**Maalismasut 2009** syyskuussa

Inkaliina: Toivottavasti en sanoillani loukannut, kun sanoin noista ristiäisten vakavuudesta. Siis meillä esikoisen ristiäiset oli todellakin haudan vakavat, kun pappi oli iäkäs mies ja puhui kovin kovin vakavasti. Mä itse en tykkää niin vakavista puheista. Samoiten "pakollinen" osuus kesti ikuisuuden ja vieraista huomasi, että he alkoivat hiukan kiemurrella tyyliin toivottavasti ei kestä enää kauan :/ . Meillä ei ollut mahdollisuutta valita pappia vaan oli otettava se joka oli silloin töissä.

Danjuska: Kyllä kyllä, rauhallisesti otan :) .
 
Iines79 Kannatan kyllä yhteydenottoa suoraan äitipolille. Eiköhän tämä kuitenkin ole juuri synnytyspelon ehkäisyä ja molempien teidän hyvinvoinnin kannalta parasta. Mua jotenkin vaivaa, kun joutuu oikein raivaamaan tietä, et mua kuunnellaan tuossa vauvan koko asiassa. Tuntuu et ei kuunnella kun esikoisen synnytys meni kuitenkin hyvin. Pitää kuitenkin aina suurin sanoin painottaa, et ois ollu ainekset pahempaan! Ja vaikka synnytys sujui hyvin niin silti olin toipilaana tosi pitkään (lokakuussa synnytys ja tammikuussa saatiin otettua papa taitavan lääkärin ansiosta). Toivottavasti saat levättyä ja supistukset osoittautui vaarattomiksi :heart:

Ristiäis/nimiäis juhlasta sen verran, että meillä oli esikon ristiäisissä tuttu pappi ja juhla oli oikein ihana. Pappi on kastanut kaikki miehen sisarukset joten ei ollut yhtään jäykkä tilaisuus =) Pappi otti ihanasti huomioon mun pikkusiskot (silloin 6v ja 8v) ja hänellä oli omat erityis tehtävät heille kaste kaavaan. Ehdottomasti pidämme ristiäiset myös tälle toiselle lapsukaiselle, mutta kukin perhe juhlii omalla tyylillään ja tavallaan lapsen nimen antoa.

annas rv 16 + ?
 
Heippa kaikille!

Ristiäisistä ja nimijuhlista
Kysyin joskus raskauden alussa täällä nimiäisistä, mutta kaikki, jotka vastasivat, olivat ristiäisten kannalla. Kiva, että täällä on muitakin nimiäisten järjestäjiä! Ollaan mietitty miehen kanssa noita nimiäisiä. Millainen tilaisuus sen pitäisi olla. Miten nimi ilmoitetaan, vai tietääkö vieraat jo etukäteen sen? Olisi tosiaan kiva kuulla ideoita sellaisen järjestelyyn!

Häistä
Onnea kaikille tuleville morsiamille! :heart: Menimme vuosi sitten syyskuussa naimisiin ja vietimme tuossa juuri ensimmäistä hääpäivää! Marraskuussa juhlimme myös 10-vuotista yhteiseloamme.. :D

Ultrasta Jouduin siirtämään rakenneultra-aikaa, kun mies ei olisi päässyt mukaan. Se siirtyi lokakuun loppuun. Täti kyllä ihmetteli, miksi oli annettu edes noin aikainen aika. Hyvä siis että siirtyi, vaikka kovasti olinkin jo odottanut sitä..

Ja onnea kaikille liikkeitä tunteville! :heart:

Mimmukka ja Furuno 17+4
 
Iines: Ethän toki loukannut. Se on kyllä että noita pappeja on joka lähtöön. Kannattaa soittaa itse kyseiselle papille, jonka haluaa toimittamaan niin on helpompi järkätä. Eikä papin välttämättä tarvii olla edes samasta seurakunnasta.

Annas: Meillekin on tullut jo semmoinen "sukupappi" joka on ollut mukana kaikissa suvun kirkollisissa toimituksissa. On se vaan mukavaa kun tuntee jo kaikki. Ollut mulla rippikoulussa ym.

