~~~MAALISMASUT 2008~~~ Elokuussa

Tuizulle ja Tuttelille suuren suuret :hug: ,toivottavasti kaikki kuitenkin kääntyy vielä parhain päin.

Noista eroottisista unista,oon elämäni ekan eroottisen unen nähny n.2viikkoo sitte ja sillo meil on viimex jotai asian eteen tehtyki :/ Sen jälkee on kyl kaikki halut hävinny,lähinnä etoo koko ajatus et jotai pitäis tehä,mut toivottavast ne halut viel takas tulee,muuten voi olla ukol pitkä selibaatti :whistle:

Huomenna ois eka neuvola =)

Piitsi ja 1/5 osa matkasta takana
 
Soitin omalle tutkimushoitajalle, että uskallanko edelleen pistää verenohennuslääkettä vaikka vuotoa on ja...se lohdutteli, että kyllä normaalissakin raskaudessa voi olla veristä vuotoa ettei heti pidä hätääntyä ja ajatella pahinta, mutta mitä sitä muutakaan oikein voi! Lupasi, että oma lääkäri voi tarvit.ultrata jo ennen to jos tilanne muuttuu enkä sinne päivystykseen halua mennä! Teistä varmaan tuntuu pöllöltä kun en halua mennä ultraan, mutta jotenki pelkään niitä niin paljon ja tuntuu etten ehkä ihan vielä ole valmis huonoihin uutisiin jos niitä tulis :ashamed: Ajattelin soittaa neuvolapsykalle ja jos pääsisi vähän jutskaan ennen tuota to ultraa niin sekin auttais asiaa :)
Kävin jo keskenmenopuolen juttuja lukeen ja siellä oli tosi lohdullista juttua näistä vuodoista ja miten kuitenkin kaikki mennyt hyvin ja terve vauva tullut! Itse aina ihmettelen kun lääkärit eivät mitään selittele mistä vuoto vois johtua yms, mutta siihenkin löyty nyt jotain näkökulmaa.
Semmosta eilen ajattelin tulla kertomaan(en sitten jaksanut), että seksiä ei meillä ole harrastettu viikkoihin ja nyt olen alkanut näkemään seksiunia ex-poikaystävien ja eri lääkärien(kättäriltä)kanssa, joita tässä taipaleella olen tavannut :LOL: Ilmeisesti ääneenkin unissaan jotain hupatellu, koska mies on raivona mustasukkasuudesta ja epäilee että mulla on muita(sinänsä älytön luulo)! Tosi hassua, mutta tässä hormoonitilassa sekin loukkaa todella, kun seksi on niitä viimesimpiä asioita joita olen viime aikoina miettinyt :( Tää kaikki kyllä rasittaa meidän muutenki huonossa jamassa olevaa suhdetta! Hoh hoi mitä valitusta :kieh:
Koulukin olis alakanut tänään, mutta saa nähdä mitä siitäki oikein tulee jatkossa jos tämä raskaus jatkuu ja näin ongelmallisena!
Mukavaa päivänjatkoa kaikille ja Tuizulle peukkuja ja :hug:
 
Huomenta!

Tuizulle ja Tuttelille myös täältä onnen :hug: ja toivottavasti kaikki menee hyvin. Mulla kanssa kävi inhottavasti aamulla mielessä onko vaavilla kaikki hyvin, oon vaan niin heikkohermonen et joka päivä pitäis tarkistaa ultralla et pysyis mielenterveys... Mut ehkä se nyt tästä alkaa helpottamaan. Oireet on ainaki pysyny ennallaan, otsa on yks näppyläviljelmä, rinnat tosi kipeet ja turvonneet, maha pömppää jo ihan koko päivän ja nälkä on... Tunti sitten söin aamupalan ja kohta maistuis jo toinen. :p

Rhea mullakin kun ultrattiin viikoilla 9+6 kaveri ei liikkunu yhtään ja täti epäili jo että on lähempänä viikkoja 9 kuin 10. Mutta sit se rupes sitä koipeensa tosiaan vispaamaan eikä viikot muuttunu. :D Mutta ei oo huolenaihetta jos ei vk 9 liiku!

Unet on mullakin ollu kyllä niin eriskummallisia et välillä kyllä ihmettelen.
