksi 2dl tetra ykköstä maksaa jo melkein euron:O

Meilläkin näyttäs tulevan pientä flunssaa. Itsellä pää täys räkää ja väsynyt olo ja Lennillä silmät ihan punasena tänä aamuna :( Mies lähtee huomenna isänsä kanssa mökille viikonlopuksi joten toivon ettei tää sakki kovin kipeäksi tulisi kun yksin ´joutuu´olemaan.

Jaahas,pitäs kauppaan tästä lähteä.
 
lääkäri soitti, nyt samantien sairaalahoitoon pakkaan kamoja, pissatulehdus se on nyt. vaatii suonen sisäisen hoidon vähintään kaks vuorokautta. mua ei siis lähipäivinä täällä ole...
kiitos kaikille tuesta :hug:
mä lähden nyt, matkaa on jonkun verran. onni on että jaksoin viedä asian tarpeeksi pitkälle, nyt saadaan kuumeeseen syy ja hoito. rakas pieni joutuu vielä neulojen tökittäväksi, mutta onneksi selvyys tähän kaikkeen tuli. toivotaan ainakin näin.
pitäkää palstaa pystyssä! lastenosasto kutsuu meitä nyt...
 
Nokkamukista aloin 4kk iässä antamaan vettä. Meillä käytössä sekä tavallinen, että venttiilillä oleva. Molemmista on alusta asti osannut juoda. Annoin kesäkuumalla sen takia mukista, että en imetystä viitsinyt sotkea tuttipullolla enempää kun muutenkin hankaluuksia oli. Nyt tyttö lähinnä leikkii mukilla ja sotkee veden kanssa. Muutenkin ruokapöydässä ei syöminen kiinnosta ollenkaan, leikkiminen vain.

Tyttö oli 6kk neuvolassa 8940g (painoa oli tullut vaan 200g, nyt pitää soseita lisätä) ja pituutta 70,5cm (reilu 2cm tullut lisää). Nukkumisesta puhuttiin paljon, kun on niin huono nukkuja tämä meidän neiti. Sanoivat, että 8kk kohdalla mietitään unikoulua, jos tilanne edelleen sama.

Flowerin perheelle voimia!
 
Hyvä, flower että jaksoi olla sinnikäs! Tsemppiä pikkuselle ja pikaista parantumista :hug:

Kyllä joo omistakin vanhemmista jo alkaa huomaamaan, ettei se ikä tule yksin. Jotain kremppaa alkaa olemaan molemmilla. Iskäkin jo niin harmaantunut. Miehen vanhemmat on oikeestaan ikäiseksi jotenkin tosi hyvä kuntoisia, onkohan hyvät geenit kierrossa? Meidän suvussa on alle 30-vuotiaallakin jo sydänkohtauksia :whistle: Huomaan, että kaikki miehet tässä lähellä mm. oma mies ja isänikin, ovat aina niitä, että ei mussa mitään vikaa ja mennään sitten lekurille viime tipassa.

Minä annoin vauvalle tänään ekaa kertaa puuroa, ihan tosi pikkusen.

Meillä ei hirveesti vettä juoda, ei mitenkään säännöllisesti. Välillä annan huikan.

Mä luin nyt tarkemmin, niin toi LD:n maksalaatikkotempaus oli kyllä hyvä!! Juups, äiti on vähän väsynyt :LOL:

Mindi83
 
Heip!

Täällä olisi vieläkin yksi uusi innokas mukaan keskusteluun! :wave: Toivottavasti ette tykkää kyttyrää, mutta olen seuraillut taustalla jo odotusaikana, lukenut lähes kaikki viestit ja siinä mielessä palsta on itselle tuttu. Tähän saakka ajattelin, että ei tämä tämmöinen ole minun juttuni, mutta jo vuoden teitä seuranneena totesin lopulta, että haluan kuulua joukkoon. :) Myös ajoittaiset ajatukset "Kysyispä joku tuolla palstalla tästä ja tuosta asiasta, niin saisin vastauksen.." ajoivat lopulta tähän pisteeseen. ;) Jospas vielä mahtuisin mukaan?! Uskaltauduin yrittämään kun edellinenkin uusi Rigor Mortis (meniköhän se nimi noin..) otettiin niin hyvin vastaan. :)

Olen 26-vuotias maaliskuussa esikoiseni saanut nainen pohjoisemmasta Suomesta. Poika on nyt 5 1/2 kuukautta vanha, viime neuvolassa 9100 g ja 67 cm. Melkoinen mötikkä siis! :D Asun kerrostalokaksiossa pojan, mieheni ja kissamme kanssa (olen siis kissaihmisiä ;)). Mieheni kanssa olemme olleet yhdessä 7 vuotta, naimisissa 4 kuukautta.

Raskaus alkoi yllätyksenä, mutta positiivisena sellaisena. Raskausaika meni erittäin hyvin, synnytyskin aika normaalisti (vähän piti avittaa aineilla kun ei meinannut omat supistukset riittää). Ja nyt pian puoli vuotta (huh, aika rientää!!) ollaan opeteltu olemaan perhe ja ihan hyvin on alkanut sujua.