Mietin että olis kiva ennen kuin lapsen nimen kertoo niin tehdä semmonen pieni kilpailu: arvaako kukaan, minkä nimen pienokainen saa. Mut tää on vielä kehittely vaiheessa...

 
Zoe-F
Tiistaita! *muoks* oHo :D Siis maanantaita :D
Kamalast ootte sit puhun niist sormuksist ja juhlista ja ristiäisistä ja yhesolos.
Joku kertokin, että kohta kymmenen vuotta plakkarissa, myö ei olla miehen kaa oltu vasta kun kaks ja puol vuotta alettiin seurustella 9.5.2006 kihloihin 1.8.2006 sit mie muutinkin jo muutaman kuukauden päästä miehen kämppään, 27.07.2007 naimisiin ja alkukesällä ostettiin yhteinen isompi koti että lapsikin voi tulla. Siinä olikin meijän stoori pähkinän kuoressa :D
Maanantai työpäivä takana, neljä samanlaista edessä kunnes viikonloppu :D
Zoe ja Öttiäinen 15+3 :heart:
 
Zoe, nyt on muuten maanantai! :D

Me ostettiin ne brion kärräimet tänään. Yksi huolenaihe vähemmän siis. Oon tyytyväinen kauppoihin ja vaunuihin, toivottavasti ovat hyvät jatkossakin.
Millaisia vaunuja te muut olette katselleet? Meillä oli alusta asti aika selvää että joko Briot tai Emmaljungat tulee. Briot voitti sit kyllä varustelun, sopivan kokonsa ja hintansa vuoksi tälläkertaa.
 
Eeeva Juu, minä istuin siinä telkkarin eessä. :D Paras paikka koko odotustilassa. :D En mä muista monelta mä pääsin sisään, oisko ollu jotain 21.20, kun siinä mailla laitoin miehelle ärrinmurrin viestin. :D Tollo istu autossa melkeinpä koko ajan.
 
Zoe-F
No miä en oo niitä vaunuja kattonnu nyt vähää aikaa, ostan sit ku kerkee. Kalusteetki on jo hankittu. Et ne vaunut puuttuu, jotaki vaatteit ostan ku tiiän kumpi on ja maalaan ton lastenhuoneen seinän, ja sit varmaa jotaa tuttii ja pulloo ja sellast.
 
Täälläpä viikkoja 14+3 ja oon aika varma että tunnen jotain ,sellasta pyörähtelyä. Neukku täti oli sitä mieltä että ei vielä tunnu mitään mutta kun viime viikolla kuunneltiin sydän ääniä ja tätsy ei niitä löytäny niin " neuvoin " mistä kokeilla niin sieltähän ne tuli. siinä samaisessa kohdassa tuntuu ehkä kerran pari illassa kuin joku heittäis volttia... Missä vaiheessa muut tunteneet ?
 
Iltaa mammat!

Tänne ei mitään uutta. Masussa tuntuu pieniä liikkeitä lähes päivittäin, ja neuvola olis ens ma. Silti oon edelleen vähän huolissani kun en saa kotidopplerilla sydänääniä kuuluviin. Täytyy tänään taas yrittää.

Ristiäisistä/nimiäisistä ollu puhetta. Nostan hattua ärrierille , sillä todella monet ihmiset kuuluvat / liittyvät kirkkoon vaikkeivat usko Jumalaan. Mua ärsyttää semmonen. Miksi pitää kastaa lapsensa tai mennä kirkossa naimisiin, Jumalan kasvojen edessä, jos ei usko koko touhuun? Mä en itse kuulu kirkkoon, mutta oon saanut erittäin uskonnollisen kasvatuksen ja mies kuuluu kirkkoon, joten meidän vauvakin tullaan kastamaan. Ja uskon siis Jumalaan. Mun mielestä nimiäiset on aivan mahtava vaihtoehto niille jotka eivät Jumalaan usko, eivätkä siksi lastaankaan halua kirkkoon liittää. Toivottavasti en nyt loukannut ketään mielipiteelläni.

