<<< MAALISMASUJEN MAALISKUU >>>

Plääh...
Mulla alkaa olla tosissaan tylsää ku koko ajan vaan oottaa että millonkohan sitä pääsis nyytin hakuun :) Taas vaihteeksi tuli imuroitua mutta ei se saa mitään muuta aikaseksi ku kaikki muut paikat paitsi mahan kipeäksi |O
Vessat pitäis vielä siivota, mutta koneellehan mä taas jumitin :D

Mama-L:lle kovasti tsemppiä! Siellä ollaan jo tositoimissa :)
Hassua muuten ku valvoin viime yönä klo.4-5 niin mulla pätkähti yhtäkkiä mieleen että en muista että mama-L ois laittanu eilen mitään viestiä ja mietin sitten siinä että onkohan niilläki jo vauva sylkyssä... Ei ollu vielä, mutta melkein :D

Mua kans turhauttaa nuo viimeiset neuvolakäynnit Ninnin tavoin ku ne on vaan sitä mittojen ja lukujen tölläämistä ja veikkailua siitä että oiskohan tämä jo viimeinen käynti jne... Tuo mun eilinen käynti oli edes siinä mielessä mukava, että meidän vakkaritäti oli lomalla ja pääsin nyt vähän vanhemman ja kokeneemman tädin luo jonka kanssa olikin tosi mukava jutella näistä vaivoista ja oireista...

No mutta ei kai nuo vessat itsestään siistiydy...
Ja nyt nuo hiton naapurin koirat rupes haukkumaan niin että poika herää aivan varmasti :headwall:

Pimmi tasan 39+0 :)
 
Kotona ollaan :wave: polilla käynti takana ja muuten kaikki oli ok,paitsi et lääkäri sai nyt kokoarvioks 3,6kg :whistle: ja veikkas et syntymäpaino ois 3,7-3,8kg,mietinpähän tossa vaan miten tuo on mahollist ku kaks viikkoo sit arvio oli 3,1kg,eli nyt ois tullu 2vk:s 500g et ei nyt enää lopus tulis ku 100-200g koko aikana,seuraava käynti polille ois rv41+3 jos ei sitä ennen oo syntyny :whistle: no mä en kyl meinaa enää silloin kasas olemaan :| Kohdunsuulla oli sentään pientä edistystä tapahtunut sitte viime käynnin,nyt oli sormelle auki ja kanavaa 2cm jälellä,oli kyllä niin kovakouranen lääkäri,et luulin jo pyörtyväni siihe pöydälle :kieh: tunki kätesä varmaa kyynerpäitä myöten tonne alapäähä ja pyöritteli sitä siellä :x muutenki vaa mumisi kovasti jotain,ei oikei aina saanu puheest selvää :/ mutta joo tämä siis synnytetään alakautta,sitten kun hän sieltä haluaa ulostautua,tosin on kyl nyt ton lääkärin sorkinnan jälkeen supistellu ihan kiitettävästi,ei kyllä mitää kipeitä oo mut suht tiiviisti kuitenki ;)

Mama-L Onnea synnärille :heart: ties vaikka siellä ois jo nyytti sylissä =)

Helmi mulla ainakin se käsitys et ei oo päiväl väliä millo sielt sairaalast kotia pääsee,kyllä siel lääkäreit on,mut on sit varmaa eri asia jos ovat kovinki kiireisiä et ehtivätkö kotiuttelee,mut eikös tääl jotkut ainakin oo sunnuntainakin kotiutuneet?

Heidi ihana hauva teillä :heart: kuulostaa tosi suloselle =)

Oikukas :hug: haleja sinne,toi yövalvominen on niin peestä ja viel yksin,voin kuvitella :headwall: niinku ei ihminen muuten sitä unta kaipais |O

Ninni mites sun neuvolareissu sujui?

