**Maalismasut 2009** marraskuussa vol 2.

Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja Mömmis:
Alkuperäinen kirjoittaja Mömmis:
Kaa: Lisäätkö minulle vielä tuo POIKAOLO ja sairaala ois K-S keskussairaala. Kiitos ja kumarrus. :heart:
Kaa, :D nää unohtu lisätä sulla. Laitoin lainaukseen uusiks. :heart:
Ääääääh.... minen oo nukkunu kunnolla neljään yöhön ja tässä on tulos. Korjaan heti.
 
Moikka!

Tänään on ollu masussa semmoinen vilske, et taitaa olla jalkapalloilija tulossa. :LOL: Mä oon entistä enemmän alkanut nauttiin tästä olotilasta ja musta on ihanaa kun maha näkyy. :heart:

Tuosta äitiysrahasta vielä, vastaa ken tietää ja osaa. Eli kun oon ollu lähes koko vuoden 2007 äitiyslomalla, niin jos en hakis äippärahoja viimeisen 6 kk:n perusteella, maksetaanko mulle tosiaan vuoden 2007 mukaan rahat vai samoilla tuloilla kun esikoisestakin eli vuoden 2006 mukaan? Mietin vaan kun mulla tulee 6 kk töitä täyteen helmikuun lopussa, niin millon viimestään äitiysrahahakemus pitää laittaa menemään vai laskeeko ne kelassa sen automaattisesti tuon vuoden 2006 tulojen mukaan, jos en hae rahaa viim. 6kk:n ajalta?

Jouluruoista; meillä on kans ihan perinteiset jouluruoat eli laatikot, rosolli ja kinkku sekä sillit ja perunat ja lohet. Anoppilassa on lisäks lipeäkalaa, mikä on aivan sairaan pahaa. En tajua miten sitä kukaan voi syödä... Muusta parasta jouluruokaa on lanttulaatikko. =)

Sykkeitä joku kyseli. Meillä oli esikoisesta syke aina lähes 160 ja poika tuli. Nyt on ollu 140-150.

Myymän profiilikuva oli aivan mahtava. Olin itekin ajatellut tuon tyylistä joulukorttikuvaa, mut meillä tuli ongelmaks se etten saanut poikaa asettumaan nätisti masun viereen. Täytyy vissiin vielä yrittää tai sit laitan joulukortit missä on poika yksin.

Neuvola mulla olis ollu huomenna, mut jouduin muuttaan sen kun oon töissä. Uuden ajan sain ens viikon torstaille.
Painoa mulla ei oo tullu periaatteessa vielä yhtään, kun ekan kolmen kuukauden aikana laihduin 3 kg, niin nyt on ne tullu takas, eli lähtötilanteessa ollaan. Mä yritän pitää tuon painon ettei tuu yli 10 kg, kun on muutenkin jo valmiiks vähän ylimääräistä, ja ne raskauskilot on niin vaikea saada pois...

Nyt meen pojan kans saunaan, joten mukavat illan jatkot ja iloista alkuviikkoa kaikille!

marza ja masuvauva 22+1

 
moikka

pitäiskö laittaa ihan eka omaa napaa :D

eli siis ultrassa käyty ja kaikki oli niin kuin pitikin. ja kysymykseemme lääkäri vastasi heti että pieni tyttö :heart: :D eli minun poika aavistukset oli väärässä ;)

saatiin 7 kuvaa.. päästä useampi, yksi jossa näkyi nenä ja huulet ja yksi aivan ihana jossa on pikkuisen käsi sormet harallaan :D :heart:
olo on jokseenkin hieman hämmentynyt ja epäuskoinen
ja kun tulomatkalla nimiä pohdittiin niin pari oli semeoista jotka kovasti mielytti molmepia.. joten miestä lainaten (ainakin tässä vaiheessa) "vilmahan se on" :D

Mites Jadekettu??? Tuu kertoo kuulumiset!

