Maalismussukat - syntyneet

Narppu tervetuloa

D-vitamiini nyt jekovit menossa ilman ongelmia, mut kun pullo tyhjä aion kokeilla muuta merkkiä.

kynnet mulla on aina kasvanut nopeeta. itse pidän lyhyenä, oppinut työnpuolesta lyhyisiin kynsiin, vaik olis nyt kiva kasvattaa ja lakata kun sais ihan luvan kanssa.
Pojan sormen kynsiä saa leikata vähän väliä, mut varpaan kynnet kasvaa hitaasti, ihme juttu.

mamskeli, eerolle pikaista paranemista

trooppinen ilmasto juu todellakin. Sellanen mitä ulkomailla odottaa, ei koti Suomessa. Mites onko kukaan ajatellut lähteä pikkusen kanssa ulkomaille?? Mun tekis mieli Espanjaan, mut kyl poika sais olla hieman vanhempi. Kaukomaille sit vasta kun jaksaa pitkät lennot ja muutenkin "omatoimisempi" (tosin raha tilanne ei anna myöten vielä pitkään aikaan)


No poika meni nyt päiväunille. Ihanaa kun pikkuhiljaa oppii paremmin tulkitseen pojan tarpeita. Uskon että tissilakkoilusta huolimatta ruokaa saa tarpeeksi, kun vaipat kuitenkin kastuu.
Meillä on sillon tällöin vaipassa oranssiläikkä, tullut pissan mukana. Onko muilla ollut? Pojan syntymän jälkeen oli joka vaipassa muutaman päivän ajan. Sillon otettiin PLV ja se oli OK. Nyt on aina sillon tällöin, ei edes joka viikko. Luulempa et kerää mönjää esinahan alle ja tulee sit kaikki kerralla pois. pippeli kuitenkin siisti.

Meillä tosiaan mies osallistuu todella hyvin aikansa puitteissa ja on aina valmis lähteen raksaltakin jos koen tarpeelliseksi. Eilen pojat kävi keskenään kylvyssä, mikä luksusta äidille. No eikö poika ollut ekaa kertaa nauttinut ihan tosissaan kylvystä ja mamma ei ole näkemässä.
Yleensä vaan istuu hiljaa kylvyn läpi.

Eilen oltiin muskarissa ja poika väsy kovasti. Ihan hyvä et peruin vauvauinnin, on vielä rankempi, niin tuskin poika olis jaksanut vielä, syksyllä sitten.
Mentiin linja-autolla eilen ja ei ollutkaan ilmasta matkustaa vaunujen kanssa. Kuski huuteli mut maksaan. On ilmaista vaan kaupungissa. Harmi.

Poika on ruvennut viihtyyn paremmin vaunuissa hereillä ollessa, niin liikkuminen vaunuilla sujuu mukavammin, vieraissakin jaksaa seurustella ja olla virkeä koko ajan.
Seuraava Rauman reissu päätetty ja lähetään siskon ja hänen poikansa kanssa. Harmi et kahdet vaunut ei mahdu autoon, olis ihana mennä käveleen vanhaan kaupunkiin ja siel on yksi aivan ihana käsityöliike, josta sorrun aina ostaan kaikkea ihanaa.

Nyt päiväkahvilel ja korjaan edellisen tekstin kamalat typot, joihin meikä sortuu joka kerta

sane
 
Tervetuloa Narppu, nöf ja Salla07:wave:

suihkussa ollaan mekin käyty. Enimmäkseen pesut hoituvatkin juuri suihkussa ja usein menemme vielä saunaan lämmittelemään pieneksi hetkeksi. Siis kylläkin ihan sille alimmalle jakkaralle, ilman mitään löylynheittoa. Usein jätän ovenkin hieman raolleen. Suihkussa otan vauvan syliin, vähän niin kuin imettäessä, niin homma hoituu mukavimmin. varon suihkuttamasta suoraan naamaan. Selkäpesua varten käännän vauvan. Ei kovinkaan monimutkaista, kannattaa kokeilla. =)

apupyöristä Esikoisemme oli varmaankin myös n 5 v kun hän harjoitteli pyöräilyä ilman appareita. Se oli meille molemmille melkoista tuskaa, kun kummallakin meni hermo. Naapurissa oli sama tilanne. Kerran keksimme naapurin äidin kanssa vaihtaa lapsia harjoittelun ajaksi ja meno oli paljon miellyttävämpää kaikille osapuolille ja tulostakin syntyi. =)

Jatkan myöhemmin, nyt käy kutsu ;)

pikkutalvio
 
Yhdet valmistujaiset hoidettu pois alta :)

narppu :wave:

mamskeli: Koittakaahan nyt jo pikku hiljaa parantuu!!

Hei meillä esikoinen harjottelee nyt vasta ilman apupyöriä tai siis pyritään siihen.. Nyt vast nostettu apupyöriä ylemmäs. Ja heti lopetti treenin, ku meni vähänkin vaikeemmaks.. Pitäs varmaan kans koittaa tota naapurijuttua :D Ja tyttö menee siis syksyllä kouluun, eli 6v!

Hei, nyt kun tuli jutuks, ní koska vauvan kans saa mennä saunaan? Tollee pikkutalvio tyylisesti :D siis varmasti jo saa, mut siis sillee "vähän kunnollisemmin" tai siis, ymmärrättekö mitä tarkotan? :) Oisko se just paras tollee pikkuhiljaa totuttaen? Vai onko siihen joku oikeen ikäraja?

