**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
äitikasikolme sulle oikein iso :hug: .

Eipäs ole viime aikoina hirveesti tullu nukuttua ja on tainnu alkaa jo näkyä ulospäinki. Kärrytyttää niin himputisti ja monesti olen vaan jääny istumaan paikoilleen ja tuijottanu yhtä kohtaa tajuamatta mistään mitään. Ja tuntuu ettei tässä pääse koskaan ite lepäämään. :( :/ Sillon ku minun ei saanu siivota ja nostella ku vauvaa ja mies teki sitte kotityöt, mutta tuota pyykkäämistä en antanu miehen tehä. Olen välillä joistain asioista tarkka ja tää pyykkäys on yks niistä. :D B)

 
Jossu: neidillähän on jo paljon tukkaa =)

tässäpä ois meidän neiti:


siinä neitokainen 11vrk =)

meinaa vaan nämä illat olla itkua ja kitinää.. mutta tais nyt asettua.. *koputtaa puuta*
poikakin suht virkkuna kun päikkärit nukkui, mutta tuntuu sekin pikku hiljaa hiljenneen..
 
Valloittavan ihania kuvia! :heart:

On se jännää kuinka toisilla on sitä tukkaa ja toisilla ei! :) Mun suvussa ja miehen suvussa vauvat on ollut kaljupäitä ja meidänkin ipana jatkaa perinnettä...

En tainnut vielä mittoja laittaa... Viime viikolla jässikkä oli 59cm pitkä ja painoi 5730g!

Poju puolitoista kuukautta :heart:
 
Huomenta! Nyt on pitkä valmistujais-nimenantojuhlarumba onnellisesti takana! Mies aloittaa huomenna työt ja lähtee viikon päästä kuudeksi viikoksi ulkomaille. Ahdistaa tosi paljon tuo ajatus, mutta pakkohan se tilanne on kestää. Vauva on miehen lähtiessä 6 viikon ikäinen ja tullessa puolet vanhempi. Aika hurjaa.

Nimeksi pojalle tuli Tobias Kai Akseli. Tobias on oppinut viime viikolla ihan kunnolla vastaamaan hymyyn ja aamuisin on yleensä aurinkoinen hymypoika. Toinen uusi juttu on oman kielen näyttely. Tunkee kieltä ulos suusta ja juttelee tai hymyilee. Oma kieli on sitten niin ihana!

Kokeilen laittaa kuvan Tobiaksesta:
 
nyt minäkin huomasin meidän maaliskuussa vauvantuneiden pinon.
en kerennyt juuri lukemaan paitsi äitikasikolmen jutun :hug: oikein paljon vointeja sinne koko perheelle.
meillä ruvennut menemään ihan hyvin. korvat on parantuneet ja nukkuminenkin sujuu taas omassa sängyssä. poju heräilee pari kertaa yössä ja päivällä nukkuu kahdet noin kolmen tunnin päikkärit eli ei ole valittamista.
eilen oli ristiäiset ja pojusta tuli jere erkki juhani :heart:
ja sitten sitä taas heräilläänkin :wave:
 
Hellou!

Täällä ollaan ny sitten käyty papin kuulustelussa...no ei kunhan käytiin toimitus läpi. Viikon päästä ollaan sitten tosi toimissa näihin aikoihin... jännää!

äitikasikolme paljon jaksuja!

danjuska mullekkin tuli mieleen toi häntäluun murtuminen synnytyksessä!

zoe-f juu kyllä lantio "avautuu" ennen synnytystä just niinko meinasitkin valmistautuen synnytykseen.

Nyt tuntuu siltä että meillä tepsii masuvaivoihin paljon paremmin disflatyl tipat kuin cuplatonit. Eka pullo oli cuplatoneja ja kitinää oli aina iltaisin syötön jälkeen ja muutenkin kauheita masunvääntö kohtauksia. Nyt disflatylin kanssa tommoset masukitinät on jääny kokonaan pois, tai sitten tuo kolmen kuukauden rajapyykki on jo niin lähellä että masuvaivat on sen vuoksi helpottamaan päin.