Pöttis: Itse yritän juoda paljon vettä pitkin päivää, liikkua ja illasta nassutan omenoita... siltikin meinaa maha olla välillä kovana.. tietty paljon johtuu mitä muuta mättää suuhunsa :ashamed:

Jouluruuista: itse en varmaan tee oikein mitään.. toki leivotaan pojan kans mutta kun mennään mummoloihin jouluksi niin siellä sitten yhdessä tehdään.. meillä kotona joka joulu paorkkana- lanttu ja maksalaatikkoa, kinkku, perunaa+ kastike, herneitä, rosollia+ joku muu salaatti jne.. ja jälkkäriks joko luumusoppaa tai sitten luumurahkaa joka on aivan ylihyvää :p

Mitäs muuta.. hitsi kun en muista :ashamed:
ajatukset vähän muualla/karkailee ;)

kyselikös joku muuten siitä omasta navasta.. siis täällä ainakin olen huomannut että kovin on tosiaan ajatukset omassa massussa vaikka poika pitää kyllä hyvin äidin touhussa mukana ;) odotan jo että sais alkaa laitella vaatteita.. joku pv täytyy kaivaa pojan vaatteet vinniltä ja katsoa semmoiset vaatteet sieltä seasta mitä voi tytölläkin pitää.. tietää sitten mitä hankkia. Kivaa päästä kirppareita kiertelemään!
ja löysinpä muutes tänään kirpparilta villakangas takin joka varmasti sopii vielä pitkään :D eikä ollut kuin 5e joten hyvän löydön tein :)

danjuska ja vilma 21+2
 
Iltaa

Oma (.) ihan ekaksi. Tänään oli siis II ultra. Vauvelilla kaikki kunnossa, oli kovin mietiskelevän oloinen. Käsi poskella/nenällä tai leualla. Liikkui kovasti. Eivät muuttaneet päivää. Ultran mukaan olen viikolla 23+2, menkkojen mukaan 21+2. Joten menkkojen mukaan mennään. Nyt sitten toivotaan, ettei synny käynnistyksen kautta, sillä olisi muuten huomattavasti vanhempi. Danjuska kiitos kysymästä:) Ei kysytty kumpi tulee, koska kaveri oli koko ajan jalat ristissä. Mutta ensi viikon ultrassa selviää. Maanantaina on 4D:) Itselläni on poikaolo, mutta saas nähdä, että tuleeko toinen rinsessa taloon:)

Kela Siis vuonna 2009 alkavan äitiyspäivärahan pohjaksi tulee viimeksi vahvistettu verotus. Eli tässä tapauksessa vuoden 2007 verotus. Itselläni on se tilanne, että tulee kaksi lasta kolmessa vuodessa, niin huomioivat edellisen raskauden pohjana olleen lähtötilanteen. (tulee vuoden 2005 verotuksen mukaan.) 2007 olin kotona esikoisen kanssa ja äippärini alkoi 2006 joulukuussa. Marza HUOM HUOM Huomioivat suoraan sen edellisen mukaan. Edellisen 1/v vuoden tulojen mukaan voi ja kannattaa hakea, jos ne ovat 20 % suuremmat kuin edellinen vahvistettu verotus. Kela huomioi automaattisesta parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Tosin kirjoitan itse vielä hakemukseen, että kaksi lasta kolmessa vuodessa ja haluan, että tulot huomioidaan 2005 tulojen mukaan. (Tämä johtuu siis ihan, että äitiyslomani alkoi 12/2006.)
=)

Joulusapuskat. Ollaan jouluna miehen isän lapsuudenkodissa Pohjanmaalla. Voi kuinka jo odotan sitä. Meillä on perinteisesti aina, riisipuuroa, keittoa, karjalanpaistia, perunoita, kinkkua, porkkana-, lanttu-, maksa- ja perunalaatikkoa, rosollia, silliä, herneitä, lohta, pikkelsiä, karjalanpiirakoita, juustoja, pipareita, konvehteja, joulukakkua, erilaiset juustot juomineen, joululimppua,silliä (iuh, appiukko rakastaa). Siinä sellaista. Teen tänä vuonna itse torttuja ja pipareita sekä porkkanalaatikon. Niin saan meidän neidille hieman myös maistiaisia. On pähkinä- ja muna-allergiaa :kieh:

Jaahas ruoka-aika, masuasukki vaatii syötävää.