Poika on ollut terveenä. Enimmäkseen hän on iloinen ja nauravainen lapsi, mutta aika aktiiviselta tapaukselta vaikuttaa... ;) Mitä enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita elämä sisältää, sen tyytyväisempi hän on. Tällä hetkellä kääntyillään mahalta selälleen ja toisin päin, ja pyöritään navan ympäri. Eteen tai taaksepäin ei liikuta vielä millään ilveellä ja sehän toki tuskastuttaa. Tuskastumista on aiheuttanut myös pulauttelun suuri määrä (siksi olen seurannut mielenkiinnolla Little Deathin kamppailua refluksiepäilyjen kanssa) ja välillä nukkuminen ja nukahtaminen. Nukahtamiseen piti pitkään käyttää kävely-heijaus-hyssyttely-metodia ja siinä kesti kauan. Nyt - ihan yllättäen - poika onkin alkanut nukahtaa hyvin nopeasti sänkyynsä. Nukkuminen takkuaa yhä vielä välillä, vaikkakaan mitään suurta huutoa tai pitkiä aikoja hereillä ei öisin ole. Tunnin-parin välein herääminen painaa kuitenkin omaa jaksamistani aina välillä (tarvitsen toimiakseni yleenä 9 tunnin unet... sanomattakin selvää, että viime aikoina olen toiminut vähän niin ja näin ;)).

Hmm. En taida tähän nyt jatkaa muuta, vaan jatkan seuraavalla kerralla enemmän. Jos seuraava kerta vielä tulee, ettekä teilaa minua heti alkuunsa ja heitä pihalle täältä. :LOL: Ei vaan, vaikutatte ihan kaikki ihanilta tyypeiltä, erilaisilta mutta todella mukavilta. Ja kysykää jos jotain tiettyä haluatte tietää, minähän tiedän teistä muista jo KAIKEN. :D

Tarunomaista torstaita äidit! :)

t. Mountain
 
Täällä oli vauvalle tullut painoa vain 90g. Ennen tullut aina kilo. Pituutta 2cm. Paino siis 8920g ja pituutta 68,8cm. Ruokaa saa kuulemma riittävästi, kun kerroin mitä syö ja kuinka paljon. Tämä ei siis ollut vielä 6kk neuvola (se on maanantaina) vaan lääkärillä käytiin tuon allergiajutun takia. Maitoaltistukseen saadaan aluesairaalaan lähete. Toistaiseksi jatketaan soijamaidolla.
 
Mountain Tervetuloa mukaan! Kivaa, kun saadaan lisää kirjoittelijoita mukaan. :)

flower Kurjaa, että pikkuinen on saanut tulehduksen, mutta hyvä, että pääsee nyt hoitoon. :hug:

Nokkamukeja meiltä löytyy se taikamuki sekä venttiilittömiä malleja. Vielä en ole vauvalle tarjonnut mitään niistä, mutta jospa ens viikolla kokeilis, osaako niistä juoda. Ens viikolla on tarkoitus aloittaa kiinteätkin. :)

Täällä flunssaa pukkaa. Miehellä se on ollut jo reilun viikon, mutta nyt on oireita meillä muillakin. Itsellä kurkkua kaihertaa ja nuhaa pukkaa. : / On niin höntti olo, ettei nyt tule oikein mitään kirjoitettavaakaan mieleen. :wave:
 
Helppo- vai vaikea vauva -keskusteluun lisäisin, että itselläni nousee karvat pystyyn, kun moni sanoo, että ”onpa sulla kiltti vauva”. Onko niitä muunlaisia? Eihän vauvat pahansuopaisuuttaan itke ja valita vaan mielestäni he kertovat hätäänsä/pahaa oloaan tai muita tuntemuksiaan kitisemällä, huutamalla, itkemällä ym. Eikä sekään tee vauvasta kilttiä, että vauva nukahtaa helposti tai ilkeää, kun nukahtaa vaikeasti ym. Jotenkin tekee pahaa, kun ”luokitellaan” näin. Tiedän senkin, että monelle tuo on vain tapa sanoa asia, mutta se luo mielikuvia…

Olen taustalla seurannut tämän palstan välillä kiivaitakin keskusteluja. Mielestäni on joskus ihan hyväkin, että asiat riitelevät – ihmisten ei kuulu riidellä, eli asioista kuuluukin joskus hieman vääntää kättä – se on sitä mielipiteiden vaihtoa ja oman mielipiteen puolustamista. Toki se on myös tapa hioa särmiä yhteiselolle. Sitä tapahtuu parisuhteessakin. Ja kuten on jo aiemmin todettu, niin täällä viestiä välittävät vain sanat, joista jokainen luo omat mielikuvansa. Emme näe ilmeitä, eleitä ja kuule äänenpainoja. Ajatelkaahan, jos tämä olisi kuin Eduskunta, jossa kaksi kolmasosaa jättää tulematta paikalle ja läsnäolijat meinaavat nukahtaa, kun käydään ns. keskustelua jotain asiasta.

Tosiasiassa jokainen meistä on oman elämänsä ja elämäntilanteensa paras asiantuntija. Ja jokaisesta meistä kuoriutuu pikku hiljaa paras asiantuntija sille omalle lapsellemme. Asiantuntijuus tulee keräämällä tietoa, kunhan sitä tietoa suodattaa ja analysoi omaan käyttöön sopivaksi. Sitten voikin tarjota tietoa eteenpäin pureskeltuna, muokattuna, hyväksyttynä tai hylättynä vaihtoehtona. Ja asiantuntijuushan on jatkuva matka – aina on opiskeltava lisää ja päivitettävä tietoja, joten koskaan ei tule valmista…

Flower lähtikin jo vauvan kanssa sairaalaan. Kaikkea hyvää teille. Pikaista paranemista pienelle! :heart: Onneksi kuumeilun syy löytyi, ja sitä voidaan lääkitä. Totta on se, että usein pitää itse vanhempana vaatia riittävän ponnekkaasti hoitoa, että sen saa. Voimia myös isäsi tilanteeseen. Oman isäni olen menettänyt jo jokin aika sitten, ja täytyy sanoa, että se oli kova pala.

