**Maalismasut 2009** helmikuussa

Huippu juttu Eeeva! Toivottavasti pääset tositoimiin luomu konstein! Mulla käynnistystetty synnytys oli aika raju (siis avautumisvaihe), mutta hyvillä mielillä kestäisin saman uudestaan :)

Meinasin miehelle ehdottaa tänään 2 ässää tälle illalle ja jatkossa säännöllisesti ;) Meillä on takkuillut tuo mukavin ässä kun mun on niin hankalaa muutenkin istua ja maata MISSÄÄN asennossa.. Huomenna on joka tapauksessa suursiivous oksutaudin jälkeen. Kummittelee mielessä norovirus pöpöt, jotka säilyy otollisissa olosuheissa jopa 12 vrk infektoitumiskykyisenä!! Ja jos vauva syntyis nyt pian ja sais sen.. Kamalaaaa..
 
eevalle tsemppiä!! oispa kiva ku sais lähtä jo synnärille!
ei millää malttais oottaa...
mietein, et ku mulla oli kohdunsuu sormelle auki ni tarkottaako se sitä et se limatulppanuljaska on jo irronnu?? tietääks joku?
 
myymä
Hemptu: Ei tarkoita :) Mulla myös sormelle auki.. Limatulpan irtoamista ei kyllä voi sivuuttaa oikein mitenkään. Mun omani irtosi esikoisesta synnytyssalissa vasta kun olin jo hyvin paljon auki :)
 
Zoe-F Yritin joku päivä sulle vastata siitä synnytystapa-arviosta, mut mun jutut hävis taivaan tuuliin. Yritämpä uudestaan. Eli kokenut lääkäri voi tehdä kokoarvion mahan päältä tunnustelemalla. Ja lantion tilavuus arvioidaan sisätutkimuksella. Eli luulen, et sulla on kaikki ok. Vauva normaali kokoinen, lantio sopivan tilava jne jne.. Välillä ei tahdo lääkäreistä saada niitä hyviä uutisia irti |O Mutta toisaalta joka paikkakunnalla ei tehdä edes ensi synnyttäjille synnytystapa-arviota ellei erikseen nähdä siihen syytä..
 
Zoe-F Voip olla, et se on just se tutkimus jolla säästetään teilläpäin :kieh: :kieh: Sisätutkimuksessa gyne kokeili mulla joidenkin luiden väliin jäävää tilaa silleen puoli-istuvassa synnytysasennossa..
 
Zoe-F Voin kuvitella mie ainakin kuuluttaisin neuvolassa isoon ääneen jos tuo tutkimus jätettäis tekemättä!! Suurimmalle osalle se kai on "turha" (miten tuon nyt ottaa, varmaan päättäjien mielestä kun mitään hälyttävää ei siitä ei saada selville) mut sit oikeasti toisille se voi olla just se pelastus!!

Miehen kans ollaan oltu molemmat neli kiloisia syntyessä ja mun sisarukset isoja kaikki. Pikkusisko 4,6kg täysiaikaisena ja pikkuveli leikattu rv 35 3,5kiloisena.. Äitiltä on sokereita tutkittu ennen ja jälkeen raskauksien, mut mitään ei oo löytyny..

Huomaatte varmaan et oon aavistuksen hysteerinen yhditelmästä ISO VAUVA ja SYNNYTYS.. Toisille onneksi isonkaan lapsen synnyttäminen ei oo ongelma (kuten mun äidille, pikkusisko alakautta, pikkuveli sektiolla eteisistukan vuoksi).
 
Eeeva: Hui lähtö lähestyy. Ihan käy kateeksi ku haluun itekki jo sen nyytin hoivattavakseni.