Eroottissävytteisiä myös, ja oon ollu muutenki hirveesti aktiivisempi niissä hommissa ku yleensä. Mutta ei valittamista. :D Myös vaavista oon nähny vaikka minkälaisia unia, välillä pojasta ja välillä tytöstä. Muuten on kyllä niin poikaolo et kaupassakin hypistelen aina vaan poikien vaatteita enkä mitään rinsessaunelmia. =)

Joo siis joku ihmetteli kun "joudun" ostamaan 36 koon vaatteita. Oon ollu semmonen sisar hentoinen aina :D Paino oli 45-47 paikkeilla ennenku tulin raskaaks, sit nous melkein heti 50 ja on pysyny siinä nyt jo kuukauden päivät. :) Tissit ja masu on vaan levinny, vähän myös nuo jenkkikset mutta pylly ja reidet on samoissa mitoissa.

Minä ymmärrän kyllä että lapsen sisaruksia ei hirveän mielellään oteta ainakaan siihen ihan ensimmäiseen ultraan, kun jos siellä sitten onkin joku vialla niin varsinkin pienen lapsen on vaikea ymmärtää miksi äitiä ensin tuupitaan jollain laitteella ja sitten se itkee ja ei tuukkaan siskoa tai veljeä... Tästä on valitettavasti ihan omakohtaista kokemusta kun oon ultria avustanut... Vaikka mun miehellä no 2 lasta ennestään ja vauvasta on kerrottu niin ei oteta ultriin mukaan... Näytetään ehkä sitten se 4D-dvd kotona jos ja kun kaikki on hyvin. Ensimmäistä ultrakuvaakin näytettiin kyllä ja typykkä 4v huolestui "onko vauva joutunut mustaan aukkoon :eek:" Parka =)

Minä haluan kuulla jo sydänääniä!! Sitten viimeistään 28.8 ainakin aion pyytää kun on tuo alkuraskauden ultra (ainoa minkä jyväskylä tarjoaa) ...

Nyt kahvia!
mama-L :heart: Onnirakas 10+4
 
Heidi1985 kyselit aiemmin raskausoireista, mitä on ollut... Mulla oireena ollut ainoastaan väsymystä, tuntuu että voisin nukkua koko ajan. Niin ja pissalla saa juosta vähän väliä.

Enne, me asustellaan keskustassa, joten pitkä matka ei ole sitten KYS:iin mennä kun aika on :)
 
30.8 alkaa ilmoittautuminen! =) Eli joko netissä tai puhelimen ääressä skarppina, 9.00 avautuu linjat. Ennen mua ei saa ehtiä ilmoittautumaan!!:D
Ja tuolla lukikin että Opiston tiloissa jumppaillaan eli ymmärsin että siinä kaupunginkirjastolla. Kun toisella puolella sitä taloa on kansalaisopiston tilat.

Kurssi on 12.9-28.11 keskiviikkoisin 16.00-17.30. Paitsi että 26.9 ei tuntia jostain syystä pidetä.

Että sellaast. Koskas Rhea sit olisitte muuttamassa? :)

muoks: Ja mammajoogan kurssimaksu on se 28?.
 
Tuizu ja tutteli - mä lähettelen kilotolkulla tarrasukkia teille!!!! Riittää jo tän pinon pahat uutiset ja toivotaan, että nyt menee kaikilla kaikki hyvin!! :hug:

Pikaseen töistä raapustelen noista unista; oon aina nähny paaaaaljon unia ja semmosii seikkailu-uneja varsinkin B)
Ennen plussausta näin ekaa kertaa elämässäni unta, et synnytän vauvan ja synnytinkin puhuvan vauvan :D
Se oli puoliks ulkona, kun se alko jo kattelee ympärilleen ja jutteli ekoiks sanoikseen, "moi, missä me ollaan?" :LOL: :LOL: nostin sen siinä unessa iskän syliin ja sanoin, et tässä on tää isin prinsessa :heart:
se oli aika ihana uni!!

Viime yönä näin sitten unta pojasta, se makoili nakuna mun rinnan päällä ja aika herttanen oli sekin uni :heart:

Että ota nyt sit näistä selvää, jompikumpi toivottavasti tulossa :saint:

Lounasaika, siispä syömään :p

Mukavaa viikkoa kaikille!