Piitsi 38+4
 
Oon nýt niin pahalla päällä ja masentunu... Kävin neuvolassa, proteiinit pissassa heikolla plussalla ja alapaine oli 98 ni neuvolantäti laittoi mulle lähetteen heti äippäpolille. Siellä olin taas ensin käyrillä ja sit lääkärillä. Kävin myös verikokeissa minkä vastaukset ei sit ollu edes tulleet vielä. Niin idiootti lääkäri olikin, häntä ei oikeen jaksanu mun vaivat kiinnostaa, ei kattonu mun turvotuksia, kohdunsuu oli sormelle edelleen vaan auki ja kaulaa 2,5 cm jäljellä. Painoarvio 4,4kg :eek: eikä sekään häntä huolestuttanu, ois kuulemma parempi jos itellään käynnistyis, eikä vauvan painokaan hänen mielestään viimeisinä viikkoina paljoa nouse. Menis sit ite puskeen jotain 5 kilosta ulos :kieh:
Sain uuden ajan viikon päähän, että silleen.

Taidan poistua hetkeksi takavasemmalle, on menny jotenkin ilo tästä raskaudesta :ashamed: Tuun kyllä ilmottaan jos joskus pääsen synnyttämään asti.

Tsemppiä kaikille!

:heart: :Ninni ja Muru 40+3
 
Merkkailen vaan. Vähän hiljaistahan täällä on, olen itsekin käynyt lukemassa, mutta kirjoitettavaa ei juuri ole, kun mitään ei ole tapahtunut. Tällä viikolla on kyllä joka päivä supistellut, mutta ei siis mitään kipeää, joten en usko että tarkoittaa mitään. Oikukkaan kertomus oli siinä mielessä rohkaiseva, ettei mullakaan ole ollut yhtään kipeää supistusta koko raskausaikana.

Olenkin vain keskittynyt noihin opiskelutouhuihin ja yrittänyt parhaani mukaan unohtaa koko raskauden ja päättänyt palata asiaan (siis synnytyksen odotteluun) vasta joskus 41+jotain. Alun perinkin olin varma, että tämä menee yliajalle ja tulee vasta huhtikuussa, mutta nuo aikaiset laskeutumiset ja kiinnittymiset ja kohdunsuun muutokset vain harhauttivat odottamaan liian aikaisin. Huomenna on neuvola, mutta täällä vain lääkäri tutkii alakerran tilanteen. Ihan hyvä niin, etten taas ala odotella, jos jotain edistystä olisi tapahtunutkin.

Ihan rauhallisin mielin siis täällä, vauva saa tulla kun on itse siihen valmis, mulla on kyllä pari viikkoa aikaa odotella...

Bellona 38+6

PS. Laskeutumisesta ja lapsivedestä piti kysymäni: tietääkö kukaan pitääkö siis paikkansa, että jos vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, lapsivettä ei pääse tulemaan ainakaan muuten kuin tihkumalla? Eli ettei tarvitsisi alkaa sänkyä vuorata siltä varalta, että vedet menisivät yöllä? Miten teillä synnyttäneillä, joilla vauva oli kiinnittynyt ennen synnytystä, alkoiko synnytys supistuksilla vai vesien menolla?
 
Onnea uudet vauvautuneet jaa voimia Ninni ja muut odotukseen tympiintyneet! Ja onnea koitokseen mama-l, pahinta Jyväskylässä synnyttämisessä oli synnytysvuodeosaston henkilökunta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Toivottavasti mama-L saa saman ihanan kätilön kuin mulla oli suurimman osan ajasta (eka oli miehinen sukuelin otsassa ja tosi tyly... ja avautui kesken synnytyksen huonoista työoloistaan... tsiisus.)

Niin Bellona kyllä mulla vauvan piti olla laskeutunut ja kiinnittynyt, mutta lapsivettä pukkas 46 h. Se alkoi hulvahduksilla, tihkutti vähemmän ja uusiutui (silti infektio ehti jo tulla :( )

En hehkuta enempää vauva-arkea, sillä kyllä meinasi joskus harmittaa kun itsellä ei mitään tapahtunut... Tsemppiä siis vain toivotan!