Joku kyseli vaunuista. Me meinataan ostaa Emmaljungat. Mallista en oo vielä ihan varma, mutta koska vaunut on ainoa isompi ostos mikä meidän täytyy hankkia, meinaan panostaa niihin. Ja huomasin esikoisen aikana et vaunuihin kyllä kannattaa satsata, jos liikkuu paljon.

Nyt meen pikaseen käymään saunassa. Mukavaa alkuviikkoa kakille!

marza ja masuvauva 15+1 (16+0)
 
iltaa!

Ristiäiset: Meillä ei olla edes keskusteltu siitä kastetaanko vai ei, ku on itsestään selvää et kastetaan. Kirkossa mentiin naimisiin ja sekin oli itsestään selvää. Kukin tramppaa tyylillään. Mä aina välillä haaveilen ja mietin et mitä kaikkee vois ristiäisissä tarjoilla, mut onneks aina järki tulee esiin et sinne on vielä NIIIIN pitkä aika ja sit oma kunto voi rajoittaa leipomusintoa. Mut saa nähä ja haaveilla saa.

Liikeet: Mä en oo tuntenu mitään enkä varmaan tunnekaan vielä pitkään aikaan (tai niin oon ainakin asennoitunu) mulla on istukka edessä ja sekin voi kuulema vaimentaa liiketuntemuksia.

Vaunut: Oon kattellu hintoja mut muuta ei olla tehty asian eteen

Oma pötsi: pieni ku mikä, iltaisin turvottaa senkin edestä. Lonkka on kipee ja issiais(?) hermo juilii toisinaan. hermot menee herkästi ja mies kärsii. Suutun niin ihmeellisistä asioita. Työharjoittelussa mulla on PINNA KIREELLÄ lievästi sanottuna. Siellä on yks tosi rasittava tyyppi. mut niitä on kai joka työpaikassa =) olotila on ONNEKS korjaantunu lähes entiselleen. Oksentaa ei oo tarvinu ku viimeks lauantaina :) heti jos syön aamusta jotain varsinkin maitotuotteita niin laatta lentää varmasti. Teetä ja kuumaa mehua on ollu mun aamumenu. paino on edelleen 2 kg alle lähtöpainon, mut kerkeehän tuota tulla. ja Väsymys se on aivan uskomatonta. saatan vetää 3 1/2 tunnin päiväunet, käydä lenkillä=kävelyllä ja saunassa ja mennä nukkumaan. Onneks on mahiksia nukkua, mä nautin :whistle:

ei muuta kuin voimia viikkoon kaikille!

terkuin Muty
 
Heips!

Ja heti omaa vointia.. Migreeni on pysynyt poissa jo viikon, työpäiviäkin kaksi takana! Pelkällä Panadolilla oon jo pärjännyt, ihanaa! :) Vauvelin liikkeitä en oo tuntenut vieläkään, mut eiköhän tässä joskus muutaman viikon sisällä niitäkin jo tunnu.. Neuvolakortissa lukee ultraajan teksti josta en kyllä saa oikein selvää, mutta jotain että istukka takana.. Pitääkin huomenna kysyä neuvolan tätöseltä että saisko se selvää ja mitä se sit tarkottaa.

Ristiäisistä
täällä on ollut puhetta kovasti. Meinataan kyllä kastaa toukka, mies ei tosin kuulu kirkkoon mutta minä kuulun. Tosin mikään kovin uskonnollinen en ole. Ajattelen sen niin , että lapsi saa sitten aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Kotona varmastikin pidetään hyvin pienimuotoiset ristiäiset, joissa siis ei sitä uskonnollisuutta hirveästi toitoteta. Viime kesänä olin yksissä ristiäisissä, mitkä olivat tosi mukavat, pappi puhui jotenkin nykykielelellä eikä tuputtanut mitään jeesus-juttuja liikaa (älkää nyt suuttuko tästä kommentista..).

Vaunuja oon jonkun verran katsellut (siis netistä), mahdollisesti päädymme joihinkin Emmaljungan yhdistelmiin. Mihinkään lastentarvikeliikkeisiin en ole vielä antanut itselle lupaa mennä, onhan tässä aikaa vielä.. :D Ja mieshän on niin "järkevä" ja sitä mieltä että ostetaan kaikki vasta tammikuun alennuksista.. Mitenkähän jaksan odotella sinne asti!!

