<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Hauska tuo Mamma-miian tarina ensimmäiseen synnytykseen lähdöstä :LOL: Tai ei varmaan silloin naurata kun toinen meinaa alkaa keittämään aamukahvia ja haluaa vielä työmaankin kautta kurvata kun itsellä supistaa... Hauska nähdä miten tuo oma mies sitten tosipaikan tullen käyttäytyy. Voisin kuvitella, että pitää niin kiirettä lähdön kanssa, että toivottavasti ei unohda minua matkasta :D Toisaalta taas saattaisi juuri alkaa keskittyä kaikkeen epäolennaiseen kuten sängyn petaukseen jne jos menee paniikkiin...
 
me6
Tässäpä tarkempi tarina viimeisestä kahdesta viikosta.

Raskausmyrkytykseni eteni rajusti, turvotusta tuli 2kg/päivässä, paineet olivat koholla, munuaiset lakkasivat toimimasta ja kertynyt neste tihkui keuhkoihini ja verenkiertoon, jolloin hengittäminen kävi vaikeaksi, joten perjantaina 1.2 päätettiin purkaa raskaus. Meille syntyi kiireellisellä sektiolla kuvankaunis prinsessa rv. 32+5 1.2 klo 12.12 2250gr (lipsahti aikaisemmin 50 gr pienempi paino, sen verran olin sekaisin kun mies painon kertoi), 46,5 cm. Tyttö oli Lastenklinikan teholla ensimmäiset 4,5 päivää. Hänellä oli syntymän jälkeen runsas turvotus ja nestettä keuhkoissa ihan niin kuin äidilläkin. Ylipaine, keuhkoja vahvistava lääkitys ja lisähappi auttoivat onneksi nopeasti tytön kuntoon ja hän siirtyi Naistenklinikan valvontayksikköön. Siellä parissa päivässä pääsi eroon lisähapesta ja keuhkoja jumpattiin ja imettiin limaa, jolloin happisaturaatiot saatiin pysymään hyvällä tasolla. Nestettä oli tytölle kertynyt niin paljon, että paino laski 12 % (keskosilla painonpudotus normaalia 7 %:iin asti)

Itse jouduin leikkauksen jälkeen kolmeksi päiväksi tehostettuun valvontaan ensiksi heräämöön ja sitten synnytyssaliin, jossa minua voitiin tarkkailla ympäri vuorokauden ja aloittaa suonensisäiset lääkitykset. Sunnuntai-iltana pääsin osastolle, mutta raskausmyrkytys eteni vielä rajusti keskiviikkoon asti. Minulle jouduttiin aloittamaan verenpainelääkitys ja sain useamman kerran munuaisten toimimattomuuteen nesteenpoistolääkitystä. Onneksi tauti alkoi keskiviikkoiltana hellittämään ja perjantaina kotiuduin. Yhteensä tammikuun alusta alkaen 4 viikkoa sairaalassa, tosin kahdessa jaksossa ensin 2 viikkoa sitten viikon avopotilaan kotona, niin että kävin osastolla kontrollissa ja jälleen 2 viikkoa sairaalassa. Pakko sanoa etten toivo tätä tauti kenellekään! Kolme kertaa kokeneena ja tämä oli pahin kaikista, kun kummankin terveys alkoi olla vaarassa.

Prinsessa siirrettiin perjantaina Jorviin kasvamaan missinmittoihin. Tällä hetkellä puretaan keuhkoja vahvistavaa lääkitystä, samoin lämpöpatjan (vesipatja) lasketaan varovaisesti ja koitetaan päästä siihen, että prinsessan oma lämpö riittäisi ilman lisälämpöä. Muuten on ollut tiistaista asti täysin minun maidoillani 8 x 45 ml/ vuorokaudessa. Parin päivän ajan neiti on saanut opetella juomaan pari kertaa päivässä tuttipullosta maitoa, muuten kaikki maito menee nenämahaletkulla. Tämä siksi ettei pieni väsähdä liikaa. Tänään söi kummallakin kerralla puolet pullosta ja loput letkutettiin. Toissa päivänä määrä oli vain 3 ml joten edistys on huikea!

Me6 ja Vauhti 8 vrk (33+6)

 
Muumi82, ei täällä synnyttämään vielä olla päästy... Eikä toivottavasti ihan vielä päästäkään, kun on niin paljon kaikkea tekemättä. Olen lähinnä pari päivää tässä velttoillut, tai no eilen käytiin Ikeassa ja nyt alan keräillä tavaroita kasaan bodypumppia varten. Olivat muuten tosi hyödyllisiä nuo eka sivun listat kun osteltiin lastentarvikkeita ja sairaalakassin pakkaamistakin aloittelin, mulla kun ei ole oikein mitään käsitystä mitä tarvitaan... Äitikin naureskeli kun soitettiin Ikeasta että tarviiko vauva tyynyä, että ei teillä oikein ole vielä homma hallussa.

