Maalismussukat - syntyneet

Käytiin neuvolassa nyt aamulla. Uudet mitat on 9030g ja 69cm, py 45cm. Kaikki ok. Mahdollisen allergian takia meillä on ens kuussakin neuvola, katotaan kasvua ja muutenkin puhutaan siitä allergiasta jos sitä on.

Huomenna pitää raahautua Oasiin yhdeksäksi, argh. Nytkin piti vauva herättää kun neuvola oli yhdeksältä, ja huomenna pitää lähteä vielä aikaisemmin..
 
Huomentapäivää!

Meep, ai sinäkin! Meillähän alkaa maaliskuisten Oulun osasto olla kohta jo pystyssä! ;) Olin 18.-19.3. osastolla 11 ja sen jälkeen osastolla 13 (oiskohan ollu II, en muista ihan varmaksi).

Minäkään en ole kokonaisia öitä nukkunut yhtään vauvan tulon jälkeen. Muutaman yön ajan joskus pari kuukautta sitten poika nukkui yön läpi yhdellä syötöllä, ja silloin oli pisimmät unet (ennätys 5 tuntia putkeen!). Sittemmin alkoi taas syömään useammin ja nykyään äkisee muutakin öisin, joten pari tuntia unta kerrallaan on nykyään aika normi. Ihan hyvin olen silti jaksanut noin yleisesti ottaen - toki tilanne vaihtelee ja välillä sitä on aika sumussa, mutta ei mitään kauheaa.

Viime yönä vauva heräsi itkemään kovaa, vaikutti ehkä vatsakivulta.. en tiedä. Välillä harmittaa itseä valtavasti kun ei tiedä mikä lasta vaivaa, miksi kitisee ja itkee ja miten helpottaa oloa. Onneksi noin 10 minuutin sylissä kantelu auttoi yöllä ja sen jälkeen nukkuikin ihan normaalisti loppuyön.

Muutenkin olen välillä aika hukassa tässä äitiydessä. Siksikin tämä palsta on loistojuttu! Ja sitä olenkin halunnut sanoa, että arvostan suuresti, nostan hattua ja kunnioitan valtavasti äitejä, jotka pyörittävät tätä kaikkea yksin sekä niitä, joilla on paljon muitakin haasteita tai useita lapsia. Tuntuu välillä että juuri ja juuri selviän tästä yhdestä (ns. suht "helposta") lapsesta ja mies on hienosti tukena, niin en voi kuvitellakaan millaista on hoitaa lasta yksin tai useita lapsia kerralla. Toki kukin aina sopeutuu oman tilanteensa mukaan, ja toivottavasti minäkin olen vielä joskus useamman lapsen äiti. :)

Kun tuossa "hukassa olosta" nyt tuli puhe, niin olen viime aikoina ollut vähän eksyksissä nuiden kiinteiden kanssa. En oikein tiedä milloin tarjota, mitä tarjota, miten tarjota... ähh. Tällä hetkellä poika syö puuron hedelmäsoseella aamuisin ja iltaisin. Mutta aamuisin syö ensin tissiä ja n. 30-60 minuutin päästä puuroa, jolloin se ei aina uppoa. Pulauttelun kanssa meinaa myös mennä välillä hermot, rintamaito kun sitä näyttäisi aiheuttavan (tai ehkä enemmän kovalla paineella tuleva maito.. oma analyysi kylläkin, että tiedä sitten) niin joskus tuo syönti (niin imetys kuin kiinteätkin) tuntuu raskaalta. Puurojen lisäksi puolen päivän maissa päikkäreiden jälkeen poika syö kasvis- tai liha-kasvissosetta, joskus myös vielä hedelmäsosetta iltapäivällä, mutta ei aina. Soseita menee hyvin vähän kerralla, vaikka niitä on syöty (tai maisteltu ennemminkin) jo melkein kuukausi. Tuo hedelmäsoseen antaminen jotenkin hirvittää minua hieman, kun annan sitä jo puuron kanssa, ja tuntuu että se saattaa aiheuttaa ummetusta. Pojan kakka kun on nyt jo aika kovaa (kakkaaminen kuitenkin onnistuu vaivatta). Hah, oma ajatus tuokin taas, liekö mitään toden perää.

Jaahas, jätänpä muut aiheet seuraavaan kertaan ja alan nautiskella rauhallista lounasta ennen kuin poika herää päikkäreiltä.

Mukavaa maanantaita ja tsemppiä kaikille uuteen viikkoon! :)
 
Ihanan syksyinen päivä tänään! Yleensä ei oo niin kelillä väliä, ku ulos mennään, mut tänään ollaan naatiskeltu sisäpäivästä, ainakin tähän mennessä....miehellä iltavuoroviikko ja se laitto heti aamusta takkaan tulen, itse tein Niilolle kalakeittoa (ei ollu ennen kalaa viel saanu) ja tein uunissa riisipuuroa, aattelin, että väsään karjalanpiirakoita, jahka poitsu rauhottuu toisille päikkäreilleen. Mies haki just esikoisen eskarissa ja taas riittäkin sitten loppupäiväks vilskettä, kun kaikki neljä murua on koossa ;)

Yövalvomisia ollu monella : / mun täytyy todeta, et mä oon jotenkin jo niin tottunu näihin valvomisiin, et kyl saa olla ihan totaalisen hirvee yö takana, et tuntuis enempi....siis eihän se kesken unien herääminen mitään herkkua oo, mut jos mä vielä tuskailisin sitä ittekseni, niin kyl ois homma kaatunu jo kauan aikaa sitte! Niilo herättää noin viitisen kertaa yössä ja isommat pojat hyvinkin sen toiset viis kertaa, onneks nykyään jo harvemmin, mut tuleehan tossakin jo öihin katkoja.

