**Maalismasut 2009** elokuussa

zoe-F täällä on kans syöminkipäivä! Ekaa kertaa kuukauteen!! ah mikä taivaallinen olo tila. 3 prk juguttia, keittoa 3 lautasellista, 2 lautasellista vispipuuroa ja kauhea kasa näkkäreitä (mun himo), jossa on päällä suolakurkkua... tekee mieli SALMIAKKIA ihan hulluna... hyvällä omalla tunnolla kyllä mäihään ku en oo oikeen mitään syöny kk.

mua muuten niin naurattaa ku tulin tänään sieltä hamppilääkäristä ja pyöräilin sellasen seurueen ohi, jossa oli äiti n. alle 30 v, pikkutyttö rattaissa ja pikkupoika n 4 vee käveli vieressä. Sit se poika tunki koko ajan sinne rattaisiin ja roikku siinä aisassa jne. SIt se äippä joka kerta irrotti sen siitä ja jatko matkaa (varmaan 6 krt) sit se poika tunki vaan uudestaan sinne rattaisiin ja sit äitillä ilm. palo käämit, se otti se pojan irti siitä aisasta nosti ojan pientareelle otti sen pojan kädestä karkkipussin ja viskas sen mettään niin ku pitkämäki konsanaan.. kersa sai hirveen hepulin ja jäi siihen huutamaan ja äiti jatko matkaa.. MUA NIIN NAURATTI!!! onneks oli pitkä suora niin sain seurata koko esityksen.
 
Kaa
voi kun mä olen heikko ihminen... kävin tänään kaupungissa ja ihan vahingossa, ihan totta, ostin sellainen ihanan pikku-matonen potkiksen. Hyi minua! Minun ei pitänyt innostua mistään tollaisesta vielä... *menee hakkaamaan päätään seinään* :headwall: :headwall:

:D
 
hei oikeesti auttakaa!!

Mulla on vasemmalta puolelta selkä NIIN kipee. heti tossa ku kylkiluut loppuu niin siinä alla on se kipuapaikka (siis selänn puolella). oon venytelly ja maannu ja istunu ja kävelly. sattuu. vaikee hengittää. Kylmää oon koittanu mut ei auta. mobilatiakaan ei saaa kuulema käyttää ku lekurin määräyksestä raskausaikana..
 
Onnea 12 viikkoisille! Mulla vielä 2 päivää siihen! :)
Mun on pakko myöntää, että oon nyt niin poikki, etten jaksa kaikkea lukea :ashamed: . Jos viikonloppuna jaksais... Sängyistä ja muista puhuitte. Mua stressaa vaan vaunut...onneksi vielä on aikaa. =)
muty: jos sun selkä on tulehtunut, älä kauheesti hiero tai venyttele. lepoa ja kenties lääkäri ohjeistaa johonkin lääkkeeseen?

minä ja muru 11+ 5 :heart:
 
muty Mulla on ollu kans tosi ikävät selkävaivat molemmissa raskauksissa. Eka raskauden alussa kävin fysioterapeutillakin. Saattaa sullakin johtua vaan paikkojen löystymisestä. Syvien lantionpohjalihasten harjoittelu auttaa paljon. Mutta jos kyse onkin tulehduksesta kuten xAnnax sanoi, niin harjoittelu saattaa olla vaan haitata? Kannattaa selvittää mikä tekee kivun.

Tsemiä ja voimia selän kans. Mun selkä huutaa kans tälle päivälle armoa, pitää kai kohta mennä nukkumaan.. |O
 
Zoe-F
Tänää kävin puntarissa ja 66kg näytti. Tullu tänään vähän liikaa mässäiltyä.
Onneks mulla ei tota vaakaa kotona olekkaan.
Mä olen kyllä muutenkin niitä ihmisiä joilla paino pomppii ja hyppii kolmen kilon haitarilla vähän väliä.
Nyt on toinen kokonainen päivä sairaslomasta menossa ja nyt jo ihmetten mitä sitä tekis päivät pitkät.
Ja huomenna vaihtuu viikot taas!
 
selkävaivoista: missä kohtaa selkää muilla on jomotusta tai kipua? Mulla reistailee jo nyt alaselkä, mikä oli tosin jo odotettavissa koska mun selkä on aika lailla sökö tuolta alhaalta. :( Kävin kerran selkälääkäris enkä oo uskaltanu jatkotutkimuksiin mennä. Olisivat kuvanneet koko rangan ja lantion. Mut kuulema mul noi alimmat nikamat ei liiku (ovat kai luutuneet yhteen ) ja lantio on vinossa hieman oikealle (jota onneksi tuskin muut huomaa kuin ammattilaiset ), lisäksi vielä skolioosi, että silleen. :$ Pelottaa jo nyt et miten mun selän käy sit ku h-hetki koittaa..

