**Maalismasut 2009** elokuussa

Hei kaikille!

Enpä oo paljon jaksanut kirjoitella,oon kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia.
Mies lähti etelä-suomeen koulutukseen niin leikin täällä yksinhuoltajaa :| Neljä viikkoa se on poissa, tulee kyllä viikonloppuisin kotiin. Neiti 9kk oirehtii öisin,joka yö on itkeskellet ja normaalisti ei todellakaan herää öisin. Päikkäreille en saa laitettua,voi nukahtaa vartiksi ja se on siinä. Hermot välillä koetuksella kun kauhee väsy itellä muttei saa levätä. Neiti on muutenkin nyt niin kauhean takertuva ja roikkuu miltei kokoajan jalassa kiinni. Edes vessaan ei sais mennä...Toivottavasti nämä viikot menee nopeasti!
Sain kullä kutsun äidin luo että saisin levätä,mutta kun meillä näitä eläimiä on yksi kani ja kolme kissaa niin en oikein viitsi jättää niitä tänne yksistään kun kissojen pitää välillä päästä ulos pissulle ja kun tuo pienin on vasta 14 viikkoa niin en todellakaan jätä sitä yöksi ulos...

Toisen kerran kävin neuvolassa maanantaina. Kauhee haloo kun paino oli tippunut, yritin kyllä selittää että tosiaan on etonut etten oo syönyt ihan normisti,mutteihan se akka mitään kuuntele. Onneksi tiedän minkälainen se on niin osaa päästää toisesta korvasta ulos. Kun odotin esikkoa ja menin joskus rv 28 VKS missä selvis että vaavi olis lähtöasemissa ja ennenaikaisen synnytyksenriski todella suuri ja jouduin jäämään sairaalaan yms. niin seuraavalla neuvolakerralla se sanoi mulle että takuuvarmasti menee yli. Ei vaan voinut myöntää että sairaalassa olivat oikeassa :headwall:
Tuosta nyt varmaan saikin hyvin selvää :LOL:

Pari viikkoa odottelua niin on lääkärineuvola(blaah) ja sitten ultra.

 
Zoe-F
Voi hitto työ ootte taas pusannu!

Olis pitän tulla tänne istuu jo kuuden aikaa kun heräsin ekan kerran mut käänsinki sitten vaan kylkeä kun kello oli niin vähän.

MyymäMyö asuttii ennen parvekkeettomassa kämpässä ja miä poltin liesituulettimen alla. Voin kertoo et hajut meni suoraa vessaa ja jos meni kerran meijän vessaa ni eiköhän se menny muittenki. Mut parempi se röökin haju ku se krapulapaskan haju mikä sinne leijaili naapurista pari kertaa päivässä. Onneks päästiin sieltä pois. Huh.

ÄrrieriGallup Jos mulle annetaan vartti aikaa ennen ku on oven takana niin sitten käy. Mutta ei meille kukaan silleen ilmesty oven taa, oon sanonnu kaikille et soittakaa etukätee tai muuten ei tarvi tulla. Ellen oo just säkäl siivon.

OmenaruusuNyt kipin kapin apteekkiin ja ostat sitä b-vitamiiniporetta. Ei välttämättä sitä berocaa (maistuu paskalle), siellä on sitä toistakin (ainakin pitäis olla) mutta nimeö en muista. Kaveri vaan oksens ja oksens ja oksens närästyksen takii (tunnis ehkä kaks kertaa, siis jos hyvin meni) ja se rupes juomaa tota ja sen jälkee se pystyki juomaa kahvia ja kaikkea, eikä närästäny yhtää.

BTWNe kellä pahoinvointia, niin mä olen kolme kuukautta toitottanut tosta b-vitamiiniporeesta. Kukaan ei ole tainut edes kokeilla? Tässä kohtaa täytyy kyllä sanoa että siinähän kärsitte. Minä en :D

chromoVittumainen ämmä sanoisin, varsinki ku kaikkial toitotetaa kuinka normaalii on että paino putoaa raskauden alussa pahoinvoinnin takia.

(.)Eipä tässä kummempaa. Selkää välillä särkee mutta minkäs teet, kun sitäkään ei tiedä että minkä takia. Hyvin nukun, ei tosin väsytä. Ei oo pahaa oloo.
Ootan vaa lauantait!!Ikeaa!!
Zoe ja Öttiäinen 10+6 :heart:

*Tulipas taas printattua:)*
 
Zoe Syön B-vitamiinia tablettimuodossa, koska en pysty jostain syystä juomaan noita porejuttuja.

Taitaa ikä tehdä tepposensa, kroppa ei enää suodata kaikkea niinkuin nuorempana.

Oliko täällä muita yli kolmekymppisiä odottajia? Olis kiva kuulla, miten teillä ikä vaikuttaa raskausoireisiin/raskauteen? Mulla tässä neljännessä raskaudessa ( kaksi lasta kuitenkin) tuntuu, ettei elimistö enää sopeudu raskauteen niin sujuvasti kuin esim. 10 vuotta sitten esikoista odottaessa. Vai johtuuko se siitä, että osaa nyt jo paremmin kuullostella omia tuntemuksia kokemuksen perusteella?