Zoe-F: Limatulpan irtoamisesta voi mennä kaks viikkoaki ennen ku vauva päättää tulla ulos. näin mulle sanottiin neuvolasta viime raskaudessa ku reilu viikko limatulpan tulosta alko vasta synnytys.
 
mulla oli jo viime tiistaina alkanu limatulppa irtoomaan (lääkärin mukaan) ja ilmeisesti sitä irtoilee vieläkin. Synnyttämään en kuitenkaan vielä oo lähteny.. mulla on noin "sisäluut" tuolla alapäässä ihan hellänä.. painaako se vauva tosiaan noihin luihin?? inha tunne.. ja sit tuo paine on JATKUVAA peräsuolessa... rasittava olotila

nari nari vali vali
 
Täällä myös jännätään Eeevan puolesta :D Tsemppiä vaan ja anna tilanne tietoja ;)

Zoe: Täällä ainakin säästetään kuluja ja ei tehdä enää edes ensisynnyttäjille tuota synnytytstapa arviointia.. Itse kun esikoista odotin niin vielä tehtiin..
Mutta silti haluttas tietää minkä kokoinen kaveri on nyt tulossa.. ei mitään hajua, eikä mitään ennustetta oo annettu. Mut luotan siihen että kun sain pojan ulos psukettua (4250g ja ei edes vauvana isoimmasta päästä) niin luulisin tämänkin saavan. Tosin eihän sitä voi tietää mitä kaikkea tulee vastaan matkalla mutta kuitenkin.. ja tulee se sinunkin vauvasi jokatapauksessa ulos vaikka yli nelikiloinen olisikin ;)

pöh.. pää tyhjeni.. no kai tämä oli sitten tässä tällä erää :whistle: :LOL:

illasta ollut karmeita vihlasu/kipu kohtauksia alhaalla.. tuntuu että rakko halkeaa kun viiltävä kipu halkoo tuolla...

muoks...

Mutylle
vielä jaksu :hug: Tuo painon tunne on ihan järkyttävän tuntusta!! mulla esikoisesta tosin alkoi vasta laitoksella kun olin melkein kokonaan auki.. ja sanoinkin että pitää käydä vesassa kun luulin että isompi asia ois tulossa :ashamed: monta kertaa yritin käydä istumassa pöntöllä mutta se olikin vauva joka paino niin voimakkaasti :whistle: :ashamed: :LOL:
 
moi pitkästä aikaa!!1

olen käynyt lukemassa silloin kun olen ollu tietokoneella mutta en ole vaan jaksanut kirjoitaa mitään.

Minulla on todella "ihanat" yöt tällä viikolla. :attn:
Mua on supistellu yöllä 1-5. 30 tai 5.45 välillä ja aina 5-15 min välillä. tänäkin aamuna ajattelin sanoa miehelle että älä mee töihin mua on supistellu koko yön mutta heti kun kello lähestyy klo 6 niin loppuu.

Kohta juon kokonainen risiiniöljy pullo että se tulisi pihaan kun en jaksa sitten nousta kun poika nousee 8 maissa.

Minulla on semmonen pieni pullo kotona jo ja kävin ottamasi siitä ruokalusikan kun supisteli niin kovaa.... ei tehonut... supistukset loppui..
:kieh:
täs on ollu puheita myös kivunlievityksitä ja otan se mitä tarjotaan.

Jännittää myös eevan puolesta.

Minulla meni limatulppa ja poika syntyi 4 tuntia myöhemmin, olin jo silloin sairaalassa muistan vielä että oksensin samalla kun se irrtoisi.

sitten jollakulla oli ongelmia appin kanssa mulla taas anoppi on yli hysteerinen. Joka kerta kun näen tai soittelen niin kysyy että onko supistellu onko jo tulossa, etkö tunne mitään. se on todella ärsyttävää. Hyvä puoli siinä on että hän lupasi hoitaa poika viikonloppuna että saan nukkua ja ottaa rauhallista kun nämä yöt on ollu mitä ne ovat.

Minulle ei ole tehnyt mitään synnytystapa arviointia ei esikoisen eikä tämän kanssa.

Niin maanataina oli neuvolakin ja neuvolatäti kysyi suoraan minulta kuinka paljon juon?
Olin niinkuin vettä vai? ei kun alkohoolia... minä olin ihan niinkuin kysymysmerkki että en ole juonut mitään sen jälkeen kun olen saanut + testin.
Hän kertoi että on tutkittu ja todettu että raskaana olevia on alkanut juomaan todella paljon raskauden aikana, joissakin tapauksissa enemmän kuin tavallista.