Kävin tänään ihailemassa mammavaatteita ja vaavivaatteita :heart: Viikonloppuna mennään yhdessä miehen kanssa ostoksille. =)
 
myymä
ONnea 12 viikkoa saavuttaneille :heart: Sitä kovasti itse odottaen...

Huolestuin tuossa tovi sitten mahan kasvusta kun tuntui, että oli alkanut laskemaan. Nyt on käynyt niin, että iltapömppö on jälleen muuttunut aamusta alkavaksi, kokopäivän pömpöksi! Mahasta näkee jo vallan selvästi että raskaana ollaan (jos siis minut tuntevat, kun normaalisti olen hoikempi tuosta massun seudulta).
Kiloja on tullut edelleen se 2kg (tällä hetkellä 57kg) mitkä tuli heti plussattuani :D Noh, ihan hyvä ettei ole ainakaan nousuun päin mennyt. Ja suuresti väitän että tissit ovat omineet tuosta lisäpainosta kilon :LOL:

Olo: Oikein hyvä. Aamupalan jälkeen etovaa oloa ja joutuu kakomaankin mutta menee todella nopeasti ohi. Suuria annoksia on turha yrittää kerralla syödä mutta pienet annokset ja usein menee tosi hienosti :)

Se olis tytöt tänään PERJANTAI! ihanaa ihanaa ihanaa! :) :heart:

Meidän tyttö (3v) eilen rupesi puhumaan (kun näki tv mainoksessa vauvan), että "äiti, mäkin tahdon tuommosen vauvan meille. Se tulisi täältä sun massusta (taputti mun vatsaa) ja söisi sitten tästä maitoa (taputti mun tissiä) . Olisi NIIN tehnyt mieli piristää toisen päivää kertomalla uudesta tulokkaasta, mutta en sitten kertonut. Kerrotaan vasta ultran jälkeen :)

myymä ja pikkuvelisisko TASAVIIKOIN 10+0 :)
 
Huomenta vaan! Mulla kans tänään 10+0, niin ne viikot vaan kertyy. =) Just katselin mahaani peilistä, mutta taitaa vaan olla masu täynnä ilmaa. Haluaisin jo mahan kasvavan oikeesti. :( Kyllä tuo alavatsa kuitenkin jo tuntuu jotenkin tiiviimmältä. :)

Nyt nukkumaan, että jaksaa vielä ensi yön valvoa töissä!
 
Huomenta kaikille ja ihanaa perjantaita!

Täällä kans se maaginen 12 viikkoo tuli täyteen tiistaina ja jotenkin nyt alkaa kyllä helpottamaan jo ärtymys ja mielialanvaihtelut, jotka onkin oikeestaa olleet suunnilleen ainoat oireet koko raskaudesta. No tissit on turvonneet kyllä sen verran että kuppikoko on kasvanut yhdellä ylöspäin (mikä on hyvä koska vanha oli onneton A =) ) Voi kun ne jäis tämmösiks...imettämisen jälkeen ovatkin sitten entistä pienemmät, joten pitää nyt nauttia tästä uhkeasta olosta.

Masu on kasvanut jo niin paljon, että vanhoista farkuista on turha haaveillakaan. Ärsyttää kun tilastin Ellokselta äitiysfarkut, niin sieltä tuli 2 kokoo liian suuret mitä olin tilannut ja jouduin pistämään takas ne. Paino on noussut onneks kuitenkin vaan 1,5 kg.

Aiotaan tänään kertoa lapsille vauvasta. Saa nähdä miten reagoivat, mutta parasta nyt vaan jo kertoa ennen kuin kuulevat joltain naapurin lapselta tms. koska tämä kyllä jo näkyy päällepäin. =) =)

Olette tainneetkin täällä aiemmin jo puhua vaunuasioista, mutta en jaksa lukea koko rimpsua taaksepäin :ashamed: joten kysäsen, että onko kellään kokemusta Gracon Travel System - ratashommelista?