Omenaruusu+herne 10+2
 
Zoe Syön B-vitamiinia tablettimuodossa, koska en pysty jostain syystä juomaan noita porejuttuja.

Taitaa ikä tehdä tepposensa, kroppa ei enää suodata kaikkea niinkuin nuorempana.

Oliko täällä muita yli kolmekymppisiä odottajia? Olis kiva kuulla, miten teillä ikä vaikuttaa raskausoireisiin/raskauteen? Mulla tässä neljännessä raskaudessa ( kaksi lasta kuitenkin) tuntuu, ettei elimistö enää sopeudu raskauteen niin sujuvasti kuin esim. 10 vuotta sitten esikoista odottaessa. Vai johtuuko se siitä, että osaa nyt jo paremmin kuullostella omia tuntemuksia kokemuksen perusteella?

Omenaruusu+herne 10+2
 
Kaa
Täällä yksi kolmekymmpinen iloitsee päivän uutisista:

:heart: :heart: :heart: se siellä kohdussa jumputti sataa viittäkymppiä! Eli syke löytyi, kohdun koko vastasi viikkoja, pikkukaveri liikuskeli kovasti. Eli kaikki hyvin! kivi pyöräshti omalta sydämeltä. Ei tämä oireettomuus olekkaan niin pahasta... :D
 
Zoe-F se neuvolatäti meni vaan niin sekaisin kun mulla oli riskiraskaus eikä se tajunnut mitään/osannut neuvoa/auttaa. Ja sit muutenkin sellainen yksinkertainen...Mutta tosiaan kun tietää minkälainen se on niin ei hermostu siihen.

Te muuten joilla jo ennestään muksuja niin minlälaisessa sängyssä 1v4kk nukkuu?! Kun tuo meidän neiti olis sitten sen ikäinen kun toinen tulee niin pitääkö mun hommata toinen pinnasänky vai?
 
Zoe-F
Kyllähän sen ikäinen voi varmaankin jo nukkua reunallisessa sängyssä. Itte en muista missä sen ikäisenä nukuin mutta tietysti riippuu miten kehittynyt. Esim:riekkuuko jo punkassa ton ikäsenä. Mun pikkusysteri roikku pinnasängyn pinnoissa ku marakatti heti aamutuimaan. Sempä takia siellä nukuki. Ja yrks. Kissan kanssa.
 
Zoe B-vitamiinissa on 100% päivän saantisuosituksista. Jostain vain luin että oikein pahaan pahoinvointiin pitäisi syödä 3xpäivässä b6-vitamiinia 25mg. Tais olla neuvolasta saatu odotusopas, jossa oli pahoinvointiin vinkkejä.

Katsotaan pysyykö juuri syömäni laiha jauhelihakeitto sisällä edes hetken, että saan haettua kohta esikoisen koulusta, ettei tarvi kaatosateessa kävellä kotiin. Matkaa tosin vain 1km.
 
Omenaruusu: 34-v. odottaja olen ja kolmattani odotan myös. Mulla myös näistä edellisistä odotuksista aikaa 8-10 v. Silloin ei ollut niin minkään näköisiä oireita raskaudesta, mutta eipä juuri nytkään. Ihan lievää etomista oli aluksi, mutta nyt kun viikkoja se 13 ja risat, niin enää ei sitäkään vähää. Väsyneempi olen ehkä ollut kyllä. Muilta samanikäisiltä odottajilta olen kuullut, että esim. turvotuksia on tullut huomattavasti enemmän kuin nuorempana odottaessa. Että nähtäväksi jää, millaisiksi tukeiksi nämä jalat tästä vielä turpoaa :(

Chromo: Kyllä puolitoista-vuotias voi jo hyvin nukkua esim. päästävedettävässä sängyssä, niissähän on yleensä kuitenkin laitoja jonkin verran. Omani ainakin aikoinaan muutti sen ikäisenä "ison pojan sänkyyn" enkä muista, että olis koskaan tippunut sieltä tms. Eri asia on sitten pysyykö siellä vai lähteekö vaeltelemaan:)

Ihanat muuten noi Emmaljungan maastokuosiset vaunut kun joku oli linkin laittanut =)
 
Zoe-F
No eikös tossa panadolissa oo parasetamolia? Jos näin on niin kaikkia sellasia lääkkeitä missä vaikuttavana aineena sama ku panadolis ni saa käyttää. Buranaa eikä sen kaltasia saa käyttää sen takia (en muista vaikuttavaa) ku nostaa verenvuoto riskiä.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa.