Hexodus ja pötkis 11+5 (juu, nimi elää vielä... ehkä se siitä muotoutuu hikkupiljaa omaksi...)
 
Maya älä vielä luovuta mullakin tuli 2 kertaa verta viikolla 5 ja 7. Jos kipuja ei ole niin otat rauhallisesti. Mulla on herkkä kohdun suu joka vuotaa jopa siitä että lääkäri pumpulipuikolla koski siihen. :hug: voimia!
hormonihirviö12+2
 
Maya: Ei oo tosi! :hug: Ei se nyt voi olla mikään keskenmeno.. eiköhän se oo vaan joku satunnainen vuoto. Tässä pinossa on ollu ihan liikaa ikäviä uutisia! Paljon halauksia ja uskotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin! :hug:

mama-L: Kiitos infosta. Aluks oli tarkotus syys-lokakuussa vaihtaa paikkakuntaa, mutta nyt työtilanne näyttää niin kimurantilta, että muutto ehkä siirtyy kevääseen. Tuo jooga olis kyllä niin mukavaa, eikä edes hirveen kallis! :p
 
Neitikevät suuret pahoittelut. Paljon voimia teille molemmille!

Jennah ja kyllähän meitä muitakin oli, joilla on eka ultra samana päivänä, eli ensi to! Jännittää ja kauhea odotus! Ihanaa, että sen jälkeen voi kertoa asiasta ihan kaikille!! Kohta meidän kaikkien raskaus on jo julkinen asia. Hihii!

Suvitus olitko se sinä TYKSiin menossa punnertamaan? Oliko muita turkulaisia tai tästä läheltä? Me asustellaan turussa, joten TYKSiin sitten maaliskuussa mennään..!

Tuizu ja Tutteli toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Koittakaa nyt levätä ja olla muutenkin rauhassa.

Täällä on kauhea nälkä kokoajan! Jos syömisessä on parin tunnin väli, tulee heti heikko olo ja kuvotus. Jotenkin on vaikea totutella tuohon jatkuvaan syömiseen, kun ennen pärjäsi tosi vähällä ruoalla. Pitää ihan katsoa kellosta, että jahaas, nyt taas jotain ravintoa. Tämän sain eilen katkerasti kokea, kun olin syönyt viimeksi neljä tuntia sitten ja sitten piti töisää seistä pikään. Pyörryin ja samalla tuli epilepsiakohtaus :/ Ja tietty samalla löin pääni niin, että otsassa on tällähetkellä iso ja sini-punainen kuhmu. Tosi kurjaa tuo epilepsia, varsinkin kun se on nyt lääkkeillä saatu jo puoli vuotta pidettyä kurissa. Ja nyt tuli ihan kunnon kourstelukohtaus. Onneksi sain heti apua. Soitin juuri neuvolaan ja sieltä kohta soitetaan takaisin, että josko äippäpolin aikaani saisi aikaistettua. Mies kultani ihan huolissaan ja sanoi, että nyt syöt, syöt, syöt ja syöt. Ja niinhän minä nyt yritänkin. Onko tässä porukassa muuten muita äitiyspolin asiakkaita? Eli "riskiraskaus" (KAMALA SANA :'( ) -tapauksia?

Onneksi maha tuntuu ihan samalta kuin ennenkin. Toivottavasti pikkuisella kaikki on hyvin, vaikka äidin päässä välillä ukkostaa. Näistä asioista on vielä niin perkuleen vähän tietoa, että lääkäritkään ei oikeen osaa mitään sanoa. "Seurataan tilannetta"... Joo, tosi lohduttavaa vain passiivisesti odottaa.

Positiivisin mielin silti koitan olla. Ja syön, syön, syön ja syön =)

Sopuli ja nyyperöinen 11+5!
 
Voi sentään, mitä huolta tällä palstalla onkin herännyt :(
Voimia ja hyvän toivotuksia kaikille epävarmailijoille! Toivottavasti vuodot loppuvat. Sopuli myöskin, toivottavasti epilepsiasi helpottaa raskausaikana (yhdelle kaverilleni kävi näin, montaa epileptikkoa en toki tunnekaan).