Mutta huomenna siis neuvola ja vapaapäivä, palaan asiaan sitten! :)

rv 16+1
 
heips

nyt tulee pikaisesti vaan omaa napaa :ashamed:

neuvolassa käyty ja kaikki oli ok =)
vahva ja nopea syke löytyi heti! ja neuvola täti naurahtikin että kuuluupa jopa liikkeet :D taisi pieni volttia heittää ;)

einille tervetuloa joukkoon!

vaunuista sen verran että meillä vintillä on abc:n yhditelmät.. kovasti olen unelmoinut ja kuolannut ;) emmaljungista tms. mut nuo ostettiin aikoinaan käytettynä ja ovat hyvä kuntoiset ja toimivat niin miks mennä uusia ostamaan.

nyt unille :wave:
 
myymä
Liikkeistä Mulla pikkunen on selvästi viihtynyt tuolla vasemmalla puolella enemmän tai sitten mulla on istukka tuossa oikealla joka vaimentaa liikkeitä mutta lähes kaikki liikkeet tunnen vain vasemmalla puolella. (Mitähän vikaa yksiön oikeassa laidassa on :D )

ainiin, ne mun supistelut.. kävin eilen päivystyksessä kun alamahakipukin tuli kuvioihin ja pissatti koko ajan. lääkärissä ei ottanut sitten edes näytettä vaan löivät virtsatietulehduksen reseptin kouraan. Sen nyt aloitin eilen että jos supistelut ei sillä lopu niin täytynee käydä sitten kättärillä näytillä...


Nyt on saatu muutettua vaikka tavarat onkin vielä pitkin poikin. Aamu oli katastrofaalinen kun kaikki vaatteet ja tavarat olivat hukassa, onneksi heräsin sen verran aikasin että ehdin sitten töihin hyvin :)

Meillä olis tänään 2v hääpäivä. Saa nähdä mahtaako mies muistaa asiaa ollenkaan ;) Tänään sitä on ainakaan ihan turha viettää kun mies on töissä päivän ja koulussa illan :(
viikonloppua siis kenties odotellessa...

Myymä ja pikkuvelisisko 15+5 :)
 
Huomenta!

Nimiäisistä: Jep, minun kohdallani ratkaisu johtui nimenomaan elämänkatsomuksesta eikä siitä, kuinka kuivia/rattoisia juhlia kirkolliset kinkerit ovat. Minua ei se hengellinen puoli voisi vähempää kiinnostaa. hattivatti-09 kertoi, että heillä lapsi saa itse päättää kuuluuko kirkkoon vaiko ei. Näin myös meillä mutta sen voi tehdä myös niin päin että jos lapsi haluaa, voipi hän liittyä kirkkoon. Ja vaikka me vanhemmat olemme eronneet kirkosta, kuuluu esikoisemme edelleen kirkkoon ja saa kuuluakin jos niin haluaa.

vaunuista: Saanko vielä kerran hehkuttaa vaunujamme? Emmaljungan Duo Edget ovat mahtavat! Suosittelen! Erittäin kevyet työntää, kunnollinen metallinen alakori, säädettävä työntöaisa, thermo-pohja ilmastoinnilla jne. jne.

eini tervetuloa porukkaan mukaan!

Eeeva: unohdin sanoa, että kiitos siitä linkistä jonka laitoit, olen nauranut kippurassa niille miesten kommenteille :LOL:

ärrieri 15+2
 
Huomenta!

vaunuista: Meillä on Emmaljungan Smart Duot ja tykkään kyllä. Paljon ovat olleet käytössä ja menee oikein hyvin vielä seuraavalla. Eivät ole liian raskaat kaupunkiolosuhteissa ja tuolla meidän maalaistiellä ovat aivan ykköset kunnon renkaiden ansiosta. Tuplat hankimme käytettynä joka tapauksessa, jotta pääsen lasten kanssa lenkille. Seisomalauta ei ole vaihtoehto, sillä meidän täytyy kulkea yhteensä 2 km soratietä ja lautojen pyörät ovat kovin pienet. Testasimme tuplista Emma Jule Twinit ja ne tuntui tosi hyviltä. Sellaisia siis alamme metsästää käytettynä.