Olen itse entinen tupakoitsija, joten tsemppiä LDlle tupakoinnin lopettamiseen. Yritin vuositolkulla lopettamista kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta aina vaan vedin sen vähintään askin päivässä. Oli käytössä laastarit, imeskelytabut… lääkärin lääkkeet. Ei mitään tehoa. Pystyin olemaan jonkun viikon polttamatta ja sitten taas taivas repesi. Lopulta vain lopetin. Aika vain oli ilmeisesti kypsä. Toivottavasti lopettaminen on sinulle helpompaa. Rehellisesti sanoen, joka päivä tekee mieli tupakkaa, joskus jopa useita kertoja päivässä, mutta vielä en ole sortunut, vaikka ”syitä” olisikin mennä sauhuille. En silti sano, että tämä oli tässä enkä koskaan enää polta, sillä olen nikotinisti ja saattaa olla, että vielä joskus sorrun.

Täällä yksi, jolla on edelleen sekä vatsaa, vatsanahkaa, että muita kermuja. Olen normaalipainoinen, mutta en itse viihdy tässä painossa – etenkään kun se paino on löllöä eikä lihasta. Katsotaan nyt miten jatkon käy. Välillä oli vaikea motivoida itseään liikkeelle, kun fyysinen toipuminen synnytyksen jälkeen meni tällä kertaa melko hitaasti ja edelleen on joitain fyysisiä ongelmia, mutta kyllä se tästä – pikku hiljaa hyvä tulee. Ja jos ei niin sitten pitää pistää vauhtia! ;)

Syöttötuoli on ykkösen jäljiltä ja käy vielä hyvin. Nokkamukia en tiedä otanko lainkaan käyttöön. Olen aina välillä hörpyttänyt tyttöä, ja kun ei tuo pullokaan oikein innosta tyttöä niin jospa pääsisimme suoraan rinnasta mukiin? Yrittänyttä ei laiteta.

Tintillä hyviä pohdintoja. Tsemppiä uhmaikäisen kanssa. Auttaisiko asiaa, jos laitat vauvan aina sänkyyn, kun menet vessaan tai kokkaat keittiössä – siis vain siksi aikaa? Tai jos hommaisitte leikkikehän, jossa vauva on? Itsekin olen noita leikkikehiä katsonut ”sillä silmällä”, kun en halua jättää vauvaa ja koiraa keskenään lattialle ilman valvontaa, joten kehän voisi ottaa kehiin aina tarvittaessa?!

Väsymystä riittää täälläkin. Aamuyön tutin laitto herättää minut yleensä niin, etten enää juuri sen jälkeen nuku. Päiväunille en osaa asettua kuin satunnaisesti, sillä on kaikkea muutakin tehtävää, ja uniajat ovat sitä minun omaa aikaani. Ihan oikeaa omaa aikaa minulla ei ole vielä ollutkaan, mutta en sitä kyllä vielä edes kaipaa. Kaikki on hoitunut tähän asti hyvin näinkin – kampaamokäynneistä pankkineuvotteluihin.

Hih… ihanaa, että Mountainkin liittyi mukaan! Kyllähän meitä tarkkailijoita on tuolla taustalla varmasti. Minäkin lukiessani palstaa kommentoin milloin kenellekin aina mielessäni, kunnes nyt lopulta tuli yllättävä tarve liittyä mukaan.

LD hienoa, että pääsette maitoaltistukseen.

Escape ja Meep ainakin olivat flunssassa. Pikaista paranemista teille ja perheenjäsenille. Esikko on koulujen alettua jo onnistunut flunssan itselleen hommaamaan. Minusta aina välillä tuntuu kovin flunssaiselta, mutta vielä ei ole tautia pukannut eikä onneksi vauvelillekaan, vaikka tukkoinen hänkin on saattanut olla päivän tai pari.

Edelleen tuntuu oudolta kommentoida näin oikeasti asioita eikä vain päänsä sisällä miettiä vastauksia asioihin tai esittää kysymyksiä...
Ja siihen liittyen kysymys: Te, jotka kylvetätte vauvelia, joko teillä potkitaan ja läiskytellään käsillä vettä kylvyssä? Meillä ainakin vielä hieman ihmetellään, mutta nyt jalat ovat alkaneet sätkimään ja potkimaan enemmän - kädet ovat vielä pääasiassa suussa tai jossain lähimaastossa eli ihan kotoisaksi ja rennoksi ei typy vielä oloaan kylvyssä tunne eikä myöskään tunne halua kokeilla veden läpsyttelyä... Ja ikää on siis lähempänä 5 kk kuin 6 kk.
 
