**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

• Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Kaa
Sairaalalasku tuli tuossa alkuviikosta. Reilulta viikolta osastolla olo ja yksi aikaisempi polikäynti kuluttaa meikäläisen kukkaroa noin 270 eurolla. Halpa hotelli oli, täytyy sanoa. Olis voinut olla paljon enemmänkin.

Käväisin eilen ostamassa sellaiset kevytrattaat mihin saa tuon kaukalon kiinni (Graco Mirage Plus). Ei tartte noita suht. isoja vaunuja kuljettaa mukana jokapaikassa. Otetaan ne vain pidemmille matkoille mukaan, muuten pärjätään kaukalolla ja autossa säilytettävillä kevytrattailla. Ostetaan syksyllä sitten sellaiset kunnolliset kuomurattaat.

Mömmikselle jaksamisia kipujen kanssa. :hug:

Kaa ja Pikkumies 1 kk 2 pvää

Huomenta,

On pakko tulla tänne kehuskelemaan mun erittäin harvinaista energiapuuskaa. Mä olen jo lyhentänyt makkarin uudet verhot, tiskikone on täytetty ja päällä, samalla hoidettu Sinttiä ja seuraavana vuorossa kastepuvun käsinpesu. Sen jälkeen aion jatkaa eilen kesken jäänyttä keittiön kaapin ovien pesua. Kaappien jälkeen jos vielä jaksais jynssätä vessan putipuhtaaksi niin huomiseksi ei jäis kun imurointi, moppaus ja pölyjen pyyhintä :D . Huomenna esikoinen menee aamupäiväksi isovanhempien hoiviin, jotta saadaan miehen kanssa rauhassa siivota. No joo, onhan huomenna kyllä pöytäliinojen ja vaatteiden silitystä mutta ei sekään mikään iso homma ole. Eiköhän tässä saada ristiäiset aikaiseksi :).

Jaahas, alkaa kuulua taas sen sortin tuhina, että Sintillä alkais olla nälkä. Hereillä ollessaan poika syö reilun tunnin välein.

Iines ja Sintti 6 vkoa 3 pvää

Huomentapäivää!!

Meillä meni viime yö iham plörinäks. Tyttö kyllä nukkui hyvin mutta tuo esikoinen kiukutteli ja kitisi koko aamuyön. Onneks mies antoi mun nukkua aamulla ja heräs itse esikon kanssa. Nukuinkin tuonne kymppiin asti. =)

Kylläpäs täällä on siivousinto päällä. :D Lähettäkää mullekin tuota siivousenergiaa. :LOL:

Mömmikselle tsemppiä kipujen kanssa. Kuulostaa fiksulta ja toimivalta tuo teidän nukkumissysteemi. Saa molemmat nukkua tarpeeksi.

Vaihdatteko muuten vauvoillenne vaippaa yöllä? Mä oon vaihtanut vaan jos on ollut kakka vaipassa, mutta pissavaippaa en ole alkanut vaihteleen yöllä. Joinakin aamuina vaippa on ollut lähes kuiva, toisina aamuina pissa taas tullut jo läpi.

Nyt esikoista pukemaan ja ulkoileen. =)

marza ja prinsessa 3 vkoa 6 pvää

Kuinka paljon lämpöä on vauvalla kuumetta? Tietääkö kukaan?

Meidän mököllä oli tänään lämpö (pepusta mitattuna) 37.2, ja nyt funtsailen, että onkohan tuo normaalilämpö vai ei.

Nenu on vähän tukossa myös, mutta on se ollut etenkin aamuisin aiemminkin. Mullahan oli juuri flunssa, joten sillä seurailen...

T.Marais ja Mökö 6 vko :heart:

morjens! Pikaisia kuulumisia. Kerettiin tytön kans olla kotona 5vrk synnäriltä pääsyn jälkeen. Vauvan syönti ollut alusta asti huonoa ja soitin sit neuvolaan et haluan punnitukseen vauvan. No painopa oli laskenut, 1,5 vk:n iässä painoa enää vajaa 2800g ja terkka kirjotti heti lähetteen lastenpäivystykseen, et mennään vain käymään siel. Samal reissul vieläki, eikä loppua näy. Tutkimuksia tehty paljon ja lopulta selvis, et joku jännejuttu kiristää/ahtauttaa ruokatorvea. Se aiheutta sit nielemisongelmia.. Ens tiistaina kuulemma leikataan, isohko leikkaus. Tutkimuksis huomattiin myös, et aortta sydämestä lähtee väärään suuntaan ymym. Et aikalailla päivät menee sitärataa, et aamul maidon pumppaaminen, muut lapset hoitoon, ite sairaalaan klo 13-15 muuta mitä kerkeääg, koska tääl tehol vierailutauko raporttien ajan. Takas hetkeksi vauvan tykö, kotiin, lasten haku hoidosta, ruuan teko,jossain välis maidon pumppausta ja illal miten millonki sairaalas ja kotona..plaaplaa.. Toivottavasti joskus meilki eletään viel normaalisti.. Niin, vauval ollu kokoajan nenämahaletku..