Jadekettu ja masuasukki 21+2
 
Huoh, mikä päivä ollut. Olen leikkinyt tänään taksikuskia. Ensin aamusta tehtiin esikon kanssa hammaslääkärikeikka, sitten vietiin keskimmäistä kerhoon ja illalla vielä esikko kaverinsa synttäreille. Mittariin kertyi tänään karkeasti laskien 70 km.
Huomenna neuvolaan, sitten ollaan viisaampia. Saan ne Kelan paperit ja pääsen viemään ne sitten työnantajalle.
Näin täällä tänään.
 
Äitiysrahan hakemisesta viimeisten 6kk tulojen perusteella Marzalle ja Jadeketulle: Minä en ole ihan vakuuttunut, että Kela lähtee automaattisesti ilman mitään huomiota laskemaan 6kk takaisia tuloja. Eihän heillä edes ole niitä, koska niistä ei ole vielä verotuspäätöstä.

Omassa tapauksessani rastitin Kelan lomakkeeseen kohdasta 13: Haen etuutta palkkatulojen perusteella. Työnantaja toimittaa Kelalle perästä Y17-lomakkeen (Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta). Työnantaja ei voi vielä toimittaa tuota lomaketta, sillä oma työpaikkani toimittaa sen palkanmaksun toteuduttua, eli tammikuun jälkeen (jään äitiyslomalle helmikuun alussa, eli äitiysrahani lasketaan kaavalla: elo-tammikuun tulot * 2 + lomarahat).

Mielestäni on tosin vähän vaarallista antaa täällä neuvoja, suosittelen, että kaikki jotka tietoa tarvitsevat soittavat/käyvät vielä Kelassa juttelemassa.

T.Marais ja Mökö 24 +2
 
myymä
Marais Totta tämä! Kela ei lähde automaattisesti huomioimaan viimeisten 6kk tuloja koska ne ei ole heillä edes tiedossa. Siksi se pitää itse merkitä ja "todistaa" äitiysrahahakemuksen yhteydessä. (Työnantaja täyttää kaavakkeen siihen)

Ja huomenta vaan kaikille :)

Mulla on tänään ÄÄRIMMÄISEN jännittävä päivä, koska 16.40 olis 4D ultra! JÄNNITTÄÄ AIVAN VIETÄVÄSTI! Sukupuolta ei aiota tiedustella :)
En vain ymmärrä miten saan tän päivän kulumaan ripeesti...

Mulla on hirveitä kävelyongelmia. Ei tarvitse kävellä kuin bussipysäkiltä töihin ja mua pistää kohtuun aivan HIRVEESTI. ihan niiin paljon että joutuu välillä pysähtymään! Mistä ihmeestä tuommonen voi johtua? Joku puhuikin aiemmin että se tuki saattais auttaa just tähänkin vaivaan mut just nyt ei oo kyllä varaa sellaisia ostella..

Myymä ja pikkuvelisisko 22+5
 
Mitenkäs teidän hammashuolto? Kun sitä niin painotetaan kaikissa oppaissa ja neuvolassakin kehotettiin varaamaan aika tarkastukseen. Meidän paikkakunnalla on kuitenkin niin kovat jonot, että edes raskaana oleva ei näytä saavan aikaa kovin äkkiä. Soitin hammaslääkäriin heti silloin alussa ja mulle luvattiin lähettää aika postitse puolen vuoden sisään, vielä ei ole mitään kuulunut. Päivystysajan toki varmasti saa, jos on ongelmia.
 