kotona sittenkin :wave: Sairaalaan ei tarvinnut jäädä, tulehdusarvot laskussa ja vauvan yleisvointi tosi hyvä. joten kotiin saatiin tulla, ja antibiootit lähti menemään.
Oli kyllä kamala päivä! raukkaa ronkittiin taas, ja korvat ja kurkku piti tutkia vaikka juuri eilen ne oli katottu. ja labrassa sellanen haahka, jolle meinasin hermostua... näytin vasenta käsivartta että siitä tulee hyvin näytteet, niin ei.
oikeasta yritti ja sit ei siitä tullu yhtään mitään. sit sanoin et NYT riittää! että se toinen käsi on parempi. uskoi se sitten, mutta kyllä suututti että äitiä ei kuunnella,vaan ollaan ennemmin valmiit kiusaamaan pientä joka kiljuu pää punaisena ... :mad:

mä oon niin puhki, ja stressaantunu, et onneks mulla on maailman paras äiti joka jaksoi kuunnella... ja siskot... ja mies.... ja lapset...
lähimmäiset on olleet aivan mahtavia, ja tää palsta on tuonut mulle hurjasti voimia jaksaa....

lääkäri soittelee meille alkuviikosta. edessä on virtsarakon ultraääni-tutkimus... että vielä ei huokaistu helpottuneina muutoin kuin että kuumeen syy selvisi. nyt sit seuraava pois-suljettava juttu on joku rakenteellinen vika, joka saattaa aiheuttaa pissatulehduksen. tosin lääkäri sanoi että tytöillä jo anatomisesti on suurempi alttius saada moinen. mutta ei näin pienillä yleensä ole.
no, se on sitten seuraava etappi. pääasia että päästiin kotiin toipumaan, isommat sisarukset jo myös kovasti huolissaan.

mountain Myös sinä olet lämpimästi tervetullut, kiva että oot alusta saakka ollut mukana! On jo heti "tutumpi" fiilis :) ja äkkii sitä porukkaan mukaan pääsee, musta on niin kiva kun tänne rohkenee uusia kirjoittelijoita. mä oon ite ollu niin näiden omien huolieni alla, että kivaa piristystä tuo tää palsta. saa tukea jo pelkästään kun lukee miten muiden elämä menee :)
Tänne vaan skriivailemaan :popcorn:

on takki aika tyhjä taas, mies on kyllä aivan mahtava, se on totta!! Näiden paineiden allakin ihan tyyni ja rauhallinen. mäkin rauhotun pelkästään sen seurasta... ja kuinka se järkkäsi isommille muksuille tälle illalle kivan yllärin... koska mun jaksaminen on ihan kortilla nyt, on mahtavaa huomata kuinka se tsempittää myös muksuja tekemällä jotain kivaa :)

SYVÄ HUOKAUS ......

koskaan ei elämässä tiedä mitä seuraava hetki tuo tullessaan.... kaikkeni yritän että jaksan nähdä tulevaan reippaana. lepään kun vauva nukkuu, yritän syödä vaikkei maistuisikaan.
Kyllä tämä tästä jotenkin :)

Flower again ja pikkuinen huomenna puoli vuotta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos lämpimästä vastaanotosta! :) Innostuneena jatkan heti samalle päivälle lisää...

Väsymys tuttu tunne täälläkin! Rigor mortiksen tavoin päiväunille osaan asettua vain harvoin, ja se uniaika on juuri sitä omaa aikaa, joka on tärkeää. Silloin syön rauhassa, luen lehtiä, surffaan netissä ja koitan hoitaa kotihommia. Viime aikoina meillä vain on alkaneet päiväunet lyhentyä kovin, joten en paljoa ehdi aina yksien unien aikana. Tänäänkin piti tiskata ja imuroida, vaan enpä saanut aikaiseksi kuin tiskata.. imuri edelleen kaapissa. Mutta tälle iltaa en enää jaksa. Jospa huomenna...

Nokkamukia ollaan testattu, mutta meidän jannu ei vielä sitä ymmärrä. Imee tosi lujaa ja sitten pitää kakoa valtavaa veden määrää. Ajattelin suosiolla antaa olla ja odottaa hieman. Myöhemmin voisi kokeilla nokkamukia uudelleen tai ihan oikeaa mukia. Vettä tarjoan silti soseiden syönnin yhteydessä tuttipullosta, vaikka muuten imetänkin edelleen. Ei ole pullo onneksi sotkenut imetystä. Imetin 4,5 kuukatta, jonka jälkeen ollaan hitaasti aloiteltu soseiden kanssa.. Määrät vaihtelee, edelleen aika vähän menee kaikkinensa. Persikka ja porkkana ovat lemppareimmat ja niiden kanssa menee sitten joku vähän ei-niin-herkkukin. :) Vellin/puuron olen alusta asti tehnyt "oikeista" hiutaleista, ensin riisihiutaleista ja nyttemmin kaurahiutaleista. Seuraavaksi ajattelin testata mannapuuron menekkiä.

Rigor mortis mainitsi ohimennen kampaamokäynnin... Tää tahtois kampaajalle! :) Oon kyllä viettänyt jonkin verran “omaa aikaa”, siis poissa kotoa jättäen vauvan miehelle (esim. käynyt kaupassa, kaverin luona, kerran jopa usean tunnin illanvietossa!). Hyvin ovat pärjänneet, joten kai sen kampaamoajankin voisi varata. Kunhan vain olis varaa.