Kaikki vaan jatkuu niin entiseen malliin, ettei ole juuri kirjoittamista. No eilisaamuna vauva oli kyllä kääntynyt johonkin omituiseen asentoon, jossa on pysynyt siitä asti. Olin jo niin tottunut siihen, että on raivotarjonnassa peppu vasemmalla puolella ja potkii oikeaan kylkeen. Nyt yhtäkkiä oikealla puolella on iso muhkura, liikkeitä tuntuu vähän joka suuntaan ja mahan alaosa tuntuu ihan "tyhjältä". Onkohan siellä nyt vauva vaihteeksi poikittain...

Bellona 33+3
 
Muumi :wave: :wave: täällä ollaan kanssa... Mun piti aamulla jo tulla jotain kirjottaan mut sivuilla oli joku huoltokatkos mikä ilmeisesti kesti aika kauan...

Flunssa ei oo täällä onneks pahentunu *kop kop- koputtaa puuta *
nuha ja kurkku edelleen vaan kipeenä, ei yskää eikä kuumetta. Eikä toivottavasti tulekaan. Tein just ite kebab-lihaa kun on kuulemma hyvää, meni uuniin noin puol tuntia sitten ja kaheksaan asti pitäis olla, eli ei mitään pikaruokaa...

Vauvan asennosta, musta tuntuu et meiän Muru on nyt alkanu laskeutuun ja kinnittyyn alas, ainakin siltä tuntuu kun kävelee, eli kipeetä tekee... Muru oli eilisen illan tosi vaisu, koko yön koitin tarkkailla liikkeitä mitä ei montaa tullut, tänään päivällä oin ollu jo ihan eri meininki, ihan reilusti riehui tossa muutama tunti sitten. Kaipa silläkin alkaa jo olla ahdasta. Tänään tuli taas yks viikko täyteen, ihanaa! Loppu alkaa pikkuhiljaa häämöttään. Oon kyllä jo niin valmis tähän raskauteen, nyt tuntuu siltä ettei edes muista aikaa jolloin ei ois raskaana ollu, mulla kun takana vielä se keväinen tuulimuna mikä kesti reilu 9 viikkoa ja tämä vielä heti siihen perään ni oon ollu kohta vuoden putkeen raskaana... :kieh: Oli siinä melkeen pari kk välissä "normaalia" elämää...

Me6 ihanaa että teillä kaikki hyvin, prinsessalle paljon voimia kasvaa isoksi ja vahvaksi!!! Onko outoa olla kotona ilman masua ja vauvaa? :hug: sinne ja koko perheelle kanssa voimia!

Pikkuvaemo mites meikkaukset meni? Olit varmaan siellä Glorian muotinäytöksessä töissä? Turussa ois tänään ollu 3 näytöstä ja oisin mielelläni menny kattoon ellei olo ois tällanen ku on. Enhän mä enää jaksais istuu edes paikallani missään, tää päivittäinen koneellaolokin välillä tuskan takana... Murehdit sitä täydellisten kasvojen sutimista, mut luulen sä hehkuit paikalla enemmän kun kukaan niistä malleista, raskauden tuomaa hehkua siis :)


Jaahas, nyt alkaa olla taas tukala olo, pakko mennä vähän makuulle, palataan!


:heart: : Ninni ja Muru 35+0 TASAN!
 
Onnea Ipulle!!
Aika hurja tahti on maalismuksuilla maailmaan?! Tarkoittaakohan "maalismammat" sittenkin sitä et meillä kaikilla on vauvat jo maaliskuussa sylissä :LOL: pitääkin sit kiirehtiä loppujen hankintojen kanssa :)

Me6, aika hurja tarina tuo sun myrkytysjuttu, en ole oikeastaan tiennyt/tajunnut et voi olla noi vakava juttu,onneksi kaikki on parhaimpaan päin :hug:

Mäkin voisin kertoa kuin mies käyttäyty kun oli The Hetki,oli niin hauska tarina tuo mamma-miian.

Mä olin siis osastolla jo käynnistyksessä ollu jo 2pvää,ilman mitään merkkejä. rv40+2 aamulla sit heräsin klo04 ekaan supistukseen ja samantein niitä tuli 5min välein. aluksi oli suht kestettäviä. Sit klo 06 soitin miehelle kotiin, et herää,syö aamupala rauhassa,mä ilmoitan kun asia etenee. se sano vaan et aha ja ei muuta.
Sit klo07 soitin et "jumaliste,tuu nyt jo,helvetti on irrallaan" kivut oli jo melkoset ( tai niinhän mä luulin... :eek: )
Noh,mä olin jo salissa kun mies tuli,eikä siellä sen kummempia,mut sit ku vauva synty ja olin heräämössä sektion jälkeen, ja mies halus soittaa mummuille uutisia, se jankutti et missä sun puhelin on,missä sun puhelin on?? noh,empä kuule tiedä ees mikä päivä tai vuosi on!!!! Noh,puhelin löyty, ja se jankuttaa et mikä sun pin-koodi on?? Varsin hyvin sen tietää.
Mä sit sönkötän jotain aivan päin honkia,ja ukko melkein hermostuu kun en sitä muistanut!! Haloo!! Ja kaiken pointti oli: miksi ei voinut soittaa omasta puhelimestaan :O
Kait sille oli sanottu et hän ei saa käyttää puhelintaan :LOL:
Noh, onhan se sekavaa touhua molemmille ja kun jännitys laukee,sitä sekoilee.
Hauska ois kuulla muidenkin tarinoita! Vauva lehden sivuillahan on pitkä ketju siittä mitä hullua miehet on salissa tehnyt tai sanonut, sitä saa vedet silmissä lukea :LOL:

Sit sellasta galluppia et onko teille joku iäkkääpi tm. ihminen tiennyt/ennustanut vauvan sukupuolta,ihan näin mahan muodon perusteella?
Kas kun musta mun maha on ihan samanlainen kuin esikoisesta (poika siis) ja koko raskaus on menny täysin samalla kaavalla. Silloin kerran kauppareissulla yks mummo pysäytti mut ja sano vaan et poika tulee.
Nyt aika moni on sanonut et tyttö tulee,vaik tosiaan musta masu ei oo perinteinen tyttö maha,jos se nyt on sellanen leveempi? Siis emme tiedä nytkään kumpi tulee. Aika hassua,monestihan nuo mummut on oikeassa?
Onko muilla ollu tällästä?

Noh,eipä täs nyt muuta tälläkertaa,taidan ruokkia pojan ja lähteä tonne sateeseen, aivan pakko saada suklaata!!

Vointeja kaikille!

M 33+jotain
 
Heippa :wave:

Ja mukavaa sunnuntai- iltaa kaikille.
Oltiin tontilla ja nyt istun ja katselen jääkiekkoa kotosalla. Kamala väsy on päällä vaikka otettiin tytön kaa parin tunnen unet. Ja ruokahalut on todentotta palanneet. Tuntuu, että voisin olla kaapilla kaiken aikaa tankkaamassa. :p

Meillä vissiin pojalla kihomatoja, joita oli ilmestynyt tarhaan tuossa muutama viikko sitten. Saan lääkkeet vasta huomenna kun ei mein kylillä ole apteekki auki tänään ja lähin avoinna oleva on 30km päässä, eikä vaan huvita ajaa sinne asti. Tosi kiva. Koskaan ei ole täit yms meille kulkeutuneet, mutta nyt taitaa olla. Lakanat meni jo vaihtoon, mutta nehän pitää sitten huomenna vaihtaa uudelleen. :/

Meillä ei mies "hölmöillyt" synnytyksessä mitään :D Katsotaan nyt miten sitten tällä kertaa käy. :LOL:

Me6 huh, hurjan kuuloista touhua ollut teillä, mutta hyvä että nyt kaikki jo paremmin. Ei sitä oikeasti itse ymmärrä kuinka vakavia ja vaikeita asioita tuollaiset voi olla. Paljon voimia koko perheelle ja etenkin pikku rinsessalle, jotta jaksaa siellä kasvaa ja voimistua.
On tyttö ainakin hyvässä hoidossa, kun Jorvissa on =)

Meillä mies tuossa just muuten perjantaina sanoi, kun kävin siellä äippäpolilla, jossa lääkäri sanoi, että 2en viikon päästä ei enää estellä jos vauva haluaa tulla maailmaan, että ei se vielä saa syntyä. Sanoin, että vauva ei varmaan hirveästi kysele lupaa tulla jos on tullakseen. Joo mutta kun ei hän ole vielä ollenkaan valmistautunut siihen. Sanoin, että olisiko nyt korkea aika ryhtyä valmistautumaan ajatukseen... :headwall:

Margit mulle ei hirveästi ole ennusteltu mahanmuodon perusteella tulevaa. Tyttöä kun odotin niin olin siitä aivan varma, että tyttö tulee kun kaikki meni niin erilailla kun poikaa odottaessa. Rakenneultrassa lääkäri sanoi, että näyttää pojalta ja mä sanoin etten usko sua, kun oma tyttöfiilis oli niin vahva. Seuraavassa ultrassa sainkin sitten varmuuden, että tyttöhäm se siellä. Nyt olin aivan varma alusta asti, että poika tulee kun kaikki on mennyt taas niinkuin tuota esikkoa odottaessa ja kyllä ei jättänyt mitään arvailujen varaan rakenneultrassa. :heart:

Jaaha, jospa sitä menisi laittamaan saunan lämpiämään niin pääsee lätkämatsin jälkeen löylyihin. Mukavaa illanjatkoa! :wave:

kleopatra ja ihmemies 32+6
 
Nyt vasta eksyin tälle puolella kurkkaamaan. la on 11.3 ja toista lasta odotan, esikoinen on nyt 3 vanha tättähäärä. Raskaus sujunut aika mukavasti, kovat liitoskivut vaivanneet ja käveleminen kivuliasta. Nyt jo mammalomalla "lepäilen" kotona, nyt voi ruveta pikkuhiljaa valmistelemaan kotia vauvaa varten.

keiju84 ja myyrä 35+5
 
Pitkästä aikaa taas täälläkin. On taas pitäny niin kiirettä että en oo moneen päivään selvinny ees koneen ääreen.