Skog

p.s. Oliko jossain sellainen lastenhoitopuolen palsta?
 
bellona, mulla esikoinen oli kiinnittynyt ja laskeutunut, ja synnytys alkoi vesien menolla. Makuulta noustessa tuli housuihin vähän, semmonen 4 senttiä halkasijaltaan oleva läntti jäi pöksyihin (tosin eihän siihen suurta määrää nestettä tarvii), ja toisen kerran sitä tuli, kun istuin sängyllä, pakaraa kutitti, nostin kankkua raapiakseni, ni sillon holahti, mutta ei siinäkään tullu kaikki vedet, mutta semmoinen 20 senttinen märkä läntti jäi. Sen verran siis, että tiesi kyllä mistä oli kyse. Eli sängyn vuorausta.. ehkä varalta ihan hyvä vuorata, jos on uusi sänky eikä se saa missään nimessä lapiveteen sotkeentua. Mutta saahan petariakin pestyä, joten toisaalta ja toisaalta... Mutta vedet siis mahdollista ainakin jossain määrin mennä, vaikka olisikin laskeutunut ja kiinnittynyt.

Ninnille jaksuhali!! :hug: Ja synnytkseen tsempitykset, tekemistä piisaa kun on noin topakka tapaus tulossa =)

mama-L:n uutisia odotellaan!! =)

skog, lastenhoitopuolen palsta..? Tarkoitatko vauvaketjuamme vai..? Osiosta vauvat 0-12kk löytyy Maaliskuiset 2008 =)

Täällä voidaan hyvin edelleen, kuulumisia paremmin tuolla vauvat-puolella =)

Ippu :heart: "Aino" 5vkoa 5 pvää
 
Mama-L: Paljon paljon tsemppiä ja voimia synnytykseen! Ei sitten teidän sopimus pitänyt ihan loppuun saakka, mutta toivottavasti jaksat ponnistella ja mieskin jaksaa olla hereillä. :D Kovasti täällä uutisia odotellan! :heart:

bellona: Meillä oli vauva hyvin laskeutunut ja kiinnittynyt ja mulla vedet tuli sohvalla kyljellä maatessa. Eka tuli vaan sen verran, ettei sohva ehtiny kastua, mutta kun menin vessaan ja riisuin housut niin kyllä sitä tuli ihan kunnolla eikä vaan tihkumalla. Samalla sitten tyhjeni kyllä kaikki muutkin röörit. :ashamed: :x

Ninni: Toivottavasti pääset pian punnaamaan.. onhan se kurjaa jos menee fiilis koko raskaudesta ja hurja on kyllä painoarviokin. Toivotaan että on tosiaan vaan arvio.

Täällä olis tarkoitus mennä ekaa kertaa vähän vaunuilemaan ulos kunhan tuo minimies herää päikkäreiltä. Ihana auringonpaiste ulkona. Ittellä tosin alakertaa kirvelee pirusti, mutta aion silti mennä käveleen.. |O Ihanaa kun huomenna pääsee tikeistä eroon!! :eek:

Rhea ja pikku-miäs 11vrk

PS. Onko syntyneissä tai muualla joku keskusteluketju maalisvauvojen mammoille? Siis joku paikka missä jatketaan juttua sitten ku ollaan kaikki synnyttäneet jne. Välillä pitäs sada kysyä kuinka usein muiden vauvat kakkaa ja mitä kaikkea puette päälle ku vaunuilette ym. =)
 
:wave: täältäkin.

tulin vain kirjanmerkkiä laittamaan...oloon ei kuulu juuri mitään uutta, pari uutta supistusta on tänään tullut, mutta siinä kaikki.

voi että kun sitä haluisin pääsiäiseksi synnyttämään...mutta ei se auta kuin keksiä vain pyhiksi riittävästi ohjelmaa, jotta se aika kuluisi edes jotenkin. nyt olen siivoamisen lisäksi kuluttanut kengänpohjia kaupungilla...on tullut kevätmallistot tutuiksi...ei vain vielä viitsi ostaa mitään uutta vaatetta kun ei oikein tiedä minkäkokoiseksi sitä sitten synnytyksen jälkeisinä viikkoina, kuukausina muokkautuukaan. mä olen kyllä jo totaalisen kyllästynyt näihin odotusajan vaatteisiini...ninni taisi joskus mainita että alkaa tämä musta vaatetus tympiä, niin niin alkaa..ja kaikki muutkin ne vaatteet jotka päälle mahtuu.