Meillä poika potkii kylvyssä kyllä innoissaan, siinä saa kylvyn äitikin samalla. :D Käsillä ei oikein vielä innostu läiskyttelemään, vähän ehkä vieläkin vesi elementtinä jännittää, niin kädet pitää olla joko suussa tai kiinni ammeen laidoilla. :)

Tänään huomasin, että poitsu on alkanut vetää jalkoja takapuolen alle mahallaan ollessaan. Samalla kasvot kuitenkin painuu lattiaan, kädet jotenkin “pettää”, jotenka vielä ei konttausasennossa heiluta. Ja tänään huomasin myös, ettei sitä konttauksen aloittamista meillä vielä kannata toivoakaan.. Sitä ennen pitäisi nimittäin tarkastaa kaikki nurkat, nostaa tavarat lattiatasosta lojumasta ja miettiä kissalle uutta ruokailuratkaisua. Joten ei kiirettä lapsoseni! :D

Minä olen miettinyt vauvojen ääntelyä täällä itsekseni, ja nyt kun päätin liittyä tähän vertaistuen joukkoon oivaa, kysyisinkin teiltä, miten teidän vauvat ääntelevät tällä hetkellä? Jokelletaanko tavuilla, selkeillä äänteillä? Meillä ääntely on nyt lähinnä narinaa, kirkumista ja huudahtelua, en tiedä miksi. Lisäksi jotain perusäkinää ja itkua tietysti. Tuo narina ja kirkuminen hirvittää välillä. Mietityttää että onko se vain oman äänen testailua vai ilmaiseeko jotakin muuta, tyytymättömyyttään tms. ...en tiedä :/

Kovasti jaksamista Flowerille! Onneksi lähipiirisi tukee sinua. Äidit on kyllä parhaita! :)

Nyt on mentävä, tässäpä tätä nyt. Jännää! Ja kivaa olla mukana! :D
 
mountain kiva kun oot noin aktiivinen heti :) mulla vauva nukkuu nyt, on niin kipeä että ei koko iltapäivänä ole ollu hereillä paljoakaan. siks aikaa selailla täällä. mikä toisaalta on hyvää tuuletusta pääkopalle. välillä oon varmaan osan ärsytykseksi liikaakin mutta mulle tää palsta on alun pitäenkin ollu verraton kontakti. ja saanut päästään purettua paljon möykkyjä, kun on täällä ne selostanu.
joo mun äiti on mahtava kyllä, oikeastaan kumpikin vanhemmista aina olleet auliit kuuntelemaan mun murheet. joskus patistivat käymään koulut loppuun kun mua ei olis kiinnostanut. muuten eivät mun elämääni ole puuttuneet. ainoa mihin kärkevät kommentit sain, oli avioerossa, kun eksän jätin. hekään vaan ei tienneet taustaa joten ymmärrän kyllä. ¨
mutta äiti on aina ollut siitä hieno, että voin aina kertoa kaiken. ja jos yritän esittää puhelimessa että mikään ei vaivaa, niin kyllä se mokoma jo äänestä kuulee ja silloin sanookin että ei vissiin kaikki ole hyvin...
loistavan tuen saan kotoa vaikkakin ovat kaukana. mutta jo pelkkä tietoisuus siitä että 100 prosenttinen tuki on edes etänä, on se valtavan tärkeää.
ja he kyllä on auttaneet aina. rahaa en oo ikinä pyytänyt, mutta sitäkin ovat laittaneet vaikka viimeisistään ... :'(
Sisarusten kanssa on moneen kertaan todettu, kuinka meillä on ollut rankka mutta hieno lapsuus. menneessä paljon kovia muistoja mutta on opittu paljon tärkeitä asioita.
kunpa sitten kun mun lapset on mun ikäisiä, ne voisi samoin tuntea mua kohtaan...

tämmösiä illan löpinöitä täällä...
 
FA Super iso :hug:

Mountain Tervetuloa! Kuinka pohjoisesta olet? Uteliaana kyselen kun ei täällä tosiaan kovin pohjoisesta moni ole. Itse olen Oulusta. Ja myös 4 kk ollut naimisissa :D

Vauva kylvyssä viime viikolla pitkästä aikaa kylvetin, kun yleensä ollaan käyty yhdessä suihkussa, niin olin aivan märkä itsekin kun niin poika innostui läiskyttämään. Nyt kun mietin niin kyllä se jaloilla sätki ei niinkään käsillä.

Vauvan ääntely on aika epämääräistä mun mielestä :whistle: mölisee ja älisee mitä sattuu, huudahtelee iloisesti sellaista. Autossa roikkuvalle lelulle "huutaa" kulmat kurtussa, ihan ku komentais sitä. Kiljuminen on taas tullut takaisin, se on yhtä hauskaa ku silloin ku oppi sen. Ei jokeltele tavuilla. Sellainen hauskan kuuloinen "äiti yritän olla nyt surkeana" valitusvirsi on ja sitten matkin vauvaa "ännunminnunmannunninnun" joka kuulostaa vauvalta ja vauvaa alkaa hymyilyttää aina :heart:

Nyt on löytynyt karhukävelyasento ja ai perkule mikä huuto eilen tuli kun tasapaino petti ja kops pää lattiaan!
 
Viimeksi muokattu:
Poika nukkuu ja nautiskelen tässä viinitilkkaa juustojen kera. Hyvä iltapala. ;) Mun mies on viikot toisella paikkakunnalla töissä itä-Suomessa ja tultiin tänne hänen luokseen poitsun kanssa tänään viikonlopun viettoon. Meillä on täällä muutamia ystäviä ja itsekin asuin täällä vuoden (jo useita vuosia sitten), niin kiva on tulla tänne käymään. :) Mukavaa vaihtelua arkeen, kun vaihtaa välillä maisemaa.