Ens viikko onkin oikein menoviikko sitten. On oma reumalääkäri käynti, vesijumppaa ja sitten ohessa ristiäisten valmisteluja äiteen luona. siivousta ja leipomista, vaikka siinä kyllä käy niin että en mä mitään saa tehdä kun istuu ja kattoo vaan ku mutsi hoitaa!!! Vaatteet on sentään hankittu jo koko perheelle, isännän vaan täytyy koiuttaa vielä mahtuuko valkoinen kauluripaita päälle vielä...

Nyt maitoa lämmittämään...
 
äiti83: :hug: ja tule kertomaan sitten miten jakselette

marza ei ottanut kipeetä spinningissä otin vaan niin rauhallisesti.

ja nyt en ole kerkenyt vaikka mies lupas hoitaa, tänään piti mennä mutta oli pakko saada nukkua kun on niin paljon univelkaa

Joku puhui siitä että heillä olisi koliikki vauva ja minä kävin vyöhyketerapian luona ja nyt katson mitä pistän suuhun.

näitä ei saa syöda:

maitoa
sokeria
suklaata
irokarikkia, salmiakki ja laktritsia
hiiva
ruis
kananmuna
kahvi

tyttö nukku heti parempi ja sitten syön magnesiumia kl 18. se autaa vatsavaivaan myöskin
just klo 18 on siksi että se autaa sitten vauva yön läpi.

Muista tämä kaikki mitä syöt on 2 tuntia myöhemmin korkein arvo rintamaidossa.
elikkä jos syöt sulkaata klo 18 niin klo 20 syötät kaikki sokerit ym vaivaaineet vauvalla.

 
Heips,

Meillä oli tänään ristiäiset ja poika sai nimekseen Joona Elias.

Tässäpä päivänsankari parissa kuvassa:





Nyt alkaa Joonalla olla niin kova nälkä, että pitänee kiiruhtaa. Palaan taas paremmalla ajalla.

Iines ja Joona 6 vkoa 5 pvää
 
Niinu86 ja Puuskamuikkunen: kiva, että löytyy muitakin hevosihmisiä. Niinulla onkin tiedossa lisää iloisia perhetapahtumia. :)

latte: ok, vai on teillä oikein erillisiä klinikoita.

Mömmikselle voimia. Kuulostaa todella inhottavilta nuo kipukohtaukset.

Marais: mäkin muistelen, että 36,5-37,5 on normaali lämpö. Ja kuulemma ruokailun jälkeen voi olla vähän enemmänkin ja on silti normaalia.

äitikasikolme: kovasti jaksamista koko perheelle ja tytölle tsemppiä leikkaukseen!

Me vaihdetaan yöllä vaippa pari kertaa. Poika kakkaa aika usein yölläkin ja pissaa paljon, joten kivempi vaihtaa.

Samppa77 ja muut kantoliinailijat: millaista sidontaa käytätte? Olen yrittänyt katsoa sidontaohjeita kantoliinakanavalta, mutta vaikuttavat kaikki jotenkin kauhean monimutkaisilta. No kai niitä pitää vaan harjoitella. Meillä on sellainen Kimperin pitkä trikoinen liina.

Jotkut puhuivat pömppövatsasta ja vatsalihasten tekemisestä. Litteän vatsan saamisessahan tärkeintä on syvät vatsalihakset ja eikö niitä saa alkaa treenata heti? Tai niin olen ainakin ajatellut, koska lantionpohjanlihaksia saa tehdä heti ja nehän ovat kytköksissä syviin vatsalihaksiin, jolloin nekin vähän aktivoituvat.

Suloisia kuvia olitte laittaneet. :)

Onnea nimen saaneille!

Kävin tänään tosiaan ratsastamassa. Oli oikein kivaa. Keskivartalon lihaksisto vaan on aika pahasti hukassa.

Misstra + Velmo 6 vk
 
Kaa
Eeeva kyseli menkkojen alkamisesta; täällä on toinen kohtalontoveri. Jälkivuoto kesti kaksi viikkoa, sitten tuli kahden viikon vuodoton aika ja nyt on menkat menossa... alkoivat siis meikäläisen mielestä aivan liian aikaisin... :kieh: Mutta pääseepähän kroppa palautumaan normaaliin sitten nopeasti. Ihan hyvä, kun sisaruksia Pikkumiehelle toivotaan. =)
 
Kaa
Iineksen poika sai sitten todella kauniin nimen... siinä on kaksi nimeä, joita molempia mietin pojalle nimeksi. Ja juuri samalla yhdistelmällä. Mutta toiseen nimeen päätyttiin sitten, kun otetttiin miehenkin mielipide huomioon. :D
 
Onnea muillekin nimen saaneille pienokaisille!