Kiinteitä annan vaihtelevasti neljä viis kertaa päivässä....aamulla ja illalla puuron ja sit kasvislihasosetta kerran tai kaks ja joskus pelkkää hedelmäsosetta. Määrät on sitä, mitä ukko suostuu huolimaan, useimmiten kuitenkin noin purkillisen omatekoista. Mountain tais pohtia ummetusta, niin maitoahan suositellaan ainakin isommille annettavan rajoitetusti, koska sillä on paljon juotuna ummettava vaikutus....eihän tätä suoraan voi vauvan kans toteuttaa, mut ei se hedelmien antaminen välttämättä huonosta ois....ehkä ;)

Vattihattu ja äänekäs taustajoukko
 
heippa :)

meilläkin rapsutellaan :D ihan mitä vain ja milloin vain.... ja iskän partaan käy kiinni napakkaan :) mun korvakorut on kans aika kiinnostavat...

palstainhokki niin jos joku sellanen ois ni ei kai täällä käviskään.... mä en ainakaan ota tätä niin vakavasti. virtuaali-henkilöitä, siinä kaikki. jaa paitsi ne ketä livenä nähny ;)
ei mustakaan varmaan kaikki tykkää, mutta enhän mä sille sit mitään kans mahda.

sokerirasitus olin nyt aamulla, tuloksia en saanu vielä. oli siis kontrolloitava puoli vuotta synnytyksestä, kun sukurasitteet on sen verran kovaa luokkaa ja odotusaikana mulla se RD todettiin. saad nähdä mitä nää arvot on tänä päivänä.
Kaikista ärsyttävintä oli kun joutui lähtee liikenteeseen ilman , että aamukahvia oli saanu nauttia RAUHASSA :mad:
mulla oli kyllä tuuria, samaan aikaan sinne sattui mun hyvä ystävä jonka kanssa pari tuntinen sujui lennossa :) sit mentiin yhdessä nautiskelemaan sairaalan kahvioon aamupalat :)

rakkopunktio ennemmin annan jatkossa tehdä vauvalle tuon. Lääkäri sanoi että on 100 % varma tulos, eikä näin tule turhia antibiootti-kuureja. ja kivuttomampi kuin käsivarresta verikokeen otto. näyttää toki hurjalta, mutta mä en ainakaan ala noiden pussien kanssa pelaamaan. on muutamassa sekunnissa tehty, eikä vauvan sit tartte niitä ällöjä pusseja haarovälissään pidellä.
Emlan puudutuslaastari kun laittaa etukäteen niin sekin lievittää.
KAikki lääkärit ei sitä niin äkkiä saakaan otettua, mutta tää meidän lastenlääkäri näytti olevan hurjan pätevä, hänen käsiinsä on jatkossa helpottavaa jäädä.

vauvan vointi hiukkasen parempi. ei vieläkään ruoka oikein maita, mutta jos itteeni aattelen ja et ite vetäis antibioottia, niin ei silloin kyl ruokahalukaan entisensä ole....
ripulia on vieläkin, mutta lääkäri sanoi nyt aamulla kun soitti, että kyseessä on kova kuuri, joka voi ripulia pitää koko kuurin ajan. hienoo kymmenen päivän ripuli :D
no, ei mahda mitään. kuume ei ole enää palannut ja ultraääneen saadaan lähete.

kokonaiset yöt meillä oli kyllä siihen saakka yöt luksusta, kunnes se eka kuumejakso tuli. eli kuukauden nyt menneet yöt mikä mitenkin...ja se alkaa nyt myös tuntua, ja varmaan kohta myös näkyä :D
väliaikaista tää on toki, ja vauvan nauruista ja hymystä, isompien lapsien sanoista ja halauksista, miehen ihanista teoista saa hurjasti voimaa jaksaa :)
ja jos nyt keittäis päiväkahveet ni vois alkaa kattoa välistä jääneitä emmerdalen jaksoja :)
 
Palstainhokeista mulla ei ainakaan sellaisia ole, enkä tiedä olenko itse jollekin. Täällähän on kuitenkin lukemisen vapaus, voihan hypätä yli "inhokkinsa" tekstin jos ei kiinnosta :xmas:...

Meillä on nyt menty monta yötä yhdellä heräämisellä ja toivon että jatkuis näin, viime yönä jopa heräsi syömään ennen mun ja miehen nukkumaanmenoa joskus klo 23 ja siitä päästeli unia 7 asti.

Arjen pyöritys ei aina mullekaan ihan simppeliä ole kun pitää hevoset hoidella Assin unien tahtiin. Pojat kun kulkee taksilla kouluun ja eskariin niin se jo helpottaa ettei tarvitse viedä. Kollit muutti eilen yläkertaan asumaan, ovat tähän saakka olleet meidän huoneen vieressä alakerrassa. Meillä on 160 neliöinen talo ja yläkerta ollut tyhjillään ja vieraat majoittuneet siellä. Nyt tuntuu että alhaalla on ihan hirveästi tilaa ja siistimpää. Mutta mulla oli illalla kova haikeus kun kävin iltahalit ylhäällä pojille antamassa, niin ne lapset vaan kasvaa... :ashamed:
Pojat on vielä olleet mun isoja vauvoja aina, kovin ollaan oltu läheisiä kun pojat oli ihan pieniä jäädessäni niiden kanssa yksin (1 ja 2 vuotiaita :heart:).

Väsyneenä sekoilu tänään sattui niin, että otin pullon mikrosta vauva sylissä, mentiin sängylle enkä ollut ruuvannut korkkia kiinni pullosta ja aloitin syöttämään Assia, kaikki maitohan levis pitkin poikin ja vauvan kasvoillekin. Enkä mä ole edes mitenkään erityisen väsynyt mutta huomaan sekoilevani vähän väliä jotakin.