 
Zoe-F
Huomenta! :wave:

Perjantaihan se, mulla niin väliä. Tää ja ens viikko virallisest sairaslomalla ja sitä seuraava "kesälomalla" joka menee kaikis tutkimuksissa.

Kuudes päivä polttamatta, eikä tunnu missään. Meijän äiskä kyseli eilen varovasti, että auttaako noi laastarit ja miltä tuntuu. Aikookohan se ittekkin lopettaa? Saa nähhä.

Vaunut saan ehkä hyväl säkäl serkult käytettyn ja ainut huoli on se, että mahtuuvatko hissiin, vai olenko pulassa.

Tänään tulee viikkoja 10+0, enkä millää jaksais oottaa et kaks viikkoo menis nopeest.

Zoe ja Öttiäinen 10+0 :heart:
 
Kaa
Täällähän on paljon meitä kympin odottajia. =) Itsellänikin on tänään tasan 10+0. Enää kaksi viikkoa ultraan ja kahteentoista.

Hyvää perjantaita kaikille ja samaan syssyyn viikonloppua! Itselläni alkaa tänään taas työt vapaapäivien jälkeen, joten viikonloppu menee sitten työpaikalla...
 
Joo, synnytyssairaalaan on jo tilattu kasa valkohomejuustoa, viinirypäleitä ja suolakeksejä sekä kunnon Chiantia pullollinen :LOL: Itse asiassa olen antanut itselleni luvan nautiskella jouluaattona yhden lasillisen chiantia, siitä ei haittaa ole.

Selkä ei onneks oo kipee mut nää tissit! Voi Gsus kun on kipeet! Yöllä herää joka kerta kipuun kun vaihtaa kylkeä ja rintsikoiden poisottaminen oikein pelottaa. Noh, enemmän olisin huolissani jos mulla ei olisi mitään oireita, joten kyllä tämän kestää.

Vaunuista vielä...olen ihan hurahtanut niihin Emmaljungan Duo Edgeihin. Kaikki vaan varoittelee että ne ovat kamalan isot ja että työntöaisa löystyisi jotenkin..Enpä tiedä, onhan tässä vielä aikaa harkita...
 
Zoe-F
Mul oli tissit viikon ihan tolkuttoman kipeet ku tulin raskaaks. Ei oikeestaa muuten oo ollu.
Äsken oli niin huono olo et oli ihan senteist kii ettei tullu ylös mut pakotin itteni syömää ruisleipää. Sillä mä oon aina krapulanki taltuttan ja näyttää pätevän aamupahoinvointiiki oikeen hyvin :D
 
Kaa
Lueskelin tuossa eilen kirjastossa uusinta Kaks Plussaa ja sain hyvän vinkin vaunuostosten suhteen. Vaunujahan ei tartte (toivottavasti) ennen kuin ensi vuoden puolella. Noh, tammikuussahan alkaa aina sitten alet. Edellisvuoden malleja saa satasta-paria sataa halvemmalla. Pitää vaan olla nopea. Tuota ennen ei vaunuja kannatakkaan ostaa tilaa viemään, meille ainakaan. Pitää vaan käydä tutustumassa eri malleihin jo tämän vuoden puolella, joten tietää mitä merkkiä sitten kyttää alesta. :D
 
Piitkästä aikaa.. sivuja tullut hurjasti - en jaksa lukea kaikkea, anteeksi :ashamed: Toivottavasti ei tuu toistoa.

Helpottaako?

Sanokaas jo pitemmälle ehtineet, että onko raskauden ikävät oireet (ts. se kamalin pahoinvointiaika ja kuvotukset ym.) alkaneet jo helpottaa ja missä vaiheessa ootte huomanneet helpotusta? Jostain luin, että raskauden 8. ja 9. viikko olis pahoinvoinnin kannalta pahin piikki. Silloin äidin kehossa on eniten hormooneita.. Itsellä 9. viikko menossa ja huh, mikä alkuviikko! voih. nyt yritän olla ihan hurjan positiivinen ja ajatella, että pahin olisi takanapäin!


Perimä vaikuttaa raskausoireisiin ja synnytykseen?

