Huomenta,
Tänään oli pitkästä aikaa hyvä aamu. Sain yöllä nukuttua suht hyvin ja aamulla sai herätä omaan tahtiin ilman herätyskelloa. Heräsin sitten vähän yli 9 siihen, että rakko huusi hoosiannaa. Mutta eipähän ollut herätys kuuudelta. Mun ei muutenkaan ole tarvinnut enää moneen viikkoon (vai kuukauteen?) herätä keskellä yötä vessaan. Välillä sitä sai juosta pari kertaa yössä.
Aiemmin mietin, että ostaisin
imetysliivit vasta synnytyksen jälkeen, mutta olen tullut toisiin aatoksiin. Pahimmassa tapauksessa joutuisin olemaan ilman liivejä pitkän aikaa, jos kauppaan ei selviäisi kivuilta/väsymykseltä yms. Joten olen miettinyt, että tilaan Carriwellin liivit, jotka muokkautuvat rintojen koon mukaan.
Nämä tulisivat päiväkäyttöön ja
nämä tulisivat yökäyttöön. Molemmat olisivat hyviä varmasti jo ihan loppuraskaudessakin. Onko jollain
kokemusta Carriwellin liiveistä?
Perhevalmennus on meillä koostunut parista neuvolan pienryhmäkerrasta (aiheina mm. synnytys ja imetys), fysioterapiaryhmästä ja Tyksin tutustumiskerrasta. Näistä kaikki olivat jo viime vuoden puolella. Nyt tällä hetkellä on menossa luentotyyppinen neljän kerran satsi eri aiheista, mutta nämä me olemme päättäneet skipata yli, sillä tuntuivat turhilta. Ei vaan parane kertoa neuvolassa ettemme menneet sinne, sillä tuntui pitävän kovinkin tärkeänä. Noilla luennoilla kuitenkin käsitellään samoja asioita, joita oli jo neuvolassa ja sitten sellaisia asioita, joista olen itse ottanut selvää lukemalla.
Veroprosentin ja uuden verokortin laskin itse netissä vero.fissä. Tosi näppärä palvelu, kun kela saa suoraan tiedon sieltä sosiaalietuuden prosentista ja palkkaverokortinkin olisi voinut lähettää suoraan töihin. Mä halusin palkalle ja kelan rahoille saman prosentin, joksi muodostui sitten 17,5. Palkkaa tulee vielä huhtikuun loppuun ja siitä menee sitten veroprosentin lisäksi palkolliset 4,5 % muihin maksuihin. Kelan rahoista menee sitten se pelkkä 17,5. Mulla ei vieläkään ole varsinaista äitiysrahapäätöstä, vaan olen itse laskenut maksimin mitä voin saada ja toiminut sen mukaan. Mun äitiyslomaa edeltävän kuuden kuukauden tulot eivät vieläkään ole selvät, sillä pieni elokuusta asti vaikuttava henkilökohtaisen lisän korotus on hallintojohtajan pöydällä odottamassa päätöstä. Sormet on ristissä, että sen saan, koska se vaikuttaa noin sadalla eurolla myös äitiyspäivärahan määrään kuukaudessa. ja sillä todella on merkitystä, kun käteenjäävä osuus jää muuten alle tuhanteen euroon kuukaudessa.
Oma maha on alkanut kasvaa tuohon kylkiluiden päälle ja se on tällä hetkellä se inhottavin "vaiva". Liitoskipuihinkin on jo tottunut, mutta tuo vatsan kasvaminen ylöspäin aiheuttaa ahdistusta. Rintaliivit sattuvat, iho on arka ja kylkiluut hellinä. Mun vatsa on nyt sellainen, että se kasvaa joka suuntaan. Ylös, alas, sivuille ja eteen... ei mulla ole mitään kivaa pientä palloa tuossa edessä
Taidan muuten olla myös meistä maalismasuista se
eniten painoa kerännytkin tässä vaiheessa (?) Vaaka sitten paljasti karun totuuden, kun näytti lukua 87 kiloa. Tasan 20 kiloa on sitten tullut tähän kroppaan. Syöty on ihan liikaa, sen myönnän, mutta nyt näyttäisi, että osa on jo turvotustakin. Herään nimittäin joka aamu vartalo täynnä tyynyn- ja peitonpainaltumia. Sellaisia oikein kunnon jälkiä, jotka ovat arkoja ja kestävät kauan. Oli taas "ihana" tajuta, että raskauden alussa yrittämäni 80 kilon maksimi on vaihtunut jo väistämättömään 90 kilon ylitykseen. Musta tulee valas :'(
Melita ja Samuel 33+3