Assikin rapsuttelee kaikkea. Tykkää muutenkin tunnustella ihan kaikkea mitä tielle sattuu, hevoset ja meidän lampaat on parhaita ja kivoimpia, koiraa rapsuttais myöskin jatkuvasti.

Koira ja vauva uskallan jättää keskenään milloin vain ja missä tilanteessa tahansa. Koira tietää paikkansa ja tuntuu rakastavan vauvaa, janoaa Assinkin huomiota ja häntä heiluu kun vauva edes vilkaisee tai rapsuttaa kovakouraisesti. Assi ja isommatkin lapset saa vaikka luun tai ruokaa viedä koiralta suusta (eivät toki sitä tee, mutta luita olen poikien käskenyt koiralta viedä, ihan siitä syystä että tietää olevansa alemmassa arvossa tässä laumassa), ei todellakaan tee mitään, murise tai näytä hampaita. Olisin ihan järkyttynyt jos yksikään eläin meillä käyttäytyisi pisaraakaan agressiivisesti lapsia kohtaan. :O
 
Meillä oli tänään 5kk neuvola ja rokotuksia tuli. Olisi pitänyt olla neuvola jo viikko sitten mutta silloin peruin kun tyttö oli kipeä. Puoli tuntia kotiin tulon jälkeen alkoi huuto ja itku, viimeksi oli paljon lievemmät nuo rokotusoireet. Nyt siis huusi aikansa kunnes nukahti. Nukkui puoltoista tuntia, heräsi syömään ja jatkoi unia. Nyt siis nukkuu edelleen. Onneksi ehdin antaa särkylääkkeen ennen kuin alkoi huuto niin huoli vielä sen. Me kun käytetään nestemäistä Panadolia.

Koko tytöllä on nyt 65cm ja 6440g. Pituutta oli tullut lisää 2,5cm ja painoa puoli kiloa. Vähän miinuksilla mennään edelleen mutta saadaan jatkaa rintamaidolla tämä viimeinenkin kuukausi. Meillä on tosi kiva neuvolantäti, kannustava ja jo vähän iäkkäämpänä sillä on paljon kokemusta ja näkemystä asioihin. Tykkään. Neuvoi aloittamaan kiinteät sitten reippaalla tahdilla mutta ilman stressiä. Jos ei mene heti alas niin sit ei. Mutta annoskokoja voi suurentaa nopsempaan jos menee alas ja ei tule mitään oireita. Vedestä sanoi, että ei tarvitse antaa kiinteiden lisäksi, rintamaito riittää aina ruoan jälkeen. Näin muistelin itsekin asian olevan, mutta varmistin kun täältä tuli erilaista tietoa.

Nyt on vähän pöhkö olo kun tyttö vaan nukkuu, en osaa käydä tekemään mitään kun vaan kyttään koska tyttö herää.

Mutta miehen loma alkoi tänään, nyt se on neljä viikkoa mun kanssa kotona, olen niin onnellinen!!!!!!
 
Mountain: Mä olen antanut luumusosetta puuron seassa ja meillä se on auttanut ummetukseen! :) Meilläkin oli hakemista ensin tuossa että milloin ja miten paljon antaa soseita. Nyt kun niitä on melkein 3kk annettu säännöllisesti niin rytmi on löytynyt, kyllä se siitä!

Mulla on niska-hartia-seutu ihan jumissa. Eilen kun pesin vauvan pyllyä, tuntui oikeesti että tippuu koko vauva sylistä kun sattui käsiin niin paljon. Mä en tajua miten jaksan kohta enää kantaa tuota. Siis eihän tuo 9 kiloa nyt niin valtava määrä ole, mutta jotenkin ottaa rasittuneisiin niskoihin. Pitää alkaa venyttelemään säännöllisesti.

Järkyttävät kuukautiskivut taas kerran, ja 2 viikkoa sitten järkyttävät ovulaatiokivut. Meen reilun kuukauden päästä gynelle kun otetaan papakontrolli. Valitan samalla tästä asiasta. Aamuyöllä heräsin koviin kipuihin, silloin Burana 600 auttoi, mutta ei enää. Tää pahene kuukausi kuukaudelta. Harmittaa, koska ennen menkat ei ole haitanneet mun elämää, mutta nyt niitä odottaa kauhulla.. :(
 
LD mä niin tiedän noi menkkakivut.... :mad: ite kans pohdiskelen et mihin niistä menis valittamaan... kiva olla aina kunnossa pari viikkoo kerrallaan :( ovulaatiokivutkin kesti nyt kolme päivää! vatsa oli kävellessäkin kipeä, turvotti ja kiukutti koko olotila.. :(
ja lykkyä huomiseen sairaala-keikkaan! aikaset lähdöt ON jäätäviä kun niitä ei joka aamu ole tarvinnut vähään aikaan harrastaa ;) käyt sit siellä kahviossa palkitsemassa itses :D

vauvalle vettä on tääkin jännä kuinka erilailla eri neuvoloissa sanotaan ?? miksei niitä kouluteta niin et niillä ois samat ohjeistukset.. ihmeellistä.

hartiat jumissa täälläkin,,,,, kuminauhajumppa on taas alotettava, laiska-minä on jättänyt tekemättä koko viimeset puol vuotta ja sen kyllä huomaakin...eilen kävin uimassa ekan kerran vauvan syntymän jälkeen... kunto on rapissut järkyttävän paljon :( oikeen itteäki harmittaa..