Kaa: Kiitos vaan nimikehuista, mun mielestä myös kaunis nimi :) . Joona oli jo esikoisen aikaan ehdolla mutta päädyttiin toiseen nimeen. Nyt halusin tämän etunimeksi pojalle ja mies suostui. Elias taasen on miehen isän puolella suvussa kulkeva toinen nimi. Kaikenkaikkiaan mielestäni toimiva yhdistelmä.

Vatsavaiva yms.: Joonalla alkaa selkeästi helpottaa vatsavaivat. Oon nyt kahtena aamuna juonut aamukahvin eikä se mielestäni ole aiheuttanut pienelle väänteitä. Onhan tuota ikää huomenna jo 7 viikkoa, josko sillä olisi vaikutusta.

Onneksi ristiäiset ovat ohi. Oli kiva kestittää sukulaisia ja ystäviä mutta kyllä oltiin miehen kanssa illalla puhki ja poikki. Molemmat pojatkin hyytyivät nukkumaan ennätysajassa ja Joona nukkui 12 tunnin yöunet kolmella syötöllä. Joka syötön jälkeen nukahti heti koppaansa. Nyt mä olen hienosti levännyt ja täynnä energiaa mutta aion silti vaan olla ja löhöillä tämän päivän :whistle: :D .

Ja taas Joona hälyttelee äitiä syöttämään. Palaan myöhemmin uudestaan.

Iines ja Joona
 
Sairaalalasku saapui viime viikolla: 402 euroa yhteensä, taitaa olla suurimmasta päästä täällä. Laskun suuruutta selittää seuraavat seikat: sairaalassa oltiin lauantai-torstai. Siirin keskolamaksu la-ma, minulta samalta ajalta osastomaksu. Ma-to oltiin perhehuoneessa.

Kantoliina ollu käytössä joitain kertoja - lähinnä mies kantanut Siiriä liinassa ja molemmat kyllä tykänneet käytöstä. Itse olen kokeillut kolmesti: ekan kerran onnistu, muilla kahdella kerralla ei tyytynyt (taisi olla kuitenkin nälissään ja haistoi mun maidon?). Ja liina meillä on siis pitkä trikooliina, merkiltään MamEarth, ostettu Taikapilvestä (www.taikapilvi.com).

Masuvaivoja ollut täälläkin nyt muutamana iltana. Tunnin verran tyttö ähissy ja tehny useammat suuretkin kakat tuona aikana. Koko kurjuus johtunee ainakin osittain mun toissailtaisesta ylettömästä suklaansyönnistä :ashamed: Oli menny niin hyvin ilman suurempi masuvaivoja, joten sorruin pahemman kerran, valitettavasti. Nyt pitää rajoittaa herkuttelua.

Täällä palstalaiset jo paljon viettäneet ristiäisiä. Onnea vain kaikille nimen saaneille vaaveille perheineen! Meillä menee ihan siihen 2 kk määräajan rajalle, kun tyttö syntyi 28.3 ja ristiäiset on 24.5. Ei voi pitää aikaisemmin, kun nuo molemmat isovanhemmat reissaa just tässä tämän edeltävän ajan vuorotellen. No, ei haittaa meitä, vaikka juhlat vähän myöhemmin onkin.

Menkat ei varmaankaan ole vielä alkaneet, mutta varmaksi en tiedä sanoa. Jälkivuoto oli jo viikon jälkeen niukkaa ja ruskehtavaa ja lähes nolla parin viikon jälkeen. Nyt kolme viikkoa synnytyksen jälkeen ollu punaisempaa, mutta hyvin niukkaa vuotoa. Normisti mulla aika runsaat kuukautiset ilman ehkäisyä, joten en tiedä, kumpaako tämä nyt sitten on, jälkivuotoa vai menkkoja.

Itkuhälyttimeen en mäkään vielä täysin luota, mutta eipä sille niin ole vielä käyttöäkään kovasti ollut. Vasta viime viiko vaunuiltu eikä silloinkaan ihan joka päivä,kun on ollu nuo tuulet niin mahdottomat ja asutaan ihan meren tuntumassa. Vain muutama sata metriä rantaan, joten täällä kyllä tuulee lähes aina, nyt poikkeuksellisen kovasti muutaman päivän.