Ensiksikin hurjasti onnea kaikille vauvansa saaneille!!!

Sit nopsaan oma napa jossa on alkanu tapahtua!Muutamana iltana on supistullut ja tänään on supistellut koko päivän. Ei vielä mitenkään säännöllisesti mutta ihan yllättävän paljon kuitenkin. Kysäsin neuvolan tätiltä noista niin sanoi vaan ettäanna supistella,, viikkoja kuitenkiin niin paljon, että jos synnytys vaikka käynnistys nii vauva saa tulla. Käski kuitenkin olla ihan iisisti ja seurailla. Itelläni on kyllä ihan sellanen olo ettei se vielä tuu. Aikasemmatkin on menny laskettuun aikaan niin kyllä se tämäkin. Mutta eiköhän siinä taas tärkeimmät....

Amalia 33+6
 
Just kotiuduin Turusta, että Ninni olit oikeassa keikan suhteen. Etukäteen vähän pelotti kuinka jaksan kaksi päivää putkeen kauheaa hässäkkää, mutta tosi hyvin meni.
Oon huomannu, että kun muistaa juoda tarpeeksi vettä, pysyy olo parempana. Eli vinkkinä kaikille, aina vesipullo kassiin mukaan!

Hyvä, ettei enempää vauvauutisia ole tullut meidän pinoon viikonlopun aikana. Ja ihanaa, että jo syntyneet vauvat ovat kaikki tiukasti kiinni elämässä. Paljon tsemppiä kaikille vauva-arkeen.

Saa nähdä miten saan unta kun aamulla on yks jännä juttu, josta en vielä uskalla kertoa, mutta palaan myöhemmin ehkä asiaan. Kauniita unia ja vauvojen kuvia kaikille, pikkuvaemo
 
Tänään kävin neuvolassa tarkistuttamassa tilanteen, ettei ole sitä lapsivettä lorissut.. Vauva painoi jo n.3,2kg :heart: Kohdunkanava oli hävinnyt melkein kokonaan(ilman supistuksia, jee;) ja n. 0,5cm. kohdunsuu auki.. Veikkas, ettei ihan vielä synny. Vauva hyvän kokoinen, joten esteitä ei olisi. Kunhan supistukset alkaa, niin siitä luultavasti käynnistyy hyvin synnytys, koska alhaalla on tapahtunut aika paljon:) Luultavasti tässä nyt viikon sisällä kuiteskin:) Kohtahan on jo 38viikkoa täynnä. Niin ja lapsivettä oli hyvin, onneksi:)

Nyt pakko lähtä nukkuun:)

LOE ja Rakas 37+4(vuorokausi on jo vaihtunut;))
 
Huomenta!

Täällä kukun huonosti mukutun yön jälkeen. Vasta ihan aamuntunteina sain unenpäästä kiinni ja nyt oli herättävä laittamaan esikoista eskariin. |O

Omaan napan ei mitään uutta. Ihan yhtä innoskas liikuskelija on kuin aiempinain öinä.

Tajusin justiinsa että viikon päästä alkaa äitiysloma, mut vieläkään ei ole päätöstä äippärahasta tullut... :( Tänään kyllä soitan sille palkanlaskijalle ja kysyn että missä oikein mättää??? :eek:

Noniin LOE se sitten on seuraavana vuorossa :heart:

Mietin että jaksaisiko sitä ensi viikolla lähteä käumään tuolla kotikonnuilla savossa... Noi automatkat vaan on niin rankkoja, mut kai se istuminen menisi jos pitäisi usein taukoja... Jotenkin kaipaan hetkeksi pois täältä.

Mut nyt kahville :wave:

kleopatra ja tasan 33
 
Mun sisko lähti eilen illalla myöhään synnyttään kun oli lapsivedet menny, koko yön oon pyöriny sängyssä ja tuijotellu kännykkää jos ois tullu jotain väliaikatietoja mut ei vielä mitään :kieh: :kieh: Saas nähdä kauan kestää kun on ensisynnyttäjä ni voi venyä...

Pikkuvaemo ai sä olit täällä Turussakin meikkaas. Joko sulla alkaa olla keikat tehtynä ennen synnytystä? Saitko nukuttua viime yönä vai ootko ihan |O , aattelin vaan kun kerroit et jotain jännää tapahtumassa, palaa vaan asiaan, oot varmaan saanu monen mielenkiinnon hereille :)

Kleopatra kiitos infosta, ihan mielenkiinnosta kyselin noista kohdunkaula-asioista, meiän äiti mua koko ajan toppuuttelee ottaan nyt rauhassa kun se kaula lyhentyny, äiti keskolassa sairaanhoitajana eikä halua meiän vauvaa kuulemma sinne...

Keiju84 tervetuloa näin loppusuorallakin mukaan :flower: !
Haluatko tietojas tonne etusivulle?

Mun mies ei oo kyllä yhtään hermoillu kun ollaan synnyttämään lähetty, nyt taitaa mennä jo niin rutiinilla et tuskin tälläkään kertaa mitään outoa käyttäytymistä tulossa. Sanoi kyllä jo kuopuksen syntymän jälkeen et hänellä onkin nyt sitten porttikielto koko laitokselle, mut niin se mieli vaan muuttuu :LOL: :LOL: tai sit oon hyvä ylipuhumaan...