Minäpä heitän uuden kysymyksen (ja menen samalla asioiden edelle ;) ): Sitten kun olemme kaikki onnellisesti synnärillä, niin aiotteko ottaa jo sairaalaan vieraita vastaan vauvaa katsomaan?

Oma vastaukseni: En halua muita käymään kun miehen ja esikoisen. Esikoinen aikoinaan syntyi sunnuntaina aamuyöstä ja ekat vieraat tunki sairaalaan saman päivän illalla! Vieraita kävi yhteensä 7 ja mies vielä lisäksi. Se oli rasittavaa. Tällä kerralla toivon, että ei tarvi olla neljää päivää sairaalassa. Ja aion tehdä selväksi, että vieraita otetaan vastaan, kun äiti ja vauva ovat kunnolla kotiutuneet.

Oma napa: Tänään oli pitkästä aikaa niin huono olo heti aamusta, että jouduin pönttöä halaamaan :x . Mikä lie väsymyksen aiheuttama kohtaus. Esikoinen ei vaan tunnu parantuvan, vaan koko ajan kärsii nuhasta ja yskästä ja täten herättelee yöllä. On tää syksy mukavaa aikaa :| .

Iines ja Sintti 17+3
 
Kelan päivärahoista:
[/b Taisi olla Marais joka tiedusteli Kelan päivärahojen perusteita. 2007 vuoden tulot tosiaankin ovat meikäläisillä perusteena. Mutta saamissasi vastauksissa oli virheellistä tietoa 6kk:n tulojen osalta. Lomarahat vaikuttavat luonnollisesti tulokertymään, ovathan ne ansaittua tuloa nekin. Laskelmissa 6kk tulot kerrotaan kahdella jotta saadaan selville koko vuoden tulot. Lomarahat lisätään tähän pottiin palkanlaskijan ilmoitustavasta riippuen joko yhdenkertaisina (12kk ajalta ilmoitetut) tai kahdenkertaisina (6kk ajalta ilmoitetut).
Samalla tavalla laskeskellaan sitten aikanaan isyyslomalaisten päivärahat.

Taitaa omalta osaltani puuttua vielä etusivulta tietoja, joten tässä; 29v, la 11.03.09, Tays.
 
Iines79: Juu, ei minuakaan innosta se ajatus, että sairaalaan tulee muita kuin oma perhe vauvaa katsomaan. Ajattelin olla mahdollisimman lyhyen aikaa muutenkin sairaalassa, en saa siellä nukuttua sitäkään vähää mitä kotona pienen vauvan kanssa. Kotiin saavat tulla sitten katsomaan, kunhan eivät joka päivä meillä laukkaa :p
 
heips

voi jösses mikä yö takana |O
aivan varmasti tulen kipeeks just kun ois sinne reissun lähtö :/ ja poikakaan eimkunnolla nukkunut..

oma olo vähän huono. kerhossa käytiin kuitenkin ja mukavaa oli.

tuosta vierailioista sairaalassa. esikoisen aikaan kävi miehen lisäksi sisko ja peri kaveria. eikä minua härinnyt yhtään. itsestä aika kului niin hitaasti ja ikävöin kotiin paljon. vaikka en minäkään mitään hirveätä ryntäystä sinne halua. appivanhemmat olivat soitaneet kukkakauppaan ja sieltä toivat sairaalaan valtavan kauniin kukkakimpun =) :flower:

 
Heippa kaikille

Ristiäisistä Meillä on tarkoitus ihan normaalit ristiäiset viettää. Itse haluan sinne kunnon ja jaksamisen mukaan leipoa kaiken. Katsotaan päästäänkö viettämään siskon ja mun lapsen yhteiset ristiäiset, ku lasketussa ajassa on eroa pari kuukautta. Jos mä esikoisen saajana jaksaisin pitää ristiäiset vasta lähempänä takarajaa, niin siskon lapsi ehtisi mukaan noin kuukauden ikäisenä. Kiva ajatus, mutta katsotaan miten käy.