Jollakin muilla oli alhainen hB ja täällä on toinen. olen syönyt tupla annosta nyt pari viikko ja hB oli noussut yhdellä, se on nyt 115... grr


Paino tullu alusta jo 18,5 kg.
RR 105/70 (120/68)
Sf mitta on ollu sama jo kuukauden 32 cm
sydänäänet 140-147 (130-140)

eikä vauva ole tippunut alas lantioon.

siinä minun kuulumisia taas pitkästä aikaa

minä ja molly 37+1
 
Zoe: Tuolla tarkoitin juuri sitä että ei varmana yksikään vauva ole mahaan jäänyt.. että sitten leikkaavat jos ei mahdu tulemaan.
Ymmärrän kyllä että ois kiva sada jonkun näköistä käsitystä mitä kokoa siellä ollaan.. haluaisin tietää itsekkin.

tänään tuli äippäraha päätös.. yllätyin minkä verran kuitenkin tulee.. luulin että tippuu tuhottomasti tulot kun äitiyslomalle jään..
kertokaapa viisaat että sitten kun jää kotihoidontuelle niin vaikuttaako siihen tulo???? :attn:
pitää nolona myöntää että en muista miten oli esikoisen aikaan :ashamed: muuta kun sen että oli kai se minimi.. jotain päälle 300e/kk jäi verojen jälkeen.. JOS nyt oikein muistan..
näissä asioissa ei todellakaan oo kaikki muumit mulla laaksossa :whistle:
 
Relatkaa beibet! Laskettuihin aikoihin on vielä aikaa, yleensä kai ne vauvat syntyy hieman sen jälkeen kuin ennen sitä. Odottavan aika on pitkä... Vaikka varmasti kohta jollain syntyy. Itellä varmaan menee viikon yli... sitten varmaan alkaisi ollakin noiden kotikonstien aika. Onko kellään sama fiilistilanne?
 
neuvola täti on aivan ihana, hän on ollu pois 3 viikoa ja heti kun hän tuli takasin niin saarnasin hänelle että missä olet ollu? en yhtään ole viihtynyt näiten tuuraajien kanssa. Hän sitten sanoi että kiva kuulla että joku kaipaa.. me tullaan todella hyvin toimeen ja hän ei meinannut mitään pahaa sillä kysymyksellä.

me puhutiin samalla nuorten juomisesta ja niiten seksi juttuista kun hänellä on teini ikäinen poika ja olen itse opettaja niin mitä mieltä ne ovat ehkäisiystä ja juomisesta. kerron yhden tapauksen mikä yksi oppilas oli lainnannut kortsun kaverilta kun ei ollu ja kaveri kävi laitaa reikiä kortsuun ennenkuin antoi sen ja arvas miten kävi... tyttö tuli raskaaksi 15 v ja poika 16v. Ja sitten se kuinka paljon nuoriso juoo nykyään. Olen juttelu mun oppilaiten kanssa aika paljon alkoholitapoista ja ne ovat myös ollu positiivisia siitä että joku aikuinen keskustelee niistä. nekin ovat käyneet meillä ja nähneet että meillä on kunnon baarikaappi.


risiini öljyä olen kuullu hyvää ja huonoa. Jotkut on juonut aivan liikaa ja saanut syöksy synnytyksen ja ne joka on ottanut sitä malttilla niin ei ole mitään tapahtunut. Minä taas en ottais alkohoolia kun alkaa olla kovat supistukset. että äiti on ollu humalassa synnyttämässä. siitä minäkin on kuullu että jotkut tekee. Mutta järkevä äiti ei ottaisi alkohoolia ...
 
Asiasta toiseen: luitteko tänään Iltalehdestä siitä 31-v. äidistä jolla on elinaikaa enää 1-3 kk. Todella surullista. Ihan alkoi itkettää. Säälittää lapset kun menettävät rakkaan äitinsä. Omat huolet tuntui taas pieniltä tuon jutun jälkeen. Ja jos nyt saa olla terveenä ja saa vielä uuden vauvan ite niin mitä valittamista tässä on?
 