Teidän juttuja olen käynyt lukemassa, mutta mitään en ole jaksanut kirjotella.

chromo, meillä myös 1v4kk nukkuu pinnasängyssä. Mutta tarkotuksena olisi tässä syksyn/talven aikana ostaa "isojen tyttöjen sänky", kun toista pinnasänkyä ei meidän mielestä kannata ostaa.
Ja voimia "yh:na" oloon :hug: Ite olen myös "yh:na" tällä hetkellä. Mies on kolme viikkoa ulkomailla ja viikon Suomessa. Jouluun asti pitäisi jaksaa mennä tällä systeemillä :/

Ja jaksamista kaikille pahoinvoinnin kanssa taisteleville :hug:

Omaanapaa.. Tiistaina oli istukkanäytteen otto. Pikkunen voi hyvin ja vastasi viikkoja. Näytteen otto ei sitten sujunutkaan hyvin :headwall: Kaiken lisäksi näytettä saatiin niin vähän, että siitä ei pystytä tutkimaan dna:ta :( No kromosomit todennäköisesti pystyvät tutkimaan, mutta se mitä lähdettiin tutkimaan jää tutkimatta :(
Eilen kävin sitten neuvolassa ja näytteen otosta huolimatta pikkunen voi edelleen hyvin :heart: Hb oli parissa viikossa pudonnut 15 pykälää, enään oli 113, joten rautakuurille.

Nyt heräs neitokainen päikkäreiltä :wave:

-Pauko ja Peppi 12+3
 
Soitin neuvolaan ja uutta infoa raudan syömisestä: Rautatabletteja ei saa syödä ennen rv 19, koska se voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä.
Eka raskaudessa vedin lähes alusta asti rautaa kun sitä nimenomaan huimaukseen suositeltiin! Jos vitamiineissä on rautaa niin se ei haittaa.
 
Moi!

Me meinataan kans ostaa emmaljungat. Olin aatellut ostaa ne tammialesta, mutta joku kirjoitti et vaunut kannattais ostaa syysalesta niin saa isommat alet. Täytyykin miettiä asiaa, toisaalta oon miettinyt myös vaunujen ostamista huutiksesta.

ärrieri kyseli kutsumattomista vieraista. Mä en kyllä tykkää. Varsinkaan nyt kun on tää väliaikainen kämppä ja pahvilaatikoita siellä täällä ja muutenkin kaikki huonekalut keräilyeriä. Ens keväänä vieraat ovat tervetulleita kun meillä on uusi talo. =)

marza ja masuvauva 11+3
 
Kuinka moni maalismasuista on värjännyt tukkaansa raskauden aikana? En ole varma, onko asiasta keskusteltu jo täällä. :ashamed: Mulla olis tuossa hiusväripaketti odottamassa, mutta uskallanko sittenkään värjätä. Kyllähän tuolla yhdessä topikissa sanottiin, että värjääminen on ok, mutta silti... :(

Zoe-F Mulla ainakin on lähimuisti alkanut tökkimään. Saatan käydä pissillä, pestä kädet ja miettiä, joko kävin pissillä tms. :D

Emilia ja masu 10+6
 
Parasetamoli on ainut turvallinen särkylääke raskauden aikana. Kauppanimiä ovat Para-Tabs, Panadol..

Ikää mullakin on yli 30, eli sen 32v. verran. Odotusaika on ollut hiukan rankempaa kuin 11 v. sitten mutta en tiedä johtuuko iästä vaiko vain yksinkertaisesti eri raskaudesta. Oireethan voivat vaihdella eri raskauksissa paljonkin vaikka aikaa niiden välillä ei olisikaan vuosia.

Kutsumattomista vieraista: Jep, meillä käy eräs (sukulais)pariskunta lapsensa kanssa ihan oma-aloitteisesti, kertovat kovasti omia kuulumisiaan, ihastelevat omaa muksuaan ja istuvat sen pari tuntia "kylässä". Kertaakaan eivät kysy meidän kuulumisia. Ei oikein huvittaisi työpäivän jälkeen, varsinkin kun meitä ei niin kiinnosta ihmetellä heidän muksuaan ja kuulumisiaan jatkuvasti...huoh, kuulostan varmaan ilkeältä ihmiseltä...olen vain kyllästynyt hieman...

ON: Tsekattiin ultralla äsken mahaan, ja siellä pikkukaveri heitteli voltteja innoissaan ja heilutteli käsiä ja jalkoja. Vilkas tapaus, ja vastasi viikkoja täysin. Ei muuta kuin vaunuostoksille siis :p
 
Kyllä sitä buranaa saa syödä. Lääkäri sanoi tuon esikoisen odotuksen aikana, kun oli migreeni-tyyppistä pääsärkyä. Viimeisellä kolmanneksella sitä ei suositella. Tänkin oon kirjoittanut tänne aikasemmin. :p

Tässä vielä lainaus yheltä sivulta.

"Raskaus ja imetys:
Lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, joskin tilapäisesti käytetyistä yksittäisistä annoksista ei ole tässä suhteessa haittaa. Lääkeainetta kulkeutuu äidinmaitoon niin pieniä määriä, ettei niiden vuoksi tarvitse keskeyttää imettämistä."

Eli jos ei mee panadolilla ohi, niin sitten buranaa.
 

Yhteistyössä