Minä tässä sitten lopetin pahoinvoinnin, nälkäkään ei kyllä tilalle tullut mutta heikotus, mikäli en muista syödä parin tunnin välein jotakin. Pahoinvoinnin päättyminen sattui samaan aikaan kuin aamulämmön laskeminen ~ olen niitä mittaillut edelleenkin. Ehkä tuo väsymyskin pikkaisen helpottaa jo, pitää seurata pari päivää.

Unet ovat minullakin olleet todella eloisia, aivan heti raskauden alkuvaiheista alkaen. Joskus pitää ihan miettiä, että olikos tämä nyt sitten tosijuttu vai näinkös minä siitä unta.. :whistle:

Ensiviikkoista ultraa odottelen, miksi aika ei kulu???

~Tiila ja Nyytti ? 11+3
 
Hei vaan kaikille.

Eilen oli kyllä tosi surkee päivä, tunteitten suhteen. Hormoonit siis jylläävät. Meinas päivällä tulla pääkipeäksi joten kallasin anopin luona panadolia (olin viisaana unohtanu omat kotiin), en sit niitä löytäny joten jouduin turvautumaan lepoon. Mutta siinä kallatessa löysin sieltä kaapista nenätampooneja siinä sitten rupesin nauramaan ja pian huomasin että taidankin itkeä ja sit taas nauratti ja itketti. Onneks oltiin ukon kaa ihan vaan kaksistaan siellä. :LOL:
Sit sama juttu tapahtu uudestaan illalla, asiana oli vaan kun laitettiin yks mun lakki roskiin kun sitä ei oo käytetty varmaan 5 vuoteen enkä varmaan tuu enää koskaan laittamaankaan sitä päähäni (ostettu vielä kirpparilta) ja siitä sit tuli sellanen tunteen purkaus. Eikä ukko meinannu edes aluks tajuta mikä on ja mistä johtuu. :LOL:
Että näin meillä päin sunnuntai päivänä.

maalainen86 ja hugo 9+3
 
maalainen86 eniten keskenmenoja tapahtuu ennen 12 raskausviikkoo.Elikkäs se kai se on nii sanottu etappi.

Noita mieli alan muutoksia on aina niin ihana lueskella kun tulee itelleen sellanen olo etten onneks ookkaa ainoo joka on sekoomassa.

Miten muuten ton kuvan saa liitetyks tähän tekstin sekaan?? Voisin kokeilla laittaa masukuvaa kun tietäis että miten...
 
Amalia: kuvan liittämiseksi sen pitää olla netissä. Laita masukuvasi vaikka aijaa.com -sivuille, ja kun kuva on siellä, sen alle tulee linkkejä joista kuvaa pääsee katsomaan. Älä siis kopioi sivun osoitetta yläpalkista, vaan joku niistä alalinkeistä. Muistaakseni neljäs (4.) linkki tänne laitettuna (ihan vastaustekstiin liitettynä siis) antaa sen pikkukuvan, jota klikkaamalla sen saa isompana.

Keskenmenoriskeistä on Tekayn sivulla tietoa, huomatkaahan että viikoissa on kyse sikiön iästä eli aikaa hedelmöittymisestä (eikä kk-kierron alusta) seurataan. Linkki:
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

Nyt välipalalle :wave:
~Tiila 11+3
 
Sopuli; Täällä toinen riskiraskaus-tapaus. Tosin eri syystä kuin sie. Mie olen edelliset raskaudet rampannut äippäpolilla säännöllisesti ja todennäköistä on, että sama tulee käymään tässä raskaudessa.. Minulla taustalla raskausmyrkytys, uniapnea, istukan toimintahäiriöt ja tällä hetkellä vielä toi häpyliitoksen ja lannerangan murtuma (en tiiä miten vaikuttaa asiaan) sekä heikko kohdunkaula.. Eli monta "syytä" jatkuvaan kontrollointiin, saas nähdä mitä ne nyt keksii. :kieh:
 
terveisiä töistä. Alkaa pikkuhiljaa taas arki luistaa loman jälkeen, vaikkei ensin innostanut työnteko ollenkaan.