Mua myös kiinnostais muuten toi ulkomaa-juttu, eli ootteko suunnitellu? Me oltiin viimeks tos tammikuussa Lanzarotella, otettiin hetken mielijohteesta äkkilähtö ja oli kyllä ihana reissu, vaikka paikkana se onkin ihan turistirysä.. Nyt jo taas olis kauhee hinku johonkin :) Ei nyt tosiaan ihan vielä näin pienen kanssa, mut koskakohan mahtais olla hyvä hetki lähtee.. Esikon kanssa kun on ensimmäiset ulkomaanreissut tehty vast täs viime vuosina, kun sitä ennen yh-opiskelijana ei paljon ulkomaille lähetty..

Meillä väsytti juhlat neidin ja nyt on nukkunut 3.5h.. Pitäs varmaan pikku hiljaa hakee hänet tuolt pihalt sisäl, josko sit vaik heräis, et päästäis illallakin ees joskus nukkuun..

kaarja ja neiti 11vk 1pv
 
Viimeksi muokattu:
Tiitulipiituli ja Kaarja No voihan perhana! Tarjousko ei sitten koskekaan ku tietyn alueen Prismoja! Ei tullut mieleenkään tuo. Toki voin teille sellaiset lähettää :D Ehkä kengät pitäis sovittaa omaan jalkaan... Onpa ärsyttävää jos näin on, että koskee vaan tiettyjä Prismoja.

Tervetuloa uusille :wave:
 
Kaana: Just tuossa lenkillä käydessäni mietin, et noista kengistä ei varmaan ole mitään hyötyä jos kävelee pääasiassa sorateillä? Meillä kun noi lenkkireitit menee kaikki pikkuteitä pitkin, ei viitti tuossa maantiellä kävellä ainakaan vaunujen kans...

Saunasta: Meidän vauva kyllä käy joka viikko lämmittelemässä. Siis mennään silleen saunaan, et lämmintä on max. 40 ja istutaan keskimmäisellä lauteella. Saa höyryhengitettyä samalla, niin pysyy hengitystiet puhtaampana :)
 
JennyAdelina Meinaatko sitä kiinteyttävää vaikutusta jne? En mää tiedä onko alustalla väliä, enkä tosiaan edes että onko ne niin erikoisen tehokkaat :LOL: Tosi hyvät ovat kävellä. Mulla on aika paljon tosin asfalttia ulkoilireiteillä.

Tiitulipiituli Kiva, että tännekin kirjoittelit. Ja mukava kun huomaat palstan hengen parantuneen! Näin olisi pitänyt olla jo pidempään :hug:

Nyt paapimaan!
 
Ulkomailla oltiin esikoisen kanssa ensimmäistä kertaa, kun hän oli 10 kk. Oli ihana reissu ja poikakin tykkäsi katsella maisemia rattaista. Mielestäni tuo oli oikein hyvä ikä reissulle, koska poika ei vielä osannut kävellä hyvin ja viihtyi vielä rattaissa. Niin ja nukkui vielä parit päikkärit..

Onko täällä muita joiden vauvat eivät millään illalla nukahtaa??? Vauva nukahtaa illalla pullolle ja sitten kun siirrän sänkyyn alkaa mahdoton itku. Ja tätä samaa menoa voi jatkua yhteen yöhön!! Esikoinen heräileekin aina kuuden aikaan, joten tämän äidin unet jää vähäisiksi |O.

No nyt yritän täällä kahvin voimalla saada itseäni hereille =)
 
ulkomaat tuollaista vuoden ikää olen harkinnut ja sellaista kohdetta jossa ei olisi liian kuuma ja suht lyhyt lentomatka, sekä turvallista. Tosin kaupunki loma vois olla kans mukava, keväinen praha esimerkiksi. Aika näyttää.
muutama kaukomaan reissu takana ja kyl kävi sääliksi pieniä lapsia istua 16 tuntia koneessa ja sit kohteessa ihan kamalan kuuma, kun ei meinaa aikuinen jaksaa, niin saati tuollainen vuoden vanha ja mulla aina huoli tuosta nesteytyksestä mitä pienempi lapsi kyseessä. Ehkä turha huoli, mut mähän olen aika noviisi näissä lapsi asioissa:confused:

nukuttaminen meillä oli illat yhdessä kohtaa yhtä huutoa. nyt vien pojan ajoissa vuoteeseen ja heijaan sylissä, laulan sinistä unta ja sivelen kulmakarvoja. Pientä huutoa ja sit nukahtaa. Nukkuu puolituntia ja sit herää ja alkaa huutamaan heti kuin tapettais. Ihan sama onko sylissä sen koko puoli tuntia vai sängyssä aina sama kaava 30 min ja sit se kamala huuto ja on ihan väsyneen oloinen vaikka juuri herää. Ei kelpaa tissi, syliin saa rauhotella aika kauan ja asentoa ei saa yhtään muuttaa kun rauhottuu tai huuto alkaa alusta. Sit kun rauhoittuu kelpaa tuttikin ja sit pikku hiljaa alkaa uudestaan nukkuun. Osaako kukaan sanoa mistä johtuu tämä herätestä suora huuto???

Nöf vauvoilla on ensin kevyen unen vaihe jolloin herää herkästi, eli kannattaa pitää rauhassa sylissä kunnes todella syvässä unessa, jos sekään auttaa. Uskon et kaikki konstit olet kokeillut. Onnistusko et annat pojalle pulloa, kun on sängyssä ja nukahtas pullolle sängyssä? Ja kun saat tutin toimimaan , niin helpottaa varmasti unen tuloa. Meillä syödään tuttia juurikin sillon kun haetaan unta. ettei nukahdeta tissille ja nyt olen muutaman viikon aikana tehnyt tätä selkeetä nukuttamis kaava. Tiettynä kellon aikana pimeeseen huoneeseen, pyrin samaan asentoon ja muutenkin samat rutiinit. Pikkuhiljaa oppinut, et tämä on se juttu et saa nukahtaa, kun meillä oli kans tuota huutoa, mennään 30-60min aikasemmin aloitteleen tätä hiljentymistä yötä varten. Meillä ainakin huuto aika lyhentynyt, ainoa ongelma on toi väliherääminen, mut suht nopeeta kuitenkin nukkuu takas, viimestään tunnin sisällä.