Taas tulen vain merkkailemaan, kauheasti ollut tekemistä ja olo alkaa olemaan jo aika kypsä... Huomenna (siis tänään) mennään aamulla äippäpolille taas kontrolliin, ja aion pyytää että josko voitais alkaa ottaa vauvaa ulos. Mulla alkaa vatsanahka olla jo tosi ufon näköinen, kun maha vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa. Arpia ei juuri ole, vaan koko vasta on ihan kiiltävän pinkeä. Ja mielettömän kipeä. Kutisee ja pistelee jatkuvasti, mua oikeasti pelottaa että halkean ihan pian. Enkä ole ainoa jonka mielestä aletaan menemään jo vähän spookyn puolelle, olin tänään hierojalla (koulutukseltaan sairaanhoitaja joten on nähnyt kaikenlaista) ja hänkin oli aika kauhistunut mun vatsastani. Toivottavasti mun huolestumiseni otettais huomenna vakavasti, koska mä en pysty järjissäni elämään näiden kipujen ja tuntemuksien kanssa enää pitkään. Alan olemaan pikkuhiljaa jo hiukan hysteerinen... *hormonit*

Onneksi Multerilla vaikuttais kuitenkin olevan kaikki hyvin, ainakin möyrimisestä päätellen :)

upupa ja Multeri 37+4
 
Eilen sitten tuli käytyä äippäpolilla. Vauvalla kaikki hyvin, eikä sokerilasta ole tulossa. Normaali koko ja vartalo sekä lapsivesimäärä normaali. Syntymäpainoarvio oli 3400g.

Oli sitten joku opiskelija paikalla ja lääkäri kysyi voiko sekin kokeilla kohdunsuun tilannetta. No, annoin luvan. Ei se tahtonut millään tuntea mitään ja sorkkimiseksi se sitten meni. Ei olis pitänyt antaa. Olin sitten illan tosi kipeä ja veristä vuotoa tuli joka tietenkin sai säikähtämään noiden keskenmenojen jälkeen. Lisäksi minulla raskauden alussa todettiin kohdunsuulla joku nestekysta joka voi vuotaa verta.

Oyksissa oli joku uusi systeemi ja diabeteshoitaja ja lääkäri oli samassa huoneessa ja oli niin sekava käytäntö ettei tullut puhuttua mieltä vaivanneista asioista ja aikaakin meni vain vartti vaikka ennen tätä meni pari tuntia. Oli ihan pihalla oleva olo. No, sen verran tuli sanottua etten tiedä edes mihin pitää mennä kun h-hetki koittaa. Sattuikin samalla päivälle tutustumiskäynti synnytysosastolle olevan iltapäivällä, niin lääkäri kehoitti menemään ilmanmuuta sinne tutustumaan. Niinpä miehen kanssa mentiin, ja vaikka se olikin suunnattu selvästi ensisynnyttäjille niin helpotti kun tietää miten toimia ja mihin mennä sitten. Kätilö puhuikin tuosta limatulpan irtoamisesta ja sanoi ettei se ennakoi sen kummemmin synnytystä kuin että ehkä parin viikon sisällä tulee lähtö. Ettei sen pois tuleminen vielä mitenkään välttämättä äkillistä lähtöä kerro. Tosin se sanoi että yleensä ensisynnyttäjällä kestää 10-20 tuntia synnytys. Ei kyllä itsellä kestänyt. Ja nyt varmaan jo kolmannen kanssa saa kiireellä mennä sairaalaan.

Nyt pitäisi sitten soitella neuvolaan aikaa, koska enää ei tarvitse mennä äitiyspolille. Sokeriarvoja pitää mitata mutta muuten vauvalla kaikki ok.

Itse odotan vauvan syntymää maltilla. Päinvastoin nyt on olo ettei vielä tulisi, kun tämä varmaan on viimeinen vauva niin nautiskelen nyt vauvan potkuista ja liikkeistä.