Noista tyttö- tai poikaoireista, mulla nyt aivan erilainen raskaus kun tyttöjä odottaessa, eikä siis 100% varmuutta kumpi tulossa. Tyttöjä odottaessa voin hyvin koko raskauksien ajan, nyt ollu sit vaivoja niidenkin raskauksien edestä, koko ajan jotain vialla... Saas nähdä sitten kumpi sieltä oikeen ulos tulla putkahtaakaan. Masu on kyllä ehkä enemmän "poikamallinen" ei näy takaapäin raskautta ollenkaan, kaikki mitä on tullu on menny suoraan vatsaan ja eteenpäin. Ei oo lantio levinny, pylly kasvanu eikä rinnat, vaan ainoastaan masu. Eikä oo kukaan mitään ennustanutkaan masun muodosta, pitäis varmaan mennä pysäytteleen mummoja kaupungilla ja tehdä oma gallup siellä asiasta :LOL:

Omaaan napaa ei kuulu tällä kertaa mitään ihmeellistä, flunssakin on jo menossa pois, ja ihmettelen kovasti jos näin vähällä selvisin, ei kuumetta ei yskää, vaan nuha ja pieni kurkkukipu :eek: Ja ainuttakaan lääkettä en oo ottanu, onkohan se auttanu asiaa et pöpöt on saanu rauhassa tulla ulos ilman et olisin omia oireitani vaan koittanu parannella???
Eilen illalla taas supisteli vähän, mut eiköhän näillä viikoilla kuulukin jo tulla harjoitussuppareita mitkä kypsyttää paikkoja. Millään en kyllä viittä viikkoa enää jaksais, tuntuu et pää alkaa kohta hajoon, on välillä niin avuton olo kun ei pysty enää mitään tekeen, siivoominenkin ihan poissa kysymyksistä, ruokaa pystyn nippanappa tekeen istualtaan...

Tulihan sitä valitustakin taas, ei pystyny estään :LOL: ...

Ei muuta tähän hätään, mä jatkan siskon puolesta jänskäämistä...

:heart: :Ninni ja Muru 35+1
 
Huomenta!


Täällä on ollut tosi hiljaista. Missä kaikki luuraa :wave:

Ninni Tietääkö sun sisko kumpi on tulossa? Ja voihan vauva olla jo siinä vieressä tuhisemassa ;) Onhan se jännää itsellekin, kun joku läheinen on saamassa vauvan. Mä sain tänään ekan viestin, jossa kyseltiin onko jo tuloillaan.. Ja ke:na tulee vasta 37 viikkoa täyteen. Ei nyt vielä kuitenkaan.

Äitipoli mulla on keskiviikkona. Sitä jo kovasti odotan! Saa tietää vauvan kokoarvion ja kohdunsuun tilanteen. Melko kypsä mullakin se on ollut ja lääkärit on veikannu, että ennen la syntyy. Täällä mä oon kokonaisena ja jos itse arvaan niin kuitenkin vielä viikkoja.

Olo mulla on kyllä hyvä ja sen puolesta hyvin jaksaakin odotella. Supistelee päivittäin paljon ja välillä kipeestikin, mutta mulla on supistusherkkä kohtu. Vauvankaan ei tarvi kun vähän liikkua niin alkaa supistella. Vaikka en tee mitään, supistelee siltikin. Jos kävelen pidempää matkaa, mulla kestosupistus päällä kokoajan. Se tuntuu ilkeelle. Neuvolassa ja lääkärin tarkastuksissa mulla alkaa heti tuleen supistuksia, kun vähän kohtua kosketellaan. Näin oli jo viime raskaudessa. Onko muilla kohtu sopistusherkkä?

Ei meilläkään mies oo hermoillu tai tehny mitään hassua, kun ollaan lähetty synnyttään tai oltu synnyttämässä. Se on ollut vaan ja ihmetellyt;) Ensimmäisessä synnytyksessä meni kalpeeksi silloin, kun mulle laitettiin epiduraalia. Myöhemmin ei tietenkään myöntänyt asiaa. Sanoi vaan, että oli ne piikit ja välineet aika pitkiä ja isoja.

Tyttö- ja poikaoloista/oireista Meille on siis peikkopoika tulossa. Ja kyllä tää raskaus muistuttaa enemmän tytön odotusta kuin esikoispojan. Ainoastaan oon loppua kohden voinut vaan paremmin ja vaivat on vähentyneet niinkuin poikaa odottaessa. Sillon olin melko "normaali" ihan loppuun saakka. Alussa oli yhtä pahat pahoinvoinnit ja tuli vuotoa ihan vähän niinkuin tytön raskaudessa. Mikään ei oikein aluksi maistunut jne.. Aikaisin alkaneet supistelut ja paineen tunne on samaa kuin tytöstä.
Yhdistävä juttu kaikissa on ollut hirvee makean himo, joka on lähtenyt heti synnytyksen jälkeen. Toivottavasti nytkin!Samanmallinen masu mulla on kaikista ollut. Poikamasu siis.