Nyt lähdetään valitteen viimeset kaakelit, hanat, altaat ja tilaan kaapit.
Valmius aste jo 73%, ehkä täs kesän aikana pääsee muuttamaan ihan aikuisten oikeesti :D

auronkoista perjantaita
sane & eero viikoa vaille 3 kk
 
Olen yrittänyt opettaa vauvaa illalla nukahtamaan omaan sänkyyn tulevaisuuden varalta, mutta ehkä pitäisi luovuttaa ja nukuttaa sylissä. Hetken nämä vauvat vauvoja ovat. Sängyssä en voi tuttipullosta syöttää, kun kaveri on niin kova puklauttelemaan. Täytyy syöttää aina mahdollisimman pystyssä asennossa tai tulee kaikki ulos.
Sane en osaa sanoa mistä tuo huutelu kesken unien johtuu. Vauvat on niin mysteereitä, että melken kaikki taitaa olla normaalia. Juuri kun luulee, että on löytynyt rytmiä ja hommat rulaa, niin pian tulee uudet ongelmat :).
Ihanaa, että palstalla riittää taas mukavaa jutuskelua. Olen kuitenkin paljon saanut täältä vinkkejä ja tukea, vaikka nyt vasta olen alkanut kirjoittelemaan.
 
meillä yöunille meno on helppoo,mut päivällä sit ei nukutakkaa kunnolla : /
melkein kellon tarkkuudella 20 yli 9 neiti alkaa kitistä iltamaitoo. aikansa syö ja nukahtaa tissille. nostan siitä omaan sänkyyn (sillon tulee röyhty) ja yleensä herää.mut aikansa tillisteltyä sammuu ittekseen. tutin vaatii vain sillon suuhunsa. siitä herää 5-6 välillä syömään ja saattaa valvoo hetken. sammuu 3 tunniksi ja sen jälkeen sit ei nukutakkaa pahemmin. pikku torkkuja ottaa parin tunnin välein. nytki just heräs ja tuol sängys se juttelee mobilelle ja naureskelee :heart:
mä en tapaa mennä ottamaan sitä sieltä pois ennenku se älähtelee siihen malliin,et ny mamma vois tulla pitämään seuraa...

nonnii,ny kävi kutsu..
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! :)

Meillä mies oli viisi viikkoa kesälomalla ja saatiin nauttia koko perheen yhteisestä ajasta, joten tännekin kirjoittelu hieman jäänyt. Lukenut olen kyllä silloin tällöin kirjoituksianne.

Meillä ikää nyt siis tasan 3kk tytöllä. Alkuviikosta käytiin painokontrollissa, kun syöminen on välillä yhtä taistelua ja tyttö on ruvennut heräilemään öisin monta kertaa syömään. Epäilin itse ettei maito enää riittäisi pelkästään. Painoa on kuitenkin 7100g ja pituutta 62,5cm eli kyllä tyttö kasvaa... Neuvolassa suosittelivat ettei kiinteitä otettaisi ennen 6kk ikää mikäli kasvu jatkuu näin hyvänä. Itseäni imetys tosin väsyttää välillä, tyttö syö edelleen tosi tiheästi.

Saunasta oli ollut puhe. Meille sanottiin neuvolasta, että vastasyntyneenkin voi viedä saunaan jos ei heitä löylyä. Sydän ei kestä äkillistä muutosta. Sitten vuoden vanhana saa viedä löylyihinkin. No meillä saunotaan muutenkin ilman löylyn heittämistä kun kissat rotkottaa pitkin pituuttaan lauteilla ja en viitsi heitä pelotella pois :D Itse en saunan ystävä ole mutta välillä kiva vaan lämmitellä. No nyt sitä lämpöä tulee jo ulkoakin. Itse inhoan kesää yli kaiken. Tulen auringosta tosi huono vointiseksi ja tyttökään ei ole helteillä saanut nukuttua kunnolla :(

Meillä tyttö juttelee jo kovasti ja tarttuu leluihin, kaikki menee suuhun. Kaikista ääntä pitävistä leluista tykkää kovasti ja kiljahtelee niiden tahdissa. Vatsallaankin on ruvennut pikku hiljaa viihtymään. Pitkät tovit jaksaa leikkimatollaan olla :)

Te joilla on jo isompia lapsia: Koska olette vieneet vauvan uimaan? Neuvolasta sanottiin, että vuoden ikäisen voi vasta viedä uimaan. Ajattelin vaan, jos kesästä tulee samanlainen kuin vuosi sitten. Tyttö on nyt jo hiestä märkänä ja tuskaisen oloinen. Vedessä viihtyy tosi hyvin, niin kylvyt kun suihkutukset on meillä kova sana. Ilmeisesti uimahallin vesi on liian kylmää, järvestä puhumattakaan mutta entäs kylpylän vesi vai onko kloori taas se haitallinen juttu?