Useastakin paikasta oon lukenut erilaisia kirjoituksia siitä, kuinka nämä asiat voivat olla perinnöllisiä. Oman äidin raskauden kulku voi enteillä omaa raskausaikaa ja jopa yhdessä lähteessä (en muista mikä) sanottiin kutakuinkin, että: se, miten itse synnyit maailmaan, saattaa antaa tietoa miten itse synnytät. Toisin sanoen minä synnyin 2 viikkoa etuajassa, saattaisin siis itsekin synnyttää (2 vko) etuajassa. Enpä tiedä näistä.
Te jo aiemmin synnyttäneet: onko mennyt niinkuin tuossa yllä sanotaan, vai ihan eritavalla? Ja mites teillä kaikilla: Ootteko jutelleet äitienne kanssa raskausajoista - onko samanlaisia?
Minulla ainakin on mennyt raskaus tähän asti samanlailla kuin äidilläni (Harmi kyllä - on ollut vaikeaa aikaa).

Nyt jo kerrottiin kaikille lähipiirin ihmisille uutinen. oli pakko, sillä poissaolojani oli selvitettävä (mm. mieheni toisista valmistujaisjuhlista, nyyh.) Hauskaa, kuinka kivan iloisen odottavan ilmapiirin tän uutisen kertominen aiheuttaa :) Onko teillä muilla jo olemassa omalle vauvalle serkkuja? Meillä on vasta miehen siskolla 2 lasta, mutta kiva juttu sekin!

Rentouttavaa ja iloista viikonloppua kaikille!

 
Piiitu: Me ollaan veljen kans molemmat synnytty etukäteen joten siis minäkin esikoisen synnytin 2viikkoa etukäteen. Erilaiset raskaudet on ollu oireiltaan, mutta sf-mitta käyrä menee samoilla. Paino ei toivottavasti toisesta mene samoilla ku minun äiti lihoi ihan kamalasti ja kantaa niitä kiloja edelleen.. Synnytys oli nopea kuten äidilläkin.

Huono olo alkaa helpottaa! Kiitos tuolle ihanalle rautalitkulle jossa on muuten myös b6 ja b12 vitamiinejä :)
 
Moikka mammat!

Eipä oo hetkeen tullut kirjoiteltua mitään, mua alkoi sen verran ottaa aivoon eräs kirjoittelija. :ashamed:

Noooo, jospa sitä taas vähän jotain, eihän tää nettijuttelu mitään maailman vakavinta ole.

Viikot matelee, on taas vähän kurjaa olla loppukuisia (niinkuin aikanaan pojasta, tosin silloin loikkasin joulukuisiin), mutta minkäs teet. Mulla on np-uä vasta reilun kolmen viikon kuluttua, mutta reilun viikon kuluttua olis neuvola, toivottavasti kuunneltais sydänäänet. :heart:

Piiitu kyselit noista raskauden ja synnytysten kuluista. Mun äitillä on raskausajat menneet hyvin (mulla meni ekan odotus hyvin) ja synnytyksen venähtäneet la:n jälkeen. Mä synnytin pojan viikoilla 42+0 (synnytys käynnistyi itsekeen onneksi!), rasitteena mulla tais olla tuo äidin historia plus ensisynnyttäjyys. Voi että ne viikot la:n jälkeen oli pitkiä! :eek: Tämä kakkonen tulee syntymään sektiolla (en saa enää synnyttää alakautta), joten eipähän tartte kärvistellä enää niitä "yli"päiviä :D

Serkkuja meidän lapsella/lapsilla on jo kivasti, mun puolelta niitä on viisi ja miehen puolelta yksi. :)

 
Zoe-F
Meillä päin äitillä ei ole ollut mitään ongelmia missään raskauksissaan. Isosiskoa (joka muuten kävi äsken kaatamassa jugurtinlitkunsa tietokoneeseeni ärrrr) synnytti 24h ja minä taas olin jo melkein kokonaan ulkona ennen kuin kerkesi sairaalaan ja pikkusiskoa taas synnytti 10h
Mulla on ollu pyörrytystä, huonoa oloa ja verenvuotoa.
Tänään lähtee sitten tietokone yhteen atkfirmaan putsattavaksi. Vituttaa ihan pienest. Lähel oli etten juossu tupakalle perkl*

TiuhtinÄiti Toivottavast et mun takia... :ashamed:
 
Zoe-F, oo huoleti, ei todellakaan! :D

Ai niin, ja toivottavasti tuo vuoto ei olis mitään vakavaa! :hug:

Sen verran vielä noista synnytyksistä yms. että mun äidillä kaikki seitsemän kappaletta synnytyksiä on kuulemma olleet helppoja. Mulla poika syntyi noin 9 h:ssa, mutta synnytys oli aika raju eikä komplikaatioilta vältytty.
 