 
Moikka!

Kivoja kuvia olitte laittaneet vauvoista. =) Ja onnea kaikille nimen saaneille. =)
Meillä tosiaan ristiäiset on äitienpäivänä, ja ne pidetään anoppilassa. Pitäis varmaan alkaa vähän miettiin tarjoiluja.

mianjo, kiitos tuosta kiellettyjen ruokien listasta. Oonkin kaivannut semmoista. Mä jätin nyt ruisleivän ja vähensin kahvia reippaasti. Maitoakaan en käytä kun kahvissa ja karkkilakko kun on päällä niin nyt ei tule syötyä karkkiakaan. :kieh: Toivottavasti noi auttaa tytön masuvaivoihin, sillä musta ei suoraan sanoen ole siihen etten sais itse syödään mitään. Annan sittén ihan suosiolla korviketta. :eek:

Marais, pikaista paranemista mökölle!! Inhottavaa kun pieni on ihan tukossa eikä itse voi tehdä oikein mitään.

Me käytiin tuossa aamulla neuvolassa. Tytön mitat oli nyt seuraavanlaiset:

paino 4655 g (syntymäpaino 3560g, paino 3 vkoa sitten 3900g)
pituus 55,1 cm (syntymäpituus 50 cm, pituus 3 vkoa sitten 53 cm)
pipo 36 cm syntymämitta 34 cm, mitta 3 vkoa sitten 34,5)

Hyvin tyttö siis kasvaa rintamaidolla. Ja kaikki oli ok. Seuraava käynti olis sitten 11.5 ja samalla käynnillä mulla on jälkitarkastus. Nyt terkka jo mittasi mun verenpaineet ja hempan. Paineet oli 139/79 ja hemppa 131. Myös pissanäytteen annoin ja se oli puhdas. Paino oli nyt sama mitä ennen synnytystä. :D Nyt sitten olis tarkoitus saada paino putoamaan ainakin 10 kg, jotta pääsen samoihin mittohin mitä ennen ekaa raskautta. Ja tällä kertaa mulla on motivaatiokin kohdillaaan. :)
Kerroin terkalle tuosta tytön itkuisuudesta iltaisin, ja terkka oli sitä mieltä et se on lievää koliikkia. :eek: Tyttö siis huutaa aina klo 21-23 välillä ainakin tunnin putkeen, eikä itkuun auta mikään. Ja sitten yhtäkkiä, ihan kun napista painamalla tyttö hiljenee ja alkaa nukkumaan. Itse en edes tullut ajatelleeksi että itku olis koliikkia, kun olin aina ajatellut että koliikkivauvat itkee lähes 24/7. Ja meillä tyttö ei päivän aikana itke oikeastaan muuten ollenkaan.

Itkuhälyttimeen mä luotan ja varmaan vähän liiankin hyvin. Tosin se on ollut meillä käytössä kohta pari vuotta eikä ikinä oo temppuillu. Nytkin tytsy nukkuu parvekkeella ja itkuhälytin on vaunuissa.

Imuroin sitten äsken vauvan ruskovillan silkkimyssyn imuriin. Että mä olin vihainen. :kieh: Sainhan mä sen sieltä pois, mutta se oli aivan likainen ja pölyinen, enkä saanut sitä kunnolla pestyä. Ja sitä kun ei saa pestä koneessa. Täytyy katsoa ruskovillan sivuilta josko siellä olis pesuohjetta millä saa lian pois.

Nyt täytyy mennä esikoisen kaveriks leikkimään kun se pyytää. =)

marza ja prinsessa, huomenna tasa 1 kk!! Vitsi kun aika menee nopeesti. :p
 
moikka

Zoe ja Ellip: Tuo on käväissyt itselläkin mielessä että voisko olla häntäluu murtunut.. kuinkahan kauan sen paraneminen oikein kestää?? |O jösses jos joutuu kuukausi tolkulla varomaan.. ollut vain entistä kipeempi nyt muutaman päivän ajan..

Vihvi: hienoa että kontrolissa oli kaikki hyvin!

jahas.. toin tässä esikkoa päikyille ja nyt tuntuu alakerrasta kuuluvan että on ruoka-aika ;) joten jäipä lyhyeks.. palaan toisella kertaa :wave:
 

Yhteistyössä