Ulkomaille me ei olla menossa pitkään aikaan, lähinnä sen takia ettei käydä siellä muutenkaan vaan viihdytään koti suomessa hyvin eikä rahaakaan ole hirveästi laittaa matkusteluun. Mitä nyt laivalle meinattiin syksymmällä mennä... :)

Vauvan kakka... Se on muuttunut kovemmaksi ja sitä tulee harvemmin. Aikamoisen ähinän kanssa tyttö sen tekeekin. Onkohan ihan normaalia vai tarkoittaako, että vatsa on kovalla? Aikaisemmin kun vaan oli sellaista vetistä ja nyt isoja palasia niin ihmettelin :D

Jospa sitä menisi itse aamupalalle, kun tyttö on päiväunilla. Meillä herättiin meinaan ennen kuutta tänään jo vaikka yleensä noustaan tähän aikaan vasta :D

Marrr ja pikkuneiti tasan 3kk
 
Saunasta,meki ollaan käyty alalauteilla istumassa flunssa aikoina matalassa lämpötilassa.
Tyttöjen kanssa on ollut sama homma ja nyt ovatkin sitten saunahirmuja ja tykkäävät istua ylälauteilla molemmat.
Flunssa helpottaa ja huomattavasti,ääni vaan meinaa kadota.Sepä onkin hyvä kolmen lapsen kanssa ollessa olla ilman ääntä :D
Yo-juhlat jätän Eeron kanssa väliin.Nuorimmainen lähtee mun porukoiden kanssa juhliin ja vanhempi menee toisiin juhliin tuohon naapuritaloon.

Sitä kenkä tarjousta en ainaka ole huomannut meidän Prismassa,pitänee nyt aamusta katsoa josko en vaan ole huomannut kyseistä tarjousta.
Ähh...siivouspäivä.Tuleepa nurkat putsattua ja mukavampi olla kun kengistä tulee tota remonttipölyä koko ajan sisälle.

Uimaan menosta,vauvauinti alkaa muistaakseeni siinä 3kk iässä.Joten en oikein ymmärrä tota 1v juttua joka oli jollekin neuvolassa sanottu.Meillä vanhimman kanssa käytiin aikanaan vauvauinnissa ja kovasti tykättiin,sitten se meno jäi näiden muiden kanssa kun uinti tuli suositummaksi ja ryhmiin olisi pitänyt ilmottautua jo odotusaikana..Uimahallissahan vois käyttää uimassa esim. just vauvauintien jälkeen kun lastenaltaassa on normaalia lämpösempi vesi ollut käytössä.Itse huomasin että hallien altaiden vedenlämpötila vaihtelee kovasti ja tuon keskimmäisen kanssa käytiin sitten lämpösemmissä vesissä.
Järvivedestä en tiedä kun esim. pikku järvissä on lämpösempi vesi,mutta onhan se likastakin.Onko siitä sitten ennemminkin haittaa,siis siitä veden likaisuudesta?Pitänee kysellä mitä tuo oma neuvolantäti ens viikolla meinaa uimisesta vauvan kera.
mamskeli
 
Viimeksi muokattu:
Saunassa: ei olla vielä käyty. Vuoden vanhana tosiaan saa käydä oikeen löylyssä (pienissä). Mut ei siitä varmaan haittaa ole jos alalauteilla oleskelee ja ei mitään hirmuisia löylyjä vedä.

Vauvauinti: 3kk suositus on täälläkin. Mekin joskus niissä paikkeilla alettiin käymään esikoisen kanssa, sitten vielä jatkettiin perheuintia.

Järvivedestä: jotenkaan en itse laittais kyllä. Ei kyllä mitään tietoa mistään suosituksista...

Naurukohtaus: tosi kiva kyllä tällänen kynsien kasvu, on kiva kun itsekin saa kynnet näyttämään hyviltä. Toivottavasti ei nyt ihan heti palais entisiin...

Apupyörät: meillä otettiin vaan kylmästi veks apupyörät ja oli se työntöaisa pyörässä ja siitä sitten aluksi pidettiin kiinni ja vähän höllättiin otetta, että lapsi oppi ite vähän pitämään tasapainoa. Kyllä muutaman kerran kaaduttiin, mut lähtihän se siitä... aika äkkii sen sitten oppii, kun se lamppu syttyy :D

Nukkumaan meno meillä iltaisin on aika helppo, vauva huutelee iltamaitoa, joskus siinä vähän yli kahdeksan ja sen jälkeen nukahtaakin aika pian ja nukkuu siitä aika monta tuntia eteenpäin. Aamuisin tiedän melko tarkkaan mitä kello on, kun vauva alkaa huuteleen, aika monesti on ollut 8.15 klo tällöin. Päivisin onkin sitten aika paljon arvailujen varassa, mutta syömiset on jotenkuten pysynyt samoissa uomissa.

Eilen tulikin meilläkin 2kk täyteen, ja on jo alkanut vähän näyttämään haluja seurusteluunkin. Ei haluaisi millään olla makuuasennossa kun on hereillä, vaan pystyssä täytyisi olla! On enempi ääntäkin alkanut pitämään, enimmäksee kuitenkin vaan sellaisia "eeeeh" "äääh" ääniä... ei naura vielä ääneen, vaikka välillä on näyttänyt että ei kaukana ois sekään... musta tuntuu, että oon itse välillä niin naurettavan näköinen, että hän haluis nauraa mua... :D

Ulkoilemaan tästä nyt seuraavaksi...

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Nukahtaminen käy meillä helposti, yleensä nukahtaa jo rinnalle ja siitä vaan siirto sänkyyn. Tai jos on vielä vaipan vaihto se eka ja sitten vaan pinnikseen pötköttään muutaman kerran saattaa tutin pulauttaa ja sitä kyselee ja nukahtaa. Päivällä saattaa nukkua kolmekin tuntia päikkäreitä mutta jos jostain syystä yli väsyy niin on kyllä tosi kiukkuinen ja lepyttely vaatii aikansa saati syöttäminen..huoh..Onneksi ei ole päivittäistä.

Saunassa ei olla käyty. Tosin on kylvetetty niin että saunan ovi on ollut avoinna että olisi lämpimämpää. Nykyään on kylvetty keittiönpöydän päällä, siinä on enemmän tilaa ja valoisampaa ja tyttö tykkää katsella keittiön lamppua ja sille porista samalla =) Suihkussa on myös käyty pesulla ja se on kanssa ollut mieluista puuhaa.