Heipä hei,

onpa tullut paljon tekstiä muutamassa päivässä.
Olimme perheen kanssa Yyterissä lomailemassa. Kylpylässä oli todella mahtavaa lapsen kanssa. Meidän neiti tykkäsi kovasti uida ja leikkiä rannalla. Kaikkein kivointa taisi olla liukua vesiliukumäessä isin kanssa.

Onnittelut kaikille ekan kolmanneksen ylittäneille. Täällä tullaan resinalla perässä :LOL:

Kasteesta Meillä esikoinen kastettiin kotona. Pidimme ristiäiset kotona sen takia, koska en jaksanut lähteä kirkkoon asti pukemaan ja riisumaan ja pukemaan. Ristiäiset oli sydäntalvella. :flower: Toisen lapsen kastamme myös. Mutta hänet kastamme kirkon tiloissa tjm kuin kotona. Ei välttämättä jaksa ruveta siivoamaan kovin paljon ristiäisten takia, kun esikoinen pyörii jaloissa.
Sitten on toisaalta enemmän tilaa vieraillekin.

LemmikitMeillä oli viime vuonna vielä sellainen tavallinen kotikissa. Mutta jouduimme valitettavasti lopettamaan lemmikkimme, koska tyttäremme on niin allerginen kissalle. Allergia todettiin tytön ollessa 3,5 kuukautta. Samaan syssyyn todettiin maitoallergia.

Joten meille ei lemmikkejä tule vaikka kuinka tekisi mieli. Tosin neitosemme rakastaa kaloja. Niin akvaariota olen harkinnut. Mutta mies ei ole lämmennyt asialle. Toisaalta kalat ovat tylsiä, kun niitä ei voi pitää sylissä eikä paijata.

Vaunut
Meillä on Emaljungan Duo jotain. Niissä ei ole heittoaisaa. Ostettiin käytettyinä perheeltä, jossa olivat vain muutaman kuukauden käytössä. Saatiin puoleen hintaan mitein uudet vaunut. Olen ollut todella tyytyväinen vaunuihin. Ovat loistavat. Niissä on kova kantokoppa. Suosittelen lämpimästi. Ovat olleet meillä kovassa käytössä ja ovat jatkossakin.

Oma (.) Pahoinvointia on ollut joka päivä. Mutta eilinen veti pohjat. Yyteristä takaisin tullessa rupesin oksentamaan autossa. Onneksi oli pussi mukana. :ashamed:
Oksensin kok illan ja yön. Kaikki mitä söin tai join niin tuli ulos ja isossa kaaressa. Ihan kamalaa. Nukuin kodiuttamme viisi tuntia ja välissä kävin aina oksentamassa. Illalla tein sitten riisiä, niin se pysyi sisällä. Muistan, kun joskus olin Sisiliassa vanhempieni kanssa lomalla, niin sain sitten alkavan salmonellan. Siellä määräsi lekuri keittiön tekemään riisiä ja johan auttoi. Vinkki siis kaikille pahoinvoinnista kärsiville. Eilen sitten sattui mahaankin ihan kamalasti, rupesin vallan itkemään. Menin suihkuun ja lämmintä vettä mahalle, niin johan auttoi.
Muuten olo on ok. Yöllä juoksen pissalla muutaman kerran.

Olen parasta aikaa varaamassa lomaa marraskuulle Kanarian saarille. Ajattelimme Teneriffalla lähteä. Ja pikkuneiti lähtee mukaamme.

Viikkoja tänään 8+6 ja voi, kun oksentelu loppuisi. Olen sitä mieltä, että nyt tulee poika. Tyttärestäni olo oli paljon parempi ja vain yhden päivän oksentelin esikoisestani. Nyt olen jo oksentanut, ennen kuin tein testin. Tai sitten tulee kaksoset, kuten äitini totesi. :LOL:
 
Tiuhtin äiti: mulla on sama homma tuon pinoon kuulumisen kanssa kun laskettuaika on 5.3. ja esikoinen synty reilu 2viikkoa etuajassa eli siis kuuluisin ehkä helmikuisiin.. Toisaalta taas raskaushan mulla etenee tämän pinon mukaan, mutta sitte vauva-aika menee helmikuisten mukaan.
 

Yhteistyössä