Se on näemmä syksyn flunssakausi käynnistynyt. Siskoillakin on ollut lapset kipeinä. Me ollaan vielä sairasteluilta säästytty, mutta saas nähdä miten kauan. Oon yrittänyt olla tarkka sen suhteen, ettei mennä kylään, jos on räkätautisia lapsia siellä, mutta kyllähän sen taudin voi napata mistä vain, kaupasta tms. On se aina kurjaa kun pieni vauva sairastaa! Toivottavasti flower teilläkin pian jo helpottaisi!

Kylpeminen on meillä hitti juttu! Ihan piskuisesta asti ollaan kylvetetty 2-3 kertaa viikossa. Meillä on semmonen ergonomisesti muotoiltu amme, johon pojan voi laittaa puolimakaavaan asentoon, eikä itse tarvitse kannatella. Siinä on helpompi pestä tukat ja muut. Mutta siis poitsu on aivan into piukeena kylvyssä. :) On jo pitkään pärskytellyt ja loiskutellut. Toisaalta tuntuu, että pärskytteli aiemmin enemmän kuin nyt. Uusi juttu on ammeen reunojen "rapsuttelu". Tykkää varmaan siitä, miltä se tuntuu sormissa tai sitten siitä lähtee poitsun mielestä kiva ääni. :)

Vauvan ääntelystä: Meil ei todellakaan oo vauvan ääntelyssä mitään selkeitä tavuja. Se on semmosta pupeltelun, kiljahtelun, naurahtelun, murinan ja päristelyn sekamelskaa. :D Oikein somaa kuunneltavaa siis. :)

Mä oon ollu tosi iloinen siitä, että meidän poika syö hyvin. Kaikki mitä oon tarjonnut, on uponnu hyvin. Ruokamäärätkin on suurentunu (menee noin purkillisen verran aterialla) ja nyt on alkanut tuntua, että pitäis se toinen vihannes/lihasoseateria lisätä päivään. Lihaa en oo vielä antanu ollenkaan. Aloittelen niitä sitten ens viikolla, kun tältä reissulta kotiudutaan. Itse asiassa rinnoissa on alkanut tuntua tuo kiinteisiin siirtyminen, kun poitsu on harvemmin rinnalla. Selvästi maito pakkautuu nyt niihin enempi. Ei vielä niin paljoa, että tarvitsis pumpata mutta kuitenkin. Aiemmin pakkautui toisinaan vain öisin. Mutta eipä siinä, kuten aiemmin kirjoitin, meillä ensimmäiset 4 kk oli yhtä tiheän imemisen kautta, joten oon ihan tyytyväinen, jos joskus on se kolme tuntia imemisväliä.

Mountainille Paljon tervetuloa! :) Itsekin olen melko uusi täällä, joten on kiva, että muitakin uusia uskaltautuu kirjoittelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä alkaa flunssa pikkuhiljaa helpottamaan. Vauvalla se olikin varsin lievä, sen ekan yön oli kuumetta, muuten ollut päivät oma hyväntuulinen itsensä. Yöt olleet vähän rauhattomia mutta ihan hyvin nekin on mennyt. Vauva vihaa nenä-Friidaa ja toivonkin ettei tarvisi enää limaa imeä. Tosi vaikeeta kun vauva molemmin käsin yrittää työntää sitä pois, potkii molemmilla jaloilla ja viskoo päätä sivulle ja huutaa ja itkee. Yritä siinä nyt sitten jotain tunkea toisen nenään :( Olen suht hyvin kuitenkin saanut imettyä ja tuntuu, että alkaa olla ohi koko flunssa. Itsellä on ollut räkäsempi olo ja kurkku kipeä, mutta se ei niin haittaa.

Me ei olla vettä annettu ollenkaan, meillähän ollaan vielä pelkäll rintamaidolla. Ja neuvolasta neuvottiin ruokajuomaksi maito, joten voi olla ettei sitä vettä kovin pian edes tarvi. Tai sit tarvii, mistäpä näitä etukäteen tietää :)
 
Saas nähdä, millainen yö tulee, kun vauva on nyt heräilly vähän väliä kitisemään. Vähän on tukkoisen kuulonen. :(

Kylvyssä vauva on vasta nyt loppukesästä alkanut kunnolla pärskyttämään. Pärskyttää jaloilla ja käsillä niin, että kylvettäjäkin kastuu varmasti! :)

Taas alkoi kitinä, joten lyhyeksi jäi tämä teksti!
 