Äitikasikolome: Hirmuisesti tsemppiä teille ja varsinkin vauvalle!!!

Marais: Käsittääkseni vauvoilla normaalilämpö voi olla jopa 37,5 joten Mökön lämpö on ihan normaali. Meillä on Sintin normilämpö aikas samoissa lukemissa.

Sintti on ulkona päikkäreillä ja mun pitäis jatkaa hommia. Pidän tässä kuitenkin hyvin ansaittua lounastaukoa :) .

Tulipa muuten mieleen, että jos/kun nukutatte vauvaa ulkona, niin luotatteko itkuhälyyn ihan täysin?

Mä tiedän että toi vehje toimii mutta kun mitään ei kuulu vähään aikaan, niin tekee mieli mennä ovesta kurkkaamaan ja kuuntelemaan huutaako pikkuinen :ashamed: .

Iines: Mä hankin ittelleni flunssan juuri itkuhälyjen kanssa, kun en luottanut niihin, vaan kyhjötin oven raossa kuuntelemassa ja tsiikailemassa poikaa ja veto kävi = flunssa. Sittemmin olen hälyihin luottanut.... :)

Äitikasikolme: voimia! onneks nykylääketiede osaa auttaa pikkuihmistä hädässä.

jossu84: Lasolia ikkunapesuun? mulla ongelmana ne ikuiset raidat ikkunassa pesun jälkeen. KKerrohan miten peset ikkunas, ni pääsen kevätsiivon aloittaan.

rytmi: juu ei ole. Yöllä tosin onneksi nukkuu ja syö, eikä valvo. Luonnetta alkaa tulla esiin, kun tähän saakka vain on ollu tyytyväinen. Nyt huuta välillä niin et äitin korvat soi.

Kantoliina: on ollu pakko ottaa pois kaapoista. Trikooliina meillä ollu kaikilla käytössä, siiken kun isken huutavan vauvan ja hetken aikaa kävelen, ni huuto loppuu. Hyvä keksintö.

Kevät: ei tule koskaan. Lunta tulee taivaan täydeltä ja mittri näyttää 0*C.... Kyrsii.

samppa+ Kyösti 3vk

Kaa
Minkä merkkisiä kantoliinoja omistatte ja minkälaisia kokemuksia teillä niistä on? Hankinnassa olisi liina, mutta en oikein tiedä minkälaisen ostaisin. Kudotun varmaan joka tapauksessa, trikoinen saattaa olla kohtapuoliin jo turha kapine... mutta siis kokemuksia kaipailen. Kiitos!

samppa77: Elikkä normaalin ikkunapesu veden tekee eli fairya muutaman tipan lämpimään veteen. Siis sankkoon. Sitten lorauttaa sitä lasolia kaveriksi. Ja ikkunalastalla kuivaa normaalisti, mutta sitte vielä sanomalehdellä pyöreillä liikkeillä hankaa ikkunasta raidat pois. Sanomalehti pitää vaihtaa heti ku kastuu vähän enemmän. Todella hyvä keksintö. :D :D

Myymä on kyllä hengissä! :) Useampikos oli kysellyt? Näyttää kirjoittelevan silloin tällöin kyllä kaksplussalle, mutta ei juuri tänne "vauvat"-osioon. http://kaksplus.fi/keskustelu/profiili-ce5a8ed7-2893-456e-bdab-6679fa9e9b9c

Itse askartelemani kutsukortit lähetettiin ristiäisiin. Sisällä oli ihan tavallinen tervetulotoivotus, se ei ollut missään runomuodossa. Sen lisäksi kortissa oli muutama säkeistö Jukka Kuoppamäen laulusta "Pieni mies", sen sanat niin kosketti meitä. Kansikuvaksi piirsin haikaran, joka kantoi vauvaa moottoripyöräkypärässä... (Miehen elämäntapana kun on vanhat moottoripyörät.)