mama-L:lle tsemppiä matkaan, tai oot varmaan jo saanut nyytin syliin. ja Ninnille voima :hug:

nyt muakin on alkanut oikein kunnolla ärsyttämään kun ei ole niin mitään tapahtunut...olisi edes niitä supistuksia tai jotain, joka veisi ajatukset liitelemään kohti tulokasta, mutta kun ei mitään tapahdu niin ei oikein enää edes usko että kaveri joskus päivänvalon haluaisi nähdä. Onneksi sukulaiset soittaa joko?-joko?-puhelut mun äidille, eikä mulle...olen aika hyvin niiltä vielä välttynyt.

pitäisi vain löytää takaisin se asenne, että tulee kun tulee.... :/ ja etenkin kun vielä ei ole edes laskettua aikaa ylitetty...!!!

noh, en viitsi valittaa...tulkaahan kaikki te joilla on vielä positiivinen asenne tätä odottamista kohtaan kertomaan kuulumisia, niin jos se hieman piristäisi tätä omaakin olotilaa ja unohtaisi tämän ajan kulumisen ja nauttisi vielä tästä yhtenäkappaleena olosta. =)

ootus + pieni tasan 39rv!!!!
 
Kiitos vastauksista Ippu, skog ja Rhea, laittelin nyt sitten vanhan peiton tuonne sänkyyn alustaksi.

Rhea, tuolla "vauvat 0-12 kk" on ketju "Maalisvauvat helmikuussa" tms.

Nyt ottamaan vähän varaslähtöä pääsiäiseen ja maistelemaan suklaamunia ja mämmiä...

Bellona 38+6
 
Heissulivei !!

Taas on päivä mennyt touhutessa.. aamusta kampaaja ja sen jälkeen kaupungilla shoppailuu. vanha ystävä kävi vierailulla ja nyt olis edessä vielä saunan ja pesuhuoneen siivous. Ostin stokkalta motivointi ihonhoito/hiushoito tuotteita 80? niin on mukavampi siivota ja laittaa uudet putelit hyllylle ;) kyl sitä keksii ihme verukkeita,, hheheh...
Olo on mitä mainioin, vauveli äheltää massus tuon tuosta, mut eipä edelleenkään olon oloa ulos tulosta. Yönkin nukuin ku tukki, kahdella pissaus reissulla ja selälleen mennään kuorsaten. Oli muutes neuvolantätikin ihmeissään et meikä vetää vielä selälleen, eikä tee pahaa. miks tekis =)

Voimii kaikille ja reipasta mieltä =)

Minä + Voice 38+3
 
Suloinen vauva Oikukkaalla!

Eipä tainnu tämä syntyä tänäänkään niin olis saanu enon kanssa saman synttäripäivän. Laitoin veljelleni aamulla tekstarin,et mitäs jos mä ihan sun kiusaksi synnyttäisin tämän tänään. Harmi vaan ettei se ole musta kiinni.

Odotan jo sitä ensi tiistaita ja yliaikaiskontrollia. Toivon nyt kuitenkin kovasti et tämä päättäis syntyä ennen vaikka sit olisinkin pääsiäisen synnärillä. Onneksi pyhäpäivistä ei taida joutua maksamaan ekstraa. Mitähän yö synnärillä muuten maksaa,onko vielä sen noin 26?/yö?

Ei edelleenkään tule edes harkka supistuksia eikä minkäänlaista vuotoa. Plääh! Mä oon täällä vielä kauan!

Krisu 40+6
 
Tulipa noista supistuksista mieleen,et kuinkas niitä kellotettiinkaan :ashamed: edellisen alkamisesta seuraavan alkamiseen vai vast ku supistus loppuu ni siitä seuraavan alkamiseen?
Eipä tolla nyt kovin suurta merkitystä oo,mut kuhan tääl taas jotai pähkäilen aikani kuluks :whistle:
 
Onnea tasapuolisesti kaikille vauvaantuneille! :heart:

Hui 12 tunnin kuluttua mä oon jo synnärillä! :) Tuntuu kyllä epätodelliselta koko juttu... No, viimeistään sit ku vauva on sylissä niin totuus valkenee. :D