Eilisen päivän käytin lähes pelkästään lepäilyyn ja lepo tulikin tarpeeseen. Aamulla oksensin ekaa kertaa koko raskauden aikana ja sen jälkeen olo muuttui todella hyväksi. Pitäsköhän ottaa tavaksi? :D

Huomenna olis eka neuvola, kivaa. Paitsi puntarilla käynti, painoa on omien laskujen mukaan tullut jo kolmisen kiloa :ashamed:
Kerroinkin jo, että oon menossa yksityiseen äitiysneuvolaan. Puhelimessa "täti" oli supermukava ja todella ammattitaitoisen oloinen. Eli hyvillä mielin menen vastaanotolle.
Viikkoja mulla on 9 ja risat, luuletteko että sydänäänet kuuluis jo?

Omanapaterkuin pikkuvaemo ja -kakkonen

ps. Monella tuntuu olevan epämääräisiä vuotoja ja kipuja, toivotan kaikille paljon tsemppiä ja toivotaan parasta.
 
äiskä äiskä se onkin hyvä kysymys! Ei lääkäritkään oikeen osaa mitään sanoa. Kun epilepsia ja raskaus on semmoista harmaata aluetta, eli ei ole luotettavia tutkimuksia. Kukapa sitä raskaana ollessaan haluaisi koekaniiniksi kaiken maailman testeihin. Mutta kyllähän se sillä tavalla vaikuttaa, että pitää olla entistäkin tarkempi syömisten, liikunnan, unen ynnä muun suhteen. Eli elää toooosi terveellisesti ja ottaa rennosti. Ja kyllä epikohtaus taitaa olla yksi keskenmenon syykin. Onneksi mulla ei ole kouristelukohtauksetkaan rajuja, joten en pelkää tämän takia saavani keskenmenon. Ja raskautta siis seurataan äippäpolilla tarkemmin. Lääkityksen vaikutusta ei kanssa tiedetä, kun ei ole niitä tutkimuksia. On vaan epävirallista tietoa. Itseasiassa meen huomenna neurologille, kun syön melko uutta epilepsialääkettä, eikä suomessa ole kokemuksia siitä, miten se vaikuttaa raskauteen. Jenkeissä kuulemma tätä lääkettä nimenomaan suositellaan raskauteen, mutta suomessa olen tämmöisenä koekaniinina. Siellä on huomenna lääkefirman edustaja, ja muita viisaita lääkärini lisäksi, sillä kaikkia kovin kiinnostaa tietää, miten voin ym. Sinänsä hienoa, että voinnistani ollaan kiinostuneita, mutta tietenkin sitä olisi mieluiten syömättä YHTÄÄN MITÄÄN lääkkeitä.

Tulipas pitkä sepustus..

Heili Karjalasta kun olet jo aikaisemminkin äippäpolilla ravannut, niin millaisia kokemuksia sulla siitä on? Mulla on eka aika vasta syyskuussa, joten ei niillä mitään kauheaa kiirettä mua ole sinne saada. Niin, ja epilepsian lisäksi mulla on masennus, joka on kylläkin ihan hoidossa ja voin hyvin sekä sydämessä aortan läppä vuotaa, mikä löydettiin ihan sattumalta, eikä vaikuta mun eloon millään tavalla. Mutta raskauden aikana tätäkin tietenkin tarkkaillaan. Tämmöinen vaivainen täällä. Ja silti mielestäni oon tosi terve ihminen, niin kuin olenkin, paitsi noi muutamat jutut. Toivottavasti sun riskiraskaus sujuu hyvin :heart: Ja tietenkin kaikkien muidenkin :heart: :heart:

Perunat kiehuu ja kun oon syönyt, pitää viedä koirat koirapuistoon telmimään.

Maaliskuuhun ei tosiaan oo pikä matka, vaikka toisaalta onkin. Esm tammikuusta heinäkuuhun tuntuu minusta paljon lyhyemmältä ajalta. Syksy on lopulta niin lyhyt. Ennenkuin me huomataankaan, onkin jo joulu ja sitten saakin vuodenvaihteen jälkeen alkaa odottaa äitiysloman alkamista =)

Sopuli ja 11+5
 
Sopuli Terve kuin pukki minäkin, tosin kaikenlaista "pikkuvaivaa" löytyy tosiaan.. Niin niistä kokemuksista.. Varmasti ihan sairaalakohtaisia kokemuksia ja tapauskohtaisia ihmisillä. Itselläni suht positiiviset kokemukset, ainoastaan se jurppi, että aina vaihtui lääkäri. Harvemmin kahta kertaa samaa lääkäriä äippäpolilla näin..Vaikka aikas usein siellä ramppasinkin. Niin ja loppuakohden aina nuo kaiken maailman kontrollit tiheytyy, itselläni eka kerran kk:ssa, sitten kahden vkon välein ja sit jopa vkon välein olen äippäpolilla asioinut. Niin joo ja se, että AINA kestää kauemmin mitä on ajatellut siellä käynti. Joutuu odottamaan ja odottamaan ja meinaa nääntyä odotusaulassa nälkään. Pientä evästä kannattaa ainakin täällä päin varata mukaansa. (joskus aika jopa 3h myöhässä.).