Suosituksia itkuhälyttimeen?Se vielä puuttuu.. Oon miettinyt jos hankkisin cobran radiopuhelimet? Nyt näyttäis olevan tarjouksessa 39,90 ja mitä nyt olen googlannut niin ilmeisesti vox ominaisuus on riittävä itkuhälytin käyttöön?

Ihanaa kun on perjantai. Tykkään viikonlopuista kun mies on vuorotöissä viikot niin vloppuna on mukava hoitaa tyttöä yhdessä ja itsekin saa tehdä kotitöitä yms kun isi viihdyttää ja hoitaa vauvaa.

Mukavaa ja Aurinkoista Viikonloppua=)
 
uimisesta mä ajattelin kyllä tänä kesänä viedä pojan järveen jos vesi vaan tarpeeksi lämpöistä. Eihän sitä lasta sinne tarvi sukelluttaa,ajattelin käydä vaan kastautumassa. Uskon että jos on kova hellekesä niin lapsi on innnoissaan tästä.

nukahtaminen käy aika helposti. Ottaa minitirsat vielä ysin maissa jotka kestää max.puoli tuntia ja sitten vika imetys ja sänkyyn. Odottelen myöskin että Lenni vaipuu syvää uneen ja sitten kannan vasta sänkyyn.

saunaa meillä ei ole joten sinne ei olla menossa. Sukulaisilla käydään sitten ja viimeistään mökillä.

ulkomaille voisin lähteä vaikka heti jos olis varaa. me ei olla koskaan oltu missään,ei lasten eikä miehen kanssa kahdestaan. ei edes laivalla :( Sanoinkin että nyt heinäkuussa voitas mennä edes sinne päiväristeilylle,ei nyt luulis niin paljon maksavan.

suihkussa käyn lennin kanssa niin että aluksi otan hänet syliin ns.imetysasentoon ja kellutellaan siinä lämpimässä vedessä ja sitten joko mies tulee hakemaan pojan tai lasken hänet kylpytukeen ammeen pohjalle. meillä siis amme suihkun yhteydeyssä. Siinä lenni sitten killittelee sen aikaa kun peseydyn :)

Eilen tosiaan käytiin vähän harjottelemassa tota pyöräilyä. Esikoinen siirtyi siis 12 tuumaisesta 16 tuumaiseen ja keskimmäinen kolmipyöräsestä 12 tuumaiseen. Esikoiselle laitettiin vaan yksi apupyörä. Meillä on lähipiirissä tyyliin kaikki lapset oppineet polkemaan ilman apupyöriä ennen kuin täyttävät 5v:whistle: Eihän se lapsen vika tietysti ole vaan meidän aikusiten kun ei olla menty harjottelee. Keskimmäinen ei osaa edes perusalkeita polkemisesta:ashamed: Eilenkään ei ollut järin kiinnostunut. Esikoisella meni ihan hyvin ja meni jopa muutama metri niinkin että apupyörä oli ilmassa :) Meillä on keskimmäisellä se tanko,esikoisella ei. Mutta hrjotusta,harjotusta :) Ja pitkää pinnaa :D

Meillä on huomenna miehen veljen ylioppilasjuhlat. Tilasin itselleni aivan ihanat Ed Hardyn kiilakorkosandaalit ja nyt odottelen niitö kuin kuuta nousevaa että saisin ne huomiseksi jalkaan :)

Meillä on Lennillä ollut vielä nuhaa,onneksi on keittosuolaliuos auttanut nenän tukkoisuuten mutta silmät eivät vieläkään ole kunnolla parantuneet!!:O Ollaan siis kaksi kuuria saatu silmätulehdukseen ja vieläkin rähmii ja punoittaa :O Tätä on nyt kestänyt melkein kolme viikkoa :O Ens viikolla menen takaisin lekuriin jos ei ala viikonloppun helppaa.

Nyt lähden ostamaan hiusväriä :)

-Naurukohtaus ja lenni 3,5kk-
 
Heips vaan!
Jos vielä/taas mahdun mukaan niin tulisin =) Siksi sanon taas mukaan, että kirjoittelin odotusaikana melkein puoleenväliin raskautta, kunnes henkilökohtaisista syistä lopetin "kuin seinään" ja siirryin taustailijaksi. Oikeassa elämässä tuli jotain, jonka vuoksi koin ettei olekaan niin kivaa jakaa arjestaan netissä. Nyt siis uudella nimimerkillä, jos vielä mahtuu mukaan! Arki on kyllä edelleen aika vauhdikasta, kiitos ison perheen, mutta jos silloin tällöin ehtisi päivittelemään meidänkin kuulumisia =)
Meillä siis on alkukuusta syntynyt neitonen. Muutamaa päivää ennen laskettua aikaa syntyi iso tyttö, 4040g ja 51cm. Tyttö syntyi syöksyllä, ekasta supistuksesta meni tarkalleen kaksi tuntia syntymään, säännöllisistä supistuksista vain 40minuuttia. Ehdin nipinnapin sairaalaan, käytännössä konttasin ovelta salia kohti =D Sieltä käytävältä mut poimittiin kun pidättelin vauvaa tulemasta ja suoraan ponnistamaan. Onneksi kaikki meni hyvin, ja onneksi ei ikinä enään! Lapsiluku on nyt täynnä =)
Vauva-arki sujuu mallikkaasti, tyttönen on iloinen ja tomera. Viikko sitten oppi kääntymään selältä mahalleen, ja sitä nyt sit renkataan. Mahaltaan ei kuitenkaan pääse pois, joten raivo on kova aina kun väsyy mahallaan oloon. Muutenkin tyttö on ollut nopeasti sellainen "ison vauvan" oloinen, kaksiviikkoisena tuli ekat vastavuoroiset hymyt, kuukauden iässä kantoi jo päätään täysin ja jutusteli. Hekotellutkin on jo aika kauan. Kätöset on löytyyneet, niitä imeksitään, ihastellaan ja pikkasen koitetaan tarttua esineisiin.
Tyytyväinen tyttö, ja täysimetyksellä mennään, kasvaa älytöntä vauhtia niin ei ole tarvetta lisämaidolle eikä kiinteille.
Sellasia näin pikaisesti meidän elosta =)