Eipä nyt muuta. Hyvää vointia kaikille mammoille!

Jade 36+5

 
Margit mulle sanoi yksi iäkkäämpi sukulainen, että selvästi on tyttö tulossa kun olen levinnyt joka suuntaan :LOL: Tiedä sitten häntä, kun muuten olen kuullut levinneeni vain vatsan seudulta. Itse kyllä yhtyisin tuohon joka paikasta leviämiseen...

PAljon paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille, ainakin Ippu ja me6. Mun puolesta oisin valmis jakautumaan viikon päästä milloin vaan... Eilen illalla tuli eka kertaa tuskainen olo, kun makuuasennossa vaan voi niin pahoin ja ahdisti henkeä ekaa kertaa. No, siksi en valita, että olen ollut onnekas selvittyäni näin pitkälle ilman moista!

En enää muista mihin piti kommentoida, mulla on kanssa aivan hillitön raskausdementia. Ei ehkä kerro kovin hyvää valmistuvan graduni tasosta :LOL:

Hyvää alkanutta viikkoa kaikki mammat!

Skog tasan 38
 
Ipulle onnittelut prinsessasta. Oikein ihania vauva hetkiä sinne.
Omaa napaa sen verran,että itsellä tuli lähtö supistusten takia pe-la välisenä yönä. Supisti 5 min välein 15 tuntia ja sitten ei enää kohtu jaksanu. Tulin sitten la iltana takasin kotiin. Nyt on kohdunsuu 3 cm auki ja kanavaa ei ollenkaan. Kotona oon koittanut levätä että jaksan vauvan sitten synnyttää tähän maailmaan. Ärsyttää kun koko ajan supistelee,mutta ei tarpeeksi lujaa että tässä synnyttämään uskaltais lähteä. Viime yönäkin heräsin koviin kipuihin, mutta sain ne sit onneks rauhoittumaan. Että sellaista tänne.

härkäneito ja prinsessa rv 36+2 :heart:
 
ääh...ähkyy ja puhkuu. Ei jaksais oikein mitään. Kunpa vois vain makoilla. Kiirettä kuitenkin pukkaa, ettei millään vois vaan heittäytyä. Meil on yläkerran vessassa nimittäin hometta (tai oli) ja sielt on purettu kaikki seinät yms pois. Mies tekee remonttia päivät, käy illalla töissä ja hoitelee yhdessä mun kanssa tätä taloutta. Ihana mies! En vaihtais pois ;) Jostain pitäis viel saada voimia, että laittais asian eteenpäin ja vaatis ed. omistajalta korvausta nuista homejutuista. Kyllä ottaa aivoon. Olkaa onnellisia kaikki jotka pääsette muuttamaan uuteen omaan taloon...ei tuu tällasii ylläreitä vastaan.

Tuleeks kellekkään meidän perhe lehteä. Mulle tulee (luksusta). Siinä, joku oli mielipidepalstalla kirjoittanut, että kyllä maalla asuvilla on "rikkaat oltavat", kun asunnot on halvempia ja muka ruoka halvempaa. Eipä aatellut ollenkaan, että matkaa lähikauppaan on meilläkin 30km ja bensan hinta pilvissä. Vaikka asunnot on halvempia, niin eipä tänne oo tunkua. Kyllä mä oon ainakin sitä mieltä (melkein 2 vuotta maalla asuneena), että kyllä kaupunkielämä oli kaikinpuolin helpompaa. Käytettiin julkisia kulkuvälineitä (joissa pääsi vielä ilmaiseks lastenrattaiden kanssa), kaupoista pystyi valitsemaan edulliset tarjoukset, useampi kauppa oli kävelymatkan päässä. Aina oli äitiseuraa ja vertaistukea hiekkalaatikolla, sairaala/terveydenhuoltopalvelut ihan lähellä jne. Onhan täälläkin niitä + puolia sitten raikas hengitysilma...lehmät ammuu naapurissa ;) , koulukyyti on ihan luksusta, pienet koululuokat, asuntojen hinta, kiireettömämpi elämäntyyli jne. Piti vähän vuodattaa ;)

Onnea me6 pikkuprinsessasta

Ja skog...kyllä käypi kateeks nuo sun viikot. Ite pitäis vielä kärvistellä reilut 3-4 vkoa. Toisaalta en kyllä haluais käynnistystä. Mulla kyllä käynnistyneet ihan hyvin, mutta käynnistetyillä vauveleilla on sitten ollut sopeutumisvaikeuksia, eivätkä oo hengittäneet kunnolla (täysaikaisuudestaan huolimatta...kuulemma isojen vauvojen, yli 4,5kg, ongelmana).