koira ja vauva mä en koskaan luota liikaa eläimiin. 100 % ei oikein voikaan mun mielestä. vaikka olis kuinka varma tapaus, eläin on aina eläin... mutta meilläkin lapset ottaa ruokakuppia pois sun muuta. koira tietää että esim tulee sisälle aina viimeisenä ovesta.eikä tuo kyllä ole ärissyt, lapset selättää koiran tarvittaessa, mihin ei voimalla mennä jos koira niin päättäis.
murrosiän pahimmat karikot alkaa olla hiljakseen takana, ja koirasta kuoriutunut varsin mukava mutta vilkas perheenjäsen, jonka aivottomuudelle nauretaan usein :D
 
escape voi onpa teilläki siro pikkuinen , meidän neiti samoissa senteissä, painoa oli torstaina 7500g joka laskenut reippaasti tän sairastelun aikana :( mutta jokainen kasvaa omalla käyrällään sanoi lääkäri ja painotti, kuinka noita käyriä ei kannata tuijotella :)
kiva neuvolan täti teillä, ihanalta kuulostaa. :)

vauvan huono syöminen kestänyt jo viikon.... tähän lääkäri kehoitti nyt seuraavaa: päivässä 3-4 teelusikallista rypsiöljyä tai jotain öljyä, vellin joukkoon. ja kerran kiinteitä ei mene niin haettiin kaupasta vellejä. että saa energiaa kuitenkin. pelkkä tutteli ja vesi EI riitä mitenkään tämän ikäiselle, kun kerran kiinteitä mennyt jo hyvän aikaa reippaasti. no, hain sitten ihan Luomu-kylmäpuristettua rypsiöljyä. otanpa sitä sitten itekin pari ruokalusikallista tästä lähin, on kuulema tehokas aine elimistölle :D
noniin ja tätä sitten niin kauan vauvalle kun alkaa kiinteä ruoka taas maittamaan. ettei lopahtaisi vointi ihan kokonaan. antibiootti kun syö virtaa vielä tuolla taustalla.

noniin tässä täätä meidän täm viikon aloitusta jo kerrakseen :)
 
Vauva ja eläimet, mä en myöskään luota mihinkään eläimeen 100% vaikka olisi miten tuttu. Sukulaisperhe oli taannoin käymässä ja niillä oli koira, arastelin antaa vauvan olla lattialla kun koirakin oli siinä. Mies sanoi että ei se mitään tee, se ei kyllä koskaan ole nähnyt vauvaa. Öö? Miten se sitten voi sanoa ettei mitään tee.. Mä en todellakaan mistään tutusta kissastakaan mene vannomaan etteikö ne mitään tee. Siks just niitä onnettomuuksia sattuu kun jätetään valvomatta ja luotetaan sokeasti siihen omaan kultapuppeli-lemmikkiin.. Eläin on eläin ja sillä on eläimen vaistot!
 
  • Tykkää
Reactions: flower again
Tintti83 sormiruokailusta haluaisin kuulla lisää! Jos vaan jaksat kertoa enemmän siitä miten se hoituu teillä niin ois tosi kiva :wave: Kuulostaa hurjalta tuo päähän poraaminen... Toivottavasti kaikki menee hyvin :hug:

Vauva ja eläimet olen samaa mieltä ku LD. Eläin on eläin, miten kukaan ihminen voi taata 100%:n varmasti, ettei se mitään tee?! Eikö eläin toimi vaistojensa varassa yleensä?! En tiedä, en erityisemmin pidä eläimistä enkä tunne niiden sielunelämää. En kuitenkaan pelkää antaa vauvan olla anoppilassa lattialla tms. vaikka siellä on hurrrrja Rottweiler :LOL: Ei ole kovin hurja kuin omasta mielestään ulkoilessa... Tosin AINA pidän silmällä koiraa! En ymmärrä miten taas kommentoin näihin koira juttuihin. FA vastaa mulle tähän nyt jotain ;)
 
  • Tykkää
Reactions: flower again
Ehkä noissa vesiohjeissa on eroja sen kanssa, että imettääkö vai ei. Kun en minä nyt keksi, että missä välissä sitä vettä edes antaisin. Ruoan jälkeen jos saa tissiä, niin luulisi riittävän nesteeksi.

Rokotteet tekivätkin tytöstä aika surkean. Nukkui 3,5h ja kun heräsi oli ihan tyytyväinen. Miehen vanhemmat piipahti kylässä ja tyttö oli hirmu hyväntuulinen. Kun lähtivät alkoi tyttö taas itkuiseksi ja sitten huutikin taas tovin. Sain lopulta nukahtamaan, nukkui vajaan tunnin ja heräsi huutaen. Nyt sain tunti sitten yöunille ja annoin särkylääkettä, toivottavasti yö menee hyvin.

Eläimistä: Ei meilläkään ole koskaan ollut mitään tilanteita koirien ja ihmisten kesken ja laumajärjestys on selvä, mutta eläin on aina eläin. En siis missään nimessä luota koiraan 100 prosenttisesti, en tietenkään. Mutta tunnen nuo meidän perheyhteisöön kuuluvat kuusi koiraa ja elän sen mukaan. Eli aika rennosti saa olla koirien ja vauvan kanssa. Terrieri vähän vahtisi vauvaa ajokoirilta mutta sen ei anneta tehdä niin.

Tintti83: Siis miten mulla on mennyt ohi, mitä teillä tutkitaan ja miksi? Kuulostaapa rajulta! Kovasti tsemppiä!

Niin ja munkin piti aiemmin kirjoittaa, että mullakin Firefox ja ei ongelmia. Oisko ongelma sitten IE:ssa?
 
Koiramme ja muut eläimet. Joskus olen niiden sielunelämää opetellut. Luotan 100% meidän koiraan vauvan suhteen. Eipä sillä, meillä koiraa elää koiranelämää ja aamuisin painaa pihalle juoksemaan ennen kuutta, eikä köki sisällä ahtaasti niin eipä edes ole mitään vahtimista. Ja joo, meillä ei yksikään eläin hypi ihmisen silmille. Eläinten vaiston varassa elämisestäkin olen ehkä joskus jotain kuullut....
 