Meillä oli kans tähän asti Mömmismäinen rytmi. Mä hoidin vauvan päivällä, mies yöllä. Meillä on niin eri vuorokausirytmi... Muuten en oo tykänny siitä, mutta nyt vauvan aikana se on ollut loistojuttu. Mies on antanut ensimmäisen yösyötön ja mä oon saanut nukkua vähän pidemmän pätkän. Mutta miehen pitkä lomautus päättyi juuri ja palasi töihin, joten samaa ei voida enää jatkaa. Katsoo nyt miten meidän arki tän jälkeen muodostuu. Tähän asti on voitu tehdä kaikkea yhdessä. :)

Äitikasikolome, hurjasti voimia arkeen!!! Ja pienoiselle pikaista tervehtymistä!!! :hug:

Meillä vaihdetaan vaippaa yöllä. Tehtiin niin alusta asti ja siihen on tottunut. Meillä tulee tosi helposti pissa kyljestä läpi, niin ei sitä viitsi edes kokeilla pidempää vaihtoväliä. :)

Poju 1kk 15pv

Ja tässä kuvaa pulloposkesta. :) Ja huomaa että tukkaa ei ole päälaella, takana on jonkin verran. Se on paennut edestäpäin pois. Kyllä sitä mun mielestä enemmän syntyessään oli, vaikkei silloinkaan paljon.

PEACE MAN!

Minäkin toivotan äitikasikolomelle ja vauvalle onnea matkaan!

Ja samalla tuntuu melkein rikolliselta valitella oman vauvan räkävaivoista. Mökö on ihan tukossa, nenä täynnä räkää ja kuulostelin että kurkussakin rohisee. Sai siis vissiin multa sen flunssan. Kuumetta ei ole. Yksi räkäpallero saatiin ulos, ja se olikin iso, paksu ja vihertävä. Heitän vesilintua pikkuniistäjän lisäksi vielä nenäfriidalla ja keittosuolatipoilla. Ei ne auta, mitään ei saada ulos.

Olin toiveikas, että äidinmaidossa olisi sen verran vasta-aineita, että pieneen ei flunssa tarttuisi, mutta ei niitä ainakaan tarpeeksi ollut. Itte kun oon suht' usein flunssassa, niin kiva ajatella, että pienikin saa sitten ne kaikki, ihan mahdoton suojella itseltään riittävästi omaa vauvaansa, kun sitä koko ajan kuitenkin hoitelee.

Toivottavasti pöpö ei mee korviin tai keuhkoputkiin.

Soitin vielä eilen neuvolaan, ja ne neuvoi juuri hoidoksi nuo suolatipat (aamuin illoin) ja sanoi vielä, että nyt on kuulema mahdottoman paljon pieniä flunssapotilaita. Ja vielä Espoossa ainakin noro-virusta paljon :(

T.Marais ja Mökö 6vko 1pv

marais: meillä auttaa ku laittaa suolatipat sieraimeen ja sit hieroo sierainta vähän sit mä laitan nen nenä friisan imuputken tosi tiiviisti sieraimeen ja SAIRAS imu päälle. meillä irtoo kyl sillä. tai eka suihkuun ja lämmöt täysille siis veden ja sit suikuverho kiinni ja siellä hengitellään höyryä ja taas räkä irtoaa. sit vauva pystyyn niin ei kuulema mee korviin sano mun mamma.. voimia ja paranemista! se on kauheeta kuunnella ku pikkuinen ei saa kunnolla henkeä..

äitikasikolome: VOIMIA!!

yks käsi vaan käytössä niin ei jaksa kirjoitella enenpää--

Iloiset karnevaalinallet :heart:

Tänne ei mitään uutta, hyvin on tytön kanssa mennyt. Tosin hieman tukossa nenä välillä. Tipoilla pärjää. Kylpyyn tänään sitten.

Pääsin eilen ekaa kertaa saunaan synnytyksen jälkeen, ah kun kaipasinkin sitä.