Ulkomaille ollaan lähössä tuossa kuukauden päästä, tyttö täyttää sillon 4kk. Lento on lyhyt, kestää noin tunnin joten sen uskon menevän "vaikka päällään seisten" Kaupunkiloma kyseessä, ja oikeestaan jännittää vaan ero isommista lapsista, sniif. Muiden kanssa ollaan käyty ekat reissut noin vuoden iässä.

Nukahtaminen
Vauva nukahtaa yöunille tuossa ysin maissa. Nukahtaa mun viereen sohvalle. Mahdollisimman vähän koitan puuttua itse nukahtamiseen, joskus pidän kättä päällä jos kovin levoton on. Siksi nukutan tähän, koska isompi sisarus nukkuu meidän makkarissa, ja en halua hänen untaan häiritä,kun menee reippaasti aiemmin nukkumaan. Tästä sitten kannan tytön nukkuvana sänkyyn. Herää yöllä syömään sitten noin kahden maissa, ja uudestaan 5-6 maissa. Lukuunottamatta tiheän imun kausia, jolloin syö parin tunnin välein läpi vuorokauden. Mä oon tällanen rento äiskä tän asian suhteen, en ota stressiä sen kummemmin siitä mihin vauva nukahtaa. Niin sitä on oppinut löysään narua tän pahnanpohjimmaisen kanssa ;) Ja loppujen lopuksi kaikkien lasten kanssa on eri kehitysvaiheet ja asiat vain loksahtaneet kohilleen, kun aika on ollut kypsä. En siis pohdi sen kummemmin, miten tämä vaikeuttaa tulevaisuuden nukahtamista.

Uiminen ei aiota uida tänä kesänä, ellei sitten osteta jotain minimini allasta ja siinä polskita pihalla =)

Pesuista vauva kylpee kerran viikossa, päivittäin pestään käsiä, kaulaa, kasvoja ja peppua.

Kakkamisesta Meillä on tämmöinen pihi kakkaaja, alusta asti on suoli käynnistellyt tosi hitaasti, pääsääntösesti kakkaa kerran 7-10 päivään =D Nyt on tullut vähän useammin, ja toivoisin sen olevan merkki siitä, että suolen toiminta säännöllistyisi. Vauvalla on muuten mielettömästi kauhean hajuista ilmaa masussa, mutta ei pahemmin itke, vaan päästelee pihalle. Alkuun stressasin kauheesti ku ei kakannut, mutta sitten luin jostain (joku sairaala?) sivuilta, että rintamaitolapselta tulee kakkaa 10 kertaa päivässä tai kerran 10 päivässä ja kaikkia variaatioita siltä väliltä. Ja koska laps kasvaa koko ajan, niin huolta ei pitäisi olla =)

Vaan nyt nukkumaan, sellaisia tarinoita tällä kertaa !
 
Heipähei! Kävin aikanaan pyörähtämässä sekä odotusketjussa, että sittemmin täällä, ja nyt taidan kaivautua taustalta esiin taas. Ketjun henki vaikuttaa nyt kivalta. Ja ketju aktiiviselta! Sama täälläkin, että paljon on vertaistukea matkan varrella saatu, vaikka kirjoitellut en olekaan.

Nukahtaminen sujuu suhteellisen helposti, välillä jopa yllättävän äkkiä. Illalla tyttö syö ja kitisee sylissä (ja ehdottomasti liikkuvassa sylissä), kunnes jossain vaiheessa itku muuttuu erilaiseksi, ja loppuu siihen, kun tyttö lasketaan hereillä pinnikseen. Sinne sitten nukahtaa tavallisesti itse ja heti. Öisin kyllä heräillään syömään suunnilleen kolmen tunnin välein, välillä vedellään pidempiä pätkiä ja välillä lyhempiä. Tämä siis öisin nukahtamisesta. Päivisin nukahtaminen tuntuu pienelle olevan vaikeaa. Vaunut ei erityisemmin miellytä, ei paikallaan varsinkaan, mutta ei suuresti liikkeessäkään. Eikä päiväunia todellakaan vedellä kuin 15min-1h kerrallaan, ja se tuntikin saadaan kasaan tavallisesti vain liikkuvissa vaunuissa - jos saadaan. Kerran tyttö tosin on nukkunut huikeat vajaat kolme tuntia kantorepussa. Bileet!

Matkustamisesta täällä oli juteltu myös. Ensimmäinen lentomatka tehtiin jo noin viiden viikon vanhana. Ensimmäinen piiitkä automatka jo sitäkin aiemmin, molemmat sujui hyvin. Tuossa vähän vajaan 4kk:n ikäisenä on tiedossa ulkomaanreissu parin tunnin lentomatkan taakse. Toivottavasti sujuu sekin kaikkien osapuolien kannalta kivuttomasti. Ja siihenpä liittyen haluaisinkin ehdottomasti kuulla, jos jollakulla on suosituksia hyvistä (ja sopuhintaisista) matkarattaista! Siis sellaisista, jotka saa makuuasentoon, että käyvät aivan pienillekin, mutta jotka toisaalta kestäisivät satunnaisessa käytössä sitten pidempäänkin. Jos jollain on vinkkiä antaa, olisi myös kiva kuulla millaisessa käytössä ko. rattaat on vinkkaajalla itsellään hyvin palvelleet.
 