Me kotiuduttiin tänään itä-Suomen tourneelta ja vaikka olikin ihana viettää pitkää viikonloppua perheen kesken ja nähdä ystäviä, niin olihan se mukava tulla taas kotiin. Etenkin, kun meidän poitsu nukkui reissussa TODELLA levottomasti (viimeistä yötä lukuunottamatta). Mistä lie johtunut, uudesta paikasta vai mistä, mutta tosiaan lupsutteli rintaa niin monta kertaa yössä etten edes jaksanut laskea. Saas nähdä miten ens yö menee.

Kokonaisia öitä ei meilläkään ole vauvan kanssa nukuttu, mutta kyllä mä ennen häntäkin heräilin aina pari kertaa yössä. Nyt heräillään sitten vähän useammin, mutta ihan siedettävää tää on vielä ollut. Sisko tänään rohkaisi, että voisin vielä yrittää tuttia tarjota poitsulle, josko suostuis ottamaan. Heillä oli aikoinaan helpottanut etenkin yömeininkiä. Mä olin jo luovuttanut koko tuttiasian, mutta ehkäpä pitäisi ottaa se taas harkintaan.

Escape Mä tuota vesiasiaa aiemmin kyselinkin täällä ja voihan se olla, että imettäville ja ei-imettäville on erilaiset ohjeistukset. Mulla kans ollut sellainen fiilis, etten tiedä missä välissä antaisin, kun aina soseiden/puuron antamisen jälkeen tarjoan tissiä ja sitten välillä ruokailujenkin välissä tissitellään, erityisesti päikkäreille/yöunille mentäessä. Ei siis meilläkään vielä ole vettä juotu sen kummemmin.

Mountain Hehe, päästiinpäs tähän kakka-aiheeseen. :D Eiköhän se kaikilla vauvoilla kakan koostumus muutu kiinteiden aloittamisen jälkeen, mutta jos sitä tulee säännöllisesti ja kakkaaminen on vaivatonta, niin tuskin on syytä huoleen. Mulla on muutenkin semmoinen mutu-tuntuma, ettei hedelmäsoseet niinkään aiheuta ummetusta. Tai no, banaani kyllä. Ja sitten jos on ummetusta, niin luumua ja ruusunmarjaa vain kehiin. Mä annoin kerran luumusosetta ja sen jälkeen päätin, etten vähään aikaa annakaan, kun sitä kakkaa tuli sitten ovista ja ikkunoista. :)

Nyt painun nukkumaan. Meillä on huomenna muskaripäivä ja kun se on jo hitsin aikaisin, niin pitää oikein laittaa herätyskello soimaan (oon kyl ihmetelly, miksi ihmeessä vauvaharrastusten pitää alkaa niin pirun aikaisin).

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille toivottaa

Marni ja hymypoika
 
kaana :LOL: no tässä sulle vastausta...
kuten edellisessäkin kommentissani, oon sun ja Ld:n kans samoilla linjoilla. Varma täytyy eläimen kanssa olla, se on eri asia mun mielestä kuin olla TÄYSIN varma ettei eläin IKINÄ tee mitään. Meillä on sellanen linjaus että koira saa olla tottakai laumansa keskellä. ja vauva voi olla kans lattialla. Ei eläintä voiskaan pitää jos se ei sais olla niiden ympäröimänä ketkä sen laumaa on.
Tässä hyvä esimerkki millaisella ihmisellä EI SAA olla eläintä : Mun sisko tuli käymään ja meidän vauva kellotteli lattialla. koira tuli vauvan luo ja haistoi vauvan mahaa.
sisko kiljui jo siinä vaiheessa että ota pois toi koira, sehän puree vauvaa ihan just!
Joo. ois voinuki purra jos ois säikähtäny ton yhen naisen kiljumista! :mad:
Mä silitin koiraa ja kehuin kuinka nätisti se osasi olla :)
Mutta toruin siskoani.... tosin, se on aina pelännyt lähes kaikkia eläimiä.ja sen mä ymmärrän mutta just tällaset tilanteet voi olla niin arvaamattomia, eikä eläin välttämättä siinä kohtaa älyä ajatella et aijaa, toihan on vaan se hassu täti joka pelkää eläimiä :LOL:
Juuri säikähtäessään jotain se voikin laittaa ne vaistonsa peliin. Tässäkin tilanteessa ite olin ihan vieressä. mutta juuri tuo varan pitäminen on mun mielestä tärkeää. ei sokeasti luottaa ettei mitään koskaan tapahdu. toki ne ketkä tekee työtään eläinten parissa, kuten tiinelli, niillä on erilainen "tatsi" koko juttuun.
Vois verrata varmaan autoiluun... joka ajelee sunnuntaisin ja sillon tällön, on eri tavalla varuillaan kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden.
Mutta joka ajaa työkseen, tekee sen rutiinilla eikä hötkyile jokaista peuraa joka pomppaa tielle :)
 
sormiruokailu voiski alkaa kokeileen jo.... hyvä saada vinkkejä joo , antaa tulla mä odotan innolla kans :)

tintti ja vauvan pään poraus siis anteeks, mulla kans totaalisesti menny ohi jos aiemmin on tästä ollu juttua :(
mutta kuulostaa järkyltä:O
onko aukile siis menny umpeen ??
voimia kovasti täältä kans :hug:
 
escape Miksi pitää kiirehtiä kiinteät? Meillä pimu oli samankokoinen 6kk neuvolassa (3520/50), täysimetetty, ja hissunkissun kehotettiin kiinteisiin. Lihaa ei esim. ihan lähiaikoina ole edes "lupa" antaa, kun tyttö on niin herkkävatsainen. Nyt on kolmas vilja kokeilussa, kasviksia on kolme+peruna hallussa, marjoja kolme, hedelmistä vasta luumu, ompun otan seuraavaksi, kun sitä saa omasta maasta. Aterioita ei saa lisätä kolmesta, kun verottaa niin paljon tissikertoja päivällä (7->4, yöllä syö kolmasti). Eli tyttö syö aamu- ja iltapuuron sekä kasvissoseen iltapäivällä, milloin nyt sitten sattuukin olemaan nälkäinen. Jos ei ole julmeton nälkä, ei myöskään ruoka uppoa. Ja siis ruuan uppoamine tarkoittaa maks puolen desin annosta.