Aamulla vaipanvaihto oli hurja. Sain just laitettua uuden vaipan tytölle valmiiksi ja eikös verta alkanut lorottaa paljon jalkoja pitkin lattialle, eikun huutaa mies pukemaan tytön ja itse menin kiireellä suihkuun putsaa itteni, tuli ihan kivasti lisäöäkin. Amme ihan punasena. :ashamed: Nyt kun mietin että onko tää jälkivuotoa vai mitä? :kieh:

Mömmis ja neiti 2vk 5vrk

äitikasikolme hurjasti jaksamista ja voimia! :hug:

Mömmis eikö sullaollut niitä kovia vatsakipujakin? Oliko veri ihan kirkasta? Onko sun vuoto haissut pahalle? Kuulostaa pahasti nimittäin kohtutulehdukselta, soita neuvolaan tai jos pääset, mene vaikka päivystykseen.

upupa ja Mimosa 7vkoa 3pvää

Kaa
Täällä löysi "Täti" meikäläisen, eli menkathan ne sitten alkoivat. Olisin kyllä voinut olla ilmankin vielä pidemmän aikaa... :kieh: En sitten kuulunut siihen osaan imettäjistä, joilla täysimetys pitää kuukautiset poissa. Pyh.

Upupa: Ei haise. Veri ihan kirkkaan punaista. Kivut lähinnä supistuksia (menkkakivut kyl ihan eri sarjassa painii) ja niitä jo liki kolme viikkoa putkeen. Mutta juuri tuona vuotohetkenä ei sattunut lainkaan. Ihankuin ois menkat, tiedä sitten. Muuten ei kipuilua ole lainkaan.

Muhun iski käsittämätön happohimo. Tekee niin kipeesti mieli kaikenlaisia hiilihappopitoisia juomia. :ashamed: :LOL:

moikka

sen verran kirjoittelen mitä kerkeän... poika pötköttää sängyssä ja tyttö nukkunut jo hyvän tovin joten jompi kumpi kohta hätyyttää ;)

äitikasikolme: Paljon jaksuja koko perheelle. Toivottavasti pian saisitte alkaa normi arkea elää. varmasti stressaavaa, :hug: Ja onnea leikkaukseen!

Kaa:
no voi pöh! itse toivon että ei menkat alkais vielä vähään aikaan.. mutta jos oiekin muistan niin esikoisen aikaan alkoi pari kk synnytyksestä.. Nautin niiiin raskaus ajasta kun ei ollu menkoista riesaa :D

Marais: Mökölle piakista paranemista!! Kurjaa kun pikkuinen aivan tukossa :(

Ihania kuvia oootte laittaneet =) Pitää itsekkin lisätä jahka kerkee.

Meillä vaihdetaan yöllä vaippa jos sille näyttää.. tai siis haisee ;) Ennen syöttöä jos alan vaihtamaan niin neiti repii totaaliset pultit kun kova nälkä ja syötön jälkeen simahtaa aina heti niin en kehtaa pelkän pissivaipan takia herätellä sitten, ellei ole ihan märkä.

sitten kysymys :attn:
onko kellään tullut häntäluu kipeäksi synnytyksessä??
Kun itsellä ei mitään muuta tullut kuin häntäluu kipeäksi. Joku pv ei oireile ollenkaan, mutta nyt on taas pari päivää ollut ihan pirun kipee.. istumaan rupeeminenkin sattuu :headwall: että kuinkahan kauan tähän mahdollisesti menee ennen kuin paranee... :whistle:
riemuitsin jo että ei tullut tikkejä enkä ole muuten yhtään kipeä niin eikö sitten häntäluu ruennut oikuttelemaan :kieh:

Meillä oli eilen itku ilta.. tyttö kitisi mahaansa eikä asettunut millään nukkumaan... torkahti ja kitinä jatkui. Viimein ennen yhtätoista asettui kun paketoin peitoon tiiviisti ja otin kainaloon.. sitä ennen ei auttanut mikään. Yön kyllä nukkui sitten hyvin. heräsi neljältä syömään ja seiskalta. Saatiin vielä nennun kans jatkaa yhdessä unia puoli ysiin kun mies lähti esikoisen kanssa touhuamaan.

Ihmeellisesti sitä unta meikäläiselläkin riittää. Eilen lähtivät mies ja poju uimaan niin sillä aikaa otin tytön kainaloon sohvalle ja nukuttiin siinä päikkärit.. ihan taju kankaalla itsekkin sikeäitä vedin.

tänään siivosin yläkerran kun mies väki oli puistossa.. nyt tuntuu imuri laulavan alakerrassa :D Täällä sma homma että mies kyllä siivoaa ja auttaa kotihommissa mutta tekee ne tosiaan omalla miehisellä tavallaan ;)
Kuka se sanoikaan että pyykin ripustamisessa on pitänyt antaa kertausharjoituksia.. sama homma täällä ;)

jotain muutakin kyllä oli mutta ei nyt muistu taas mieleen...

danjuska ja "nennu" jo 2viikkoa ja 1pv =)
minne se aika häviää...

Yhteistyössä