Moikka!

Täällä onkin leppoisa meno ja uusia kirjoittajiakin! Kiva juttu!!

Cobria voin minäkin suositella!! Toistamiseen käytössä ja hyvin ovat palvelleet, eikä hintakaan päätä huimaa!

Kylvyssä meilläkin käydään mutta pitäisi vissiin opettaa suihkuun. Esikko pelkää suihkua mutta tosin nykyään koko peseytyminen on haasteellista!

Kiinteyttävät kengät kuulostaisi kokeilun arvoiselta... Jos niitä saisi täältäkin tuollaisella tarjouksella!!!

Lentomatka... Jos mahdollista lentäisin kaikista mieluiten lasten kanssa yöllä... Lomareissussa kamalinta oli juuri se lentomatka, ainakin 1.5 vuotiaan kanssa! Seuraavaksi mukana on alta 1-vuotias ja melkein 3-vuotias niin katsotaan miten sitten menee!!! Matkarattaat meillä on nämä Babypoint Mark 3 foto 1 - Heureka.cz ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Käytössä ollut sekä matkalla, että ihan muutenkin. Menee nukkuma-asentoon ja oli n. 130 euron luokkaa. Laatu on musta parempi kuin hinta antaisi ymmärtää!
 
Wautsiwau!! Onpas upeaa, että tänne on uskoltautunut näin paljon mukaan uusia palstailijoita! :cool:
Hienoa, että moni on pistänyt merkille palstan selvästi parantuneen ilmapiirin ja vapautuneemman tunnelman, mitä täällä ei juuri aiemmin ole ollutkaan! :)
Toivon todella, että meno jatkuisi samaan malliin mitä tämä nyt on tässä lähipäivinä ollutkin eikä kellään olisi tarvetta sitä muuttamaan alkaa... :whistle:
Lämpöisesti toivotan tervetulleeksi kaikki uudet mukaan! :flower: Hieno palsta tästäkin on kovaa vauhtia tulemassa. :)

Kaana pistäs joo sellaset lenkkarit tulemaan... :D Tarvitsisin todella ryhdin parannusta, vatsalihaksia ja kiinteytystä persauksiin ja reisiin. Voisin pitää niitä jatkuvasti jalassa niin ehkäpä kerkeisin vielä ihteni rantakuntoon saada. ;) :whistle: Tai sit vaan yritän liikkua ahkerammin.
Harmi kyllä kun ne ei ole täällä alennuksessa, ehdottomasti sellaiset ostaisin vaikkei niiden kiinteyttävää vaikutusta huomaisikaan. Tosi hyviltä vaikuttavat ja jo pelkästään se että ryhti paranee on tosi iso juttu! Ainakin mulle, joka alan olemaan tuon imetyksen myötä ihan kasassa ja kumarassa...
Kerrot sit Kaana kun oikein niillä treenaat että kuinka ne autto. Jos ovat super hyvät niin ostan sellaset vaikka sit täydellä hinnalla. :D

Apupyörät meilläkin ois tarkoitus alkaa opettaan keskimmäiselle ajoa ilman apupyöriä. Ikää on keskimmäisellä 4v5kk. On kyllä niin arka kaveri kaikkeen tuollaiseen, että oma haasteensa on jo saada pyörän selkään istumaan ilman niitä appareita saati sit että yrittäisi polkea. :whistle:

Matkustelu me ei olla mihinkään matkustelemassa nyt vähään aikaan.
Aiempien lapsien kohdalla automatkailut on sujunut tosi hyvin, ilman ongelmia. Samoin risteilyt ym,. matkat.
Ulkomaanmatkoista (jos siis Ruotsia ja Tallinnaa) ei lasketa ei mulla ole kokemusta.

Täyimetyksellä menevät? Kuinka hyvin teillä kelpaa isä hoitamaan? Meillä kun tuntuu, että äiti on ainoa oikea hoitaja ja syli, siis vauvan mielestä. Mies hoitaa vauvaa tosi hyvin, mutta minussa on se kaikki "ruuantuoksu" jne. niin tuntuu tosiaan, että vauva sitten ei kelpuuttais oikein muita kuin minut hoitajakseen.

Saunaan mennään suositusten mukaan eli 1 vuotiaana.

Nukahtamisesta yöunile nukahtaa sitteriin josta sitten siirretään omaan sänkyynsä. Päivällä nukahtaa vaunuihin, sitteriin tai kantoliinaan.
Ihme kyllä että tosi harvoin nukahtaa rinnalle. Kaksi ekaa lasta taas kun ei nukahtanut juuri muuta kuin rinnalle... Niin ne lapset on erillaisia! :)

Nyt nukkuun, kevätjuhlat kutsuu aamulla. :wave:
 
Huh niin innostuin lukeen teidän juttuja (mukavaa kun on tullut paljon juttua!) ja muutenkin surffaileen, että nyt pikaisesti vaan kommentoin tuohon uimiseen että mulle sanottiin neuvolassa, että ilman vauvauintia voi mennä ihan 3kk tai 5 kg saavutettua uimaan. Niitä sukellusjuttuja ei saa tehdä mitä vauvauinnissa tehdään, mutta veteen voi mennä vauvan kanssa lillumaan. Jos vauva on herkkä veden lämpötilan suhteen niin kotona kylpyveden lämpötilaa kannattaa pikkuhiljaa alentaa jolloin vauva tottuu hieman viileämpään veteen, toki jos on mahdollista niin kannattaa valita mahdollisimman lämmin allas tai kylpylä ja jos on oikeen tarkka niin tietysti heti aamusta on paras mennä kun vesi on puhtaampaa kuin myöhemmin kun porukkaa on ollut altaassa paljon.