Tuo kasvispuoli onkin ongelma. Mitä ihmettä minä annan seuraavaksi tuolle hyvin, hyvin herkkävatsaiselle vauvalle? Nyt on siis hallussa porkkana, maissi ja kesäkurpitsa, palsternakkaa ostin. Kukka- ja parsakaaleja en uskalla ajatellakaan ennenkun tyttö tosissaan liikkuu. Tyttö siis reagoi kaamealla paukkuhuutokonsertilla, jos minä syön hiukankin lanttua, eineksiä, herneitä, munaa, suklaata, juustoja, sieniä... Kaaleja en ole uskaltanut edes maistaa.
 
Ärsyttävä esimerkki koiranomistajasta on tuo naapurin nainen. Miks sen pitää pitää koiraansa irti? Voisko joku koiraihminen valaista että mikähän siihen lienee syynä? Se on sellanen iso koira, en tiedä rotua mutta olen nähnyt niitä aiemminkin. Ei siinä muuten, mutta vähän pelotti kun kannoin vauvaa pihalla autoon, niin koira tuli hyppimään päälle. Ja kerran kun laitoin vauvaa kaukaloon autossa niin tää koira tuli ja hyppäs sekin melkeen autoon ja vauvan päälle. Mitään omistajan komentoja ei usko, omistaja joutuu tulla raahaamaan sen pois. Muutenkin saa parkkiksella pelätä että ajaako sen koiran päälle..
 
LD ihan totta?! hui...
tuota tuota... mä näen kans näitä et iso koira irti kuljetaan. sehän on täysin lain vastaistakin. en ite tee kyllä niin todellakaan. kyllä muakin kavahduttaa kun keskustassa tulee mies vapaana olevan susikoiran kanssa vastaan.
Sä voit ottaa taloyhtiöön yhteyttä, kertoa tuon sinne. Vallankin jos se koira on jo hyppinyt sua vasten niin ite tekisin jo jotain.
Vastuutonta.
Ihminen joka esim pelkää koiria, koira vaistoaa sen kyllä..... seuraavan kerran kun se tulee hyppimään vasten niin ala huutamaan kovasti, pois!! ja käännä selkäsi sille heti. jos vaan pystyt, kun vauva on sylissä niin varmasti vaikeaa vängätä vielä isoa koiraa vastaan...
ja ihan jos se ei sillä tajua se nainen niin kyllähän tuollaiseen tarvii puuttua! koirat ON pidettävä kytkettynä ihmisten ilmoilla, oli se iso tai pieni. näin on turvallisinta kaikkien kannalta. naapurisopu ois kiva säästä mutta valitettavasti tällasissa tapauksissa voi saada jonkun vihat vaan päällensä... :(

koitapa isännöitsijälle soittaa ja selostaa tapausta. sen ei tartte koiran omistajalle sanoa kuka ilmoituksen on tehnyt...
 
mutta koira on osaamattomissa käsissä, se on vissi...meidän lähistöllä asuu kans nainen, jonka koira on suht iso. se joutuu kietomaan sen hihnan lyhtypylvään ympärille jos joku tulee vastaan.
ilman koiraa kun oon mennyt vastaan lasten kanssa niin koira murisee jo kaukaa. sillä on kuonoremmit sun muut. ja kaverini tiesi vielä sanoa että remmikin on vielä kaiken lisäksi väärin sen päässä :O
ite en tiedä noista remeleistä miten ne sit tarviis olla...
mutta kaikennäköisiä elukan pitäjiä on.. ite yritän välttää tuota eukkoa koirineen kaikin tavoin. jos se joskus pääseekin omistajaltaan irti... apua...
 
Huomenta kaikille :wave:

Meillä on taas vaihe, kun ei nukuta kunnolla päikkäreitä ja sit ollaan koko ajan väsyneitä, eli misään ei viihdytä yksin. Tänne kirjottaminen siis haastavampaa, mut nyt jotain pikasta kommentointii :)
Meillä onneks nyt on yöt helpottamaan päin (kop, kop, kop). Ei enää joudu itekään oleen muutaman tunnin unilla, vaan 7-9h saa nukkua muutamilla syötöillä. Jonkun verran myös kähkännyt, mut taitaa kuuluu tosiaan tähän ikään toi yölevottomuus. Varmaan kun liikutaan enemmän päivisin ym. ja ollaan muutenkin tarkkaavaisempia niin vaikuttaa myös öihin ja uniin. Kurjaa vaan ku itellä nyt iski flunssa ja sen takia vähän kuitti :/

"Ihanaa" et jollain muullakin pieni ruokanen lapsi, tai ettei viel mee. Me ollaan nyt reilu kolme viikkoo maisteltu ja täl hetkel päiväl menee noin kaks teelusikallista kasvista, iltapäivällä saman verran hedelmää ja illalla 20-60ml velliä. Ja siis, kyl hän syö ihan ok, mut noiden määrien jälkeen on vaan täynnä :O Viimiset "lusikalliset" menee jo heikommin ja muutaman tunnin ihan tyytyväinen. Syö muutenkin jopa tissiä vähän.. Ei ees jaksa syödä sitäkään tyhjäks, ku jokin aika sit meni viel molemmat tissit..