Vauvalle en oo oikein mitään laittanut vieläkään valmiiks. Mies tuo sitten vaatteita, kun nähdään taas, että meneekö 50cm vaatteet ollenkaan vai pitääks jo sairaalaan tuoda 60centtisiä. Ai niin ostinhan mä sentään paketin vaippoja...hih. Niin ja mä oon sellanen viime hetken pakkaaja. Eli laitan sairaalakassin sitten valmiiks just kun ollaan jo menossa...äitiyskortti on aina mukana käsilaukussa. Mä en oo ainakaan kerinnyt lukemaan yms. sairaalassa. Kaikki aika on mennyt vauvan hoidossa ja itse lepäilyssä. Kun mulla nuo vauvat olleet siellä valvonnassa, niin päivä muotoutuu hiukka toisenlaiseks kun tavallisesti synnyttäneillä ja lapsivuodeaikaansa viettäneillä. Kokoajan saa kytätä kelloa, että koska pitää syödä...ja viedä vauvalle pumpattua maitoa. Päivät on menneet siellä valvonnassa, ja kun sitten on itse päässyt osastolle on niin rättipoikkikuollut, että nukahtanut aina ihan heti.

Punktiosta vielä...onpas teillä joillain alettu aikaisin punktoiminen. Mulle sanottiin, ettei kannata enne 35 vkoa tehdä...koska vauvan keuhkot kypsyvt kaikkein hitaimmin...eli viimeisenä. Tässä jo jännityksellä odotetaan, että joko ensiviikolla (silloin vko 36) tehtäisiin to punktio. Itse toimenpide ei satu, mutta mua on ainakin supistellut jälkeenpäin aika mojovasti. Joskushan itse punktio käynnistää synnytyksen. Niin ja huoletti voi olla...kyllä ne lääkärit ultraavat niin tarkkaan, ettei osu varmasti vauvaan. Nyt laittamaan ruokaa.

Mamma Muu+Mulperiina 34+5 (meinasin laittaa et 43 vkoa :LOL:
 
Tänään oli käynti äitiyspolilla, oli synnytystapa arvio.
Eka piti mennä hoitajan huoneeseen, otettiin vauvan sydänkäyrät ja minulta mitattiin verenpaine. Nappia piti painaa aina kun tunsi vauvan liikkeet, aika hiljaista oli, yhen kerran monotti kunnolla muuten oli aikalailla paikallaan. Hoitaja nauroi että jos toinen on vielä nukkumassa kun oli aamusta se aika :D
Sitten siirryttiin lääkärin luo, teki sisäisen tutkimuksen, sanoi että kohdunkaula on pehmentynyt. Sitten se teki sen mitä pelkäsinki..työnti sormet takapuoleen! :eek: :D Onneks se oli hetkessä ohi, oli tosi epämiellyttävä kokemus!
Sanoi että minulla on osittain kapea lantio, kahen viikon sisällä tullee kysiltä aika millon mennä sinne, arvioivat vauvan painon uudestaan ja saattaavat pistää minut magneeettikuvaukseen. Nyt oli vauvan painoarvio 3,2kg :heart:

Perjantaina on neuvola, sitten lisää kuulumisia! =) :wave:

Heidi ja masukki 36+3 :heart: :heart:
 
Neuvolakuulumisia!!

Pissa: Ok
Painoa: 700g/viiikossa (Vähempikin ois riittänyt, tosin junan kulku on taas takkuillut, jos johtuis siitä)
Hb:134
Verenpaine: 133/82
Sf-mitta: 35 cm, oli pienentynyt 2 cm ja nyt sitten mennään käyrien sisällä!!

Eli kaikki ok, vauveli raivotilassa ja nukkui sikeesti koko neuvolan ajan. Seuraava aika onkin sitten viikon päästä tiistaina.

Siivosin neuvolan jälkeen, tosin vessa olis viellä pesemättä. Raivasin hoitopöydän ja laitoin jo vaippoja vauvalle koriin. Ja sain jotain pakattua sairaalakassia varten, nimittäin toilettikassin! :LOL: Joo, ja ostinhan minä lauantaina sairaalakassiin valmiiksi karkkipussin, sehän kun on tärkein =) .

Nyt lähden katsomaan sitä nelosen vauva ohjelmaa!!

Muumi82 ja eppu 37+6
 
RV 37+-
PAINONMUUTOS/VKO: 800g
RR: 116/78
PISSA: Puhdas
SF-MITTA: 35 (sama kun rv35+3 nla-käynnillä)
Raivona mennään

Ja turvotusta on,jalat on ihan tukit ja sormuksenkin otin pois viime viikolla, laitoin kaulaketjuun roikkuun,niin on siinä sit lähellä sydäntä :heart: .
On tosi outoo olla ilman sormusta,kun siihen on tottunu.

Ens viikon tiistaina on käynti äippäpolilla. Vauvan kokoarvio ja sen sellasta.

ME6 Hurjalta kuulosti sun tilantees,onneks ny kaikki hyvin. =)
Jaksuja ja voima:hug: kaikille!!! :heart:

KEIJU84 Tervetuloo mukaan vaan munkin puolestani! :)

Nyt hoitaan esikoista,kun tuntus vatta olevan kovalla,vaikertaa kovin kakkaamista... :( Ei kivaa itelläkään,saati si tollasella reilu 2vuotiaalla. :'(

Mamuliini ja masukki 37 tasan =)

Voisin ihan hyvin jo jakaantua...... :headwall:

:wave: Missäs Riksu82 mahat olla?? Onhan kaikki hyvin??
 