Flower Meillä esikoinen on sairasti myös vti:n (oli juuri täyttänyt sentään 2v), keväällä luultiin että uusi. Eipä ollutkaan, hänellä vaan puskee kovassa kuumeessa (39,5+) ja infektiossa (crp 70+) leukosyytit (++++) pissaan saakka. Viljely siis oli putipuhdas. Siinä ainokaisessa tyttö sai kuumekouristuksen ekan ja ainoan kerran ja siksi oltiin yöllä sairaalan päivystyksessä. Anyway, virtsatiet on ultrattu ja niissä ei ei ollut mitään, hän vaan on äitiinsä ja mummuunsa tullut, parka raukka. Vti lie meille siis jokakesäinen riesa, kun uimakausi alkaa.
 
flower: voimia sinne pikkupotilaan hoitamiseen! hyvä kuitenkin, ettei tarvinnut sairaalaan jäädä, siellä on niin ankeaa. Toivottavasti pian helppaa, eikä nyt uudestaan alkais sairastelemaan

kylvyssä: meillä kyllä lähinnä ihmetellään edelleen, tykätään kyllä kovasti hymystä päätellen, mutta eipä paljon vielä siellä ääntele, naatiskelee vaan :D

Äännellään: muuten juuri kiljuen, lelut saa aikaan todella isoja huudahduksia. Muuten voidaan jutella pitkät pätkät eeh, ääh, ööh, tyyliin, päristelyäkin on havaittavissa :)

Mountainille tervetuloa! Mitä enempi sen parempi. Aktiivisia kirjoittelijoita on aina kiva saada joukkoon.

Mun pitäis alkaa siivoilemaan, hirveesti ois nurkkia koluttavana. Joskos tänään pesis nuo lattiatkin! Varsinkin, kun vauvan konttausasento näyttää jo niin hyvältä, että ihan varmaan kohta lähtee nuohoomaan noita lattioita vauvakin :D Rätti kiinni polviin vaan niin saa äitikin jotain apua ;)

Mindi83
 
Flower: Hienoa, että syy selvis ja että pääsitte kotiinkin pian! Inhottavaa tosiaan toi, kun omaa lasta "ronkitaan". Nimimerkki: Jo rokotusten jäljiltä itkevä äiti...

Mountain: Tervetuloa vaan munkin puolesta :wave:

Tikrulainen myös, jos vielä taustailet, hyppää ihmeessä mukaan. :)

Meillä ei myöskään ääntelyssä mitään tavuja. Samanlaista meillä kun täällä muillakin.

Kylvyssä meillä tykätään olla, ei hirveästi loiskita, mutta jonkin verran :) Nykysin vaan useemmin helposti otan hänet mun kans suihkuun, kylpyyn ehkä kerran tai kaks viikossa.

Meillä on joka unille tällä hetkellä nukahtaminen vaikeeta. Menee aina vähintään 30min. (iltasin monen tunnin sessio) vaikka tiiän et on ihan tuhannen väsyny. Unet myös lyhentyny taas melkeen 30 minuuttiin. Se on niin kertakaikkiaan turhauttavaa nukuttaa 30min. - 1h ja sen jälkeen vauva nukkuu sen 30 min.. Noh tuleepahan ite ainakin päivän mittaan käveltyy :) kun jostain syystä ei riitä enää heijaaminenkaan, vaan sillon aletaan huutaan täysillä! Pakko siis lähtee kävelylle.

Mä oon muuten kans super huono päikkäreitten nukkuja, jotenkaan en myöskään "raaski" sillon nukkua, ku saan olla ihan rauhas. Ku hereillä toi tyttö vie/vaatii mun melkeen 100% huomion. Harvemmin misään viihtyy yksinään.

Flunssa onneks tytöllä helpottamaan päin, viikon se melkeen kesti. Me saatiin se kyläilijöiltä....

Ootteko muuten huomannu kuinka aktiivinen palsta meiän palsta on! Kattokaa muiden ketjuja ja verratkaa sivumääriä :D Vitsi me ollaan hyviä (tai sit meil ei oo elämää :DD ei vaiskaan :) )

Nyt kotihommia ennenku tytsy heräilee.

*muoks* On pitäny viel laittaa et mul tää on toiminu (kop,kop,kop) ihan hyvin tää kirjottaminen tänne. Vaik on muuttunu, ni ei oo ollu mitään ongelmia. Mikäköhän siinäkin on, et joillain niin pahasti takkuaa..
 
Viimeksi muokattu:
flower :hug: Hyvä että pääsitte kotiin kuitenkin ja että syy löytyi tytön sairasteluun :)

kylvyssä Meillä ei ole käyty kylvyssä muuten kuin mökillä,kotona käydään suihkussa. Meillä on sellainen kylpytuki mistä on ollut oiva apu mutta nyt poika potkii jaloilla niin paljon että pitää pitää kiinni ettei lennä tuen ´reunan´yli. Ihan into piukeena aina suihkussa :)

ääntely Näitä peruskiljahduksia ja ´komentamista´sekä nyt uutuutena pitkä ja kovaääninen bababababababa-renkutus :D

Itse en myöskään enää nuku päikkäreitä silloin kun lenni oli ihan pieni niin tein sitä mutta tuntuu että koko loppupäivä meni ihan pökkyrässä joten jätin väliin. Mä kylläkin nukun yölläkin aika hyvin ettei sinällään ole tarvetta.

Uusille paljon tervetuloa!!!!

Mies lähti jo aamuvarhasella ajelemaan mökille ja me vietetään lasten kanssa viikonloppua keskenään :) Ihan mukavaa minusta :)

Nyt siivoilemaan!!