Heili
 
Heili hui mitä odotusaikoja! Joo, pitänee ottaa evästä mukaan.

Olen nyt muutenkin päättänyt ihan tosissaan remontoida tuota syömistäni, ettei mitään kurjaa pääsisi enää käymään. Aamulla alan syödä muun aamiaisen lisäksi puuroa. Kyllä, tämä on pyhä aikomukseni. Ja ruispuuro on oikein hyvää! Sitten alan kantaa mukanani pientä eväslaatikkoa, jossa on näkkäriä sekä banaani. Ja syön tästälähtien aamiaisen, välipalan, lounaan, välipalan, illallisen ja iltapalan. Ainakin yritän. Ennen olen saattanut elää pitkälle iltaan pelkän aamiaisenkin turvin, koska ei vaan ole nälättänyt! Nyt muuttuu ääni ruokakellossa :D Eli, syön kirjaimellisesti kahden edestä, ainakin entiseen verrattuna. Vaikka neuvolantäti sanoisi mitä, että pala leipää ja hedelmä riittää vaaville masussa, niin minullepa se ei riitä!

Nämä on varmasti tosi yksilöllisiä nämä raskausajan tarpeet suuntaan ja toiseen.

Sopuli
 
Anteeksi kaikille kun en ole pystynyt kirjoittelemaan. Voimia neitikeväälle. :hug:
Ja toivottavasti teiltä loppuis nuo veriset vuodot. Ei ole yhtään kivaa kun saa olla koko ajan sydän syrjällään että millon menee kesken.Voimia. Ja sitten omaa napaa. Ei tullu töissä olemisesta yhtään mitään. Lääkäri passitti takas saikulle ja laitto vielä lähetteen äitiyspoliklinikalle. Kattoo miten käy tän oksentelun. Sais jo luvan loppua. Painosta on ollu kovasti puhetta niin mulla oli lähtöpaino ennen raskautta 66 kg ja nyt tänä aamuna painoin 57,5 kg. Masukin alkaa kovasti sieltä tulemaan esiin. Johtuu varmaan painon tippumisesta. =) Miten muuten Oikukas voit kun mä muistelin, että sulla on ollu kanssa tosi rajua pahoinvointia. Anteeksi jos muistan väärin. Np ultra olis tulevana pe. pikkasen jännittää onko vaavilla kaikki hyvin. Toivottavasti. Voikaa hyvin. Kirjoittelen taas kun jaksan tältä oksentelulta.
 
Moi kaikille.Tehän ootte ahkerasti kirjoitelleet =) Kysympä nyt uudelleen tuosta ultran tallentamisesta dvd:lle että onko kukaan ottanut sitä?Meillä olisi perjantaina ultra ja olisi kiva saada siitä muisto mutta mistäs sitä tietää mikä levy pitää olla mukana ja saako sitä?

Mulla on ollu tänään oikein tunteitten myllerryspäivä,kaikki harmittaa ja pikkasen itkettäiskin.Ja väsyttää ihan mielettömästi.Meillä on talonrakennus menossa ja tänään harmitti sitten sekin kun edellinen talo myytiin ja nyt kituutellaan pienessä vuokrakaksiossa ja sekin on tietty vain miehen syytä ;) voi ne hormonit,ne hormonit.Meillä aloittaa sälli huomenna leikkitoiminnan ja sekin on nyt sitten mulle pienen kriisin paikka,pärjääkö se,kiusataanko sitä ja mitäs kun äiti ei olekkaan paikalla?tää on niin tätä...

neitikevät,tosi kurja juttu :hug:

tuizu ja tutteli :hug: myös teille

Rohmutti ja epeli viikot?
 

Yhteistyössä