Tänään on ollu sellanen pvä, että aamusta asti supistellu enemmän ja vähemmän säännöllisesti ja vatsa on ihan löysällä! Enteileekö tää nyt jotain, vai onko vatsatautia tms?
Huomenna pitäs alkaa kylppäriremppa ja kestää 2vk, että mitä mä sitten teen jos synnytys alkaakin :eek: Eihän tänne voi vauvan kanssa tulla pölyyn ja meteliin ja kun ei ole pesumahd.paitsi alakerran veskissä pieni allas!!! Voi ei apua mua stressaa miten tästä nyt selvitään seuraavat 2vk kunnialla, se on ajatuksena aina vähän eri juttu kun käytännössä olla 2vk ilman kylppäriä :ashamed: Mies ei vielä edes tiedä, että ukot tulee huomenna kun tarkotus oli halmi-maaliskuun vaiht.mutta sitten tulikin tämä sauma remppafirman puolelta! Kluk...vähän jännittää kertoa miehelle kun tulee töistä, että by the way... :eek: se kun muutenkin suhtautunu nihkeesti tähän!!!

Äippäraha päätös tuli vihdoin pe:na, mutta en ymmärtäny siitä yhtään mitään! Ihme lukuja ja päivämääriä, et välillä odotettavissa n.300e ja välillä 2000e, että ota siitä nyt mitään tolkkua! Nyt kun työnantaja maksaa tän eka 3kk palkkaa tai äitiysrahaa tai mitä lie niin tarkottaako että kaikki raha tulee sieltä ja kela maksaa työnantajalle suoraan vai tuleeko rahaa nyt ripottain kalalta ja töistä???

Mä lähden nyt nosteleen kauppaan päin, vaikka ei jaksais raahata niitä kasseja.Kynsiäkään ei tosin ole kiva pureskella miestä odotellessa joten...


:D Voikaa hyvin!
 
Heipparallaa! Jostain syystä mä en pääse ollenkaan sivulle 14? :/ hmmm, näkyyköhän tämäkään viesti...saas nähdä.
Mulla on ollut viikonloppu toimintaa taas täynnä. lukemassa olen pyörähtänyt, mutta ei ole ollut sellaista kunnon aikaa kirjoittelulle.
Nyt heti omaan napaan..kun en pysty kommentoimaankaan.
Mulla on nyt vissii "harjoitus"supistelut alkaneet.(viimeinkin!)
La-su välisenä yönä heräsin hurjaan mahakipuun, ja oli todella paha olo. Menin sohvalle kattoo telkkaria, kun ei siltä ololta nukuttanut. Välillä supisti tosi rajusti, liikkuminen oli vaikeaa. Mietin, että mitäs ihmettä...tuleeko lähtö...mutta en kuitenkaan tosissani osannut huolestua. Ja koska mua oksetti, ajattelin että johtuu varmaan ruuasta jota olin illalla syönyt. Aamulla kömmin takasin nukkumaan, ja uni vei kivutkin. Eilen illalla taas supisteli..mutta loppui kun nukkumaan pääsin. Ja alakerta on kipeä, liikkuminen on vaikeaa. Onkohan vauva sen verran laskeutunut vai mistä lie johtuu, mutta häpyluuhun painaa, ja kovin!
Suoraan sanottuna olen aika neuvoton tässä tilanteessa, sillä selkeästi jotain nyt tapahtuu, mutta en ollenkaan tiedä, että tuleeko sitä nyt jotenkin toimia. Kait se kroppa kertoo sitten kun on oikeasti aika jotain tehdä...? :LOL:
Jännää kun jotain merkkejä on ilmassa...on sen verran oireeton raskaus fyysisesti ollut!

palaan asiaan kun pääsen viestienne kimppuun!

Ootus
 
Mä en jostain syystä saa auki tota viimesintä sivua mut kirjoitan silti, kai se näinkin käy.

Neuvolakuulumiseni tältä päivältä, VAUVA ON ISO . Neuvolantäti sanoi et "en nyt vielä viitsi heittää tähän mitään koko arviota, mut iso on" ja että lasketunpäivän tienoilla pitänee ehkä käydä painoarviossa tarkistamassa kun kasvaa tällä vauhdilla. EI siin mitään mut kyllä vähäsen hirvitti. Veikkasi et ainakin nelikiloinen on syntyessään(voihan se erehtyäkin jne.). Muuten kaikki hyvin, verenpaine aika alhainen eikä painoo ollut tullut yhtään mulle. Seuraava neuvola sit viikonpäästä jo kun näil viikoil mennään. Olo on ihan hyvä vaikkakin kyllä mä oon aavistellu ettei tuo kaveri mahassa mikään ihan lilliputti ole kun jytkyttää niin kovasti mua kylkiin jaloillaan ja työntää takapuoltaan ylöspäin niin että henki salpautuu välillä..:LOL:

enne ja aarre 36+4
 

Yhteistyössä