Suppareita kaikille tasapuolisesti! Mä tuun sit jossain vaiheessa ilmoittamaan minkälainen mussu sieltä tuli!

taimi& vatsataimi 38+4
 
Profiilissa kuva meidän pikkuisista viikon vanhoina, eli viikko sitten (eilen oli laskettu aika) :heart: :heart:

Joku kyseli käynnistyksestä: itselläni kesti tämä kalvojen puhkaisulla käynnistetty synnytys pari tuntia vähemmän kuin supistuksilla alkanut (eli 2 tunnin kuluttua A-vauva oli maailmassa), eikä ollut tavallista kivuliaampi. A-vauva ei ollut laskeutunut eikä kiinnittynyt, vaan varovasti ponnisteltiin vauva synnytyskanavaan, kätilö koetteli ettei napanuora luiskahda ulos, ja kun pää oli kohdallaan niin sitten vauva tuli parilla ponnistuksella ulos.

Painoarviot meillä heitti yläkanttiin, A-vauvalla 100g ja B-vauvalla 400g jo viikkoa ennen syntymistä. Riippuu varmaan pään mallista ja jalkojen pituudesta miten osuu oikeaan.

Itellä on noissa yksikköraskauksissa (jotka siis käynnistyneet itsestään, 3 neljästä la:n jälkeen, yksi jopa 13 päivää yli) ollut synnytystä edellisenä päivänä tosi ärtynyt olo, tukala ja ahdistunut. Toivottavasti se täälläkin monella ennakoi synnytyksen käynnistymistä! Voimia viimeisiin odotuspäiviin :wave:
 
MAhasta joku kyseli... Mulla on 3 vkoa synnytyksestä ja masu on aika lailla poissa. Tosin nahka masussa on löysää ja pehmeää, kun ennen synnytystä olin treenannut paljon... nyt oon jo syviä lihaksia tehnyt selällä ollessani. Niitä saa tehdä. Kiloja on lähtenyt 10 ja 6 pitäisi saada vielä pois, sit oisin tyytyväinen. Omat farkut ei menneet kiinni napista viime viikolla, nyt en oo sovittanut. Jos on ollut tarve (pari kertaa), niin oon vetänyt mammafarkut jalkaan, koska ne näyttää ihan tavallisilta lukuunottamatta sitä trikoota.

Painoarvio meni meilläkin yläkanttiin 500-600 grammaa neuvolan terkalla sekä kätilöltä. Neiti oli pitkä, joten se varmaan sekoitti arvioijia.

Bellona: mulla meni vedet olkkarin lattialla istuessa ja loput lirutteli aina sairaalaan saakka. Tosin ei mennyt matolle, koska sain jalat ristiin ja vesi imeyty collarihousuihin...

TÄllaista tällä kertaa, tulkaahan synnytyksen jälkeen tuonne 0-12 kk maalisvauvoihin.

Misupai
 
Meille syntyi ma 17.03 klo 00.12 aivan ihana tummatukkainen TYTTÖ[/u]!!! :heart: Koko synnytyksen kesto 2h7min, josta ponnistus vaihetta 5min. Ennen onnellista tapahtumaa ehdein olla sairaalassa vain 20min.. :eek: Tytön mitat: 3465g ja 50 cm. Ja me voimme hyvin! =)
 
Mamma-Miialle onnittelut :heart: :hug: :flower: !

Päivitin nyt ton syntyneiden listan, jos joku jäi puuttuun ni ilmotelkaa mulle.

Tänne ei kuulu yhtään mitään uutta, ei supista, sattuu vaan aika ajoin kävellessä, noustessa ja kylkeä kääntäessä :ashamed:

Nyt tarvii laittaa kuntoon, viedä neiti kouluun ja sit aattelin käydä kaupungilla kattoos vauvalle jotain 56cm vaatteita kun meillä on aika paljon noita 50 cm ja jos sieltä tulee joku hirvee jättiläismammutti ni eihän ne sille kauaa päälle mene...

Palataan...

Ninni ja Muru 40+4
 
Onnetteluni kaikille pikkunyyttiä sylissään pitäville :flower:

Itselläni tänään laskettu aika ja minkäänlaisia merkkejä ei ole synnytyksestä näkynyt. Edelliset olivat tässä vaiheessa jo 5 ja 3 viikkoa vanhat, joten tilanne on minulle hieman "outo".