Tintti: Whaaat? Reikä? päähän?

Koirat: oon kans vähän samoilla linjoilla ton suhtautumisen kans, et ikinä ei voi 100% luottaa, mut omaani luotan 99% varmuudella. Tunnen sen ku omat taskuni. LD: Toi on tosiaan väärin.. Ja mä hei kuulin (asiasta hieman toiseen) just jutun, et jollain oli lapsi kakannu kuus kertaa päivän aikana ja äippä oli heti tienny, et tekee hampaita. Et kai ne sit voi olla yhteydessä, kakka ja hampaat ;) No tuliko? Siis hampaita :D

Vauva rakastaa koiraa (ja kissaa) ja meillä kans tukistetaan niin kovin ku mahdollista. Koira parka välil ihan helisemässä, ku en millään ehdi aina estään. Äiti parka myös helisemässä, ku ollaan tukassa ja poskissa ja kaulanahassa ja ja.. kaikessa kiinni. Mulla on tosi usein ihan raapuja naamassa, vaik leikkaan kynsiä jatkuvasti, ne on silti super terävät. "Rapsuttelua" myös tehään.

Yks mikä näil on must tosi hauskanen, on toi ns. "tekonauru". Tiiätte varmaan mitä tarkotan, sellanen syvältä kurkusta tuleva. Kikatellaan isomman kanssa sitä aina ihan hulluna :D Ihanaa muutenkin ku näil on jo "huumorintajua", et naureskellaan ilmeille ym. Meil varsinkin on nyt ollu sellasta havaittavissa, et jos tosi väsyny, kaikki on hauskaa :D

Vettä oon antanu kasvissoseen kanssa lähinnä sen takia, ku sen vissiin pitäs kans auttaa ummetukseen. Tai siis ennaltaehkäsevästi aattelin, ku aloteltiin, ettei tulis ummetuksii. Vaikka mekin siis pääsääntösesti vielä tissitellään. En tiiä onko ollu mitään merkitystä, mut ei viel oo ummella ollu. Meiän neiti on yleensä kakkinu 2-3 kertaa päivässä, mut täl hetkel noin joka toinen päivä, mikä varmaan johtuu noist onnettomista ruokamääristä. Miten sitä mitään voi uloskaan tulla, ku mitään ei mee sisällekään :p

Tuntuu, et oli miljoona asiaa, mut nyt en muista muuta. Tuun sit taas jos tulee mieleen, ja jos vaan ehin :) Mukavaa päivää kaikille! Tosin sateista.. Mut näyttääpähän kämppäkin siistimmältä, ku on hämärää ;)
 
Eläimeen 100% luottamisesta: niin no ei varmaan kannata, mutta tosiaan en elä pelossa, että oma koirani hyökkäisi vauvaa kohden ilman jotain todella merkillistä vahvaa ärsykettä. Saavat olla lattialla samaan aikaan, enkä aina kerkeä koiraa katsomaan, joten on hetkiä jolloin en tilannetta valvo. Mutta joo, luotan 100% vain itseeni :D Ruokakupin saa ottaa pois koiraltamme ihan ketä vaan, vaikka possunkorvan... ei se välitä.

Yöherätys: joo no joka yö olen heräillyt tosiaan ainakin sen kerran, kun nostan vauvan viereeni, mut oon kyllä yleensä niin horroksessa sillon, että ei se oikeen edes registeröidy pääkoppaan. Joskus heräilen vaihtamaan vauvan asentoa, tai keskimmäiseen kun hän tulee meidän sänkyyn. Oon ilmeisesti kanssa tottunut, niinkuin Vattihattukin.

Niskat: on mulla kanssa jumissa aika ajoin, ilmeisesti mulla on vähän jännitysniskavaivaa, tää aiheuttaa mulle kyllä ihan järkkyjä vaivoja välillä. Samoin kun oli sitä rintakehävaivaa, niin ilmeisesti se oli kehittynyt nyt imettäessä, kun joskus huonoasento ja painoa tuossa rinnalla niin veti sitten paikat totaali lukkoon, nyt kun imetys on selkeesti vähentynyt niin alkaa jo toimimaan entiseen tapaansa.

Meillä on ruokarytmi nyt muuttunut sitten vastaamaan koko perheen ruokailuaikoja. Eli aamupala noin 8.00, lounaus 11.30, välipala 14.30, päivällinen 17.00, iltapala 20.00 (tän vauva syö eriaikaa, isommat lapset syö jo aikasemmin). Puuro on maittanut nyt aika hyvin vaikka onkin maisteluasteella. Peruna on edelleen vähän huono, tuntuu että vauva ei itsekään oikeen siitä mausta välitä. Lihaa meinasin lokakuun alussa alkaa antamaan pikkuhiljaa. Nyt menee kasvis/hedelmäsosetta noin kaksidesiä ehkä kerta, plus maitoa ainakin 150ml, puuroa ollaan vasta maisteltu, mutta sitäkin menee muutama teelusikka, maitoa puuron kanssa enemmän.