Synnäristä Meillä on (taas mun ja vauvan kunnosta riippuen) kaikki lähisukulaiset ja lähimmät ystävät tervetulleita katsomaan jo laitokselle. Siis kuitenkin noin kymmenestä ihmisestä puhutaan ja useammalle päivälle jaettuna. Silloin ei kuitenkaan äiti ole kovin hehkeän näköinen, mutta mä luulen, että mulle olisi tervetullutta kaikenlainen irtautuminen sairaala-arjesta.

Vointi on täällä ihan hyvä. Vatsa on kasvanut ja näkyy jo kunnolla. Viime yönä heräsin taas kerran ja huomasin, että vasemmalla puolella vatsaa oli jännä kova kohta. Sitä sitten ihmettelin oman aikani. Mä heräilen nykyään joka yö noin neljän aikoihin, vaikka ennen raskautta nukuin ku tukki.

Mulle tuli eilen aika fysioterapiaan, ku tuota selkäsärkyä viime neuvolassa valitin. Käyn nyt ainakin tuon yhden kerran katsomassa siellä, että josko jotain vinkkejä saisi. Mulla ja koko suvulla on muutenkin selkävaivoja, joten kaikki apu otetaan vastaan, jotta ison vatsan kanssa pärjää ensi vuoden puolella.

Hölmönä huomaan, että vertailen vatsan kokoa ja tuntemuksia koko ajan aikaisempiin tilanteisiin. Liikkeitä ei vielä tunnu ja terkkarin mukaan odottettavissakin vasta noin rv20 istukan/kohdun tai jonkun härpäkkeen takia :LOL: Pieni vainoharhaisuus iskee aina välillä ja haluaisi mennä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Seuraavaksi on vuorossa rakenneultra 23.10 ja sinne asti täytyisi selvitä ilman faktoja.

Melita ja ötökkä 16+6
 
Olipa tekstiä luettavana! Olin neljä päivää poissa koneelta ja te olette ahkeroineet. Yritän osallistua siihen mistä muistan keskustellun.

Sormuksia oli kiva nähdä. Olemme miehen kanssa olleet yhdessä pian 15 vuotta. Emme ole kihloissa tai naimisissa, mutta nyt tänä syksynä olemme päättäneet mennä naimisiin. Siinäpä yllätystä tutuille, meidät kun lasketaan niihin jotka eivät aiokaan mennä naimisiin. Häihin haluamme vain lähimmät. En halua mitään isoa hässäkkää, olen niin monia kavereiden häitä ollut järjestämässä, että se puuha on jo tullut nähtyä. Pieni kappeli ja aivan lähisuku paikalla sopii meille. Sormuksia olemme tosiaan pähkäilleet. Minä varmaankin päädyn johonkin valmiiseen, mutta mies taitaa teetättää omansa vanhasta sormuksesta jolla on tunnearvoa.

Ristiäiset tulevat meillekin. Olemme kahdelle muulle lapselle pitäneet ne mummulassa. Nyt varmaankin juhlitaan kotona, tilaa kun on enemmän. Joku sohvapöytä pitäisi saada hankittua siihen mennessä. Ei helppo homma, olen maailman huonoin ihminen ostamaan huonekaluja, mikään ei kelpaa. Onpa lapsilla ollut mukavasti tilaa leikkiä olohuoneessa, kun en sitä pöytää ole saanut hankittua, pehmeällä matolla on kiva tehdä kuperkeikkoja ja seisoa päällään.

Vaunuja en vielä ole kunnolla katsellut, mutta Emmaljungaan taidan päätyä, sellaiset meillä oli edelliselläkin. Tyytyväiset olimme niihin, mutta ne ovat jo aikaa sitten lähteneet kiertoon kun näillä nuorimmaisillakin tulee olemaan ikäeroa kuutisen vuotta.

Oma vointi on epäilyttävän hyvä. Olen jaksanut katsoa TV:tä miehen kanssa. Ei okseta kuin tosi harvoin. Liikkeitä ei vieläkään tunnu. Kuten joillain muillakin tulee jo mieleen että onkohan kaikki edelleen ihan ok? UÄ olisi vasta 22.10 ja neuvola marraskuun puolella.

Metsälauha rv. 16+6
 

Yhteistyössä