Pikakuulumisia duunista. On hieman tylsää.

Marais.Mulla on jäänyt väsyneenä lause välistä. Siis jos hakee puolen vuoden tulojen perusteella, niin pitää tietenkin täyttää he hakemuksen kohdat. Mutta kela huomioi kaikista vaihtoehdoista sen parhaimman.:) Tai ainakin toivotaan niin.

Ainahan ihmiset antavat neuvojaan palstalla, kun kerran kysytään. Ei siinä mitään pahaa ole. Tottakai jokaisen oma järki käskee tarkistaa tilanteen omalta kohdiltaan. Suurin osa yleensä vielä kopioi tekstin vielä suoraan jostain esim. tässä tapauksessa Kelan sivuilta.

Omasta mielestäni ei taas kannata liikaa stressata asioista täällä käytävistä keskusteluista:)

Saas nähdä tuleeko tänne pääkaupunkiseudulle laisinkaan lunta nyt, kun on luvattu. Tosin pakkasia on luvattu viikonlopulle. :D Mahtavaa
 
Ihanaa huomenta!

Onnea hyvistä ultrauutisista ultrassa käyneille! Ja myymä koittaa pysyä pöksyissään.. ;)

Täällä on lunta!! Jeee!! :) Oon just lähdössä kaason luokse häitä suunnittelemaan. Meillä on ollut tapana nyt tavata kerran viikossa ja jakaa uusimmat ideat ja muokata vanhoja. Häät ovat vasta heinäkuussa, mutta kuten arvata saattaa niin maaliskuun jälkeen tuskin jaksan ihan heti hirveällä tohinalla niitä suunnitella, parempi siis tehdä etukäteen kunnon ohjelma ym. suunnittelu. :) Kylläpä mieli piristyi kun maa on ihan puhtaan valkoinen.. Just love it! :heart:

Niinu & itiö 24+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Danjuska:
moikka

pitäiskö laittaa ihan eka omaa napaa :D

eli siis ultrassa käyty ja kaikki oli niin kuin pitikin. ja kysymykseemme lääkäri vastasi heti että pieni tyttö :heart: :D eli minun poika aavistukset oli väärässä ;)

saatiin 7 kuvaa.. päästä useampi, yksi jossa näkyi nenä ja huulet ja yksi aivan ihana jossa on pikkuisen käsi sormet harallaan :D :heart:
olo on jokseenkin hieman hämmentynyt ja epäuskoinen
ja kun tulomatkalla nimiä pohdittiin niin pari oli semeoista jotka kovasti mielytti molmepia.. joten miestä lainaten (ainakin tässä vaiheessa) "vilmahan se on" :D
Hassua, meillä mies sanoi ihan samalla tavalla eli kun kaksi viikkoa sitten kävimme 4D:ssä ja saimme tietää, että tyttö on tulossa, mies sanoi, että tyttö on sitten Vilma ja siitä ei neuvotella :LOL: Me kun ollaan huonoja pitämään salaisuuksia nin heti ilmoitettiin kaikille vauvan sukupuoli ja nimi ja siitä lähtien kaikki ovat vauvaa jo Vilmaksi kutsuneet :D On se jännää miten joku nimi vaan kolahtaa, sama oli esikoisen nimen kanssa.

Joulusta: Ai että tulee vesi kielelle kun lukee noita teidän joulupöydän herkkujuttuja. Olemme olleet viime vuosina jouluaaton omassa kotona ja laittaneet jouluruoat "viimesen päälle". Tänä jouluna mietimme, menisimmekö anoppilaan aatoksi muta jotenkin on alkanut kaduttaa koko idea, koska ensinnäkin ei houkuttele ajatus olla anopin huushollissa ja sen ruoissa puhumattakaan että saa jännittää koko ajan milloin se taas laukoo suustaan jotain semmoista että saa pahoittaaa mielensä. Toisekseen joulu kerrostaloasunnossa ei houkuttele kun itsellä on ihana vanha puutalo, jossa on tunnelmaa :xmas:

Ultrista: Voisitteko laittaa näkyviin niitä ultrakuvianne/-videoitanne? Myymä? Ja varsinkin sieltä jalkovälistä :D (tahtoo tarkistaa... ;) )

ärrieri & Vilma 22+2
 
Kaa
Joulusapuskat; olen töissä koko joulun, joten eletään mun vanhempien jouluaterialla. En jaksa rueta vääntämään meille kahdelle mitään muuta kuin normaalia arkiruokaa, käydään sitten mun vanhemmilla jouluaterialla. Mutta siis kaikkea perinteistä ja vähemmän perinteistä on luvassa.

Hammashuolto; kävin hammashoitajalla hammaskiven poistossa noin kuukausi sitten. Sitä ennen olin laittanut itseni jonoon hammaslääkäriaikaa varten. Puolen vuoden sisällä pitäisi tulla ika, mutta sain hoitajalta tiedon että aikani on toukokuussa. Eli siihen on jonoon asettumisesta aikaa 9 kk. Noh, mielummin käyn synnytyksen jälkeen, kuin juuri ennen sitä.

MieIte; neuvola oli tänään ja kaikki oli kunnossa. Kelan laput sain, nyt vaan pitäisi soitella palkkatoimistoon ja kysellä muutamia asioita. Ja neuvotella miehen kanssa siitä isyysvapaasta ja -kuukaudesta. Sokerirasitukseen sain lähetteen, uuden Käypä Hoito -suosituksen mukaisesti. Siellä pitäisi käydä sitten parin viikon päästä (viikoilla 24+0 - 28+0 ).

Nyt täytyy lähteä koirien kanssa lenkille ja sitten töihin. :wave:
 
vihvi: mulla on kanssa yks kaveri, joka ei voi saada lasta. ja välillä tuntuu tosi pahalta jos yhdessä ollaan jossain ja tutut huomaa vaan mun mahan. kyllä sitä hiukan miettii sitä mitä tämän henkilön seurassa puhuu ja yrittää välttää aiheen vauvat
 
moi1 tulin nyt ilmoitamaan että neuvolatäti ei halunut nähdä minua vaan antoi 2 pv saikkua että saan levätä kotona. mutta kipee on vasen puoli lantiosta vielä.
Tänään olen voinut aivan sika huonosti, toivottavasti en saa se alkuraskauden "24/7" kuvottava olo takaisin.

sain kuulla eilen että tuttavan esikoisella ei ollu "vesipää" vaan pojalla on ollu pari kolme aivoveren vuotoa kohdussa. Mulle tuli aivan huolestuttava olo siitä onko meidän pikkunen kunnossa siitä kun minä kaaduin?

Olen pitänyt vähän ruokapäiväkirjaa ja syön näköjään liian vähän... grrr.. en kykene syömään enemän kun nyt syön.

hammashoidosta niin paljon että soitin heti seuraavalla viikkolla kun tein positiivisen testin hammaslääkäriin, ne nauroi ja sanoi että hyvä jos saan ajan vuoden päästä. :eek:

Näin hyvin ne hoitaa täällä raskaana olevia äitiä....

Minäkin pitäis viedä papperit kelaan mutta en nyt vaan jaksa viedä niitä vielä.... kai sitten ensi kuussa
 
Hammashoidosta: mä sain ajan n. 3 kk päähän suuhygienistille siitä kun soitin eli mukavan nopeasti. Käynti itsellään oli vähemmän mukava kun sitä hammaskiveä ronkittiin niin kovakouraisesti että verta sai sylkeä loppupäivän, mutta kyllä lähti hammaskivet! Sain vielä miehellenikin varattua nopeasti ajan, sillä myös "odottavat isät" hoidetaan nopeaan tahtiin.

 

Yhteistyössä