Nautin kyllä kaikin siemauksin tästä raskaudesta, kun on kohdallani viimeinen. Kaikenlaista pikku remppaa on ollut, mutta ne kuuluvat asiaan.

Tänä aamuna oli tippa linssissä, kun pikkuinen potkiskeli ja sain pikku jalasta kiinni. Tuntui tosi hyvältä paijutella pikkukantapäätä. Ajattelin, että viimeistään kolmen viikon sisällä pieni ihmisen alku on sylissäni.

Synnytys jännittää aika lailla - taitaa olla, että tieto lisää tuskaa (sanan mukaisesti) :LOL:

Sisarukset odottavat innolla ja tuntuu heidän kannaltaan harmittavalta, kun ei voi sanoa tarkkaa syntymäajankohtaa. Joka päivä useamman kerran kysellään "Joko se tulee?". Pienikin oma irvistys tai supistus saa nuo kaksi laittamaan kädet vatsani alle ja sanomaan "Anna tulla, kyllä me äiti otetaan vauva kiinni". Etenkin 6-v tyttäreni on täpinöissään.

Viimeisiä hetkiä nautitaan tässä raskaudessa ja eräänlaista surutyötä myös tehdään, kun viimeistä viedään...
 
Mamma-miialle paljon onnea, ja koko perheelle myös :heart:

Meillä oli aamulla neuvola, painoa oli tullut kaksi kiloa viikossa, joten nyt vain seuraillaan muita mahdollisen myrkytyksen oireita. :eek: Pissa oli puhdas, mutta aika huikeaa on sitten kuitenkin tämä turvotus. En ollut edes tajunnut että olen näin turvoksissa...kun on keskittynyt ihan muihin juttuihin. Verenpaine oli myös ok, joten en ole kovinkaan huolissani, että olisi mitään myrkytystä...
Vauva oli taas laskeutunut..joten kyllä se sieltä taitaa ulos tulla vielä joku kaunis päivä.
Nyt siis vain seurailemme mun olotilaa ja jos tapahtuu muutoksia niin äippäpolille.

Ninni: Meillä kävi päinvastoin kun sulla, eli piti lähteä hakemaan 50 cm vaatteita kun huomasimme että meidän tulokas on aika pieni. Meitä on moneksi tässäkin asiassa..meidän vauva taitaa olla lyhyt ja paksu...jos teillä sitten olisi pitkä ja hoikka?
=)

Ihana ilma, pitäisi lähteä ulos imemään nuo aurinkoenergiat itseensä tulevaa synnytystä varten..

ootus ja pieni 39+1
 
Mullakin oli aamulla neuvola, vähän jäi huolestuttamaan... Mulla oli verenpaine jo huikeat 95/150, mutta kun muita myrkytysoireita ei ollut, niin tässä vain seuraillaan.

Sf-mittakaan ei ole kasvanut kolmeen viikkoon, nyt siis edelleen 30 cm ja ollaan pudottu jo reilusti alakäyrältäkin. Voiko tuo mitan kasvun pysähdys johtua siitä, että vauva laskeutuisi vielä alemmas / kanava lyhentyisi? En muuten oikein ymmärrä, ettei siinä kolmeen viikkoon ole tapahtunut mitään muutosta. Terkka ei ollut huolissaan, mutta antoi seuraavan ajan jo tiistaille heti pääsiäisen jälkeen.

Bellona 39 tasan
 
ONNEA VAUVAN SAANEILLE!!!

Tänään oli siivouspäivä. Hankala imuroida kun Ella pitää kiinni imurin varresta. Hän tahtoo auttaa. Kohta voisi koristella rairuohon kun Ella heräs päikkäreiltä mun tekstiviesti ääneen.

Mä en varmaan saa synnytettyä tätä koskaan. Ei jaksa enään tätä odotusta! Tulis nyt edes jotain oireita,mut ei sit minkäänlaisia tuntemuksia ole.

ILOISTA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!!!

Krisu (vauva hautomo) 41+0 sekä Ella
 

Yhteistyössä