Lotta ja rv 37+2
 
Lotta. :) Mulla on kans ollut nyt kaksi kertaa äippäpolilla harjoittelija, joka on saanut kokeilla paikat. Kyllä sen huomaa, että otteet ei ole vielä varmat... Lääkäri on ollut sitä mieltä, että harjoittelijakin voi ronkkia mua, vaikka mulla onkin istukka täysin kohdunsuulla ja pyrskäyttelee välillä veristä vuotoa. Viimeksi mulla tuhrutteli tutkimuksen jälkeen pari päivää. Mutta sikäli en ollut kauhean huolissani, kun siellä äippäpolin veskin seinälläkin luki, että loppuraskauden tutkimusten jälkeen pientä vuotoa voi tulla 1-3 päivää. Mutta ainahan se mietityttää, kun jotain vuotaa, että miksiköhän. Mitä siellä sisuksissa tapahtuu... Enkä siis halua vähätellä mitenkään sun tuntemuksia. :hug: Olit vielä kipeäkin tutkimuksen takia ja kun taustalla keskenmenoja, niin voin kuvitella huolesi. Mulla on itselläni nyt eilisillasta asti tullut veristä tuhruttelua, enkä oo ollut juuri tutkimuksissa, että niistä johtuisi. Vaikuttaisi samanlaiselta kuin aikaisemmilla kerroilla tän raskauden aikana. Eli ensin on housuissa semmoinen pieni pyrskähdyksellinen verta, sen jälkeen tulee lähinnä vain pyyhittäessä, kunnes hiipuu rippeiseksi ja ruskehtavaksi. Niin näyttäisi nytkin käyvän. Luulen, että se ei ole mitään, mutta tulipahan nyt sitten pakattua varmuuden vuoksi sairaalakassikin jo valmiiksi, kun en oo saanut tehtyä sitä aikaisemmin. :D

RV 38+2
 
Huomenta!

Minni Menninkäinen mä oon samoilla linjoilla sun kanssa, laskettuihin aikoihinkin on kaikilla vielä aikaa, hermojahermoja.. Ja eihän täällä ole vielä kuin muutamalla yli 38viikkoa.. Mulla ei olisi oikeasti kiire synnyttämään, esikoinenkin syntyi rv 41. Mutta tiedän joutuvani käynnistykseen reilun viikon päästä ja toivoisin kovasti, että synnytys käynnistyisi itsestään ennen sitä :/
Oikeastaan olen vasta nyt alkanut edes jollain tasolla alkanut nauttimaan raskaudesta. Alku oli pelkoa ja epävarmuutta, sitten oli lähes puolen vuoden vuodelepo/lepo josta pari viikkoa sitten "pääsin pois", joten vasta nyt on alkanut "normaali" raskausaika :) Parempi myöhään kun ei millonkaan.. :whistle: Vaikka olo on ihan hirveä, iltaisin konttaan kotona kun en pysty kävelemään, jalat lähtee montamonta kertaa päivässä alta, oksentelen, nukun istualtaan(jos nyt satun nukahtamaan) jne... Mutta tämähän on raskaus ei mikään keveys ;)

Hemptu, saako udella kuinka paljon teidän vauvan reisiluun mitta on ollut jäljessä? Hienoa kun saitte hyviä uutisia =)

Jotain muutakin piti kommentoida mutta en nyt muista mitä :ashamed:

-Pauko 37+4
 
huomenet =)

mies lähti viemään pojan kerhoon.. aion vain olla tämän pari tuntisen..

yö meni taas niin ja näin ja jalat taas pitkästä aikaa ihan järkyttävän kipeät, ettei nukutuksi saanut |O

eilen illalla oli niitä ihme juilimisia ja nyt on sitten joku hirvittävä kipu piste alaselässä, mikä kävellessä tuntuu.. :headwall: noh, kyllä se taas tästä.

samoilla linjoilla Paukon ja Minnin kans että malttia.. vaikka istekkin kyllä olen ihan kypsä tähän oloon ja kipuihin.. ;)
mut sitten kun niitä viikkoja on se 40 niin katsellaan sitten voisko vaavia ulos millään houkutella.. sinne asti elellään ihan normi eloa. Ja luultavasti tämäkin menee yli vaikka kuinka on alkanut paikat pehmenemään ja aukeemaan. esikko syntyi viikoilla 41+1 ja jotenkin semmonen kutina että tämäkin yli menee..

danjuska ja vilma 34+6
 

Yhteistyössä