Missä Cobrat on tarjouksessa? Kirjoittelen lisää huomenna!

Ja oikeen lämpimästi kaikille nyt mukaan tuleville tervetuloa :wave: Huippu juttu, että palsta on vilkastunut!

Lisään vielä Tiitulipiituli jos sun on helppo löytää yleensäkin kengät ja koko on aika vakio niin mää tottakai voin ne sulle käydä ostaan ja postittaa, ei ne sittenkään vielä paljon tule maksamaan. Laita mulle yksäriä jos haluat näin. Mulla ainakin on yleensä 37-38 koko hyvä ja ei hirveen kapeat kengät käy, vaan oikeastaan hyvin normaalin malliset niin mulle sopi täydellisesti koko 38 siitä iShape mallista.
 
Viimeksi muokattu:
Uusille tervetuloa mukaan :) Kiva että täällä on nyt näin aktiivista kirjottelua ja ainaskin toistaiseks tuntuis olevan hyvä meininki.

Uimisesta: Jostain luin just tänään, oliskohan ollut uusin Vauva-lehti, et vauvan jalkoja ainakin voi uittaa järvessäkin... Täytyypä yrittää ettiä se juttu. Sukelluttaa ei saa järvessä, koska vauva voi niellä vettä. Meidän esikoinen kävi järvessä eka kerran n.8kk vanhana. Ja meidän omassa pihassa olevassa altaassa uitiin sillon eka kesänä melkein joka ilta, eikä vesi kyllä ollu ku max. 23-24 astetta.

Nyt aattelin vauvaa totuttaa polskutteluun ensin ammeessa ja sit kahluualtaassa. Siinä voi pitää ulkonakin :) JA voipi olla että järvessäkin käydään, kun tuo meidän esikoinen on sellanen että saattaa olla siellä tuntitolkulla. Vauvauintiin me ei päästä, kun tuolla aikasemmin jo mainitsinkin, että syksyn ryhmä on jo täys :( Käydään sit omin nokkinemme hallissa...

Cobrat on kuulemma itkareina hyvät, serkku kehui kovasti. Meillä on vaan ihan tuollaset perus-Phillipsit, kun saatiin ne esikon kummeilta lainaan. Hyvin on pelittäny nuokin. Tosin yks päivä jo luulin et ovat hajonneet ku ei toiminu. Sit huomasin et ilmeisesti esikoinen oli kääntäny toiselle kanavalle.

Kaana: Just sitä kiinteyttävää vaikutusta mä mietin. No täytyy varmaan Prismassa käydä kokeileen noita seuraavalla kerralla...

Matkarattaat on meillä Gracon oliskohan Miraget... Ostin käytettynä serkun perheeltä, niillä ollu kahdella lapsella. Hyvin ovat meillä vielä pelittäneet. Nää on sellaset maailmaa nähneet rattaat, kun on olleet entisessä perheessä matkoilla mukana ja kertaalleen käyneet Teneriffalla yksinäänkin (tai kaverina oli turvakaukalo). Serkku perheineen oli menossa siskonsa luo San Franciscoon käymään ja rattaat & kaukalo meni sit eri paikkaan :D Saivat lentoyhtiöltä uudet, joten mä sain sit halvalla nuo...


Jep... Kai tästä on nukkumaan lähdettävä. Menee nää illat vähän liian myöhään kun oon nyt käyny iltaisin yksin lenkillä. Saan nautiskella kesäillasta ja hyvästä musiikista ihan rauhassa (ja miljoonien itikoiden seurasta :rolleyes:) . Tänäänkin lähdin vasta puol 11 aikaan... Tuo meidän esikoinen sillon vielä huuteli sängystään, ei suostu oikein menemään nukkumaan :( Vauvakin oli kyllä hereillä sillon, mut mies oli just laittamassa yöunille sitä... On muuten aika ihanaa kävellä tuolla kesäillassa yksinään peltojen keskellä. Tänään oli kyllä seurana kaverin muutama lehmä pätkän matkaa :D

-JennyA-
 
Meillä on jotkut Carenan matkarattaat, jotka ovat kömpelöt käyttää, eivätkä edes mene täysin makuulle. Siksipä ajattelinkin viedä ne äidilleni Ouluun. :D

Vauva nukahtaa usein syliin, mutta parit kolmet "nukuta mut sänkyyn" -huudot hän ottaa päivässä. Silloin pitää menne kyljelleen imettämään, ja usein riittää sängyn sijaan sohva.

Vaunuissa makuullaan vauva ei viihtyisi enää ollenkaan. Kunhan saadaan joko niska kantamaan tai kunnon reppu lainaan pohjoisesta, niin voin kanniskellakin poikaa. Rintarepussa hän viihtyisi ja isojen vauvojen sidonnassa liinassakin, mutta ne ovat epäergonomisia vielä...

Kertokaa, mitä pitää ottaa huomioon lentäessä? En ole koskaan lentänyt ja miehenikin on lentänyt vain yksin. Olemme tekemässä 1,5 viikon päästä ihan vain tunnin kotimaanlennon. Esikoinen (1 v. 9 kk) ei syö tuttia, minulla on krooninen korvatulehdus ja vauvan imetysaika ei satu lennon ajaksi. Miten saamme korvat pysymään kunnossa? Riittääkö istuinvyö sylilastenkin ylle, vai miten he pysyvät turvallisesti paikoillaan nousun/laskun ajan? Ottaako lähtö yhtä paljon vatsasta kuin joku kamala huvipuistohärveli?
 

Yhteistyössä