Tintille voimia ja pojalle! Hurjalta kuullostaa! :hug:

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkit vain vilisee silmissä, joten täytyy kommentoida yleisellä tasolla. Ei pysty yhdistämään juttuja oikeeseen kirjoittajaan.;)

Vielä noista pissajutuista - ne kun on aika päällimmäisinä meidän elämässä... Oikeastaan sen takia pelataan näitten pissapussien kanssa, koska vaikka ne voivat näyttää väärää positiivista, niin ne EIVÄT näytä väärää negatiivista. Siksi lastenlääkäri suositteli meille akuuteissa tilanteissa ottamaan pussin käyttöön, koska jos lääkärin pikatestillä tulee PUHDAS nega, niin voi olla satavarma, ettei tulehdusta ole. Silloin saa näppärästi heti poissuljettua pissatulehduksen ja näin säästytään turhalta punkteeraukselta. Toki jos bakteerit on koholla edes vähän, niin sitten menee punkteeraukseen. Meillä vauvakin on sen verran kuivunut kuumeillessaan vaikka on hyvin syönytkin, että punkteeraus on jouduttu toistamaan, kun pissaa ei ole saatu. Sitä en todellakaan halua tehdä turhaan, jos se on pussilla vältettävissä. Samoin kontrolleissa on aikaa hoitaa ne pussilla, koska ei ole kiire odotella varsinaisen viljelyn tuloksia, johon menee muutama päivä. Mun mielestä tosi näppärää (ei mitenkään epämiellyttävää, kun rutiini tulee), ei vauvaa kuormittavaa ja lopputuloksena voi säästää vauvan turhalta virtsarakon pistelyltä. Näin meillä.=)

Meillä on nuo kiinteiden annoskoot myös toooosi pieniä, mutten kanna siitä mitään huolta. Vauva on tyytyväinen, imetys sujuu, maitoa riittää ja pieni on hyvässä lihassa.;) Suunnittelin, että voisin kokeilla kohtapuoliin puuroa. Varmaankin Elovenalla mennään ja siihen hedelmäsosetta. Omenasta pienelle tuli pikkaisen iho-oiretta.

Meillä ei ole lemmikkejä - eikä tule ainakaan ihan lähivuosiin. En itsekään koiriin sen paremmin kuin mihinkään eläimiin 100%:sti luota. Tosin kokemusta ei ole koiranomistajana, joten en pysty sen enempää kommentoimaan. Olen sen verran laiska siivoaja, että hukuttaisiin karvoihin, jos nyt otettaisiin koira. Täysi työ pitää järjestystä nytkin...

Vettä olen antanut kiinteiden yhteydessä, ainakin loppuhuikat johtuen siitä, että imetän aina ennen kiinteitä. Muuten ei vauvalle tissi enää maistuisi. Ei varmaankaan mitään syytä juottaa vettä, jos imettää päälle. Mun järjen mukaan. Ummetukseen voi tosiaan auttaa, mutta saahan tuo vauva nesteitä maidostakin.

Yöt on todella levottomia, vaikka unipussikin on otettu käyttöön. Tiedä sitten onko kiinteiden aloitus osasyynä, mutta oli ne levottomia ennen kiinteitäkin...

Tintti: voimia teille!:hug: Mitä tuo toimenpide käytännössä tarkoittaa?

Nyt sain lastenhoitoapua, joten täytyy hilpaista naapurin mamman luokse kahvittelemaan ja virkkaamaan. Innostuin virkkaamaan isoäidinneliöistä kummilapselle torkkupeittoa. Ristiäisiin on reilu kuukausi aikaa, joten kiirus tulee...
 
Viimeksi muokattu:
Tintille voimia paljon!! Kuulostaa kamalalta :hug:

Joop, eläinten kanssa kun työkseen puuhaa nii pakkohan niihin on luottaa. En kai kiipeä "hullujen" hevosten selkään ellen luota että ne on siihen valmiita. Se, että eläimet toimii vaistoillaan, pitää aina ottaa huomioon. Mutta luotan kyllä.

LD ilmoita moisesta vastuuttomasta ihmisestä vaikka poliisille. Kyllä sun pitää saada rauhassa kulkea pihalla.

Meillähän on koira irti aina, mutta tämä on oma tontti. Joskus mun v*tuttaa ihmiset, jotka tulee (kutsumatta) tallille ja pelkää koiraa ja käskee sen kytkemään. Tallilla meillä saa totta kai käydä, mutta oma väki on just kuten aina muulloinkin, myös koira.

Taajamassa tietenkin koira kytkettynä pitää olla!

Olimme juuri 5kk neuvolassa (siirsin sitä korvatulehduksen takia):
Paino 7970g ja pituus 70,5cm, py 43,9cm. En tiedä millä käyrällä menee koska olen sanonut että mua alkaa käyrät siinä vaiheessa kiinnostaa jos niissä on oikeasti jotain huolestuttavaa. Korttiin kirjoitti:" Erittäin vilkas ja touhukas tyttö. Kasvu tasaista, Kierii, peruuttaa, suojaheijasteet eteen ja sivuille +, 2 hammasta"

Saan kuulemma istuttaa huoletta kun on heijasteet sivuille ja eteen, eli ottaa käsillä vastaan kun meinaa kaatua. Pikkuisen Assi seisoo ajoittain varpaillaan ja sitä pitää seurailla ja yrittää seisottaa lyhyitä jaksoja päivittäin niin, että on paino koko jalkapohjalla. Rokotukset pistettiin.

Vettä Assi ei juo, vähän maistelee mutta ei halua sitä juoda, minkäs teet kun toiselle ei kelpaa.
 
Tillukas: No ei se sanonut, että pitää kiirehtiä, mutta että voi aloittaa reippaasti. Eli mieluummin reippaammin kuin normaalisti kuin normaalia varovaisemmin. Ehkä koska lapsi on aika pikkuinen, en kysellyt sen tarkemmin koska mulla on aika reipas tyyli joka tapauksessa ja mahavaivoja ei meillä ole ollut ollenkaan. Lihasta se sanoi, että sitä voi alkaa tarjoamaan pian raudan takia. Mutta sanoi myös, että jos ei uppoa niin sitten ei uppoa, että mitään paineita tuupata vauvaa soseita täyteen ei ole :D
 

Yhteistyössä