-Naurukohtaus ja Lenni viikon päästä jo 7kk-
 
huomenta kaikki!

kuumeinen ja levoton yö takana. kipeä lapsi on, ja nyt on pukeminen jo hiukan harmittavaista, käsivarsien taipeet aristaa. ihmekö tuo kun on neulaa isketty tiiviiseen tahtiin...
yksityisen lääkärin lasku jo liki 500 e, mutta onneks tuli se vakuutus otettua :eek:

meillähän todettiin tuo tulehdus sen rakko-punktion myötä. että bakteeri hyvässä kasvussa. no, onneks hoituu nyt.

vauva ollut levoton nyt aamustakin, varmaan masu kärsii lääkkeestä. täytyy hakea maitohappobakteeria tänään. äsken oli vaikea nukahtaa, mutta näppäränä hain vaunut keittiöön, istuin ite tuolille ( kun ei enää kertakaikkiaan jaksa seistä :D ) ja laitoin föönin päälle :)
siitä meni viitisen minuuttia ja vauva nukahti. hyvin rauhoitti siis. ja mä taidan laittaa imurin jatkamaan hurinaa, ties vaikka nukahtaisin itekin ;)

Mahtavaa että jaksaa porukka kirjoitella! ei vois enempää enää saada tsemppiä täältä :)

kylvyssä nauttii sekä suihkusta että ammeesta. loiske käy käsillä niin et vettä on joka puolella :D
meillä ei ole kylpytukea. pitelen ite sit pystyssä tai vatsallaan .

vesi vauvalle juomaksi no nyrkki-sääntönä on kautta aikojen ollu et heti kun kiinteät aloitetaan niin vettä kaveriksi. mutta en mä tiedä onko siitä haitaks jos ei vettä anna.
näin kun vauva on kuumeinen, on ollu tosi helpottavaa että vauvalle maistuu vesi pullosta ja nokkamukista. juo todella hyvin. välillä ei maitokaan maistu, joten kuivumisen vaaraa ei pääse tulemaan kun on vedellekin tottunut.

palaillaa, kunhan mä eka otan päiväunet :D ilman niitä ei taida tästäkään päivästä tulla mitään :D

Floweri ja typy 6kk :)
 
tikrulaista mäkin kaipaisin :D särmää tuovat kirjoittajat on kivoja, siinä mielessä että ne rikastuttaa keskustelua, ja aina on toisten sanomisissa jotain sellasta mistä ite vois oppia.
eikä tätä niin kauhean "ponnari tiukalla"-asenteella kannata ottaa :)
 
Vauva on nyt vasta alkanut loiskimaan kylvyssä, ylihuomenna täyttää 6kk. Siis parilla viimeisimmällä kylpykerralla loiskinut ja potkinut niin että sekä minä että kylppäri ollaan ihan kastuneita. Aiemmin on vaan hieman totisena "maannut" ammeessa.

just soitettiin OAS:sta ja tiistaina mennään maitoaltistukseen.

Flowerille jaksamista vauvan sairastelun kanssa!! Onneksi löytyi sentäs syy :)

Mä annan vauvalle ruokajuomaksi vettä. Vaikka voisin ruveta maitoa kyllä antamaan, koska tuo painokaan ei ollut noussut paljon yhtään. Siks olen antanut vettä kun maitoa kumminkin saa vuorokaudessa sen n. 700ml ja noiden jauheiden sekoittelu on niin tarkkaa. Ja vauva siis juo niin paljon kun annetaan ja oksentelee sitten kun on liian täynnä. Eilen säikähdin vähäistä painnonnousua ja annoin 2 purkkia sosetta ja 100ml maitoa, ja oksennushan sillä tuli.. Olis kumminkin juonut vielä, ei tuo tajua milloin maha on täynnä.

ääntely on aika monipuolista. Kiljumista, matalaäänistä ja korkeaa jokeltelua, hyminää.. P:tä on alkanut tulla, esim. "äppyy". Mutta sellaista yleensä ettei selkeästi eri kirjaimia erota, vaan sellasta älinää.
 
Tupakoimattomuudesta, mulla on nyt menossa 5. tupakaton vuorokausi. Sunnuntaina klo 23 poltin viimeisen. Tämä taitaa olla neljäs kerta kun yritän tosissaan lopettaa, ja mieli on ihan hyvä ja luottavainen. 21mg:n laastari on, sekä 4mg purkkaa ja 2mg tabletteja. Nikotiinintuska (tai päässä kai se vika on) on kumminkin välillä ihan valtava. aamuisin ja iltaisin pahimmillaan. Hikoilu ja levottomat unet sekä ärtyneisyys on päällimmäisiä oireita, samoin päänsärky. Ja tietty tupakanhimo.
 
Tupakasta: Toi on jännä.. Mä oon meinaan lopettanu nyt kaks kertaa. Ekalla kerralla oli tupakointia takana seitsemän vuotta ja nyt noin viisi vuotta. Molemmilla kerroilla noin raskausviikolla 28. Molemmilla kerroilla meni aikaisemmin askia päivässä, nyt toisella kerralla puhutaan siitä isosta askista (28-30 tupakkaa). Mut molemmilla kerroilla lopetin ilman mitään korvaustuotteita. Vähensin raskausaikana pikku hiljaa, ja sit jätin lopulta kokonaan pois. Mistään vierotusoireista en voi sanoo kärsineeni. Tietenkin himo ollu valtava, mut ei mitään unettomuutta, tärinöitä ym. ym. Mut valitettavan tosi on se, että myös mulla tekee vieläkin päivittäin mieli.. Tsemppiä kuitenkin vielä LD:lle, tosi hieno homma!!

Naurukohtaukselle, pitäny myös monta kertaa lähettää tsempitykset ja :hug: Voimia arjen pyöritykseen! Varmasti raskasta, kun itsellä mieli maassa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä