Maalismussukat - syntyneet

vauvan itku mä kestän itkua todella hyvin. Olen jotenkin ´kylmä´sen suhteen etten todellakaan ole heti heijaamassa jos vauva itkee. En tietenkään tarkoita että annan lapsen huuta pää punaisena tuntitolkulla mutta esim.ei meillä autoa pysäyteytä jos vauva huutaa takapenkillä,ei ainakaan ihan heti. Jos olisi pidempi matka esim.mökille meno niin sitten kyllä mutta ei noilla perusmatkoilla. Ei se vauva kuitenkaan itkuunsa kuole:rolleyes: Sama on isommilla lapsilla joilla useimmin se itku on jotain ihan turhanpäivästä narinaa niin mua ei hetkauta pätkääkään,eri asia jos itkee ´aiheesta´.

vauva huutaa vaunuissa mulla esikoinen teki samaa ja se oli kamalaa :( Nostin myös vauvan pois vaunuista mutta loppumatkasta ei kyllä tullut sitten yhtään mitään kun kannoin vauvaa toisella ja työnsin vaunuja toisella kädellä kun ei suostunut enää takaisin makuulteen. Juoksin sitten huutavan vauvan kanssa äkkiä kotiin:cool:

Aivan ihania lapsosia kaikilla:heart: Voisin itsekkin laittaa kuhan jaksan :)

Puhuiko joku täällä jokin aika sitten harkitsevansa seisomalautaa lapselle? Vai olikohan se joku toinen pino?:confused: Enivei,minulla olisi myynnissä uutta vastaava Brion seisomalauta. Oli meillä Hauckin vaunuissa joten käy myös muihin kuin pelkästään Brioihin. Voi ottaa yhteyttä vaikka yksärillä jos on tarvetta :)

Nyt menen laittautumaan,kohta on 3kk neuvola,tulee monta rokotusta:rolleyes:

-NAurukohtaus ja Lenni tänään tasan 3kk-
 
tiinelli katopa auton ohjekirjasta: airbagin saattaa saada kytkettyy pois päältä :) meil toinen auto on sellai et siitä ei saa, mut toisesta saa sen pois.

kaukalo etupenkillä todellakin siinä se on hyvä, jo on kuskissa vikaa jos ei älyä ajaessa toimia oikein...
 
Vaunuissa huutaminen mä reakoin itkuun herkästi, liiankin. Heti laittamassa tuttia, silittelen, juttelen. Otan syliin, jopa antanut tissiä lenkillä. Ilman apua. En minä poikaa siellä huvikseni huudata. Juttelen, laitan ikkunat auki, et olis katseltavaa ja vaunuleluja, koetan korjata asentoo, vähentää peittoja, mut mikään ei auta, vaikka olen yrittänyt. Tissin tai sylin jälkeen saattaa olla 10 minuuttia hiljaa ja aloittaa uudestaan. Peirujumppaakin olemme tehneet, mut siitäkin hetkellinen apu. Mut hei, ei poika joka lenkillä huuda, vaan sillon tällön. Sillon körötellään nopeeta kotio. Huuteleehan hän kotonakin yhteen putkeen iltasin melkein paria tuntia, vaikka miehen kanssa teemme mitä. Tärkeintä on reakoida itkuun, vaikka poika ei itkua lopetakkaan. Jos antaa vaan itkeä, niin hyljätyksihän poika itsensä kokee. Ei se sylikään aina rauhoita, vai rauhoittuuko teidän vauvat aina heti syliin päästyään? meillä saatetaan kantaa koko ilta pikkusta sylissä, ilman näkyvää vastetta, jokin sit aina laukasee, et poika rauhoittuu ja joka kerta eri asia. Joskus pieru, röyhtäsy, tutti kelpaakin yhtäkkiä tai tissi, asennon vaihto, lattialle laitto. Älkää luulko, etten ole yrittänyt saada poikaa rauhalliseksi.

turvakaukalo Mulla on takapenkillä ja olen pysähtynyt linkka pysäkille jos tarvetta. Useimmiten automatkat menee kylläkin pojan nukkuessa.

raha 500 pitäs pärjätä tämä kuukausi ja vuokrakin on jo enemmän. Oliha tiedossa et rahallisesti tiukkaa tulee oleen alussa, mut helpottaa jonkin verran kun päästäään muuttaan. Mies sano eilen napakasti, et vois sieltä kaupasta ostaa niitä joissa päiväys lähellä, kun saa - 30%. Nyt kun olen tuolla gluteenittomalla, niin ruokalaskut nousseet.


juustokakku on jääkaapissa hyytymässä ja huomenna sit vielä siivoilis, ennen kuin vieraat tulee. Toivotaan et suostuvat kummiksi.
Miehen kanssa suunniteltiin eilen, miten onnistus mun ja pojan raksalla olo paremmin. olis kiva itekin päästä sinne jotain tekemään, nyt kun saa jo nostella ja huseerata.
Meillä on tänään toka vika kerta kerhoa, ihan tulee ikävä näitä kerhotapaamisia. Kiva kun kaikilla esikoinen ja saman ikäsiä. Hyvää vertaistukea. Syksyllä ajattelin jatkaa perhetuvalla käymistä.
Käyttekö te perhetuvilla?

Eilen ilta oli luksusta. Poika nukkui klo 15-18, ihan vartin verta saatto olla välillä hereillä ja illan oli hyvän tuulinen, ei valitellut myöskään mahahaansa. Auttasko dietti vai uni??? klo 21 tietämillä oli kärttyinne, mut mentiin taas kaikki porikalla nukkuun, ja poika rauhoittui heti kun valot sammu, unen tulo kestikin kauemmin.
Laitamme pojan meidän keskelle ja on se jännä, kun hän aina kääntyy minuun päin ja pikku hiljaa ryömii ihan kiinni iholle. Ihana pikku mussukka.

Mut nyt viimeset kotihommat ennen lähtöä

sane
 
sane meillä auttaa noi unet iltoihin, eilen vauva heräs vaunuista vasta 20.30 ja olikin sitte hereillä klo 22.30 asti ja ihan tyytyväisenä.

Kaukalo etupenkille tahtoisin! Meillähän vauva ei syö tuttia ollenkaan(oon kyllä yrittänyt opettaa) niin vauvaa rauhoittaa mun näkeminen ja ääni ja kosketus. Mä en yhtään pelkää kolaria sen etupenkillä olemisen suhteen. Jos alkais kolareita pelkäämään, ei kannattais ajaa ollenkaan lapset kyydissä. Mies sanoi ettei tuosta autosta saa kytkettyä airbagia pois, pitäis ostaa jotkut palat erikseen sitä varten :confused:. Kun esikoinen syntyi 8 vuotta sitten, kaukalo oli automaattisesti edessä, voi niitä kulta-aikoja =).

Tukiverkko ja ystävät, onko teillä hyvä tukiverkko ja läheisiä ystäviä?
Mulla ei sinänsä ole äitiä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Äiti on psyykkisesti niin sairas ja alkoholisoitunut ettei äidistä ole apua tai tukea lasten suhteen. Kaksi veljeä mulla on, molemmat rakkaita, toisesta tuleekin tytön kummi. Vanhemmalla veljellä ollut myös päihteiden kanssa ongelmia ja sekoillut kaikenlaista, silti yksi rakkaimmista ihmisistä mulle. Mun "perhe" koostuu erittäin läheisistä kavereista. Kun mun ystävät tulee meille, ne keittää itse kahvia, syö yms. Ja se on musta ihana juttu, että ne ihmiset, ketkä on tärkeitä, tulee tänne kuin kotiinsa. Siitä mä pidän.
Esim. viime lauantaina, rakas kaveri oli mun seurana meillä. Makoiltiin meidän sängyllä kun imetin/nukutin vauvaa ja katottiin läppäriltä kaikkee tyttöjen juttuja =). Anoppi on oikeestaan se läheisin tuki vauvan suhteen (miehen jälkeen), samoin ex-anoppi, kai mä oon äidin puutteesta johtuen kiintynty anoppeihini sitten normaalia enemmän.

Perhetuvat en käy. Ei mulla riittäis aika. Sitten kun tämä on jo kolmas lapsi niin enää sen vertaistuen saaminen ei ole niin tärkeää kuin silloin ekan kohdalla. Ja lähes kaikilla kavereilla on lapsia niin heidän kanssaan sit jutellaan jos joku mieltä painaa.
 
tiinelli ja raha-asiat kuinkahan on mahdollista että tässäkin me kaksi toimitaan aivan samoin :D mulla kans mies saa käteen kahden viikon välein palkkaa sen mitä minä en ees kuukaudessa saa ... et sen rahat kyllä riittää, mut mä kans tiukkana itselleni että en siltä pyydä. Laskuja makselen mitä voin ja ostan lapsille vaatteita, yleensä kirppareilta. Mies kyllä vie mua vaatekauppaan ja kierrellään aina ensin naisten osastoja, et olisko siellä mulle mitään, välillä tekee sit niin et jos mä löydän jonku kivan ni se sanoo et noni, mä maksan :D ja sillä on pirun hyvä vaatemaku jo itsensä suhteen...

kaukalo etupenkillä hiukan napakalta näyttää toi mun aiempi kommentti tähän asiaan, nukuin päiväunet tossa välillä, ja tolla hetkellä kun kirjotin niin vauva kitisi toisessa kädessä... mutta siis edessä ehdottomasti mä pitänyt oon aina. Ihan on itsestä kiinni jos ei osaa tuttia vauvan suuhun laittaa ajamatta pöpelikköön :D kun se ratti kuitenkin kääntyy ja kaasultakin VOI höllätä siksi aikaa... mut tietysti joillekin se voi olla niin vaikeeta että sitten on vaan pakko höseltää auton ratissa eikä seurauksilta voi välttyä. En pysähdy kaupunki-ajossa jos vauva itkee hiukan. Matka kotiin on niin lyhyt. Tietysti jos se huuto on jotain erilaista kuin pieni kitinä-itku- "haluan täältä pois"- niin siinä tapauksessa ei oo suurikaan vaiva stoppaa ja kurkata mikä vaivaa. Hattukin voi olla silmille tippunut ja se ärsyttää ;) Etupenkillä on ihan yhtä vaarallista kuin kuskin takana tai hantin takana. ja tosiaan, jos kolarin pelossa lastaan kuljettaa niin ei kyllä voi sängystäkään aamuisin nousta, sitähän saattaa vaikka sattua jotakin.... vauva sylissä voi kotonakin kompastua johonkin, ja mitä silloin tapahtuu???? Oma tilannenopeus, rauhalliisuus, ajokokemus ja ajotaidot on mun mielestä avain- asiassa. Ite en yleensä edes vastaa puhelimeen ajaessa, isolla tiellä jos oon niin himmaan vauhtia reippaasti, ellei takaa tule autoja. Jos se on mies, vastaan, jos joku muu, en vastaa. Turvallisesti kotiin on motto :) keskustassa en kans yleensä vastaa. jos niin kiire on vastata ni saatan vastata ja sanoo et ajan, joten katotaa kohta kun pääsen parkkiin. Ei oo vaikeeta, ja liikenteessä on oltava järkevä, sieltä kun voi joku pirskatin mopo-auto pörheltää kuolleesta kulmasta eteen ja mälli voi tulla vaikka kuinka ite keskittyiskin ajamiseen...

perhe-kerhoissa no en kyl jaksa ja ehdi, mä nään kavereita useesti, lapsettomia ja lapsellisia...

tukiverkkovanhemmat asuu liki viiden tunnin ajomatkan päässä, mutta vaikka ei usein nähdä niin puhelimessa saatetaan äidin kanssa olla päivittäin. Arvokas juttu on nää dna:n hyvät liittymäpaketit :D
Appivanhemmat asuu 20 kilsan päässä, ja ystäviä on muutama läheinen, joille omasta olostaan tulee purettua. kavereita on sitten myös, näitä diipa-daapa-hengailu-kavereita.... mut tukiverkosta tärkein on mies ja pari kaveria. lopun on kuin puun juuristo, varsin erilaisia kavereita, toisia näkee harvoin toisia vielä harvemmin :D elämäntilanteet kaikilla erilaiset.

raha ja ruokakauppa mä ostan aina ale-ruokaa jos niitä vaan on, säästää tosi hyvin. lidlissä vallankin saattaa käyttöpäiväyskin olla vasta parin viikon päästä, joten edes vanhaa se ei ole. alennukset on muutenkin hyödyllistä käyttää, saattaa edullisesti saada ison satsin jotain. yritän käydä kerralla ostamassa enemmän kaikkee, koiranruokaakin ison säkin kerralla ettei vähän väliä pieniä tarvii... tulee edullisemmaksi näin.

itkevä vauva no meillä ajoittain iltaan osunut huutoa, ilmavaivoja on kovasti. mut en mä henno vauvaa vaunuissa silloin pitää kun se kurkku suorana kiljuu... ennemmin sylissä, vatsallaan tai jotenkin muuten mikä milloinkin auttaa. ei se heti syliin päästyään hiljene tietenkään mutta mun mielestä sillä on vain sylissä turvallinen olo. en mä tiedä mut jos mä olin pienenä kipeä, niin vain äidin lähellä oli hyvä... mut jos hei itsellä on pinna ihan soikeena, niin turha melkeen syliin ottaakaan, vauva vaistoaa otteista sen ettei äiti/isä jaksa. ja noihin tilanteisiin tarviis kyllä hakea apua että jaksaa.... tai vinkkejä jaksamiseen... meillä miehellä on ihana tapa rauhoitella vauvaa: se puhelee rauhallisesti matalalla äänellään, heijaa ja kävelee huoneesta toiseen hiljakseen, hakee lelua katseltavaksi, silittelee ja on todella hellä :heart: ihana... niitä kahta on sit kiva katsellakin :)

leivottu isot satsit sämpylöitä ja pullaa, nyt vois tonne ulos sit painua :)
 
Heippistä!

Ihania vauvoja täällä mammoilla, tombatarellakin niin iloisennäköinen veitikka! =)

Oon flowerin kanssa samaa mieltä, että parasta aikaa vietetään, kun vauvat niin paljon kehittyy tässä iässä. Miltein joka viikko havaitsee itsekin jotain uutta.

Kaukalo etupenkille: itse en varmaan laittais. Meillä on aina ollut takapenkillä ja vauvan pienen itkun vuoksi tuskin lyhyellä matkalla edes pysähtyisin, tietenkin sitten jos ihan lohduttomaksi vetää. Oon kanssa kuullut, että vaarallisin paikka autossa ois tuo hantin paikka, en sit tiedä onko mut oon kanssa kuullut. Tietenkin kuskin täytyy olla valppaana muutenkin ajaessa, mut tuohan se siihen viereen häiriöö kun joutuu katseensa tiestä siirtämään. Heh, mua lähinnä liikenteessä pelottaa muut kuljettajat :D

Vauvan itku: reagoin kyllä aika pian, jos on siis ihan oikeeta itkua... pientä "ininää" voin vaunuissa kuunnella, mut yleensä "teen töitä" siihen asti että vauva rauhoittuis...

tukiverkko: on mulla todella hyvä tässä lähellä, aina saa apua ja lapsenlikkoja. Varsinkin miehen vanhemmat on kyllä oikeen unelmia, toiv. joskus osaan itsekin olla noin ihana, kun mulla on lapsenlapsia.

raha: joo omat menee lähinnä just ruokaan ja lasten ylimääräisiin menoihin. Mieheltä kyllä voin pyytää rahaa, yhdessähän tässä tätä pyöritetään.

perhekerhot: no en kyllä hirveesti käy. Muuten tulee käytyä muskarissa ja muissa menoissa, sekä sitten muuten nähtyä tuttuja.

Meilläkin vauva on noin viikon "huutanut" illalla juuri ennen kun nukahtaa... oon ihmetellyt mitä se oikeen "kitisee", mut voiskos se jo unta vastaan tapella. Sitten kun nukahtaa, niin nukkuu kyllä edelleen tosi hyvän pätkän, joten ei nyt luultavasti ainakaan mikään muukaan häntä vaivaa...

Nyt taas kaivataan...

Mindi83
 
Tuota turvakaukaloasiaa kommentoin nyt pikaisesti... Kaukaloa ei sais laittaa etupenkille vaikka se airbag on kytketty pois päältä. Se kun saattaa laueta silti.

Meillä vauva matkustaa edessä, kun ei turvatyynyä ole. Sit kun siirtyy isompaan istuimeen, niin menee taakse...

Käytiin tyttöjen kanssa tänään vähän heppailemassa, seurakunnan perhekerhon kans retkellä. Mut kirjottelen enemmän ku saan vauvan unille tästä sylistä :)
 
Mun piti kysyä teiltä että onko kukaan jo käynyt vapaalla?
Mitä ikinä se kullekin tarkoittaa, syömässä, terassilla tms.
Jos joku on käynyt, kuinka on mennyt jos vauva jäänyt hoitoon?

Mun tekis mieli joku päivä ottaa pieni happihyppy ja käydä jossain...
 
Meillä oli tänään 2kk neuvola, vauva painaa 6020g ja on 57,5cm pitkä. Syntymäpaino on 2880g ja pituus 48cm joten hyvin on kasvanut. Rota-rokotteen sai myös.

Meillä alkaa myös käydä perhetyöntekijä, tulee eka kertaa maanantaina klo 9-12 ja saan tehdä sillon mitä haluan, taidan nukkua. Kerroin neuvolassa mun väsymyksestä. Ei tässä muuten ongelmaa mut kun ei saa nukuttua niin se vaikuttaa kaikkeen. Ihanaa kun apua saa kun sitä tarvii!! Tosi mukavan oloinen nainen mulle soitti sosiaalitoimistosta. Mä oon välillä niin puolikuollut väsymyksestä. Tänään huimasi tosi pahasti, meinasin kaatua vauva sylissä. Tää on niin kuin ennaltaehkäisevää perhetyötä, yritetään kai estää etten masennu tai pimahda.

Vapaalla käynnistä..Voiko se tarkoittaa vaikka kaupassa käyntiä? Vauva on monesti ollut tunnin pari hoidossa ja hyvin menee. Kerran kävin (syntymäpäivänä) ulkona syömässä kaverin kanssa.

Lukeminen on ihanaa. Mä toivon että lapsikin oppisi tulevaisuudessa saamaan lukemisesta iloa. Se kehittää kielellistä kehitystä kaiken ikäisillä ja rikastuttaa mielikuvitusta ja musta on ihan mahtavaa uppoutua kirjojen maailmaan ja se on paljon parempaa kuin leffojen tuijottelu. Se on mun mielestä rikkaus kun pystyy uppoutumaan kirjojen tarinoihin. Itse olen aina lukenut paljon ja en tiiä parempaa kun mennä sohvan nurkkaan hyvän kirjan kans :D

Vauvan kehitys. Päätä kannattelee tosi hyvin, nostaa itteään jo käsivarsienkin varaan ja joskus vahingossa kellahtaa selälleen jos on mahallaan. Nyrkit pikkuhiljaa on löytänyt tiensä suuhun. Paljon katselee ja ihmettelee, juttelee ja hymyilee :)
 
Viimeksi muokattu:
Kans samoilla linjoilla, et omalla ajotyylillä vaikuttaa paljon kolari alttiuteen.
Kun kaukalo takapenkillä, niin voi hommata pelin, et peruutus peilistä näkee mikä vialla, esim tutti tippunut tai pipo silmillä.

tukiverkko, on ja hyvä, sekä lähellä. Kavereidenja ja äidin kanssa puhun päivittäin. Anopille 3 km ja porukoille sekä siskolle 10 km. Miehen siskokin asustaa lähellä.

perhetupa. täällä ainakin järjestää päiväretkiä ja vuoden vanhan voi viedä hoitoon kerran viikossa. Siksi kiinnostaa. tämä kerho kokoontuu vaan 8 kertaa ja loppuu sitten. Kerho yhteistyötä neuvolan kanssa.

vauvan itku, ei se pää punasena lenkillä huuda., sellasta kukaan kuuntele
Mites saatte vauvanne nukkuun? nyt nukku 15-15.30
imetin vaihdoin vaipan ja lähettiin lenkille, nukku 16.30-17. Sen jälkeen heijasin vielä lisää, ainakun silmät meni kiinni ponkas ittensä takas hereille. lopulta luovutin sitkeän yrityksen jälkeen.Syötiin, kylvettiin ja hierontaa. Sit nukku sylissä puoli tuntia ja söi lisää ja nyt huutaa taas kurkku suorana. tutti, tissi ja syli ei auta.

Äitin vuoro taas yrittää
 
tiinelli mä oon jo sairaalasta kotiutumisen jälkeen ottanu ekat vapaat ;) käynyt kaupassa tai koiran kanssa lenkillä tai muuta sellaista menoa, et mies on ollut vauvan kanssa kotona ja mä saanut mennä :) oikeestaan mihinkään terassille tai baareihin SILLÄ tavalla VAPAALLE ei ees ole kaipuu. mulle riittä kun saan jotain tässä arjessa ekstraa.
Nää on menny suhteellisen hyvin, välillä on vauva nukkunut, välillä taas huutanut tunnin suoraa huutoa putkeen :D siinä on miehellä ollut hermo koetuksella, mutta hienosti on pärjänneet. tietty kun mä en kerta imetä niin mulla on se tietty vapaus ollu alusta saakka, kun ei ole niin riippuvainen minusta tuo pieni ihminen :)
Kesällä ois toiveena et miehen vanhemmat vaikka ottais vauvan yhdeksi yöksi. Tosin mä olisin vielä sitä mieltä et he tulis hoitamaan meille. On jo iso asia sinällään et äiti ja isä ei olekaan hoitamassa, saati et sitten ois vieras sänkykin mihin käydä nukkumaan... no, saa nähdä mitä siitä sitten ikinä ees tulee.
Mutta kyllä jo kaupassa käynti on ihanaa, vallankin jos pääsee ihan yksin, ettei ole noi isommat edes mukana. Tai mun henkireikä on saada tehdä pihahommia kenenkään häiritsemättä ja aivan yksin. Tosin paljon ollaan miehen kanssa yhdessä niitä tekemässä, mutta ei me silloinkaan koko aika puhuta, eikä kylki kyljessä kyhnytetä vaan toinen saattaa olla toisella puolella pihaa ja toinen toisella puolella omiaan tekemässä :)

vauvan rytmi meni eilen sit taas aivan niinkuin ei pitäis :D koitin saada päiväunet toimimaan ja mitä, ei hän vaan nukkunu :D ei kyllä kitissytkään, välillä viihtyi tosi kauan sitterissä leluille kiljumassa, sit oltiin sylissä ja välillä siivoiltiin... koko päivän nukkumiset noin tunti-puoltoista.... pelkäsin jo kauhulla et mitä se sit meinaa, kauheeta huutokonserttia illaks sit vai, no, nukahti ennen yhdeksää, hiukan itkien mutta johtui itkut siitä kun ajattelin et sen tarttis vielä syödä ;) no uskoin muutaman kerran jälkeen kun pulloa tarjosin et okei, ota tutti sitten :)
Havahduin 5:30 pienen tuhinaan ja oikein säikähdin kun tajusin ettei se olekaan herännyt yön aikana syömään ollenkaan !!!!! mahtavaa, siis sehän nukkui 8,5 tuntia putkeen :D :D :D sit veti silmät kiinni 100 milliä ja takas nukkumaan :) ja tuolla nukkuu vieläkin.......
Eli aika samoin sitten kun tää mun toinen lapsista aikoinaan, nukkui just ja just sen tunnin päikkärit mut veti sitten kunnon yöunia :)

LD onpa hienoa että otat avun vastaan :) kaikki ei nimittäin jääräpäisyydessään ota... ja toi on tosi hienoa!!!! Ja ihana juttu että kaupungilta sellanen järjestyy, unta sä varmaan eniten tarviitkin aluks, ajatella ...oon iloinen sun puolesta!! Ymmärsitkö ite sitä ihmistä kotiisi pyytää vai neuvolastako ne älysi? hienoo kyllä, voi että , voi sanoo jo valmiiks et öitä :D

meillä kans nyrkkiä hamuillaan välillä :)

vauvan hampaiden tulo hei oikeesti, eihän alle kolmekuinen vielä ala tehdä!!!!!????????
Tää on alkanu kuolaamaan viikon sisään VALTAVASTI, paita saatta olla kauluksesta ihan märkäkin...Kieltä tunkee paljon myös ulos, ja kun tuttipullon laittaa suuhun ja jos se osuukin ensin ikeneen, niin jo alkaa huuto... Siis kertokaas nyt voiko muka johtua jo hampaiden tulosta. Eilen vauvan näki mun tuttava, jolla jo kaikki lapset aikuisia, niin sanoi että sun vauvahan tekee jo hampaita... aijaaaa :) puolen vuoden iässä alkoi kakkosella tulla, ja esikoisella kans vasta myöhemmin.... Mut kaverin vauva tässä lähiaikoina saanut hampaita, ekat jo liki nelikuisena... et kai se sit mahdollista on...

uus päivä, uudet kujeet :) ihana juttu et koulut loppuu pian , lapsetkin pääsee lomalle ja äiti kans näistä aamupala-touhuista näin aikaisin :D mukavaa uutta päivää :)
 
LD mahtava juttu että saat apua! Toivon sulle makoisia unia sitten kun vauvalla hoitaja :).

Hampaiden tulo kyllä niitä voi tulla minkä ikäiselle tahansa, mun kaverin vauvalla oli yksi hammas suussa syntyessään. Ei kai ne hampitkaan kello kädessä tule. Mun aiemmille lapsille on hampaat tullu vasta puolen vuoden paikkeilla, saas nähdä miten tälle.

Vapaasta niin minä en ole käynyt edes kaupassa yksin. Tosin meillä on aika pitkä matka keskustaan täältä. Olen mä tallissa ollut puolikin tuntia niin että vauva jäänyt hereille sisälle isälleen ja hyvin mennyt. Mun tekis vaan mieli käydä joku viikonloppu ajelemassa kavereiden kanssa. Pitäis varmaan laittaa vauva nukkumaan ensin kun tissille nukahtaa, tai sitten alkaa harjoittelemaan pullolle nukahtamista. Meidän pullosyöminen on vaan vaihtelevaa, jos vauva on oikein nälkäinen niin huolii maitoa pullosta, muuten valuttaa maidon suupielestä pihalle ja irvistää. Mä en kanssa kovin helpolla antais vauvaa hoitoon pois kotoa ainakaan ja mielelläni niin että isänsä hoitaa kun vauva on vielä näin pieni. Myöhemmin kyllä saa anoppi yöksikin mutta ehkä vasta sitten vuoden iän jälkeen.

Koululaisilla alkaa loma pian, jee mä kanssa odotan sitä, ei tartte aamupala/vaatteiden etsimisrumbaa sitten pitkään aikaan. Mies aloittaa ensi viikolla pitämään loput isyyslomasta eli 2 viikkoa, ihanaa!! Sit miehellä jää kesäloman pitäminen myöhemmälle.

Meillä vauva on alkanut syömään 2 kertaa yössä, eilen nukahti klo 21, söi kolmelta ja taas kuudelta.

Mulla on tänään jälkitarkastus, en vieläkään tiedä minkä ihmeen ehkäisyn haluan...

tiinelli ja typy tänään 7 viikkoa :heart:
 
Vapaalla olo ihan alussa, siis vauvan syntymästä viikko, kävin yksitäni lenkillä päivittäin. Nyt olen käynyt yksin kaupassa ja haahuillit hyllyjen välistä. Kavereiden kans olen käynyt syömässä ja menen taas huomenna. sit käynyt ystävääni katsomassa sairaalassa, parturissa. Sellasia parin tunnin reissuja. Hyvin on poika isänsä kanssa pärjännyt. Toi raksa rajoittaa, kun mies ei voi olla usein vahtina, kun pitää rakentaakin.

HampaatJotkut voi alkaa oireeleen jo kuukatta ennen kun puhkeavat.

LD Hienoa kun saat apua, auttaa jaksamiseen. iso poika sinulla. meillä oli 2 kk neuvolassa vain 5610g aj 60,2 cm

FA Kuulostaa ihanalta yöltä. Tuollaisia lisää

Meillä on yöt menneet pitkään yhdellä syötöllä. Viime yönä syönti 3.30. 21.30 nukahti ja noustiin aamulla 645. Eli ihan mukavan pituinen yö. Tosin vielä öissä paljon vaihtelua ja kolmen kuuakuden tiheän imun kautta odotellessa. Eilen illalla väsymys huutoa oli n tunnin verta. Ilma vaivat on kyllä helpottaneet ruokavalio muutoksesta, mut puklailua ollut enenmän. Tänä aamuna jo kolmas body menossa, kun oli niin märkiä, ettei voinut jättää.

Siskoni tulee tänään perheineen viettä nimppareita, joten pitäs kakku viimestellä ja siivota hieman, mut olis unikin.

Ostin eilen kantoliinan. Onko teillä kokemuksia?? Mä mietin tilanteita missä voisin käyttää. Täällä kotona kun poika viihtyy hyvin lattialla. Kauppa reissuilla ja lenkillä vois olla hyvä. Täytyy nyt vaan opetella käyttään.

Nyt hommiin..

sane ja Eero
 
Heips! :)

Onpas tullut niin paljon taas tekstiä :) et varmaan tosi suureen osaan unohtuu kommentit laittaa, mut jotain kuulumisia täältäkin.

Mä oon kunnolla alkanut oikeestaan nyt vasta nauttiin täst vauva-ajasta. Ihan ekat viikot oli sitä kanniskeluu ja itkuu, mut nyt kun jo seuraa ja seurustelee ja jne. jne. niin :heart: Oon ihan rakastunu :D

Eli kehitys tosiaan on huimaa. Mut meillä toi pään kannattelu on kyl viel hakuses. Eikä toiviookaan et käsillään mitään kannattelis.. Maanantaina oltiin neuvolassa ja siellä laittovat mahalleen, ni neiti nostaa vaan takapuoltaan ylös ja naama pöytää vasten ähistää. Se oli kertakaikkiaan niin säälittävää ja huvittavaa, et kaikki vaan ruvettiin nauraan (siel oli myös opiskelija mukana). :D Mut sanoivat vaan, et tarvis ruveta mahallaankin pitään, et tottuis ja just niskan lihakset kehittyis ja kädetkin kuulemma löytyis nopeemmin. Kyl hän tos rinnan pääl päätään nostaa, mut lattial toivotonta. Oon nyt pienii pätkii pitäny sit lattial mahallaan, mut ei sitä kovin montaa minuuttii voi pitää, ku hermothan hänel siin asennos menee ;) Toi istumaan pönkeminen, ni oon kans esikon vauvakirjaan kirjottanu et on kans 2kk iäst alkanu "pönkeen itseään istuun", mitä se liike sit ikinä tarkottaakin, mut tää ei tee kyl mitään sen tapastakaan.. Jos jotain näin pienestä voi päätellä, ni luulen et liikkeelle lähetään meillä vast "ihan viimesten joukossa". =) Mut nautin kyl tosi paljon siitä, et ku asetan vauvan johkin, ni tiedän et se siitä löytyy myös sillon ku hetken pääst tuun takas! =) Nää on varmaan näitä toisen/useamman lapsen iloja; ei enää oota niin paljon et lähtee liikenteeseen.

Kokoa meillä siis oli muuten 5060g ja 56cm, neiti neuvolassa tasan 2kk.

Vapaalle en varmaan ihan hetkeen oo viel menos, siis sillä tavalla ihan viihteelle. Yhden kerran nyt oon käyny viime viikolla yksin kaupas, hakees ristiäistarjoiluja (mitkä oli muuten nyt viime sunnuntaina), mut en siitäkään valitettavast osannu nauttii.. Kauheel kiireel koitin äkkii juosta kaupas, ku olin ihan varma et neiti tääl huutaa, mut ihan rauhas nukkus ku tulin takas :p

Jääkiekkoa katsottiin meilläkin koko perhe! Vauvat varmaan tykkää siitä kontrastista valkosen taustan ja pelaajien suhteen. Lähipiirin vauvat on kans kaikki tykänny =)

Nyrkkejä syödään meilläkin oikeen urakalla ja laskuun ja jäätävällä maiskutuksella :D Kuolataan kans melko vuolaasti, kuuluu ilmesesti jotenkin tähän ikään toi kuolaaminen.

Kaukalon etupenkille meinaan laittaa minäkin, kun just sain "uuden" auton, josta isukki oli sit airbagin ottanu pois päältä. Ihanaa kun saa hänet siihen viereen! Meilläkin esikko oli vallan etupenkillä ja musta se oli vaan huomattavasti helpompaa.

Nyt taidan mennä valmisteleen tän päivän ruokaa, mut mukavaa päivää kaikille!! ja ihanaa et nyt taas luvattu lämpenevää pikku hiljaa!! =)
 
kaukalo etupenkillä en ole ikinä laittanut enkä ikinä laita. Airbag voi laueta vaikka olisi kytketty pois päältäkin,mun tietääkseni se on turvallisuuskysymys että laukee vaikka olisi pois kytkettykkin. Tosin meillähän nyt on kolme lasta eli kolme istuinta takana ja minä ja mies edessä mutta vaikka mieskin matkustanu joskus pojan kanssa kaksin niin ei kuuna päivänä laittais etupenkille istuinta. Mutta tässäkin tietysti kukin tyylillään:whistle:

vapaalla niin no mulle vapaata olis se että menisin esim.kavereiden kanssa baariin/syömään tai miehen kanssa leffaantms. mutta ei vielä ole moista tullut tehtyä. Kaupassa olen käynyt yksin ja koulussahan mä olen kaksi iltaa viikossa mutten niinkään laske sitä vapaaksi se on kuitenkin opiskelua. Ensi lauantaiksi kaveri pyysi terassille,pitää kattoa josko lähtis. Meillä tytöt lähtee miehen isän kanssa Haminaan joten sinällään on lapsivapaata koko viikobloppu kun ei ole kuin Lenni kotona :)

3kk neuvola oli eilen ja mitat oli 6375g ja 61cm. Syntyessä 3440g ja 49cm eli hyvin kasvaa rintamaidolla :) Yhteensä kolme rokotusta tuli,kaksi pistettävää sekä yksi suuhun. Illalla olikin sitten kuumeinen poika :( Suppoa mies oli laittanut kun olin koulussa ja yöllä oli ihan tulikuuma mutten sitten laittanut enää kun edellinen oli vielä vaikuttamassa. Aamulla oli myös vielä lämmin.

Me lähdetäänkin tästä kohta lääkäriin,on lennillä tuo silmätulehdus nyt päällä,silmät ihan punaset.

Vaihdatteko yöllä vaippaa? Mä en ole tehnyt sitä enää pitkään aikaan. Silloin alussa vaihdoin useinkin kun oli pissat tai kakat tulleet läpi mutta muuten en koskaan. Virkistyy poika liikaa mielestä joten näin olen toiminut :)

Jaaha nyt sitten vähän meikkailee kun tosiaan kohta lääkäriin,oli todella kylmä sää,ihan syksyinen tuntu kun vein tytöt kahdeksan jälkeen hoitoon,hyi!!

-Naurukohtaus ja kipeä Lennipoika 3kk 1pvä-
 
heippa vaan...

on ne nyrkit meilläki aina suussa. jatkuvasti saa olla pois ottamas. ja ääneen on alettu nauraa :) ja päätä kannattelee tosi hyvin jo. rotan sai viikko sitte,ei pahemmin mitään mahaoireita yms ollu. annoin kuitenki varuiksi cuplatonia. paska vain oli limaista ja haisee tosi pahalle :x

mulla se kaukalo on etupenkillä. mulla iso maasturi ja takapenkki ei olis hyvä paikka pitää. näin ei tarvii koko ajan olla peilistä kuikkimassa.

vapaalla mikä se on?!?!?!

kasvu mulla vissiin kunnon kermamaitoo. 7 viikon lääkärintarkastukses neiti paino 5675g ja 56,5 cm pitkä. edellisen kerran mitat kuukauden ikäisenä oli 4890g ja 53,9cm. ihan hyvin kolmessa viikossa...

vaipat yöllä en oo vaihtanu ellei aivan pakko. ei se pyllykkä meillä oo menny rikki vaik siel pieru onki ollu. mulle keskolassaki sanottiin,ettei tarvii yöllä vaihella...

ON suru valtava, täs vaan yrittää pitää pään kylmänä ja ajatukset poissa. mullahan meinas maidon tuloki lopahtaa,mut ONNEKSI nousi uudelleen... mulle tarjottiin jo uutta heppaa,mut en aio kyl ottaa :(

meirän neiti täyttää muuten huomenna 2kk. pitäsköhän ihan kaakkua harkita :whistle: no ny se tuolla heräilee...
 
katso liitettä 12805

heissulivei kaikille pitkästä aikaa.
Eilen oli pojan 2kk tarkastus ja painoa oli kertynyt 4990g(syntymäpaino 2820g) ja pituus oli 57cm..nopeasti ne perkules kasvaa. Jessellä oli ristiäiset viikonloppuna ja pikkuveljen hautajaiset olivat 16.4. Nyt kun juhlat ja muut velvoitteet on hoidettu,on aika keskittyä arkeen.
Imetyksestä ei ole tietoa vieläkään kun silloin synnytyksen jälkeen 6 pvän päästä jouduin uudestaan sairaalaan verenvuodon takia, nukutettiin ja kaavittiin. Oli sektiossa jättäneet jotain isompiakin juttuja kohtuun, muuurr:kieh:
Ihan kuin en olisi vielä saanut kokea ihan tarpeeksi synnytyksen yhteydessä. Sunnuntaina alkoi pikkusen tulemaan maitoa, olin aivan innoissani mutta siihen pariin tippaan se sitten jäi..tissit ovat kuin mitkäkin nahkapussit, eihän poika saa edes imettyä niistä kunnolla.:LOL:
 
kr1sse mukava kuulla susta ja onpas sulla iloisen näköinen vauva, oikea hymypoika :heart:.

Jälkitarkastuksessa käyty.
hb, verenpaine, pissa ok.
Paino 67kg :ashamed:, kilo tullut takaisin...
En tiennytkään että nykyään lääkärillä on erikseen kone, millä testataan lantionpohjalihaksia :O.
Kuulemma ne hyvässä kunnossa mulla.
Ehkäisyä en saanut, kun vaihtoehtona oli ainoastaan minipillerit imetyksen takia. Niitä en huolinut.
Kova numero tehtiin imetyksestä, kehuttiin ihan överisti. Lääkäri sanoi vielä että nykyäidit imettää korkeintaan viikon-kaksi, sanoi sen vähän kummaan äänen sävyyn... Ei ihme jos niille ketkä eivät imetä, tulee epäonnistunut olo neuvolan toimesta. Minäkään kun en ole aiemmin imettämisestä pitänyt, poikia imetin ekaa alle puoli vuotta ja tokaa 6 viikkoa (takaisinvirtaus vauva). Nyt tämä imetys vaan jotenki menee päivästä toiseen, en erityisesti nauti siitä mutta en vihaakaan ja helppoa toisaalta kun on eväät mukana.
 
Voi että olen melkein kateellinen Tiinelli sulle kun oikein testattu lantionpohjalihakset! Mulla oli niin mitään sanomaton jälkitarkastus että :kieh: Kaiken huipuksi lääkäri määräsi mulle lääkekuurin jonka tuoteselosteen kotona luin ja siinä sanotaan, ettei lääkettä tule käyttää imetyksen aikana!!! Lääkäri tasan tiesi mun imettävän kun siitä keskusteltiin. Soitin lääkärille ja hän sanoi, ettei mun tarvitse lääkekuuria käyttää jos ei ole oireita, johon sanoin, että eihän mulla ollut mitään oireita edellisenäkään päivänä kun hän kuurin mulle määräsi. Lääke on siis emättimen bakteeritasapainoon tms. HITTO mua ärsytti kun se vielä sanoi, että lääkkeestä saatava hyöty voi olla suurempi kuin aiheutuva mahdollinen haitta ja sen vuoksi sitä kieltoa ei niin tarvitse noudattaa. Joo no mää en aio lääkettä käyttää jossa mainitaan niin. Kuitenkaan en edes ajatellut lähteä kyseenalaistaan kun lääkäri mulle lääkkeen määrää ettenkö sitä apteekista hakisi ja käyttäisi. Tottakai jos lääkäri niin määrää. Mielessä kävi, että kenen vastuu ja kuka korvaa sen. Entä jos raha olisi niin tiukassa, että lääkkeen osto olisi pois vaikkapa perheen ruoasta tms. Sellainenkin on mahdollista. Ja jos näin olisi niin kuka lähes 20 euroa maksavan lääkkeen korvaisi?! Perkele. Anteeksi tilitys :ashamed:

No niin nyt kokoan itseni ja kysynkin onko teillä tietoa onko K-vitamiini sopivaa imetyksen kannalta? En tosin löydä tietoa etteikö olisi, mutta nyt tulin vähän tarkemmaksi, yllättäen... Mulla on raskaus ja imetys Multi-vita tms. monivitamiini, jossa ei ole kalsiumia ja sitä kuulemma tarvisin enemmän kuin maitotuotteista saan, joten ostin eri purkissa kalsiumin ja siinä on lisäksi D- ja K-vitamiinit.

Vapaalla olin tosiaan perjantaina sen pari tuntia kun olin työpaikan iltamissa syömässä. Melkein harmitti kun ei se niin kivaa ollutkaan kuin olin toivonut. En koe, että olisin mitenkään ollut vapaan tarpeessa, mutta tulipahan käytyä. Enemmän odotan kun menen hierojalle perjantaita. En muutenkaan tunne tällä hetkellä tarvetta ilman vauvaa saada aikaa. Toki käyn yksin kaupassa yms. mutta sellaista irtiottoa arjesta en kaipaa. Iltaa voi istua iisisti kavereiden kanssa vaikkapa meilläkin, kuten lauantaina euroviisuja "katsottiin". Kyllä kesällä aion terassilla käydä kerran tai pari.

Perjantain vapaalla oloni aikana vauva oli siis hyvässä hoidossa. Aika sattui olemaan juuri sama mikä ollaan yleensä kotona tiiviisti lähekkäin ja usein vauva on tissillä silloin. Meidän vauva itkee todella vähän, joinain päivinä tai yleensä ei ollenkaan, joinain hetken. Mutta kuinkas ollakaan... Hoidossa vauva oli itkenyt lähes koko ajan :whistle: Hoitaja oli yrittänyt tarjota tuttia, josta vauva oli oikein suuttunut. Korviketta pullosta oli mennyt, mutta itku jatkunut. Oikein mikään ei auttanut. Kun tulin hakemaan vauvaa, otin hänet syliin ja aloin imettää niin vauva oikein huokaisi syvään kun taisi olla niin helpottunut. Kyllä meitä vähän nauratti hoitajan kanssa :D

Kaukalo on etupenkillä jos menen omalla autolla ja jos miehen autolla niin sitten takapenkillä. Itse tykkään kun vauva on vieressä, koska juuri autossa saattaa tulla pieni itku ennen nukahtamista. Mikäli airbag on kytketty pois päältä niin ei se kyllä tasan tarkkaan voi sitten kolaritilanteessa laueta! Tästä kyllä laittaisin pääni pantiksi. Sehän kytketään pois päältä juuri siksi, ettei se laukea.

Nyrkit suussa ranteita myöten on välillä meilläkin. Annan imeä vielä tässä vaiheessa ihan huoletta.
 
krisse kiva että jaksoit tulla kertomaan kuulumisia :) kamalaa ollut varmasti, surra toisen menetystä samalla kun iloita toisen elämästä... ei ole helppoa varmaan ja tunteet vaihtelevia varmaan olleet. mutta elämä jatkuu ja hienosti oot jaksanut kun tännekin poikkeemaan tulit :) ja aivan ihana poika tuossa kuvassa :heart:

DINDEI MISSÄ IHMEESSÄ SE ON????? ois niin kiva kuulla mitä niiden arkeen kuuluu?? ei ole tainnut ehtiä edes lukemaan tänne, harmi, kun niin alusta asti porukassa oli....

tiinelli oho, no mä oisin kyl halunnut kans tietää lantionlihasten voiman,,, ei täällä ole sellasia mutta terkkari sanoi että fysioterapiassa on... hyvä että ees jossain... mut miten niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kun pillerit? onhan niitä: laastari, sit se rengas, kapseli, ja sit tietty kierukka... mut vaikuttaakos noihinkin imetys... hmmm.. näin kun ite ei imetä niin vinkkejä satelee vaan mikä niistä paikkansa pitää :D hahah

kaana tohon vaivaan kuten hiivaankin esimerkiks, nopein ja helpoin apu on BULGARIAN JOGURTTI. kyllä vain.... sisä vaan illalla ennen nukkumaan menoa sisuksiin niin tasoittaa oloa kummasti, vaikka oireita ei olisikaan. Sisätutkimuksessa saattaa näkyä jotain mikä kertoo tilanteen ja sit sulla saattaakin oireita tulla yhtäkkiä. siihen menee sit hetki ennenku lääkekuuri tehoaa. ja vallankin jos imettää ni ei sit saa käyttää. mut tunge sinne jogurttia niin ei muuten tarvii lääkkeitä :) ja auttaa... oon kokeillu monesti :) yhden pahan limakalvotulehduksen aikaan kävin lääkärissä vuosia sitten ja lääkärin vinkistä kokeilin tota. ja monet kerrat senkin jälkeen :)

kaukalo etupenkille niin, jos se on kytketty se turvatyyny pois päältä,. niin mulle kans on sanottu että voi eteen silti laittaa. omassa autossa en sitä pois saa joten vauva on takana, ja miehen autossa edessä. jotenkin uskon että vauvalle luo turvaa se että näkee äidin olevan lähellä :)

kiireinen päivä edessä, palataan :)
 
kr1sse :wave: Oon uusi täällä, joten en sen tarkemmin sun tarinaa tiedä, mutta ilmeisesti teillä ei mikään helpoin alku oo ollu, tai pahin mitä äiti voi kokea, joten voimia ja jaksamisia! Mutta onneksi sentään noin suloinen pikkumies tuomassa iloa päiviin :heart:

Ehkäisystä: kyllähän kierukan sais vaikka imettää? Hormonikierukkaa ainakin mulle tarjosivat. Mut muuten tosiaan aika vähissä nää ehkäsymuodot.. En kans huolinu kumpiakaan, minipillereitä/kierukkaa, joten se on sit kondomin kans pelaamista niin kauan ku imetän.
Jostain luin, et nykyään pitäs jälkitarkastuksessa testata noi lantionpohjanlihakset, mutta ei tosiaan mullakaan sitä tehty..

Vaippaa en vaihda yöllä. Sillon esikon aikana sanottiin, ettei mitään hoitotoimenpiteitä yöllä, et vauva oppis et sillon nukutaan, ja sitä oon nyt sit toteuttanu tämänkin kanssa.

tombatar :hug: kyl nää elukatkin vaan niin tavattoman rakkaiksi tulee..

Mukavaa päivää kaikille!
 
vaipan vaihto yöllä kuka vaihtaa???? en minä ainakaa. jos kakannut niin siinä tapauksessa sitten. mutta sen teen melkeinpä ilman valoja. yösyötöt myös niin et aivan pimeää muualla, keittiön viinikaappiin tuikkasen valot niin riittää. Jos pissat tulleet läpi (kahtena kertana tosin) niin silloin vaihdetaan kuiviin. vauvalle en juttele oikeestaan mitään, hyssyttelen ja laittelen vaan takas sänkyyn. meillä makuuhuoneessa vielä pimennysverhot, on siis tooooosi pimeää. illallakin nukahtaa tosi helposti nykyään. rutiinit samat, ja huomasin eilen illalla ettei samanlaista huutoa olekaan, kun aloittaa iltatoimet puolta tuntia normaalia aiemmin: vartin yli kahdeksan vaipan vaihtoon ja yövaatteet päälle. sitten mennään vauva mun sylissä laittaan makkarista verhot ales. tykkään rutiinit tässäkin pitää, et joka ilta toistuu ne samat asiat mistä pieni tunnistaa että nyt alkaa yö :)


viime yö nukahti puol 9 jälkeen, heräsi puoli viideltä syömään. nukahti ja heräsi seitsemän jälkeen. nyt aamu-unilla taas :)
eli kuta kuinkin se rytmi mikä vallalla enimmäkseen.

kierukka joissain paikkakunnilla sen vissiin saa ilmaiseksi ? tääl en tiiä, tosin en kyllä halunnut sen takia että sen voi antaa olla jopa sen viisi vuotta. ja jos tässä vielä sen yhden lapsen saisi niin ei tosiaan haluta viiden vuoden päähän, mähän olisin sitten jo melkee 40... auts.... :D ja jos ottais vaikka pariks vuodeks ni en tiiä...enkä oikeen halua mitää kapinetta sisuksiin jätettäväks... jotenki vieroksun sitäkin ajatusta...

jaaha, pian tulee ystävä oman vaavinsa kanssa kahville, olis keittiö vielä siistittävä ennen sitä :) vaihteeks sataa...höh mut onneks loppuviikkoon on luvattu lämpenevää :)
 
Heips!

Sataa sataa ropisee... Toivottavasti viikonloppuna nyt saadaan luvattua lämpöä. Eilenkin kiva aurinkoinen päivä, mut ihan älytön tuuli. Tänään näyttää siltä, ettei ulos viitsi lähteä edes kääntymään.

LD: kiva, kun teillä pelaa noi palvelut siellä hyvin. Taisit olla sä, kun sait ultrankin joka neuvola kerta.

Kr1ssestä oli kanssa kiva kuulla!

Vauvalla oli eilen sitten 6vk neuvola. Hyvin oli kasvanut, 4900g (4000) ja 56,2cm (53,5). Hän sai rokotteen (tuo suunkautta annettava), ihmeen kiukkunen oli illalla, mietin että aiheuttikohan tuo jotain vatsanväänteitä lisää... nyt ei kyllä vauvan vatsa ole taaskaan toiminut 3päivään. Lääkäri katsoi, kaikki muu oli ok, mutta oikee lonkka napsahti, että sitä nyt sitten kolmen viikon päästä uudelleen näyttämään. Jos e siihen mennessä oo hävinnyt, niin sitten lähetettä eteenpäin. Lohduttavaa on, että meillä vihdoin HYMYILLÄÄN! :) Ihanaa! Neuvolasta sai myös tuollaisen bodyn vauvalle, jonka olin jo saanut lahjaksi ennemmin.. no nyt mulla on niitä kaksi.

Multa katottiin sitten kanssa, paino 57kg, eli sitä oli sitten jäänyt. RR ja hemppa tosi hyvät. Mieliala oli kanssa ihan hyvä, ei paljon pisteitä. Mulla onkin tuo varsinainen lääkärintarkastus sitten vasta kuun lopussa. Toivottavasti saan kanssa perusteellisen jälkitarkastuksen, kuten Tiinellikin! Paikkakunnittain/lääkäreissä taitaa olla aika paljon eroja...

Vaipan vaihto: tasan kerran oon yöllä vaihtanut, ja sekin oli niinkuin viiminen vaihtoehto mikä vois olla vialla, kun vauva huuteli pää punaisena joskus ihan muutama päivä sairaalasta kotiuduttuamme. Jotenkin mulla on semmonen olo, että vaippaansa se ihan viimitteeksi "valittaa", jos ei sitten ihan täynnä kakkaa ole...

Ehkäsy: juu ei vieläkään tietoa...

Kaukalosta vielä, että varmaan jos on raju kolaritilanne, niin sitten se voi hyvinkin laueta sieltä, kun meneehän niissä joskus koko auto lyttyyn, et en yhtään ihmettelis, jos ei joku "nappi" sen jälkeen pelais. Netistä varmaan löytyy "oikeaa" tietoa tuosta...

Jepjep, nyt ruuanlaittoon..

Mindi83
 

Yhteistyössä